Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kan delvis hålla med, men det kanske beror på att basregistret är det register där de flesta högtalare kommer till korta både i fråga om utsträckning och kapacitet samt givetvis distorsion.
Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.
Fast jag kanske bara inbillar mig att det är så.
Eller så är just bas de facto värd all den textmängd den tillägnas.
Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.
Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.
Fast jag kanske bara inbillar mig att det är så.
Eller så är just bas de facto värd all den textmängd den tillägnas.
juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.
Nattlorden skrev:Hur spelar du en stor orgel hyffsat naturtroget utan bas? "Also Sprach Zarathustra" kommer upp som testfall t.ex.
Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.
petersteindl skrev:Bas är ointressant.
Den skall bara finnas.
Rydberg skrev:petersteindl skrev:Bas är ointressant.
Den skall bara finnas.
Alla register är ointressanta, de ska bara finns. Vad nu den kommentaren tillförde samtalet?
Tangband skrev:juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.
En förbättring någonstans i frekvensregistret gör att allt blir bättre. Visst är det så att de flesta system kan förbättras radikalt i det lägre området , men i många fall blir, möjligen, den totala ljudkvaliteten bättre per krona om man istället förbättrar diskantområdet. Pga verkliga instruments övertoner och örats relativa okänslighet för dist i lågbasområdet.
Du har nog rätt i att basområdet kan påverka hur man upplever mellanregister och diskant, men det omvända gäller också. Diskant och mellanregistret påverkar hur man upplever basen. Pga att instrument spelar alla frekvenser samtidig
Det är därför helt omöjligt att få en riktigt bra (upplevd ) återgivning av de lägre registren om topparna är mediokra eller felplacerade i rummet, och subbasarna skulle vara världens bästa.
philipbtz skrev:Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 40 gäster