Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Att Billie Eilish och bror distar bas och andra ljud stör mig inte. Det är ju en del av musiken, men det här är inte ok.
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
goat76 skrev:Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
hcl skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis.![]()
Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis.![]()
Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.
Så kan det vara. Jag kan nog ändå hålla med kritiken om att det är nära nog att betrakta som ett ”fabrikationsfel” ändå. Inte för att det är speciellt problematiskt utan för att det inte är fackmannamässigt utfört.
goat76 skrev:hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.
Belker skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.
Haha, vad ni håller på!![]()
Jag kan avslöja att jag såklart sänkte nivån i Roon för att utesluta klippning. Inte för att det behövs, headroom finns som sagt redan innan. Att rendera ut filen med sänkt nivå skulle rendera(!) samma resultat.
Ni kan inte på allvar mena att detta fel försvinner på era ”referensriggar”? Ju bättre stereo desto tydligare blir det. Sen kanske vi störs olika mycket av det, men det är en annan fråga.
Men nu är det Gin’o’clock, så jag kanske sätter mig vid datorn och pysslar lite mer, om det är vad som krävs. Av någon anledning känns det inte som att det kommer hjälpa dock. Det spelar liksom ingen roll hur mycket hårda bevis jag lägger fram, det är aldrig nog för den som bestämt sig -looking at you, Goat!
Belker skrev:Jag återkommer när jag listat ut hur jag ska sänka nivån utan att använda mjukvara!
JonasB skrev:Skönt att det inte bara är hos mig problemet hörs.
Det kan mycket väl vara väldigt högt upp i frekvens så mastrare och ni som inte hör kanske är lite för gubbiga
Synd på en skön låt.
hcl skrev:JonasB skrev:Skönt att det inte bara är hos mig problemet hörs.
Det kan mycket väl vara väldigt högt upp i frekvens så mastrare och ni som inte hör kanske är lite för gubbiga
Synd på en skön låt.
Gubbiga eller bara allmänt hörselskadade (vilket i det här fallet inkluderar mig)?
Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
goat76 skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Ser det likadant ut vid 3:14 där hennes röst låter likadant när hon sjunger "to change..."?
Om det inte klipper där så skulle jag vilja påstå att det finns medvetet pålaggd dist på hennes sång som av naturliga skäl ter sig mest tydligt när hon sjunger ut lite högre.
Att det samtidigt klipper vid 3:10 när hon sjunger "I know we..." är isåfall bara ett sammanträffande eftersom hon sjunger just de orden starkare.
Jag hör isåfall det ni pratar om, men jag tror det är en medveten effekt i mixen, därför reagerar jag inte på det som ett produktionsfel.
JonasB skrev:Kanske ska tillägga att jag spelade ganska starkt.
hcl skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Ser det likadant ut vid 3:14 där hennes röst låter likadant när hon sjunger "to change..."?
Om det inte klipper där så skulle jag vilja påstå att det finns medvetet pålaggd dist på hennes sång som av naturliga skäl ter sig mest tydligt när hon sjunger ut lite högre.
Att det samtidigt klipper vid 3:10 när hon sjunger "I know we..." är isåfall bara ett sammanträffande eftersom hon sjunger just de orden starkare.
Jag hör isåfall det ni pratar om, men jag tror det är en medveten effekt i mixen, därför reagerar jag inte på det som ett produktionsfel.
Det ser ut på liknande sätt vid 3.10 (om man tittar på Belkers bild på förra sidan i tråden).
hcl skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Vad menar du ”ids”? Vi pekar på att det kanske inte behöver vara något våldsamt störande problem och om någon upplever det så kan det bero på att man är mer känslig för fenomenet eller på att man har en anläggning som accentuerar problemet. Med ”man” syftar jag inte nödvändigtvis på en maskulin individ utan på människa (i allmänhet). Kan för den som så vill även ersättas med termen ”hen”.
Intressant! Är det en grafisk effekt eller ser kurvorna verkligen olika ut? Skillnaden mellan 16 bit och 24 bit borde inte vara synlig med den upplösningen såvida det inte är avrundningseffektet som syns.
Jag hör f.ö. att det inte är perfekt, men dels finns det andra plattor där denna effekt är mycket värre och jag skulle inte ens påstå att det är besvärande i det här fallet. Kanske om man spelar mycket starkare. Det har jag inte testat.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Ser det likadant ut vid 3:14 där hennes röst låter likadant när hon sjunger "to change..."?
Om det inte klipper där så skulle jag vilja påstå att det finns medvetet pålaggd dist på hennes sång som av naturliga skäl ter sig mest tydligt när hon sjunger ut lite högre.
Att det samtidigt klipper vid 3:10 när hon sjunger "I know we..." är isåfall bara ett sammanträffande eftersom hon sjunger just de orden starkare.
Jag hör isåfall det ni pratar om, men jag tror det är en medveten effekt i mixen, därför reagerar jag inte på det som ett produktionsfel.
Det ser ut på liknande sätt vid 3.10 (om man tittar på Belkers bild på förra sidan i tråden).
Det är omöjligt att se exakt var 3:14 är på den helhetsbilden på föregående sida. Det jag försöker påpeka är att hennes röst låter ungefär likadant vid 3:14 som vid 3:10, men med den skillnaden att det nog inte når klippning vid 3:14. Om det är så så kan det röra sig om en medvetet pålaggd effekt.
JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Belker skrev:Jag tror som vissa är inne på att det är en kombination av det typiska Eilish-soundet och hård limitering. Det är inte den tekniska klippningen som stör mig i ljudet, det är limiteringen. Det hörs ju likadant på 24-bit och den klipper ju inte.
Jag tror inte, som hcl menar, att det är fel på min stereo. Du kanske ska överväga ny medhörning om du tycker det låter fint, hcl?
PerStromgren skrev:JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Ja, det var väl det som vi skulle lyssna på? Du la ju länken till Spotify i första inlägget.
Antingen är det min anläggning som är för dålig (inte så troligt) eller min hörsel som inte hänger med (mycket troligt).
PerStromgren skrev:JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Ja, det var väl det som vi skulle lyssna på? Du la ju länken till Spotify i första inlägget.
Antingen är det min anläggning som är för dålig (inte så troligt) eller min hörsel som inte hänger med (mycket troligt).
JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
Får man fråga hur ung du är?
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
Får man fråga hur ung du är?
Haha! 35 men känner mig minst som 45![]()
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
Får man fråga hur ung du är?
Haha! 35 men känner mig minst som 45![]()
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
hcl skrev:JonasB skrev:goat76 skrev:
Får man fråga hur ung du är?
Haha! 35 men känner mig minst som 45![]()
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
Intressant! Har du något exempel?
goat76 skrev:JonasB skrev:goat76 skrev:
Får man fråga hur ung du är?
Haha! 35 men känner mig minst som 45![]()
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
Jag tror nog de flesta av oss ändå hör "felet", det är nog bara det att jag inte tolkat det som ett fel utan istället som en medveten effekt pålaggd på sångspåret, därför letade jag initialt efter något annat som mer påminner mer om ljudet av en trasig diskant, så som du beskrev det. Kanske är det en kombination av klippning och en medveten effekt som inträffar samtidigt och att vissa som du tolkar det hela som endast ett fel?
JonasB skrev:Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
galder skrev:Detta var väl ingen tråd om ino's förträfflighet?
Man kan ju undra varför du köpte Monitor Audio RS1 som du nämner att du haft i många år, och låter bumligt och mörkt med musik från den tiden, (för inköp?).
Stämmer verkligen ditt påstående att det mesta som säljs är så pass felkonstruerade som du påstår. Skulle gärna se din studie av detta i en separat tråd, då det är ett högst osannolikt påstående du kastar ur dig.
Går man till förstasidan på Faktiskt.io så finns där längre ned en forumspel för inlägg som avser ino högtalare. Du kanske skulle ha skrivit av dig där.
Nu var jag lite otrevlig, vilket medges, men hade skapat en separat tråd för vad du påstår så hade det varit av intresse. Men denna marknadsföring av ino trodde jag hörde till det förflutna.
JonasB skrev:Tjo! Jag vet att i en del pop och rap låter basen distig och nästan trasig pga att det ska låta fett i små blåtandshögtalare. Men jag lyssnade precis på en Billie Eilish-låt där diskanten lät illa/trasig och blev lite orolig. Det är ju ändå en världsartist och det vore konstigt med en sådan miss. Det är typ 3:10 och framåt. Någon som kan bekräfta?
https://open.spotify.com/track/5qNh5Wtz ... MYgB8TqtmR
Morello skrev:Finns en lång tråd om denna artist och den urusla kvalitet som kommit att känneteckna produktionerna.
Den som söker skall finna.
tt475197 skrev:Hej, ny medlem och mitt första inlägg så hav förbarmande:
Låten som diskuterades i första inlägget; jag har inga problem med denna, låter förträffligt i min sovrumsanläggning (Apple Music -> Airport Express -> Supra IC -> Linn Majik-I -> Supra Ply -> Quad 11L).
Jag är 63 år, saknar Guldöron, men håller med om att vissa Billie Eilish-låtar kräver mycket av anläggningen.
Fråga; är det helt enkelt så att Apple Music är bättre än Spotify vad avser kompression av materialet? Jag använder inte Spotify själv.
m v h
Tomas
tt475197 skrev:Hej, ny medlem och mitt första inlägg så hav förbarmande:
Låten som diskuterades i första inlägget; jag har inga problem med denna, låter förträffligt i min sovrumsanläggning (Apple Music -> Airport Express -> Supra IC -> Linn Majik-I -> Supra Ply -> Quad 11L).
Jag är 63 år, saknar Guldöron, men håller med om att vissa Billie Eilish-låtar kräver mycket av anläggningen.
Fråga; är det helt enkelt så att Apple Music är bättre än Spotify vad avser kompression av materialet? Jag använder inte Spotify själv.
m v h
Tomas
pLudio skrev:En litet knäpp vid 2:11, lite dist vid 3:10 och ytterligare nåt litet knäpp vid 3:35 på både Spotify och Deezer. Kan inte säga att det klipper. Jag har hört värre. Mycket värre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster