Nördgök. Blindtest av förstärkare, inställd t.v.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Nördgök. Blindtest av förstärkare, inställd t.v.

Inläggav Baffel » 2020-11-25 18:37

The race is on, snart förhoppningsvis . Beror på Corona och andra praktiska detaljer .
Fyra öron . En forumist som har bra mycket mer lyssningserfarenhet än mig och så jag.
Det som kommer jämföras är (lite billigare enklare grejer men ändå):

Förstärkare :
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
Fråga mig inte vad klass AA är, något marknadsföringshittepå kanske.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 500r.shtml

Aiyima tpa3255 med nätdel Mean Well RPS -200-36 (36 W, 5,56 A)

Rörförstärkare. Push Pull, EL 34 rör. .Hemmabygge.

Högtalare:
https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... iamond-122

Technicsen är det fortfarande krut i. Denonen vet jag inte än . Får se.
Sen lite annat smått och gott från den andra forumisten
Senast redigerad av Baffel 2021-01-13 00:22, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Digitalt vs Rör vs Trisse

Inläggav hifikg » 2020-11-25 18:56

http://natbilagan.se/faktiskt/1812boom.m4v

Wharfedale Diamond var det jag smurfade i experimentet, men säkert någon billig version.
Edit, nä det var det inte alls, dem skickade jag till någon glad medlem av detta forum. De jag sköt var något annat.
Senast redigerad av hifikg 2020-11-25 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-25 19:08

Högtalarna tillför den andra forumisten . De vet jag inte hur de låter, än . Säkert bra.

Tangband föreslog att rulla op amp från ne5532 (som sitter i Aiyima tpa3255 nu ) till lm4562. Ska kolla upp var man beställer en sådan så testar jag och pilla dit den .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-25 20:14

Baffel skrev:Högtalarna tillför den andra forumisten . De vet jag inte hur de låter, än . Säkert bra.

Tangband föreslog att rulla op amp från ne5532 (som sitter i Aiyima tpa3255 nu ) till lm4562. Ska kolla upp var man beställer en sådan så testar jag och pilla dit den .

Kul :)
Förslag : ändra gärna rubriken ( kan göras i första inlägget ) till klass D istället för digitalt. Aiyima a07 är inte en digital förstärkare utan en analog switch konstruktion - klass D.

Jag kan rekommendera audiophonics som både har lm4562 samt detta IC bortagare instrument:
https://www.audiophonics.fr/en/tools/di ... 12412.html
Senast redigerad av Tangband 2020-11-25 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Klass D vs Rör vs Trisse

Inläggav Baffel » 2020-11-25 20:18

Ha ha . Jag går och köper grejer och vet inte vad det är. ..Ändrat.

Tangband
Semesterfirare

Re: Klass D vs Rör vs Trisse

Inläggav Tangband » 2020-11-25 20:19

Baffel skrev:Ha ha . Jag går och köper grejer och vet inte vad det är. ..Ändrat.

Det blir kul att höra vad ni tyckte lät bäst :) .
Har du hunnit lyssna nåt själv, än ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Klass D vs Rör vs Trisse klass AB, AA

Inläggav Baffel » 2020-11-25 20:28

På rörisen och den lilla technicsen. Ska inte avslöja något än. :)

Tangband
Semesterfirare

Re: Klass D vs Rör vs Trisse klass AB, AA

Inläggav Tangband » 2020-11-25 21:21

Baffel skrev:På rörisen och den lilla technicsen. Ska inte avslöja något än. :)

Spännande :) .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Blindtest förstärkare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 12:50

Lägger till ett blidtest . Jag ska i alla pröva på. Hör jag ingen skillnad äter jag upp min hatt.

Slänger in en liten plutt förstärkare till med i leken

viewtopic.php?f=4&t=71172

Användarvisningsbild
distad

Re: Blidtest förstärkare

Inläggav distad » 2020-11-30 12:58

Vem är den andra forumisten då ? Är det hemligt tills testen är gjorde eller?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Blidtest förstärkare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 13:02

Take it away FBK. :wink:

Fast vi kan ju vänta. YsterKnöktråden får tuffa på först.

Användarvisningsbild
distad

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav distad » 2020-12-05 14:45

Jag skrev ett långt inlägg här igår, ska försöka göra ett nytt försök ikväll och hoppas på ett den inte blir error igen

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-05 14:57

Gör så. :)

Jo, kanske ska tillägga .Vi tänkte först att jämföra några olika billiga äldre stärkare (plus en ny) men kom på att det är nog inte så kul/intressant att ta del av de lyssningsintrycken så vi kör ett blindtest istället.

Modigt av dig FBK att ställa upp på det . Jag kan ju alltid skylla på bristande erfarenhet om jag sen får stå med dumstruten på om jag inte hör några skillnader.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-05 16:27

Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 16:36

Finns en sak som vi behöver en db mätare. Så förslag på en sådan som inte kostar så mycket tas emot med öppna armar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-05 16:41

Nej, voltmeter för att kalibrera.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 16:55

Almen skrev:Nej, voltmeter för att kalibrera.

Förklara för oss som inte är så kunniga så vi gör rätt och ge hemskt gärna exempel på något som duger någorlunda så det inte blir dyrt. Har aldrig blindtestat förstärkare utan det har varit CD-spelare och kablar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-05 17:16

Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.

Inte specifikt för det jag och FBK tänkte göra , nop. Så , som FBK sa, tips mottages gärna.

Obs trots titeln i tråden så ska vi självklart vara seriösa. Om det ens går att göra något vettigt blidtest genomfört av två gubbs. Vi får se. :D

Testet kommer genomföras någon gång början nästa år.

P.s det viktigaste är att vi har kul och att det trevligt. :) Blir det för svårt att genomföra kan vi alltid ta på oss ögonbindlar och testa olika pizzasorter. 8O Det tror jag by the way är svårt att känna skillnad mellan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-05 18:50

Baffel skrev:
Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.

Inte specifikt för det jag och FBK tänkte göra , nop. Så , som FBK sa, tips mottages gärna.

Obs trots titeln i tråden så ska vi självklart vara seriösa. Om det ens går att göra något vettigt blidtest genomfört av två gubbs. Vi får se. :D

Testet kommer genomföras någon gång början nästa år.

P.s det viktigaste är att vi har kul och att det trevligt. :) Blir det för svårt att genomföra kan vi alltid ta på oss ögonbindlar och testa olika pizzasorter. 8O Det tror jag by the way är svårt att känna skillnad mellan.

Inga problem, finns bara ett Pizza ställe DÄR DE GÖR GODA PIZZOR I Vallentuna. :P

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-05 18:56

Mumma.

Där bjöd du på en lätt passning. :)

Spoiler:
Visa
Hur vet du det? Har du blidtestat pizzor från olika pizzerior :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 10:57

Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt

Voltmeter för att kalibrera har föreslagits. Till vilken nytta fattar jag inte.

FBK vill tydligen ha en dB mätare. Det är klart , en shysst dB mätare vill väl alla ha . Duger det att hämta hem några dB mätar appar tror ni?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-06 12:40

Idéer och tankar:

- Högtalarväxel? För att snabbt kunna skifta förstärkare till de anslutna högtalarna. Denna växel måste bryta ledningen mellan förstärkarna. Det får inte vara nåt klick, brum eller annat som avslöjar vilken förstärkare som kopplas in.

- Voltmätaren borde väl anslutas till respektive förstärkare för att mäta fram rätt utnivå (i VAC) så det blir lika mellan alla. Jag tänker så här:

1. Kolla lyssningsvolymen ni vill ha på de musikstycken ni tänker spela.
2. Se till att inte den "klenaste" förstärkaren tvingas spela på nivåer som ger klippning. Ha marginal här! Den lyssningsvolymen får sen sätta nivån för alla testobjekt.
3. Sätt på en sinuston (Testskiva i CD:n) utan att röra volymratten på den svagaste förstärkaren. Kolla spänningen på högtalarterminalen.
4. Samma utspänning ska sen alla testobjekt ha. Markera på frontpanelen volymrattens position.

- Lyssna öppet först och försök hitta varje förstärkares "signatur". Anteckna, diskutera med varandra är bra. Testa med olika musikstycken och försök välj nåt som ger störst upplevd skillnad "öppet".

- Jämför förstärkarna två och två mot varandra. Kalla dem vid sina riktiga namn med bokstäver "T" Technics, "R" rör osv. Fortfarande helt öppet. En av er är testledare och sköter bytet och en är försöksperson. Sen kan ni byta.

- När lyssnaren (försökspersonen) tycker sig kunna höra en tillräckligt tydlig skillnad öppet för kunna säga vilken som är vilken, så begär han blindtest.

- Testledaren som sitter helt dold för försökspersonen, kastar tärning (1-3 är T, 4-6 är R) och kopplar in den stärkaren som tärningen ger. Noterar på testprotokollet vilken som kopplas in, och försökspersonen svarar vilken han tror (T eller R) spelar. Upprepa 10 gånger. Notera musikstycke och vem som är försöksperson för stunden.

- Sen har ni en massa data som ska gås igenom. Slutsatser ska värkas fram. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 12:56

Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.

Kruxet är rörförstärkaren . Där får det under inga som helst omständigheter bli så att den är påslagen utan högtalare inkopplade. Då kan det gå åt helvete med den.

Just tusan. Undrar vilket Ohm FBKs högtalare har. Rörisen kan kan välja 4 eller 8 Ohm på . Aiyima TPA3255an , inga problem Ohm högtalare. Denonen får jag kolla upp (har den inte här nu).
Senast redigerad av Baffel 2020-12-06 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 12:56

Dubblett

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 13:59

Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 14:18

Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.

Nu när ni är i samma tråd: Hur kommer det sig att du och Conan har samma avatar?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:27

Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:31

Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.

Vi får se. Något smidigt, funktionellt som inte kostar för mycket. Fast att byta högtalarkablarna manuellt när det är frågan om banankontakter är ju inte speciellt jobbigt. .....utom på Technicsen.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 14:35

Baffel skrev:Hur menar du nu?

8O WTF!!!!! :D

Edit: Ähumm... :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:45

:mrgreen:

Byter avatar lite senare. Ha din kvar ett tag till fanfaktiskt. Det blev ju riktigt roligt. :D

Edit: bytte avatar nu.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-06 15:14

Mycket snygg bild, behåll den :!:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Nördkök. Blindtest av förstärkare, metod?

Inläggav Baffel » 2020-12-06 15:27

Namnbyte tråd, förslag FBK. Vi kör på det. :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-06 16:55

Fanfaktiskt skrev:
Baffel skrev:Hur menar du nu?

8O WTF!!!!! :D

Edit: Ähumm... :D

:D 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-06 17:03

Baffel skrev:Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.

Kruxet är rörförstärkaren . Där får det under inga som helst omständigheter bli så att den är påslagen utan högtalare inkopplade. Då kan det gå åt helvete med den.

Just tusan. Undrar vilket Ohm FBKs högtalare har. Rörisen kan kan välja 4 eller 8 Ohm på . Aiyima TPA3255an , inga problem Ohm högtalare. Denonen får jag kolla upp (har den inte här nu).

Ja ni får tänka till lite här. Kan man göra en slags kopplingsplint med bananhonor som ansluter till bägge förstärkarna och högtalarna? Först koppla in ett motstånd på 8 Ohm eller så till förstärkaren. Koppla bort högtalarna och byta till andra stärkaren. Sen bort med 8 Ohms motståndet till den.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-13 20:06

Conan skrev:
Baffel skrev:Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.

Ja ni får tänka till lite här. Kan man göra en slags kopplingsplint med bananhonor som ansluter till bägge förstärkarna och högtalarna? Först koppla in ett motstånd på 8 Ohm eller så till förstärkaren. Koppla bort högtalarna och byta till andra stärkaren. Sen bort med 8 Ohms motståndet till den.

Har ni hunnit lyssna lite än ? Är nyfiken :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Nördgök. Blindtest av förstärkare, metod?

Inläggav Baffel » 2020-12-13 20:10

Det blir i januari :)

FBK verkar ju ha ett Emotiva , men det vet jag inte om det duger till för blanda in testerna .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 04:01

FBK skrev:Jag skrev ett långt inlägg här igår, ska försöka göra ett nytt försök ikväll och hoppas på ett den inte blir error igen

Kommer inte ihåg vad jag skrev sist, men Baffel och jag bildade först Knäppgök, men vi är ju ganska nördiga så det fick bli Nördgök istället då vi gillar allt möjligt inom ljud. Vi är inte så noggranna med allt utan vi gillar Hifi och musik oavsett om det är rörstärkare eller vanliga AB stärkare eller om något färgar här eller där och vi har inget tävlingsmoment i Nördgök. Huvudsaken att man njuter av det man lyssnar på. Och eftersom den ena bor på Västkusten kring Strömstad och den andra på Östkusten i Vallentuna (men om ca:1år i Enköping) så kan det bli samkväm både hos Baffel eller någon annan som vill vara med som bor på Västkusten eller hos mig eller någon annan som bor på Östkusten med folk som vill vara med här. Så vi kör på båda sidor av landet så att säga. Vi kommer att börja med att Baffel ska besöka mig snart då vi två ska testa lite olika förstärkare ifrån gammalt till nytt, men inget dyrt. Jag har ju en rigg av aktiva högtalare, men nu också så håller jag på att skaffa en passiv rigg också,(bara slutsteg kvar) något som ex sambon kommer älska :mrgreen: Men jag är lite nervös för hur bra de passiva högtalarna kommer prestera emot de aktiva högtalarna, tänk om de passiva låter bättre? Det finns ingen centerhögtalare att köpa till dem. Kärnan i anläggningen kommer vara ett av mina 3 stycken Linn Kollektor försteg (man är ju en Nörd)som kommer användas till både anläggningarna då den har en massa ut och ingångar. Så nu har jag berättat lite om oss och mina grejer. (Mer info om dem finns i min medlemstråd)
Och alla som vill delta i Nördgök och som bor i Baffels trakter eller mina är välkomna. Och vi har inte satt upp några direkt regler än så länge men det får Baffel bestämma om det behövs.
Men det Nördkök ska gå ut på är att ha kul och trevligt tillsammans och sedan om man bara träffas och lyssnar på musik eller testar prylar är upp till deltagarna vad de vill göra vid ett vanligt samkväm som jag ser på det.

Mvh Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 10:44

Jag vill gärna , i detalj , få en förklaring på hur jag / vi mäter med multimetern signalstyrka ut ur förstärkaren.. Vi måste ha samma signalstyrka när vi jämför mellan de olika förstärkarna . Dels hur man mäter och så får under inga omständigheter min vita rörförstärkare gå sönder när dessa multimetermätningar genomförs.

Behöver också fyra st banankontakter hona till Technicsen så vi på ett smidigt sätt kan byta högtalarkablarna . Tips om var man kan köpa fyra stycken bra till billigt pris mottages.

FBK du kan börja förbereda redan nu. Börja ställ undan saker i ditt vardagsrum. Gör plats för förstärkarna . Vi ska ju inte hålla på att snubbla :) Testa så du kan byta på ett smidigt sätt . Kör ingång Technicsen . Plugga in högtalarkablar i den och den vita rörisen . Testa och växla byt förstärkare genom att byta kablar i dina högtalare . Har du tillräckligt med grenkontakter ?
Eller testa och jämföra Emotivan vs rörisen och byt när du växlar vid förstärkarna.

Fråga : duger det med dB mätarappar? Det spelar ingen roll vad de mäter i absoluta termer så länge de mäter lika från gång till annan. . FBK fram med förstärkarna . Kör igång dem . Tyska katten och tjejen . Mät och jämför. Kör tio minuter med varje förstärkare . Kolla medelvärdet . Trimma in volymen. Mät igen och kolla om det drar sig . Testa olika appar samtidigt med flera mobiler/ paddor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 11:36

Kanske mäta elektriskt på högtalarkontakterna med multimeter ställd på AC? Lämplig signal 50 Hz sinus. Vet inte hur lasten som högtalarna påverkar. Att mäta akustiskt ger för stora fel.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-01-04 13:02

Baffel skrev:Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt

FBK vill tydligen ha en dB mätare. Det är klart , en shysst dB mätare vill väl alla ha . Duger det att hämta hem några dB mätar appar tror ni?

Bygg en förstärkarväxel, vetja.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 13:18

Tackar för tips!

Ska väl först säga att vi gör detta , som FBK påpekar och jag håller med till 100% , för att vi tycker det är roligt att träffas och lyssna på musik. Så ingen LTS nivå . :)
Men visst om vi lyckas lista ut med den kunskap och utrustning vi har att få till ljudnivån så gör vi det.

Att mata in en sinuston i förstärkarna , visst men vi har inget sådant att mata in. Tyvärr. Eller vad kostar det att fixa det?

Bygga förstärkarväxel för ett test mja. För övrigt Solhaga , wow . Snacka DIY porr. 8O
Låna förstärkarväxel, vetja. :)

I vilket fall , detta kommer att bli buskul ! :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 13:23

Eller så tar vi denna test på en lägre nivå än när LTS håller på, eller jobbar du åt dem nu 8O :mrgreen: . Det är ju inte så att vi ska göra den för att folk ska ha något handfast att gå på inför sina nya inköp liksom, då endast ett en produkt går att köpa ny idag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 13:51

Stämmer . Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare . :) ...vad var det nu för högtalare ? :)

. Japp , jobbar undercover för LTS , men nämn inte det till någon

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 14:10

Vi testar hur mycket skillnad man kan höra, för vad som låter bäst hos mig är nog inte så intressant att läsa om och högtalrna heter än så länge Vintage till de finns bilder på dem med sina stativ i ren obehandlat plåt 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 14:13

Baffel skrev:Att mata in en sinuston i förstärkarna , visst men vi har inget sådant att mata in.

Finns här http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20dBFS.wav
Även denna men se upp det är nästan full utstyrning! http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0sinus.wav

Baffel skrev:Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare?

Det bestämmer ni själva! I regel föredras det som låter högst, det är därför man vill ha samma ljudnivåer.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 14:28

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare?

Det bestämmer ni själva! I regel föredras det som låter högst, det är därför man vill ha samma ljudnivåer.

Inget nytt, men jag brukar vara ganska duktig på att få till nivåerna utan en massa grejer. Man får fixa det innan man börjar lyssna kritiskt. Det är inte för inte som jag med åren har lyckats hittat bra slutsteg (förutom något misstag :oops: ) då jag varit ganska noggrann vid lyssning då jag vet att med olika nivåer så blir man ju lurad till en stor del. Men vill Baffel vill gå så nära ett LTS test som möjligt så får han fixa grejerna. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 15:15

Man kan väl göra både och dvs ha kul och trevligt tillsammans samtidigt som man försöker rigga upp det så bra det går. Jag tycker det är roligt att lära mig om teknik så jag kollar upp det. :D FBK du får fixa en shysst smörgåstårta. Smaskens . :)

Men fyra banankontakter hona måste vi i vilket fall som helst ha . Technicsen , denna.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml

Har denna typ av kopplingar för högtalarkablarna. (Obs se effekt nätdelen på den 420 W , he he. Inte pjåkigt för en 2x45 W förstärkare ) .
Bilagor
376581009_01468723-54fb-4055-a8e5-3231fce4380f (1).jpg
376581009_01468723-54fb-4055-a8e5-3231fce4380f (1).jpg (225.97 KiB) Visad 2048 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 15:16

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Att mata in en sinuston i förstärkarna , visst men vi har inget sådant att mata in.

Finns här http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20dBFS.wav
Även denna men se upp det är nästan full utstyrning! http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0sinus.wav

Kanon. Tackar tackar för tips. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 19:26

Jag kanske får omvärdera den där Technicsen då den knappt har använts dvs äldre billiga grejer brukar vara sönderspelade mer eller mindre. Men man kan se att den ser nästan ny ut, finns inte ens damm i den. En kompis hade en stor Technics rigg i slutet av 90-talet och den lät okej.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-01-04 19:33

solhaga skrev:
Baffel skrev:Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt

Bygg en förstärkarväxel, vetja.

Det verkar som om det går att köpa utrustning, Om man inte har tid eller kunskap att bygga själv :oops:
https://avahifi.com/products/abx-switch-comparator
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 19:40

Uffff pris... 8O

Men tack för tipset. Vi byter för hand :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 19:42

FBK skrev:Jag kanske får omvärdera den där Technicsen då den knappt har använts dvs äldre billiga grejer brukar vara sönderspelade mer eller mindre. Men man kan se att den ser nästan ny ut, finns inte ens damm i den. En kompis hade en stor Technics rigg i slutet av 90-talet och den lät okej.

Bara plugga in och testa . Den är ju hos dig nu. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 19:47

Baffel skrev:Uffff pris... 8O

Men tack för tipset. Vi byter för hand :)

Bara att öppna plånboken, vill du ha ett LTS test så kostar det. :mrgreen:

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-04 20:19

Det finns ett enkelt sätt att ställa in volymen EXAKT mellan 2 förstärkare. det kräver dock att "jord" är "lyft" för säkerhets skull. D v s inga apparater i ljudkedjan är anslutna till jordat uttag och inget av stegen får vara bryggkopplat (helst inte...)

Man sammanbinder "minus" på båda förstärkarna och lägger en högtalare mellan "+" på ena till "+" på andra förstärkaren. Man kör samma insignal på båda förstärkarna. När högtalaren är helt tyst är volymen lika på båda förstärkarna. Blir det inte helt tyst skillnad i frekvensgång man hör på de båda högtalarna.
För att få det riktigt exakt kan man låta de högtalare som man ska testa med också vara inkopplade på vanligt vis, det kräver dock att man kan lyssna riktigt nära på den bryggkopplade högtalaren för att hitta det tystaste läget.

Detta funkar utmärkt och man kan mäta med vilket programmaterial som helst, välja vilken musik som helst.

det finns dock ett "aber"......OM någon förstärkarna är fasvänd, d v s + på insignal motsvarar inte + på utgången funkar det inte. båda förstärkarna måste ge samma fas.
Man borde också vara lite "hempulare" med elektronik så man förstår vad man gör.....

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-04 22:32

Det här är ett förslag på en kopplingsplint och hur man kan koppla.

Lyssning AMP 1.JPG
Lyssning AMP 1.JPG (52.08 KiB) Visad 1958 gånger

Nu lyssnar ni på AMP 1. AMP2 är inkopplad mot ett 8 Ohms effektmotstånd.

Lyssning OMK 1.JPG
Lyssning OMK 1.JPG (53.66 KiB) Visad 1958 gånger

Nu ska ni byta. Koppla in ett 8 Ohms effektmotstånd på AMP 1.

Lyssning OMK 2.JPG
Lyssning OMK 2.JPG (60.14 KiB) Visad 1958 gånger

Koppla loss AMP 1 från plinten med effektmotståndet på.

Lyssning OMK 3.JPG
Lyssning OMK 3.JPG (57.71 KiB) Visad 1958 gånger

Koppla in AMP 2 i plinten med sitt effektmotstånd fortfarande på.

Lyssning AMP 2.JPG
Lyssning AMP 2.JPG (55.59 KiB) Visad 1958 gånger

Koppla bort effektmotståndet och nu kan ni lyssna på AMP 2.

danfra

Inläggav danfra » 2021-01-04 23:24

Jag och Rydberg gjorde ett test för ett antal år sen innan han flyttade till Deutschland. Ing Öhman skulle vara testdomare men Rydberg hann flytta innan det blev av. Vi hann dock göra en testsejour. Jag gjorde en switchbox till högtalarna där de två förtärkarna gick in. På lågnivåsidan hade vi en lite låda med pottar som justerade in nivån mellan stegen så vi lyssnade nivåkalibrerat. Switchningen gick att köra med en sladdad fjärr (läs strömbrytare). Grejerna finns kvar på jobbet nånstans...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 23:30

Tackar jansch och Conan! Det du Conan ritade upp ser ju inte så knepigt ut. :) ....intressant danfra...låda på jobbet säger du ... :)

En sak slog mig dock, får stämma av det med FBK, ska vi försöka lyckas lista ut och se om vi kan höra oss till ljudmässiga skillnader mellan de olika förstärkarna utan att avgöra själva kvalitén på ljudet så behövs det ingen jämn signalstyrka ut. Dvs att kunna säga via x antal lyssningar att det där är nu förstärkare y igen , det där är förstärkare z osv. Då kan vi ju sänka och höja ljudet hur vi vill . Om det är syftet . Ska vi göra så och kunna räkna bort slumpen måste vi räkna med signifikans ( det fixar jag).

Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?

Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett . :)

Nominal eller intervallskala. Det är frågan det. :)

Vad vill ni att vi ska göra ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-04 23:45

Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?

Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!

Användarvisningsbild
distad

Re: Nördgök. Blindtest av förstärkare, vad ska vi undersöka?

Inläggav distad » 2021-01-04 23:54

Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?

Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett .

Exakt ta det lite lugnt. Det är mer nöje för oss än de som läser här.*tror jag* Det är ju ett udda gäng som ska testats, två gamla billiga stärkare, en röris och två slutsteg och bara ett steg går att köpa nytt. dvs. allt ifrån 90-talet till 2021.
Skulle detta vara riktigt seriöst "som jag ser det" så skulle vi ha ett par lite mer krävande högtalare att tillgå för då kommer skillnaderna fram ännu tydligare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 23:57

hifikg skrev:

Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!

Jo det är såklart det absolut viktigaste men jag tycker det är kul att fundera på det hela bara :D

Det får jag fixa , LTS minilight i så fall, :) Eller nått ...

Vi har ju dessutom nödlösningen . Jag köper med fyra olika pizzor. . Sätter på en bindel på FBK och moffar in olika pizzasorter i han , sen får vi se om han kan avgöra vad det är för pizza . :mrgreen: Sen växlar vi och FBK..Efter det då lyssnar vi på musik och förstärkare lite som vi känner för .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 23:58

FBK skrev:

Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett .

Exakt ta det lite lugnt. Det är mer nöje för oss än de som läser här.*tror jag* Det är ju ett udda gäng som ska testats, två gamla billiga stärkare, en röris och två slutsteg och bara ett steg går att köpa nytt. dvs. allt ifrån 90-talet till 2021.
Skulle detta vara riktigt seriöst "som jag ser det" så skulle vi ha ett par lite mer krävande högtalare att tillgå för då kommer skillnaderna fram ännu tydligare.

Det blir bra hur och vad vi än gör. :D Det viktigaste är att ha trevligt .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 23:59

hifikg skrev:

Och så lyssnar vi på olika förstärkare och slutsteg och äter någon mat också. Och så blir det film på kvällen med valfritt godis :P . Så är den dagen lyckad! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-05 00:04

FBK skrev:
hifikg skrev:

Och så lyssnar vi på olika förstärkare och slutsteg och äter någon mat också. Och så blir det film på kvällen med valfritt godis :P . Så är den dagen lyckad! :D

Kolla om slutet på filmen blir bättre beroende på vilket slut(!)steg ni använder. Återkom med mustiga analyser med mycket humor, det tror jag ni fixar!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-01-05 01:50

Baffel skrev:En sak slog mig dock, får stämma av det med FBK, ska vi försöka lyckas lista ut och se om vi kan höra oss till ljudmässiga skillnader mellan de olika förstärkarna utan att avgöra själva kvalitén på ljudet så behövs det ingen jämn signalstyrka ut. Dvs att kunna säga via x antal lyssningar att det där är nu förstärkare y igen , det där är förstärkare z osv. Då kan vi ju sänka och höja ljudet hur vi vill . Om det är syftet . Ska vi göra så och kunna räkna bort slumpen måste vi räkna med signifikans ( det fixar jag).

Jag skulle säga tvärtom... eller nåt. :) Innan ni börjar fundera på kvaliteten på ljudet och vad ni föredrar, så bör ni börja med att med säkerhet kunna säga att det är skillnad mellan förstärkare A och förstärkare B. Då är det viktigt att det är just ljudet som skiljer dem åt och inte skillnader i ljudstyrka. Ni kan sänka och höja som ni vill, köra öppet och även diskutera med varandra så att ni bättre lär er skillnaden, men när ni sen gör lyssningsjämförelsen så måste bägge testobjekten ha samma utnivå. En av er säger "Nu kör vi blindtest!" Den andra sätter sig som testledare, slår tärning och börjar koppla om. Gör 10 lyssningar. Försökspersonen säger t.ex: "Nu är det A!" Testledaren noterar Rätt eller Fel i testprotokollet.

När ni sen vet att det är en faktisk skillnad i blindtest mellan A och B, ja då kan ni börja vända och vrida på er för att beskriva skillnaden och säga vad som föredras. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-05 14:29

Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-05 20:19

FBK skrev:Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 00:17

Tangband skrev:
FBK skrev:Det där låter bra :) Säger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.

Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Varit det värsta dygnen i mitt liv. :cry: Ex. sambom som jag bor kvar hos då vi är mycket goda vänner och ska göra tills jag får en lägenhet fick flera avsvimningar dagen innan nyårsafton och mådde dåligt, (hon har hela livet haft problem med avsvimningar ibland, 20-40 sekunder för att sedan behöva vila lite sedan har det varit bra. Och hon har genom gått undersökningar för detta utan läkarna har hitta något fel och nu hade hon inte svimmat på ett par år så detta kom som en överraskning. Så vi pratade med 1177 och vi bedömde att vi skulle vänta lite, men till slut då hon legat på golvet flera timmar så beslöt jag att nu måste hon till sängen och blir det inte bättre så blir det 112. Men hon somnade och mådde klart bättre efteråt så vi avvaktade och beslöt att besöka vårdcentralen efter helgen. Och dagen efter så mådde hon bra, men vi märkte att något var fel då hon hade personlighetsförändrats på det viset att hon var lite vimsig och glömde bort saker men ville att vi först skulle besöka läkaren på vårdcentralen efter helgen. Så vi fick tid igår och han undersökte henne för att sedan säga att nu har jag skickat en remiss till Danderyd och ni åker direkt. Och då fattade jag att det här är nog värre än vad jag trott, dum som jag var. Så direkt till akuten på Danderyds sjukhus där det gick ovanligt fort för henne att komma in och ta prover och ekg osv för att sedan redan efter en timme träffa läkaren. Hon kunde inte redogöra helt för vad som hänt då minnet är påverkat så jag fick berätta allt. Och han sade att det är fullbelagt, men Cecilia ska bli inlagd så vi fixar en plats. Så jag fick åka hem och efter en timme hemma så ringde läkaren och sade att hjärna på henne var uppsvullen och att hon skulle vidare till neurologen för vidare undersökning, så det gick undan där inne.
Och idag fick jag beskedet att hon inte hade någon hjärntumör och att det kallat in en expert som ska utreda henne. Det kändes som ett ton föll av mina axlar då man bara suttit och :cry: och väntat på ett besked som kunde vara vad som helst. Men när hjärnan svullnar upp så blir man ganska inriktad på det värsta så det var en megastor lättnad att slippa ett cancer besked. Jag var sedan helt utmattad efter samtalet med henne där hon berättade att jag behövde inte vara orolig så jag somnade som en sten i eftermiddags.
Har haft en granne som råkade ut för exakt samma sak, svimningar och sedan iväg till akuten och då var huvudet fullt med cancer så det är lurigt att det kan växa till sig utan att man märker något, så mycket pga av den erfarenheten så var jag livrädd för det värsta. Så STORT TACK för omtanken, det värmer. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-07 00:24

Oj! Hoppas allt slutar riktigt bra. Vi är väl sådana lite till mans, speciellt i de här tiderna, att man väntar med att söka vård i det längsta för att inte vara i vägen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-07 00:29

Fy tusan vilken pers. Vet ju hur orolig du / ni var . Det var ju skönt i alla fall att det inte visade sig vara cancer. Jag vet hur mycket du älskar hifi FBK men du får under inga som helst omständigheter känna dig pressad till att vi ska genomföra det vi tänkt att göra nu. Det är bara pryttlar . En fis i rymden jämfört med det ni varit med om.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 00:50

hifikg skrev:Oj! Hoppas allt slutar riktigt bra. Vi är väl sådana lite till mans, speciellt i de här tiderna, att man väntar med att söka vård i det längsta för att inte vara i vägen.

Ja, hon är rätt envis av sig också så man får inte alltid bestämma. Men jisses vilken kontroll det var på sjukhuset då det byggt en stort trähus som man fick gå genom olika slussar för att hamna i ett litet rum där det fanns en lite glas lucka där man blev utfrågad innan man blev insläppt på akuten. Sedan stod det stora färgrika plakat med COVID AVDELNING på en del dörrar, och jag känner mig inte bekväm på sjukhus utan får en stor olustkänsla och det beror nog på att jag i barndomen blev satt i en dusch på Visby lasarett med iskallt vatten då jag hade över 42 graders feber, det var ovanligt högt i alla fall. Hade Hjärnhinneinflammation och det är inget att leka med. Morsan bedömde att det gick fortare att hon körde mig till sjukhus än med ambulans så det gick undan och läkaren berättade visst att om det hade dröjt några timmar till så hade jag troligtvis dött.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-07 01:02

Baffel skrev:Fy tusan vilken pers. Vet ju hur orolig du / ni var . Det var ju skönt i alla fall att det inte visade sig vara cancer. Jag vet hur mycket du älskar hifi FBK men du får under inga som helst omständigheter känna dig pressad till att vi ska genomföra det vi tänkt att göra nu. Det är bara pryttlar . En fis i rymden jämfört med det ni varit med om.

Bara hon mår bättre och de gör framsteg så skall vi träffas nästa Fredag. Jag är betydligt lugnare nu när jag vet att hon får den hjälp hon behöver för att bli frisk och att de ringer in en expert på detta området ger en bra känsla då det visar att de tar detta på högsta allvar. :)
Hon själv var lugnare idag och mådde bättre och kände sig trygg med att de utreder det här seriöst nu.
Skulle jag känna att jag inte är okej så får du veta det i god tid. :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 00:00

Blev fel här.
Senast redigerad av distad 2021-01-13 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 00:02

Blindtesten av förstärkare är inställd tills vidare då min Ex Sambo sjukhusvistelse har tagit en helt annan riktning, som vi tar det i en ny tråd som jag skapat. viewtopic.php?f=11&t=71491 Om någon vill skriva något så gör det i den tråden jag skapat, så Nördgök tråden få handla om det roliga som finns inom denna hobby.

Återgå till Generellt om hifi