Revel M126Be En högtalare jag tyckte lät riktigt bra i ett av demorummen hos Takt & Ton. Klart och detaljrikt ljud med bra balans och luftig stor ljudbild. Bra och rapp i basen och förhållandevist djupgående för sin storlek. Fina utseendemässigt, synd bara att de inte kommer tunnlackade då jag inte är så där alldeles förtjust i högblank finish. Hade varit intressant att höra dem i hemmamiljö.
Linn Series 5 530Ljudmässigt väldigt nära släkt till Revel M126Be. Samma klarhet, luftighet och detaljrika tydlighet, men basen är kanske aningen mer välartikulerad och "rapp". Även denna lyssnade jag på i ett av demorummen hos Takt & Ton, där jag ensam satt i bortåt 45 minuter och förtrollades av musiken som så tydligt och distinkt målades upp. Linn har verkligen fått till det med deras Exakt-teknik. Intressant design med den utbytbara tygklädseln, antagligen ganska hög WAF.

- F4E9DE45-6D57-44D1-B052-D4109BA56977.jpeg (374.05 KiB) Visad 2804 gånger
ATC SCM40Hemma hos mig är det dock dessa som gäller, de gör allt det de ovanstående två högtalare gör men trumfar dem på dynamiken vilket instiftar till live-känsla. ATCs idé är att förena hifi-ljudkvalitet med dynamiken i bra PA-högtalare och de lyckas väldigt bra med det vilket bjuder in till aktiv lyssning. Renheten och den kraften i anslagen från exempelvis ett piano är inte mindre än enastående. Röster låter väldigt övertygande, antagligen för att ATC värdesätter mellanregistret som den allra viktigaste för en högtalare då våran hörsel är mest känsliga för det området.
Det hade varit intressant att jämföra dem med högtalarna från Revel och Linn här hemma.
Japp, jag har blivit ett ATC-fan, bättre än så här behöver jag nog inte då begränsningarna nu antagligen sitter i inspelningarna, men säkert sitter jag med ett par aktiva ATC-högtalare någon gång i framtiden.