Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 09:28

Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?

Lämpligt med ny tråd gällande vinylens vara eller icket med tanke på vad som diskuteras i denna tråden om vinyl:
viewtopic.php?f=9&t=71916&start=30

Edit, helt ok att lägga in lite bilder på favoritsvarvar, nostalgisvarvar osv.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-14 12:18, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 09:45

Så länge de lägger bättre mastringar på vinyl är CD har den en plats.... tyvärr inget med mediat i sig att göra....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-04-10 10:16

ska man dra in rör också, eller är det som att svära i kyrkan :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 10:18

Ny tråd om rör isf.. :) ...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-04-10 10:20

Rent tekniskt så är vinyl inte mycket att ha. Men gamla stofiler som jag gillar att hålla på med dom stora konvoluten och att det är lite mer pyzzel än bara trycka på någon pekskärm (inte ens riktiga knappar!).

Tänk bara att lägga på en bra maxisingel från 80-talet på sin Technics 1200. Liksom den grejjen kan du inte göra med CD och än mindre med stömningstjänster och hårddiskspelare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 10:25

Det där köper jag rakt av. Bra skrivet. :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-04-10 11:03

Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet. :D

Håller med! Allt är inte bara tekniska prestanda.

Om CD är den här:
tiguan_allspace_21.jpg
tiguan_allspace_21.jpg (105.76 KiB) Visad 2899 gånger

Så kanske vinylskivan är denna:
mustang_69.jpg
mustang_69.jpg (153.55 KiB) Visad 2899 gånger

Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 11:22

Vinyö är mer:
Bild

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2021-04-10 12:13

Undrar om inte själva mastern till vinylen strömmats/kopierats digitalt till graveringen. Undrar hur många vinyler som aldrig varit digitala?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-04-10 12:34

CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet :|

LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!
Den för ihop historien med nuet, Gör sig på en tavelhylla! 12" är och förblir större an 4,7" och Silver kommer aldrig bli det nya Svarta :twisted:
Även om det är svårt att skapa ett bra analogt media :? Så är ljud analogt! Och när något är äkta vem bryr sig då om små skavanker?

Om någon inte förstår skillnaden? Så ersätt Bandtröjan med en CD i snara mot det nakna bröstet alla åttiotal :lol:
Nej CD var dömd på förhand! Medans LP är en nödvändig produkt när det digitala krymper till inget medans vi människor förblir fysiska varelser!

En dator av idag rymmer tusentals CD, Användarvänligheten är ännu bättre än CD! Sökning, spolning allt är smidigare.
Tryck upp sångtexter och biografier på Tv:n medans du lyssnar så börjar den inkräkta även på LP skivans domäner, Men ändå inte riktigt 8)

LP skivan är så mycket mer än ett ljudformat! Medans CD bara är ett omodernt utdaterat digitalt ljudformat i mängden :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 12:41

dewpo skrev:LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!

Vem f*n vill ha det? Tar ju bara onödig plats. Enda fördelen LP har över CD är storleken på låttexterna....

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-04-10 12:55

Håller med dewpo. CD är bara ett numera ganska opraktiskt lagringsmedium för ljudfiler. LP är nostalgi och känsla på ett annat sätt. Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med. Trist dock att man ger ut de bästa utgåvorna på LP och mosar sönder de digitala versionerna. Apropå nostalgi, i min sommarbil har jag en fabriksmonterad kassetthållare i mittkonsolen med plats för åtta kassetter tror jag det är. :D Jag funderar på att spela in ett gäng blandband med tidstypisk musik och ha där. Det vore nog mer praktiskt med ett förvaringsfack men jag tycker kassetthållaren är så cool att den måste få vara kvar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 12:56

Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]

Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten. :) Stonecake.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 13:02

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]

Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten. :) Stonecake.

Nä, det här är stenkaka:
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 13:07

Det där är ursprunget till Citroen 2CV. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-04-10 13:20

petersteindl skrev:Det där är ursprunget till Citroen 2CV. :D

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-10 13:40

Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...

Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-04-10 13:57

dewpo skrev:CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet.

Att den har spelat ut sin roll må vara hänt men jag skulle ändå vilja slå ett slag för CD som musikmedium:

1. Mediet är ljudtransparent i allt väsentligt för den mänskliga hörseln
2. Formatet på mediet tar ofta lagom stor plats i en bokhylla. Skivan är lagom stor att hantera för användaren.
3. Formatet medger också texter och annan information i konvolutet
4. Uppspelningen av musiken är okomplicerad för de allra flesta. Äger du en CD-spelare så kan du avnjuta musiken. Inget abonnemang, ingen NAS och inga krångel med att regga sig i ett annat land för att kunna handla musikfilen.
5. CD-spelaren i sig är i allt väsentligt underhållsfri. Inga appar att uppdatera, inget nätverk som krånglar och inga pickupnålar att rengöra och byta.
6. Den fysiska skivan är väldigt lagringssäker iom kontaktlös avläsning och stabila material. Ingen kan ta musiken från dig som ägare med mindre än att förstöra den fysiska skivan
7. Ägarrätten till musiken är given. Du kan ge bort, sälja eller köpa skivan. Innehavaren av skivan är den solklare ägaren av rätten att spela musiken.
8. Spelare kan göras flexibla eftersom det är samma format på skivor med Bluray, DVD, SACD, DVD-A, CD-ROM mm.

Så även om jag gillar att sätta på en vinylskiva med den känslan det för med sig, så skulle jag sakna CD betydligt mer om någon av formaten skulle försvinna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 14:02

Men vad tusan dessa fina gamla bilar . Klart att det är någon av dem , tom häst och vagn, som man finkör med en söndag . 8) Mysigt, , klassiskt och stilfullt.

Sen kör man sin vanliga, moderna, bil till vardags. :)

För övrigt, tips ang stenkakor :
Kalle Lind och Dan Korn spisar svala vax ur Korns samling 78-varvare. Namn som hörs: Kai Gullmar, Johnny Bode, Per Albin Hansson, Margareta Kjellberg och Thor Modéen. Namn som nämns: Pierre Bordieu.
Dan Korn och hans 7000 st stenkakor.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1224244
Dan Korn är en skön lirare. 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 14:39

Det här handlar om knaster och alla vi vinylentusiaster som räknar till ljudet till en av våra laster . ..När nålen träffar spåret ....osv. skön tex. 8)

För övrigt, klicka på länken i min signatur. :mrgreen:

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-04-10 14:59

Funderade om man skulle kunna jämföra med foto, analogt jämfört mot digitalt, men det är nog omöjligt. Men så länge ny musik släpps på vinyl som låter bättre än den egentligen överlägsna digitala formatet så har nog vinylen ett existensberättigande.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-04-10 15:42

hifikg skrev:
Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...

Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?

Förutsättningen för nostalgi är väl att de finns någon sorts glansdagar att drömma sig tillbaka till. Vi får se om CD-generationen kommer att minnas CD-tiden på det sättet. När det gäller kassettbandet finns ju också blandbandskulturen och Walkman-dito med som faktorer. Knappast någon väljer väl i alla fall kassett för ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2021-04-10 17:13

Är inte så flitig skribent här men måste delge mina egna erfarenheter. Är gammal nog att vuxit upp med vinylskivor och har en samling från mitten 70 talet till cd skivans ankomst, har alltid varit nyfiken på ny teknik och var först i bekantskapskretsen med cd spelare och har haft ett antal olika senaste var oppo, även streaming har jag provat allt möjligt olika dacar och streamingtjänster.
För ett halvår sedan började jag fundera på en andra anläggning i huset ett par piPs införskaffades och slusteg och försteg likaså en raspberry fick vara transport till en Rme dac lite akustikfix och nu skulle det spelas tvåkanal ljudet var bra och egentligen inget att klaga på.
I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl, har ibland jämfört samma skiva streamat vs vinyl och vinyl vinner alltid hos mig inte för att det är tekniskt bättre utan det fattas något i det streamade mediet rumsinformation mm.
Nyinspelade skivor är säkert inte samma sak utan just nu spelar jag mest jazz och rock från 60 -80 talet.
Tittar man priser på gamla vinyl skivor så ser man att mediet är eftertraktat Pink Floyd DSOM första press i bra skick begärs 25k för på Discogs.
Har fortfarande kvar Tidal men nedgraderat till standard nu, använder det mest för snabblyssna på skivor innan köp.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-11 03:13

Baffel skrev:Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?

Om vinylskivor är något att ha beror på flera saker.
-Till exempel vill man ha möjlighet att finna bästa versionen av vissa album så är det nog inte dumt att ha skivspelare, CD, SACD, DVD-A, ja kanske till och med kassettdäck.
-Kommer man orka med problem som vinyl kan ha med knaster, knäpp, ocentrerad skiva, warps, mm?
-Vad lyssnar man på (olika sorts musik har större möjlighet att vara bättre på CD eller på LP)?
-Kommer man ta tiden att lyssna på skivor eller blir det bara något för hyllan?

Personligen så gillar jag LP. Både som förmedlare av musik som inte finns på CD eller digitalt, eller musik som är överförd bättre än den digitala (lyssna igår på en skiva från punkbandet The Exploited efter ha tvättat den, så jämförde jag den mot den digitala versionen jag hade hemma. Klar fördel för LPn). Men jag gillar även LP för album som är ungefär likvärdiga i ljudkvalité mellan LPn och den digitala. För en stor fördel är att LP-skivan ofta kräver att man sätter sig och verkligen lyssnar. Inte hoppar mellan låtar, skivor etc som det lätt blir med t ex streaming. För mig blir det en bättre lyssning.

En fördel idag mot när LPn var som störst är internet och nya produkter. Med internet och t ex discogs och forum, så kan man få en hyffsad bild om en pressning är dålig eller om masteringen är inte håller måttet. Sen så har produkter som t ex ultrasonictvätt och digitala "knastertvättare" som sweetvinyl sugarcube, gjort att man kan minska problem med knaster och knäpp. Men helt klart är inte LP för alla.

När det gäller kostnad så vet jag inte. En beg skivspelare (Rega, äldre DD), en ny fin pickup, och ev ett phonosteg, bör man kunna hålla under 8-10 000 kr i alla fall. Visst, en CD-spelare går att få för 1/10 av priset, men det kräver inga 50 000 kr som vissa ibland göra gällande. Om det är värt priset? Det är högst personligt. För mig är priset för en JVC 4K projektor lätt värt det för se film på 130 tum, någon annan är nöjd med en 40 tums LCD tv.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-11 03:16

peh61 skrev:I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl,...

Tror att en stor anledning till LP'ns återkomst är det understrukna.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-12 13:45

Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-12 14:40

Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet

Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.

Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-12 14:45

Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-12 15:20

Bill50x skrev:
Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet

Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.

Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.

/ B

Jag är ute efter en anläggning i vårt vardagsrum som är retroinspirerad. Kravet är teakfaner och någorlunda ljud men gärna så bra som möjligt. Högtalare och förstärkare vet jag vad jag vill ha. Lite svårare att hitta en vinylspelare i fint skick

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-12 16:52

Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med. 8)

Exempelvis?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-12 23:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med. 8)

Exempelvis?

/ B

På den tiden fanns det gott om svarvar som ville ge Linn en match, men det roliga var att det alltid var Linn man jämförde sig med, så på den tiden var det kanske bara Maplenoll och några andra luftlagrade historier som slog den, men de blev ingen succé då de är bökiga att hantera. Idag hade jag gärna haft en simpel LP12 de få gånger jag snurrar svart.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 08:20

Kribban skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag är ute efter en anläggning i vårt vardagsrum som är retroinspirerad. Kravet är teakfaner och någorlunda ljud men gärna så bra som möjligt. Högtalare och förstärkare vet jag vad jag vill ha. Lite svårare att hitta en vinylspelare i fint skick

/Kribban

Så vinylspelaren behöver inte vara vintage , utan det räcker med inspiration av , dvs utseende vintage/ retro? I så fall borde väl det inte vara några större problem? Det beror väl på hur knusslig du är med utseendet.....och ljudet :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-13 09:10

Hustrun har en Empire 598. Om man gillar retro så är det ju en fin skivspelare. Som mycket annat gammalt behöver en sådan viss omtanke.
Men den pryder sin plats.

Ett exemplar ligger ute på HIfitorget för begärt pris 7900 kr.

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-13 09:23

Även en modern LP12 går att få i teak.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-13 09:50

Man får gärna ha en LP 12:a för mig. No problemos kanske för andra.

Vintage har en annan klang för mig med betoning ”för mig”.

Här är en spelare som är helt uppgraderad och fräsch och som Akkelis säljer. Kostar 15 000 vilket ju är mindre än vad en ny spelare från Linn kostar.

Bild

En ny skivspelare från Thorséns i snygg retrostil har prisat ut sig. Jag vill ju också gärna ha lock.

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 11:56

Ska det vara så svårt att hitta en vintage/ retro svarv? Jag kollade på Vinylspelare / LP-spelare på Tradera .
https://www.tradera.com/vinylspelare-c3_170610
Några som fanns .
Vinylspelare MICRO SEIKI , Fast pris 12 900 kr
337837315_8a4b1e55-1872-48f7-a64f-dd2da00d0646 (1).jpg
337837315_8a4b1e55-1872-48f7-a64f-dd2da00d0646 (1).jpg (332.78 KiB) Visad 1990 gånger

Lenco l75, fast pris 1900 kr
408462530_e553d7db-3d16-41cc-b0df-54d315128bf2 (1).jpg
408462530_e553d7db-3d16-41cc-b0df-54d315128bf2 (1).jpg (524.11 KiB) Visad 1990 gånger

PIONEER PL15 C , pågående budgivning
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (1).jpg
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (1).jpg (118.07 KiB) Visad 1990 gånger

Philips GA 408 2-Speed Belt-Drive Turntable, 1899 kr fast pris
379051474_271dedd5-0e2d-407f-ae35-cf269907e445 (1).jpg
379051474_271dedd5-0e2d-407f-ae35-cf269907e445 (1).jpg (75.85 KiB) Visad 1990 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-13 13:26

:D

Alla pryder ett hem.

Lenco 75 var min familjs första skivspelare. En enklare Micro var min egen första skivspelare. Hustrun hade en Connesiur när vi träffades. Hon fick sedan en Empire av mig.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 13:41

Det bara dräller ju av skivspelare på Tradera. :D Sen beror det ju på hur mycket pengar Kribban tänkte lägga på en svarv.

PIONEER PL-117D, utropspris 2999 kr
Bilagor
409940815_5948d3d5-b9bc-478d-81a1-8a9a511a207d (1).jpg
409940815_5948d3d5-b9bc-478d-81a1-8a9a511a207d (1).jpg (310.25 KiB) Visad 1975 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-13 14:50

Vad man måste komma ihåg är att skicket även hos en spelare som välvårdad ut kan vara riktigt dåligt. Kan räcka med att frakta den med tallrik och tonarmsvikterna på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 16:25

Visst är det så. Bra att du påpekade det. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-13 19:20

Har själv en Denon DP-59L, den är rätt snygg och är en bra spelare.
Bild

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-13 19:23

Om jag ska köpa en vinylspelare på Tradera så bör den finnas i närområdet. Jag vill inte ha den skickad med postnord eller schenker. Jag intalar mig själv att risken är för stor. Min budget sträcker sig väl till Max 3000kr.

Jag skannar av blocket, tradera och facebook marketplace några ggr i veckan. Kanske jag har för stora krav men många av de jag hittar är skavda, repiga lock och fanersläpp. Jag letar vidare
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-13 19:27

Kanske man skulle slå till på detta paketet?

https://www.blocket.se/vi/96004926.htm
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 19:33

Du menar köpa hela paketet och sedan sälja av det du inte vill ha kvar/ behöver? Förstärkaren verkar ju gå för en hyfsad slant på Tradera:
https://www.tradera.com/item/170613/399 ... r-1988-92-
Svarven med
https://www.tradera.com/item/170610/441 ... -pl-12d-ii

Obs det där med Tradera , som VintageHiFi påpekade, ena veckan kan något gå för en bra slant , nästa vecka samma pryttel knappt några pengar alls.

För övrigt tror jag att VintageHiFi kör med just en sådan Pioneerstärkare. Han har testat många förstärkare / slutsteg. Kolla med han vad han tycker om den modellen. :)

Edit han kör med en annan Pioneer , se:
viewtopic.php?f=9&t=71640

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-13 19:52

Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-13 19:57

Svarvar är jag dålig på. Dra igång en ny tråd på köpsidan här om just den svarven. Om du inte får tips och råd i denna tråd om den.

Nyservad med ny rem, rengjord och smord centrumlagret. Shure pickup med bra nål. Locket med fungerande gångjärn är helt utan sprickor. Topp skick !

På pappret låter det ju i alla fall bra. Sen som sagt om svarven i sig är bra / prisvärd, tja du får väl avvakta från någon som är insatt i svarvar för respons kring den biten.

Hur mycket/ ofta tänkte du lira vinyl?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-04-13 23:52

Det vet jag inte än. Har inte en enda skiva. Tanken med hela projektet är att ha en lyssningsplats där jag och frugan kan sitta och lyssna på musik, ta en drink och vara sociala, kanske läsa en bok eller en intressant tidskrift. TV:en har vi gömt i ett teakskåp så den inte ska distrahera. Har ju en liten bio i källaren för tv och film
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-14 00:12

Inte konstigt att vinyl är poppis när svarvarna är sådär vackra. music4ever's Denon skapar habegär.

Själv har jag två svarvar. En modernare Michell men även en Thoréns Jubilee TD147 men den säljer jag aldrig.

Bild

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-14 03:50

Har fortfarande kvar min Connoisseur från 70-talet, fast den har varit nedpackad de senaste 15 åren eller så. Den fick ganska raskt nostalgivärde, så den fick vila medan andra svarvar passerade revy. Har också kvar ett ex av Texan U66 Receiver från samma tid.
Bilagor
DSC01105.JPG.jpeg
DSC01105.JPG.jpeg (483.11 KiB) Visad 1861 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-04-14 04:36

Skivarkeologerna.jpg
Skivarkeologerna.jpg (215.79 KiB) Visad 1859 gånger

https://sverigesradio.se/avsnitt/1394771
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 08:26

Kribban skrev:Det vet jag inte än. Har inte en enda skiva. Tanken med hela projektet är att ha en lyssningsplats där jag och frugan kan sitta och lyssna på musik, ta en drink och vara sociala, kanske läsa en bok eller en intressant tidskrift. TV:en har vi gömt i ett teakskåp så den inte ska distrahera. Har ju en liten bio i källaren för tv och film

Det låter smart. Finlirslyssna. Om du bortser helt och hållet ifrån ljudkvalité och kollar på vinylspelarna ovan , vilken/ vilka tycker du är snyggast? Utseendet var viktigt för dig/ er om jag fattade det hela rätt.

Användarvisningsbild
Kribban

Re: Vinylskivans vara eller icket, + bilder på svarvar

Inläggav Kribban » 2021-04-14 11:19

väldigt svag för Pioneeren och Philipsen :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2021-04-14 11:31

Det finns en dedikerad tråd när det gäller feta skivspelare; https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=62540&hilit=feta+skivspelare
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-04-14 11:54

Jag skulle kunna sträcka mig till att ett graververk är en svarv, dvs en bearbetningsmaskin, men en skivspelare ska minst av allt svarva av något material från skivorna!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-14 11:57

Som vän av ordning vänder jag mig emot benämningen "svarv". Det är ju det absolut det minsta en skivspelare gör och det enda gemensamma är att det snurrar. Men det gör hjul, kugghjul, karuseller, svängkransar osv också.

Kan vi inte hitta på något roligare och mer adekvat?

/ B

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 12:19

Paa och Bill50x ni har en poäng. Bytte titel på tråden. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 12:51

Kribban skrev:väldigt svag för Pioneeren och Philipsen :oops:

Låter bra. Så här hade jag gjort om det skulle dragit ihop sig till köp/ budgivning via Tradera. Tog en av svarvarna: PioneerModell: PL-117D

1. Kollat storleken på den, så den passar där jag ska placera den. Funkar det så kolla med de som kan skivspelare här om den modellen. Hur pass bra den är, kvalité, ljud osv. Vad har den för typ av pickup tex? Passar den ihop med förstärkare ?
Här ett forum med egen sektion om just vinyl . Du kanske kan kolla där med?
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=77

Det var bra info i annonsen
Märke: Pioneer
Modell: PL-117D
Typ: Skivspelare
Information: Begagnad skivspelare, japansk, helautomatisk, remdriven med separat fjädrande chassi för skivtallrik och tonarm.
Bra S-formad tonarm med avtagbart pickupskal med standard SME-fäste.
Nyservad och injusterad med bl.a. ny drivrem.
Skivspelaren är i mycket gott skick mekaniskt.
Mått: 440 x 362 x 159 mm
Vikt: 7 kg

2. Vad brukar sådana kunna gå för? Vad är rimligt att ge?
Här från Hifishark vad begärt pris är:
https://www.hifishark.com/model/pioneer-pl-117-d
Obs det är begärt pris, går även att se gamla annonser ( om de såldes för begärt pris vet man ej). Ger en grov uppskattning om pris i alla fall. :)

3. Kolla vad som behövs göras, servas, bytas med den. Pickup , nål? Något annat? Fråga när den spelades senast om den funkade som den skulle då. Jag hade frågat om den brummar något ( problem med jordning) . Sen är det lite lurigt med eventuella repor. Det betyder olika , subjektivt när man frågar om något är repigt. Det kan det betyda vad som helst egentligen , men det får man försöka lista ut. Fast nu har ju säljaren bra bilder så ... :)

Bilderna på skivspelaren säger säljaren på Tradera att de är på skivspelaren ( inte alltid det är bilder på objekt som säljs) . Bra. Jo, är säljaren att lita på? Det är mycket bra med Tradera , kolla omdömen på säljare. Den säljaren säljer mycket hifi ser jag. Bra ,då borde han ( kan vara en hon) veta hur man packar väl. Kolla om han sålt skivspelare tidigare.
Jag hade frågat om just packningen , försökt få det att inte låta som en messersmitter som domderade. Typ: Jag har några önskemål om packningen , hoppas det går bra? Sen ta upp, tja vad det nu kan vara , hur skivspelare ska/ bör packas/skickas. Transportskruvar , hur det packas ihop osv. Det vet de som pysslar med vinylskivspelare här.
https://www.tradera.com/item/170610/461 ... er-pl-117d
Bilagor
shot_2021-04-14_12-39-25.png
shot_2021-04-14_12-39-25.png (179.78 KiB) Visad 1789 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-04-14 13:48

Conan skrev:

Om CD är den här:
tiguan_allspace_21.jpg

mustang_69.jpg

Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra... :)

En sak är säker; bilarna var bra mycket snyggare/maskulinare/häftigare på vinylens tid :!:

Henrik

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-04-14 13:57

Bill50x skrev:

/ B

Jo. Det är vid sådana här tillfällen jag brukar ta upp när min bror köpte den senaste och bästa DD-spelaren från Japan. Det var 1978 och just den här våren var det Kenwood KD-500 som gällde. Den nya, ultralätta SME-armen var det också på den. Den var FANTASTISKT bra. Så bra att alla skivor helt plötsligt lät skit.

Det tog väl ett halvår, sen hade han helt slutat höra på LP-skivor.

Case closed.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-14 14:03

:D

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-04-14 15:32, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 14:38

nuffe skrev:
Conan skrev:

Om CD är den här:
tiguan_allspace_21.jpg

mustang_69.jpg

En sak är säker; bilarna var bra mycket snyggare/maskulinare/häftigare på vinylens tid :!:

Henrik

Precis och köper jag en veteranbil så söndagsåker jag med den. Fina turer för upplevelsen , inte tänker jag då på att en ny Golf har bättre väghållning och prestanda. Ungefär så verkar det som Kribban resonerar kring vinylspelaren. En vettig inställning, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2021-04-14 14:47

Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr

Låter som ett saftigt pris! PL12 var, om jag inte minns fel, Pioneers instegsmodell. Nypriset var i storleksordningen 7-800 SEK, med budgetpickup. Bra värdeutveckling om han får 1500:-.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-14 16:03

miaber skrev:
Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr

Låter som ett saftigt pris! PL12 var, om jag inte minns fel, Pioneers instegsmodell. Nypriset var i storleksordningen 7-800 SEK, med budgetpickup. Bra värdeutveckling om han får 1500:-.

Mjae. 800:- på 70-talet är väl inte i takt med 1500 idag? Själv letar jag en Sansui AU-999 förstärkare, kostade en dryg tusenlapp 1970 men hyggliga exemplar går för typ 8-10 tusen idag...

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2021-04-14 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 16:18

En till Pioneer. Verkar vara en seriös försäljare . Mitt goda rykte är viktigt för mig!! Fraktbolaget får stå för sina ev misstag men jag packar väl!

PIONEER PL15 C legendarisk halvautomatisk skivspelare från 1972
PL15C är den finare och halvautomatiska versionen av de vanligare helt manuella "instegs modellerna" PL10 / PL12
- Remdrift med Ny Rem för säker, tyst och stabil gång
- Tung svarvad skivtallrik i Alu/Alloy
- ORTOFON Pickup, VMS20 EO mk2, Pickup monterd i Original Pioneer skal

Fin tonarm med en extra liten fin vikt till antiskatingen (typ SME)
- RCA kontakter- Pioneers unika lågcapacitans-kabel för anslutning till förstärkare
- Nätdrift, drivs med vanlig elsladd till 230V
- 4 polig synkronmotor
- Autoretur

https://www.tradera.com/item/170610/459 ... kivspelare

Just nu bud 1000 kr, 3 dagar, 22 timmar kvar. Många har lagt bud. Eller rättare sagt många bud av några stycken. Fattar inte varför de trissar upp priset sådär när det är så pass lång tid kvar på budgivningen. Det gillar nog i alla fall säljaren. :mrgreen: .

Får man nog fundera till några varv om man vill vara med och buda. Tänk på att det är de sista 10 sekunderna i budgivningen som gäller. :)
Bilagor
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (2).jpg
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (2).jpg (118.07 KiB) Visad 1646 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 23:32

Just vad det gäller skivspelare och frakt där hade nog jag verkligen tänkt till några gånger. Kan lätt gå sönder om det inte packas rätt. Tänkte det är kanske bäst att betona det. Men visst,vet den som skickar vad som bör göras rätt inför packning så. :)

Tex det Harryup säger i denna tråd:

Vad man måste komma ihåg är att skicket även hos en spelare som välvårdad ut kan vara riktigt dåligt. Kan räcka med att frakta den med tallrik och tonarmsvikterna på.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-14 23:38

Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 09:17

music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Om du riktar dig till mig? Nja, jag är inte i behov. Fast sugen på att fixa en snygg och söndagsvitagelyssna blir man ju. :D Det är Kribban som kommer köpa skivspelare. Tipsar bara om några jag sett .

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 09:59

music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-15 11:01

MichaelG skrev:

Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.

Jag håller helt med. Om pickupen inte får förutsättningar att "jobba" ifred under så optimala förutsättningar som möjligt så kan den inte skilja på graveringen ifrån störningar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-04-15 11:24

Jag håller också med. Det handlar ju om störningar som uppstår i skivspelaren samt sådana som kommer utifrån.

Så man bör ju läsa på om de skivspelare man är intresserade av.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 15:06

Man bör läsa på om skivspelare generellt om det är första gången man köper en.

Vad jag minns från ungdomsåren, problemen med brum / jordning. Främst hade en polare problem med det. Minns inte hur det slutade. Säkert med tåt till elementet. Eller om det var den gamla rörförstärkaren han körde med som var boven i dramat. Strunt samma. Läs på ... :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-15 15:20

MichaelG skrev:

Såklart så finns det en längsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 15:29

Okej . Nyfiken. Vad tycker du är lägsta kravnivå och, ifall du känner för att kolla, vilken av skivspelarna i denna tråd lever upp till det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-15 15:48

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-15 16:04

Bill50x skrev:

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

/ B

Det där låter som linndogmen. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-15 16:07

Bill50x skrev:

/ B

Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 16:18

music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?

På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-04-15 16:22

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.

Nja, att ingen pickup kan kompensera en spelare som svajar och plockar upp omgivningens ljud är väl förvisso sant. Är inte LP12 känd för det sistnämnda förresten?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 16:24

Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då? Det var länge sedan jag körde vinyl men det där minns jag inte . Så om någon står och skriker gapar i rummet så kan det snappas upp av skivspelaren ? Skulle man tex spela in från skivspelaren samtidigt som personen står och skriker i rummet och sedan spela upp det så skulle man höra vad då?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-15 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 16:28

Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?

Jag hade en skivspelare en gång som gav rundgång när jag spelade vissa skivor. Det visade sig att det var ljudet från högtalarna som fortplantade sig i spelaren och hittade sin väg upp i nålen. Det var vissa frekvenser som var känsliga och därmed problem med vissa skivor.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 16:33

Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-15 16:44

Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.

Enklast uttryckt är det väl att allt spelar roll.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2021-04-15 16:57

Harryup skrev:
Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.

Enklast uttryckt är det väl att allt spelar roll.

+1.
Kunde inte sammanfattas på ett bättre sätt.

Sist jag var på marknaden för en ny grammofon insåg jag att det blev en ganska kostsam manöver innan återgivningen var tillräckligt bra i jämförelse med uppspelning via en bra cd-spelare.
Men nu är jag klar med den biten och behöver inte bry mig mer om det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-15 17:03

Magnuz skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

/ B

Nja, att ingen pickup kan kompensera en spelare som svajar och plockar upp omgivningens ljud är väl förvisso sant. Är inte LP12 känd för det sistnämnda förresten?

Jag tror de flesta som studerat saken rimligt objektivt är överens om att högtalare i många stycken står för de största avvikelserna samt att nålmikrofonen är helt avgörande för vinylåtergivning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-04-15 17:37

MichaelG skrev:
Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?

Jag hade en skivspelare en gång som gav rundgång när jag spelade vissa skivor. Det visade sig att det var ljudet från högtalarna som fortplantade sig i spelaren och hittade sin väg upp i nålen. Det var vissa frekvenser som var känsliga och därmed problem med vissa skivor.

Var det en ERA-spelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:02

Baffel skrev:Okej . Nyfiken. Vad tycker du är lägsta kravnivå och, ifall du känner för att kolla, vilken av skivspelarna i denna tråd lever upp till det?

T ex vettiga japanska DD spelare, Rega, etc.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:04

Bill50x skrev:

/ B

Nej.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:12

MichaelG skrev:
music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?

På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).

Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.

Nog om detta. Jag vill hävda att skillnaden mellan olika pick-uper är skillnaden mellan njuta av vinyl eller slänga det på tippen. T o m den mycket omtalade OM-40 fick se sig rejält omsprungen av min senaste pickup att det är svårt att gå tillbaka till den klart mer distande ljudet som också var känsligare för knaster och andra vinylljud.

Det är lite löjligt med alla dessa överdrifter när det gäller vinylavspelning när de samtidigt ignorerar att vinylen egenljud och bristande s/n döljer alla dessa ev skillnader skulle ge. Snurrar den skivan jämt och någorlunda bra avkoppling till yttre påverkan så har man vunnit det mesta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:19

Kan tänka mig att Morello har mätningar på OM-40 och AT-OC9/III.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 18:52

music4ever skrev:Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.

Både min förra skivspelare (Thoréns TD166) och min nuvarande (Rega P3) mår bäst av lock på när jag spelar vinyl. Åtminstone i den uppställning de har hemma hos mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-15 22:22

music4ever skrev:
Bill50x skrev:

Inte heller i högtalarna, men det är en annan fråga.

Nej.

Sämsta svaret idag. Vad menar du?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-15 22:27

music4ever skrev:
MichaelG skrev:

Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.

Nog om detta. Jag vill hävda att skillnaden mellan olika pick-uper är skillnaden mellan njuta av vinyl eller slänga det på tippen. T o m den mycket omtalade OM-40 fick se sig rejält omsprungen av min senaste pickup att det är svårt att gå tillbaka till den klart mer distande ljudet som också var känsligare för knaster och andra vinylljud.

Det är lite löjligt med alla dessa överdrifter när det gäller vinylavspelning när de samtidigt ignorerar att vinylen egenljud och bristande s/n döljer alla dessa ev skillnader skulle ge. Snurrar den skivan jämt och någorlunda bra avkoppling till yttre påverkan så har man vunnit det mesta.

Föredömligt test och bra balans i övrigt.

Vill även tillägga att nogsam injustering, vilket tarvar testskiva av god kvalitet samt mätapparatur är bra för att vaska fram det sista ur vinylspåren.
-Innehar F-skattsedel-

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-04-16 01:28

Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Bilagor
FB_IMG_1618505491098.jpg
FB_IMG_1618505491098.jpg (78.83 KiB) Visad 1222 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
lennartj

Systemdek IIS utan lock+ bilder på skivspelare

Inläggav lennartj » 2021-04-16 01:50

För ganska exakt 37 år sedan köpte jag min Systemek IIS med Helius Standard Arm och Goldring Electro II+ i Ljudbutiken, som då nyligen flyttat runt hörnet till Fleminggatan. Peter Steindl (då Bremen) var fortfarande där för det mesta, när jag var där för att köpa komplett ny anläggning för att ersätta vad som stulits på julafton året innan. Min budget för skivspelare var ca. 8.000 kr. Philips och Sonys CD-spelare var fortfarande de enda som kunde leverera för ca. 7.000 kr. De var i mitt tycke inte prisvärda, jag var övetygad om att priserna skulle rasa inom några år, så vid den tiden var en bra vinylspelare bästa valet,
men vilken? Inom budget ryms Linn LP12 bara med Basic arm och pickup, som närapå skrek efter snar uppgradering.
Ett balanserat paket med LP12, Ittok och Asak (eller vad de hette) kostade 12.000 kr så det fick vara.

En annan skotsk skivspelartillverkare var Systemdek som konstigt nog först hade lanserat modell III i fyrkantig låda med lock som hade en speciell konkav 5 kilo tung skivtallrik av Mazak, en legering med hög densitet, och med fastlimmad tunn filtmatta. Den var ungefär lika dyr som en LP12.
Sedan kom succén II utan konventionell låda med glastallrik och lös filtmatta. Det flytande subchassiet var dolt i en låg aluminiumcylinder med lite mindre diameter än skivtallriken, tre fötter att stå på och en utriggare för tonarmen.
Med Helus enklare Scorpioarm och en MM-pickup tror jag att den kostade under 4.000 kr.

Kort därefter kom Systemdek IIS med det bästa från båda, skivtallriken från III och den resonansfria uppbyggnaden från II och biffigare subchassi för dubbla priset. Återgivningen var överlägsen den dyra III som slutade tillverkas, men IIS försvann också snart, jag vet inte varför. Möjligen kan det ha varit problem att tillverka fler Mazaktallrikar, så det byggdes kanske inte fler IIS än de skivtallrikar som fanns i lager då tillverkningen av III stoppades.
Minns möjligen Peter om den Systemdek IIS jag köpte var enda exemplaret Ljudbutiken haft, eller om jag har helt fel i min spekulation ovan?

På alla 37 åren har jag bara sett en IIS till salu i Tyskland (men jag har inte letat så jättemycket).
P1200924R.jpg
Såhär såg den ut är jag köpte den
P1200924R.jpg (144.62 KiB) Visad 1221 gånger

Tidigare hade jag en Dual 601 med den första idiotmjuka Ortofon VMS20E. Den stördes av resonanser under locket om man spelade starkt med det nere...
Den nya skulle vara så resonansfri som möjligt, min Systemdek IIS har alltså inget lock utan bara plastskivan man lägger på skivtallriken för att den fastlimmade filtmattan inte ska dra åt sig damm. Tonarmen håller jag ren med damvippan i varsam hand.
Jelco1.jpg
Plastskiva på
Jelco1.jpg (139 KiB) Visad 1221 gånger

Dessutom har den fått en Jelco 750-arm och en Lyra Dorian pickup.
De var en stor förbättring jämfört med den gamla Heliusarmen och något trötta Goldringpickupen. Det senaste bytet till Lyra Delos ger ytterligare en tydlig förbättring, fler detaljer och trots det ännu bättre sammanhållning.
Tar förbättringarna aldrig slut?
Oavsett, jag är nöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2021-04-16 20:41

Jag började få en känsla av att upprepa mig själv, sökte och fann:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1456697#p1456697
och lägger till
I Hi-Fi Choice No. 35 Turntables and Compact Disk Units by Marin Colloms från 1984 som jag scannat och lagt här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius ... st%201.pdf
ser jag att din arm har fördelen/obekvämligheten av fast pickupskal medan mitt kan förskjutas och vridas så att jag kan kompensera för den konkava tallriken, men det är så marginellt att den tightare kopplingen i din arm kan vara mer värd.
Att skippa lådan runt modell III och skapa modell IIS visade sig vara ett lyckokast.
http://user.faktiskt.io/lennartj/System ... st%201.pdf

i slutet av 1980-talet kompletterade jag med en Flutterbuster som jag tycker tillför ytterligare stadga och pondus i återgivningen samt bekvämligheten att spela 45-varvare "with a flick of a switch" och slippa lyfta den tunga tallriken och pilla på remmen och utsätta den för hudfett vilket inte är bra.
Produktblad
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNe ... 0sheet.pdf

Schema
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNe ... hema_L.jpg
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-16 22:46

Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-04-17 08:41

Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?

Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-04-17 13:02

Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.

Jag minns inte. Det kan ha varit bara ett exemplar som Ljudbutiken köpte/sålde. Var det fler så var det nog max 3 st. Det kan även ha varit andra handlare som köpte några. Har för mig att prisskillnaden mot Systemdek 3 var ringa. Vad jag minns ville kunderna ha lock på skivspelare. Då var efterfrågan större på Systemdek 3.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 13:18

Skivspelare utan plint är no-no för mig. Om jag tex vill lägga ner pickupen manuellt så vill jag ha ett stöd för handen. Och jag vill kunna lägga på ett lock, helst bara fälla ner det.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-04-17 14:14

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.

Jag minns inte. Det kan ha varit bara ett exemplar som Ljudbutiken köpte/sålde. Var det fler så var det nog max 3 st. Det kan även ha varit andra handlare som köpte några. Har för mig att prisskillnaden mot Systemdek 3 var ringa. Vad jag minns ville kunderna ha lock på skivspelare. Då var efterfrågan större på Systemdek 3.

Mvh
Peter

Så kan det absolut ha varit.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-04-17 20:50

hcl skrev:
$50 gav han.
Vad är det?

[ Bild ]

Jag ser fyra tonarmar inte nått som flyger men kan ju vara ett konstverk bara.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-04-17 23:02

Solveit skrev:
hcl skrev:
$50 gav han.
Vad är det?

[ Bild ]

Jag ser fyra tonarmar inte nått som flyger men kan ju vara ett konstverk bara.

Ser ut som Acoustic Solid.
https://www.acoustic-solid.com/en/8-cat ... en-gb.html
Bilagor
1.jpg
1.jpg (108.33 KiB) Visad 1006 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-17 23:34

$50 gav han.
Vad är det?

Något som tar en helsikes massa plats

Återgå till Generellt om hifi