Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Hade varit intressant att se var den nuvarande versionen hade hamnat i dessa mätningar, då rätt många är överens om att det är den största ljudmässiga uppgraderingen Linn gjort i sina streamers.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Hade varit intressant att se var den nuvarande versionen hade hamnat i dessa mätningar, då rätt många är överens om att det är den största ljudmässiga uppgraderingen Linn gjort i sina streamers.
Det stämmer bra. I nyare katalyst versionen har man bytt dacar från wolfson till akm. Samma märke som topping e30 använder.
Det sitter dock olika dacar av akm, men de är av samma generation. I Linn sitter akm 4497 och topping använder 4493.
hcl skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Det stämmer bra. I nyare katalyst versionen har man bytt dacar från wolfson till akm. Samma märke som topping e30 använder.
Det sitter dock olika dacar av akm, men de är av samma generation. I Linn sitter akm 4497 och topping använder 4493.
Som RogerGustavsson skrev i annan tråd skulle jag inte dra för stora växlar på vilkenkrets som sitter var. Aktuell användning (sammanhang i apparaten) och implementation spelar också stor roll för slutresultatet.
juanth skrev:Du får räkna med att beställa extern strömförsörjning om den ska ge lika fint resultat hemma som hos audiosciencereview, det gör stor skillnad på Topping D50s. Jag kan rekommendera IFI tex.
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-pow ... 10529.html
’Johan_Lindroos skrev:Den har dåligt antivikningsfilter. Inte ens det brantaste är bra.
Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Eller äh! Ljudmässiga frågor är kanske inte så väsentliga. Det är mätningar, grafer och konstruktion som är intressant.
Så tokigt av mig att ställa frågan.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Eller äh! Ljudmässiga frågor är kanske inte så väsentliga. Det är mätningar, grafer och konstruktion som är intressant.
Vi väntar väl på JohanLindroos utläggning om varför ett dåligt antivikningsfilter är mindre bra för ljudet ?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Vi väntar väl på JohanLindroos utläggning om varför ett dåligt antivikningsfilter är mindre bra för ljudet ?
juanth skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Vad heter antivikningsfilter på engelska?
Tangband skrev:Ett drivverk vore kanske en Rasberry pi4 för en komplett streamerlösning med detta fräcka case.
Eller så kör man allt från en laptop via wi-fi till e30 med hjälp av en USB wi-fi kontakt för 99:-
https://www.elfa.se/sv/argon-one-chassi ... p/30165005
Tangband skrev:Ett drivverk vore kanske en Rasberry pi4 för en komplett streamerlösning med detta fräcka case.
Eller så kör man allt från en laptop via wi-fi till e30 med hjälp av en USB wi-fi kontakt för 99:-
https://www.elfa.se/sv/argon-one-chassi ... p/30165005
avr7000 skrev:Har nu beställt en för test.
avr7000 skrev:Nu har den kommit!
avr7000 skrev:Upptagen i helgen så jag körde den ouppackad till min kompis "råd&rön-Magnus" (Magnus2 är på forumet) så han får göra en första utvärdering
juanth skrev:avr7000 skrev:Har nu beställt en för test.
I Topping D50s gjorde ett byte av opamp till OPA1642 väldigt mycket för det översta registret.
Den skillnaden det gav skulle en tondöv hund ta i ett blindtest sju dagar i veckan.
radelius skrev:Nej det är 1642 vi satt in
Ted_B skrev:Alltså amazon, kakor och kuk! Vem fan vill handla därifrån?
Hur kan de lansera en sajt som är så dåligt kollad angående översättningar till lokala språket?
Det gick inte att redigera
Den här adressen används som bostadsadress för digitala köp. Ange först en annan bostadsadress för dina digitala inköp för att ta bort den här adressen
Letar du efter något?
Tyvärr. Webbadressen du har angett är inte en fungerande sida på vår webbplats.
Gå till Amazon.ses webbsida
rajapruk skrev:Ni som har denna dac, frågor:
Skickar den ut någon pop/crack vid av eller på?
Skickar den ut någon pop/crack vid annat tillfälle, som tex vid ändrad inkommande sample-rate?
Något annat ni inte är nöjda med den gällande?
Wetterstad skrev:rajapruk skrev:Ni som har denna dac, frågor:
Skickar den ut någon pop/crack vid annat tillfälle, som tex vid ändrad inkommande sample-rate?
Jag har en dylik sen några månader, den har varit helt bekymmersfri, jag har inte märkt av några
problem med knäppar etc. Inget annat heller som krånglat.
Tangband skrev:Wetterstad skrev:rajapruk skrev:Ni som har denna dac, frågor:
Jag har en dylik sen några månader, den har varit helt bekymmersfri, jag har inte märkt av några
problem med knäppar etc. Inget annat heller som krånglat.
Det låter ju bra.![]()
Fungerar fjärren med volymreglering bra ?
Skulle du rekommendera andra att köpa denna pryl ?
En rasberry pi med digitalt ut till denna verkar ju kunna bli en bra streamer .
Chopha skrev:Stiligt!
Funderade lite kring den modellen men hamnade till slut på en E30.
Fungerar smärtfritt så länge jag siktar på den med fjärren. Hur långt bort sitter du? Sträcker jag fram armen lite så har jag lite över två meter till DACen.
Kör lite likt dig en väldigt smidig och enkel lösning: Mac > E30 > bcX > NAD 208. Det låter så ofantligt mycket bättre nu än tidigare.
Magnuz skrev:Den verkar inte vara helt lätt att få tag i. På Amazon står det att de inte vet om och när den kommer att finnas i lager igen. Den finns dock för ca 2000 på något som heter bangood. Någon som vet om det är seriöst? Andra alternativ? Jag har funderat på att uppgradera min Kjelle-DAC ett tag men nu har det plötsligt blivit akut eftersom jag har givit bort denna.
Magnuz skrev:Tackar! Är det där en seriös och vettig sajt?
Magnuz skrev:Tackar! Är det där en seriös och vettig sajt?
juanth skrev:Det ligger en till salu på hifitorget.se
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 89 gäster