Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Högtalarna tillför den andra forumisten . De vet jag inte hur de låter, än . Säkert bra.
Tangband föreslog att rulla op amp från ne5532 (som sitter i Aiyima tpa3255 nu ) till lm4562. Ska kolla upp var man beställer en sådan så testar jag och pilla dit den .
Baffel skrev:Ha ha . Jag går och köper grejer och vet inte vad det är. ..Ändrat.
Baffel skrev:På rörisen och den lilla technicsen. Ska inte avslöja något än.
Almen skrev:Nej, voltmeter för att kalibrera.
Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.
Baffel skrev:Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.
Inte specifikt för det jag och FBK tänkte göra , nop. Så , som FBK sa, tips mottages gärna.
Obs trots titeln i tråden så ska vi självklart vara seriösa. Om det ens går att göra något vettigt blidtest genomfört av två gubbs. Vi får se.![]()
Testet kommer genomföras någon gång början nästa år.
P.s det viktigaste är att vi har kul och att det trevligt.Blir det för svårt att genomföra kan vi alltid ta på oss ögonbindlar och testa olika pizzasorter.
Det tror jag by the way är svårt att känna skillnad mellan.
Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.
Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.
Baffel skrev:Hur menar du nu?
Fanfaktiskt skrev:Baffel skrev:Hur menar du nu?
WTF!!!!!
Edit: Ähumm...
Baffel skrev:Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.
Kruxet är rörförstärkaren . Där får det under inga som helst omständigheter bli så att den är påslagen utan högtalare inkopplade. Då kan det gå åt helvete med den.
Just tusan. Undrar vilket Ohm FBKs högtalare har. Rörisen kan kan välja 4 eller 8 Ohm på . Aiyima TPA3255an , inga problem Ohm högtalare. Denonen får jag kolla upp (har den inte här nu).
Conan skrev:Baffel skrev:Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.
Kruxet är rörförstärkaren . Där får det under inga som helst omständigheter bli så att den är påslagen utan högtalare inkopplade. Då kan det gå åt helvete med den.
Just tusan. Undrar vilket Ohm FBKs högtalare har. Rörisen kan kan välja 4 eller 8 Ohm på . Aiyima TPA3255an , inga problem Ohm högtalare. Denonen får jag kolla upp (har den inte här nu).
Ja ni får tänka till lite här. Kan man göra en slags kopplingsplint med bananhonor som ansluter till bägge förstärkarna och högtalarna? Först koppla in ett motstånd på 8 Ohm eller så till förstärkaren. Koppla bort högtalarna och byta till andra stärkaren. Sen bort med 8 Ohms motståndet till den.
FBK skrev:Jag skrev ett långt inlägg här igår, ska försöka göra ett nytt försök ikväll och hoppas på ett den inte blir error igen
Baffel skrev:Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt
Voltmeter för att kalibrera har föreslagits. Till vilken nytta fattar jag inte.
FBK vill tydligen ha en dB mätare. Det är klart , en shysst dB mätare vill väl alla ha . Duger det att hämta hem några dB mätar appar tror ni?
Baffel skrev:Att mata in en sinuston i förstärkarna , visst men vi har inget sådant att mata in.
Baffel skrev:Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare?
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare?
Det bestämmer ni själva! I regel föredras det som låter högst, det är därför man vill ha samma ljudnivåer.
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Att mata in en sinuston i förstärkarna , visst men vi har inget sådant att mata in.
Finns här http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20dBFS.wav
Även denna men se upp det är nästan full utstyrning! http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0sinus.wavBaffel skrev:Dessutom vad testar vi egentligen ? Om vi kan höra skillnad mellan olika förstärkare och/ eller vilken förstärkare som låter bäst i ditt lyssningsrum, med din DAC och dina högtalare?
Det bestämmer ni själva! I regel föredras det som låter högst, det är därför man vill ha samma ljudnivåer.
solhaga skrev:Baffel skrev:Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt
Voltmeter för att kalibrera har föreslagits. Till vilken nytta fattar jag inte.
FBK vill tydligen ha en dB mätare. Det är klart , en shysst dB mätare vill väl alla ha . Duger det att hämta hem några dB mätar appar tror ni?
Bygg en förstärkarväxel, vetja.
FBK skrev:Jag kanske får omvärdera den där Technicsen då den knappt har använts dvs äldre billiga grejer brukar vara sönderspelade mer eller mindre. Men man kan se att den ser nästan ny ut, finns inte ens damm i den. En kompis hade en stor Technics rigg i slutet av 90-talet och den lät okej.
Baffel skrev:Uffff pris...![]()
Men tack för tipset. Vi byter för hand
Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?
Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?
Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett .
hifikg skrev:Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?
Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!
FBK skrev:Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?
Hum . Blir nog till att backa något steg och ta det från ruta ett .
Exakt ta det lite lugnt. Det är mer nöje för oss än de som läser här.*tror jag* Det är ju ett udda gäng som ska testats, två gamla billiga stärkare, en röris och två slutsteg och bara ett steg går att köpa nytt. dvs. allt ifrån 90-talet till 2021.
Skulle detta vara riktigt seriöst "som jag ser det" så skulle vi ha ett par lite mer krävande högtalare att tillgå för då kommer skillnaderna fram ännu tydligare.
hifikg skrev:Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?
Slappna av o njut av musiken, ta en fika, flytta några kablar o luta er tillbaka o konstatera att bra musik är bra musik. Det krävs ett par falska popboxar för att förstöra god musik!
FBK skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:...Vad vill ni att vi ska göra ?
Och så lyssnar vi på olika förstärkare och slutsteg och äter någon mat också. Och så blir det film på kvällen med valfritt godis. Så är den dagen lyckad!
Baffel skrev:En sak slog mig dock, får stämma av det med FBK, ska vi försöka lyckas lista ut och se om vi kan höra oss till ljudmässiga skillnader mellan de olika förstärkarna utan att avgöra själva kvalitén på ljudet så behövs det ingen jämn signalstyrka ut. Dvs att kunna säga via x antal lyssningar att det där är nu förstärkare y igen , det där är förstärkare z osv. Då kan vi ju sänka och höja ljudet hur vi vill . Om det är syftet . Ska vi göra så och kunna räkna bort slumpen måste vi räkna med signifikans ( det fixar jag).
Ska vi däremot rangordna förstärkarna , betygsätta ljudkvalitén, så måste vi självklart ha samma signalstyrka . Annars blir det orättvist mellan de olika förstärkarna . Men frågan är . Vad ger det för er andra att läsa om det? Det kommer ju bara återspegla min och FBKs preferenser vad det gäller ljud . Är det så intressant, egentligen, för er att ta del av ?
FBK skrev:Det där låter braSäger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.
Tangband skrev:FBK skrev:Det där låter braSäger jag ifrån väntrummet på Danderyds sjukhus.
Hoppas det inte är nåt allvarligt.
hifikg skrev:Oj! Hoppas allt slutar riktigt bra. Vi är väl sådana lite till mans, speciellt i de här tiderna, att man väntar med att söka vård i det längsta för att inte vara i vägen.
Baffel skrev:Fy tusan vilken pers. Vet ju hur orolig du / ni var . Det var ju skönt i alla fall att det inte visade sig vara cancer. Jag vet hur mycket du älskar hifi FBK men du får under inga som helst omständigheter känna dig pressad till att vi ska genomföra det vi tänkt att göra nu. Det är bara pryttlar . En fis i rymden jämfört med det ni varit med om.
Användare som besöker denna kategori: faema och 18 gäster