Nu vet jag mera

.
Volymkontrollen på Akurate DS hub användes i samtliga fall vid jämförelsen, Apple Music via iPhone - sky song var alltså ställd på max.
Efter 10 minuters lyssnande hos min vän så konstaterar vi att Apple Music låter betydligt sämre än TIDAL via ROON . Apple Music låter lite pressat, dynamikfattigt och nästan lite sprucket i jämförelse. Mindre tryck i basen och diskanten låter i jämförelse lite processat.
Efter detta nedslående resultat kommer det två gäster. Efter de gått efter en halvtimme, går jag fram till min iPhone och märker att jag strömmat via satellit på AAC 256 Kbit !
Wi-Fi inställningen till mitt eget nätverk är inställd på high resolution. Men i detta fall har vi alltså streamat via mobilabonnemanget.
Jag förklarar för min vän att vi hela tiden lyssnat till AAC 256 Kbit och han säger att då var det inte konstigt att det kunde höras skillnad.
AAC 256 Kbit låter nämligen klart sämre. Ja, det var verkligen tydligt genom en bra anläggning.
Då ställer jag om så att satellit- streamingen blir ”high resolution ” i Apple Music och nu är det betydligt svårare att höra någon somhelst skillnad mellan TIDAL/ROON och Apple musik !

. Detta i en mycket påkostad anläggning.
Vi enas och konstaterar efter några låtar att själv-rippat via NAS/FLAC låter lite bättre på alla alternativen. Alltså bättre än TIDAL och Apple musik ställd på high resolution. Detta gäller samtliga ca 20 låtar vi lyssnade till. Mera tryck, mera livekänsla och mera sväng
Vi kunde även konstatera att MQA märkt musik via TIDAL/ROON ofta låter ganska bra.
Slutsats efter testet är att Apple Music med rätt inställningar via telefon låter ungefär lika bra som TIDAL via ROON.
Vi lyssnade bla. på denna skiva av Brian Bromberg, ” It is what it is” med låten ” Love shack ”.
Här finns allt - fantastiskt spel, djup bas och sväng samt fantastisk ljudkvalitet.