När hör man skillnad? Distorsion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

När hör man skillnad? Distorsion

Inläggav Baffel » 2021-01-15 12:47

Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Misstänker att detta också har att göra med hur pass erfaren , van och duktig man med sina öron är att upptäcka distorsion.

Jag misstänker även att denna fråga varit uppe till diskussion tidigare , men ändock.

MorganM

Re: När hör man skillnad? Distorsion

Inläggav MorganM » 2021-01-15 15:20

Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.
Kanske någon annan också som upplevt det så?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 16:03

Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

viewtopic.php?f=10&t=71170
Minns inte om det mynnade ut i något konkret , dvs frågan om när man hör någon skillnad är fortfarande obesvarad.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 16:23

Baffel skrev:Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Misstänker att detta också har att göra med hur pass erfaren , van och duktig man med sina öron är att upptäcka distorsion.

Jag misstänker även att denna fråga varit uppe till diskussion tidigare , men ändock.

Intressant fråga eftersom jag senast igår slogs av hur mycket konventionella högtalare distorderar även vid mellanhöga till höga frekvenser.

Jag satt vid datorn och gick över från lyssning med lågdistorderande hörlurar (Audio-Technica MSR7) till ett par Infinity Primus 140 som uppvisar förhållandevis medelmåttig distorsion för en liten högtalare. Det lät någorlunda hyggligt om än dynamiskt något begränsat med modern musik, men när jag gick över till Beethovens pianosonater (Telarc, förstås) så lät det ganska illa även vid beskedliga ljudtrycksnivåer. Välinspelad pianomusik slänger distorsionen i ansiktet på lyssnaren. Både hörlurar och högtalare är ekvaliserade till konstant frekvensgång (i hörlursfallet en subjektiv sådan för just mina öron).

Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.

MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %. 8O

Detta gäller dock inte undertecknad och det bör tilläggas att även i basområdet (där vi är minst distorsionskänsliga) är konsensus att hörbarhetströskeln ligger vid ca 1 % THD. Jag kom i en tidigare tråd via maskeringskurvor och hörseltröskeln fram till att den teoretiskt möjliga distorsionströskeln bör ligga omkring 0,5 % i basområdet, så det verkar som att vi under optimala förhållanden kan detektera i princip ända ned till den teoretiska gränsen och denna gräns ligger under -80 dB (0,01 %) för lite högre frekvenser och medelhöga ljudtrycksnivåer (80-85 dB) i ett någorlunda tyst lyssningsrum. För lite högre ljudtrycksnivåer ökar olinjäriteterna i innerörat och distorsionskänsligheten sjunker därmed.

Sedan är det som vanligt en helt annan sak hur mycket vi störs av detta, detektion är en sak, störandegrad en annan. Jag ser dock detta område som den sista stora svagheten att eliminera vid tvåkanalslyssning. Har man en gång vant sig vid i stort sett distorsionsfri återgivning finns det ingen väg tillbaka, allt låter mer eller mindre orent med typiska högtalare.
Senast redigerad av I-or 2021-01-15 16:31, redigerad totalt 2 gånger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 16:28

MorganM skrev:Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.

Öppnare låter det definitivt inte, snarare mindre luftigt, kanske tjockt eller en aning skrälligt om man överdriver lite. Klangbalansen kan dock tippa över mot det ljusare hållet eftersom den spektrala effekten blir lite högre vid höga frekvenser från den extra nivån för de harmoniska komponenterna.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 17:11

I-or skrev:
MorganM skrev:Jag har fått för mig att det låter (lite lite) öppnare/ljusare ju mer distorsion det är.

Öppnare låter det definitivt inte, snarare mindre luftigt, kanske tjockt eller en aning skrälligt om man överdriver lite. Klangbalansen kan dock tippa över mot det ljusare hållet eftersom den spektrala effekten blir lite högre vid höga frekvenser från den extra nivån för de harmoniska komponenterna.

Harmonisk dist byggd på 2:a. 4:e eller 8:e överton låter definitivt inte "skrälligt" vid musikinstrument (dock får slaginstrument, som kan upplevas ha en annan karaktär, ett tunnare uttryck).
Upplevelsen kännetecknas generellt av en ljusare och mer harmonisk upplevelse. Alltså långt ifrån att det egentligen låter fel, i själva verket inte alls "fel".

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 17:20

I-or skrev:
Baffel skrev:Ta ett system med ypperligt bra prestanda . Låga distorsionsnivåer i alla delar i kedjan tex . Låt säga att man kan införa distorsion i den kedjan , utan att byta ut någon apparatur i den , tex ändra förstärkares dist vid normal lyssningsvolym från tja typ 0,0005% till 0,05 %, eller 0,5% skulle man med sina öron höra någon skillnad då? Eller vart går gränsen ?

Intressant fråga eftersom jag senast igår slogs av hur mycket konventionella högtalare distorderar även vid mellanhöga till höga frekvenser.

Jag satt vid datorn och gick över från lyssning med lågdistorderande hörlurar (Audio-Technica MSR7) till ett par Infinity Primus 140 som uppvisar förhållandevis medelmåttig distorsion för en liten högtalare. Det lät någorlunda hyggligt om än dynamiskt något begränsat med modern musik, men när jag gick över till Beethovens pianosonater (Telarc, förstås) så lät det ganska illa även vid beskedliga ljudtrycksnivåer. Välinspelad pianomusik slänger distorsionen i ansiktet på lyssnaren. Både hörlurar och högtalare är ekvaliserade till konstant frekvensgång (i hörlursfallet en subjektiv sådan för just mina öron).

Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.

MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %. 8O

Detta gäller dock inte undertecknad och det bör tilläggas att även i basområdet (där vi är minst distorsionskänsliga) är konsensus att hörbarhetströskeln ligger vid ca 1 % THD. Jag kom i en tidigare tråd via maskeringskurvor och hörseltröskeln fram till att den teoretiskt möjliga distorsionströskeln bör ligga omkring 0,5 % i basområdet, så det verkar som att vi under optimala förhållanden kan detektera i princip ända ned till den teoretiska gränsen och denna gräns ligger under -80 dB (0,01 %) för lite högre frekvenser och medelhöga ljudtrycksnivåer (80-85 dB) i ett någorlunda tyst lyssningsrum. För lite högre ljudtrycksnivåer ökar olinjäriteterna i innerörat och distorsionskänsligheten sjunker därmed.

Sedan är det som vanligt en helt annan sak hur mycket vi störs av detta, detektion är en sak, störandegrad en annan. Jag ser dock detta område som den sista stora svagheten att eliminera vid tvåkanalslyssning. Har man en gång vant sig vid i stort sett distorsionsfri återgivning finns det ingen väg tillbaka, allt låter mer eller mindre orent med typiska högtalare.

Såklart!
2:a, 4:e och 8:e övertonen förbättrar ofta ljudet/musikupplevelsen. Vad är det för hårresande med med att ge hörseln något som förbättrar upplevelsen? ... detta även om hifi-nördar kan tycka att 10% är helt åt helvete....... dom vet inte vad dom pratar om. Vill man ha hifi eller vill man ha njutbart ljud?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:34

jansch skrev:
I-or skrev:

Harmonisk dist byggd på 2:a. 4:e eller 8:e överton låter definitivt inte "skrälligt" vid musikinstrument (dock får slaginstrument, som kan upplevas ha en annan karaktär, ett tunnare uttryck).
Upplevelsen kännetecknas generellt av en ljusare och mer harmonisk upplevelse. Alltså långt ifrån att det egentligen låter fel, i själva verket inte alls "fel".

Återigen, det är inte harmonisk distorsion som ger de ljudande intrycken så länge som det inte handlar om konstmusik med enstaka sinusar. Intermodulationsprodukterna som genereras av multifrekvensexcitering låter precis som jag beskrev dem. Jämn eller ojämn ordning spelar ingen roll här.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-15 17:36

Baffel skrev:Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

Minns inte om det mynnade ut i något konkret , dvs frågan om när man hör någon skillnad är fortfarande obesvarad.

Skulle en moderator kunna slå ihop trådarna?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:40

jansch skrev:Såklart!
2:a, 4:e och 8:e övertonen förbättrar ofta ljudet/musikupplevelsen. Vad är det för hårresande med med att ge hörseln något som förbättrar upplevelsen? ... detta även om hifi-nördar kan tycka att 10% är helt åt helvete....... dom vet inte vad dom pratar om. Vill man ha hifi eller vill man ha njutbart ljud?

Detta med att 10 % THD inte skulle vara hörbart är mycket långt ifrån vetenskaplig konsensus. Dålig forskning förekommer inom alla områden. Läs vad jag skrev ovan om konsensus för låga frekvenser (1 % THD), där hörseln är relativt okänslig för distorsion.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-15 18:36

I-or skrev:

I stort sett +1, men med intermodulationen på, så upplever jag att helheten blir dovare, diffusare och tappar spänst ungefär som en avslagen öl d v s det där som man skulle kunna ge epitetet mera omusikaliskt.

Men om man höjer nivån på musiken så ökar amplituden hos högre ordningens deltoner betydligt mer än lägre ordningens deltoner och kommer man över ett visst amplitudnivå så blir det ljusare och obehagligt ljust och onjutbart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 18:42

Johan_Lindroos skrev:
Baffel skrev:Det var ju jag som startade en tråd om detta. 8O Pinsamt . Glömde bort det :oops:

Skulle en moderator kunna slå ihop trådarna?

Ähä det är inte så noga. :) Kan ju lika gärna fortsätta den diskussionen i denna tråd. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-15 18:43

Så här skrev jag nyss i annan tråd. Det passar nästan bättre i denna tråd. Mycket dist i trådarna nu. :)

petersteindl skrev:
Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?

Här måste man sära på begreppen gällande distorsion. Man måste särskilja mellan olinjär distorsion kontra linjär distorsion. Inom hifi då man pratar om distorsion så menar man den olinjära distorsionen, så kallad harmonisk distorsion och intermodulationsdistorsion. Om det är harmonisk distorsion du efterfrågar så mäts den med sinuston som insignal. Det är ett systems olinjära egenskaper man då är ute efter att få belagt via mätning.

Insignalen till systemet, som t.ex. kan vara en högtalare, är en ren sinuston med frekvensen f1 och amplituden A1. På systemets utgång mäts utsignalen. Då finns det flera sinustoner på utgången. Det har i systemet skapats flera sinustoner med sin respektive frekvens skild från insignalens f1.

Man kallar ibland dessa sinustoner för övertoner och f1 för grundton. Så är det exempelvis hos akustiska musikinstrument exempelvis trumpeten. Dessa övertoner är udda och jämna heltalsmultiplar av grundtonen, 2, 3, 4, 5, 6, 7 gånger grundtonen f1, osv. Varje respektive överton har sin amplitud A.

Då det gäller ett systems överföringskarakteristik pratar man istället om deltoner. Grundtonen är delton 1 d v s f1 med amplituden A1. Sedan följer f2, f3, f4, f5, f6, f7 osv. Med sin respektive amplitud. Det betyder att summatonen F består av f1 + f2+f3+f4+f5+f6+f7 osv. Där alla har sin respektive amplitud. (Det är även så att alla deltoner har sin respektive fas, men för närvarande är det lite överkurs, men det kommer definitivt in och påverkar ljudet på sitt sätt). Alla dessa toner är deltoner där varje delton har sin givna frekvens samt variabel amplitud.

Mäter man den olinjära distorsionen, så kallad Harmonisk distorsion, så definieras den som ett bråk (division, kvot) med nämnare och täljare. Vill man ta reda på 2a-ton så är det f2/f1, 3e-ton är f3/f1. (Vill man vara riktigt petig så skiljer sig amplituden hos f1 på utgången från f1 på ingången på grund av att det har alstrats högre ordningens deltoner men vi bortser från detta än så länge). Som du märker är det flera saker man förenklar och bortser från då man analyserar system.

Vill man ha THD som är den totala harmoniska distorsionen så fås den genom kvoten av de högre ordningens toners respektive amplituders summa delat med 1a deltonens amplitud: (f2+f3+f4+f5+f6+f7+osv)/f1.

Själva definitionen utgår från f1 som är en sinuston med en och endast en given frekvens.
Den frekvensen alstras lämpligast med tongenerator som i princip innehåller en oscillator samt filter.
Jag tror inte att det finns något naturligt alstrat ljud med endast en frekvens.

Musikinstrument har fler frekvenser beståendes av en multipel deltoner. Jag tror att tvärflöjt kan fås att ge ifrån sig väldigt rena sinustoner men inte i närheten av en bra tongenerator.

Däremot är det så att en apparat med olinjär överföringsfunktion och därmed som alstrar harmonisk distorsion kommer att alstra en mängd intermodulationsdistorsion på insignal som består av en mängd deltoner som ju musikinstrument har. Dessutom varierar amplituden hos musikinstrumenten under spelets gång och då ändras intermodulationsdistorsionen fortlöpande under spelets gång och intermodulationsdistorsionen blir olinjärt amplitudmodullerat d v s beter sig som ett modulationsbrus överlagrat på musiksignalen.

Att skapa mätnormer för detta fenomen är inte det lättaste. Man gör det exempelvis av att ge en insignal som består av en summa flera sinustoner med samma respektive amplitud och kontrollerad fas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 19:15

I första hand handlar det om hur "musikalisk" man är. Viss distorsion är "musikalisk, d v s tillför något som hörseln tycker tycker om. Annan distorsion tillför något som vi uppfattar negativt eller skapar en negativ upplevelse eller en annan upplevelse än vad musiken egentligen beskriver.
Det är svårare att upptäcka distorsion om man lyssnar på tal då hörseln då inte är så så "observant" på på harmonier.
Det ärr dock ganska lätt att höra när "s"-ljud är fel i förhållande till vad dom borde uppfattas med hänsyn tagen till avstånd, styrka och övrig klang i rösten. Även språkskillnader skapar t.ex olika "s"-ljud och ett svenskt "s" har en tjockare klang än framförallt typiskt amerikanskt uttal. Framförallt "t" är också olika där tungans framskjutna position i USA skapar ljusa "t". Bara som ett exempel....
Vår hörsel fokuserar alltså på olika avvikelser beroende på tal eller musik.

Onödigt vetande
Senare forskning har dock påvisat att för förståelsen av språk uderlättas avsevärt om melodin (tonhöjningar/tonsänkningar och takten) följer ursprungsuttalet.

jansch

Inläggav jansch » 2021-01-15 20:24

I-or skrev:

Detta med att 10 % THD inte skulle vara hörbart är mycket långt ifrån vetenskaplig konsensus. Dålig forskning förekommer inom alla områden. Läs vad jag skrev ovan om konsensus för låga frekvenser (1 % THD), där hörseln är relativt okänslig för distorsion.

Jag vet att du och jag har olika ÅSIKTER om distorsion. Det är en jäkla skillnad att UPPFATTA distorsion med hjälp av sinustoner och akivt lyssnande av musik.
Generellt är det helt förkastligt att använda en %-sats som ett mått på hur vi påverkas av distorsion. Det är det ju i sig kul att veta hur hörseln kan detektera sinustoner men har väldigt litet att göra med vår upplevda kvalitet på hifi (upplevd naturtrogenhet).

Notera.
Du skriver THD och jag skriver 2:a, 4:e och 8:e övertonen. Vi måste prata om samma sak annars kan vi lika gärna jämföra äpplen med grankottar och aldrig nå konsensus.

Jag håller till 100% med dej om vi koncentrerar oss på "grankottarna" i definitionen av THD d v s t.ex 3:e, 5:e, 6:e och 7:e övertonen..... Och såklart med hänsyn tagen för graden av maskeringseffekter vid olika frekvensband och därutöver hörtröskeln.

Det handlar inte om "dålig forskning" utan vad forskningsresultatet speglar för resultat - målbeskrivning.
Dålig liknelse:
Att forska i bästa säkerhet för passagerare på passagerarfärjor i östersjön (jag känner en som gör det) är inte samma sak som att undvika sjösjuka för resenärer - den parametern tar man inte hänsyn till. Ibland finns det ett samband, ibland inte. T.ex krängningsvinkel är inte ett mått som går att omsätta till sjösjuka.

Så "hur sjösjuk" blir man av olika typer av distorsion? Är det en allmängiltig procentsats eller är det "det beror på....."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-15 21:07

Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Själv så snöade jag för ett tag sedan in på THD nivåer på förstärkare . Kollade givetvis på Hifiengine . Fin fint. Där jag tänkte; en klass A förstärkare med låg dist ( gammal , begagnad) och se där en klass AB men oj den hade ju 10 ggr mer dist ( 0,003% vs 0,03%) men då måste ju den med 0,003% låta bättre tänkte jag men se det fick jag tji för. Dels för att jag nu fattat att distmätningar kan vara utförda under de absolut mest gynnsamma förhållanden och inte säga så mycket om hur det låter / är/ mäts när man sedan spelar musik. Dels att jag inte alls tänkte på att högtalare distar . Det är ju tämligen meningslöst att då jämföra dessa förstärkare mot varandra med ett par högtalare som har tex 0,5 % dist . Det blir ju i det ena fallet 0,5 + 0,02 vs 0,5 +0,002 , dvs 0,52 vs 0,502 . Den lilla skillnaden dem emellan kan man ju omöjlighet höra . Och då har jag inte ens tagit i beakting vad som matas in i förstärkaren 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-15 23:46

jansch skrev:Så "hur sjösjuk" blir man av olika typer av distorsion? Är det en allmängiltig procentsats eller är det "det beror på....."

Jag tror att det dels beror på person, dels vad det är för material man lyssnar på. Som en tredje parameter kan man lägga till lyssningssituation. Sedan behövs det en definiotion på vad man kallar för distorsion. I min värld finns det två, linjär och olinjär dist, där den senare lika gärna skulle kunna kallas för frekvensgångsavvikelser. Olinjär dist är resten, dvs THD, IM, TIM och liknande. Men även olika komprimeringar som kan vara såväl avsiktliga som beroende på att apparater ger upp ångan.

Man kan säkert mäta upp massor av dist-former på tex högtalare men jag gissar att den linjära är den man oftast bedömer när man beskriver en högtalares egenskaper. Låter högtalaren ljust eller mörkt? Är den vass i diskanten (vilket naturligtvis kan bero på massa annat) eller basen bumlig/tung (som likaledes kan bero på annat, rummet till exempel)?

Att slå ihop allt detta (och mer därtill) till en procentsats tror jag är helt ogörligt. Precis som det är att definiera vad som "låter bättre" eller att "höra skillnad".

För en person som konstruerar hifi är naturligtvis alla dessa parametrar relevanta och måste till om man ska få någon ordning på sin utveckling. För oss som lyssnar och ska värdera apparaterna ur ett musikaliskt perspektiv (vilket är rätt naturligt eftersom det som allra oftast är musik vi lyssnar på) kanske andra bedömmanden kan ske. Hur sätter jag en procensats på hur naturligt en chello låter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 00:55

Baffel skrev:Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Själv så snöade jag för ett tag sedan in på THD nivåer på förstärkare . Kollade givetvis på Hifiengine . Fin fint. Där jag tänkte; en klass A förstärkare med låg dist ( gammal , begagnad) och se där en klass AB men oj den hade ju 10 ggr mer dist ( 0,003% vs 0,03%) men då måste ju den med 0,003% låta bättre tänkte jag men se det fick jag tji för. Dels för att jag nu fattat att distmätningar kan vara utförda under de absolut mest gynnsamma förhållanden och inte säga så mycket om hur det låter / är/ mäts när man sedan spelar musik. Dels att jag inte alls tänkte på att högtalare distar . Det är ju tämligen meningslöst att då jämföra dessa förstärkare mot varandra med ett par högtalare som har tex 0,5 % dist . Det blir ju i det ena fallet 0,5 + 0,02 vs 0,5 +0,002 , dvs 0,52 vs 0,502 . Den lilla skillnaden dem emellan kan man ju omöjlighet höra . Och då har jag inte ens tagit i beakting vad som matas in i förstärkaren 8O

Jag utgår bara från det man kan höra d v s hörselupplevelsen. Det är ju det som är det intressanta. Det näst intressantaste för mig som konstruktör av elektroakustiska hemelektronik-mackapärer är korrelation och kausalitet mellan de akustiska ljudvågorna och det upplevda ljudet.

Vad gäller summation av harmonisk distorsion så summeras det enligt kvadratiska medelvärdesprincipen. På engelska heter det root mean square och förkortas RMS. Du har säkert sett denna förkortning både här och där.

Exempel: säg att apparaten X1 har THD = 1 % och därefter går signalen till nästa apparat X2 som också den har 1 % THD. Då blir summan av THD från X1 och X2 = √(X1^2+X2^2) = √(1^2+1^2 ) = √2 = 1,41%. D v s summan är inte 2%.

I dina exempel blir summorna:
summan av THD 0,5 % + 0,02% = 0,5004%
och
summan av THD 0,5 % + 0,002% = 0,500004%

Skillnaden är så att säga ännu mindre. Men tar man med IM = intermodulationsdistortion så kan resultaten överraska och speciellt på musik och speciellt med högre ordningens deltoner, exempelvis 7e-ton och 9e-ton.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 01:09

8O
Det var som fan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-16 09:31

Baffel skrev:Intressant som vanligt av I-or jansch och petersteindl: :D Bra att ni , I-or och jansch , utgår ifrån vad man kan höra och uppleva! Även Peter gör väl det, tror jag.

Du kan inte addera distorsion på det viset.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2021-01-16 09:48

I-or skrev:

I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden. Inte för jag betvivlar riktigheten i din citering utan för att se hur studierna är gjorda.
Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 10:06

sprudel skrev:

Du kan inte addera distorsion på det viset.

Inte , tänk om någon kunde beskriva för mig hur man gör då. Något om kvadratiska medelvärdesprincipen tycks mig kännas bekant , vad var nu det.... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-16 11:28

Man kan inte göra kvadratrotssummering som Peter visar ovan för distorsion. Distorsionen i de olika tonerna kan ligga olika i fas och då stämmer summeringen inte. Jag kan möjligen göra ett exempel senare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 18:34

JM skrev:I-or kan du bifoga artiklar som styrker dina påståenden. Inte för jag betvivlar riktigheten i din citering utan för att se hur studierna är gjorda.
Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.

JM

Problemet är, som jag var inne på ovan, att det finns alldeles för lite bra forskning inom området utförd de senaste 40 åren eller så, när förutsättningarna har varit betydligt bättre. Detta är tyvärr alltså ett relativt outforskat område och bl.a. Harmangängets vetenskapliga slarvighet har fått många att tro att distorsion är oväsentligt. Det finns en del äldre forskning och några få senare rapporter, men nästan all forskning faller framförallt på det faktum att slumpmässigt utvalda lyssnare är hopplöst okänsliga för distorsion, men även på att programmaterialet är illa valt.

Under dessa icke-ideala förutsättningar brukar man landa på en hörbarhetsgräns för THD med för högtalare typiska övertonsfördelningar om ca 0,5-1 %. Dock är det så att om man utnyttjar enbart vana eller tränade lyssnare med t.ex. pianomusik, så kan man komma ned åtminstone under 0,1 %. Vissa lyssnare tycks dock vara betydligt känsligare.

Här är ett intressant lyssningstest som utfördes on-line med någorlunda högtalarliknande distorsionsspektra:
http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html
http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html

Resultaten visar att vana lyssnare utan problem kan skilja 0,02 % signalbehäftad THD från 0,3 % signalbehäftad THD med sina egna anläggningar. OBS! Dessa anläggningar är förstås inte distorsionsfria och antagligen hade lyssnarna med en superlågdistorderande anläggning kunnat detektera ännu lägre distorsion. 7 av 67 lyssnare kunde t.o.m. skilja nära 0 % signalbehäftad THD från 0,02 % signalbehäftad THD, helt i linje med vad jag har påstått ovan. 8)
(Nej, jag hade inte sett just denna undersökning förrän jag letade upp den för en stund sedan.)

Ovana lyssnare var som vanligt helt odugliga i sammanhanget och kunde enbart detektera signalbehäftad THD om 3 % (steget under var 0,3 %). Musiker och ljudtekniker presterade bäst och recensenter havererade som vanligt totalt (precis som i Harmans undersökningar, något att hålla i åtanke för alla er som läser hifiblaskor).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 18:36

jonasp skrev:Man kan inte göra kvadratrotssummering som Peter visar ovan för distorsion. Distorsionen i de olika tonerna kan ligga olika i fas och då stämmer summeringen inte. Jag kan möjligen göra ett exempel senare.

Vad jag minns av litteraturen är det standard hur man summerar distorsion och den standarden följer summering enligt rms. Det är ju just för att de kan ligga olika i fas som rms används.

Jag har dessutom skrivit i inlägg gällande distorsion att man även måste beakta fasen på varje överton då man summerar alla deltoner. Dessutom är det så att fasläget inte är konstant på deltonerna vid nivåförändringar. 3e deltonen d v s tredjetonsdistorsionen kan exempelvis gå från expanderande till komprimerande beroende på nivå. Jag pratar om högtalarelement där upphängningen ger sitt bidrag och BL-faktorn ger sitt bidrag och induktansen ger sitt och membranet ger sitt samt andra egenskaper/parametrar ger sitt bidrag. Inget av alla bidrag har helt förutsägbar fas.

OBS! Om man gjort distorsionsmätningar på exempelvis högtalarelement och fått fram fas på varje delton, såsom lilltroll får fram, så kan man summera flera länkars summering av distorsionsprodukter i exempelvis MatLab och då får man även med alla IM-termer också. Då ser man skogen av dist som I-or pratar om och som jag skrivit i inlägg för ett tag sedan.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2021-01-16 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 18:44

Det hela beror helt enkelt på hur noggrann man är. Att utnyttja RMS-värden är en väletablerad ingenjörsmässig metod, medan man för att vara exakt naturligtvis måste summera bidragen komplext.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 18:48

I-or skrev:Det hela beror helt enkelt på hur noggrann man är. Att utnyttja RMS-värden är en väletablerad ingenjörsmässig metod, medan man för att vara exakt naturligtvis måste summera bidragen komplext.

Exakt. Jag lade till ett stycke i mitt förra inlägg gällande detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-16 19:18

Däremot är Peters metod alltid exakt om de två delarna som summeras innehåller olika frekvenskomponenter! Dvs distorsion av olika ordningstal.

Sedan ska det kanske påpekas att distorsion från två länkar i en kedja inte summeras alls, utan den senare länken lägger till sin distorsion även på den föregående länkens distorsionskomponenter. Det är detta fenomen som ger upphov till blandeffekten som Peter nämner i sitt inlägg.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 19:32

Så vad blir den totala disten , eller hur man nu räknar om man pluggar in två olika system
1 . FM tuner 0,02% Förstärkare 0,03% Högtalare 0,5%
2. FM tuner 0,7 % Förstärkare 0,003 % Högtalare 0,5%

Sen om man leker med tanken att de är exakt lika förutom disten , skulle man höra någon skillnad mellan dessa två system?

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-16 20:44

JM skrev:Tyvärr är nästan alla sk psykoakustiska forskningsartiklar (vanligen gjorda av fysiker/ingenjörer) är inte valida ur ett psykologiskt eller fysiologiskt perspektiv. Dvs det är svårt att vetenskapligt korrekt korrelera fysiken med upplevt ljud. Alltför ofta används fysikens multipotenta regelverk på psykologins begränsade ordinal data med totalt felaktiga resultat.
JM

Visst finns det många utmaningar med reliablitet och validitet inom psykometri, samt att ordinal/likert-skalor är behäftade med problem, men det rör sig ofta och sannolikt om 10-tals procent avvikelser i förhållande till verkligt värde och inte 10-potenser.
Gällande gränsvärden för hörbarhet av distorsion har jag ingen aning. Här kan man leka lite själv: https://distortaudio.org/
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi