Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Enda gången jag anser en blindtest nödvändig är när man ska kolla lämplighet för körkort.
Att blindtesta saker för att påvisa duglighet är som att torka sig i baken innan man skiter, det gör ingen nytta.
FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Strmbrg skrev:För att spetsa till det: Om det bara tycks låta ur vänster högtalare, för att höger inte är inkopplad - behöver det verifieras med ett blindtest?
Eller kan man i det fallet utgå från att upplevelsen överensstämmer med fakta?
Pfh, självklart behövs inget blindtest i detta fall, kan tyckas. Eller? Sannolikt så exciteras membranen i höger högtalare av ljudet från vänster kanal i en liten grad...
Ett kanske löjligt exempel, men var går då gränsen?
Eller, kanske enklare att resonera kring: Var - ungefär - befinner sig gränslandet?
Frågeställningen syftar inte till att få det sanna svaret, men däremot syftar den till att skapa resonemang och eftertanke.
När kan man lita på det man hör? När kan man inte lita på det?
Kan man kanske aldrig vara säker, och därför behövs alltid blindtest - om man verkligen vill vara säker.
Hur vet vi att det är Beethovens femma vi lyssnar på och inte Britney Spears?
Hur vet vi att vi lyssnar på Chord M Scalers högsta uppsampling och inte på den näst högsta?
Är det bara då det råder oenighet inom en grupp, som blindtest krävs för att verifiera och bevisa?
Om alla är överens - är det bevis nog?
Var går gränsen? Vilka skillnader kräver verifiering medelst ett seriöst blindtest?
Vilka skillnader är så uppenbara att det bara blir löjligt att verifiera dem med ett blindtest?
Mitt svar? Tja, så här långt är det: "Jag vet inte."
Strmbrg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Jag vet inte om det handlar om att ge saker godkänt egentligen. Som jag förstår det så skall man ju verifiera skillnader. Emellanåt kanske själva testandet motiveras av att det är kul att testa saker. Och så kan det såklart få godkänt att vara. Åtminstone av mig.
Mer allmänt:
Ofta ärdet ju så - i en massa olika sammanhang, inte alls bara inom hifi - att man hoppar över de grundläggande "Varför-då?-frågorna" och kastar sig direkt in i senare skeden i en process. Sådana skeden som är roligare att ägna sig åt än de där första jobbiga och trista "Vad-är-egentligen-syftet?-funderingarna".
Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Det finns väl många som blindtestar högtalare, bland annat Revel.
PerStromgren skrev:Blindtest behövs för att spara pengar! Dyrarare grejor är inte per autoatik bättre, oavsett vad man har för defintion av "bättre". Imponarverkan möjligen undantaget.
Om man blindtestar slipper man påverkan av prislappens imponatorverkan. Om en högatalre inte kan skiljas fån två, blir det billigare, typ.
PerStromgren skrev:Blindtest behövs för att spara pengar! Dyrarare grejor är inte per autoatik bättre, oavsett vad man har för defintion av "bättre". Imponarverkan möjligen undantaget.
Om man blindtestar slipper man påverkan av prislappens imponatorverkan. Om en högatalre inte kan skiljas fån två, blir det billigare, typ.
Strmbrg skrev:Ni svarar inte på frågan. Kanske beroende på att den inte kan besvaras.
Så, igen: När - menar DU, ja just DU där - att det inte är nödvändigt med ett blindtest?
När är något så uppenbart, att testet är överflödigt?
FBK skrev:Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Kanske en del tillverkare, men inte HÄR. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på högtalare. Och jag köper inte Tangbands inlägg: Högtalare är i praktiken omöjliga att blindtesta pågrund av att den optimala uppställningen av dessa ser så olika ut.
Det är ju bara att följa tillverkarens råd om placering, det gör ju alla här.
RogerJoensson skrev:Som på digital vs analogtiden? Alla som var så övertygade om vinyl var helt överlägset digitalt, men när de fick höra en vinyl överförd till DAT häpnade (lyssnades utan att veta om de lyssnade till vinylen eller DATkopian). Du har hört sådana argument hur många gånger? Så varför frågar du? Inget att göra?
Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Perfector skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Örat har inget minne så en blindtest är mer beroende av sinnesstämning vid lyssning än den faktiska funktionen hos högtalaren (egen sinnesstämning)
hifikg skrev:Jag brukar utsätta mina besökare för ofrivilliga högtalar-blindtest ibland. Ett par mäktiga Apogee står i förgrunden o ser dyra ut medan OA52 står lite diskret mot väggen o knappt syns alls. Kan lira en hel kväll o besökarna är övertygade om att de hört på Apogee. Ibland har de det, ibland inte. Alla får inte ens veta vad de lyssnat på, bara de är glada.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Som på digital vs analogtiden? Alla som var så övertygade om vinyl var helt överlägset digitalt, men när de fick höra en vinyl överförd till DAT häpnade (lyssnades utan att veta om de lyssnade till vinylen eller DATkopian). Du har hört sådana argument hur många gånger? Så varför frågar du? Inget att göra?
Jo, det var väl självaste Ivor Tiefenbrun som under 80-talet medverkade i blindtest med en Sony pcm F1 digitalmaskin i signalkedjan med A/D-D/A eller inte. Alltså LP12 med eller utan Pcm F1 i signalkedjan. Han hörde ingen skillnad .
Det var väl efter denna händelse då Linn började med utvecklandet av sin A/D för proffinspelning samt utvecklandet av Karik/Numerik.
Läs mer här :
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_s ... sting2.htm
Jag har själv hört en DAT inspelning vid 48 kHz av LP12 och det var då chockerande ( för mig ) att det istort lät identisk på den påkostade anläggningen som jag lyssnade på då. Förklaringen då var att Sony-DAT:en var ett bättre drivverk än compact disk.
Nu vet vi att förklaringen istället var loudnesswar (därför lät CD:n sämre än vinylen och sämre än vinyl/DAT kopian ).
Och att 48 kHz 16 bit A/D-D/A är väldigt transparent.
Såhär såg Ivors blindtest ut:
Bill50x skrev:Diskussionerna kring CD är ibland lite konstiga. Jag har svårt att förstå att en nedsampling från studiostandard till CD skulle skapa grava artefakter, värre än de som skapas när man gör en DA-omvandling för att gravera en vinyl som sedan ska avkodas med en liten nål som valsar omkring i ett plastspår.
Att vinylen låter så bra som den gör hänger ihop med Linns filosofi "source first", dvs inspelning/mix/mastring är viktigare än uppspelningsformatet. Och så är det roligare att sitta med ett albumomslag och läsa/titta medan man spelar sin vinyl jämfört med att spela en digital fil och leta info på sin dator.
Med exakt samma källa (inspelning/mix/master) borde en digital fil från CD eller strömmande vara betydligt bättre. För det spelar väl ingen roll om DA-omvandlingen sker i gravérstudion eller hemma?
/ B
För min del blev digitalt uthärdligt när jag köpte den billigaste spelaren på marknaden -92. Den var överdrivet såsig och mjuk i återgivningen och det var liksom inget som stack ut och irriterade.RogerJoensson skrev:Ja och blindtestning löste förutfattade meningar och ändrade upplevelsen framöver för en del. Efteråt var digitalt mera uthärdligt.
Strmbrg skrev:Ni svarar inte på frågan. Kanske beroende på att den inte kan besvaras.
Så, igen: När - menar DU, ja just DU där - att det inte är nödvändigt med ett blindtest?
Tangband skrev:Bill50x skrev:Diskussionerna kring CD är ibland lite konstiga. Jag har svårt att förstå att en nedsampling från studiostandard till CD skulle skapa grava artefakter, värre än de som skapas när man gör en DA-omvandling för att gravera en vinyl som sedan ska avkodas med en liten nål som valsar omkring i ett plastspår.
Att vinylen låter så bra som den gör hänger ihop med Linns filosofi "source first", dvs inspelning/mix/mastring är viktigare än uppspelningsformatet. Och så är det roligare att sitta med ett albumomslag och läsa/titta medan man spelar sin vinyl jämfört med att spela en digital fil och leta info på sin dator.
Med exakt samma källa (inspelning/mix/master) borde en digital fil från CD eller strömmande vara betydligt bättre. För det spelar väl ingen roll om DA-omvandlingen sker i gravérstudion eller hemma?
/ B
Jag misstänker att vissa saker kan bli onödigt försämrade bla beroende på olika inställningar i de DAW:s som används. Alltså användarfel och det är inte helt lätt att stänga av alla onödiga försämringar som kanske är inställda på default i ett visst program. Men de största felen ligger nog i dåliga mickar, dåliga mik placeringar och mindre bra mikförstärkare.
24 bit 96 kHz kunde man endast drömma om 1984. Tekniken har blivit ofantligt mycket bättre sedan dess.
petersteindl skrev:Blindtest behövs vid vetenskapligt utförda tester. Förutom detta skäl behövs inte blindtester. . . . utom på Faktiskt.
Blindtest behövs också då man själv anser att man själv behöver göra blindtest, av en eller annan orsak, vad orsaken än vara må.
Exempel: Person A anser att person A behöver göra blindtest på apparat B eftersom Zlatan gjorde mål i senaste matchen där han var med, eller på grund av att polis larmades på söndagsmorgonen till en bostad i Falköping, eller whatever.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Testerna vinyl-DAT jag gjorde var huvudsakligen utförda med 80-tals A/D/A i dagen mått rena skitomvandlare i konsumentmaskiner. Både i 44.1 och 48KHz. Skillnaderna i samtliga fall beskrevs som förbluffande små. Utgångspunkten var STORA skillnader och att digitalt var olyssningsbart.
Analog kopiering av CD gick att höra ganska tydligt i uttoningar och liknande, främst eftersom det inte blev helt tyst mellan låtarna eller att det distskrapade vid uttoning pga de usla omvandlarna (som kanske klarade 14 bitar hjälpligt).
Att man ofta diskanthöjde mastringar till CD eller inte brydde sig om att efterlikna den mastring som gjordes mot vinyl kan man rimligen inte skylla formatet för. Det gjordes en massa konstiga grepp (uppenbarligen) som gjorde att det ibland lät kraftigt annorlunda, i andra fall väldigt lika vinylens sound. Loudnesswar kom senare och lade ytterligare ett lager skada ovanpå allt annat.
Strmbrg skrev:När är skillnaden så uppenbar att man inte har någon anledning att tveka?
Beethoven/Britney Spears?
Upsampling eller ej?
Skivan spelas fram- eller baklänges?
Lampsladd eller EKK?
Inget svepande svar nu, utan vad tycker DU?
Strmbrg skrev:Så, om jag ”är” säker?
Strmbrg skrev:När är skillnaden så uppenbar att man inte har någon anledning att tveka?
Upsampling eller ej?
Lampsladd eller EKK?
sprudel skrev:Allt detta ovan om du är säker på validitet och reabilitet i ett blindtest av ljudutrustning, samt att du verkligen drar korrekta slutsatser av resultatet.
Att en apparat inte avslöjas i blindtest via LTS betyder just det, och inget annat. Alltså under andra omständigheter kan den vara behäftad med felaktigheter. Fel då ur perspektivet att den inte är genomskinlig.
sprudel skrev:Därefter är det lyssnaren som avgör om ljudpresentationen via apparaten är tillfyllest, eller inte vilket är helt upp till lyssnarens avgörande.
Den enda apparat i mitt system som skulle passera troligt transparent är min dac, Chord Qutest. Förförstärkare o slutsteg (måhända) från Conrad Johnson troligen inte, men det spelar förbannat bra.
Harryup skrev:Jag är övertygad om att LTS gör under de förutsättningar som bestämts sitt yttersta för att testen skall bli riktig.
Dock ser jag ingen koppling till det jag har hemma eftersom det är helt andra grejor.
Men sitter man med INO-grejor hemma och ett rum byggt för dessa så blir ju testen lite mer relevant.
ostmaccan skrev:sprudel skrev:Allt detta ovan om du är säker på validitet och reabilitet i ett blindtest av ljudutrustning, samt att du verkligen drar korrekta slutsatser av resultatet.
Att en apparat inte avslöjas i blindtest via LTS betyder just det, och inget annat. Alltså under andra omständigheter kan den vara behäftad med felaktigheter. Fel då ur perspektivet att den inte är genomskinlig.
Håller absolut med om detta.sprudel skrev:Därefter är det lyssnaren som avgör om ljudpresentationen via apparaten är tillfyllest, eller inte vilket är helt upp till lyssnarens avgörande.
Den enda apparat i mitt system som skulle passera troligt transparent är min dac, Chord Qutest. Förförstärkare o slutsteg (måhända) från Conrad Johnson troligen inte, men det spelar förbannat bra.
Så om jag förstår dig korrekt så hör du till de som inte bryr sig? Du är nöjd med hur det låter och struntar i om din anläggning återger tex en musiksignal korrekt eller inte (och tror egentligen inte att den gör det heller). Eller missförstår jag dig?
Upsampling eller ej?
Lampsladd eller EKK?
Harryup skrev:Musiklyssningen är subjektiv så hittar man en tidning som har exakt samma smak som en själv så är man ju i hamn.
Harryup skrev:Personligen föredrar jag att tycka saker själv och ser vad andra tycker som ett råd eller ett stöd. Men det är ju inte så att jag tror att det är vad jag skall tycka hela tiden. Ibland kan det sammanfalla men ibland så kan det ju vara helt motsatsen.
sprudel skrev:
Bryr mig gör jag verkligen.![]()
Att anläggningen presenterar musiken på ett sätt som slår an på harmonierande strängar hos mig är jätteviktigt!
Korrekt är ett värdeuttryck som relaterar till ett mål. Mitt mål är att musiken ska låta mig uppleva den som jag gör när jag lyssnar irl, vilket jag är bortskämd med att göra. Lyssna irl på akustiskt framförd musik alltså.
Vägen dit har kantats av ett otal apparater, varav vissa har platsat, andra inte. Ino högtalare, och Conrad Johnson transistorslutsteg, Conrad Johnson rörförsteg t ex.
sprudel skrev:Har du som mål att apparaturen ska passera LTS test för att vara korrekt är det ditt val, givet att du själv tycker det är bra. Har svårt att begripa de som väljer ”korrekta” apparater för att någon annan godkänt dem. Det är ju de själva som ska lyssna. Världen är fri.
HiFi för mig är att det påminner så mycket som möjligt av det jag hör irl. Om det passerat LTS är det ett intressant inslag av parametrar, inte mer än så, men absolut inget avgörande. Det är lyssningen i mitt rum som avgör.
Strmbrg skrev:
Var går gränsen? Vilka skillnader kräver verifiering medelst ett seriöst blindtest?
sprudel skrev:Bra är ett värdeomdöme relaterat till en målsättning.
Det finns inget objektivt bra, det finns bra i förhållande till de kriterier du satt upp. Alltså hur väl en apparat motsvarar dessa kriterier.
Friheten ligger i valet av kriterier, jag kanske var lite otydlig där.
ostmaccan skrev:Jag menar, antingen låter apparater "inte alls" och är därmed objektivt bra (i och med att den inte förvränger en signal) eller så låter de på något annat sätt, vilket kan vara subjektivt bra eller dåligt. Om nu LTS F/E-test är bra nog, så borde en apparat inte kunna låta både objektivt bra och subjektivt bra samtidigt. Är vi överens om det?
JM skrev:Strmbrg skrev:
I de studier med subjektiva bedömningar publicerade av läkare och psykologer i etablerade skrifter används inte ordet blindtest.
Redan 1972 publicerade jag en dubbel blindteststudie. Hade ordet blindtest används som beskrivning av metodiken hade studien aldrig publicerats.
I läkarutbildningen/psykologutbildningen betonas vikten av att vara tydlig hur subjektiva bedömningar är påvisade för att förstå om några relevanta slutsatser kan dras utifrån resultaten. Endast korrekta dubbel/trippel blindtest uppfyller basala vetenskapliga kriterier.
Huvudsakligen sk psykoakustiker och personer med ingenjörsbakgrund använder ordet blindtest i litteraturen. Floyd Toole och Sean Olive hör till undantagen.
Användandet av ordet blindtest avslöjar användarens okunskap om hur korrekt utvärdering av subjektiva bedömningar skall ske.
Endast dubbel blindtest eller trippel blindtest kan ge sannolikheter om korrelationen eller ej. Kausalitet går ej att påvisa.
Ett blindtest är aldrig ett dubbel blindtest eller trippel blindtest,
Blindtest är oprecist och är möjligen närmast förenligt med "single blindtest". "Single blindtest" saknar möjligheten att dra vetenskapliga slutsatser.
Tex LTS F/E test uppfyller inte alla kriterier för korrekt dubbelblindtest. Tveksamt om slutsatserna håller i alla lägen.
https://vittana.org/16-advantages-and-d ... lind-study
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK546641/
JM
JM skrev:Strmbrg skrev:
I de studier med subjektiva bedömningar publicerade av läkare och psykologer i etablerade skrifter används inte ordet blindtest.
Redan 1972 publicerade jag en dubbel blindteststudie. Hade ordet blindtest används som beskrivning av metodiken hade studien aldrig publicerats.
I läkarutbildningen/psykologutbildningen betonas vikten av att vara tydlig hur subjektiva bedömningar är påvisade för att förstå om några relevanta slutsatser kan dras utifrån resultaten. Endast korrekta dubbel/trippel blindtest uppfyller basala vetenskapliga kriterier.
Huvudsakligen sk psykoakustiker och personer med ingenjörsbakgrund använder ordet blindtest i litteraturen. Floyd Toole och Sean Olive hör till undantagen.
Användandet av ordet blindtest avslöjar användarens okunskap om hur korrekt utvärdering av subjektiva bedömningar skall ske.
Endast dubbel blindtest eller trippel blindtest kan ge sannolikheter om korrelationen eller ej. Kausalitet går ej att påvisa.
Blindtest är oprecist och är möjligen närmast förenligt med "single blindtest". "Single blindtest" saknar möjligheten att dra vetenskapliga slutsatser.
Tex LTS F/E lyssningstest uppfyller inte alla kriterier för korrekt dubbelblindtest. Studie med LTS F/E lyssningstest kommer aldrig att gå att publicera i etablerade medicinska/psykologiska publikationer. I nuvarande utformning är testet meningslöst. Kommer senare med förslag hur förbättringar kan ske.
JM
ostmaccan skrev:sprudel skrev:Bra är ett värdeomdöme relaterat till en målsättning.
Det finns inget objektivt bra, det finns bra i förhållande till de kriterier du satt upp. Alltså hur väl en apparat motsvarar dessa kriterier.
Så vad säger du om detta:ostmaccan skrev:Jag menar, antingen låter apparater "inte alls" och är därmed objektivt bra (i och med att den inte förvränger en signal) eller så låter de på något annat sätt, vilket kan vara subjektivt bra eller dåligt. Om nu LTS F/E-test är bra nog, så borde en apparat inte kunna låta både objektivt bra och subjektivt bra samtidigt. Är vi överens om det?
Det jag är ute efter är om vi kan vara överens om eventuella skillnader mellan olika apparater och deras storlek. Antingen är det lätt att höra skillnader på bra apparater eller så är det svårt, eller åtminstone mer åt något håll. Vad anser du?
Kronkan skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:
Tex LTS F/E lyssningstest uppfyller inte alla kriterier för korrekt dubbelblindtest. Studie med LTS F/E lyssningstest kommer aldrig att gå att publicera i etablerade medicinska/psykologiska publikationer. I nuvarande utformning är testet meningslöst. Kommer senare med förslag hur förbättringar kan ske.
JM
Du har tyvärr fel.[ YouTube ]
hcl skrev:Strmbrg skrev:När är skillnaden så uppenbar att man inte har någon anledning att tveka?
Upsampling eller ej?
Lampsladd eller EKK?
Om man är osäker och gärna vill veta om en skillnad går detektera vid ett blint test så är nog blindtest lämpligt.
Det kan även vara lämpligt om man är allmänt osäker på om man inbillar sig en skillnad eller om den är verklig. Man bör dock vara uppmärksam på att icke detektion inte är något bevis på icke hörbar skillnad utan sådant resulta kan man råka få även av andra anledningar, vilket givetvis är något besvärande.
Strmbrg skrev:Stackars människor!
Ni munhuggs om småsaker. Ni är fokuserade på att inte ge er. Ni är inte intresserade av insikter och utveckling. Ej heller verkar avkoppling och harmoni locka.
Det som triggar er är konfrontation och fokus på motstånd.
Ni tycks tro att "diskussion" betyder att fokusera på meningsskiljaktigheter, munhuggas och att invända.
Bara det och inget annat.
Tagga ner. Fokusera på egna tankar och delge dem istället för att fokusera på att invända.
RogerJoensson skrev:Ja låt dom egna tankarna överensstämma med de andras och fokusera på det.
Invänd inte mot något som påstås.
Ställ inga frågor som någon kan ta illa up av.
Skit i sakfrågorna.
Bara håll med.
Det var ju därför man startade Faktiskt en gång i tiden.
Inte.
JM skrev:Kronkan skrev:JM skrev:
JM
Du har tyvärr fel.[ YouTube ]
Beskriv exakt på vilket sätt jag har fel map dubbel/trippel blindlyssningstest.
JM
RogerJoensson skrev:Och det gäller bara i ena riktningen såklart och det är helt ok att starta ännu en tråd där man börjar med att framhäva sig själv och sina apparater, klagar på andra och gnäller över att det klagas. Ni är för roliga (i ett försök att se det från den ljusa sidan).
Kronkan skrev:Man graderar i vissa sammanhang den vetenskapliga kvaliten efter metod. Det är i vissa sammanhang helt riktigt. Att sedan påstå att blindtest är meningslösa är inte något vedertaget.
Raka och enkla blindtest använd inom sensoriskes, alltså studien och utvecklingen av våra sinnen. Här ett exempel på sensoriska blindtester för grundskolan.
https://www.livsmedelsverket.se/globala ... eSupport=1
Vinprovning är väl ett annat exempel där det finns personer som utvecklat extraordinära förmågor.
Jag har vid något tillfälle diskuterat blindtester bl a hur man gör. Men jag barnomsorg också påpekat att man skulle kunna använda just denna metodik för att utöka kunskapen om ljud och musikåtergivning.
.....
Väldigt mycket av den kunskap som vi använder oss av är studier som är gamla och utförda som blindtester.
Jag är till och med utbildad testare av ett psykologiskt/pedagogiskt utvecklingsbestämt. Det sker absolut inte blint och är avsett att kunna medverka till att beskriva barn med autism. Alltså både kunna beskriva utvecklinhsnivå, pedagogiska användbara metoder m m. Men det är inte ens ett blindtest.
paa skrev:Vad menas med trippelblind testning?
1. Att lyssnarna inte vet vilket testobjekt som är inkopplad.
2. Att inte testledare heller vet vad som är vad.
3. Vem mer ska vara ovetande för att det ska bli en trippel?
FBK skrev:RogerJoensson skrev:Och det gäller bara i ena riktningen såklart och det är helt ok att starta ännu en tråd där man börjar med att framhäva sig själv och sina apparater, klagar på andra och gnäller över att det klagas. Ni är för roliga (i ett försök att se det från den ljusa sidan).
Just att framhäva sig själv och sina val av apparater finns det gott om folk som gör, framförallt att ha rätt är viktigtStrmbrg kommer inte i närheten av det och det är inte hans syfte heller som jag ser det.
Kronkan skrev:JM skrev:
Beskriv exakt på vilket sätt jag har fel map dubbel/trippel blindlyssningstest.
JM
Man graderar i vissa sammanhang den vetenskapliga kvaliten efter metod. Det är i vissa sammanhang helt riktigt. Att sedan påstå att blindtest är meningslösa är inte något vedertaget.
Raka och enkla blindtest använd inom sensoriskes, alltså studien och utvecklingen av våra sinnen. Här ett exempel på sensoriska blindtester för grundskolan.
https://www.livsmedelsverket.se/globala ... eSupport=1
Vinprovning är väl ett annat exempel där det finns personer som utvecklat extraordinära förmågor.
Jag har vid något tillfälle diskuterat blindtester bl a hur man gör. Men jag barnomsorg också påpekat att man skulle kunna använda just denna metodik för att utöka kunskapen om ljud och musikåtergivning.
.....
Väldigt mycket av den kunskap som vi använder oss av är studier som är gamla och utförda som blindtester.
Jag är till och med utbildad testare av ett psykologiskt/pedagogiskt utvecklingsbestämt. Det sker absolut inte blint och är avsett att kunna medverka till att beskriva barn med autism. Alltså både kunna beskriva utvecklinhsnivå, pedagogiska användbara metoder m m. Men det är inte ens ett blindtest.
JM skrev:paa skrev:Vad menas med trippelblind testning?
Den som gör analysen av data. [...] JM
Strmbrg skrev:Jag uppfattar det som att diskussionen kretsar kring ”hur det ska gå till” snarare än var gränserna går för behovet av blindtestandet.
Men, det är ju förvisso inte någon nyhet här, att metod tycks vara betydligt intressantare än syfte.
![]()
Jag får väl föregå med ett subjektivt betonat exempel:
Skillnader mellan DAC-filter är så små att de är oväsentliga. Därmed är det meningslöst att behandla dem i ett blindtest. Ty, oavsett testets utfall, så är ju skillnaderna lika oväsentliga som innan testet gjordes.
Enda skälen jag ser till att ändå testa är att det är kul att testa, det är kul att bevisa saker, det är kul att ha rätt, det är kul att veta att man hör småsaker bättre än andra gör.
Detta kan appliceras även på exempelvis kablar. Jag har köpt en del Supra-kablar förvisso, men det var mest för att bli av med lite pengar.
Strmbrg skrev:Hur mäter man min ”favoritegenskap” upplösning?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hur mäter man min ”favoritegenskap” upplösning?
Jag utgår från att du menar detaljupplösning. Grupplöptid kanske? Eller grupplöptid i samband med någon eller några andra parametrar? Jag kan tänka mig att det är en upplevd parameter i tidsdomänen? Grupplöptid som storhet betraktat är derivatan på fasen och dess måttenhet är millisekunder. Det är tidsdomän. Men eftersom upplösning snarast har annan måttenhet eller kanske är enhetslöst, vilket det blir om det multipliceras med frekvens som är 1/sekund, så är storheten "Upplösning" snarast en sammansatt funktion och i så fall kanske sammansatt av en storhet i tidsdomän samt en storhet i frekvensdomän. Frekvens är ju en storhet i frekvensdomän. Effekt är ett exempel på en sammansatt storhet.
Jag skall fundera vidare. Jag har en del intressanta tankar i ämnet som bygger på vad som händer då man går från tidsdomän till frekvensdomän. Det kommer ju in ett tidsfönster man själv bestämmer och i det tidsfönstret sker en integration d v s det är en integral från tiden t0 till tiden t1. Ju längre tidsfönster desto längre integral d v s summation och desto sämre detaljupplösning inom tidsfönstret. Men här vet man att frekvens kommer in och vill man mäta mot låga frekvenser med fönstring så bör grupplöptiden komma in i bilden. Det bör nog spöka mest i högtalare men kan säkert även komma in i andra sammanhang.
OBS! Jag spånar. Ego cogito ergo sum.
Mvh
Peter
jonasp skrev:Upplösning är mycket svårt att mäta, eftersom nästan alla egenskaper hos t ex en högtalare kommer att påverka den upplevda upplösningen. Dynamiska egenskaper, (olinjär) distorsion, frekvensgång (linjär distorsion), spridningsegenskaper, rumsanpassning... allt detta påverkar upplösning, men på olika sätt. Det är nog vanskligt att tänka sig att man kan gradera upplösning på en skala 1-10.
Så frågan är - är det verkligen rimligt att säga att upplösning är en egenskap?
Harryup skrev:Jag tycker att F/E på det sättet som LTS gör det har en brist i att man inte kontrollerar kombinationsfaktorer. Man har inte testat olika apparater som befunnits inte hörbart färgande i kombinationer med varandra för att se om man då kanske passerar en gräns för vad som är hörbart osv. Man har inte bara ett slusteg i sin stereo, man har det i kombination med ett försteg också.
Man kan även testa med flera olika anläggningar med olika känsligthet t.ex. verkningsgrad på högtalare för att kunna testa om man når över någon hörbarhetströskel för t.ex. brus.
Strmbrg skrev:Tja, det finns ju massor av egenskaper som är svåra att mäta och att sätta siffror på, men som existerar ändå.
Mänskliga egenskaper exempelvis.
Med 'upplösning' menar jag egentligen motsatsen till vad ordet kanske borde associera till, dvs inte upplöst alls utan med massor av urskiljbara detaljer. Jag brukar använda ordet 'klarhet' istället, då det nog är betydligt mer förklarande än 'upplöst'.
music4ever skrev:Harryup skrev:Jag tycker att F/E på det sättet som LTS gör det har en brist i att man inte kontrollerar kombinationsfaktorer. Man har inte testat olika apparater som befunnits inte hörbart färgande i kombinationer med varandra för att se om man då kanske passerar en gräns för vad som är hörbart osv. Man har inte bara ett slusteg i sin stereo, man har det i kombination med ett försteg också.
Man kan även testa med flera olika anläggningar med olika känsligthet t.ex. verkningsgrad på högtalare för att kunna testa om man når över någon hörbarhetströskel för t.ex. brus.
Fascinerande att över 20 år på forum och tusentals sidor av debatt kring F/E så har du fortfarande inte greppat hur detta går till.
music4ever skrev:Harryup skrev:Jag tycker att F/E på det sättet som LTS gör det har en brist i att man inte kontrollerar kombinationsfaktorer. Man har inte testat olika apparater som befunnits inte hörbart färgande i kombinationer med varandra för att se om man då kanske passerar en gräns för vad som är hörbart osv. Man har inte bara ett slusteg i sin stereo, man har det i kombination med ett försteg också.
Fascinerande att över 20 år på forum och tusentals sidor av debatt kring F/E så har du fortfarande inte greppat hur detta går till.
Morello skrev:Varför i hela friden skulle man vilja kaskadkoppla två enheter och sedan testa - färgar det har man ju ingen aning vilken av de tvenne enheterna som färgar. Hela vitsen med FE-testet är att testa apparaterna enskilt, så att man sedan kan komponera ett system med minimalt färgande apparatur.
Men visst, självklart måste man ge akt på att inte lasta utgångar för styvt - det gäller särskilt rörapparatur.
sprudel skrev:Bra är ett värdeomdöme relaterat till en målsättning.
Strmbrg skrev:F/E-lyssning bygger väl på att man utgår från en apparatkedja som man kommit fram till är neutral, dvs som inte färgar ljudet.
Jag är osäker på hur man slagit fast att kedjan är ofärgad och fri från brister. Kan det möjligen vara så att man tagit för givet att den är ofärgad ur alla aspekter fast den inte är det? Om så skulle vara fallet, så bygger ju det hela på ett förgivettagande som man alltså inte ifrågasätter, varefter slutsatser dras.
Strmbrg skrev:F/E-lyssning bygger väl på att man utgår från en apparatkedja som man kommit fram till är neutral, dvs som inte färgar ljudet.
Jag är osäker på hur man slagit fast att kedjan är ofärgad och fri från brister. Kan det möjligen vara så att man tagit för givet att den är ofärgad ur alla aspekter fast den inte är det? Om så skulle vara fallet, så bygger ju det hela på ett förgivettagande som man alltså inte ifrågasätter, varefter slutsatser dras.
RogerJoensson skrev:Man lyssnar och man mäter, man lyssnar och man mäter för att säkerställa att färgningen hos F/E, A/B, eller A/B/X signalvägarna är minimal. Om det inte finns någon indikation på färgning, så har man kommit väldigt långt på väg. Med sin apparat testad i en sådan kedja kommer man sannolikt långt mycket längre (mot objektiv vetskap) än man någonsin kommer sittandes och på måfå samtidigt tittandes på sin fina apparat.
En del grejor kan F/E eller A/B/X testas med bara sladdar och relä som "signalförstörande" delar, åtminstone så långt att man kanske upptäcker att skillnaden är mindre än man trott när man går över till blindat läge.
Man kan även spela in signaler före och efter apparaterna med bästa tillgängliga A/D omvandlare och se om skillnaderna består efter att man nivåjusterat och tidsjusterat (en inte sällan bortglömd detalj vid slarvig A/B testning).
Om A/B eller F/E är tidsförskjutna i förhållande till varandra så kan det generera upplevda skillnader vid växlingen, som inte är relevanta för hur det låter när man inte håller på och växlar. De upplevda skillnaderna kan förmodligen upplevas olika av olika individer.
Eller så skiter man i att testa eftersom man inte tror på det. Eller så gör man både och.
Man får göra som man vill.
ostmaccan skrev:
Finns det en risk att man under mätning kan missa någonting som går att höra? Jag ser ofta att det påstås att "vissa saker går inte att mäta" osv. Hur ser du på detta (eller någon annan för del delen?). Min uppfattning är att om man på något sätt kunde utveckla och/eller förklara detta. Många verkar vara av uppfattningen att vissa saker gå inte att mäta. Är det så, och om inte, går det att visa på ett pedagogiskt sätt?
ostmaccan skrev:sprudel skrev:Bra är ett värdeomdöme relaterat till en målsättning.
Okej. Så jag tolkar ditt svar och lite andra svar jag läst av dig som att det finns ett antal kriterier som man kan sätta upp för en hifi-apparat. Kan en av dessa kriterier då vara transparens? Alltså om en signal kan överföras utan att förändras? I så fall kan väl åtminstone det kriteriet testas genom F/E-lyssning och bedömas som objektivt bra eller dåligt?
Om du håller med om detta är jag nyfiken på vad för andra kriterier man kan sätta upp? Med avseende på hur apparaten låter alltså, inte vad den har för övriga funktioner.
Strmbrg skrev:
Det där är intressant. Litegrann kan det väl liknas vid förgivettaganden historiskt. Omedvetenheten om att det kan finnas saker man inte är medveten om.
Lite filosofiskt så tycker jag att det är extra intressant att - förvisso lite tillspetsat - tillämpa tanken på exempelvis en fluga. Den begriper sig sannolikt inte på särskilt mycket av sakernas tillstånd, men naturlagarna finns ju där även för flugan, trots dess sannolikt totala omedvetenhet om dem.
Vad är det som säger att vi människor idag - åtminstone några av oss - vet allt?
Vad är det som säger att vi förvisso kommit till insikt om nya saker löpande, men nu finns det inget mer att veta. Vare sig vad gäller stora saker eller små?
Så, vad är det som säger att den där referensanläggningen är fullkomlig ur alla aspekter - dvs även inräknat de aspekter som ingen tänkte på när referensanläggningen fastställdes?
Dvs de aspekter som kanske finns, trots att invändningen mot dessas existens kan vara. "Jaha, och vad skulle det vara då?", som något slags bevis för att de inte existerar.
ostmaccan skrev:Strmbrg skrev:Hur mäter man min ”favoritegenskap” upplösning?
Jag vet inte? Det är detta jag undrar lite kring. Jag inbillar ju mig att man när man utför en F/E-lyssning med en i övrigt bra stereoutrustning borde kunna höra skillnader i upplösning också. Eller? Jag menar, om man kan höra skillnad i upplösning måste man ju kunna upptäcka denna skillnad vid en F/E-lyssning?
sprudel skrev:ostmaccan skrev:sprudel skrev:Bra är ett värdeomdöme relaterat till en målsättning.
Okej. Så jag tolkar ditt svar och lite andra svar jag läst av dig som att det finns ett antal kriterier som man kan sätta upp för en hifi-apparat. Kan en av dessa kriterier då vara transparens? Alltså om en signal kan överföras utan att förändras? I så fall kan väl åtminstone det kriteriet testas genom F/E-lyssning och bedömas som objektivt bra eller dåligt?
Om du håller med om detta är jag nyfiken på vad för andra kriterier man kan sätta upp? Med avseende på hur apparaten låter alltså, inte vad den har för övriga funktioner.
Absolut kan du ha som ett kriterie att en apparat ska vara så transparent som möjligt. Helt transparent finns ju inte, då finns inte apparaten alls.
Om apparaten motsvarar detta ditt kriterie är den rimligtvis att anses som bra ur det perspektivet.
Du undrar om andra kriterier. Det har jag nog redogjort för i tidigare inlägg i tråden.
Bill50x skrev:ostmaccan skrev:Strmbrg skrev:Hur mäter man min ”favoritegenskap” upplösning?
Jag vet inte? Det är detta jag undrar lite kring. Jag inbillar ju mig att man när man utför en F/E-lyssning med en i övrigt bra stereoutrustning borde kunna höra skillnader i upplösning också. Eller? Jag menar, om man kan höra skillnad i upplösning måste man ju kunna upptäcka denna skillnad vid en F/E-lyssning?
Har funderat mycket på detta. Vad man hör i en F/E-lyssning är en förändring. Dvs att (den testade) apparaten på något sätt förändrar signalen. Enligt mitt förmenande kan man då inte höra skillnader som den testade apparaten är bättre på än de som ingår i testapparaturen. Jag har fått mycket mothugg för denna min fundering, och precis som när jag kommenterar/kritiserar delar av Linns Tune-dem, så "har jag inte förstått". Och förmodligen är jag dum i huvudet eftersom jag ifrågasätter dessa sanningar.
Den enkla frågan jag brukar ställa är: om apparaterna i test-uppställningen inte klarar av en 20 Hz-ton hur ska man veta om en inkopplad förförstärkare (tex) klarar detta eller inte? Detta är givetvis en hypotetisk fråga eftersom varenda försteg på marknaden klarar just en 20 Hz-ton. Men för den som är öppen för förenklingar är frågan inte alls dunkel eller felställd.
/ B
Strmbrg skrev:F/E-lyssning bygger väl på att man utgår från en apparatkedja, referensanläggning som man kommit fram till är neutral, dvs som inte färgar ljudet. Och i kedjan ansluter man den apparat som skall bedömas. Blir ljudet lika - med och utan testobjektet - så färgar objektet inte.
Jag är osäker på hur man slagit fast att den fasta referensanläggningen är ofärgad och fri från brister. Kan det möjligen vara så att man tagit för givet att den är ofärgad ur alla aspekter fast den inte är det?
Om så skulle vara fallet, så bygger ju det hela på ett förgivettagande som man alltså inte ifrågasätter, varefter slutsatser dras.
Om man exempelvis inte reflekterat över huruvida upplösningen (mikrodetaljåtergivningsegenskaperna) hos referensanläggningen är "maximala", utan mer fokuserat på andra egenskaper hor referensanläggningen, så kanske det kan bli lite galet.
För att ta ett exempel med en vid det här laget uttjatad apparat - som visserligen kan vara svår att applicera i just en F/E-lyssning pga dess signalnivåsänkning om 2,8 dB - nämligen den där MScalern:
Om dess bidrag med ökad klarhet inte kan höras när den kopplas till referensanläggningen, så kan det ju kanske bero på att referensanläggningen i sig själv begränsar möjligheten att höra den ökade klarheten, just på grund av att referensanläggningen inte är klar nog i sig själv.
Ingen aning, men det känns som en intressant fundering.
ostmaccan skrev: [...]
Humlan är en ännu bättre jämförelse då jag vill minnas att jag läste en gammal artikel om att humlan inte ens borde kunna flyga, den var för tung i förhållande till vingarnas storlek och vad man förstod om aerodynamik osv. Att den kunde flyga förklarades genom att den helt enkelt inte själv förstod att den inte kunde det. [...]
ostmaccan skrev: Sedan utvecklades tekniken och man kunde med hjälp av bland annat höghastighetskameror och simuleringar med mera förstå HUR humlan kunde flyga. Tror det var någon gång på 90-talet som man kunde visa hur det faktiskt fungerade. [...]
Hittade förresten en artikel från aftonbladet om hur det var med humlan https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvjJGo/humlorna-borde-egentligen-inte-kunna-flyga
ostmaccan skrev:sprudel skrev:ostmaccan skrev:
Absolut kan du ha som ett kriterie att en apparat ska vara så transparent som möjligt. Helt transparent finns ju inte, då finns inte apparaten alls.
Om apparaten motsvarar detta ditt kriterie är den rimligtvis att anses som bra ur det perspektivet.
Du undrar om andra kriterier. Det har jag nog redogjort för i tidigare inlägg i tråden.
Så din uppfattning är att det inte finns någon apparat, tex ett slutsteg, som inte förvränger signalen hörbart för dig eller någon annan? Kan jag då också tolka dig som att enda anledningen till att LTS inte lyckas detektera en apparat vid F/E lyssning är för att de är inkompetenta? Skulle du kunna sätta upp ett kontrollerat F/E-test så att du skulle kunna hitta förvrängningar på en given apparat?
Jag menar följderna av ditt resonemang blir ju ganska omfattande. Dels så kan man tolka dig som att alla dina apparater du har hemma färgar ljudet och du kan också höra detta, enligt dina tidigare uttalanden. Jag antar att även din DAC gör detta. Det innebär ju också att det borde gå att genomföra ett test som visar på dessa färgningar och att du är av uppfattningen att sättet som LTS genomför det på inte är tillräckligt bra. Om du vet det, då borde du ju rimligtvis också veta vad det är som inte är tillräckligt bra.
Har jag missuppfattat någonting?
Conan skrev:Strmbrg skrev:F/E-lyssning bygger väl på att man utgår från en apparatkedja, referensanläggning som man kommit fram till är neutral, dvs som inte färgar ljudet. Och i kedjan ansluter man den apparat som skall bedömas. Blir ljudet lika - med och utan testobjektet - så färgar objektet inte.
Jag är osäker på hur man slagit fast att den fasta referensanläggningen är ofärgad och fri från brister. Kan det möjligen vara så att man tagit för givet att den är ofärgad ur alla aspekter fast den inte är det?
Om så skulle vara fallet, så bygger ju det hela på ett förgivettagande som man alltså inte ifrågasätter, varefter slutsatser dras.
Om man exempelvis inte reflekterat över huruvida upplösningen (mikrodetaljåtergivningsegenskaperna) hos referensanläggningen är "maximala", utan mer fokuserat på andra egenskaper hor referensanläggningen, så kanske det kan bli lite galet.
För att ta ett exempel med en vid det här laget uttjatad apparat - som visserligen kan vara svår att applicera i just en F/E-lyssning pga dess signalnivåsänkning om 2,8 dB - nämligen den där MScalern:
Om dess bidrag med ökad klarhet inte kan höras när den kopplas till referensanläggningen, så kan det ju kanske bero på att referensanläggningen i sig själv begränsar möjligheten att höra den ökade klarheten, just på grund av att referensanläggningen inte är klar nog i sig själv.
Egentligen är det mindre intressant om referensanläggningen är helt utan fel & brister. Vilken anläggning är det? LTS har väl valt en av de bästa anläggningar man kunnat hitta som också varit tillgänglig längre tider och då har studion på Studio Blue varit bäst lämpad. Du får förstå att syftet är att hitta om testobjektet färgar, och då är det inte själva referensanläggningens ljud som är någon slags absolutreferens, utan om det är en skillnad. Säg att jag har en ljust klingande anläggning och kopplar in en F/E-utrustning med ett testobjekt som är ett slutsteg med sin konstlast. Om ljudet "E" är ljusare än "F" så betyder inte det att det testade slutsteget är ljusare än anläggningen eller testanläggningens slutsteg, bara att den är ljusare än neutralt.
Men visst kan inte anläggningen där man F/E-lyssnar vara hur dålig som helst. Saknar man djupbas t.ex. så missar man ju om testobjektet färgar i djupbasen. Jag tror inte monitorsystemet på Studio Blue har just det problemet.![]()
Sen skriver du om testobjektets eventuella "bidrag med ökad klarhet" och då finns det ju två olika bidrag:
1. Testobjektet är bättre på att släppa igenom de detaljer som redan finns på fonogrammet. Testobjektet är mer transparent.
2. Testobjektet färgar och bidrar med en "falsk" ökad klarhet
I fall 1 så kommer detta att innebära att slingan "E" blir ännu mindre hörbar. Ju mera av informationen på fonogrammet som testobjektet som släpps igenom, desto svårare att detektera "E". Tänk en fönsterruta som bara är klarare och klarare. Fallet 2 med en falsk klarhet kommer att höras som en skillnad mellan "F" och "E" och detta innebär att testobjektet färgar.
sprudel skrev:Conan skrev:Strmbrg skrev:F/E-lyssning bygger väl på att man utgår från en apparatkedja, referensanläggning som man kommit fram till är neutral, dvs som inte färgar ljudet. Och i kedjan ansluter man den apparat som skall bedömas. Blir ljudet lika - med och utan testobjektet - så färgar objektet inte.
Egentligen är det mindre intressant om referensanläggningen är helt utan fel & brister. Vilken anläggning är det? LTS har väl valt en av de bästa anläggningar man kunnat hitta som också varit tillgänglig längre tider och då har studion på Studio Blue varit bäst lämpad. Du får förstå att syftet är att hitta om testobjektet färgar, och då är det inte själva referensanläggningens ljud som är någon slags absolutreferens, utan om det är en skillnad. Säg att jag har en ljust klingande anläggning och kopplar in en F/E-utrustning med ett testobjekt som är ett slutsteg med sin konstlast. Om ljudet "E" är ljusare än "F" så betyder inte det att det testade slutsteget är ljusare än anläggningen eller testanläggningens slutsteg, bara att den är ljusare än neutralt.
Men visst kan inte anläggningen där man F/E-lyssnar vara hur dålig som helst. Saknar man djupbas t.ex. så missar man ju om testobjektet färgar i djupbasen. Jag tror inte monitorsystemet på Studio Blue har just det problemet.![]()
Sen skriver du om testobjektets eventuella "bidrag med ökad klarhet" och då finns det ju två olika bidrag:
1. Testobjektet är bättre på att släppa igenom de detaljer som redan finns på fonogrammet. Testobjektet är mer transparent.
2. Testobjektet färgar och bidrar med en "falsk" ökad klarhet
I fall 1 så kommer detta att innebära att slingan "E" blir ännu mindre hörbar. Ju mera av informationen på fonogrammet som testobjektet som släpps igenom, desto svårare att detektera "E". Tänk en fönsterruta som bara är klarare och klarare. Fallet 2 med en falsk klarhet kommer att höras som en skillnad mellan "F" och "E" och detta innebär att testobjektet färgar.
1. är ju intressant, faktiskt.
Menar du, och kanske Strömberg, att den höga upplösningen i testobjektet döljs av den lägre upplösningen i testapparaturen? Då är det ju gränsen noggrannheten i testet nådd. Man konstaterar icke-detektion, men garderar sig för ett annorlunda utfall under andra omständigheter.
jonasp skrev:Det där är en logisk kullerbytta enligt min mening. Om ett fönster är helt transparent syns det inte, dvs testobjektet ger nollutslag.
sprudel skrev:1. är ju intressant, faktiskt.
Menar du, och kanske Strömberg, att den höga upplösningen i testobjektet döljs av den lägre upplösningen i testapparaturen? Då är det ju gränsen noggrannheten i testet nådd. Man konstaterar icke-detektion, men garderar sig för ett annorlunda utfall under andra omständigheter.
Strmbrg skrev:Jag tror att jag menar såhär fast omskrivet för fotografi:
Jag har en kamera med utbytbart objektiv. Kameran har en rätt liten sensor med ganska få pixlar. Det objektiv jag har är det enklare av två olika med samma brännvidd.
Jag byter nu till det mer avancerade objektivet men bilderna ser likadana ut oavsett objektiv. Det är kamerans lilla och fåpixlade sensor som gör att jag inte kan se någon förbättring med det bättre objektivet. Jag provar därefter de två objektiven på en kamera med stor, mångpixlig sensor. Skillnaderna mellan objektiven blir påtagliga.
Conan skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag menar såhär fast omskrivet för fotografi:
Jag har en kamera med utbytbart objektiv. Kameran har en rätt liten sensor med ganska få pixlar. Det objektiv jag har är det enklare av två olika med samma brännvidd.
Jag byter nu till det mer avancerade objektivet men bilderna ser likadana ut oavsett objektiv. Det är kamerans lilla och fåpixlade sensor som gör att jag inte kan se någon förbättring med det bättre objektivet. Jag provar därefter de två objektiven på en kamera med stor, mångpixlig sensor. Skillnaderna mellan objektiven blir påtagliga.
Men det där är ingen analogi för F/E-lyssning på nåt sätt; snarare en öppen A/B-lyssning i ett trapphus i ett flerbostadshus.
Strmbrg skrev:Conan skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag menar såhär fast omskrivet för fotografi:
Men det där är ingen analogi för F/E-lyssning på nåt sätt; snarare en öppen A/B-lyssning i ett trapphus i ett flerbostadshus.
Det jag skrev syftar snarast på hur man betraktar referensen, dvs det man inte ändrar på.
Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om man nu har hittat en referensanläggning som gör skäl för namnet, dvs som inte färgar och som är maximalt möjligt högupplöst. Då behöver man kanske inte undersöka andra apparater. Då räcker det väl med att köra på den apparaturen.
Åtminstone så länge de prylarna finns tillgängliga för andra intresserade att införskaffa.
jansch skrev:Bara några exempel där verkligheten inte alltid föredras, eller rättare sagt - fantastiskt ljud skapas... realistiskt ljud är nåt helt annat!
Nattlorden skrev:jansch skrev:Bara några exempel där verkligheten inte alltid föredras, eller rättare sagt - fantastiskt ljud skapas... realistiskt ljud är nåt helt annat!
Ja, men det skall göras innan det hamnar på media - inte på sjuttioelva olika okontrollerade sätt hemma hos likamånga personer....
Calleberg skrev:jonasp skrev:Det där är en logisk kullerbytta enligt min mening. Om ett fönster är helt transparent syns det inte, dvs testobjektet ger nollutslag.
Som jag uppfattar resonemanget i det teoretiska fallet så detekterades inte det "transparenta fönstret".
Man vill lyfta fram det faktum att alldeles extra förträffliga apparater såklart inte detekteras, apparaten blir förvisso godkänd i testet, men dess eventuella extraordinära egenskaper förblir tillsvidare okända.
Självklart är det så, det är t.o.m sannolikt att sådana apparater existerar, eller i vart fall kommer att existera.
Strmbrg skrev:Det jag försöker beskriva är att "flaskhalsen" kan utgöras av kamerahuset. Att byta till ett bättre objektiv då kamerahuset är "flaskhals" inte behöver ge någon bildmässig skillnad.
På samma sätt kan man kanske tänka sig att en MScaler inte skulle ge någon förbättring avseende klarheten om apparaturen i övrigt begränsar i det avseendet.
Och vidare då: Om just "klarhet/upplösning" inte är något man fokuserat på när man valt ut en referensanläggning så är kanske inte referensanläggningen optimal i just det avseendet.
Det tycks ju vara knivigt att åtminstone MÄTA fram upplösning, så det kan kanske vara så att den egenskapen är förbisedd. Ingen aning, men kanske.
jonasp skrev:Calleberg skrev:jonasp skrev:Det där är en logisk kullerbytta enligt min mening. Om ett fönster är helt transparent syns det inte, dvs testobjektet ger nollutslag.
Som jag uppfattar resonemanget i det teoretiska fallet så detekterades inte det "transparenta fönstret".
Man vill lyfta fram det faktum att alldeles extra förträffliga apparater såklart inte detekteras, apparaten blir förvisso godkänd i testet, men dess eventuella extraordinära egenskaper förblir tillsvidare okända.
Självklart är det så, det är t.o.m sannolikt att sådana apparater existerar, eller i vart fall kommer att existera.
Det verkar som att jag missuppfattade Conans inlägg. Sorry!
Morello skrev:Ja, men det är tämligen meningslöst (om syftet är att minimera systemets förvrängning) då sannolikheten att två apparater medför artefakter som är varandras invers är ungefär lika med noll.
Om syftet å andra sidan är att skapa en livslång apparatbytarcirkus för att nära "hifi-hobbyn" så är det givetvis rätt väg att gå.
Conan skrev:sprudel skrev:1. är ju intressant, faktiskt.
Ja... och nej...liksom... Ju "bättre" testobjektet är desto svårare är det att pricka in det med F/E-lyssning. Såklart. Och det är ju ingen garanti för att aldrig någon nånsin skulle kunna pricka in en hörbar färgning. Men dom som gör F/E-lyssning gör allt de kan för att också hitta den färgningen. Man använder bästa möjliga anläggning och lyssnar fokuserat bara på testobjektet, man använder sin erfarenhet av dylika tester och man använder musik och andra ljud som brukar ge "detekterbarhet". Mer kan man liksom inte göra. Vanlig "lyssna & tyck" eller A/B-tester blinda är ofantligt mycket mer osäkra på alla sätt.
sprudel skrev:Jodå, men Strömberg har en poäng här. Det finns en gräns, när apparaten inte kan detekteras. Utöver den gränsen vet du inte vad den kan prestera under andra omständigheter.
Då får man switcha testobjekt mot testapparatur i setupen. Konstaterar du den tidigare testapparaten i detta läget så har du höjt noggrannheten för den faktorn som var avgörande. Tänker jag fel?
sprudel skrev:Conan skrev:sprudel skrev:1. är ju intressant, faktiskt.
Ja... och nej...liksom... Ju "bättre" testobjektet är desto svårare är det att pricka in det med F/E-lyssning. Såklart. Och det är ju ingen garanti för att aldrig någon nånsin skulle kunna pricka in en hörbar färgning. Men dom som gör F/E-lyssning gör allt de kan för att också hitta den färgningen. Man använder bästa möjliga anläggning och lyssnar fokuserat bara på testobjektet, man använder sin erfarenhet av dylika tester och man använder musik och andra ljud som brukar ge "detekterbarhet". Mer kan man liksom inte göra. Vanlig "lyssna & tyck" eller A/B-tester blinda är ofantligt mycket mer osäkra på alla sätt.
Jodå, men Strömberg har en poäng här. Det finns en gräns, när apparaten inte kan detekteras. Utöver den gränsen vet du inte vad den kan prestera under andra omständigheter.
Då får man switcha testobjekt mot testapparatur i setupen. Konstaterar du den tidigare testapparaten i detta läget så har du höjt noggrannheten för den faktorn som var avgörande. Tänker jag fel?
Harryup skrev:I mitt fall så kunde jag inte ha NAD208 som förstärkare i diskanten eftersom med mina horn så lät det som ett vattenfall då 2 olika NAD208 brusar på precis samma sätt. När man då testar med mera trögdrivna högtalare så hörs inte denna färgning i F/E-testen.
Alltså spelar testutrustningen roll.
Conan skrev:Harryup skrev:I mitt fall så kunde jag inte ha NAD208 som förstärkare i diskanten eftersom med mina horn så lät det som ett vattenfall då 2 olika NAD208 brusar på precis samma sätt. När man då testar med mera trögdrivna högtalare så hörs inte denna färgning i F/E-testen.
Alltså spelar testutrustningen roll.
Slutsteget i "E-loopen" driver inte högtalarna, utan en konstlast. Den kan sättas att motsvara lättdrivna högtalare om man skulle önska. På samma sätt kan belastningen på slutsteget justeras så att den levererar 1 eller 100W om man vill, även fast ljudvolymen på lyssningen är den samma.
sprudel skrev:
Ja, du har missuppfattat, eller medvetet misstolkat. Utgå från det jag skriver och inget annat.
sprudel skrev:Tillägg.
Jag förutsätter att du känner till vilka slutsatser som är giltiga, och vilka som inte är det, av en icke-detektion.
Transparent är en sak, en annan sak är en apparat som inte förvränger signalen hörbart vid en F/E-lyssning, jag föredrar att benämna detta icke-detektion.
Harryup skrev:Morello skrev:Ja, men det är tämligen meningslöst (om syftet är att minimera systemets förvrängning) då sannolikheten att två apparater medför artefakter som är varandras invers är ungefär lika med noll.
Om syftet å andra sidan är att skapa en livslång apparatbytarcirkus för att nära "hifi-hobbyn" så är det givetvis rätt väg att gå.
PÅ mitt jobb skulle man aldrig få dra en sådan slutsats. OM frågeställningen kan vara ett problem så måste det utredas. Eftersom man testar en integrerad som en komplett förstärkare så ser jag inget som helst problem med att testa försteg ihop med slutsteg.
Harryup skrev:Om man konstaterar att förstärkare B låter i alla avseenden ofärgat men den har felet att 20kHz ligger 0,2 dB för lågt. Skall apparaten klassas som färgande om man då t.ex. använder en elektrostat som högtalare som redan fallit ett antal hela dB vid 20kHz? Skulle man höra en för musik väsentlig skillnad mellan en annan förstärkare som är helt rak då?
Conan skrev:
Du har nog inte missuppfattat något. Det transparenta fönstret kommer inte att detekteras i F/E-tittningen, och det är den utsökta "ofärgningen" som gör fönstret så förträffligt.
jonasp skrev:Conan skrev:
Du har nog inte missuppfattat något. Det transparenta fönstret kommer inte att detekteras i F/E-tittningen, och det är den utsökta "ofärgningen" som gör fönstret så förträffligt.
Jo alltså detta är vi helt överens om, men jag lyckades läsa in något annat i ditt inlägg tidigare. Vet inte hur jag lyckades. Vi är hur som helst överens.
Strmbrg skrev:En del kanske inte har en aning om hur en symfoniorkester ska låta, de kanske inte ens klarar av att av egen kraft avgöra när artificiell musik låter okej.
Vissa kanske inte ens vet hur de vill att det skall låta.
En utväg för att skipa lite ordning sig i detta bedömningskaos kan då kanske vara att ta hjälp av blindtester, mätdata, utlåtanden från expertis etcetera.
Detta sagt utan att för den skull negligera att placebo förekommer och kan utredas med exempelvis blindtester.
För egen del så tror jag att jag hyfsat väl vet hur jag vill att det skall låta för att jag skall få en god illusion av realism.
Hur det låter då klarar jag dock inte av att beskriva i ord.
Harryup skrev:Jag har fullständigt koll på hur det funkar. Hänvisa gärna till tester där man satt ett försteg kopplat till ett slutsteg under testen som varandes testobjekt. Eller kombinationer av olika apparater där man inte påträffat någon hörbar färgning om dessa ändå kan skilja sig ifrån varandra när man byter plats på testobjektet med det slutsteg som driver högtalaren direkt. Att jag "inte når fram" till dig bekymrar mig inte så mycket. Eftersom det är vedertaget att det kan förekomma kombinationseffekter så berätta gärna hur man har undersökt dom i F/E-testuppsättningen.
Strmbrg skrev:Absolut! Jag kom någon vart. Lyssnade på några olika inspelningar av Brahms trea och fann dem inte ge mig någon nämnvärd illusion av realism. Det saknades klarhet, rymd och tydlighet. Det fick bli en Chandos-inspelning med Neeme Järvi tillslut.
Oaktat om den "är" bäst för flest, så gav den mig fullt tillräckligt av den illusion jag ville ha.
Griff skrev:...
Jag tror, utan att veta, att de flesta på faktiskt inte lyssnar på symfoniorkestrar eller akustiskt inspelad musik och kan kanske därmed inte riktigt förstår vad du menar med ”illusion av realism”
Strmbrg skrev:Griff skrev:...
Jag tror, utan att veta, att de flesta på faktiskt inte lyssnar på symfoniorkestrar eller akustiskt inspelad musik och kan kanske därmed inte riktigt förstår vad du menar med ”illusion av realism”
Jag har också den tanken. Det blir kanske lite av separerade tankebanor som sedan hamnar som texter i trådarna.
PS
Mina högtalare ger inte jättemycket när jag någon gång lirar "rock å sånt". Det låter inte illa, men kanske lite för "städat" med rock på Magneplanarer.
Griff skrev:Strmbrg skrev:Griff skrev:...
Jag har också den tanken. Det blir kanske lite av separerade tankebanor som sedan hamnar som texter i trådarna.
PS
Mina högtalare ger inte jättemycket när jag någon gång lirar "rock å sånt". Det låter inte illa, men kanske lite för "städat" med rock på Magneplanarer.
Så behöver det inte alls vara, jag har nyligen haft en fin upplevelse av Genesis ”Foxtrot” med ett par sådana.
Däremot har jag svårt att förstå jakten på centihertzjakten och minus hundratjugodecibelsdistortionen i trådarna om transparents, det kan ju rimligen inte betyda något för de som i huvudsak lyssnar på elförstärkt musik?
Strmbrg skrev:Det kanske kan bero på att man inte sätter gränser utifrån ett lyssningsperspektiv, utan strävar vidare utifrån ett teknik- och prestandaperspektiv.
Bara en gissning.
Conan skrev:Griff skrev:Strmbrg skrev:
PS
Så behöver det inte alls vara, jag har nyligen haft en fin upplevelse av Genesis ”Foxtrot” med ett par sådana.
Däremot har jag svårt att förstå jakten på centihertzjakten och minus hundratjugodecibelsdistortionen i trådarna om transparents, det kan ju rimligen inte betyda något för de som i huvudsak lyssnar på elförstärkt musik?
Tja... eller så tänker man: "Om jag nu ska lägga 15 laxar på ett slutsteg, så kan jag ju välja det som har bästa centihertzen och hundratjugodecibelsdistortionen."...
Strmbrg skrev:Jag ägde ett par Bernström-slutsteg och det tillhörande försteget. Små, silverfärgade saker, minns som vanligt inte modellbeteckningarna.
Dessa apparater kanske är jättebra, men under den tid jag använde dem så tyckte jag att det var ganska tråkigt att lyssna på musik.
Då undrar jag såhär:
Är det bättre att det är hyfsat nära korrekt men samtidigt ganska tråkigt att lyssna, än att det kanske är ganska långt ifrån korrekt men mer givande att lyssna?
Kanske det är att föredra någon lösning som är både och?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag ägde ett par Bernström-slutsteg och det tillhörande försteget. Små, silverfärgade saker, minns som vanligt inte modellbeteckningarna.
Dessa apparater kanske är jättebra, men under den tid jag använde dem så tyckte jag att det var ganska tråkigt att lyssna på musik.
Då undrar jag såhär:
Är det bättre att det är hyfsat nära korrekt men samtidigt ganska tråkigt att lyssna, än att det kanske är ganska långt ifrån korrekt men mer givande att lyssna?
Var det trissehäckarna? Apparaterna var ju naturligtvis inte musikaliska. Dessutom ger ju transparenta pryttlar grått ljud.
Griff skrev:Strmbrg skrev:Griff skrev:...
PS
goat76 skrev:...
Att herr Strmbrg inte upptäckt detta har mer med hans icke-intresse för genren att göra.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag ägde ett par Bernström-slutsteg och det tillhörande försteget. Små, silverfärgade saker, minns som vanligt inte modellbeteckningarna.
Då undrar jag såhär:
Var det trissehäckarna? Apparaterna var ju naturligtvis inte musikaliska. Dessutom ger ju transparenta pryttlar grått ljud.
FBK skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag ägde ett par Bernström-slutsteg och det tillhörande försteget. Små, silverfärgade saker, minns som vanligt inte modellbeteckningarna.
Då undrar jag såhär:
Det var så det blev för mig en gång i tiden, det blev tråkigt att lyssna på musik.
goat76 skrev:FBK skrev:petersteindl skrev:
Det var så det blev för mig en gång i tiden, det blev tråkigt att lyssna på musik.
Det var väl någon Ino högtalare du inte uppskattade om jag minns rätt från någon gammal tråd, vilken modell och vad var det med ljudet du inte gillade med dem, om det nu var så?
FBK skrev:goat76 skrev:FBK skrev:Det var så det blev för mig en gång i tiden, det blev tråkigt att lyssna på musik.
Det var väl någon Ino högtalare du inte uppskattade om jag minns rätt från någon gammal tråd, vilken modell och vad var det med ljudet du inte gillade med dem, om det nu var så?
Ja det var så, pi60. Till en början så lyssnade jag som vanligt, men med tiden så märkte jag att jag lyssnade mindre och mindre och att det bara blev väl inspelade skivor då mycket annan musik lät små vasst och lite slankt med pi60. Så till slut ledsnade jag och sålde nästan allt och körde med mycket enklare högtalare för att få ut någon glädje av filmtittandet som alltid har funnits där. Något som bidrog till byte var också att jag hade stora problem med basen i det boende jag hade då. Sedan så lyssnade jag på lite olika högtalare och flyttade och sedan efter ett antal år så återvände jag till märket Dynaudio som jag hade innan pi60 och köpte studiomonitorer som jag upptäckte gav mer för pengarna. Men så fick jag råd med Adam Audio och de tyckte jag läst bäst av alla studiohögtalare som jag hade lyssnar runt på så då blev det byte.
goat76 skrev:FBK skrev:goat76 skrev:
Ja det var så, pi60. Till en början så lyssnade jag som vanligt, men med tiden så märkte jag att jag lyssnade mindre och mindre och att det bara blev väl inspelade skivor då mycket annan musik lät små vasst och lite slankt med pi60. Så till slut ledsnade jag och sålde nästan allt och körde med mycket enklare högtalare för att få ut någon glädje av filmtittandet som alltid har funnits där. Något som bidrog till byte var också att jag hade stora problem med basen i det boende jag hade då. Sedan så lyssnade jag på lite olika högtalare och flyttade och sedan efter ett antal år så återvände jag till märket Dynaudio som jag hade innan pi60 och köpte studiomonitorer som jag upptäckte gav mer för pengarna. Men så fick jag råd med Adam Audio och de tyckte jag läst bäst av alla studiohögtalare som jag hade lyssnar runt på så då blev det byte.
Jag hade liknande problem med ett par högtalare av märket Elac. De lät rena och fina men de spelade liksom inte musik, så jag gled ifrån min ordininarie favorit-genre och började lyssna på musiktyper som mer passade högtalarna än mitt eget intresse. Först trodde jag att det kanske hade att göra med inspelnings-kvalitet men nu i efterhand vet jag att högtalarna helt enkelt inte klarade av att spela tät och komplex musik utan att det grötade ihop sig och lät ansträngt.
Mina nuvarande Linn Majik 140 är inte några perfekta högtalare utifrån de mätningar man sett, MEN... de spelar allt från den mest intensiva rockmusiken till klassisk musik och försiktig ensam trubadur utan att hicka med bravur, de är allätare på ett sätt som många andra hifi-högtalare helt enkelt inte klarar av.
Dessa högtalare passar vberkligen mitt rum men jag kommer dock inom en snar framtid troligtvis köpa ett par andra högtalare, men den enda orsaken till det är egentligen bara för att jag är nyfiken ifall det kanske kan bli ännu bättre. Jag kommer dock inte byta eller sälja Linn-högtalarna förrän jag är helt säker på att de nya verkligen är bättre på de viktigaste punkterna, punkterna som gör att man njuter av musiklyssning. Inga mätkurvor slår det.
sprudel skrev:Tror du gör rätt där Goat. En ljudlig förändring i setupen är ofta spännande, men är det en utveckling, alltså till det bättre?
De tar tid innan man blir klar över det, och inte enbart faller för nyhetens behag. Jag tycker det är kul att prova nya delar av setupen, en del av hobbyn, likväl som att hitta ny musik. Högtalarbyte är ju nästan att likna vid ett paradigmskifte för en intresserad lyssnare då man blivit van med hur musiken presenterats, och inget kommer längre att låta som du lärt dig att det ”ska” låta. Dina favoriter presenteras inte längre på samma sätt och den saknaden kan bli stor.
Så du gör nog klokt i att behålla dina nuvarande parallellt ett bra tag.
goat76 skrev:FBK skrev:goat76 skrev:
Jag hade liknande problem med ett par högtalare av märket Elac. De lät rena och fina men de spelade liksom inte musik, så jag gled ifrån min ordininarie favorit-genre och började lyssna på musiktyper som mer passade högtalarna än mitt eget intresse. Först trodde jag att det kanske hade att göra med inspelnings-kvalitet men nu i efterhand vet jag att högtalarna helt enkelt inte klarade av att spela tät och komplex musik utan att det grötade ihop sig och lät ansträngt.
Mina nuvarande Linn Majik 140 är inte några perfekta högtalare utifrån de mätningar man sett, MEN... de spelar allt från den mest intensiva rockmusiken till klassisk musik och försiktig ensam trubadur utan att hicka med bravur, de är allätare på ett sätt som många andra hifi-högtalare helt enkelt inte klarar av.
Dessa högtalare passar vberkligen mitt rum men jag kommer dock inom en snar framtid troligtvis köpa ett par andra högtalare, men den enda orsaken till det är egentligen bara för att jag är nyfiken ifall det kanske kan bli ännu bättre. Jag kommer dock inte byta eller sälja Linn-högtalarna förrän jag är helt säker på att de nya verkligen är bättre på de viktigaste punkterna, punkterna som gör att man njuter av musiklyssning. Inga mätkurvor slår det.
Strmbrg skrev:Då undrar jag såhär:
Calleberg skrev:Däremot verkar det i verkligheten inte vara riktigt så enkelt, utan apparater som låter, kan både hjälpa och stjälpa, beroende vad som avlyssnas. Rörförstärkare t.ex. upplevs ofta som bra men kanske inte är första valet om man gillar... eeh Scooter
FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.
juanth skrev:FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.
Stor risk att du får en oäkta sameness i alla lyssningar på respektive högtalarpar pga rummet och mikrofonens inverkan på ljudet. Mikrofonens karaktär men också att den stör sig själv så att säga med placering i ljudfältet.
Men det var rätt påhittigt med en sån setup för youtube. Något kanske går att utröna.
goat76 skrev:juanth skrev:FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.
Stor risk att du får en oäkta sameness i alla lyssningar på respektive högtalarpar pga rummet och mikrofonens inverkan på ljudet. Mikrofonens karaktär men också att den stör sig själv så att säga med placering i ljudfältet.
Men det var rätt påhittigt med en sån setup för youtube. Något kanske går att utröna.
Hur går man tillväga för att göra ett blindtest av det där, det är ju rätt svårt att i efterhand veta vad man föredrog?![]()
Jag tittade på videon oblint och lyssnade genom mina högtalare, och av den öppna lyssningen att döma så föredrog jag ljudet från Yamaha före Adam och KRK. Både Adam och KRK låter ofokuserade med ett ganska "blaskigt" ljud till skillnad från Yamaha.
PerStromgren skrev:Jag gick runt huset för länge sedan och spelade in hur det lät när jag spelade Beatles i mina 4 anläggningar. Vete tusan om det gick att lista ut något, men här är ljudinspelningarna, i alla fall!
viewtopic.php?p=1482091#p1482091
STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.
Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.
goat76 skrev:STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.
Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.
Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång.
STDI skrev:goat76 skrev:STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.
Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång.
Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.
Maarten skrev:De har ju mätt alldeles för nära och får ej med diffraktion från baffel mm.
Men borde det inte fungera att mäta längre ifrån i referensaxel, utan bakvägg i väldämpat rum eller ännu hellre i frifält, och kombinera det med filtrerad frekvensgång under 500 Hz baserad på avstämning av låda? Det blir ju en variant av I-ors ekvaliseringsråd.
Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.
goat76 skrev:Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.
Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.
jansch skrev:goat76 skrev:Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.
Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.
Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning.
Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar.
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar.
Det var min kommentar om videoklippet:
Youtub:aren Adam Audio har REAL SOUND TEST som rubrik.
Han visar upp ett frekvensspektra på musiken/signalen som i snitt faller ca 25dB mellan 80Hz och 5kHz.
Jag tycker rubriken är helt missvisande/felaktig och som konsekvens visar Youtubeklippet ingenting av värde. Vad tycker du goat76?
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
petersteindl skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Om saker skall användas för testlyssning, så är det mätning. Se mätning som en process.
I en kedja för mätning finns insignal + mätobjekt + mätinstrument.
Insignal i detta fall är det som spelas in. Mätobjekt är högtalare. Mätinstrument är hörseln hos subjekten d v s försökspersonerna/lyssnare.
Normalt sett i en mätprocess skall insignalen vara känd för att mätning skall kunna relatera till något. Det är för att kunna få en värdeskala på den uppmätta storheten.
Finns ingen känd storhet hos insignalen så kan endast relativa mätvärden uppnås från olika mätobjekt.
Frågan är vilket objektivt värde man kan tillskriva de olika relativa mätvärdena.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Om saker skall användas för testlyssning, så är det mätning. Se mätning som en process.
I en kedja för mätning finns insignal + mätobjekt + mätinstrument.
Insignal i detta fall är det som spelas in. Mätobjekt är högtalare. Mätinstrument är hörseln hos subjekten d v s försökspersonerna/lyssnare.
Normalt sett i en mätprocess skall insignalen vara känd för att mätning skall kunna relatera till något. Det är för att kunna få en värdeskala på den uppmätta storheten.
Finns ingen känd storhet hos insignalen så kan endast relativa mätvärden uppnås från olika mätobjekt.
Frågan är vilket objektivt värde man kan tillskriva de olika relativa mätvärdena.
Allt du skriver angående mätning kan du radera. Det som gjorts i videoklippet har absolut ingenting med någon mätning att göra. Det är tre identiska inspelningar av tre olika högtalare där målet ENDAST har varit att göra en ljudmässig jämförelse. Någon mätning har uppenbarligen varken skett eller varit något mål.
petersteindl skrev:Fast, det där du beskriver är inte input i det aktuella testförfarandet. Input i testförfarandet är inspelat från högtalares output i ett lyssningsrum.
Det du beskriver är en input till denna nämnda högtalare. So far so good.
Men då output spelas in med okänd mikrofon och därefter används som ny genererad input i ett mätförfarande med hörseln som mätinstrument, så ser i vart fall jag denna nya input som okänt värde på storhet.
petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.
I-or skrev:petersteindl skrev:Fast, det där du beskriver är inte input i det aktuella testförfarandet. Input i testförfarandet är inspelat från högtalares output i ett lyssningsrum.
Det du beskriver är en input till denna nämnda högtalare. So far so good.
Men då output spelas in med okänd mikrofon och därefter används som ny genererad input i ett mätförfarande med hörseln som mätinstrument, så ser i vart fall jag denna nya input som okänt värde på storhet.
Visst, mitt inlägg handlade enbart om frekvensspektra för typiska fonogram. Den knasiga och irrelevanta testmetodiken ovan behöver nog knappast ytterligare kommentarer.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.
Självklart är det inspelningsförförandet jag avser vara identiska med inspelningarna, tycker du det finns någon rimlighet i att tro att jag avser de färdiga inspelningarna av de tre högtalarna som helt identiska?
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.
Självklart är det inspelningsförförandet jag avser vara identiska med inspelningarna, tycker du det finns någon rimlighet i att tro att jag avser de färdiga inspelningarna av de tre högtalarna som helt identiska?
Jag har uppfattat det som att du verkar tro att inspelningsförfarandet skulle ge identiska förutsättningar för de olika högtalarna. Det är din hypotes. Därigenom skulle resultatet kunna bedömas utifrån sådan hypotes. Jag tror dock att sådan hypotes är felaktig.
goat76 skrev:Det är såklart alldeles för många vaiabler på vägen så som hur mikrofonernas färgning är, hur deras upptagningsmönster ser ut och hur dessa är placerade i förhållande till ljudkällorna, samt hur dessa är panorerade i ljudmixen. Sen har vi eventuellt färgningar i hela inspelningskedjan för att inte tala om alla oändliga variabler i uppspelningskedjan.
Trots allt ovanstående tror jag man kan urskilja vissa ljudmässiga karaktärsdrag och skillnader, förutsatt att inga utomstående parametrar har ändrats. Jag tycker mig höra att Yamaha-högtalarna i videon har ett mer fokuserat ljud, det finns dock en chans att det inte alls uppfattas låta så om man fick höra dem på plats från en optimal lyssningsplats.
STDI skrev:goat76 skrev:STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.
Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.
FBK skrev:STDI skrev:goat76 skrev:
Hur många här utvärderar högtalare genom lyssning på YouTube tror du ?
goat76 skrev:.
Trots allt ovanstående tror jag man kan urskilja vissa ljudmässiga karaktärsdrag och skillnader, förutsatt att inga utomstående parametrar har ändrats. Jag tycker mig höra att Yamaha-högtalarna i videon har ett mer fokuserat ljud, det finns dock en chans att det inte alls uppfattas låta så om man fick höra dem på plats från en optimal lyssningsplats.
goat76 skrev:Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?
Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.
Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.
Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"?
jansch skrev:goat76 skrev:Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?
Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.
Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.
Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"?
Goat76,
Såklart jag lyssnat!!!
Annars bör man inte uttala sig. När man klickar på det klippet syns kort "REAL SOUND TEST" och Youtubaren heter Sercan Solmaz (Blandade ihop honom med Adam Audio högtalarmärket då jag sökte efter klippet). Jag surfade på tv:n men var ju tvungen att söka upp klippet för att lyssna via min stereoanläggning för att ha NÅGORLUNDA referens. Har jag lyssnat på fel youtubeklipp?
I sig är ju det ganska onödigt att försöka värdera något överhuvudtaget då det räcker med att se mikrofoplacering ungefär mellan bas/diskant i närfält för att inse att det överhuvudtaget inte fungerar. Det kan handla om 10dB SPL felaktigheter. lDet är inte "fallgropar" det nonsens. "Karaktärsdrag och skillnader" är till 99% frekvensgång.
Det är ju i sig inte kreativt att du och jag "småbråkar" om detta.
Det viktiga är att en sådan "REAL SOUND TEST" får människor att tro något som inte är sant. Det blir helt enkelt "buffel och båg". Med så många felaktigheter och inblandade frekvenskurvor som redan vid mikrofonupptagning är kass kan utan vidare sämsta högtalare bli "bäst" vid lyssning.
Mitt råd till alla på faktiskt.io - lyssna inte på sådan skit.
FBK skrev:STDI skrev:goat76 skrev:
Hur många här utvärderar högtalare genom lyssning på YouTube tror du ?
Det anser jag vara en slags utvärdering, dock icke komplett.FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.
jansch skrev:Goat76 svar:
ja, det lät obalaserat, fast väldigt svårt att få begrepp om hur det ska låta med den typ av musik. Försökte hitta någon av inspelningarna så jag kunde lyssna på min "referens" (min anläggning) och orginalet. Hittade inte.
Fortfarande VET jag att hans mikrofonplacering ger rejäla tonkurveförändringar. Att mic:a så vid röstinspelning är dock ok (någon sjunger) men att göra så med 2 riktade ljudkällor i närfält (bas/diskant) är katastrof. Närfält i detta sammanhang är under ca 1 meter, kanske lite mindre.
Felen blir alltså större än varje enskild högtalares felaktigheter.
Som att få begrepp om en vevaxel är sliten med hjälp av en tumstock.
(Ledsen för dålig liknelse....)
goat76 skrev:jansch skrev:Goat76 svar:
ja, det lät obalaserat, fast väldigt svårt att få begrepp om hur det ska låta med den typ av musik. Försökte hitta någon av inspelningarna så jag kunde lyssna på min "referens" (min anläggning) och orginalet. Hittade inte.
Fortfarande VET jag att hans mikrofonplacering ger rejäla tonkurveförändringar. Att mic:a så vid röstinspelning är dock ok (någon sjunger) men att göra så med 2 riktade ljudkällor i närfält (bas/diskant) är katastrof. Närfält i detta sammanhang är under ca 1 meter, kanske lite mindre.
Felen blir alltså större än varje enskild högtalares felaktigheter.
Som att få begrepp om en vevaxel är sliten med hjälp av en tumstock.
(Ledsen för dålig liknelse....)
Säkerställs exakt samma avstånd mellan ljudkälla och mikrofonkapsel går det alldeles utmärkt att göra en sådan inspelning som han gjort. Man gör bara en provinspelning och säkerställer att transientsvaret för de två ljudspåren ligger lika i tid.
Och som redan påpekats så är finns det många kompromisser med en sådan typ av inspelning som gjorts, men det innebär inte att inspelningen ur alla aspekter är dålig.
Om killen ansett att inspelningen blev tydligt obalanserad hade han säkerligen gjort om den. Själv tror jag inte en inspelning av denna typ kan göras så mycket bättre, den har inga tydliga fel vilka normalt sett framgår ganska tydligt för liknande inspelningar på Youtube.