Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1-50
4
5%
50-100
0
Inga röster
100-200
4
5%
200-400
18
21%
400-800
20
23%
800-1600
21
24%
1600-3200
11
13%
3200-6400
4
5%
6400-12800
3
3%
12800-25600
0
Inga röster
25600-51200
0
Inga röster
Fler
1
1%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-08 18:59

Det var frågan.

Sen ifall du nöjd med din samling? Sugen på fler inköp? Tycker du att du har så det räcker och blir över att lyssna på för en bra lång tid framöver?

Användarvisningsbild
LarsF

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav LarsF » 2021-04-08 19:25

Har väl inget jättebehov att samla, men köper en del begagnat ibland. Nu senast 2 cd med The The som även jag har på vinyl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-08 19:49

Är ingen samlare. Köper numera ytterst sällan fysiska fonogram men det händer. Köpte nyligen en packe från Nederländerna, CD/DVD med en artist som inte finns spridd här eller bara delvis på strömmande tjänster. Tror det blev nästan 10 skivor. Ibland köper man vid konserter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-08 20:11

Jag köper lite då och nu eftersom jag kört igång CD- skivspelningen igen. Har sedan ungdomsåren några backar vinyl . Just nu placerade i gamla drickabackar.
( Ej mina skivor)
Bilagor
images (4).jpeg
images (4).jpeg (10.95 KiB) Visad 2080 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-08 20:43

Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

På NAS har jag +20 tusen album.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-04-08 21:38

Vet inte riktigt men mellan 300-400 och då har jag gett syrran en full flyttkartong också. Den är svintung, dvs så tung att man knappt orkar lyfta den. 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-08 22:21

FBK skrev:Vet inte riktigt men mellan 300-400 och då har jag gett syrran en full flyttkartong också. Den är svintung, dvs så tung att man knappt orkar lyfta den. 8O

Låter som ca 120-140 vinyler, beror lite på hur gammal man är...

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-08 22:27

Du är välkommen att räkna när du hälsar på :)
Ska jag gissa så är det mellan 500 o 1000 plastbitar som jag nästan aldrig använder. Fick hem ett dussin nya igår, håller på att rippa dem för fulla muggar och sedan vet jag inte riktigt var de hamnar, hyllor o skåp är fulla. Antingen får jag tömma whisky-hyllan eller så tömmer jag en CD-hylla o dubblerar whiskysamlingen. De skulle bara veta hur svårt vi har det här uppe i norr, när somliga klagar på att de inte har rent vatten och mat för dagen på andra håll...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-08 22:27

Bill50x skrev:Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

/ B

Hade du över 20 000 kompaktskivor inna du sålde? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-08 22:59

Svar vet ej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-08 23:08

Höfta till. Det är ingen vetenskaplig undersökning direkt. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-08 23:15

Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-08 23:17

hifikg skrev:Du är välkommen att räkna när du hälsar på :)
Ska jag gissa så är det mellan 500 o 1000 plastbitar som jag nästan aldrig använder. Fick hem ett dussin nya igår, håller på att rippa dem för fulla muggar och sedan vet jag inte riktigt var de hamnar, hyllor o skåp är fulla. Antingen får jag tömma whisky-hyllan eller så tömmer jag en CD-hylla o dubblerar whiskysamlingen. De skulle bara veta hur svårt vi har det här uppe i norr, när somliga klagar på att de inte har rent vatten och mat för dagen på andra håll...

Men om du rippar dem , går det inte bara att köpa filerna färdigrippade? Eller det är väl olika kvalité på dem, kanske? Främst om de är rippade från vinyl kan jag tänka mig. Har aldrig köpt rippade alster så jag vet inte riktigt hur det där fungerar.

Om du rippar vinyl hemma måste du ju rippa från en skivspelare . Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.

Såg nu att Belker är inne på samma spår, dvs varför?

Jag köper nu fysiska CD- skivor mest för nostalgins skull och även för att eventuellt hitta något annat kul på tex loppiset där man botaniserar bland skivorna. :) Jag skulle säkert kunna köpa rippat, men att leta är kul.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-08 23:30

Dels hade jag en hel del CD-skivor innan Apple uppfann iTunes och rippning, dels finns det skivor som kanske inte är helt lätta att köpa som filer. Var hittar man t ex "Jag vill ha rökt gök med lök" med Thore Skogman för nedladdning? Dels är CD-skivor löjligt billiga på loppisar, fem, tio kronor o det får man inte mycket nedladdning för om det ska inhandlas ärligt. Jag har aldrig rippat en LP-skiva. Sådana uppdrag överlåter jag åt en vällagrad snubbe i Bromma :)

Däremot försökte jag rippa mitt kassettband. Gick sådär. Blev lite överstyrt här o där, men någon dag kanske jag gör ett nytt försök. Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-09 09:17

Alla CD är rippade och arkiverade. Köper jag nytt så är det nerladdat om det finns. Annars CD som rippas och arkiveras. Har en kasse vinyler i förrådet också.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-04-09 09:20

0.

Men det alternativet finns inte ..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-09 09:23

Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?

Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 09:25

Morello skrev:
Bill50x skrev:Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

Hade du över 20 000 kompaktskivor inna du sålde? 8O

Nej då, jag har hittat ganska mycket hos Piraten :-)

Tog hem ganska ohämmat, mest bara för att kolla så nu jobbar jag mest på att rensa bort sådant jag inte vill ha. Har slängt tusentals album, och tex gett bort nästan 200 stycken med Grateful Dead. Det finns hur många live-inspelningar som helst därute.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 09:31

hifikg skrev: Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.

Det finns säkert någon gubbe som har sådan och kan ställa upp. Tyvärr dock inte jag :-)
Vad är det för musik på dessa band? Är det 2-spårs? Vilken hastighet? 1/4" band väl?

/ B

PS När kommer skivorna du önskar rippade? DS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-09 09:52

hifikg skrev:Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.

Vad är det för inspelning?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-09 10:22

Morello skrev:
Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?

Sant! Nu när du säger det slår det mig att jag köpt lite plast på discogs även på senare år.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-04-09 10:24

Morello skrev:

Sen kan det även vara trevligt att läsa texter eller titta på grafiken som hör till CD-skivan. Även om den är futtig i jämförelse med grafiken till en LP-skiva.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-09 10:39

Har lite av varje.
ca 100 vinylskivor
ca 1100 CD
ca 100 Kassettband
ca 20 Rullband
ca 200 Datband
ca 2000 Album på min server
ca 100 Konserter på min server

Mesta musiken spelas via Spotify lat som man är.

Men ibland är det trevligt att plocka fram ett fysiskt media avslappnat luta sig tillbaka framför eldstaden
medan rullbandaren snurrar & VU-mätarna i slutsteget dansar i sitt orangea skenet. :)
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-04-09 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-09 10:41

Prozac skrev:
Morello skrev:

Sen kan det även vara trevligt att läsa texter eller titta på grafiken som hör till CD-skivan. Även om den är futtig i jämförelse med grafiken till en LP-skiva.

Jag läser ofta boken till kompaktskivan. "Jösses vilken bra trummis - vem är det som lirar?" Då tittar man i boken och på så vis hittar jag nya, intressanta artister. Spotify känns fattigt och oseriöst då det inte framgår vilken utgåva det är. Inget för konnässören med andra ord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 10:44

VintageHiFi skrev:Men ibland är det trevligt att plocka fram ett fysiskt media avslappnat luta sig tillbaka framför eldstaden
medan rullbandaren snurrar & VU-mätarna i slutsteget dansar i sitt orangea sken. :)

Det kallas livskvalité! Personligen passar jag dessutom på att smutta på lite Calvados också ;-)

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-09 10:48

Morello skrev:
Prozac skrev:
Morello skrev:

Jag läser ofta boken till kompaktskivan. "Jösses vilken bra trummis - vem är det som lirar?" Då tittar man i boken och på så vis hittar jag nya, intressanta artister. Spotify känns fattigt och oseriöst då det inte framgår vilken utgåva det är. Inget för konnässören med andra ord.

Eller så sparar man albumet som en favorit i Spotify och sedan dyker det upp i LMS (Logitech Media Server) och då ser det så här fint ut.

spotty.png
spotty.png (591.26 KiB) Visad 1830 gånger

Lägger till ännu en STOR bild till allas förtret särskilt som det är helt OT.

credits.png
credits.png (328.96 KiB) Visad 1823 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-09 11:09

Baffel skrev:Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.

Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Som Morello nämner är ett av skälen att fortsätta köpa cd att man lättare kan hitta den bästa möjliga utgåvan. Andra skäl att spela cd är att man slipper hantera dator eller telefon för att lyssna på musik och att det är trivsamt, livskvalitetshöjande och framför allt roligt att ha en musiksamling av högsta möjliga klass i hyllan. Det är helt enkelt en njutning som fler borde unna sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-09 11:14

PekkaJohansson skrev:
Baffel skrev:Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.

Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Som Morello nämner är ett av skälen att fortsätta köpa cd att man lättare kan hitta den bästa möjliga utgåvan. Andra skäl att spela cd är att man slipper hantera dator eller telefon för att spela musik och att det är trivsamt, livskvalitetshöjande och framför allt roligt att ha en cd-samling av högsta möjliga klass i hyllan. Det är helt enkelt en njutning som fler borde unna sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fast i dagen samhälle så är fysik media en styggelse enligt vissa. Det är dyrt, det tar plats, det kräver extra apparater för uppdelning
inget av dom två sistnämnda går bra ihop med dagen sjukhussterila inredningstrend.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-04-09 11:25

Typ 800 cd och 200 LP. Men det var ett tag sedan jag räknade. Å andra sidan fylls det inte på i särskilt stor takt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 12:53

PekkaJohansson skrev:Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Så kan man tro. Jag har vinylskivor som du blint inte skulle kunna skilja från CD. Vissa med skillnaden att de faktiskt låter bättre än motsvarande CD. Varför vet vi, så det behöver inte diskutera.

Totalt sätt låter dock CD/filer bättre och är både enklare och billigare att hantera. Men att "vinylsystemet" är för dåligt för att lyssna på är en grav överdrift. Har man den uppfattningen har man inte hört en bra skivspelare. Så det så :-)

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-04-09 13:02

Har drygt 300 CD och ca 100 vinyl. Ids dock i stort sett bara lyssna på Spotify nuförtiden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-09 13:03

Bill50x skrev: Jag har vinylskivor som du blint inte skulle kunna skilja från CD.

/ B

Apropå att tro. 8)
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-09 13:37

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Men att "vinylsystemet" är för dåligt för att lyssna på är en grav överdrift. Har man den uppfattningen har man inte hört en bra skivspelare. Så det så :-)

/ B

Nu återger du slarvigt - nästan som en vinylskiva, Bill50x! :-) Jag skrev att vinyl går bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Det gäller oavsett skivspelare eftersom problemen beror på både skivorna och skivspelarna. Att en handfull vinylskivor kan låta överraskande bra och att man åtminstone en kort stund kan lyssna till vinyl när inte annat står till buds tror jag att de flesta håller med om.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-09 13:44

PekkaJohansson skrev:
Nu återger du slarvigt - nästan som en vinylskiva, Bill50x! :-)
Pekka

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2021-04-09 14:20

Har över 19000 låtar på datorn varav dom flesta är FLAC men ser jag en CD med omastrad favoritartist köpes ju den.
Kommer nog alltid att föredra att äga min musik fysiskt (CD, Vinyl eller på Hårddisk :lol: ) Streamingtjänsterna tillåter ju ändringar av versioner eller helt stoppad tillgång.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-04-09 14:23

Har just idag 660 plus några på ingång från en kamrat. Beställde just 7 på Discogs.
Spelar alltid någon eller några CD varje dag förutom Spotify för att hitta ny musik.
Har börjat samla CD de senaste åren, därav det lilla antalet.
De flesta blir från 80-talet innan skivorna blev alltför förstörda av illa utförd mastring.
Tröttnade att på att köpa ny musik mitten/slutet på 90-talet. Mest för att jag upplevde
att musiken blivit så platt o tråkig, efter att ha köpt en Dire Strait CD bara konstaterade
jag att så här illa lät det inte ens när vi spelade vinyl på gymnasie tiden.

Henrik

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2021-04-09 15:02

Jag har släpat runt på ca: 2000 lp och ca:250 cd skivor :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-09 15:17

Vi har nog minst 1500 vinyler från 50-talet och framåt. En del ren pop och rock från tiden men också jazz och soul. M m.
Okänt antal cd-skivor.

Ett exempel på skiva från 50-talet. Finns också lite jazz från klassiska Blue Note.

Bild

Django från 1956. Svarta, klassiskt utbildade musiker spelar jazz.MJQ

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-09 21:44

Det är tilltalande med skivor snyggt uppställda. För övrigt tycker jag att det finns en hel del hifi- produkter som kan betraktas som konst.

Ett exempel när det är stilfullt och snyggt , Dartmans skivor från tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71698&start=60
16CB9A57-2EFA-4AF6-98A6-429264CC33F1 (2).jpeg
16CB9A57-2EFA-4AF6-98A6-429264CC33F1 (2).jpeg (792.11 KiB) Visad 3081 gånger

Att snygg hifi tilltalar forumisterna är det ju knappast någon tvekan om: :D
viewtopic.php?f=9&t=71384&hilit=Snygg+hifi
Vinyl på väggen, för övrigt bild från denna tråden där det skapas konst av vinyl:
https://blog.njm.com/10-diy-projects-fo ... yl-records
vinyl-frame-covers-4.jpg
vinyl-frame-covers-4.jpg (32.76 KiB) Visad 3079 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-04-09 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-09 21:58

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Vinyl är väl för många nostalgi. Minnas ungdomen , när man hade ont om pengar men spenderade på vinyl . Då man lusläste på albumen. Misstänker att det är just det som får många att köra igång med vinyl igen . Det och inte i första hand ljudet. Nostalgin dvs. Min gissning. :)

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-04-09 22:17

Vinyl är kul, men CD är, fast inte så skoj. Synd att branschen gör allt för att ge den ett dåligt rykte. Man kan ju inte rata all musik efter 1990, mycket bra musik gjord efter det.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-09 23:21

Försöker hålla nere samlingen, sålde av en stor del för 12-13 år sedan. Tror jag har ca 650 LP-skivor och ca 150 CD-skivor.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-09 23:23

Vilket är nonsens såklart. Det finns väldigt många utgåvor där LP-utgåvan är bättre än CD-utgåvan. Det finns även mängder av skivor som inte ens har en CD-utgåva.
Man kan inte påstå man är intresserad av bästa ljudkvaliten och samtidigt vara fientligt inställd till LP-skivan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-10 00:11

PekkaJohansson skrev:Att en handfull vinylskivor kan låta överraskande bra och att man åtminstone en kort stund kan lyssna till vinyl när inte annat står till buds tror jag att de flesta håller med om.

Snobberi eller okunskap.
Tala för dig själv och dra inte in andra människor i dina tankebanor. Att man under 20 minuter råkar höra ett klick eller två betyder inte att vinylskivan är undermålig som musikförmedlare. Men jag håller med om att om man rippar en vinyl till digitalt media så låter denna fil lika bra som vinylen. Så det digitala mediat är minst lika bra som vinylen.
Att påstå att vinyl är något som man bara kan stå ut med kortvarigt om inget annat finns till hands är dock verkligen en inskränkt åsikt, sorry att jag är så rättfram.

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-10 00:37

Baffel skrev:Vinyl är väl för många nostalgi. Minnas ungdomen , när man hade ont om pengar men spenderade på vinyl . Då man lusläste på albumen. Misstänker att det är just det som får många att köra igång med vinyl igen . Det och inte i första hand ljudet. Nostalgin dvs. Min gissning. :)

Nostalgin finns säkert med men en stor del av köparna är födda efter LP-skivan ens fanns i skivaffären. Många är så unga att de är uppväxta utan CD-skivan. Det är inte nostalgi då. Snarare att man tycker det är roligare att samla på och det kräver mer av lyssnaren mot någon som streamar musiken i bakgrunden.

När det gäller audiofiler så är det nog en blandning av nostalgi, känslan och framförallt att det kräver att du verkligen sitter ner och lyssningar (+att det kommer extremt mkt audiofilsläpp på LP nu för tiden). Tror denna video är väldigt talande för dem.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 00:46

Bill50x skrev:Att man under 20 minuter råkar höra ett klick eller två betyder inte att vinylskivan är undermålig som musikförmedlare.

Att vinylskivan kan lagra musikinformation är sant. Att den gör det lika bra som cd-skivan är inte sant - alltså är den undermålig.

Bill50x skrev: Men jag håller med om att om man rippar en vinyl till digitalt media så låter denna fil lika bra som vinylen. Så det digitala mediat är minst lika bra som vinylen.

Bättre, eftersom det till skillnad från vinylen inte lägger till hörbara artefakter.

Bill50x skrev:Att påstå att vinyl är något som man bara kan stå ut med kortvarigt om inget annat finns till hands är dock verkligen en inskränkt åsikt, sorry att jag är så rättfram.

Att påpeka att vinylen är en nödlösning när inte andra medier står till buds är inte ett uttryck för inskränkthet utan ett resultat av objektiva observationer och subjektiva erfarenheter. Sorry att jag är så rättfram.

Från mitt perspektiv är frågan varför någon blir upprörd för att jag och andra påpekar de hinder som ännu i våra dagar existerar för bättre ljudåtergivning i hemmet - och som i dag liknar de hinder som fanns från 1950- till 1970-talet. En betydligt viktigare fråga är varför vi ska vi nöja oss med taffliga vinylskivor när vi skulle kunna få hela den inspelade musikhistorien i oförstörda utgåvor via fiber till en mediecentral till vilken vi kopplar valfri högklassig D/A-omvandlare och övrig anläggning - och kunna spela det på det viset när andan faller på. Om så vore fallet skulle till och med jag byta ut delar av min skivsamling.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-10 02:35

Det är talande vilken elitism som vräks ut här. Smaklöst utan dess like. En bra påminnelse varför man sluta betala för MOLT.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 02:59

music4ever skrev:Det är talande vilken elitism som vräks ut här. Smaklöst utan dess like. En bra påminnelse varför man sluta betala för MOLT.

Hur kan i all världen strävan efter bättre ljudkvalitet vara ett uttryck för elitism? Musikrecensenten Per Bjurman skrev en gång att det är bättre att berätta om spännande musik än att hålla den hemlig. Att engagera sig för hifi-hobbyn handlar i samma anda om att verka för bättre ljud för massorna (referens: Depeche Mode: Music for the masses).

Nu företräder jag mig själv på forumet, men om du inte gillar en frivilligorganisation som verkar för bättre ljudåtergivning har du all rätt att inte vara medlem. Med tanke på hur du uppför dig på forumet nu och tidigare är det kanske ingen nackdel att du tar en paus och tänker igenom hur du ska ha det.

Jag har kommit att engagera mig för att jag delar LTS syfte och jag har därför lagt 25 års engagemang i föreningen varav omkring tio år som medlemstidningens redaktör. Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-10 03:26

PekkaJohansson skrev:Hur kan i all världen strävan efter bättre ljudkvalitet vara ett uttryck för elitism?

Att du inte kan se hur du själv beter dig är talande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:27

Pekka, du kan inte leva utan pop, står det. Just nu kan vi inte leva utan pop - . . .

. . . - korn.

:wink: 8) :D

Mvh
Antilogehögtalarkonströktören
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-10 03:28

PekkaJohansson skrev:Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?

Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul. Sånt många gillar som du ser ner på.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-10 03:30

Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:31

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?

Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul. Sånt många gillar som du ser ner på.

Respekt!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:35

VintageHiFi skrev:Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)

Är du seriös? Jag menar, det här är forat faktiskt. Ämnet är sekundärt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-10 08:34

petersteindl skrev:
VintageHiFi skrev:Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)

Är du seriös? Jag menar, det här är forat faktiskt. Ämnet är sekundärt.

Ursäkta att jag skapade en OT-röra. Tyvärr inte första gången och kanske inte sista heller...

Men jag reagerar starkt på att beskriva vinylåtergivning som tafflig, undermålig, nödlösning osv. Det är helt enkelt inte sant. Som att klanka ner på en Skoda bara för att en Merca är mer tekniskt utvecklad. Skodan kanske rymmer mer bagage, drar mindre bensin, lättare att förstå sig på, roligare att köra osv. Precis som en vinyl är trevlig med sitt omslag med all information, många gånger en bättre mastring som gör musiken behaglig(are) att lyssna på. Och många vinyler finns inte ens tillgängliga på andra media.

Jag har återskapat min första anläggning från 1970 (ERA skivspelare, Sansui förstärkare, Celestion högtalare) och det låter precis så sunkigt som jag minns att det gjorde då. Rund och oprecis bas och ganska odistinkt i övrigt. Men kul och med värme. Men jag har testat att spela med såväl strömmande (Sqeezebox) och LP12 som källa - oxh då blir det ett helt annat ljud! Det låter förvånansvärt bra med tanke på att stärkare och högtalare är över 50 år gamla.

Så dom som klankar ner på vinylen som undermålig har förmodligen en dålig spelare.

Slut på OT.

/ B

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 09:11

Jag tycker ämnet i sig, Vinyls vara eller icket är så pass intressant så det är värt en egen tråd. Har för mig den kloke paa någonstans skev i stil med: Inget större fel med OT i trådar, men problemet är att de kan bli så pass intressanta diskussioner som kan missas om inte ny tråd som dem startas. Eller något sådant. Håller med till 100%.

Är tämligen urusel själv på att hålla en röd tråd, :oops: ska försöka skärpa mig. Just det jag skrev nu tex är OT och skulle egentligen vara en ny tråd ( eller kommentar i tråd om just det ämnet) på sektionen kommentarer och synpunkter.

OT
På medlemssidan tycker jag däremot att det kan vara hur vildsint och associativt det bra går. Inget röd tråd behövs och OT är legio, eller bör var?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 09:39

CD: 300+
Vinyl: 15 ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 11:18

music4ever skrev:

Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul.

Därvidlag har vi samma intressen! Jag passar på att be om ursäkt för en illa formulerad fråga.

Att vinyl inte hör hemma i en högklassig anläggning och inte bör vara en bärande del av hifi-hobbyns framtid står jag dock fast vid, apropå Bill50x antagande om dålig skivspelare - som jag för övrigt inte har. Därmed får det vara slut på off-topic i den här tråden även för min del!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

BosseS

Inläggav BosseS » 2021-04-10 12:28

Ca 1200 LP/singel/maxi, 700-800 CD, +600 spellistor på spotify och 1 st album (Tack Nattlorden) på min dator...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-04-10 12:55

Förvånad att grupp 1-50 är så liten.
Trodde att verkliga hifi-nördar lyssnade och pillade mer med själva anläggningen än att lyssna på musik. Har hört talas om dylika som nästan bara har testskivor hemma.
Men forumets medlemmar verkar snarare vara melomaner...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-04-10 13:03

Jag har börjat köp mer skivor på sistone, båda nya och via discogs. Även om streaming är smidigt så har jag samma kritikpunkter som Morello och funderar allvarligt på att säga upp mitt Qobuz-abonnemang.

På tal om fysisk media, dessa trillade in i lådan idag :D (två AP, en MOFI samt en oväntad reklamskiva)
Bilagor
AF663630-E056-4DE2-967E-7B936625BD9D.jpeg
AF663630-E056-4DE2-967E-7B936625BD9D.jpeg (497.09 KiB) Visad 1692 gånger
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 13:58

Zzombie skrev:Förvånad att grupp 1-50 är så liten.
Trodde att verkliga hifi-nördar lyssnade och pillade mer med själva anläggningen än att lyssna på musik. Har hört talas om dylika som nästan bara har testskivor hemma.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-04-10 23:20

Johan_Lindroos skrev:Svar vet ej.

+1
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-10 23:23

Det är ganska få som svarat, de andra byter dubbelmonokondylasytataorer, konverterar monliter och lindar om sina kablar medan vi skriver här.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-04-10 23:24

Baffel skrev:

En musikälskare använder Hifi-anläggningen till att lyssna på musik. En sann audiofil använder musik till att lyssna på Hifi-anläggningen. 8)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-11 13:38

Conan skrev:
Baffel skrev:

En musikälskare använder Hifi-anläggningen till att lyssna på musik. En sann audiofil använder musik till att lyssna på Hifi-anläggningen. 8)

Där har vi huvudet på spiken. :mrgreen:

gcs

Inläggav gcs » 2021-04-11 15:16

Jag har slutat med att skaffa ny musik för jag måste tänka på efterbörden med allt som kommer att slängas i containern.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-04-11 15:35

För min del har fysiska medier spelat ut sin roll utöver att agera förpackning. Musik köper jag helst som högupplöst fil. Vinyl är nu för tiden oftast sämre än den digitala (högupplösta) mastern.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-11 15:42

I praktiken är väl vinyl från den gamla tiden fortfarande fräscht gentemot dagens utgåvor.

Men det viktiga är väl vad man har i förvaret. Jag har en hel del från USA blandat med hustruns mera popinriktade saker. Har nog ca 100 flikar. En del flikar är artist eller fenomen som brittisk pop.

Här lite soul i tappning av The Impressions

Monica Zetterlund har ett litet fack också

Jag har ju moderna saker också 8O här utan omslag. Finns en liten samling av dessa.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-04-11 18:29

Sådär 5 700 titlar i samlingen (lätt att kolla när de är registrerade på Discogs). Kanske runt 1 200 vinyl och resten cd.

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-11 20:03

Bra jobbat att regga alla där :)
Är det bara fysiska album, eller köper du filer också? Kan man skilja på sådana lätt? I Musik ser jag hur många album jag har, men har ingen susning om hur många jag rippat fysiskt och hur många jag fått som filer.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-04-11 20:25

hifikg skrev:Bra jobbat att regga alla där :)
Är det bara fysiska album, eller köper du filer också? Kan man skilja på sådana lätt? I Musik ser jag hur många album jag har, men har ingen susning om hur många jag rippat fysiskt och hur många jag fått som filer.

Jag har bara fysiska skivor. Det digitala kör jag via Spotify. Jag gillar att äga skivan.

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2021-04-11 21:19

Haft kanske 600, nu nere på ca 25st. Känslan av att slippa drunkna i dem är rätt skön.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2021-04-11 21:28

Jag är alldeles för lat för att registrera mitt skivinnehav i Discogs trots att jag har betydligt färre skivor än Dartman, ca. 700 CD och drygt 1000 LP samt drygt 500 78-varvare (kalla dem inte stenkakor). Imponerande Dartman!

Ursäkta OT.
Om några gnäller om att vinylmediet har för stora begränsningar jämfört med CD vad ska man då säga om 78-varvare?
Majoriteten av 78-varvare har medioker ljudkvalitet och många musikformer ryms inte inom mediets begränsningar, med mycket begränsat signal/störförhållande, frekvensområde och distorsion, men det fanns inte bättre att uppbringa på 30- och 40-talen så man spelade in ändå.
Är man intresserad av att lyssna på olika sångröster och sångsätt finns det förvånansvärt mycket att hämta från 78-varvarna om man är intresserad av sångare som var som bäst innan LP/vinyleran.
Det underlättar om man har t.ex. Carlsson-högtalare med väl artikulerat mellanregister och bra spridning för mer plastisk återgivning av monoljudet.
Dåliga imponatorhögtalare som är bäst på djupbas och diskant låter förfärligt, rumble, nålrasp och distorsion dominerar. RIAA-korrektionen var ännu inte uppfunnen, så olika skivbolag gjorde som de själva tyckte. Bas och diskantkontroller ska man ha för att få en rimlig tonbalans, men det det är enligt mig ingen exakt vetenskap, som en del försöker göra den till, det finns så mycket mer som påverkar helheten.
Dåtidens ljudtekniker visste att lyfta fram sången och hålla ner ackompanjemanget. Sedan är det en gigantisk skillnad i ljudkvalitet mellan skivor som spelats på akustisk grammofon med ljuddosa, ½ kilos nåltryck och tratt jämfört med dynamisk pickup med mindre än 5 grams nåltryck.

Efter en stunds tillvänjning kan det vara riktigt njutbart att lyssna på musik som inte återutgivits på modernare media, och även med en ganska enkel Garrard-skivspelare och Ortofon OM78 kan ljudkvaliteten vara bättre än en del överföringar till vinyl, om man som jag kommit över en samling 78'or i utmärkt skick.

En intressant iakttagelse när det gäller tidiga vinylskivor i mono jämfört med samma inspelning i stereo är att jag upplever monoutgåvan som mer dynamisk än stereoutgåvan. Jag misstänker att avsaknaden av perspektivinformation gör att jag lyssnar mer koncentrerat på monoversionens enda dimension.
Slut på OT.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-11 21:53

Jag har ju bara lyssnat en kort stund på dina 78-varvare och dedikerade utrustning men det var en förvånande positiv upplevelse.

Jag har ett gripande minne när en död vän drog ut en gammal radiogrammofon Med rör med lite operaskivor från en äldre lada. Magiskt.

Jag har aldrig jämfört gamla monoskivor med stereoversionen. Däremot att spela mono över en högtalare eller två. Jag föredrar mono över två högtalare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2021-04-11 22:18

Ja, hemma spelar jag helst med två Carlsson OA52.2 men äldre Sonab t.ex.OA5 passar bättre att spela med en i mono. Men OA5 är för klumpig när jag ska köra musikquiz för pensionärer med enbart 78-varvare. En liten OD11 ställd på golvet mot väggen bakom mig funkade faktiskt bättre än en OA52.2.
78rpm1.jpg
Min tämligen portabla 78-varvsanläggning.
78rpm1.jpg (110.16 KiB) Visad 1431 gånger

Det hade varit mer genuint att använda en kristallpickup direkt ansluten till Dynacordförstärkaren, men har alldeles för dålig ljudkvalitet för min smak.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2021-04-12 11:00

400-500 vinyl och CD (sedan lika mycket på kasetter). Gett bort en del vinyl till sonen. Laddar numera, sedan några år, ned musik på NAS istället. Skittråkigt jämfört med fysisk media, men mer bekvämt.
För OT-debatten; Vissa vinyl kan låta förträffligt bra, främst i mellanregistret. Närvaron i sång kan vara fantastisk.
Synd att CD-mediets möjligheter slarvas bort.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-04-14 16:01

Mitt svar var tydligen medelmittitråkigt. Jag hade 900 av varje, har sålt av en del sedan dess.

Det finns dubletter CD/LP i samlingen där jag knappt kan höra nån skillnad, trots att jag vet vilket som är vilket (frågan är ju uppe).

Förresten, 5 (fem) färdiginspelade rullband, inga kassetter.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-04-14 16:06

Angående shellacs (78-varvare):

Någon enstaka gång spelar SR den sista generationen 78-or, senast jag hörde var nog Siw Malmqvist. Fabulöst bra ljudkvalitet! Har dock inga egna.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-04-15 21:28

lennartj skrev:Om några gnäller om att vinylmediet har för stora begränsningar jämfört med CD vad ska man då säga om 78-varvare?

Söndagens repriserade Smoke Rings var tillägnat 78-varvaren.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1674100
"Den första 78-varvaren han spelar ikväll ser ut som att den använts till serveringsbricka eller älgsteksunderlägg."

Återgå till Generellt om hifi