Moderator: Redaktörer
JM skrev:I samtalet framkommer intressanta detaljer. Bla framhäver han distorsionens betydelse. Något som inte var aktuellt under Harmantiden. Företagspiskan var nog hård.
Gillar Erins avspända samtalsteknik. Han verkar vara ödmjuk map hans kunskapsläge inom audio och utstrålar trygghet i sin ingenjörskompetens. Skulle anställa honom om referenserna var bra.
JM
Tangband skrev:En lång intervju av Erins Corner på drygt en och en halv timme .
Väldigt intressant även om man kanske inte håller med Toole på allting han säger.
https://youtu.be/TcTydBUd8Wc
goat76 skrev:Tangband skrev:En lång intervju av Erins Corner på drygt en och en halv timme .
Väldigt intressant även om man kanske inte håller med Toole på allting han säger.
https://youtu.be/TcTydBUd8Wc
Jag har bara kommit 17 minuter in i videon, men jag ställer mig aningen frågande till den där maskinen som Harman använder sig av för att skifta högtalare så att de hamnar på exakt samma plats vid jämförelserna.
Toole menar att detta gör så att rummets bidrag alltid hålls till en "konstant faktor" för alla högtalare som testas vilket säkert stämmer, men både du och jag vet hur ofantligt viktig rätt placering är och hur olika denna placering kan vara för olika typer av högtalare, så en och samma placering måste väl ge en ganska tydlig fördel till den/de högtalare vars denna placering mest överenstämmer med deras ultimata placeringen i det aktuella rummet.
I min värld kan man aldrig separera rummet och högtalaren, man bör alltid hitta den optimala placeringen för varje enskild högtalare för det aktuella lyssningsrummet, annars kan knappast jämförelsen bli fullt rättvis och det är nog faktiskt rätt stor risk att man väljer bort den högtalaren man annars hade föredragit.
Det kan hända att själva rummet kan ses som en "konstant faktor", men inte olika högtalares placering i rummet.
Tangband skrev:Toole verkar ( med rätta tycker jag ) tycka att resonanser från elementen är en högtalares värsta fiende. Viktigare än att få rätt lutning på tonkurvan vid lyssningsplats
Lyssnare vänjer sig även vid ett specifikt rum inom bara några sekunder upp till 1 minut. Enligt Toole.
En hörselskadad lyssnare ger mera olika omdömen vid olika tillfällen med samma uppställning av högtalare.
goat76 skrev:"When we do the measurement, we add up everything we measure. And when we hear it, we don't hear everything we measured... So the measurements are wrong." - Floyd Toole
Jag ifrågasatte detta med THD-mätningar i en annan tråd för några veckor sedan, där jag undrade varför dessa mätningar inte är mer "viktade" för att bättre överenstämma med hur vi faktiskt hör.
Jag får väl anta att jag tycker lika fel som Floyd Toole på den punkten...
Almen skrev:goat76 skrev:"When we do the measurement, we add up everything we measure. And when we hear it, we don't hear everything we measured... So the measurements are wrong." - Floyd Toole
Jag ifrågasatte detta med THD-mätningar i en annan tråd för några veckor sedan, där jag undrade varför dessa mätningar inte är mer "viktade" för att bättre överenstämma med hur vi faktiskt hör.
Fast där har faktiskt Toole helt fel, rent mät- och vetenskapteoretiskt. Det är ju aldrig intrinsiskt fel på mätningar som i övrigt utförts korrekt, det kan möjligtvis vara fel på sammanställning av och tolkning av desamma.
I-or skrev:... Att THD är ett grovt mått har varit känt sedan 1950-talet, men det är väldefinierat och enkelt och därför väletablerat.
...
sprudel skrev:Almen skrev:goat76 skrev:"When we do the measurement, we add up everything we measure. And when we hear it, we don't hear everything we measured... So the measurements are wrong." - Floyd Toole
Fast där har faktiskt Toole helt fel, rent mät- och vetenskapteoretiskt. Det är ju aldrig intrinsiskt fel på mätningar som i övrigt utförts korrekt, det kan möjligtvis vara fel på sammanställning av och tolkning av desamma.
Njae. Du har två viktiga parametrar att förhålla dig till vid mätningar, validitet och reabilitet. I det här fallet ifrågasätts validiteten.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Fast där har faktiskt Toole helt fel, rent mät- och vetenskapteoretiskt. Det är ju aldrig intrinsiskt fel på mätningar som i övrigt utförts korrekt, det kan möjligtvis vara fel på sammanställning av och tolkning av desamma.
Njae. Du har två viktiga parametrar att förhålla dig till vid mätningar, validitet och reabilitet. I det här fallet ifrågasätts validiteten.
Nja, jag tycker inte han ifrågasätter validiteten av mätningen. Validiteten av en (specifik) mätning i sammanhanget ser jag som att man lyckas klargöra att man har mätt det man har sagt att man skall mäta. Det är inte det Toole ifrågasätter - han ifrågasätter, såvitt jag läser saken, tolkningen av mätningen. Och det kan man ju göra, och det görs, även av t.ex. I-or och Morello (som, händelsvis, förmodligen har mätt mer distorsion än de flesta).
Att till exempel ta fram BMI är inte så svårt, och att mäta och sammanställa det med hög validitet klarar de flesta av, hobbyepidemiologer eller ej. Men tolkningen av det är en annan sak - att BMI inte säger så mycket om hälsoläget för en individ betyder inte att man kan ha viss nytta av det på gruppnivå; att det kan slå väldigt snett vad gäller barn är en annan sak att ha koll på.
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Nja, jag tycker inte han ifrågasätter validiteten av mätningen. Validiteten av en (specifik) mätning i sammanhanget ser jag som att man lyckas klargöra att man har mätt det man har sagt att man skall mäta. Det är inte det Toole ifrågasätter - han ifrågasätter, såvitt jag läser saken, tolkningen av mätningen. Och det kan man ju göra, och det görs, även av t.ex. I-or och Morello (som, händelsvis, förmodligen har mätt mer distorsion än de flesta).
Att till exempel ta fram BMI är inte så svårt, och att mäta och sammanställa det med hög validitet klarar de flesta av, hobbyepidemiologer eller ej. Men tolkningen av det är en annan sak - att BMI inte säger så mycket om hälsoläget för en individ betyder inte att man kan ha viss nytta av det på gruppnivå; att det kan slå väldigt snett vad gäller barn är en annan sak att ha koll på.
Det får du gärna tycka, men det är precis vad han gör, mätningen är inte relevant till hur det uppfattas lyssningsmässigt.
Maarten skrev:Det finns många olika sorters validitet, i varje fall inom psykometri. Så ni kanske båda har rätt?
Men jag är nog lite inne på Almens linje (om jag tolkat rätt), - det understrukna i citatet av Toole blir ju fel (har inte lyssnat på intervjun). Man kan ju inte säga att mätningen är principiellt fel. Det är som att säga att ett mikroskop visar fel, bara för att man inte med ögat kan se samma sak.
Sen detta med THD, alla mätningar som ska relateras till (inre) upplevelser stöter ofrånkomligen på problem med validitet, reliabilitet och stora osäkerhetsfaktorer. Inget konstigt, - det är bara så det är. Det som tillkommer är förstås psykologiska faktorer och här verkar audio-branschen och många utövare vara extra omedvetna.
EDIT: Validitet (av olika slag), reliabilitet och stora osäkerhetsfaktorer är hanterbara men kräver både förståelse, kunskap och insatser av olika slag.
Det väsentliga med THD-begreppet är att låg THD säger en del, om än långt ifrån allt när THD börjar bli högre. Det råder alltså en asymmetri avseende kvantifieringar såsom THD; THD långt under hörbarhetsgränsen innebär ju en obestridlig kvalitetsgaranti avseende frihet från förvrängning (HiFi). När nivåerna börjar närma sig eller överstiger hörbarhet så kommer olika tolkningar in.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Nja, jag tycker inte han ifrågasätter validiteten av mätningen. Validiteten av en (specifik) mätning i sammanhanget ser jag som att man lyckas klargöra att man har mätt det man har sagt att man skall mäta. Det är inte det Toole ifrågasätter - han ifrågasätter, såvitt jag läser saken, tolkningen av mätningen. Och det kan man ju göra, och det görs, även av t.ex. I-or och Morello (som, händelsvis, förmodligen har mätt mer distorsion än de flesta).
Det får du gärna tycka, men det är precis vad han gör, mätningen är inte relevant till hur det uppfattas lyssningsmässigt.
Fast det beror väl på ens utbildning och erfarenhet? Om Morello, I-or, PeterSteindl och lilltroll säger att de har nytta av THD-mätningar (med vederbörligt antal brasklappar, förutsättningar och begränsningar) så finns väl ingen anledning att misstro dem?
goat76 skrev:Det är bara det vanliga ordklyveriet typiskt för forumet Faktiskt, man förstår mycket väl vad Toole menar med det han säger. Om man vill.
sprudel skrev:Nu kommer det nya postulat här, varför skulle jag misstro dessa personer?Almen skrev:Om Morello, I-or, PeterSteindl och lilltroll säger att de har nytta av THD-mätningar (med vederbörligt antal brasklappar, förutsättningar och begränsningar) så finns väl ingen anledning att misstro dem?sprudel skrev:...mätningen är inte relevant till hur det uppfattas lyssningsmässigt.
Almen skrev:goat76 skrev:Det är bara det vanliga ordklyveriet typiskt för forumet Faktiskt, man förstår mycket väl vad Toole menar med det han säger. Om man vill.
OK, så när han säger "[THD] measurements are wrong.", vad menar han då? Jag tycker det låter ganska kategoriskt (och uppenbarligen tyckte I-or det också).
Om han menar att man aldrig skall använda det över huvud taget, så skiljer sig det från vad många andra tekniker och konstruktörer anser. Slänga ut barnet med badvattnet, typ.
Om han menar att man måste vara försiktig när man tolkar resultatet och försöker relatera det till hörbara artefakter, så är han ense med (tror jag) samtliga kunniga här på faktiskt.
Så vad pratar vi om, egentligen?
goat76 skrev:Almen skrev:Så vad pratar vi om, egentligen?
THD står för Total Harmonic Distortion, flertalet av de distorsioner som ingår i denna helhet/total är inte ens hörbara. Hur relevant är då denna totalsiffra om syftet med mätningen är att reda ut hur den aktuella högtalaren gör sig för musiklyssning?
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Så vad pratar vi om, egentligen?
Jag tror yttermera inte att THD är ett speciellt bra verktyg för en konsument som skall köpa högtalare till lyssning hemmavid.
Däremot tror jag att THD kan vara användbart på konsumentnivå för att grovsålla bland elektronik som till exempel D/A-omvandlare, försteg och slutsteg. Om man nu är intresserad av låg förvrängning i det avseendet.
Morello skrev:Almen skrev:goat76 skrev:
Jag tror yttermera inte att THD är ett speciellt bra verktyg för en konsument som skall köpa högtalare till lyssning hemmavid.
Däremot tror jag att THD kan vara användbart på konsumentnivå för att grovsålla bland elektronik som till exempel D/A-omvandlare, försteg och slutsteg. Om man nu är intresserad av låg förvrängning i det avseendet.
Helt motsägelsefullt - hur menar du? Det spelar knappast någon var i kedjan termer av högre ordning än ett ger sig tillkänna. Om du ursäktar att jag raljerar lite; det hela påminner litet om "source first".
goat76 skrev:Intressant också att Floyd Toole uppenbarligen håller med Geddes om att merparten av den distorsion man brukar mäta på högtalare till största grad maskeras och blir icke hörbar, han säger även rakt ut och ordagrant att den sammanställda typen av distorsionsmätningar är helt fel.
"When we do the measurement, we add up everything we measure. And when we hear it, we don't hear everything we measured... So the measurements are wrong." - Floyd Toole
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Intressant också att Floyd Toole uppenbarligen håller med Geddes om att merparten av den distorsion man brukar mäta på högtalare till största grad maskeras och blir icke hörbar, han säger även rakt ut och ordagrant att den sammanställda typen av distorsionsmätningar är helt fel.
"When we do the measurement, we add up everything we measure. And when we hear it, we don't hear everything we measured... So the measurements are wrong." - Floyd Toole
"Wrong" är slarvigt uttryckt. Det är lika lite fel som att säga att vi hör fel... "misguiding" hade varit lämpligt ord.
goat76 skrev:Maarten skrev:Det finns många olika sorters validitet, i varje fall inom psykometri. Så ni kanske båda har rätt?
Men jag är nog lite inne på Almens linje (om jag tolkat rätt), - det understrukna i citatet av Toole blir ju fel (har inte lyssnat på intervjun). Man kan ju inte säga att mätningen är principiellt fel. Det är som att säga att ett mikroskop visar fel, bara för att man inte med ögat kan se samma sak.
Sen detta med THD, alla mätningar som ska relateras till (inre) upplevelser stöter ofrånkomligen på problem med validitet, reliabilitet och stora osäkerhetsfaktorer. Inget konstigt, - det är bara så det är. Det som tillkommer är förstås psykologiska faktorer och här verkar audio-branschen och många utövare vara extra omedvetna.
EDIT: Validitet (av olika slag), reliabilitet och stora osäkerhetsfaktorer är hanterbara men kräver både förståelse, kunskap och insatser av olika slag.
Det väsentliga med THD-begreppet är att låg THD säger en del, om än långt ifrån allt när THD börjar bli högre. Det råder alltså en asymmetri avseende kvantifieringar såsom THD; THD långt under hörbarhetsgränsen innebär ju en obestridlig kvalitetsgaranti avseende frihet från förvrängning (HiFi). När nivåerna börjar närma sig eller överstiger hörbarhet så kommer olika tolkningar in.
Det är bara det vanliga ordklyveriet typiskt för forumet Faktiskt, man förstår mycket väl vad Toole menar med det han säger. Om man vill.
Om jag inte minns fel så säger han det där någonstans runt 35 minuter in i videon.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:"So the measurements are wrong." - Floyd Toole
"Wrong" är slarvigt uttryckt. Det är lika lite fel som att säga att vi hör fel... "misguiding" hade varit lämpligt ord.
Ja, det är ju det som avses.
Almen skrev:Jag tror att THD för ett högtalarelement kan vara relevant för en högtalarkonstruktör, främst genom att vissa element kan uteslutas. Mätvärden är för konstruktören oftast ett hjälpmedel för att se hur dåligt något är, inte hur bra det är.
I-or skrev:Toole är långt ifrån någon auktoritet inom området och har inte utfört någon forskning. Han har egentligen ingenting annat än gammal skåpmat att erbjuda här, vilket framgår tydligt i intervjun. Geddes har dock forskat med en del intressanta rön även om det finns bättre rapporter:
https://projekter.aau.dk/projekter/files/9852082/07gr1061_Thesis.pdf
music4ever skrev:Harman kör väl deras lyssningstest även i mono med en högtalare, vill jag minnas?
JM skrev:I-or skrev:Toole är långt ifrån någon auktoritet inom området och har inte utfört någon forskning. Han har egentligen ingenting annat än gammal skåpmat att erbjuda här, vilket framgår tydligt i intervjun. Geddes har dock forskat med en del intressanta rön även om det finns bättre rapporter:
Toole har på ett banbrytande sätt visat med etablerade, dyra, hyfsat korrekta, resurskrävande dubbel blindstudier (ej blindstudier) att det med lyssningstest går det att skilja bra högtalare från mindre bra inom samma kategori på ett sätt som fysikaliska mätmetoder inte kan.
Han har således gjort kvalificerad forskning inom hörandet (psykologi) där han visat att fysiken domän ej duger utan det är ytterst är psykologin som avgör.
Geddes och danskarnas artiklar (se länk ovan) visar obarmhärtigt kardinalfelen de flesta "psykoakustiker" gör. De utger sig för att forska på perceptionen av distorsion. Problemet är att de är då i psykologins dimension och ej i fysikens. Ingen av dessa fysikers studier rörande perception av distorsion uppfyller de mest basala kraven. Alla psykologiska studier med avseende på hörseltester kan som bäst rangordna upplevd högtalardistorsionen på ordinaldata nivå. Deras matematiska tänk och algoritmer kräver kvotdata och saknar fullständigt relevans för ordinaldata bearbetning.
Således utgör fysiken de stimuli utifrån vilka psykologin kan rangordna subjektivt hörande.
Inom hörandet är fysiken en nödvändig men ej tillräcklig komponent vilket Toole påvisat.
JM
I-or skrev:JM skrev:I-or skrev:Toole är långt ifrån någon auktoritet inom området och har inte utfört någon forskning. Han har egentligen ingenting annat än gammal skåpmat att erbjuda här, vilket framgår tydligt i intervjun. Geddes har dock forskat med en del intressanta rön även om det finns bättre rapporter:
Toole har på ett banbrytande sätt visat med etablerade, dyra, hyfsat korrekta, resurskrävande dubbel blindstudier (ej blindstudier) att det med lyssningstest går det att skilja bra högtalare från mindre bra inom samma kategori på ett sätt som fysikaliska mätmetoder inte kan.
Han har således gjort kvalificerad forskning inom hörandet (psykologi) där han visat att fysiken domän ej duger utan det är ytterst är psykologin som avgör.
Geddes och danskarnas artiklar (se länk ovan) visar obarmhärtigt kardinalfelen de flesta "psykoakustiker" gör. De utger sig för att forska på perceptionen av distorsion. Problemet är att de är då i psykologins dimension och ej i fysikens. Ingen av dessa fysikers studier rörande perception av distorsion uppfyller de mest basala kraven. Alla psykologiska studier med avseende på hörseltester kan som bäst rangordna upplevd högtalardistorsionen på ordinaldata nivå. Deras matematiska tänk och algoritmer kräver kvotdata och saknar fullständigt relevans för ordinaldata bearbetning.
Således utgör fysiken de stimuli utifrån vilka psykologin kan rangordna subjektivt hörande.
Inom hörandet är fysiken en nödvändig men ej tillräcklig komponent vilket Toole påvisat.
JM
Du bör citera noggrannare. Toole har inte publicerat någon forskning angående hörbarheten av distorsion. Att han är en auktoritet inom områden som handlar om typiska lyssnares högtalarpreferenser och perception i lyssningsrum råder det inga tvivel om.
Det är för övrigt fortfarande inget fel på psykoakustiken som vetenskapligt område betraktat.
JM skrev:Med all respekt för dina erfarenheter och kunskaper inom fysik och akustik men du har faktiskt en hel del att lära angående vilka begränsningar olika typer data har.
Subjektiva bedömningar av högtalares egenskaper kan rangordnas. Med dessa data går det ej påstå att högtalare A är dubbelt så bra som högtalare B med bibehållen trovärdighet. Vid skattning samt rangordning av högtalare A, B och C finns ingen information om att intervallen mellan A, B och C är lika. Dessutom finns ingen egentlig över tiden beständig nollpunkt vid subjektiva skattningar.
Att behandla ordinaldata som kvotdata (ratio-data) i algoritmer är inte bara meningslöst utan visar på extrem okunskap.
Trots dessa allvarliga brister i många "psykoakustiska" studier finns ofta ett värde beaktat studiernas begränsningar. Men med kunskap om psykologiska forskningsmetoder och inte bara i fysik kan studierna bli bättre. Tyvärr finns en tradition av ovannämnda systematiska fel viket sänker trovärdigheten hos "psykoakustikforskningen".
Mantrat blir: Korrekt beskriven fysik är stimuli och subjektiva responsen beskrivs korrekt i den psykologiska forskningsdomänen. Inget annat gäller vid subjektiv forskning inom hörandet.
I-or läs vad jag skriver. Toole o danskarna bedöms map kunskaper i psykologisk forskningsmetodik ej specifikt subjektiv distorsionsskattning. Där Toole trots han är ingenjör förstår betydelsen av psykologiskforskningsmetodik vid subjektiva bedömningar.
JM
Maarten skrev:Detta med ordinalskalenivå är ett sidospår. Inom psykometri är förstås koll på skalorna grundläggande men om inte det är alltför mycket skewness mm (avvikelse från normalfördelning) så funkar parametrisk såväl som icke-parametriska statistiska metoder ofta ganska likvärdigt.
Det lilla jag kollade på den danska studien så såg den intressant ut. Den lilla invändning jag hann notera (om jag inte läste fel) är att de klassade en korrelation om ca 0,45 mellan THD och subjektiv bedömning som låg. I psykometriska sammanhang skulle det vara på gränsen till hög korrelation (Cohen). Men såklart fick de högre korrelation med deras metod och den ser ju klart intressant ut.
Kontentan uppfattar jag vara i linje med det I-or skrivit många ggr, att THD har sin plats, att det är ett lite grovt mått (känt sen 50-talet) men speglar de olinjäriteter som ett system uppvisar.
Det verkar som att det slås in många öppna dörrar inkl sedvanliga hårklyverier i diverse inlägg.
Sen ånyo en recap om att det råder en assymetri avseende THD;låg sådan är en garanti för något, kalla det en delmängd av Hifi eller vad man vill.
Maarten skrev:Svar ja, om priset och övriga ej ljudrelaterade faktorer är liknande. Finns väl ingen anledning att i detta fall välja något som distar mer? Det är ju att välja sämre prestanda. Går ju även emot hela HiFi-principen mot att uppnå oförvanskad återgivning, vilket såklart innebär minimering av olinjäriteter.
Om skillnaderna dem emellan är små, felen är hörbara och man måste kompromissa med olika egenskaper och väga dem mot varandra, så blir det förstås en svårare bedömning.
Maarten skrev:Svar ja, om priset och övriga ej ljudrelaterade faktorer är liknande. Finns väl ingen anledning att i detta fall välja något som distar mer? Det är ju att välja sämre prestanda. Går ju även emot hela HiFi-principen mot att uppnå oförvanskad återgivning, vilket såklart innebär minimering av olinjäriteter.
goat76 skrev:Maarten skrev:Svar ja, om priset och övriga ej ljudrelaterade faktorer är liknande. Finns väl ingen anledning att i detta fall välja något som distar mer? Det är ju att välja sämre prestanda. Går ju även emot hela HiFi-principen mot att uppnå oförvanskad återgivning, vilket såklart innebär minimering av olinjäriteter.
Om skillnaderna dem emellan är små, felen är hörbara och man måste kompromissa med olika egenskaper och väga dem mot varandra, så blir det förstås en svårare bedömning.
Men du vet ju inte om distorsionen är hörbar, varför på förhand utesluta hälften av urvalet som mycket väl ur så många andra hänseenden kan vara de du föredrar? Det blir ju ungefär likvärdigt med att välja bort de två högtalarna bara för att de är rödmålade på insidan av kabinettet. Det ena hör du inte, det andra ser du inte men inget av alternativen påverkar ljudet eller utseendet.
I-or skrev:Det hela blir så oerhört tydligt när man hör en högtalare med kanske 0,05 % THD och inser hur mycket förvrängning man normalt får stå ut med.
I-or skrev:Quads (och antagligen en del andra tillverkare också) elektrostater, Apogees bandhögtalare, äldre Yamaha-högtalare med stora mellanregisterkalotter och konstruktioner försedda med Purifis 6,5"-element är några exempel på sant lågdistorderande högtalare även om de skiljer sig åt en hel del i både distorsionsvärden och inom vilket frekvensområde de fungerar väl.
Ovanstående gäller dock generellt sett endast över ett par hundra Hz och upp till ca 85-90 dB, 1 m frifält, så det finns betydligt mer att göra inom området.
paa skrev:I-or skrev:Det hela blir så oerhört tydligt när man hör en högtalare med kanske 0,05 % THD och inser hur mycket förvrängning man normalt får stå ut med.
Vad kan en sådan högtalare heta? De med lägst dist som jag hört talas om är nog Grimm med NFB i basen, men finns det bättre?
Tangband skrev:I-or skrev:Quads (och antagligen en del andra tillverkare också) elektrostater, Apogees bandhögtalare, äldre Yamaha-högtalare med stora mellanregisterkalotter och konstruktioner försedda med Purifis 6,5"-element är några exempel på sant lågdistorderande högtalare även om de skiljer sig åt en hel del i både distorsionsvärden och inom vilket frekvensområde de fungerar väl.
Ovanstående gäller dock generellt sett endast över ett par hundra Hz och upp till ca 85-90 dB, 1 m frifält, så det finns betydligt mer att göra inom området.
Du kan nog lägga till Genelec 8351B, åtminstone om man läser testen på audiosciencereview , vid 86 dB.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.23432/
I-or skrev:Tangband skrev:I-or skrev:Quads (och antagligen en del andra tillverkare också) elektrostater, Apogees bandhögtalare, äldre Yamaha-högtalare med stora mellanregisterkalotter och konstruktioner försedda med Purifis 6,5"-element är några exempel på sant lågdistorderande högtalare även om de skiljer sig åt en hel del i både distorsionsvärden och inom vilket frekvensområde de fungerar väl.
Du kan nog lägga till Genelec 8351B, åtminstone om man läser testen på audiosciencereview , vid 86 dB.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.23432/
Ja, men som alla andra konstruktioner med dynamiska element blir den allra lägsta distorsionen lite väl smalbandig för min smak. Välimplementerade elektrostater och långbandhögtalare brukar kunna upprätthålla den låga distorsionen över ett betydligt större frekvensområde.
Maarten skrev:M4e: Ja, kanske.
Monitor Audio har sneglat på flaggskeppet Platinum II och lånat en del teknologier från serien för att se till så ljudet blir ordentligt fintrimmat. Elementen använder sig av samma RDT II-koner (Rigid Diaphragm Technology) där själva elementet är klassisk C-CAM på fronten medan baksidan är vävt kolfibermaterial som ger en effektiv struktur för att minimera distorsion.
I-or skrev:Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar....
... Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat
I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om. viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150297#p2150297
I-or skrev:Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak. från viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331#p2150331
Maarten skrev:M4e: Ja, där tror jag att den snubben helt enkelt hade fel. Jag vill minnas att det för länge sedan sades att MA brukade lida av kraftiga uppbrytningar.
Distortion (100dB at 1m): Above 1kHz 0.15%, above 100Hz 0.5%, above 50Hz 1.0%
It was found that both conventional metrics were not well correlated with subjective perception of distortion with correlations of -0.4845 and -0.4466, respectively. Both of the newly developed metrics, on the other hand, were found to be well correlated with subjective data obtained with overall correlations of -0.9486 and .9547, respectively. From these correlations, it was concluded that the conventional metrics were not well suited to assess the subjective perception of distortion. In contrast, the DS and Rnonlin metrics provide a means for objectively quantifying the perceived amount of distortion in a complex music stimulus.
Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
Mycket få lyssnare har varit i besittning av en högtalare med THD runt 0,05 %, men när man har vant sig vid detta blir man mycket känslig för distorsion. Den omedelbara reaktionen när man hör en välkänd inspelning nästan helt utan distorsion brukar vara ungefär "det är ju förstås så det ska låta - självklart". Mjukt men ändå oerhört distinkt kanske är den bästa beskrivningen av det subjektiva intrycket. Mer som verkliga instrument och röster, helt enkelt
Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.
MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %
Gurglade och svårt att hitta något bra men hittade denna rykande färska sammanställning från 1957 som hävdar att bråkdelar av procent är hörbart. Bara skummat snabbt dock. http://www.r-type.org/articles/art-143.htm
Kunde man höra relativt små skillnader på den tiden med den tekniken så borde man kunnat uppfatta än mindre distorsion idag?
Maarten skrev:M4e: Håller i stort med om din poäng. I synnerhet om det är mycket pengar involverade.
Samtidigt tänker jag att mätningar har fått lite oförtjänt dåligt rykte pga hur de ibland har använts eller att de har gjorts fel, t ex i marknadsföring. Om man har bra mätningar, gjorda på samma sätt och att man själv har kalibrerat sitt omdöme mot dem, så kan de snabbt skapa en god bild för vederbörande.
Maarten skrev: Har läst den danska studien lite noggrannare och den är mycket intressant och relativt lättläst i relation till att det många faktorer att hålla reda på. Den visar ju hur svårt det är att först emulera perception och sen kvantifiera subjektiv upplevelse. Men från mitt amatörperspektiv ser det ut som ett gediget arbete som de har gjort och ljusår över den nivå jag tycker man brukar se på nätet inom HiFi. Det är dock många referenser till annan forskning som jag inte känner till.
In the medical education literature, there has been a longstanding controversy regarding whether ordinal data, converted to numbers, can be treated as interval data.2 That is, can means, standard deviations, and parametric statistics, which depend upon data that are normally distributed (F I G U R E 2), be used to analyze ordinal data? When conducting research, we measure data from a sample of the total population of interest, not from all members of the population. Parametric tests make assumptions about the underlying population from which the research data have been obtained—usually that these population data are normally distributed. Nonparametric tests do not make this assumption about the ‘‘shape’’ of the population from which the study data have been drawn. Nonparametric tests are less powerful than parametric tests and usually require a larger sample size (n value) to have the same power as parametric tests to find a difference between groups when a difference actually exists. Descriptive statistics, such as means and standard deviations, have unclear meanings when applied to Likert scale responses. For example, what does the average of ‘‘never’’ and ‘‘rarely’’ really mean? Does ‘‘rarely and a half’’ have a useful meaning?3 Furthermore, if responses are clustered at the high and low extremes, the mean may appear to be the neutral or middle response, but this may not fairly characterize the data.
...Fortunately, Dr. Geoff Norman, one of world’s leaders in medical education research methodology, has comprehensively reviewed this controversy. He provides compelling evidence, with actual examples using real and simulated data, that parametric tests not only can be used with ordinal data, such as data from Likert scales, but also that parametric tests are generally more robust than nonparametric tests. That is, parametric tests tend to give ‘‘the right answer’’ even when statistical assumptions— such as a normal distribution of data—are violated, even to an extreme degree.4 Thus, parametric tests are sufficiently robust to yield largely unbiased answers that are acceptably close to ‘‘the truth’’ when analyzing Likert scale responses.4
Several experts also argue that PT can be employed for Likert scale and they have also demonstrated this with research evidence. PT not only can be used with ordinal data, but they are generally more robust than nonparametric tests (Sullivan and Artino, 2013).
1. Research affirms the robustness of parametric test for Likert scale when analyzed as a scale that is a summed composite score, not individual items. But, scale should fulfill standard psychometric assessment (Carifio and Perla, 2008).
2. Standard t-tests and ANOVA depend on assumption of normal distribution of means, not of the data and Central limit theorem demonstrates that, for sample sizes greater than 5 or 10 per group, the means are approximately normally distributed regardless of the original distribution (Norman, 2010).
3. Data simulation studies demonstrated robustness of Pearson correlation for sample size from 5 to 60, for normal and rectangular distribution of ordinal data (Murray, 2013).
4. Monte Carlo studies convincingly verified that F-test is extremely robust when analyzing Likert scale data and even analyzing such data selectively at the item level (Glass et al., 1972). Researchers on both sides argue with the logical reasoning however those who argue against the practice of parametric test for Likert scale responses base their argument on theoretical assumptions.
Thus compelling evidence objectively justifies the robustness of parametric statistics for the Likert data, even with small sample sizes and with non-normal distributions
Maarten skrev:JM, jag är ingen statistiker men har läst en del i olika omgångar och dök ner i frågan om ordinal kontra kvotdata för ett antal år sedan då jag upplevde att man slarvade med detta i studier. Hursomhelst, en del av det jag kom fram till då följer nedan:
1: Spearman (korrelation), Wilcoxon, Kendall’s tau, M-W-U eller K-S vore bättre i de fall det är ordinaldata som ska analyseras (nog konsensus om det utifrån vad jag läst).
2: Parametriska tester funkar i praktiken ändå bra i många sammanhang ävenför ordinaldata. Se t ex "Analyzing and Interpreting Data From Likert-Type Scales":In the medical education literature, there has been a longstanding controversy regarding whether ordinal data, converted to numbers, can be treated as interval data.2 That is, can means, standard deviations, and parametric statistics, which depend upon data that are normally distributed (F I G U R E 2), be used to analyze ordinal data? When conducting research, we measure data from a sample of the total population of interest, not from all members of the population. Parametric tests make assumptions about the underlying population from which the research data have been obtained—usually that these population data are normally distributed. Nonparametric tests do not make this assumption about the ‘‘shape’’ of the population from which the study data have been drawn. Nonparametric tests are less powerful than parametric tests and usually require a larger sample size (n value) to have the same power as parametric tests to find a difference between groups when a difference actually exists. Descriptive statistics, such as means and standard deviations, have unclear meanings when applied to Likert scale responses. For example, what does the average of ‘‘never’’ and ‘‘rarely’’ really mean? Does ‘‘rarely and a half’’ have a useful meaning?3 Furthermore, if responses are clustered at the high and low extremes, the mean may appear to be the neutral or middle response, but this may not fairly characterize the data.
...Fortunately, Dr. Geoff Norman, one of world’s leaders in medical education research methodology, has comprehensively reviewed this controversy. He provides compelling evidence, with actual examples using real and simulated data, that parametric tests not only can be used with ordinal data, such as data from Likert scales, but also that parametric tests are generally more robust than nonparametric tests. That is, parametric tests tend to give ‘‘the right answer’’ even when statistical assumptions— such as a normal distribution of data—are violated, even to an extreme degree.4 Thus, parametric tests are sufficiently robust to yield largely unbiased answers that are acceptably close to ‘‘the truth’’ when analyzing Likert scale responses.4
Ref 4: Norman G. Likert scales, levels of measurement and the ‘‘laws’’ of statistics. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2010;15(5):625–632.
Från Parametric tests for Likert scale: For and againstSeveral experts also argue that PT can be employed for Likert scale and they have also demonstrated this with research evidence. PT not only can be used with ordinal data, but they are generally more robust than nonparametric tests (Sullivan and Artino, 2013).
1. Research affirms the robustness of parametric test for Likert scale when analyzed as a scale that is a summed composite score, not individual items. But, scale should fulfill standard psychometric assessment (Carifio and Perla, 2008).
2. Standard t-tests and ANOVA depend on assumption of normal distribution of means, not of the data and Central limit theorem demonstrates that, for sample sizes greater than 5 or 10 per group, the means are approximately normally distributed regardless of the original distribution (Norman, 2010).
3. Data simulation studies demonstrated robustness of Pearson correlation for sample size from 5 to 60, for normal and rectangular distribution of ordinal data (Murray, 2013).
4. Monte Carlo studies convincingly verified that F-test is extremely robust when analyzing Likert scale data and even analyzing such data selectively at the item level (Glass et al., 1972). Researchers on both sides argue with the logical reasoning however those who argue against the practice of parametric test for Likert scale responses base their argument on theoretical assumptions.
Thus compelling evidence objectively justifies the robustness of parametric statistics for the Likert data, even with small sample sizes and with non-normal distributions
Se även: Can Likert Scale Data ever be Continuous?
Vid egna tester på data fann jag att Pearson-korrelation och Spearman var förvånansvärt lika, trots att distributionen avvek en del från normalfördelning. I t ex SPSS finns ju lite extra tester att göra för att kolla normalitet, t ex Shapiro-Wilks och Kolmogorov-Smirnov. t SPL
Dessutom: Den danska studien har en 10-gradig skala, vilket jag tänker gör den mer "kvot- eller intervall-lik" än en traditionell ordinalskala såsom 5-gradig Likert-skala. Att korrelationerna är höga till extremt höga talar för att analysen av data är robust (såvida inte grova fel begåtts).
I-or skrev:Det vore märkligt om ett examensarbete publicerades i en vetenskaplig journal, oavsett område.
Sedan är det förstås precis så som Maarten beskriver ovan och som det är i de flesta statistiska sammanhang, att trots att man kan anföra diverse tveksamheter angående den matematiska styrkan i resonemangen, vilka här involverar en hög grad av subjektivitet, så fungerar det hela ganska väl i praktiken. Ett hyggligt träffsäkert svar är betydligt bättre än inget svar alls.
Maarten skrev:...Fortunately, Dr. Geoff Norman, one of world’s leaders in medical education research methodology, has comprehensively reviewed this controversy. He provides compelling evidence, with actual examples using real and simulated data, that parametric tests not only can be used with ordinal data, such as data from Likert scales, but also that parametric tests are generally more robust than nonparametric tests. That is, parametric tests tend to give ‘‘the right answer’’ even when statistical assumptions— such as a normal distribution of data—are violated, even to an extreme degree. Thus, parametric tests are sufficiently robust to yield largely unbiased answers that are acceptably close to ‘‘the truth’’ when analyzing Likert scale responses.4
JM skrev:Intressant att du menar att ordinaldata kan använda i parametriska test. Måste vara problem med små urval med få individer. Måste då finns en minimängd som krävs.
…
Misstänker starkt att ordinal data bara kan betraktas som kvotdata med extremt stora urval. I vissa större medicinstudier kan det möjligen fungera. Mängden försökspersoner som förekommer i vanliga lyssningstest räcker inte. Frestelsen att använda kvotdatans starkare statistik förför.
Maarten skrev:Jag funderar över om många sådana här diskussioner på faktiskt hamnar lite i djävulens advokat-spåret, "tänk om"-tankar, där allt eller inget har betydelse och nyanser såväl som proportioner förloras, vilket inte sällan lägger krokben för det man vill uppnå?
JM skrev:I danskarnas fall skulle aldrig studien publicerats i ansedda psykologiska tidskrifter med deras fp urval. Studien gäller bara för de personer som var med i studien. Omöjligt att extrapolera resultaten med trovärdighet.
goat76 skrev:Såg färdigt intervjun igår, hade glömt bort att jag inte hade sett den färdigt.![]()
Toole efterlyser lyssningstester och främst blindtester hos AudioScienceReview och hos intervjuarens egna sida Erin's Audio Corner, han menar att deras mätningar täcker upp det mesta men att lyssningstester ändå behövs för att verifiera mätningarna som gjorts.
Jag håller helt klart med, Amir gör extremt knapphändiga lyssningstester och ibland inte alls då han skyller på att sakerna måste lämnas tillbaka eller att de är för tunga att bära...
För övrigt brinner han inte längre lika mycket för mätningar, han tar till sig konsten istället och ljudet är egentligen av sekundär natur.
Klok herre, man kan inte sitta och pilla på allt och analysera ljudet hela tiden, musik är en konstform som när den är som bäst bryter igenom det mesta.
MacBruce skrev:goat76 skrev:Såg färdigt intervjun igår, hade glömt bort att jag inte hade sett den färdigt.![]()
Toole efterlyser lyssningstester och främst blindtester hos AudioScienceReview och hos intervjuarens egna sida Erin's Audio Corner, han menar att deras mätningar täcker upp det mesta men att lyssningstester ändå behövs för att verifiera mätningarna som gjorts.
Jag håller helt klart med, Amir gör extremt knapphändiga lyssningstester och ibland inte alls då han skyller på att sakerna måste lämnas tillbaka eller att de är för tunga att bära...
För övrigt brinner han inte längre lika mycket för mätningar, han tar till sig konsten istället och ljudet är egentligen av sekundär natur.
Klok herre, man kan inte sitta och pilla på allt och analysera ljudet hela tiden, musik är en konstform som när den är som bäst bryter igenom det mesta.
Håller med "i huvudsak" men - när tekniken t.ex ruinerar betydelsebärande klanger, kan man inte bortse från det i första taget.
goat76 skrev:MacBruce skrev:goat76 skrev:Såg färdigt intervjun igår, hade glömt bort att jag inte hade sett den färdigt.![]()
Håller med "i huvudsak" men - när tekniken t.ex ruinerar betydelsebärande klanger, kan man inte bortse från det i första taget.
Är du missnöjd med de betydelsebärande klangerna i ditt eget ljudsystem?
Almen skrev:Tack för det, Maarten, mycket intressant inlägg.
goat76 skrev:Toole efterlyser lyssningstester och främst blindtester hos AudioScienceReview
goat76 skrev:För övrigt brinner han (Floyd) inte längre lika mycket för mätningar, han tar till sig konsten istället och ljudet är egentligen av sekundär natur.
MacBruce skrev:Håller med "i huvudsak" men - när tekniken t.ex ruinerar betydelsebärande klanger, kan man inte bortse från det i första taget.
Tangband skrev:music4ever skrev:Harman kör väl deras lyssningstest även i mono med en högtalare, vill jag minnas?
Ja, det kan vara en brist helt klart.
Även om de skulle köra blindtester med 2 stereohögtalare så skulle den bli kraftigt missvisande eftersom olika högtalare kräver olika placeringar med avseende på avstånd mellan dem. Om de ska optimeras.
Jag ser därför hela den testmetodiken där man jämför blint, som en ren salespoint för Harmans produkter.
Med det sagt, -det ligger mycket i detta som Toole säger om bra direktivitet och jämn frekvensgång . Det är något som gör skillnad till det bättre.
The short answer, summarized in Figure7.14 is that monophonic tests yielded the strongest opinions and the clearest differentiation among test loudspeakers. Ratings and rankings in stereo were so influenced by spatial cues in the recordings that listeners ended up having essentially no opinion, averaged across all types of recordings. However, when ratings were separated according to music type, each type yielded different results, but the statistical scatter was so great that they generated little confidence. Except for popular music. That result was almost identical to the monophonic results. Why? Because such recordings are substantially mono: mono left (hard panned), mono right (hard panned) and double-mono for all amplitude panned phantom images between the speakers, including the featured artist. Most pop music and jazz has much less uncorrelated information (between left and right channels) than the classical repertoire where hall sound is strong.
So, the decision to employ monophonic listening tests was not a goal, but a result of exploring the options. When blind listening in mono, it is often noted that the highest rated loudspeakers "disappear" behind the screen - they do not draw attention to themselves.
Over the years a number of mono vs. stereo tests have been done, mostly to satisfy skeptics that mono tests don't overlook important sound quality factors. All have yielded the same rankings, but the statistical confidence is much higher in mono. Looking back, it is clear that the best of today's loudspeakers are much better than those in the original test (e.g. Figure 12.1) so it is essential to maximize the ability of listeners to discern small differences; hence the basic reliance on mono tests.
The short answer, summarized in Figure7.14 is that monophonic tests yielded the strongest opinions and the clearest differentiation among test loudspeakers. Ratings and rankings in stereo were so influenced by spatial cues in the recordings that listeners ended up having essentially no opinion, averaged across all types of recordings.
Ratings and rankings in stereo were so influenced by spatial cues in the recordings that listeners ended up having essentially no opinion, averaged across all types of recordings.
However, when ratings were separated according to music type, each type yielded different results, but the statistical scatter was so great that they generated little confidence. Except for popular music. That result was almost identical to the monophonic results. Why? Because such recordings are substantially mono: mono left (hard panned), mono right (hard panned) and double-mono for all amplitude panned phantom images between the speakers, including the featured artist. Most pop music and jazz has much less uncorrelated information (between left and right channels) than the classical repertoire where hall sound is strong.
So, the decision to employ monophonic listening tests was not a goal, but a result of exploring the options. When blind listening in mono, it is often noted that the highest rated loudspeakers "disappear" behind the screen - they do not draw attention to themselves.
Over the years a number of mono vs. stereo tests have been done, mostly to satisfy skeptics that mono tests don't overlook important sound quality factors. All have yielded the same rankings, but the statistical confidence is much higher in mono. Looking back, it is clear that the best of today's loudspeakers are much better than those in the original test (e.g. Figure 12.1) so it is essential to maximize the ability of listeners to discern small differences; hence the basic reliance on mono tests.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster