När hör man skillnad? Distorsion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

När hör man skillnad? Distorsion

Inläggav Baffel » 2021-01-15 12:47

Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Misstänker att detta också har att göra med hur pass erfaren , van och duktig man med sina öron är att upptäcka distorsion.

Jag misstänker även att denna fråga varit uppe till diskussion tidigare , men ändock.

MorganM

Re: När hör man skillnad? Distorsion

Inläggav MorganM » 2021-01-15 15:20

Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.
Kanske någon annan också som upplevt det så?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 16:03

Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

viewtopic.php?f=10&t=71170
Minns inte om det mynnade ut i något konkret , dvs frågan om när man hör någon skillnad är fortfarande obesvarad.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 16:23

Baffel skrev:Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Misstänker att detta också har att göra med hur pass erfaren , van och duktig man med sina öron är att upptäcka distorsion.

Jag misstänker även att denna fråga varit uppe till diskussion tidigare , men ändock.

Intressant fråga eftersom jag senast igår slogs av hur mycket konventionella högtalare distorderar även vid mellanhöga till höga frekvenser.

Jag satt vid datorn och gick över från lyssning med lågdistorderande hörlurar (Audio-Technica MSR7) till ett par Infinity Primus 140 som uppvisar förhållandevis medelmåttig distorsion för en liten högtalare. Det lät någorlunda hyggligt om än dynamiskt något begränsat med modern musik, men när jag gick över till Beethovens pianosonater (Telarc, förstås) så lät det ganska illa även vid beskedliga ljudtrycksnivåer. Välinspelad pianomusik slänger distorsionen i ansiktet på lyssnaren. Både hörlurar och högtalare är ekvaliserade till konstant frekvensgång (i hörlursfallet en subjektiv sådan för just mina öron).

Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.

MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %. 8O

Detta gäller dock inte undertecknad och det bör tilläggas att även i basområdet (där vi är minst distorsionskänsliga) är konsensus att hörbarhetströskeln ligger vid ca 1 % THD. Jag kom i en tidigare tråd via maskeringskurvor och hörseltröskeln fram till att den teoretiskt möjliga distorsionströskeln bör ligga omkring 0,5 % i basområdet, så det verkar som att vi under optimala förhållanden kan detektera i princip ända ned till den teoretiska gränsen och denna gräns ligger under -80 dB (0,01 %) för lite högre frekvenser och medelhöga ljudtrycksnivåer (80-85 dB) i ett någorlunda tyst lyssningsrum. För lite högre ljudtrycksnivåer ökar olinjäriteterna i innerörat och distorsionskänsligheten sjunker därmed.

Sedan är det som vanligt en helt annan sak hur mycket vi störs av detta, detektion är en sak, störandegrad en annan. Jag ser dock detta område som den sista stora svagheten att eliminera vid tvåkanalslyssning. Har man en gång vant sig vid i stort sett distorsionsfri återgivning finns det ingen väg tillbaka, allt låter mer eller mindre orent med typiska högtalare.
Senast redigerad av I-or 2021-01-15 16:31, redigerad totalt 2 gånger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 16:28

MorganM skrev:Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.

Öppnare låter det definitivt inte, snarare mindre luftigt, kanske tjockt eller en aning skrälligt om man överdriver lite. Klangbalansen kan dock tippa över mot det ljusare hållet eftersom den spektrala effekten blir lite högre vid höga frekvenser från den extra nivån för de harmoniska komponenterna.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 17:11

I-or skrev:
MorganM skrev:Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.

Öppnare låter det definitivt inte, snarare mindre luftigt, kanske tjockt eller en aning skrälligt om man överdriver lite. Klangbalansen kan dock tippa över mot det ljusare hållet eftersom den spektrala effekten blir lite högre vid höga frekvenser från den extra nivån för de harmoniska komponenterna.

Harmonisk dist byggd på 2:a. 4:e eller 8:e överton låter definitivt inte "skrälligt" vid musikinstrument (dock får slaginstrument, som kan upplevas ha en annan karaktär, ett tunnare uttryck).
Upplevelsen kännetecknas generellt av en ljusare och mer harmonisk upplevelse. Alltså långt ifrån att det egentligen låter fel, i själva verket inte alls "fel".

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 17:20

I-or skrev:
Baffel skrev:Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Intressant fråga eftersom jag senast igår slogs av hur mycket konventionella högtalare distorderar även vid mellanhöga till höga frekvenser.

Jag satt vid datorn och gick över från lyssning med lågdistorderande hörlurar (Audio-Technica MSR7) till ett par Infinity Primus 140 som uppvisar förhållandevis medelmåttig distorsion för en liten högtalare. Det lät någorlunda hyggligt om än dynamiskt något begränsat med modern musik, men när jag gick över till Beethovens pianosonater (Telarc, förstås) så lät det ganska illa även vid beskedliga ljudtrycksnivåer. Välinspelad pianomusik slänger distorsionen i ansiktet på lyssnaren. Både hörlurar och högtalare är ekvaliserade till konstant frekvensgång (i hörlursfallet en subjektiv sådan för just mina öron).

Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.

MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %. 8O

Detta gäller dock inte undertecknad och det bör tilläggas att även i basområdet (där vi är minst distorsionskänsliga) är konsensus att hörbarhetströskeln ligger vid ca 1 % THD. Jag kom i en tidigare tråd via maskeringskurvor och hörseltröskeln fram till att den teoretiskt möjliga distorsionströskeln bör ligga omkring 0,5 % i basområdet, så det verkar som att vi under optimala förhållanden kan detektera i princip ända ned till den teoretiska gränsen och denna gräns ligger under -80 dB (0,01 %) för lite högre frekvenser och medelhöga ljudtrycksnivåer (80-85 dB) i ett någorlunda tyst lyssningsrum. För lite högre ljudtrycksnivåer ökar olinjäriteterna i innerörat och distorsionskänsligheten sjunker därmed.

Sedan är det som vanligt en helt annan sak hur mycket vi störs av detta, detektion är en sak, störandegrad en annan. Jag ser dock detta område som den sista stora svagheten att eliminera vid tvåkanalslyssning. Har man en gång vant sig vid i stort sett distorsionsfri återgivning finns det ingen väg tillbaka, allt låter mer eller mindre orent med typiska högtalare.

Såklart!
2:a, 4:e och 8:e övertonen förbättrar ofta ljudet/musikupplevelsen. Vad är det för hårresande med med att ge hörseln något som förbättrar upplevelsen? ... detta även om hifi-nördar kan tycka att 10% är helt åt helvete....... dom vet inte vad dom pratar om. Vill man ha hifi eller vill man ha njutbart ljud?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:34

jansch skrev:
I-or skrev:

Harmonisk dist byggd på 2:a. 4:e eller 8:e överton låter definitivt inte "skrälligt" vid musikinstrument (dock får slaginstrument, som kan upplevas ha en annan karaktär, ett tunnare uttryck).
Upplevelsen kännetecknas generellt av en ljusare och mer harmonisk upplevelse. Alltså långt ifrån att det egentligen låter fel, i själva verket inte alls "fel".

Återigen, det är inte harmonisk distorsion som ger de ljudande intrycken så länge som det inte handlar om konstmusik med enstaka sinusar. Intermodulationsprodukterna som genereras av multifrekvensexcitering låter precis som jag beskrev dem. Jämn eller ojämn ordning spelar ingen roll här.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-15 17:36

Baffel skrev:Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

Minns inte om det mynnade ut i något konkret , dvs frågan om när man hör någon skillnad är fortfarande obesvarad.

Skulle en moderator kunna slå ihop trådarna?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:40

jansch skrev:Såklart!
2:a, 4:e och 8:e övertonen förbättrar ofta ljudet/musikupplevelsen. Vad är det för hårresande med med att ge hörseln något som förbättrar upplevelsen? ... detta även om hifi-nördar kan tycka att 10% är helt åt helvete....... dom vet inte vad dom pratar om. Vill man ha hifi eller vill man ha njutbart ljud?

Detta med att 10 % THD inte skulle vara hörbart är mycket långt ifrån vetenskaplig konsensus. Dålig forskning förekommer inom alla områden. Läs vad jag skrev ovan om konsensus för låga frekvenser (1 % THD), där hörseln är relativt okänslig för distorsion.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-15 18:36

I-or skrev:

I stort sett +1, men med intermodulationen på, så upplever jag att helheten blir dovare, diffusare och tappar spänst ungefär som en avslagen öl d v s det där som man skulle kunna ge epitetet mera omusikaliskt.

Men om man höjer nivån på musiken så ökar amplituden hos högre ordningens deltoner betydligt mer än lägre ordningens deltoner och kommer man över ett visst amplitudnivå så blir det ljusare och obehagligt ljust och onjutbart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 18:42

Johan_Lindroos skrev:
Baffel skrev:Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

Skulle en moderator kunna slå ihop trådarna?

Ähä det är inte så noga. :) Kan ju lika gärna fortsätta den diskussionen i denna tråd. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-15 18:43

Så här skrev jag nyss i annan tråd. Det passar nästan bättre i denna tråd. Mycket dist i trådarna nu. :)

petersteindl skrev:
Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?

Här måste man sära på begreppen gällande distorsion. Man måste särskilja mellan olinjär distorsion kontra linjär distorsion. Inom hifi då man pratar om distorsion så menar man den olinjära distorsionen, så kallad harmonisk distorsion och intermodulationsdistorsion. Om det är harmonisk distorsion du efterfrågar så mäts den med sinuston som insignal. Det är ett systems olinjära egenskaper man då är ute efter att få belagt via mätning.

Insignalen till systemet, som t.ex. kan vara en högtalare, är en ren sinuston med frekvensen f1 och amplituden A1. På systemets utgång mäts utsignalen. Då finns det flera sinustoner på utgången. Det har i systemet skapats flera sinustoner med sin respektive frekvens skild från insignalens f1.

Man kallar ibland dessa sinustoner för övertoner och f1 för grundton. Så är det exempelvis hos akustiska musikinstrument exempelvis trumpeten. Dessa övertoner är udda och jämna heltalsmultiplar av grundtonen, 2, 3, 4, 5, 6, 7 gånger grundtonen f1, osv. Varje respektive överton har sin amplitud A.

Då det gäller ett systems överföringskarakteristik pratar man istället om deltoner. Grundtonen är delton 1 d v s f1 med amplituden A1. Sedan följer f2, f3, f4, f5, f6, f7 osv. Med sin respektive amplitud. Det betyder att summatonen F består av f1 + f2+f3+f4+f5+f6+f7 osv. Där alla har sin respektive amplitud. (Det är även så att alla deltoner har sin respektive fas, men för närvarande är det lite överkurs, men det kommer definitivt in och påverkar ljudet på sitt sätt). Alla dessa toner är deltoner där varje delton har sin givna frekvens samt variabel amplitud.

Mäter man den olinjära distorsionen, så kallad Harmonisk distorsion, så definieras den som ett bråk (division, kvot) med nämnare och täljare. Vill man ta reda på 2a-ton så är det f2/f1, 3e-ton är f3/f1. (Vill man vara riktigt petig så skiljer sig amplituden hos f1 på utgången från f1 på ingången på grund av att det har alstrats högre ordningens deltoner men vi bortser från detta än så länge). Som du märker är det flera saker man förenklar och bortser från då man analyserar system.

Vill man ha THD som är den totala harmoniska distorsionen så fås den genom kvoten av de högre ordningens toners respektive amplituders summa delat med 1a deltonens amplitud: (f2+f3+f4+f5+f6+f7+osv)/f1.

Själva definitionen utgår från f1 som är en sinuston med en och endast en given frekvens.
Den frekvensen alstras lämpligast med tongenerator som i princip innehåller en oscillator samt filter.
Jag tror inte att det finns något naturligt alstrat ljud med endast en frekvens.

Musikinstrument har fler frekvenser beståendes av en multipel deltoner. Jag tror att tvärflöjt kan fås att ge ifrån sig väldigt rena sinustoner men inte i närheten av en bra tongenerator.

Däremot är det så att en apparat med olinjär överföringsfunktion och därmed som alstrar harmonisk distorsion kommer att alstra en mängd intermodulationsdistorsion på insignal som består av en mängd deltoner som ju musikinstrument har. Dessutom varierar amplituden hos musikinstrumenten under spelets gång och då ändras intermodulationsdistorsionen fortlöpande under spelets gång och intermodulationsdistorsionen blir olinjärt amplitudmodullerat d v s beter sig som ett modulationsbrus överlagrat på musiksignalen.

Att skapa mätnormer för detta fenomen är inte det lättaste. Man gör det exempelvis av att ge en insignal som består av en summa flera sinustoner med samma respektive amplitud och kontrollerad fas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 19:15

I första hand handlar det om hur "musikalisk" man är. Viss distorsion är "musikalisk, d v s tillför något som hörseln tycker tycker om. Annan distorsion tillför något som vi uppfattar negativt eller skapar en negativ upplevelse eller en annan upplevelse än vad musiken egentligen beskriver.
Det är svårare att upptäcka distorsion om man lyssnar på tal då hörseln då inte är så så "observant" på på harmonier.
Det ärr dock ganska lätt att höra när "s"-ljud är fel i förhållande till vad dom borde uppfattas med hänsyn tagen till avstånd, styrka och övrig klang i rösten. Även språkskillnader skapar t.ex olika "s"-ljud och ett svenskt "s" har en tjockare klang än framförallt typiskt amerikanskt uttal. Framförallt "t" är också olika där tungans framskjutna position i USA skapar ljusa "t". Bara som ett exempel....
Vår hörsel fokuserar alltså på olika avvikelser beroende på tal eller musik.

Onödigt vetande
Senare forskning har dock påvisat att för förståelsen av språk uderlättas avsevärt om melodin (tonhöjningar/tonsänkningar och takten) följer ursprungsuttalet.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 20:24

I-or skrev:

Detta med att 10 % THD inte skulle vara hörbart är mycket långt ifrån vetenskaplig konsensus. Dålig forskning förekommer inom alla områden. Läs vad jag skrev ovan om konsensus för låga frekvenser (1 % THD), där hörseln är relativt okänslig för distorsion.

Jag vet att du och jag har olika ÅSIKTER om distorsion. Det är en jäkla skillnad att UPPFATTA distorsion med hjälp av sinustoner och akivt lyssnande av musik.
Generellt är det helt förkastligt att använda en %-sats som ett mått på hur vi påverkas av distorsion. Det är det ju i sig kul att veta hur hörseln kan detektera sinustoner men har väldigt litet att göra med vår upplevda kvalitet på hifi (upplevd naturtrogenhet).

Notera.
Du skriver THD och jag skriver 2:a, 4:e och 8:e övertonen. Vi måste prata om samma sak annars kan vi lika gärna jämföra äpplen med grankottar och aldrig nå konsensus.

Jag håller till 100% med dej om vi koncentrerar oss på "grankottarna" i definitionen av THD d v s t.ex 3:e, 5:e, 6:e och 7:e övertonen..... Och såklart med hänsyn tagen för graden av maskeringseffekter vid olika frekvensband och därutöver hörtröskeln.

Det handlar inte om "dålig forskning" utan vad forskningsresultatet speglar för resultat - målbeskrivning.
Dålig liknelse:
Att forska i bästa säkerhet för passagerare på passagerarfärjor i östersjön (jag känner en som gör det) är inte samma sak som att undvika sjösjuka för resenärer - den parametern tar man inte hänsyn till. Ibland finns det ett samband, ibland inte. T.ex krängningsvinkel är inte ett mått som går att omsätta till sjösjuka.

Så "hur sjösjuk" blir man av olika typer av distorsion? Är det en allmängiltig procentsats eller är det "det beror på....."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 21:07

Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Själv så snöade jag för ett tag sedan in på THD nivåer på förstärkare . Kollade givetvis på Hifiengine . Fin fint. Där jag tänkte; en klass A förstärkare med låg dist ( gammal , begagnad) och se där en klass AB men oj den hade ju 10 ggr mer dist ( 0,003% vs 0,03%) men då måste ju den med 0,003% låta bättre tänkte jag men se det fick jag tji för. Dels för att jag nu fattat att distmätningar kan vara utförda under de absolut mest gynnsamma förhållanden och inte säga så mycket om hur det låter / är/ mäts när man sedan spelar musik. Dels att jag inte alls tänkte på att högtalare distar . Det är ju tämligen meningslöst att då jämföra dessa förstärkare mot varandra med ett par högtalare som har tex 0,5 % dist . Det blir ju i det ena fallet 0,5 + 0,02 vs 0,5 +0,002 , dvs 0,52 vs 0,502 . Den lilla skillnaden dem emellan kan man ju omöjlighet höra . Och då har jag inte ens tagit i beakting vad som matas in i förstärkaren 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-15 23:46

jansch skrev:Så "hur sjösjuk" blir man av olika typer av distorsion? Är det en allmängiltig procentsats eller är det "det beror på....."

Jag tror att det dels beror på person, dels vad det är för material man lyssnar på. Som en tredje parameter kan man lägga till lyssningssituation. Sedan behövs det en definiotion på vad man kallar för distorsion. I min värld finns det två, linjär och olinjär dist, där den senare lika gärna skulle kunna kallas för frekvensgångsavvikelser. Olinjär dist är resten, dvs THD, IM, TIM och liknande. Men även olika komprimeringar som kan vara såväl avsiktliga som beroende på att apparater ger upp ångan.

Man kan säkert mäta upp massor av dist-former på tex högtalare men jag gissar att den linjära är den man oftast bedömer när man beskriver en högtalares egenskaper. Låter högtalaren ljust eller mörkt? Är den vass i diskanten (vilket naturligtvis kan bero på massa annat) eller basen bumlig/tung (som likaledes kan bero på annat, rummet till exempel)?

Att slå ihop allt detta (och mer därtill) till en procentsats tror jag är helt ogörligt. Precis som det är att definiera vad som "låter bättre" eller att "höra skillnad".

För en person som konstruerar hifi är naturligtvis alla dessa parametrar relevanta och måste till om man ska få någon ordning på sin utveckling. För oss som lyssnar och ska värdera apparaterna ur ett musikaliskt perspektiv (vilket är rätt naturligt eftersom det som allra oftast är musik vi lyssnar på) kanske andra bedömmanden kan ske. Hur sätter jag en procensats på hur naturligt en chello låter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 00:55

Baffel skrev:Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Själv så snöade jag för ett tag sedan in på THD nivåer på förstärkare . Kollade givetvis på Hifiengine . Fin fint. Där jag tänkte; en klass A förstärkare med låg dist ( gammal , begagnad) och se där en klass AB men oj den hade ju 10 ggr mer dist ( 0,003% vs 0,03%) men då måste ju den med 0,003% låta bättre tänkte jag men se det fick jag tji för. Dels för att jag nu fattat att distmätningar kan vara utförda under de absolut mest gynnsamma förhållanden och inte säga så mycket om hur det låter / är/ mäts när man sedan spelar musik. Dels att jag inte alls tänkte på att högtalare distar . Det är ju tämligen meningslöst att då jämföra dessa förstärkare mot varandra med ett par högtalare som har tex 0,5 % dist . Det blir ju i det ena fallet 0,5 + 0,02 vs 0,5 +0,002 , dvs 0,52 vs 0,502 . Den lilla skillnaden dem emellan kan man ju omöjlighet höra . Och då har jag inte ens tagit i beakting vad som matas in i förstärkaren 8O

Jag utgår bara från det man kan höra d v s hörselupplevelsen. Det är ju det som är det intressanta. Det näst intressantaste för mig som konstruktör av elektroakustiska hemelektronik-mackapärer är korrelation och kausalitet mellan de akustiska ljudvågorna och det upplevda ljudet.

Vad gäller summation av harmonisk distorsion så summeras det enligt kvadratiska medelvärdesprincipen. På engelska heter det root mean square och förkortas RMS. Du har säkert sett denna förkortning både här och där.

Exempel: säg att apparaten X1 har THD = 1 % och därefter går signalen till nästa apparat X2 som också den har 1 % THD. Då blir summan av THD från X1 och X2 = √(X1^2+X2^2) = √(1^2+1^2 ) = √2 = 1,41%. D v s summan är inte 2%.

I dina exempel blir summorna:
summan av THD 0,5 % + 0,02% = 0,5004%
och
summan av THD 0,5 % + 0,002% = 0,500004%

Skillnaden är så att säga ännu mindre. Men tar man med IM = intermodulationsdistortion så kan resultaten överraska och speciellt på musik och speciellt med högre ordningens deltoner, exempelvis 7e-ton och 9e-ton.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 01:09

8O
Det var som fan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-16 09:31

Baffel skrev:Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Du kan inte addera distorsion på det viset.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2021-01-16 09:48

I-or skrev:

I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden. Inte för jag betvivlar riktigheten i din citering utan för att se hur studierna är gjorda.
Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 10:06

sprudel skrev:

Du kan inte addera distorsion på det viset.

Inte , tänk om någon kunde beskriva för mig hur man gör då. Något om kvadratiska medelvärdesprincipen tycks mig kännas bekant , vad var nu det.... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-16 11:28

Man kan inte göra kvadratrotssummering som Peter visar ovan för distorsion. Distorsionen i de olika tonerna kan ligga olika i fas och då stämmer summeringen inte. Jag kan möjligen göra ett exempel senare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 18:34

JM skrev:I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden. Inte för jag betvivlar riktigheten i din citering utan för att se hur studierna är gjorda.
Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.

JM

Problemet är, som jag var inne på ovan, att det finns alldeles för lite bra forskning inom området utförd de senaste 40 åren eller så, när förutsättningarna har varit betydligt bättre. Detta är tyvärr alltså ett relativt outforskat område och bl.a. Harmangängets vetenskapliga slarvighet har fått många att tro att distorsion är oväsentligt. Det finns en del äldre forskning och några få senare rapporter, men nästan all forskning faller framförallt på det faktum att slumpmässigt utvalda lyssnare är hopplöst okänsliga för distorsion, men även på att programmaterialet är illa valt.

Under dessa icke-ideala förutsättningar brukar man landa på en hörbarhetsgräns för THD med för högtalare typiska övertonsfördelningar om ca 0,5-1 %. Dock är det så att om man utnyttjar enbart vana eller tränade lyssnare med t.ex. pianomusik, så kan man komma ned åtminstone under 0,1 %. Vissa lyssnare tycks dock vara betydligt känsligare.

Här är ett intressant lyssningstest som utfördes on-line med någorlunda högtalarliknande distorsionsspektra:
http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html
http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html

Resultaten visar att vana lyssnare utan problem kan skilja 0,02 % signalbehäftad THD från 0,3 % signalbehäftad THD med sina egna anläggningar. OBS! Dessa anläggningar är förstås inte distorsionsfria och antagligen hade lyssnarna med en superlågdistorderande anläggning kunnat detektera ännu lägre distorsion. 7 av 67 lyssnare kunde t.o.m. skilja nära 0 % signalbehäftad THD från 0,02 % signalbehäftad THD, helt i linje med vad jag har påstått ovan. 8)
(Nej, jag hade inte sett just denna undersökning förrän jag letade upp den för en stund sedan.)

Ovana lyssnare var som vanligt helt odugliga i sammanhanget och kunde enbart detektera signalbehäftad THD om 3 % (steget under var 0,3 %). Musiker och ljudtekniker presterade bäst och recensenter havererade som vanligt totalt (precis som i Harmans undersökningar, något att hålla i åtanke för alla er som läser hifiblaskor).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 18:36

jonasp skrev:Man kan inte göra kvadratrotssummering som Peter visar ovan för distorsion. Distorsionen i de olika tonerna kan ligga olika i fas och då stämmer summeringen inte. Jag kan möjligen göra ett exempel senare.

Vad jag minns av litteraturen är det standard hur man summerar distorsion och den standarden följer summering enligt rms. Det är ju just för att de kan ligga olika i fas som rms används.

Jag har dessutom skrivit i inlägg gällande distorsion att man även måste beakta fasen på varje överton då man summerar alla deltoner. Dessutom är det så att fasläget inte är konstant på deltonerna vid nivåförändringar. 3e deltonen d v s tredjetonsdistorsionen kan exempelvis gå från expanderande till komprimerande beroende på nivå. Jag pratar om högtalarelement där upphängningen ger sitt bidrag och BL-faktorn ger sitt bidrag och induktansen ger sitt och membranet ger sitt samt andra egenskaper/parametrar ger sitt bidrag. Inget av alla bidrag har helt förutsägbar fas.

OBS! Om man gjort distorsionsmätningar på exempelvis högtalarelement och fått fram fas på varje delton, såsom lilltroll får fram, så kan man summera flera länkars summering av distorsionsprodukter i exempelvis MatLab och då får man även med alla IM-termer också. Då ser man skogen av dist som I-or pratar om och som jag skrivit i inlägg för ett tag sedan.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2021-01-16 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 18:44

Det hela beror helt enkelt på hur noggrann man är. Att utnyttja RMS-värden är en väletablerad ingenjörsmässig metod, medan man för att vara exakt naturligtvis måste summera bidragen komplext.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 18:48

I-or skrev:Det hela beror helt enkelt på hur noggrann man är. Att utnyttja RMS-värden är en väletablerad ingenjörsmässig metod, medan man för att vara exakt naturligtvis måste summera bidragen komplext.

Exakt. Jag lade till ett stycke i mitt förra inlägg gällande detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-16 19:18

Däremot är Peters metod alltid exakt om de två delarna som summeras innehåller olika frekvenskomponenter! Dvs distorsion av olika ordningstal.

Sedan ska det kanske påpekas att distorsion från två länkar i en kedja inte summeras alls, utan den senare länken lägger till sin distorsion även på den föregående länkens distorsionskomponenter. Det är detta fenomen som ger upphov till blandeffekten som Peter nämner i sitt inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 19:32

Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system
1 . FM tuner 0,02% Förstärkare 0,03% Högtalare 0,5%
2. FM tuner 0,7 % Förstärkare 0,003 % Högtalare 0,5%

Sen om man leker med tanken att de är exakt lika förutom disten , skulle man höra någon skillnad mellan dessa två system?

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-16 20:44

JM skrev:Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.
JM

Visst finns det många utmaningar med reliablitet och validitet inom psykometri, samt att ordinal/likert-skalor är behäftade med problem, men det rör sig ofta och sannolikt om 10-tals procent avvikelser i förhållande till verkligt värde och inte 10-potenser.
Gällande gränsvärden för hörbarhet av distorsion har jag ingen aning. Här kan man leka lite själv: https://distortaudio.org/
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 20:53

Appropå statistik. En fd kollega , utbildad statistiker , berättade att hon när hon pluggade under en av sina labbtimmar blev så frustrerad på att hon inte lyckas finna variabeln kön så hon , i frustration, reste sig upp och nästan skrek: Kön! Var är mitt kön?! Jag hittar det inte.

Det var säkert ihop fabulerat, men strunt samma en skön historia på lunchen var det. :D
Senast redigerad av Baffel 2021-01-16 20:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 20:53

Baffel skrev:Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system

Sen om man leker med tanken att de är exakt lika förutom disten , skulle man höra någon skillnad mellan dessa två system?

Med rms-principen blir summan THD:

1. 0,5013 %

2. 0,8602 %

Jag har med 4 decimaler bara för att visa att disten höjs pyttelite i fall 1. I fall 2 är tunern dominant. Normalt avrundar man till 1 eller 2 decimaler.

Om man hör skillnad på disten mellan dessa 2 system kan jag däremot inte ge ett exakt svar på. Det blir mest spekulationer.

Hur IM kommer in i beräkningen eller ej är jag inte helt säker på. Troligtvis gör den inte det. Tar man med det blir siffrorna högre och styggare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 21:16

jonasp skrev:Däremot är Peters metod alltid exakt om de två delarna som summeras innehåller olika frekvenskomponenter! Dvs distorsion av olika ordningstal.

Sedan ska det kanske påpekas att distorsion från två länkar i en kedja inte summeras alls, utan den senare länken lägger till sin distorsion även på den föregående länkens distorsionskomponenter. Det är detta fenomen som ger upphov till blandeffekten som Peter nämner i sitt inlägg.

Ja, ska man vara riktigt noggrann så stämmer detta. Man måste dock upp mot extremt stora olinjäriteter innan det spelar någon som helst praktisk roll och det finns få tekniska system även utanför audioområdet när detta blir annat än felräkningsdecimaler på slutet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 22:36

petersteindl skrev:
Baffel skrev:Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system

Med rms-principen blir summan THD:

1. 0,5013 %

2. 0,8602 %

Jag har med 4 decimaler bara för att visa att disten höjs pyttelite i fall 1. I fall 2 är tunern dominant. Normalt avrundar man till 1 eller 2 decimaler.

Om man hör skillnad på disten mellan dessa 2 system kan jag däremot inte ge ett exakt svar på. Det blir mest spekulationer.

Hur IM kommer in i beräkningen eller ej är jag inte helt säker på. Troligtvis gör den inte det. Tar man med det blir siffrorna högre och styggare.

MvH
Peter

Tackar Peter . :) Den där beräkningsmodellen kan man ju använda sig av , bortsett från att tester på tex förstärkare /mätningar verkar ske på stilla hav och inte när det stormar , så vad det uppgifterna säger är väl inte så mycket. Skulle vara något det om en båttidning testade några olika båtmodeller och sa att de är väldigt stabila i sjön , baserat på att de enbart puttrat kring lite försiktigt i ett hamnområde. Läsarna skulle ju bli skitsura.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-17 10:18

Baffel skrev:... bortsett från att tester på tex förstärkare /mätningar verkar ske på stilla hav och inte när det stormar , så vad det uppgifterna säger är väl inte så mycket. Skulle vara något det om en båttidning testade några olika båtmodeller och sa att de är väldigt stabila i sjön , baserat på att de enbart puttrat kring lite försiktigt i ett hamnområde. Läsarna skulle ju bli skitsura.

Bra liknelse. Hamnområdet = mässjazz?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-01-17 11:55

Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!

Man kan, om man är fräck, inducera olika typer av dist i sin muzak (eller andra testsignaler) med hjälp av mjukvara i sin lilla datamskin. Man vet då vilken typ av dist man har, och hur mycket. Så kan man försöka höra om man hör någon skillnad och hur den skillnaden i så fall låter. Man kan också laborera med andra effekter som kompressin, motfaspanorering, EQ mm.

Sådana här underbara små expriment rätar ut många frågeteckan samtidigt som en del utropsteken kroknar. Det du trodde var självklart är inte det längre, samtidigt som man börjar förstå varför somliga gillar rörförstärkare som fungerar som både kompressor och distbox.

Sedan kan man ju vilja ha bra tekniska data (t.ex. låg dist) av rent tekniskt snobberi eller att man vill lugna nerverna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-17 12:14

Mer röris till folket :mrgreen:

Låter bra tycker jag fast disten är väl uppåt 1%. (det där med harmoniska övertoner och dist) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-17 12:57

Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!

Vilken brist på dist speglas i att man tycker att musikerna känns mer samspelta?

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-17 14:32

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Max Headroom har ju tidigare uppmanat faktiskt.ios läsare att själva laborera med dist, och olika typer. Mycket lärorikt!

Vilken brist på dist speglas i att man tycker att musikerna känns mer samspelta?

/ B

Oj...... den där var svår! Personligen hör jag ingen som helst skillnad på "samspelsbarheten" (nytt ord!) i Iphone respektive hifipryttlarna.

Vi kanske menar olika... för mej handlar det i grunden om takt men nyansering/markeringar förstärker också taktkänsla.
Som i valstakt med typisk markering på första tonen/takten till skillnad från rock/popmusik som markerar på 2:a (och fjärde).

Så hur luddar man till takten?
Takten sitter ju i transienterna vilka alltd har mer övertoner (och ibland även undertoner). Alltså, ju mer man kapar av diskanten desto luddigare taktupplevelse om man ska "spåna"lite.
Hörseln tar lite tid på sig att bygga upp ljudnivå och överhuvudtaget detektera tonhöjd, är det bastoner är vi inte alls så tonhöjdssäkra heller, låga grundtoner kan ligga ganska fel i frekvens utan att det stör men kanske luddar det till ljudet.

Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-01-17 18:12

Bill50x skrev:

/ B

Det man då upplever är inbillningsdist. :wink:

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-17 20:01

jansch skrev:Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.

Med en bra sub så får det faktiskt tillgodogöra sig musiken trots att det låter luddigt. Det låter lite som att en granne två våningar bort spelar fett högt. Med en dålig sub bullrar det bara (givetvis givet samma frekvenskurva)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-17 20:07

music4ever skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det man då upplever är inbillningsdist. :wink:

Det kan man få tro.

Nästan alla fel påverkar hur musiken uppfattas kvalitetsmässigt, inkl. hur väl det framgår hur samspelta musikerna är. Olika personer är nog mer eller mindre känsliga för olika distorsionsformer. Bara för att man själv inte störs av någon artefakt så betyder det inte att andra hör det på samma sätt.
Rocred Records

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-01-17 22:01

Jag har för mig att det benämns som Tiefenbrun's distortion.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-17 22:28

Almen skrev:Jag har för mig att det benämns som Tiefenbrun's distortion.

Han har nog pratat om det, men jag skulle nog inte säga att han var först med att notera denna effekt.

Vilka effekter på hur vi uppfattar musik återgiven via uppspelning av inspelat musicerande tänker du finns? Vilka effekter har olika distorsionsformer på hur det musikaliska innehållet uppfattas eller effekter på vad vår hörsel riskerar missuppfatta till följd av distorsion.
Rocred Records

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-18 01:35

Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-18 02:20

Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.

Jodå, men nomenklaturen skiljer. Coherency är ett ord som gärna används, dvs att musikens olika delar hänger ihop. Tex brukar ju trummis och basist bilda ett rytmiskt basfundament i mycken modern musik - rock och jazz tex. I alla fall om vi pratar typ klassisk sättning med trummor, bas, rytm- och soloinstrument. Det finns naturligtvis en teknisk förklaring till att man ibland kan höra skillnader i samspel mellan basist och trummis men för en icke-tekniker kan det ibland vara enklare att använda musikaliska termer. Speciellt om det är flera tekniska parametrar inblandade i ljudskillnaden.

Något jag märkt är tex i en bilstereo som låter alldeles utmärkt när man står still fullständigt kollapsar rytmmässigt när bakgrundsljuden ökar vid körning. Vilket får mig att fundera på om dynamik och s/n kan vara inblandat i detta med "samspel".

/ B

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-18 02:32

hcl skrev:
jansch skrev:Så lyssnar du bara på din subbas är takten luddig och de musikslingor som finns där är svårdefinierade.

Med en bra sub så får det faktiskt tillgodogöra sig musiken trots att det låter luddigt. Det låter lite som att en granne två våningar bort spelar fett högt. Med en dålig sub bullrar det bara (givetvis givet samma frekvenskurva)

Är "tillgodogöra sig musiken" samma sak som att uppleva tydlig takt?

Är en bra sub = att ha ett flackt lågpassfilter som släpper igenom lite mer transienter?

Det tar uppemot 0,1 sekund att att höra rätt styrka på en lågfrekvent ton som inte startar med en transient.
Eller rättare sagt - om vi vill kunna uppfatta bastonens start vid rätt tidpunkt krävs kraftiga övertoner* som definierar anslaget. Egentligen vilka toner som helst, bara dom har frekvens i åtminstone övre basen/mellanregistret helst högre upp i frekvensområdet.
Och som sagt, det spelar ingen större roll om övertonerna är harmoniska eller ej om varaktigheten är kort. Vi hinner inte detektera tonhöjden.
Så en sub med rejäl dist vid högre volymer hjälper oss med takten = det hjälper oss att få en mer definierad startpunkt. Fast lavindistorsion kanske man inte skall eftersträva.

*Även när du ändrar amplituden bildas övertoner...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-18 08:29

jansch skrev:
hcl skrev:

Är "tillgodogöra sig musiken" samma sak som att uppleva tydlig takt?

Njae, det beror på vad man menar med tydlig. Om det är likställighet med hur musiken är framförd så, ja, men om det betyder tydligt markerad eller accentuerad till följd av någon form av accentuering så nej.

Är en bra sub = att ha ett flackt lågpassfilter som släpper igenom lite mer transienter?

Nej, inte som sub i.o.m att det gör den svår att integrera med huvudsystemet.

Det tar uppemot 0,1 sekund att att höra rätt styrka på en lågfrekvent ton som inte startar med en transient.
Eller rättare sagt - om vi vill kunna uppfatta bastonens start vid rätt tidpunkt krävs kraftiga övertoner* som definierar anslaget. Egentligen vilka toner som helst, bara dom har frekvens i åtminstone övre basen/mellanregistret helst högre upp i frekvensområdet.
Och som sagt, det spelar ingen större roll om övertonerna är harmoniska eller ej om varaktigheten är kort. Vi hinner inte detektera tonhöjden.
Så en sub med rejäl dist vid högre volymer hjälper oss med takten = det hjälper oss att få en mer definierad startpunkt. Fast lavindistorsion kanske man inte skall eftersträva.

*Även när du ändrar amplituden bildas övertoner...

En bra sub har sannolikt låg distorsion och väl vald filtrering så att både passhantering och den hörbara informationen i stoppbandet ”låter bra”.
Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-18 08:38

Vinylcalle skrev:Jag har aldrig hört någon prata om att lyssna efter hur samspelta musikerna är som inte också varit Linn anhängare.

Mvh Carl

Lyssna efter? Det är ju precis tvärs om; det är störande när anläggningen förstör musikupplevelsen, inget man vill höra. När man väl hört att det är så i alla anläggningar (i olika grad) är det svårt att ohörda dock och därmed ett viktigt kriterier vid val av utrustning, som vägledning vid placering av högtalare i rum etc.
Rocred Records

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-18 10:19

Mvh Carl

Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-01-18 10:29

jonasp skrev:

Mvh Carl

Min åsikt är att nomenklaturen är väldigt olämplig. Den är väldigt nära det här med intellektuella tv-apparater och musikaliska förstärkare.

Ja.

Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-18 12:37

jansch skrev:Är "tillgodogöra sig musiken" samma sak som att uppleva tydlig takt?

Inte alls, men att uppleva takten kan vara en delmängd av tillgodogörandet. Jämförde två cd-spelare hos en kamrat för ett par år sedan. Tyvärr ingen blindtext. Vi spelade en gammal jazzplatta från typ -59. I min spelare lät det komplext men förståeligt. I min kamrats spelare var ljudet exakt detsamma skulle jag vilja påstå, men musiken vara bara kaos. Om vi hade börjat med kamratens spelare och sedan bytt till min (dvs kaoset först, mer förståeligt senare) hade jag lätt skyllt på repeteringseffekten, dvs man hör mer och bättre andra gången man hör ett stycke. Men här var det tvärtom, på en för mig helt okänd skiva så det fanns inga preferenser eller minnen att luta sig tillbaka på.

Min kamrat och en medlyssnare till hörde ingenting av detta, de satt och lyssnade efter detaljer i ljudet från instrumenten. Där var skillnaderna minimala, iofs med min spelare med liten fördel. Det är lätt gjortatt snöa in på detaljer när man vill jämföra två apparater men det är också lätt att missa helheten.

Att förstå, eller tillgodogöra sig musiken är inte samma sak som att "stampa takten" även om man använde sig av den metoden hos Linn under 70- och 80-talet. I alla fall hos svenska återförsäljare.

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-01-19 16:29

Distorsion?
Oj, måste visst dumpa mina ESL och köpa ett par lådor för att uppleva det själv.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-19 17:54

Låter distande elguror bättre på högdistande hififörstärkare månne.

Min padda har ballat ut och låter för djä..om man drar på ljudet. Men med lite skön skramlig punk blir det nästan passande ljud . Alltså ljud inte hifi. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-01-19 17:56

Zzombie skrev:Distorsion?
Oj, måste visst dumpa mina ESL och köpa ett par lådor för att uppleva det själv.

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-19 18:01

Nä, det räcker med att för en gångs skull spela högre än 90 dB i topparna. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-19 18:09

Hur starkt kan man spela med ESL63 i subkontraoktaven? 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-19 18:11

I-or skrev:

Nä, det räcker med att för en gångs skull spela högre än 90 dB i topparna. 8)

Hur starkt ska man spela i basmodulerna då? :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-19 18:14

Morello skrev:Hur starkt kan man spela med ESL63 i subkontraoktaven? 8)

Kanske 120 dB på några meters håll. Det beror lite på hur många man använder. 8)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-01-19 18:28

I-or skrev:Nä, det räcker med att för en gångs skull spela högre än 90 dB i topparna. 8)

Jovisst, vid 96 dB blir det sisådär 0,33 - 3 %.
Svettigt, eller hur.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-19 18:50

Med basmoduler? Då kan det fungera. Prova att höja 3 dB, överstyrningsgränsen är abrupt.

Annars gillar jag ESL63, distorsionen upp till medelhöga nivåer är mycket låg.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-19 20:04

Almen skrev:
jonasp skrev:

Mvh Carl

Ja.

Min lilla kommentar om "Tiefenbrun's distorsion" syftar på den förvrängning av verkligheten som görs av Linn-anhängare (och f.d. dito) med "lyssna på melodin"-dogmatism och "stampa takten"-demagogi, samt medföljande brus och störningar i eventuella diskussioner om detsamma.

Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.

Vad lyssnar du på för att skilja sämre från bättre? För egen del avgör jag helst återgivningens kvalitet genom att lyssna på musik. Betyder det att jag också är farlig eller kommer med farliga dogmer?
Rocred Records

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-01-19 20:59

Det är såklart dess akilleshäl. Själv har jag valt att vara utan den oktaven, min favvomusik har sällan noterat några toner där. Skulle behov ändå uppkomma, provar jag mina Staxlurar.

Quad specar 1% vid 100dB på 1 m för 50Hz, 0,5% vid 100Hz.

Hur mäter dina egna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-19 21:36

Oj oj nu ska det slängas fram och mätas . :D

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2021-01-19 22:37

Funderar på såhär i digital tiden om någon försökt göra en digital inspelning som är helt befriad från distorsion. Typ inspelningar som spelas in i en studio och sedan bara ska spelas upp i en konsertsal då man inte har plats för både artister och orkestrar.
På digital väg borde det gå att lägga in distorsion i olika frekvensområden eller lägga in distorsion på grundtoner eller olika övertoner. Borde inte vara några problem att få ett gäng Hi-fi nördar att ställa upp som försöks kaniner och får avgöra vad som låter bra och vad som låter illa.
Har själv köpt 7 Dynavoice högtalare till min biograf. Helt ok ljud till film men lyssnar jag på musik får jag en känsla av att mellanregistret "domen" kommer från en tunn och skramlande plåtskiva som vibrerar i otakt. Kan inte tänka mig tanken att lyssna på musik i Dynavoice högtalare. Mina Magnapan MG II or låter matta och jag har problem med att gissa vilka instrument som finns i orkestern. Har jag lyssnat på Dynavoice i en timme och sedan går över till Magnapan kan jag inte förstå hur jag kunde köpa Magnapan där man inte kan urskilja enstaka instrument.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-20 23:34

hcl skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:

Ja.

Vad lyssnar du på för att skilja sämre från bättre? För egen del avgör jag helst återgivningens kvalitet genom att lyssna på musik. Betyder det att jag också är farlig eller kommer med farliga dogmer?

@Almen; Varför skriver du sådant och dessutom ids du inte kommentera ditt trams. Trollfasoner!
Rocred Records

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-01-21 08:43

hcl skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:

Ja.

Rädd för? :D Pröva "löjeväckande", i värsta fall "lätt irritation". :)

Om det bara hade handlat om att lyssna på musik (vilket är ett naturligt sätt att utvärdera en anläggning om den skall användas till att lyssna på musik, det håller jag med om) så hade jag inte sagt något.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-21 20:50

Almen skrev:
hcl skrev:
Almen skrev:Ja.

Rädd för? :D Pröva "löjeväckande", i värsta fall "lätt irritation". :)

Om det bara hade handlat om att lyssna på musik (vilket är ett naturligt sätt att utvärdera en anläggning om den skall användas till att lyssna på musik, det håller jag med om) så hade jag inte sagt något.

Vilka attribut man lägger på sina meningsmotståndare säger ofta mest om den som uttalar dom. Fridens.
Rocred Records

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-22 00:38

PerStromgren skrev:

Det är såklart dess akilleshäl. Själv har jag valt att vara utan den oktaven, min favvomusik har sällan noterat några toner där. Skulle behov ändå uppkomma, provar jag mina Staxlurar.

Quad specar 1% vid 100dB på 1 m för 50Hz, 0,5% vid 100Hz.

Hur mäter dina egna?

Håller med dej Per
Man tappar ingen information då hörseln "tillverkar" grundtonen med hjälp av övertonerna. man tappar visserligen upplevelser i form av vibration i golv, lyssningsfåtölj och i viss mån i kroppen. Därutöver också negativa upplevelser såsom skramlande skåp och annat då energin är extrem i relation till det rena hörselintrycket.
Jag medger att det är lite "sensationellt" upplevelsemässigt men ska man rak frekkvensgång till 16Hz och inte "smitta ner" högre frekvensband med dist är det ju en extrem membranyta som krävs.
Visserligen är hörseln så extremt kass på att både höra tonhöjd och störas av dist vid så låga frekvenser att vad som än låter så låter det bra..... Kanske räcker med nån grej som "boomar" i någorlunda takt med musiken.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-01-22 09:58

hcl skrev:Jag tror inte man behöver vara så rädd för Linn-anhängare.

hcl skrev:Vilka attribut man lägger på sina meningsmotståndare säger ofta mest om den som uttalar dom. Fridens.

Aha...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-22 13:31

Jag kollade igenom tråden som hastigast men hittade inte den standard passus som man brukar tillfoga, nämligen att THD och IMD är två sidor av samma mynt. Det är samma olinjära beteende som ger upphov till båda om man ser till hela bandbredden. Skickar man in flera frekvens samtidigt blir det IMD, i synnerhet om det ser lite käckigt ut nära den övre gränsfrekvensen. Vill man mäta IMD skickar man in flera frekvenser, vill man mäta THD tar man en i taget. Jag känner igen I-ors beskrivningen av IMD på pianomusik via mina PP-koner. Det kan lätt låta lite "trasigt" trots hög kapacitet för SPL (2X8" boomers). Enstaka gitarrtoner låter dock alltid superkrispigt. Man kanske skulle börja titta lite på styva membran ändå...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-23 16:27

I-or skrev:
JM skrev:I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden....

Problemet är, som jag var inne på ovan, att det finns alldeles för lite bra forskning inom området utförd de senaste 40 åren eller så, när förutsättningarna har varit betydligt bättre. Detta är tyvärr alltså ett relativt outforskat område och bl.a. Harmangängets vetenskapliga slarvighet har fått många att tro att distorsion är oväsentligt. Det finns en del äldre forskning och några få senare rapporter, men nästan all forskning faller framförallt på det faktum att slumpmässigt utvalda lyssnare är hopplöst okänsliga för distorsion, men även på att programmaterialet är illa valt.

Under dessa icke-ideala förutsättningar brukar man landa på en hörbarhetsgräns för THD med för högtalare typiska övertonsfördelningar om ca 0,5-1 %. Dock är det så att om man utnyttjar enbart vana eller tränade lyssnare med t.ex. pianomusik, så kan man komma ned åtminstone under 0,1 %. Vissa lyssnare tycks dock vara betydligt känsligare.

Här är ett intressant lyssningstest som utfördes on-line med någorlunda högtalarliknande distorsionsspektra:
http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html
http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html

Resultaten visar att vana lyssnare utan problem kan skilja 0,02 % signalbehäftad THD från 0,3 % signalbehäftad THD med sina egna anläggningar. OBS! Dessa anläggningar är förstås inte distorsionsfria och antagligen hade lyssnarna med en superlågdistorderande anläggning kunnat detektera ännu lägre distorsion. 7 av 67 lyssnare kunde t.o.m. skilja nära 0 % signalbehäftad THD från 0,02 % signalbehäftad THD, helt i linje med vad jag har påstått ovan. 8)
(Nej, jag hade inte sett just denna undersökning förrän jag letade upp den för en stund sedan.)

Ovana lyssnare var som vanligt helt odugliga i sammanhanget och kunde enbart detektera signalbehäftad THD om 3 % (steget under var 0,3 %). Musiker och ljudtekniker presterade bäst och recensenter havererade som vanligt totalt (precis som i Harmans undersökningar, något att hålla i åtanke för alla er som läser hifiblaskor).

Åter till frågan, vad säger forskningen om hörbarhet avseende distorsion?
Ang studien i I-ors länkar ovan: Synd att det var lite då deltagare, med större urval hade signifikansen ökat (och kanske annat test än Chi2?). Ändå intressanta resultat, som bekräftar betydelsen av låg distortion:
5. Did headphone vs. speaker listening make a difference?
Yes it did! Notice that it was the "speaker only" group that did not rank the 3% THD sample as sounding "worst".

Based on the observations, it would not be unreasonable to suggest that the threshold for audibility is somewhere in that "Hi" and "Lo" THD divide between -75dB/0.02% and -50dB/0.3%

Over the years, I have heard "subjective-only" audiophiles claim that "harmonic distortions don't matter" and that objective results "don't correlate to sound quality". These results suggest that they are wrong

Gurglade och svårt att hitta något bra men hittade denna rykande färska sammanställning från 1957 som hävdar att bråkdelar av procent är hörbart. Bara skummat snabbt dock. http://www.r-type.org/articles/art-143.htm

Kunde man höra relativt små skillnader på den tiden med den tekniken så borde man kunnat uppfatta än mindre distorsion idag?
Distortion_limits_1957.png
Distortion_limits_1957.png (335.11 KiB) Visad 3030 gånger

For music Olson [10]  obtained a figure of about 0.7% total harmonic distortion for mainly second, and for both second and third harmonic distortion. The noise level was stated to be 25 dB and the peak electrical power 3 Watts. Assuming a normal acoustic efficiency of 3% this peak power would produce sound levels of about 90 dB in a normal living room as used by Olson. This author also states [11]  that the ear is most sensitive to distortion for sound levels of 70 to 80 dB. Brittain [12]  was able to detect 0.4% total harmonic distortion, no levels being stated. For sine waves at 1000 Hz and second harmonic distortion Braunmuhl and Weber [13]  give 0.7%; using two tones they obtained 1.3, 0.7 and 0.5% for frequency ratios of 1.05, 1.12 and 1.50 to 1 (lower frequency fixed at 800 Hz) respectively. On the other hand, these authors [13]  quote a figure of 4% for music, for both square and cube-law distortion.

Här har Klippel ett test, http://www.klippel.de/listeningtest/?v=3
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur är de med distorsion i hörlurar?

Inläggav PerStromgren » 2021-01-24 10:33

Hörlurar borde ha förutsättningar för avsevärt lägre distorsion än högtalare, och kanske därför kunde användas för att avgöra hur mycket distorsion man kan höra. Kan ett par vanliga Sennheiser HD600/650 duga? Kan någon tänka ut hur man kan göra själv därhemma, för att prova detta?
... tycker jag!

Per

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-24 17:59

Hörlurar lär väl ha bättre förutsättningar (en del av resultatet av studien ovan) men HD650 visar väl inte på superlåg distorsion? (Förvisso nog lite lägre än många högtalare).
https://diyaudioheaven.wordpress.com/he ... -se/hd650/
https://www.superbestaudiofriends.org/i ... 308/page-5

Bra ljudkort o lurar borde man väl komma rätt långt med ändå?
Synd dock att Klippel inte använder riktigt fina inspelningar.
sb17nbac till alla!

JM

Re: Hur är de med distorsion i hörlurar?

Inläggav JM » 2021-01-24 22:11

PerStromgren skrev:Hörlurar borde ha förutsättningar för avsevärt lägre distorsion än högtalare, och kanske därför kunde användas för att avgöra hur mycket distorsion man kan höra. Kan ett par vanliga Sennheiser HD600/650 duga? Kan någon tänka ut hur man kan göra själv därhemma, för att prova detta?

Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-24 23:21

JM skrev:
PerStromgren skrev:Hörlurar borde ha förutsättningar för avsevärt lägre distorsion än högtalare, och kanske därför kunde användas för att avgöra hur mycket distorsion man kan höra. Kan ett par vanliga Sennheiser HD600/650 duga? Kan någon tänka ut hur man kan göra själv därhemma, för att prova detta?

Bra Per! Enligt perceptionspsykologiforskningen är hörandet utan artificiella reflexer från rummet minst störda av maskerande ljud. Dvs förutsättningarna att höra eventuell distorsion är högre med lågdistorderade lurar eller lågdistorderade högtalare i ekofritt rum än med samma högtalare i ett normalt lyssningsrum. Medellyssningsnivån bör ej överstiga 80 dB. Något för LTS att tänka på.

JM

Dillemmat med att testa med hörlurar är ju att frekvensgången för olika individer kan variera med mer än 10dB(SPL), framförallt i övre presensområdet p g a hörselgången. Anatomin ställer till det.
Detta påverkar givetvis upplevd distorsion.

Av det skälet borde inte hörlurar användas.

JM

Inläggav JM » 2021-01-24 23:45

För en gammal neuroanatom är det kul att du har förstått att hörselgångens/ytterörats anatomi påverkar tonkurvan upptill 20 dB. Detta är skälet att sk testers och guldörons rekommendationer är vädelösa för det mesta. Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-24 23:50

jansch skrev:Dillemmat med att testa med hörlurar är ju att frekvensgången för olika individer kan variera med mer än 10dB(SPL), framförallt i övre presensområdet p g a hörselgången. Anatomin ställer till det.

Exakt, jag tror ingen här har hört hörlurar som ger ens en någorlunda subjektivt korrekt frekvensgång. Själv kan jag inte på allvar lyssna med okorrigerade hörlurar eftersom frekvensgången är totalfel oavsett pris.

Det tog mig massor av lyssningstid och även en del mätningar att få till mina superekvaliserade hörlurar. De är i sammanhanget ganska bra som de är, men är ändå ekvaliserade med totalt närmare 15 dB topp-dal för att bli helt neutrala.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-24 23:51

jansch skrev:
Dillemmat med att testa med hörlurar är ju att frekvensgången för olika individer kan variera med mer än 10dB(SPL), framförallt i övre presensområdet p g a hörselgången. Anatomin ställer till det.

Lägg pengarna på uppborrning av hörselgången istället för att köpa dyr hifi. Obs inget för DIY. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-24 23:52

JM, förklara gärna vad du menar i dina två sista meningar.

//En som undrar

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 00:01

JM skrev:[

JM

Om man lyssnar med en medelljudtrycksnivå om 80 dB och någorlunda dynamiskt programmaterial blir toppnivån ca 100 dB. För att fullt ut testa distorsionsegenskaperna behöver man även lyssna vid betydligt högre nivåer. Här ökar både olinjäriteterna från högtalarna och hörseln, men detta betyder inte att högtalardistorsionen maskeras. För majoriteten av lyssnare är det t.o.m. betydligt lättare att höra högtalardistorsion vid högre ljudtrycksnivåer.

JM

Inläggav JM » 2021-01-25 00:15

JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.

JM

I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.

JM

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-25 00:26

JM skrev:
JM skrev:Nu går det relativt enkelt att korrigera kurvan med gammaldags lyssningsjämförelse med 1000 Hz och med bra lurar. Då framträder distorsionen tydligt.

JM

I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.

JM

Det blev lite tydligare, men det är fortfarande inte solklart vad du menar. Hur tänker du dig att att hörlurarnas frekvensgång ska ställas in när man spelar musik som har varierande ljudnivå över tid?

Det här med distorsions hörbarhet: På vilket sätt menar du att distorsionen skulle vara enklare att identifiera om hörlurarnas frekvensgång linjäriseras efter en viss kurva?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 00:27

JM skrev:

JM

JM

Den kalibreringsmetoden fungerar tyvärr riktigt illa, oavsett vid vilken ljudtrycksnivå man utför den.

JM

Inläggav JM » 2021-01-25 00:35

I-or skrev:

JM

Om man lyssnar med en medelljudtrycksnivå om 80 dB och någorlunda dynamiskt programmaterial blir toppnivån ca 100 dB. För att fullt ut testa distorsionsegenskaperna behöver man även lyssna vid betydligt högre nivåer. Här ökar både olinjäriteterna från högtalarna och hörseln, men detta betyder inte att högtalardistorsionen maskeras. För majoriteten av lyssnare är det t.o.m. betydligt lättare att höra högtalardistorsion vid högre ljudtrycksnivåer.

Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare. I hörselnerven finns fler nerver för låga ljudtryck. Endast ett fåtal av alla 30000 nerver i hörselnerven skickar information vid höga ljudtryck (över 85 dB). Sannolikt evolutionärt. Möjligen viktigare att tidigt höra ett smygande lejon än än en bullrig elefant.
Toole o Olive testar sina försökspersoner med medelnivå kring 80 dB.
Min erfarenhet är att distorderade högtalare låter ibland bättre vid höga ljudtryck pga maskering av förvrängningar. Med ökande ljudtrycksnivå ökar vanligen högtalarens distorsion men även maskeringen.
Köper inte dina påståenden. Har du studier som stödjer dina påståenden.

JM

JM

Inläggav JM » 2021-01-25 00:44

I-or skrev:
JM skrev:

JM

JM

Den kalibreringsmetoden fungerar tyvärr riktigt illa, oavsett vid vilken ljudtrycksnivå man utför den.

Har du någon studie som testat mikrofon invid trumhinnan och den här gamla metoden.
Men jag skulle kunna tänka mig att själv placera en mikrofon i örat på några frivilliga och jämföra metoderna.

JM

JM

Inläggav JM » 2021-01-25 00:48

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:

JM

JM

Det blev lite tydligare, men det är fortfarande inte solklart vad du menar. Hur tänker du dig att att hörlurarnas frekvensgång ska ställas in när man spelar musik som har varierande ljudnivå över tid?

Det här med distorsions hörbarhet: På vilket sätt menar du att distorsionen skulle vara enklare att identifiera om hörlurarnas frekvensgång linjäriseras efter en viss kurva?

Isophonkurvorna är kända och kan även tas fram individuellt för olika ljudtryck. Enklast är att göra en korrigering för vanligaste lyssningsnivån. Kan inte vara så svårt att ta fram en algoritm som med mikrofon korrigerar för olika ljudtryck i en digital PEQ. +/- 10 dB i okorrigerad tonkurva vid lurlyssning kan dölja förvrängningar med maskering mm eller förstärka frekvensområden vilka ger upplevd felaktig distorsion.

JM
Senast redigerad av JM 2021-01-25 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-25 00:54

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.

JM

Isophonkurvorna är kända och kan även tas fram individuellt för olika ljudtryck. Kan inte vara så svårt att ta fram en algoritm som korrigerar för olika ljudtryck i en digital PEQ.

JM

Har du verkligen tänkt igenom ditt förslag?
Det som händer i så fall är att du inför en dynamikkompressor/expander, och jag tror inte att det var det du tänkte dig skulle bli effekten av det hela.

Hörbarhet av distorsion då med tanke på annan frekvensgång? Hur resonerar du där?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-25 01:02

JM skrev:
I-or skrev:

JM

Om man lyssnar med en medelljudtrycksnivå om 80 dB och någorlunda dynamiskt programmaterial blir toppnivån ca 100 dB. För att fullt ut testa distorsionsegenskaperna behöver man även lyssna vid betydligt högre nivåer.
Här ökar både olinjäriteterna från högtalarna och hörseln, men detta betyder inte att högtalardistorsionen maskeras. För majoriteten av lyssnare är det t.o.m. betydligt lättare att höra högtalardistorsion vid högre ljudtrycksnivåer.

Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare.

Förklara hur sista meningen kopplar till den andra meningen.

JM skrev:I hörselnerven finns fler nerver för låga ljudtryck. Endast ett fåtal av alla 30000 nerver i hörselnerven skickar information vid höga ljudtryck (över 85 dB). Sannolikt evolutionärt. Möjligen viktigare att tidigt höra ett smygande lejon än än en bullrig elefant.

Jag har inga synpunkter.

JM skrev:
Min erfarenhet är att distorderade högtalare låter ibland bättre vid höga ljudtryck pga maskering av förvrängningar. Med ökande ljudtrycksnivå ökar vanligen högtalarens distorsion men även maskeringen.

Vad har du för stöd för dina påståenden?

JM skrev:Köper inte dina påståenden. Har du studier som stödjer dina påståenden.

JM

Gällde inte mig, så jag har inga synpunkter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-25 01:21

Om man utgår efter denna definitionen av distorsion:
Definition
1. a change that makes something no longer true or accurate
2. a change in the way something looks, sounds or behaves so that it becomes strange or difficult to recognize

https://www.macmillandictionaryblog.com/distortion

Plus det som framkommer i denna tråd :
viewtopic.php?f=9&t=71293

Då blir slutsatsen att all inspelad musik , jmf med live, när den spelas upp distar . Så svar på frågan när hör du dist= alltid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-25 12:26

Baffel skrev:Då blir slutsatsen att all inspelad musik , jmf med live, när den spelas upp distar . Så svar på frågan när hör du dist= alltid.

Nu börjar diskussionen bli filosofisk snarare än teknisk.
Man kan ju också ha ståndpunkten att allt ljud skapas i hjärnan, utan dennes bearbetning finns inte ljudet. Och i så fall borde man kunna producera någon form av anti-sist så det vi hör är helt utan.

/ B

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-25 12:36

Helt rätt . Det blir filosofi av det då. Hörbar filosofi.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-25 12:48

JM skrev:
I-or skrev:
JM skrev:I lyssningstest kalibrera ljudstyrkan på relevanta frekvenser till samma upplevda ljudstyrka som tex 1000 Hz kan en upplevd rak tonkurva skapas. Hänsyn till isophonkurvors frekvensberoende ljudnivå måste till. Tids och tålamods krävande. Enklare än att stoppa in en mikrofon invid trumhinnan. Ju Trumhinnan är extremt smärtkänslig och skör. Försök inte peta in en mikrofon.

JM

Har du någon studie som testat mikrofon invid trumhinnan och den här gamla metoden.
Men jag skulle kunna tänka mig att själv placera en mikrofon i örat på några frivilliga och jämföra metoderna.

JM

Måste ju redan testat . Hur utformar man hörselapparater?

Där har vi verkligen något som har riktig vettig betydelse gällande distorsionsnivåer. Vad vi med normal hörsel kan tycka och uppfatta när vi kräset lyssnar på fina hifi system / anläggningar och tycker oss detektera distorsion är ju en fis i rymden jämfört med behovet av bra hörapparater med låg dist. Den som har hörselapparat kanske måste ha den på hela tiden.

Hum, tycker faktiskt jag är en så pass intressant fråga att den är värd en egen tråd. Drar igång en på tekniksidan.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-25 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 12:59

JM skrev:Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare. I hörselnerven finns fler nerver för låga ljudtryck. Endast ett fåtal av alla 30000 nerver i hörselnerven skickar information vid höga ljudtryck (över 85 dB). Sannolikt evolutionärt. Möjligen viktigare att tidigt höra ett smygande lejon än än en bullrig elefant.
Köper inte dina påståenden. Har du studier som stödjer dina påståenden.

JM

Jag är ingen bibliotekarie, men googla gärna om du är intresserad. Som en sammanfattning kan man dock påstå att i princip alla studier som har utförts inom området visar att majoriteten av lyssnare inte med säkerhet reagerar på THD förrän denna överstiger 3 %*. För att detta ska bli fallet behöver man vanligtvis komma upp i ljudtrycksnivåer över 100 dB. Hörselns egendistorsion ökar, men högtalardistorsionen ökar snabbare och når inte sällan en THD om 10-30 % här.

Huruvida högtalaren låter relativt sett bättre vid höga ljudtrycksnivåer beror framförallt på hur distorsionens beroende av ljudtrycksnivån ser ut. Speciellt fram till 80-talet eller så hade många högtalare en lavindistorsionsgräns som låg ganska lågt i nivå medan bl.a. hornhögtalare hade en hög men välkontrollerad distorsion dominerad av andraton, vilket gjorde att de lät relativt bättre (eller egentligen bara mindre illa än direktstrålande konstruktioner) vid höga ljudtrycksnivåer.

*Detta är skälet till att man historiskt har satt typiska THD-gränser i olika sammanhang till just 3%.

JM

Inläggav JM » 2021-01-25 20:05

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare i rum.

Förklara hur sista meningen kopplar till den andra meningen.

Delvis förklarat ovan annat inlägg. Alla hörbara reflexer ger påverkan/maskering av direktljudet från högtalare i vanliga lyssningsrum.

1 Maskeringen av reflexer sker enligt principen "the winner takes it all". Effekten ökar med ljudtrycket. Relativa maskeringen sker ffa uppåt i frekvens men även i tidsplanet samtidigt, bakåt och framåt.

2 Reflexer kräver intakt förmåga att särskilja ord/"ljudenheter". Detta har inget med maskering att göra. Den åldrade/lätt skadade hörseln har svårt att särskilja orden i snabbt tal eller har försämrad taluppfattning i miljö med starka reflexer. Att höja rösten snarast försämrar taluppfattningen. Att tala långsammare hjälper. Problemen sitter i hjärnstammen och inte i örat eller frontalloberna. Dvs inte en kognitv funktionsnedsättning.

3 Dessutom finns en relativ förstärkning av signalen till hörselnerven med hjälp av yttre hårcellerna på upp till 40 dB av frekvensen med den högsta amplituden relativt omgivande frekvenser. Detta gör att IMD komponenter som ej är maskerade har denna relativa förstärkning i sin relativa kontext vilken minskar vid normalt åldrande och/eller lindrig hörselskada med normalt audiogram. Dvs "coqtail" effekten minskar.

Hörlurslyssnande med upplevd rak tonkurva påverkas inte av störande reflexer.

JM skrev:

Vad har du för stöd för dina påståenden?

THD påverkas allt mer av klassisk maskering vid ökande ljudstyrka.
IMD är jag mer osäker på. IMD frekvensmässigt långt från maskerande frekvens är det oklart hur mycket som påverkas av maskeringen. Finns inga bra studier.
Yttre hårcellernas relativa förstärkning på upp till 40 dB är möjligen den komponent som kan förklara varför viss distorderade musik, även med IMD, låter mindre förvrängt med ökande ljudstyrka. Har här praktiska erfarenheter men saknar angående yttre hårcellernas roll bra studier.

För övrigt finns stödjande referenser i mina tidigare inlägg.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 21:55

När det gäller hörselns maskeringskurvor, så är den lågfrekventa flanken nästan helt oberoende av ljudtrycksnivån. Detta betyder att en stor del av den potentiella IMD-detekteringsförmågan är opåverkad av ljudtrycksnivån i det här avseendet. Däremot medför de asymmetriska mekaniska egenskaperna för trumhinnan och hörselbenen att den egengenererade distorsionen ökar med ljudtrycksnivån, vilket jag har varit inne på ovan.

Maskering i tidsplanet har svagare verkan via sin intermittenta natur och s.k. baklängesmaskering (d.v.s. att ett starkt ljud kan maskera ett tidigare svagt ljud) är en ganska kontroversiell fråga som uppvisar tveksam reproducerbarhet.

Det viktiga är dock att man vid högre ljudtrycksnivåer får en snabbare ökning av högtalardistorsionen än egengenererad distorsion i hörseln och ökade maskeringseffekter. Att det förhåller sig på det här sättet är självklart eftersom vi aldrig skulle kunna detektera lavindistorsion annars.

En konstant frekvensgång (subjektiv sådan vid hörlurslyssning) är avgörande vid alla distorsionsutredningar eftersom en dal/topp om exempelvis 10 dB minskar/ökar graden av maskering i motsvarande mån. Dessutom blir förstås alla mätresultat felaktiga vid icke-representativa frekvensgångsvariationer om grundtonerna eller övertonerna förstärks/försvagas av den akustiska överföringsfunktionen. Försöker man t.ex. mäta distorsion för högtalare i rum eller i närfält ger överföringsfunktionen mellan högtalare och mikrofon upphov till massor av problem av den här typen.

Att kalibrera vid hörlurslyssning enligt den metod som angivits ovan leder inte till konstant subjektiv frekvensgång. Den enda mätmetod som kan utnyttjas här innebär att man mäter frekvensgången för försökspersonen vid DRP (Drum Reference Point) och kalibrerar den mot ERP (Ear Reference Point) (eller möjligen att man utför hela mätningen med HATS om man nöjer sig med en hygglig överensstämmelse), annars återstår endast subjektiv korrektion av frekvensgången via jämförande lyssning mot högtalare med konstant frekvensgång.

Cocktaileffekten i sig har ingenting att göra med den neurologiska förstärkningen i innerörat, vilken fungerar likadant oavsett om det är nyttosignal eller störning som förstärks. Denna typ av selektivt hörande handlar om signalprocessningsegenskaper i hjärnans hörselcentrum tillsammans med högre ordningens hjärnfunktioner. Hjärnan fyller i information som saknas via språkförståelse och logik och gör begåvade gissningar som korrigeras i realtid. Däremot kan förstås en högre hörseltröskel leda till att en svag konversation inte kan uppfattas alls, men detta är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-25 22:15

Baffel skrev:Om man utgår efter denna definitionen av distorsion:
Definition
1. a change that makes something no longer true or accurate
2. a change in the way something looks, sounds or behaves so that it becomes strange or difficult to recognize

https://www.macmillandictionaryblog.com/distortion

Plus det som framkommer i denna tråd :
viewtopic.php?f=9&t=71293

Då blir slutsatsen att all inspelad musik , jmf med live, när den spelas upp distar . Så svar på frågan när hör du dist= alltid.

Man brukar skilja mellan linjär distorsion (frekvenssvarsavvikelser, impulssvarsavvikelser m.m.) och olinjär distorsion (THD, IMD m.m.). Utanför den akademiska världen menar man alltid olinjär distorsion när man diskuterar ämnet.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-25 23:28

JM skrev:

JM

JM

Att "stoppa in en mikrofon i örat" är verkligen inte så enkelt som det låter oavsett smärtkänsigheten.
Den kavitet och "resonanspipa" som hörselgången bildar störs lätt. En1/8 tums mick, 3,175mm i diameter,(finns det mindre kalibrerade mic:ar?) är ju gigantisk i detta sammanhang....som en eländig vaxpropp
Därför används probe, helt enkelt ett plast- eller stålrör, som ljudledning och som är ansluten till mikrofonen utanför ytterörat/öronmusslan. Då kan man komma ner i ca 1mm diameter. Dock det "kostar" och stora avvikelser i frekvensgång som måste kompenseras. En bra mic är plötsligt en riktigt dålig mick trots att röret kanske bara är ca 5cm långt.
Till saken hör ju också att individers hörselgångar är lika olika som deras fingeravtryck.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-25 23:36

Jag är nog ett unikum då jag gillar många olika högtalare och det finns säkerligen flera av dem som har högtalardistorsion.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

JM

Inläggav JM » 2021-01-26 06:58

jansch skrev:
JM skrev:

JM

JM

Att "stoppa in en mikrofon i örat" är verkligen inte så enkelt som det låter oavsett smärtkänsigheten.
Den kavitet och "resonanspipa" som hörselgången bildar störs lätt. En1/8 tums mick, 3,175mm i diameter,(finns det mindre kalibrerade mic:ar?) är ju gigantisk i detta sammanhang....som en eländig vaxpropp
Därför används probe, helt enkelt ett plast- eller stålrör, som ljudledning och som är ansluten till mikrofonen utanför ytterörat/öronmusslan. Då kan man komma ner i ca 1mm diameter. Dock det "kostar" och stora avvikelser i frekvensgång som måste kompenseras. En bra mic är plötsligt en riktigt dålig mick trots att röret kanske bara är ca 5cm långt.
Till saken hör ju också att individers hörselgångar är lika olika som deras fingeravtryck.

Griesinger har på sin hemsida flera exempel på hur ljudmätning vid örat kan ske och hur olika tonkurvorna är i praktiken. +/- 10 dB
http://www.davidgriesinger.com/ välj PP - Individual headphone Equalization at the eardrum

Avhandling Finland i ämnet: http://lib.tkk.fi/Dipl/2008/urn012834.pdf

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 12:33

Ja, Griesinger gör-det-själv-tillverkade just en sådan probmikrofon som jansch beskriver ovan och mätte frekvensgången vid sina egna trumhinnor redan 1980. Att detta var obehagligt tror jag att de flesta förstår. Det finns dock elegantare mätmetoder att ta till än denna ganska brutala lösning, men detta är ett helt ämne i sig. Griesinger nämner minst +/- 10 dB, men frekvensgången varierar snarare +/- 20 dB vid trumhinnan för olika individer sett i smalband, vilket jag har tagit upp åtskilliga gånger i andra trådar.

Hiipakkas avhandling är en del av ett examensarbete som jag blev upplyst om av utvecklingsingenjörer på Nokia redan 2008 när den publicerades eftersom arbetet betalades av just Nokia. Som examensarbete betraktat håller denna en ovanligt hög nivå, men handlar om helt andra saker än Griesingers presentation. Detta gäller huvudsakligen experimentell modellering av hörselgången och hur den modellerade frekvensgången vid trumhinnan ser ut när hörselgångens öppning sätts igen av en in-ear-hörlur.

JM

Inläggav JM » 2021-01-26 15:09

Hur i praktiken skall rak tonkurva erhållas vid lyssning på med lurar?
Anatomin gör att rekommenderade lurar bara är ok för den som rekommenderar? I synnerhet som du menar att variationen är +/- 20 dB.
Eller testa alla lurar som finns o hoppas ngn är ok?

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 16:30

I smalband handlar det om ca +/- 20 dB i skillnad ERP-DRP mellan olika individer, huvudsakligen beroende på var resonanserna i hörselgången hamnar. Som tur är så uppfattar vi det inte riktigt så eftersom smalbandiga avvikelser kan vara svåra att detektera och dessutom förvillas vi av att musiklyssning i hörlurar helt enkelt alltid låter totalfel i ett återgivningsperspektiv även om frekvensgången är under kontroll.

Värre är dock de bredbandiga effekter man får p.g.a. individberoende för hörselgångens volym, som uppgår till ca 6 dB för ca 2-20 kHz för in-ear-hörlurar. 8O
Kvinnor får generellt betydligt mer diskant än män eftersom de har mindre hörselgångar. Detta alltså utöver en hejdlöst felaktig generell frekvensgång som beror på att man sätter igen hörselgången och därmed totalt ändrar de akustiska förutsättningarna.

En lösning för att reducera de individberoende skillnaderna är att utnyttja drivers med låg akustisk impedans, d.v.s. låg massa och stor area eftersom de via hygglig impedansanpassning leder till en utjämning här. Over-ear-hörlurar är ett bra exempel på detta. In-ear-hörlurar är motsatsen i detta sammanhang och fungerar som brutala bestar med konstant volymflödesgenerering oavsett akustisk last. Resultatet blir förstås katastrof frekvensgångsmässigt för olika individer och det är med denna bakgrund ganska underhållande att läsa vad diverse ljudrecensenter skriver i sina alla annat än kunniga artiklar om in-ears. Man recenserar glatt musikåtergivning i kaskader av litterära termer med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB, vilka dessutom varierar minst lika mycket till för olika individer.

Det går dock som tur är att ekvalisera alla former av hörlurar till en subjektivt konstant frekvensgång.

JM

Inläggav JM » 2021-01-26 18:37

I-or skrev:I smalband handlar det om ca +/- 20 dB i skillnad ERP-DRP mellan olika individer, huvudsakligen beroende på var resonanserna i hörselgången hamnar. Som tur är så uppfattar vi det inte riktigt så eftersom smalbandiga avvikelser kan vara svåra att detektera och dessutom förvillas vi av att musiklyssning i hörlurar helt enkelt alltid låter totalfel i ett återgivningsperspektiv även om frekvensgången är under kontroll.

Värre är dock de bredbandiga effekter man får p.g.a. individberoende för hörselgångens volym, som uppgår till ca 6 dB för ca 2-20 kHz för in-ear-hörlurar. 8O
Kvinnor får generellt betydligt mer diskant än män eftersom de har mindre hörselgångar. Detta alltså utöver en hejdlöst felaktig generell frekvensgång som beror på att man sätter igen hörselgången och därmed totalt ändrar de akustiska förutsättningarna.

En lösning för att reducera de individberoende skillnaderna är att utnyttja drivers med låg akustisk impedans, d.v.s. låg massa och stor area eftersom de via hygglig impedansanpassning leder till en utjämning här. Over-ear-hörlurar är ett bra exempel på detta. In-ear-hörlurar är motsatsen i detta sammanhang och fungerar som brutala bestar med konstant volymflödesgenerering oavsett akustisk last. Resultatet blir förstås katastrof frekvensgångsmässigt för olika individer och det är med denna bakgrund ganska underhållande att läsa vad diverse ljudrecensenter skriver i sina alla annat än kunniga artiklar om in-ears. Man recenserar glatt musikåtergivning i kaskader av litterära termer med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB, vilka dessutom varierar minst lika mycket till för olika individer.

Det går dock som tur är att ekvalisera alla former av hörlurar till en subjektivt konstant frekvensgång.

Individvariationen är helt avgörande för att förstå varför guldörat/mätexperten före slår en viss lur som i mina öron låter helt förskräckligt. Finner det svårt att "på fri hand "ekvalisera till rak tonkurva. Har du några tips?

JM

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-26 20:09

I-or skrev:Jag satt vid datorn och gick över från lyssning med lågdistorderande hörlurar (Audio-Technica MSR7)...// -snip-

/ Både hörlurar och högtalare är ekvaliserade till konstant frekvensgång (i hörlursfallet en subjektiv sådan för just mina öron)....// -snip-

Detta är intressant. MSR7 är ju en av få lurar för rimliga pengar men riktigt låg distortion. Men den ser ut att behöva lite EQ. Kör du EQ i datorn eller separat? Jag funderar på hur man skulle göra en stand-alone lösning för hörlurar men det blir ju ganska dyrt om man vill köra miniDSP nanoDIGI+DAC+förstärkare. Men låg dist skulle det bli.

Undrar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-26 22:43

Ja, MSR7 valdes av just denna anledning. Mycket låg distorsion och hygglig frekvensgång till ett rimligt pris. Ekvaliseringen för MSR7 (som är datorlurarna) sker via dator med en global equalizer (Equalizer APO). Jag ekvaliserar mina in-ears för mobilt bruk också, men detta kräver tyvärr en speciell musikspelare (Neutron Player) eftersom inga globala lösningar existerar här.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-26 22:49

Jag föreslår härmed att moderator förser Isidor med epitetet "Herr Ekvalisator".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-27 00:05

JM skrev:Individvariationen är helt avgörande för att förstå varför guldörat/mätexperten före slår en viss lur som i mina öron låter helt förskräckligt. Finner det svårt att "på fri hand "ekvalisera till rak tonkurva. Har du några tips?

JM

En hel del av de dåliga råden beror tyvärr mest på att personerna bakom dem är hopplöst usla lyssnare, men från ca 2 kHz och uppåt gör dessutom individuella öronvariationer stor skillnad.

Ja, det är jobbigt att gå igenom subjektiv hörlursekvalisering och man balanserar hela tiden på gränsen till audiofili nervosa, men det finns i dagsläget tyvärr inget alternativ utan omfattande mätningar. Man kan dock försöka leta upp HATS-mätningar på nätet för sina hörlurar och jämföra dessa med Harmans target curve (som stämmer sådär) och sedan utgå ifrån en ekvalisering för denna skillnad. Själv har jag dock gjort detta helt och hållet "the hard way" från grunden (omväxlande hörlurs/högtalarlyssning kombinerat med ett bra ljudminne för referensinspelningarna).

Återgå till Generellt om hifi