Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tycker det låter högst rimligt att man skulle stänga av all finlyssningskapacitet om man är övertygad från start om att det inte kommer att höras någon skillnad. Förnekelse kan gå rätt långt i mycket.
Det mest extrema fallet vore väl dessutom att ljuga även om man skulle göra det....
sprudel skrev:Fråga Tell!
LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Strmbrg skrev:LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Jo, men då handlar det väl snarare om det klassiska att inbilla sig att det är en skillnad.
LeifB skrev:Strmbrg skrev:LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Jo, men då handlar det väl snarare om det klassiska att inbilla sig att det är en skillnad.
Ja det är svårt att medge att man har gjort ett dåligt köp.
Morgan skrev:Självklart kan man förtränga att man hör skillnad, eller vara för disträ för att höra en skillnad som man skulle ha noterat om man bara lyssnade koncentrerat och visste vilken skillnad man skulle lyssna efter.
Den grövsta skillnad jag missat att höra var när jag hade råkat sätta mina basmoduler på mute. Jag lyssnade i flera månader på bara mina toppar, delade brant vid 80Hz, och satt och tyckte att det lät lite tunt och vasst ibland, och inte riktigt hade samma "slam" i bröstet när jag drog på som det brukade ha förut (jag hade monterat ett passivt delningsfilter istället för det aktiva jag hade tidigare). Det var något som var fel, det hörde jag tydligt, men exakt i vilket frekvensområde felet fanns kunde jag inte avgöra. Sedan mätte jag med mätmikrofon och kunde knappt tro mina ögon. Under 60Hz fanns i princip ingenting.
När jag åtgärdade saken var skillnaden helt enorm, naturligtvis. Men jag hade lyssnat länge utan att riktigt förstå hur enorm.
goat76 skrev:Nocebo effect
A nocebo effect is said to occur when negative expectations of the patient regarding a treatment cause the treatment to have a more negative effect than it otherwise would have.[1][2] For example, when a patient anticipates a side effect of a medication, they can suffer that effect even if the "medication" is actually an inert substance.[1] The complementary concept, the placebo effect, is said to occur when positive expectations improve an outcome. Both placebo and nocebo effects are presumably psychogenic, but they can induce measurable changes in the body.[1] One article that reviewed 31 studies on nocebo effects reported a wide range of symptoms that could manifest as nocebo effects including nausea, stomach pains, itching, bloating, depression, sleep problems, loss of appetite, sexual dysfunction and severe hypotension. https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Tell hann före.
Man kan alltså vara så negativt inställd (kanske påverkad av förutfattade meningar) mot något som faktiskt ger tydliga ljudliga förbättringar, så till den grad att man inte ens kan höra dem.
Tell skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:Fråga Tell!
Ja, även han får svara.
Ja, det kallas för nocebo.
Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Först en liten passus: Jag brukar gagga om att skillnader i sig inte är så intressanta. Det är rejäla förbättringar, sådana som gör att man vill lyssna mycket, som är intressanta. Nedgrottande i extremt små skillnader - sådana vars existens det brukar divideras kring - är inte intressanta i praktiken.
Så, att inbilla sig att man hör skillnader som inte finns, är ju omfattande avhandlat.
Men, vad säger ni om att inbilla sig att man INTE hör skillnad?
LeifB skrev:Morgan skrev:Självklart kan man förtränga att man hör skillnad, eller vara för disträ för att höra en skillnad som man skulle ha noterat om man bara lyssnade koncentrerat och visste vilken skillnad man skulle lyssna efter.
Den grövsta skillnad jag missat att höra var när jag hade råkat sätta mina basmoduler på mute. Jag lyssnade i flera månader på bara mina toppar, delade brant vid 80Hz, och satt och tyckte att det lät lite tunt och vasst ibland, och inte riktigt hade samma "slam" i bröstet när jag drog på som det brukade ha förut (jag hade monterat ett passivt delningsfilter istället för det aktiva jag hade tidigare). Det var något som var fel, det hörde jag tydligt, men exakt i vilket frekvensområde felet fanns kunde jag inte avgöra. Sedan mätte jag med mätmikrofon och kunde knappt tro mina ögon. Under 60Hz fanns i princip ingenting.
När jag åtgärdade saken var skillnaden helt enorm, naturligtvis. Men jag hade lyssnat länge utan att riktigt förstå hur enorm.
Låter som mig som har lyssnat allt mindre senaste året.
Byggde nya högtalare och optimerat högtalarnas placering.
Vips ljudet var tillbaks och väldigt kul att lyssna igen.
Så visst kan man inbilla sig att det inte är någon skillnad.
Men när man slutar lyssna så är det skillnad.
FBK skrev:LeifB skrev:Strmbrg skrev:
Ja det är svårt att medge att man har gjort ett dåligt köp.
Jag kör ju med ett gammalt Linn försteg och hade hemma ett dyrt ifrån Hegel, och det såldes vidare. Gillade inte alls vad jag hörde. Men för min är det ingen prestige för min del att gilla något gammalt som även låter färgat. Man måste ju trivas framför anläggningen, annars kan man ju lägga ner hobbyn direkt.
LeifB skrev:goat76 skrev:Nocebo effect
A nocebo effect is said to occur when negative expectations of the patient regarding a treatment cause the treatment to have a more negative effect than it otherwise would have.[1][2] For example, when a patient anticipates a side effect of a medication, they can suffer that effect even if the "medication" is actually an inert substance.[1] The complementary concept, the placebo effect, is said to occur when positive expectations improve an outcome. Both placebo and nocebo effects are presumably psychogenic, but they can induce measurable changes in the body.[1] One article that reviewed 31 studies on nocebo effects reported a wide range of symptoms that could manifest as nocebo effects including nausea, stomach pains, itching, bloating, depression, sleep problems, loss of appetite, sexual dysfunction and severe hypotension. https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Tell hann före.
Man kan alltså vara så negativt inställd (kanske påverkad av förutfattade meningar) mot något som faktiskt ger tydliga ljudliga förbättringar, så till den grad att man inte ens kan höra dem.
+1
goat76 skrev:Nocebo effect
Tell hann före.
Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Det jag främst tänker på är utgångslägen som:
"Det där kan inte ge någon somhelst effekt på ljudet. Inte en chans."
"Det syns inga skillnader i mätningarna, oavsett vad jag mäter."
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Saker och ting ska ju kopplas ihop med varandra .
Helt vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
JM skrev:Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Omedvetet grupptryck är starkt. Är det viktigare att vara konform med gruppen/sekten än att objektivt lyssna - kan den sämre ljudkällan upplevas som bättre om den är förenligt med gruppens åsikt.
En duperande säljare kan utan problem styra upplevelsen av ljud till att en objektivt sämre ljudkälla upplevs som bättre än en objektivt bättre.
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Omedvetet grupptryck är starkt. Är det viktigare att vara konform med gruppen/sekten än att objektivt lyssna - kan den sämre ljudkällan upplevas som bättre om den är förenligt med gruppens åsikt.
En duperande säljare kan utan problem styra upplevelsen av ljud till att en objektivt sämre ljudkälla upplevs som bättre än en objektivt bättre.
JM
Alltså, det där med grupptryck är intressant. Nu blir det lite social-psykologi, men det kan inte hjälpas:
Jag har förr varit lite obekväm i grupper och helst vistats ensam eller med en person i taget på grund stress när det blir för mycket.
Problemen med det där har upphört men jag har utvecklat en aversion mot gruppanpassning. Snarast har det lett till ett socialt oberoende (dock utan asocialitet eller oförmåga till socialitet).
Detta oberoende betyder bland annat att jag saknar behov av att se upp till auktoriteter. Idoler, "husgudar" och liknande existerar knappt alls. Vilket INTE skall tolkas som att jag inte har hög respekt för och tar del av andras erfareheter, kunskaper etcetera. Så, det handlar inte om något obstinat.
Men - och det är det viktiga tycker jag - samhörigheten med andra i gruppform och det välbefinnande som det ger många människor är meningslöst och av intet värde för min del.
Det kan vara till nackdel och det kan vara till fördel, beroende på vilka aspekter man betonar, men det har nog åtminstone lett till ett väldigt oberoende, självständigt och ifrågasättande tankemönster.
Strmbrg skrev:Alltså, det där med grupptryck är intressant. Nu blir det lite social-psykologi, men det kan inte hjälpas:
Jag har förr varit lite obekväm i grupper och helst vistats ensam eller med en person i taget på grund stress när det blir för mycket.
Problemen med det där har upphört men jag har utvecklat en aversion mot gruppanpassning. Snarast har det lett till ett socialt oberoende (dock utan asocialitet eller oförmåga till socialitet).
Detta oberoende betyder bland annat att jag saknar behov av att se upp till auktoriteter. Idoler, "husgudar" och liknande existerar knappt alls. Vilket INTE skall tolkas som att jag inte har hög respekt för och tar del av andras erfareheter, kunskaper etcetera. Så, det handlar inte om något obstinat.
Men - och det är det viktiga tycker jag - samhörigheten med andra i gruppform och det välbefinnande som det ger många människor är meningslöst och av intet värde för min del.
Det kan vara till nackdel och det kan vara till fördel, beroende på vilka aspekter man betonar, men det har nog åtminstone lett till ett väldigt oberoende, självständigt och ifrågasättande tankemönster.
matssvensson skrev:Jag uppfattar beskrivningarna av både placebo och nocebo effekt som inbillade skillnader där inga faktiska skillnader föreligger. För mig är det skillnad mot att någon inte skulle vilja erkänna, medvetet eller omedvetet, att det föreligger en skillnad när det faktiskt gör det. Min erfarenhet är att detta är svårare att komma till ro med än placebo/nocebo.
Spontant tänker jag på alla gånger jag målat något i en nyans/glans jag tänkt mig som sen inte riktigt blev som jag tänkt mig. När man då försöker inbilla sig att det visst blev rätt, ända tills man kapitulerar och målar om i rätt nyans. Exemplet med att av misstag koppla ur/fel i anläggningen är väl typ samma sak tänker jag. Man försöker övertyga sig att allt är som det ska, men något ”skaver” undermedvetet ända tills man kommer på sitt misstag. Växla om höger och vänster kanal är väl klassiskt.
Visst kan grupptryck hindra en osäker från att säga vad man faktiskt tycker, eller att man av ”princip” inte erkänner en skillnad som faktiskt finns. Men är inte det en form av ljug av något slag, för sig själv eller för andra? Och det tänker jag är en medveten handling, inte omedveten.
Flera andra reflektioner här uppfattar jag mer handlar om att vi faktiskt kan föredra en mer färgad/förstärkt återgivning snarare än en helt objektivt neutral. Jag föredrar till exempel nästan alltid varsamt kontrastberikade och färgmättade fotografier framför objektivt neutrala - för att de påminner mig bättre om hur jag upplever verkligheten än de objektivt neutrala bilderna. Kanske för att de förstärkta bilderna hjälper mig att kompensera för avsaknaden av andra sinnesintryck (ljud, lukt, smak, beröring) jämfört med verkligheten. På samma sätt är det väl inte konstigt att vi kan ha olika personliga ljudideal med vår återgivning? Alla kanske inte kan/vill bli övertygade om att en helt neutral återgivning är det vi alla per automatik ska gilla bäst, men det har vi skrivit spaltmil om redan i andra trådar.
mvh, mats
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
goat76 skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
goat76 skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
goat76 skrev:Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
paa skrev:Jag har hört många som sagt att dom inte hör någon skillnad, men när dom får höra olika saker som skiljer sig mycket, så öppnar dom för möjligheten och blockerar sig inte.
Strmbrg skrev:Jag kanske ska kasta in en fundering som jag viftat med i olika sammanhang tidigare:Känner vi i dagsläget verkligen till allt kring elektronik, akustik, digitalteknik och annat som är involverat i ljudåtergivning?
Finns det kanske saker som kan mätas, men som vi inte har uppmärksammat ännu?
Visste vi att vi visste allt även 1955?
Fast vi vet saker idag, som vi inte visste då?
Är argumentet "Ja, vad skulle det mera finnas att veta?" ett bra argument för att vi redan vet allt?
Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
![]()
Har jag ens fog för att ställa dessa frågor - såsom varandes ganska okunnig i de ämnen frågorna åsyftar?
Strmbrg skrev:Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
Strmbrg skrev:Min pappa kommenterade "hifi" med att det helt enkelt inte hörs någon skillnad mellan det ena och det andra. Det var bara bortkastade pengar på meningslösheter. Basta, liksom.
Mamma var inne på ungefär samma spår, men mer utifrån att det var dumt att vara kräsen.
goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Låt säga att man gör 500 olika mätningar på en högtalare där alla dessa enskilda mätresultat ska visa varsin individuell/specifik kvalitet. Hur i all sin dar värderar/viktar man alla dessa mätningar mot varandra för att få en nära och tydlig helhetsbild över hur det verkligen låter på lyssningsplats, en lyssningsplats som dessutom varierar från ett rum till ett annat?
Det låter som ett omöjligt uppdrag.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Låt säga att man gör 500 olika mätningar på en högtalare där alla dessa enskilda mätresultat ska visa varsin individuell/specifik kvalitet. Hur i all sin dar värderar/viktar man alla dessa mätningar mot varandra för att få en nära och tydlig helhetsbild över hur det verkligen låter på lyssningsplats, en lyssningsplats som dessutom varierar från ett rum till ett annat?
Som jag har skrivit förut, en mätning är i det närmaste bara meningsfull för konstruktören och den som gjort mätningen, och därmed förhoppningsvis klarar av att tolka mätresultatet. Vi andra gör bättre i att lita till våra reaktioner på den färdiga produkten, som lyssningsintryck i ljudanläggningar eller smakupplevelser hos god mat.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Som jag har skrivit förut, en mätning är i det närmaste bara meningsfull för konstruktören och den som gjort mätningen, och därmed förhoppningsvis klarar av att tolka mätresultatet. Vi andra gör bättre i att lita till våra reaktioner på den färdiga produkten, som lyssningsintryck i ljudanläggningar eller smakupplevelser hos god mat.
Tangband skrev:Jag vill slå ett slag för phon-kurvan i denna tråd![]()
Denna skiva låter väldigt balanserad i mina Sony wh1000 mx3 med eq ställd på ”off”.
I alla andra anläggningar , i min 2-kanals stereo och med de flesta andra lurar jag hört, så låter denna skiva ganska tunt och med för lite bas.
Och nej - det är ingen inbillning![]()
Ett exempel på att en bastung hörlur kan göra att vissa tunt ljudande inspelningar från 80-talet kan låta njutbart.
Testa hemma själv - vad tycker ni, eller inbillar ni er att skivan inte låter tunt ?
https://open.spotify.com/track/5Xhqe9xu ... bgxrTz1Oig
goat76 skrev:Tangband skrev:Jag vill slå ett slag för phon-kurvan i denna tråd![]()
Denna skiva låter väldigt balanserad i mina Sony wh1000 mx3 med eq ställd på ”off”.
I alla andra anläggningar , i min 2-kanals stereo och med de flesta andra lurar jag hört, så låter denna skiva ganska tunt och med för lite bas.
Och nej - det är ingen inbillning![]()
Ett exempel på att en bastung hörlur kan göra att vissa tunt ljudande inspelningar från 80-talet kan låta njutbart.
Testa hemma själv - vad tycker ni, eller inbillar ni er att skivan inte låter tunt ?
https://open.spotify.com/track/5Xhqe9xu ... bgxrTz1Oig
Fast det du beskriver har väl inte så mycket att göra med phon-kurvan, du föredrar väl helt enkelt att den tunnt låtande produktionen hade haft en mer naturligt låtande tonbalans, oavsett volym?
Strmbrg skrev:Jag kanske ska kasta in en fundering som jag viftat med i olika sammanhang tidigare:1. Känner vi i dagsläget verkligen till allt kring elektronik, akustik, hörselsinnet, perception, digitalteknik och annat som är involverat i ljudåtergivning och ljudlyssning?
2. Finns det kanske saker som kan mätas, men som vi inte har uppmärksammat ännu?
3. Visste vi att vi visste allt även 1955?
4. Fast vi vet saker idag, som vi inte visste då?
5. Är argumentet "Ja, vad skulle det mera finnas att veta?" ett bra argument för att vi redan vet allt?
6. Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
![]()
Har jag ens fog för att ställa dessa frågor - såsom varandes ganska okunnig i de ämnen frågorna åsyftar?
goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Tell skrev:goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Vet inte hur många gånger jag sagt det, men vi mäter för att det är KUL, för att vi LÄR oss saker och för att kan optimisera sin anläggning på ett bättre sätt. Om jag hör att basen kanske låter lite funky i mitt rum så är det inte helt lätt att göra nåt åt det om jag inte vet vad exakt det är som är funky. Jag mätte ljudet i mitt nuvarande vardagsrum o kunde enkelt konstatera att jag hade en dipp vid 76hz, så jag drog upp några dB vid den frekvensen för att kompensera. Det är inte optimala sättet att rädda det på såklart, men det hjälpte definitivt. Utan mätningen så skulle en sån manöver inte vara alls lika lätt, men skulle såklart gå eftersom jag gjort mäntingar förr o lärt mig koppla siffror etc till det jag hör.
Att höra nåt o kunna koppla ihop det med mätningar gör dessutom att man kan få en uppfattning om hur nånting kanske låter utan att faktiskt höra. Jag kan googla på t ex ett par hörlurar o kolla på deras frekvenskurvor för att få en feeling för hur dom kommer låta.
Själv förstår jag inte varför man INTE skulle vilja mäta? Vill ni inte veta hur ljud fungerar? Annars så kommer man ju bli som många här o säga "ööh jag tycker jag hör skillnad" men sen inte försöka ta reda på vad exakt varför, för annars så finns ju risken att det är just påhitt i ens huvud. För det är ju också en jävligt bra grej att fatta, att ens egen hjärna är så förbannat påhittig o kan lura en till allt möjligt. Placebo är en galet kraftfull grej!
Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Vet inte hur många gånger jag sagt det, men vi mäter för att det är KUL, för att vi LÄR oss saker och för att kan optimisera sin anläggning på ett bättre sätt. Om jag hör att basen kanske låter lite funky i mitt rum så är det inte helt lätt att göra nåt åt det om jag inte vet vad exakt det är som är funky. Jag mätte ljudet i mitt nuvarande vardagsrum o kunde enkelt konstatera att jag hade en dipp vid 76hz, så jag drog upp några dB vid den frekvensen för att kompensera. Det är inte optimala sättet att rädda det på såklart, men det hjälpte definitivt. Utan mätningen så skulle en sån manöver inte vara alls lika lätt, men skulle såklart gå eftersom jag gjort mäntingar förr o lärt mig koppla siffror etc till det jag hör.
Att höra nåt o kunna koppla ihop det med mätningar gör dessutom att man kan få en uppfattning om hur nånting kanske låter utan att faktiskt höra. Jag kan googla på t ex ett par hörlurar o kolla på deras frekvenskurvor för att få en feeling för hur dom kommer låta.
Själv förstår jag inte varför man INTE skulle vilja mäta? Vill ni inte veta hur ljud fungerar? Annars så kommer man ju bli som många här o säga "ööh jag tycker jag hör skillnad" men sen inte försöka ta reda på vad exakt varför, för annars så finns ju risken att det är just påhitt i ens huvud. För det är ju också en jävligt bra grej att fatta, att ens egen hjärna är så förbannat påhittig o kan lura en till allt möjligt. Placebo är en galet kraftfull grej!
Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Tell, varför citerar du inte det Tangband sa, det som jag svarade på?
Du kan ju inte sitta här och förvrida det hela till att jag skulle ha ifrågasatt mätningar för att komma tillrätta med rumsproblem.
Det jag ifrågasatte rörde enbart mätningar av högtalare och ingenting annat.
Tangband skrev följande:
"-Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar."
Jag skrev följande:
"-Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?"
Förtydligande:
Om man redan konstaterat att den aktuella högtalaren låter HELT FANTASTISKT, vad spelar det då för roll hur mätningarna på den ser ut?
P.S. Ifall du har rumsproblem bör du främst åtgärda rummet, inte högtalaren. Det kan då vara en mycket god ide att mäta så att man vet vad som behöver åtgärdas.
Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Strmbrg skrev:Man kan ju ha fått för sig att högtalaren låter fantastiskt, fast den inte gör det.
Då är det bra att ha mätningar som bekräftar att den låter fantastiskt, fast den inte gör det.
jonasp skrev:Varför blir det så konfrontativt? Kom igen nu grabbar, vi snackar bara lite hifi.
jonasp skrev:Låter det bra så mäter det bra. Punkt.
goat76 skrev:Tangband skrev följande:
"-Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar."
Jag skrev följande:
"-Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?"
Förtydligande:
Om man redan konstaterat att den aktuella högtalaren låter HELT FANTASTISKT, vad spelar det då för roll hur mätningarna på den ser ut?
jonasp skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Låter det bra så mäter det bra. Punkt.
goat76 skrev:]
Låter det bra så mäter det bra, dock inte nödvändigtvis på de enskilda parametrar du valt att mäta med din mätutrustning.
jonasp skrev:Varför blir det så konfrontativt? Kom igen nu grabbar, vi snackar bara lite hifi.
Strmbrg skrev:Dr Steindl skriver:
"...VILL MAN VIDARE I SINA RESONEMANG SÅ MÅSTE MAN FUNDERA DJUPARE. ANNARS BLIR RESONEMANGEN ENDAST SOM SAMTAL MELLAN ÅLDRANDE VÄNNER, MAN PRATAR SAMMA GAMLA MINNEN VARJE GÅNG. DET FINNS INGET NYTT. Vill man vidare så får man träffas och göra något nytt. Nya gemensamma mål och erfarenheter. .."
Strmbrg skrev:
Det där fastnar jag för. Eller snarare så var det en tilltalande formulering av sådant jag reflekterar över ibland. Naturligtvis inte enbart då det gäller hifi.
Att registrera och minneslagra sådant man har läst i läroböcker är en grundförutsättning. Att utöver minnet FÖRSTÅ är ett tilläggssteg.
Att REFLEKTERA över detta är en ytterligare nivå.
Allt detta kan nog klassas som ett metodfokuserat tänkande. Metoder är viktiga.
Risken är emellertid stor att metodfokuset bländar.
Ty, vad är SYFTET? Egentligen alltså? Det SLUTLIGA syftet, menar jag. Vad var vill man åstadkomma?
Vill man åstadkomma vissa med siffror angivna mätvärden?
Vill man åstadkomma "ett visst ljud"?
Vill man åstadkomma en påtagligt god realismillusion?
Är dessa saker samma sak? Det kan de kanske vara.
Vid vilket visst - med siffror angivet - mätvärde kan man stoppa ambitionen att arbeta mer med just det?
Vad vill jag uppnå? Vad är slutsyftet? FUNDERA FLERA VARV PÅ DET. GÄRNA NÅGRA TILL...
FÖRST DÄREFTER:
Hur går jag tillväga?
Strmbrg skrev:Nu beskriver du väl BÅDE slutsyfte samt metoder?
jonasp skrev:goat76 skrev:]
Låter det bra så mäter det bra, dock inte nödvändigtvis på de enskilda parametrar du valt att mäta med din mätutrustning.
Ge ett exempel på detta, tack.
jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
"MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"
Hur menar du då?
petersteindl skrev:jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
Hur menar du då?
På något valt sätt har man en fönstring med start och stoptid. Insignal d v s mätsignal med given magnitud i tidsdomän. Utsignal d v s mätresultat är i frekvensdomän. Det är en frekvensberoende magnitud. Man väljer tidsfönstrets tidslängd i tidsdomän beroende på mätsituation och mätförfarande.
Hörseln har sitt mätförfarande där man i innerörat går från tidsdomän till frekvensdomän via branta inneboende filter i varje frekvensband. På vägen till respektive trumhinna appliceras filter i HRTF som har olika karakteristik beroende på ljudvågornas infallsvinkel till öronen. Detta kan nyttjas av hörseln som informationskodning för spatiella egenskaper.
Dessa filter i inneröronen varierar dessutom beroende på frekvensband. I och med dessa filter i vår hörsel så uppstår ett karakteristiskt svängningsförlopp på signalen i varje frekvensband d v s på utgången av respektive hårcell. Dessutom sker halvvågslikriktning som ger sin karakteristik.
Mitt uppe i allt detta klarar hörseln att låsa respektive signal på höger och vänster öra till varandra i tidsdomän med en precision som är under 10 mikrosekunder. I realiteten sker en faslåsning mellan öronen och det kan ske eftersom det finns autokorrelation och korskorrelation hos öronsignalerna på trumhinnorna. Dessa korrelationer kan ses som matematiska funktioner i tidsdomän. Eftersom reflexer i rumsmiljö också har autokorrelation med direktljud så kan man inkludera rumsreflexer i korrelationsmodellerna.
Då kan man gå över till att studera ljud enligt korrelationsmodeller. Det visar sig att hörseln har preferens beroende på korrelation.
Korrelation sätts redan vid inspelning av ljud såsom tal och musik. Denna korrelation mellan kanalerna tillsammans med högtalarnas ljudfält vid uppspelning ger stereofonisk effekt på grund av fantomprojicering av inspelade ljudkällor som blir till upplevda ljudobjekt i den av hörseln projicerade ljudbilden.
Det kan man kalla för mätinstrument. Mätinstrument som heter duga. Försök att mäta ljudbild med voltmeter eller oscilloskop eller med distanalysator eller andra av dagens mätapparatur.
I Steindl-tråden kommer jag så småningom komma in på detta med korrelation.
Mvh
Peter
sprudel skrev:Mätning är väl ett medel för att nå målet att det ska låta bra. Skilj på mål och medel.
Ibland anar jag att det prioriteras annorlunda, mätningen blir målet och låtandet kommer i andra hand.
Jag är inte övertygad om att de kriterier som gäller för mätningar alltid är i fas med att låta subjektivt upplevt bra.
goat76 skrev:Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Får jag fråga, skulle det vara väldigt irriterande för DIG ifall flera forummedlemmar skulle börja hänvisa till "nocebo" varje gång DU inte hör en skillnad?
Vem är det som hänvisar till "placebo" varje gång någon annan hör en skillnad?![]()
Du godtar ju inte ens när jag, Kralle eller någon annan faktiskt kan höra skillnad i ett blindtest, exempelvis det Belker la upp. Nä då tycker du och RogerJoensson att Faktiskt inte längre är ett fakta-baserat forum, bara för att just NI inte kan höra skillnaden. Kan du förklara detta för mig, först kräver ni blindtester och sedan godkänner ni inte resultatet???
Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Varför lägger man kraft på att konfronteras med de människor som det finns allra minst rimlighet i ska ändra sig?
Varför ägnar man inte den mentala energimängden på att fundera i egna banor, djuploda, filosofera, upptäcka och resonera istället?
Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Varför lägger man kraft på att konfronteras med de människor som det finns allra minst rimlighet i ska ändra sig?
Varför ägnar man inte den mentala energimängden på att fundera i egna banor, djuploda, filosofera, upptäcka och resonera istället?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Varför blir man irriterad på att andra hävdar ”nocebo”, placebo eller säger emot?
Det innebär risk. Risk att ha haft fel och risk i att behöva ihärdiga i sitt fel trots att man helt plötsligt blir varse om att man har fel. Då är skyttegravstaktiken bättre lämpad, som ett hem, liksom.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Får jag fråga, skulle det vara väldigt irriterande för DIG ifall flera forummedlemmar skulle börja hänvisa till "nocebo" varje gång DU inte hör en skillnad?
Vem är det som hänvisar till "placebo" varje gång någon annan hör en skillnad?![]()
Du godtar ju inte ens när jag, Kralle eller någon annan faktiskt kan höra skillnad i ett blindtest, exempelvis det Belker la upp. Nä då tycker du och RogerJoensson att Faktiskt inte längre är ett fakta-baserat forum, bara för att just NI inte kan höra skillnaden. Kan du förklara detta för mig, först kräver ni blindtester och sedan godkänner ni inte resultatet???
Det skulle vara irriterande ja, för antagligen så lär dom väl fortfarande inte ha nånting att backa upp det med.
Jag såg ingenstans i tråden att det var tre som klarade av blindtestet. Menar du att ni alla kunde peka ut alla filer? För enda jag läste var att Kralle kunde peka ut vilken som var 44.1khz-filen, men det kan man gissa sig till med en 33% chansning. Krävs ju egentligen ett riktigt ABX-test (som enkelt går att göra i t ex Foobar) där ni med uppåt 9/10 rätt ska kunna peka ut vilken som är vilken för att det ska ha en riktigt statistiskt signifikans.
Nåt jag ändå tycker är mest intressant är alla dom gånger när folk säger att dom hör STOR skillnad men inte inte kan backa upp det med nåt, vilket blev extra tydligt om man återigen ska peka på Archimagos THD-blindtest (som tagits upp ngåra gånger tidigare nu), att dom personerna i det testet som sa sig kunna höra stor skillnad faktiskt INTE lyckades klara av testet. Det säger oerhört mycket imo, o det är därför som jag har så svårt att tro på folk som säger sig höra skillnad på saker som inte borde gå att höra skillnad på, dom kan helt enkelt nästan aldrig backa upp det med någon riktig data. Det är dessutom ofta personer med lite eller ingen teknisk kunskap ;\
O det blir ju dessutom extra underligt när dom säger att dom hör STOR skillnad när jag själv hör naaada. Visst att det är möjligt att jag har lite sämre hörsel, men jag har garanterat inte SÅ mycket sämre hörsel. Så visst, är det nocebon som kickar in för mig? Inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att tro att den kickar in så hårt att den kan filtrera bort så stora skillnader som ni påstår att det är. O desto svårare också när ni som vanligt inte har någon som helst teknisk bevisföring heller.
jonasp skrev:Lugna ner dig lite. Självklart är detta inget riktigt blindtest som ger någon som helst signifikans. Självklart är det rimligt att efterfråga bevis/blindtest på saker som inte borde ge så stort utslag. Om detta är ett sådant fall eller ej kanske det råder delade meningar om, men det förändrar inget i sak.
jonasp skrev:Testet måste utformas så att man kan skilja riktiga skillnader från gissningar. T ex 7/7 rätt eller liknande. Nu har ju detta inte så stor betydelse för denna diskussion... som handlar om att man kanske kan inbilla sig att man inte hör skillnad.
Men: om skillnaderna (av m-scaler eller likn) är så stora att de hörs i ett youtube-klipp med usel snålkodning kommer de garanterat att detekteras i ett riktigt blindtest. Inga konstigheter där.
goat76 skrev:jonasp skrev:Testet måste utformas så att man kan skilja riktiga skillnader från gissningar. T ex 7/7 rätt eller liknande. Nu har ju detta inte så stor betydelse för denna diskussion... som handlar om att man kanske kan inbilla sig att man inte hör skillnad.
Men: om skillnaderna (av m-scaler eller likn) är så stora att de hörs i ett youtube-klipp med usel snålkodning kommer de garanterat att detekteras i ett riktigt blindtest. Inga konstigheter där.
Självklart kommer det att detekteras, det kommer vara mycket tydligare skillnader på plats eftersom flera av oss t.o.m hör skillnaden i dessa icke-optimala testerna.
Strmbrg skrev:Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
Annars brukar väl skepsis vara en ganska frekvent förekommande hållning på det här forumet.
![]()
Nu har jag inte spelat upp videon - och tänker inte göra det heller, men vad sjutton är det för förändringar som hörs då?
Jag vet ju vad som hörs i verkligheten med manicken.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
Annars brukar väl skepsis vara en ganska frekvent förekommande hållning på det här forumet.
![]()
Nu har jag inte spelat upp videon - och tänker inte göra det heller, men vad sjutton är det för förändringar som hörs då?
Nej, skillnaderna är hörbara men väldigt små i videon, vilket under omständigheterna är väntat. Man kan därför misstänka att det rör sig om klart tydligare skillnader om man lyssnar på plats, det tror jag alla är medvetna om.
petersteindl skrev:jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
Hur menar du då?
På något valt sätt har man en fönstring med start och stoptid. Insignal d v s mätsignal med given magnitud i tidsdomän. Utsignal d v s mätresultat är i frekvensdomän. Det är en frekvensberoende magnitud. Man väljer tidsfönstrets tidslängd i tidsdomän beroende på mätsituation och mätförfarande.
Hörseln har sitt mätförfarande där man i innerörat går från tidsdomän till frekvensdomän via branta inneboende filter i varje frekvensband. På vägen till respektive trumhinna appliceras filter i HRTF som har olika karakteristik beroende på ljudvågornas infallsvinkel till öronen. Detta kan nyttjas av hörseln som informationskodning för spatiella egenskaper.
Dessa filter i inneröronen varierar dessutom beroende på frekvensband. I och med dessa filter i vår hörsel så uppstår ett karakteristiskt svängningsförlopp på signalen i varje frekvensband d v s på utgången av respektive hårcell. Dessutom sker halvvågslikriktning som ger sin karakteristik.
Mitt uppe i allt detta klarar hörseln att låsa respektive signal på höger och vänster öra till varandra i tidsdomän med en precision som är under 10 mikrosekunder. I realiteten sker en faslåsning mellan öronen och det kan ske eftersom det finns autokorrelation och korskorrelation hos öronsignalerna på trumhinnorna. Dessa korrelationer kan ses som matematiska funktioner i tidsdomän. Eftersom reflexer i rumsmiljö också har autokorrelation med direktljud så kan man inkludera rumsreflexer i korrelationsmodellerna.
Då kan man gå över till att studera ljud enligt korrelationsmodeller. Det visar sig att hörseln har preferens beroende på korrelation.
Korrelation sätts redan vid inspelning av ljud såsom tal och musik. Denna korrelation mellan kanalerna tillsammans med högtalarnas ljudfält vid uppspelning ger stereofonisk effekt på grund av fantomprojicering av inspelade ljudkällor som blir till upplevda ljudobjekt i den av hörseln projicerade ljudbilden.
Det kan man kalla för mätinstrument. Mätinstrument som heter duga. Försök att mäta ljudbild med voltmeter eller oscilloskop eller med distanalysator eller andra av dagens mätapparatur.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
![]()
Nej, skillnaderna är hörbara men väldigt små i videon, vilket under omständigheterna är väntat. Man kan därför misstänka att det rör sig om klart tydligare skillnader om man lyssnar på plats, det tror jag alla är medvetna om.
Skillnader, okay.
Men vad består skillnaderna i? På vilket sätt låter det olika? Vad förändras?
jansch skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
Hur menar du då?
Mvh
Peter
Ref till blåmarkerad text...
Såklart man gör! Det gör man alltid och styrs av VAD man vill mäta och mätplattformens FÖRUTSÄTTNINGAR. Alltså dels fysiska begränsningar dels rena tekniska begränsningar.
Bara några exempel:
- man kan inte mäta brus smalbandigt fortare än att den stokastiska processen producerat tillräcklig med mätinformation.Typisk fysisk begränsning.
- man kan inte mäta en svepande sinus fortare än t.ex detektering kan ske av given frekvens/samplingshastiheten/stigtiden(analogt) osv. Typiskt begränsning i mätutrustning
- man kan inte mäta frekvensberoende efterklang fortare än att utklingning sker. Typiskt vad man vill mäta.
- Man kan inte mäta absolut upplevt statiskt ljudtryck med kortare ljudpulser än hörseln förmåga att bygga upp den upplevda ljudnivån. Typisk "begränsning i vår hörsel.
- osv. Allt efter vad som som kräver att viss tid måste uppnås.
Ytterst kan man också konstatera, rent matematiskt, att när tiden är "noll" gäller inte definitionen av frekvens.
Resten av det du skriver i ovanstående text förstår jag inte vad det har med citat: "MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"
......eller menar du helt enkelt att man ibland måste ta hänsyn till hörselns detekteringsförmåga?
Normalt måste man inte det, man kan t.ex mäta frekvens med ett frekvenssvep över det hörbara på t.ex 1-2 sekunder medan hörseln behöver upp mot 1 sekund för att identifiera enskild ton med rimlig precision ( t.ex en person med absolut gehör).
I några få fall måste man dock ta hänsyn till hörselns egenskaper som i exemplet ovan vid upplevese av absolut statiskt ljudtryck.
Det jag skriver ska inte blandas ihop med våra svårigheter att mäta vissa egenskaper som hörseln har. T.ex hörselns förmåga att t.ex detektera riktning eller uppleva rumsakustik eller selektera ut och fokusera.
Johan_Lindroos skrev:Ett av problemen är att hörseln som ”mätinstrument” kan ge olika svar från tid till annan. Hur ställer du dig till det, Peter?
jansch skrev:Peter
1. Hörseln är det bästa "mätinstrumentet" för att verifiera att audioutrustning låter rätt. Håller absolut med dej.
2. Samtidigt kan man konstatera att hörseln är "skitdålig" på att skapa trovärdiga referenser över tid.
3. Dessutom är människan "skitdålig" på att strukturera upp det man hör i termer som vi har skapat med matematikens och fysikens hjälp.
3a. Varför då? Varför är hörseln och intellektet så "skitdåligt"?
Det enkla svaret är att hörseln var ett perfekt "mätinstrument" med samtliga nödvändiga funktioner ända tills HiFi nördar började befolka jorden. I arten HiFi nördar spred sig sedan dessutom sjukdomen "Guldöron" där brister i deras hörsel gjorde att dom kan upptäcka saker som inte finns.
4. Som du kan se i mina tidigare inlägg skriver jag om örats "begränsningar" (med dubbelfnuttar som det heter numera) av just det skälet att markera att det inte är begränsningar för en helt vanlig människa.
4a. Du vet alla dom andra, dom där vanliga....som inte är som vi..... dom som inte ser HiFi produkter som religiösa symboler.
5. Denna tråds rubrik är väldigt tilltalande för mej: "Kan man inbilla sig att man INTE hör skillnad?"
5a. JAG GÖR DET VARJE DAG!
Varje gång min hund skäller hör jag om min hund är glad, vill gå ut och kissa, ser en hjort eller katt. Jag känner naturligtvis igen min hunds skall (Chaplin heter han) och han låter alltid likadant!
....Eller gör han det? Jo, han LÅTER LIKADANT trots att jag vet att en spektralanalys av t.ex hans glada skall skulle visa på olikheter vid olika tillfällen.
Vilken tur att man inte har sjukdomen "Guldöron", att man helt naturligt bortser från oväsentliga skillnader.
"Guldöronen" måste ha ett helvete.... "Kan det där vara Chaplin? Nä, då skulle skallet vara mer närvarande och det saknas någon dB i mellanregistret. Fast det ser ut som Chaplin..konstigt"
Så, såklart att jag inbillar mej att Chaplin alltid låter likadant!
hcl skrev:Tack Peter för att du delar med dig så mycket!
Det är väl tämligen uppenbart att hörselsinnet har en enorm precision, om än inte på samma sätt som en spektrumanalysator. Hörselsinnet inklusive örats funktion är mycket kompetent att detetektera vissa sorters ljud, sannolikt sådana som haft bäring på faror, bra saker och på att läsa av sinnesstämningar hos andra individer, även sådana som vi inte träffat tidigare. Den är, precis som Peter nämner mycket bra på att känna igen personer vi tidigare pratat med, även under förutsättningar som delvis ändrar hur personen låter.
Även när det gäller musik har vi och främst musiker en extrem förmåga att höra detaljer som är viktiga för musiken.
Det finns inga mätinstrument som kan mäta sig med hörselsinnet på det som det är bra på. Mätinstrumenten är ganska bra på annat, som inte är lika relevant för hörandet.
jansch skrev:hcl skrev:Tack Peter för att du delar med dig så mycket!
Det är väl tämligen uppenbart att hörselsinnet har en enorm precision, om än inte på samma sätt som en spektrumanalysator. Hörselsinnet inklusive örats funktion är mycket kompetent att detetektera vissa sorters ljud, sannolikt sådana som haft bäring på faror, bra saker och på att läsa av sinnesstämningar hos andra individer, även sådana som vi inte träffat tidigare. Den är, precis som Peter nämner mycket bra på att känna igen personer vi tidigare pratat med, även under förutsättningar som delvis ändrar hur personen låter.
Även när det gäller musik har vi och främst musiker en extrem förmåga att höra detaljer som är viktiga för musiken.
Det finns inga mätinstrument som kan mäta sig med hörselsinnet på det som det är bra på. Mätinstrumenten är ganska bra på annat, som inte är lika relevant för hörandet.
hcl - du slår huvudet på spiken!
Psykoakustik har i dagsläget inga, för oss, mätbara parametrar. Av det skälet är hörseln är helt enorm och imponerande.
Likväl är hörseln skitdålig ibland på sådant vi kan mäta där förutsättningar ges av matematikens och fysikens lagar.
Det är bara att erkänna, det är så löjligt tydligt och kan bevisas om och om igen.
Man kan uttrycka det lite "löjligt" att hörseln är extremt bra på sådant vi inte kan mäta och ibland skitdålig jämfört med sådant som vi kan mäta med mätinstrument.
Insikten att hörseln inte följer den"fyrkantighet" ( fysik och matematik} som våra nuvarande mätmetoder är definierade runt är väl det första vi måste acceptera!?
Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
- Hörseln är skitdålig på att definiera absolut ljudtryck (SPL) och jämföra ljudtryck vid 2 eller flera tillfällen i tiden. Mätinsrument är är 100 ggr bättre på det.
- Hörseln är mer än 100 ggr långsammare än mätinstrument att identifiera tonhöjd än mätinstrument.
- Dessutom är normal hörsel helkass på att identifiera tonhöjd och dessutom jämföra från gång till annan i tiden. T o m inte ens de få som har s.k. absolut gehör kan definiera tonhöjd (frekvens) så exakt som en gratisapp på telefonen och tar minst 10ggr så lång tid på sig. Hörseln är totalt utklassad!
- Hörseln kan inte identifiera en rak frekvensgång från 20 - 20kHz. Mätutrustning kan mäta klart mer än 10ggr bättre, i diskanten oftas100ggr bättre.
- Hörseln är skitdålig på att höra fasskillnad mellan båda öronen. Rent ut sagt usel. Mätutrustning kan identifiera fasskillnad ner till bruströskel.
Nu har jag provocerat färdigt.....
Frågan är ju bara: Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?
Mitt svar är: Vilken jävla tur att vi inte har dessa egenskaper som mätinstrumenten har! T.ex. skulle varenda musikinsrument låta skrämmande ostämt.
Dessutom, vad är t.ex vitsen för vanliga människor att höra på ett annat sätt än vi gör?
Länge leve hörselns "brister"!
petersteindl skrev:
Men inte ens det räcker för att beskriva hörseln som instrument gällande nivå. Därför introduceras begreppet HÖRSTYRKA som är en Storhet och mäts i måttenheten SON.
Om man i stället har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
Därför har man infört begreppet HÖRSTYRKA som mäts i måttenheten SON (engelska: loudness, tyska: Lautheit).
Måttenheten Son definieras på en kvotskala, se mina tidigare inlägg i PeterSteindl?-tråden gällande olika typer av skalor på måttenhet.
Mvh
Peter
hcl skrev:Tack Peter för att du delar med dig så mycket!
JM skrev:petersteindl skrev:
Men inte ens det räcker för att beskriva hörseln som instrument gällande nivå. Därför introduceras begreppet HÖRSTYRKA som är en Storhet och mäts i måttenheten SON.
Om man i stället har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
Därför har man infört begreppet HÖRSTYRKA som mäts i måttenheten SON (engelska: loudness, tyska: Lautheit).
Måttenheten Son definieras på en kvotskala, se mina tidigare inlägg i PeterSteindl?-tråden gällande olika typer av skalor på måttenhet.
Mvh
Peter
Visa dina källor med kriterier för att upplevd ljudstyrka vid 1000 Hz, sone, uppfyller kvotskalan och inte som all annan subjektiv bedömning bara uppfyller ordinalskalan.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Visa dina källor med kriterier för att upplevd ljudstyrka vid 1000 Hz, sone, uppfyller kvotskalan och inte som all annan subjektiv bedömning bara uppfyller ordinalskalan.
JM
Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag skall försöka ge ett svar.
Om man har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
...
Strmbrg skrev:Hur bedömer man att ett ljud är dubbelt så högt som ett annat?
Bedömer olika personer detta olika?
Bedömer samma person detta olika vid olika tillfällen?
Strmbrg skrev:Här drämmer jag till med en hoper meningar som beskriver sådant som jag tror kan vara väsentligt att begrunda. Och stäng nu av kränkthets-nerverna, ty jag är inte ute efter att göra påhopp och annat socialiserande trams.
En del personer (vi kan ju inte utesluta personer, eftersom personer krävs för att lyssna, konstruera, tänka mm) hyser en permanent skepsis till sin och andras hörsel.
De drar inga som helst slutsatser av att bara lyssna. Möjligen undantaget vissa jätteuppenbara fenomen som tex att ljudet plötsligt upphör i ena stereokanalen.
De betygsätter/bedömer det de lyssnat på först efter att de mätt med externa instrument och betraktat siffervärden.
De accepterar lyssningsupplevelseredogörelser från andra först efter det att - av dem själva accepterade - metoder kunnat verifiera lyssningsupplevelseredogörelserna.
Tangband skrev:Peter S - väldigt intressanta inlägg och jag vet med tanke på tidigare inlägg att du även mätt väldigt mycket med mikrofon då du konstruerat dina högtalare.
Det är förståelsen för mätningarna som är annorlunda än de flestas där du verkar ha gått betydligt längre i förståelsen vad mätningar säger. Imponerande och mycket för oss andra gröngölingar att lära.![]()
Du verkar äga betydligt mer kunskap än vad Toole/Olive och de flesta andra konstruktörer har.
Eftersom din mentor verkar ha varit Stig Carlsson åtminstone i början, så undrar jag :
Hur långt hade Carlsson nått i sin förståelse angående mätningar på högtalare ?
Har kunskapen som Carlsson representerar sedan länge passerats, eller är det så att Carlsson visste mer om vissa saker som var långt före sin tid, och som ännu inte utvecklats till fullo kunskapsmässigt ?
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Visa dina källor med kriterier för att upplevd ljudstyrka vid 1000 Hz, sone, uppfyller kvotskalan och inte som all annan subjektiv bedömning bara uppfyller ordinalskalan.
JM
Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag skall försöka ge ett svar.
Om man har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
...
Jag undrar också över JMs fråga. Att begreppet existerar är ju en självklarhet.
Däremot vill jag bara förtydliga att enheten för begreppet hörstyrka heter Sone.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Peter S - väldigt intressanta inlägg och jag vet med tanke på tidigare inlägg att du även mätt väldigt mycket med mikrofon då du konstruerat dina högtalare.
Det är förståelsen för mätningarna som är annorlunda än de flestas där du verkar ha gått betydligt längre i förståelsen vad mätningar säger. Imponerande och mycket för oss andra gröngölingar att lära.![]()
Du verkar äga betydligt mer kunskap än vad Toole/Olive och de flesta andra konstruktörer har.
Eftersom din mentor verkar ha varit Stig Carlsson åtminstone i början, så undrar jag :
Hur långt hade Carlsson nått i sin förståelse angående mätningar på högtalare ?
Har kunskapen som Carlsson representerar sedan länge passerats, eller är det så att Carlsson visste mer om vissa saker som var långt före sin tid, och som ännu inte utvecklats till fullo kunskapsmässigt ?
Jag mäter väldigt mycket med mik. Mätning går då ut på att kalibrera. Mätresultatet blir vad det är. Vad menar jag med det? Jo, först måste man kalibrera sina datorsimuleringar. Stämmer simuleringen med uppmätta data. För att göra datorsimuleringar sätter man upp modeller. Det gör Lilltroll, som anställd i Bremen.
Steg 1. Då man kommit därhän att mätning med mik stämmer överens med simulering så har en hög nivå på korrelation av mätning och simulering uppnåtts. Det är ett steg med milstolpe inom R&D.
Steg 2: Nästa steg är att kalibrera steg 1 mot Perception som mätinstrument. Om man väljer att fokusera på olika saker som Perception som mätinstrument kan mäta så kan jag säga att vissa saker fungerar väl och simuleringsmodeller stämmer överens med Perception som mätinstrument. På så sätt har vi simulerat resultat inklusive delningsfilter där vi inte med hörselns hjälp kunnat finlira mot bättre lyssningsresultat.
Andra saker gör det inte. Då får man tänka till lite mer. Det är simuleringsmodell kontra ljudbild som skall till och eftersom ingen, mig veterligen, har något dylikt, så blir en sådan modell 'One of a kind'.
Steg 2 kan således delas in i understeg med milstolpar.
Det gäller att gå från modell till Perception som mätinstrument där modellen modellerats utifrån perceptionens parametrar. Då kan man simulera en produkt utifrån det man hör och man kan faktiskt bygga produkten utan att mäta på den varken med fysikaliska mätinstrument eller med lyssning. Nåväl, man får väl mäta och lyssna för att kvalitetsgodkänna simulering och produkt.![]()
Vad gäller Stig Carlsson så var Stig min mentor gällande akustik och tänkesätt på många områden. Jag har annan mentor gällande elektronik och tänkesätt i den sfären.
Stig hade i stort sett full förståelse gällande mätning på högtalare och speciellt då de skall användas i boendemiljö d v s i miljö med golv, tak och 4 väggar, till skillnad från miljö utan golv och utan tak och utan väggar. Att olika rum är olika stora och har lite olika akustiska förutsättningar är irrelevant i sammanhanget i jämförelse med frifält.
Stig Carlsson visste betydligt mer om vissa saker gällande ljudåtergivning i bostadsrum än i stort sett alla andra högtalarkonstruktörer som jag känner. Han var långt före sin tid. Men det hindrar inte att högtalare kan utvecklas och optimeras än mer till rummet och än mer till hörselns perception som mätinstrument.
Som jag ser det så hade tyvärr inte Stig Carlsson kunskapen gällande hörseln som förklarade hans iver angående di tidiga reflexerna vid uppspelning i rum. Den kunskapen hade han behövt för att vidimera vissa av hans högtalarprinciper. Jag kommer till detta så småningom i min resa av inlägg gällande Ljud och Perception som mätinstrument.
Mvh
Peter
JM skrev:Interindividuella variationen enligt Moore s 139, är ca +/- 40 %. Vissa studier landar på att ca 6 dB är en fördubbling av upplevd ljudstyrka och inte 10 dB. Stora gruppers medelväden är grunden för sone skalan. Människan verkar inte ha utvecklat förmågan att korrekt bedöma fördubbling eller halvering av upplevd ljudstyrka. Kontexen påverkar i hög grad upplevelsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sone
När har vi tidigare behövt subjektivt bedöma ljudstyrkan i verkligheten?
Vissa forskare menar att skatta upplevd ljudintensitet är meningslöst bara för att det går att mäta i fysikens dimension. För stor spridning och relationen är bara skenbar.
All subjektiv bedömning av ljud, även ljudstyrka, är relativ. Det går att rangordna ljud - starkare eller svagare - men inte påstå att ett ljud är 4 gånger starkare.
Sone skalan är inte SI standard.
Saknar fortfarande litteraturhänvisning som styrker att sone skalan är förenlig med kvotskalan. Ytterst tveksam till att så är fallet.
JM
hcl skrev:För bortemot 100 år sedan, närmare bestämt 1993-1994 höll jag på och justerade in ett trevägs aktivt system i ett hyggligt normalt bostadsrum. Under slutskedet av injusteringen dök en kompis upp och på förekommen anledning fick jag möjligheten att genomföra ett experiment. Till saken hör att kompisen var musikaliskt bevandrad så som bassist i ett band. Strax innan kompisen ringde på dörren hade jag gjort slutjustering av nivån på diskantelementen och mitt experiment bestod i att testa hur nära kompisen kom den inställning jag föredrog (som varande bäst).
OK. Nivån ställdes till ”default” varpå uppgiften delgavs kompisen: Ställ in nivån så att det så väl som möjligt låter som att musikerna spelar på välstämda instrument. Efter några justeringar och lyssnande kunde jag konstatera att kompisen ställt in exakt samma nivå på diskanten som jag hade ställt in. Det minsta steget var då 0.25dB. Vi hade alltås kommit till exakt samma inställning, oberoende av varandra och det med en justeringsprecision i systemet (minsta nivåregleringssteg) om 0.25 dB. Det var förvisso enbart ett tillfälle, men jag tycker ändå det var ett tämligen intressant utfall...
Senare ökade jag upplösningen till 0.06 dB (d.v.s. ett fel eller avvikelse från optimum <0.03 dB) och jag kom till att det gav en tydlig fördel att justera in till inom +/-0.6 dB. Det sista steget uppfattade jag inte som så viktigt, d.v.s. en precision nedåt 0.05dB uppfattade jag då mest som en fråga om preferenser, inte uppenbart en fråga om bättre kontra sämre.
Tangband skrev:hcl skrev:För bortemot 100 år sedan, närmare bestämt 1993-1994 höll jag på och justerade in ett trevägs aktivt system i ett hyggligt normalt bostadsrum. Under slutskedet av injusteringen dök en kompis upp och på förekommen anledning fick jag möjligheten att genomföra ett experiment. Till saken hör att kompisen var musikaliskt bevandrad så som bassist i ett band. Strax innan kompisen ringde på dörren hade jag gjort slutjustering av nivån på diskantelementen och mitt experiment bestod i att testa hur nära kompisen kom den inställning jag föredrog (som varande bäst).
OK. Nivån ställdes till ”default” varpå uppgiften delgavs kompisen: Ställ in nivån så att det så väl som möjligt låter som att musikerna spelar på välstämda instrument. Efter några justeringar och lyssnande kunde jag konstatera att kompisen ställt in exakt samma nivå på diskanten som jag hade ställt in. Det minsta steget var då 0.25dB. Vi hade alltås kommit till exakt samma inställning, oberoende av varandra och det med en justeringsprecision i systemet (minsta nivåregleringssteg) om 0.25 dB. Det var förvisso enbart ett tillfälle, men jag tycker ändå det var ett tämligen intressant utfall...
Senare ökade jag upplösningen till 0.06 dB (d.v.s. ett fel eller avvikelse från optimum <0.03 dB) och jag kom till att det gav en tydlig fördel att justera in till inom +/-0.6 dB. Det sista steget uppfattade jag inte som så viktigt, d.v.s. en precision nedåt 0.05dB uppfattade jag då mest som en fråga om preferenser, inte uppenbart en fråga om bättre kontra sämre.
Kul exempel från verkligheten . Ja, sådär blir det ju då man ställer in och lyssnar på melodislingorna istället för bara ”ljudet” från stereon. Det blir häpnadsväckande hög precision i inställningarna nivåmässigt i ett aktivt system.
Hcl - jag ser ditt inlägg som en bra komplettering till Peter S inlägg om att hörseln är det bästa mät-instrumentet.
Förmågan att uppfatta melodier är något unikt för hörseln/hjärnan. Melodi-metoden fungerar![]()
Detta är inte mer konstigt än den metod jag använder då jag stämmer en gitarr. Hur gör jag - jo, jag lyssnar på tonerna och stämmer de olika strängarna och jämför dem inbördes. Eller hur en duktig violinist stämmer sin fiol rätt. En grundsten för att förstå att denna metod som Hcl beskriver inte är humbug, utan högst reell och fungerande, är att inse att riktiga instrument spelar alla frekvenser samtidigt - dvs en gitarrsträng har övertoner långt upp i diskantområdet. Därför påverkar en ändring på 0,5 dB i diskantregistret hur tonen upplevs.
P.S - Jag ser frekvensgångsmätningar med mikrofon som jag själv använder som ett komplement så upplevd klang och neutralitet blir rätt. Det övriga måste nog konstrueras till stor del med örats hjälp.
JM skrev:Elak stöder mina tvivel och definitivt påvisar inte entydigt att sone har data på kvotdata nivå.
Finns inget på nätet som stöder data på kvotdata nivå. Möjligen är någon bättre på att hitta?
Det är viktigt att veta för att avgöra hur numeriska subjektiva bedömningar kan bearbetas. Du Peter agerar som om data kan behandlas på kvotdata nivå.
Inom den fysikaliska dimensionen behandlas numeriska data på kvotdata nivå med mer avancerad matematik.
Grundfelet många sk "psykoakustiker" gör är just detta att behandla subjektiva numeriska data som kvotdata i analogi fysikaliska mätdata. Det går inte sätta upp matematiska ekvationer med ordinaldata. Endast rangordning fungerar. Ordinaldata kan aldrig var dubbelt så högt.
JM
ELAK skrev:Son definieras på en kvotskala, inte logaritmen för kvoten!
jansch skrev:hcl skrev:Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
- Hörseln är skitdålig på att definiera absolut ljudtryck (SPL) och jämföra ljudtryck vid 2 eller flera tillfällen i tiden. Mätinsrument är är 100 ggr bättre på det.
- Hörseln är mer än 100 ggr långsammare än mätinstrument att identifiera tonhöjd än mätinstrument.
- Dessutom är normal hörsel helkass på att identifiera tonhöjd och dessutom jämföra från gång till annan i tiden. T o m inte ens de få som har s.k. absolut gehör kan definiera tonhöjd (frekvens) så exakt som en gratisapp på telefonen och tar minst 10ggr så lång tid på sig. Hörseln är totalt utklassad!
- Hörseln kan inte identifiera en rak frekvensgång från 20 - 20kHz. Mätutrustning kan mäta klart mer än 10ggr bättre, i diskanten oftas100ggr bättre.
- Hörseln är skitdålig på att höra fasskillnad mellan båda öronen. Rent ut sagt usel. Mätutrustning kan identifiera fasskillnad ner till bruströskel.
Frågan är ju bara: Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?
Mitt svar är: Vilken jävla tur att vi inte har dessa egenskaper som mätinstrumenten har! T.ex. skulle varenda musikinsrument låta skrämmande ostämt.
Dessutom, vad är t.ex vitsen för vanliga människor att höra på ett annat sätt än vi gör?
goat76 skrev:jansch skrev:hcl skrev:Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
Din frågeställning efter din provocerande lista ”Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?”, för iallafall mig vidare till frågeställningen: Hur viktiga är då dessa parametrar för den slutgiltiga musiklyssningen där hörseln ÄR det primära instrumentet?
Omformulering:
Varför bryr vi oss så mycket om att tillfredsställa mätinstrumenten på dessa parametrar om våran hörsel ändå inte kan avgöra om dessa är bra eller dåliga?
goat76 skrev:jansch skrev:hcl skrev:Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
Din frågeställning efter din provocerande lista ”Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?”, för iallafall mig vidare till frågeställningen: Hur viktiga är då dessa parametrar för den slutgiltiga musiklyssningen där hörseln ÄR det primära instrumentet?
Omformulering:
Varför bryr vi oss så mycket om att tillfredsställa mätinstrumenten på dessa parametrar om våran hörsel ändå inte kan avgöra om dessa är bra eller dåliga?
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Omformulering:
Bra eller dålig eller bättre eller sämre kan t.ex. betyda att ett mätinstrument kan vara snabbare, att du kan mäta mot en absolut referens, att det finns funktioner som undelätta tolkning, att det är billigare att få fram ett resultat, att man kan jämföra objektivt, att mätnoggrannheten och repeterbarheten är bättre, mm.
Hörseln är subjektiv, även i den mening att vi inte alltid söker fysikalisk korrekthet. Typiskt exempel är pianot/flygeln som är en ostämd kompromiss när den låter som bäst.
Peter svarade på ett av mina inlägg och påpekade hur bra en pianostämmare är på att höra pitch och som gör det sista "finliret" för hand.
Det är bara det att en pianostämmare stämmer med harmonier (terser och kvinter som grund) och svävningar och dessutom faskt (ur fysikalisk/matematisk mening!) Det handlar inte om att kunna höra absolut tonhöjd, det handlar om musikalitet.
Referensen sätter pianostämmaren med stämgaffel eller "stämapparat"....finns det någon pianostämmare som använder absolut gehör för det?
Tangband hade ett inlägg om att man med ett enda gitarraccord direkt hör om gitarren stämmer. Javisst, om den är stämd i just det accordet. Resten av accorden är mer eller mindre ostämda. Gitarr är en ännu större kompromis än pianot....och ändå är gitarren fantastisk att lyssna, trots att den är falsk i grunden*.
Tur att vår hörsel tycker det låter rätt, en gratisapp avslöjar "bristerna" direkt.
*Det finns gitarrer med "krokiga" band som inte är falska i grunden, t.ex M. Sanden's True Temper gitarrer.
Återigen - hörseln är skitbra på det den är bra på. Men hörseln är inte det bästa mätinstrumentet i alla lägen, det är romantiskt tjafs att hävda det.
Morello skrev:Det beror ju på vad som avses med mätinstrument. Jag tror de flesta menar att ett mätinstrument ger data på en absolutskala samtidigt som lyssningstester ger data på en ordinalskala.
JM skrev:Morello skrev:Det beror ju på vad som avses med mätinstrument. Jag tror de flesta menar att ett mätinstrument ger data på en absolutskala samtidigt som lyssningstester ger data på en ordinalskala.
Korrekt. Kombineras ordinalskala data med kvotdata kan inte slutprodukten tillhöra kvotdata. Kombinationen leder till att mätinstrument siffror nedgraderas och måste följa subjektiva perceptionens begränsningar.
Att semantiskt kalla perceptions bedömningarna för upplevda ljudfördubblingar är bara en luring matematiskt.
Beräkningar av kombinationens siffror enligt kvotdatas maximal möjligheter blir felaktiga. Rangordning är korrekt bearbetning. Vilket ELAK kompendiet antyder trots att det felaktigt står att kvotdata gäller.
Således inbillad uppgradering av upplevt ljud.
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster