Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet.
dewpo skrev:LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]
Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten.Stonecake.
petersteindl skrev:Det där är ursprunget till Citroen 2CV.
Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...
dewpo skrev:CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet.
hifikg skrev:Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...
Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?
Baffel skrev:Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?
peh61 skrev:I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl,...
Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Bill50x skrev:Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.
Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.
/ B
Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med.
Bill50x skrev:Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med.
Exempelvis?
/ B
Kribban skrev:Bill50x skrev:Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.
Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.
/ B
Jag är ute efter en anläggning i vårt vardagsrum som är retroinspirerad. Kravet är teakfaner och någorlunda ljud men gärna så bra som möjligt. Högtalare och förstärkare vet jag vad jag vill ha. Lite svårare att hitta en vinylspelare i fint skick
/Kribban
Kribban skrev:Det vet jag inte än. Har inte en enda skiva. Tanken med hela projektet är att ha en lyssningsplats där jag och frugan kan sitta och lyssna på musik, ta en drink och vara sociala, kanske läsa en bok eller en intressant tidskrift. TV:en har vi gömt i ett teakskåp så den inte ska distrahera. Har ju en liten bio i källaren för tv och film
Kribban skrev:väldigt svag för Pioneeren och Philipsen
Conan skrev:Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet.
Håller med! Allt är inte bara tekniska prestanda.
Om CD är den här:
Så kanske vinylskivan är denna:
Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra...
Bill50x skrev:Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
/ B
nuffe skrev:Conan skrev:Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet.
Håller med! Allt är inte bara tekniska prestanda.
Om CD är den här:
Så kanske vinylskivan är denna:
Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra...
En sak är säker; bilarna var bra mycket snyggare/maskulinare/häftigare på vinylens tid![]()
Henrik
Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr
miaber skrev:Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr
Låter som ett saftigt pris! PL12 var, om jag inte minns fel, Pioneers instegsmodell. Nypriset var i storleksordningen 7-800 SEK, med budgetpickup. Bra värdeutveckling om han får 1500:-.
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
MichaelG skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.
MichaelG skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.
Bill50x skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.
Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.
/ B
Bill50x skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.
/ B
music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.
Morello skrev:Bill50x skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
/ B
Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.
Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?
Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt detMen har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.
Harryup skrev:Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt detMen har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.
Enklast uttryckt är det väl att allt spelar roll.
Magnuz skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.
/ B
Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.
Nja, att ingen pickup kan kompensera en spelare som svajar och plockar upp omgivningens ljud är väl förvisso sant. Är inte LP12 känd för det sistnämnda förresten?
MichaelG skrev:Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?
Jag hade en skivspelare en gång som gav rundgång när jag spelade vissa skivor. Det visade sig att det var ljudet från högtalarna som fortplantade sig i spelaren och hittade sin väg upp i nålen. Det var vissa frekvenser som var känsliga och därmed problem med vissa skivor.
Baffel skrev:Okej . Nyfiken. Vad tycker du är lägsta kravnivå och, ifall du känner för att kolla, vilken av skivspelarna i denna tråd lever upp till det?
/ B
MichaelG skrev:music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.
Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?
På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).
music4ever skrev:Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.
music4ever skrev:Bill50x skrev:music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.
Inte heller i högtalarna, men det är en annan fråga.
Nej.
music4ever skrev:MichaelG skrev:music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.
Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?
På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).
Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.
Nog om detta. Jag vill hävda att skillnaden mellan olika pick-uper är skillnaden mellan njuta av vinyl eller slänga det på tippen. T o m den mycket omtalade OM-40 fick se sig rejält omsprungen av min senaste pickup att det är svårt att gå tillbaka till den klart mer distande ljudet som också var känsligare för knaster och andra vinylljud.
Det är lite löjligt med alla dessa överdrifter när det gäller vinylavspelning när de samtidigt ignorerar att vinylen egenljud och bristande s/n döljer alla dessa ev skillnader skulle ge. Snurrar den skivan jämt och någorlunda bra avkoppling till yttre påverkan så har man vunnit det mesta.
Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.
Jag minns inte. Det kan ha varit bara ett exemplar som Ljudbutiken köpte/sålde. Var det fler så var det nog max 3 st. Det kan även ha varit andra handlare som köpte några. Har för mig att prisskillnaden mot Systemdek 3 var ringa. Vad jag minns ville kunderna ha lock på skivspelare. Då var efterfrågan större på Systemdek 3.
Mvh
Peter
hcl skrev:Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.
[ Bild ]
Solveit skrev:hcl skrev:Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.
[ Bild ]
Jag ser fyra tonarmar inte nått som flyger men kan ju vara ett konstverk bara.
Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], lemmts och 66 gäster