Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
fredrikj skrev:Spectre är ett exempel på ett säkerhetshot för hårdvara där moderna cpu:er kan luras att exponera känslig data mellan program som förväntas vara isolerade från varandra, t.ex fliken med din bankinloggning och fliken med senaste nyheten från din favoritkvällsblaska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_( ... nerability)
dewpo skrev:Problemet som jag ser det är snarare hos lågteknologiska produkter, som borde kunna ha mycket bättre livslängd!?
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
Tell skrev:Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ?
Alla? Dom flesta klarar det sålänge typ gångjärnen på en laptopskärm eller liknande ger sig vilket jag har varit med om, men generellt sett så håller hårdvaran lika länge på en mac som en pc. Sen att jag gav upp på min Lenovo X220 efter sju år var för jag helt enkelt ville ha en högupplöst skärm och thunderbolt för möjlighet att koppla in extern GPU, annars hade jag kunnat fortsätta rocka den några år till.
Tangband skrev:Som försvar till Apple så fungerar en dator från dem utan problem som är 10 år gammal. Hur många PC klarar det ? [...]
RogerGustavsson skrev:Jag har tre PC som är äldre än 10 år, alla fungerar. En iPad från 2013 är nära nog obrukbar.
Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Alltså man köper inte en tvättmaskin, utan "hyr" funktionen "jag kan tvätta".
Dvs: varenda fel på maskinen gör att företaget tjänar mindre på den.
Conan skrev:Ogjort skrev:Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Ja det där skulle kunna vara intressant, men frågan är om det kommer att bli en skillnad för hur många tvättmaskiner det produceras i världen och hur länge var och en av dem håller. Vad är billigare för den som tillhandahåller tjänsten "att kunna tvätta":
1. Leverera dig en tvättmaskin av dagens kvalitet som med 50% sannolikhet håller längre än 10 år, med 25% sannolikhet håller endast i 7 år, 15% sannolikhet håller endast i 4 år och med 10% sannolikhet går sönder innan 2 år. Maskinen kan servas som dagens maskiner. Troligen kommer firman med tvätta-tjänsten att ha en egen serviceverkstad.
2. Köpa in en maskin som har bättre kvalitet och tillförlitlighet samt är servicebar på ett bättre sätt. Sannolikheten för att maskinen håller mer än 10 år är 60%, 7 år 30%, 4 år 8% och endast 2 år 2%. Maskinen är 50% dyrare. Reservdelar är 100% dyrare.
Tjänar företager som ge dig tjänsten "att kunna tvätta" på att köpa in dyrare maskiner som kräver dyrare reservdelar? Inte säkert. Dom kanske lär sig ganska snart vilken del på den billigare maskinen som går sönder mest frekvent och kan laga maskinerna snabbt och effektivt i sin verkstad.
Så iden med en "tjänst" istället för en "apparat" är ju intressant. Kanske leder det inte till apparater med längre "inbyggd" livslängd, men det leder säkert till apparater som lagas mer istället för att slängas. Och det är ju jättebra. Stora kruxet tror jag blir att få slutkonsumenten att se en ekonomisk vinst i det hela. Gör man inte det så åker man ju hellre till Elgiganten och köper sig en ny tvättmaskin ändå. T.ex. om man är ett ensamhushåll som tvättar en stor och en snabbtvätt i veckan, ska jag betala lika mycket för tjänsten "att kunna tvätta" som fyrabarnsfamiljen som tvättar en full maskin per dag?
Jag tror man måste ha en tvingande komponent med i spelet.
- Pantsystem/delad kostnad för reparation/utökade garantier: Det straffar sig direkt när elektronikprylar går sönder frekvent.
- Bostadsrättsförening/hyresvärd tillåter inte egna tvättmaskiner utan tjänsten "att kunna tvätta" är enda alternativet och kostnaden kommer på hyran/avgiften.
Ogjort skrev:I datorvärlden går det i de flesta fall att fixa parallell bakåtkompatibilitet, säger programkonstruktörer jag talat med. Det kostar lite mer - vilket är haken.
Ogjort skrev:En lösning är ju om prylföretagen säljer funktion istället för manick.
Då blir det plötsligt ett kraftfullt incitament för lång livstid utan service eller reparation.
Ju bättre o längre än pryl funkar, desto mer pengar tjänas. Istället för tvärtom, som idag.
Man kan tänka sig ett leasing-system, så företagen ändå får in stålars kontinuerligt.
Thorn var under 1980- och 90-talen en rikstäckande butikskedja som länge var en av de stora på uthyrning av konsumentelektronik
fredrikj skrev:Firewire är för övrigt ett bra exempel på hur gammal hårdvara ibland orsakar irreparabla säkerhetsproblem efter att de nått slutanvändamarknaden. För att få maximal prestanda så kan firewire-enheter läsa och skriva direkt till internminnet på datorn, s.k DMA. Det gör en attack möjlig där en ansluten enhet obehörigt kan läsa från minnet från andra program utan att varken användaren eller operativsystemet kan förhindra det.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394#Security_issues
peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
pLudio skrev:peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
Jo, det är bara att klona disken.
peterh skrev:pLudio skrev:peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
Jo, det är bara att klona disken.
Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)
Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )
Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.
Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.
Ogjort skrev:peterh skrev:pLudio skrev:Jo, det är bara att klona disken.
Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)
Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )
Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.
Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.
Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?
Bill50x skrev:Och snart kommer Windows 11. Då krävs att ens dator har TMP: Trusted Plattform Module (TPM) version 2.0. Som är någon sorts säkerhetsgrej i form av ett chip på moderkortet samt mjukvara. Finns tydligen på moderna datorer, ibland kan man behöva aktivera i bios. Men jag har svårt att tro att det finns i min 10 år gamla burk. I så fall är det för mig bara köpa ny dator eller fortsätta med W10...
/ B

Maccis skrev:Vill bara inflika 2 saker:
*Det gör utmärkt att byta batterier i alla Apples bärbara - även om man kanske inte skall rekommendera det till ovana....alla ev. skruvmejslar går enkelt att få tag i, även batterier.
*Äldre Maccar fungerar bra med en "lättare" version av Linux - tex Ubuntu mfl.
goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
https://www.asus.com/Motherboards-Compo ... PM-M-R2-0/
[ Bild ]
pLudio skrev:goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
https://www.asus.com/Motherboards-Compo ... PM-M-R2-0/
[ Bild ]
Om du kan slå på Intel PTT eller AMD fTPM i BIOS så har du ett TPM-alternativ i chipset firmware.
Harryup skrev:@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.
/Harry Up
Tell skrev:Harryup skrev:@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.
/Harry Up
Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat
Tell skrev:Harryup skrev:@Ogjort
/Harry Up
Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat
Harryup skrev:@Ogjort
/Harry Up
Tell skrev:Men vaddå? Är Macintosh verkligen så illa att program slutar funka hit o dit så det krävs fyra olika installationer av OSet för att man ska kunna bruka allt? Folk brukar ju skryta om hur bra Apple är där man kan köra gamla grejer hur länge som helst? Jag har iofs länge haft uppfattningen att dom flesta Apple-produkter är ganska låsta, men när jag läser det här verkar det ju vara ÄNNU värre ändå. Låter ju verkligen som ni är lurade konsumenter ja!
goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.
Sådana förändringar kan vara illa nog för den som har ont om tid och mycket att göra. Jag undrar hur många arbetstimmar som går förlorade totalt p.g.a. diverse kanske inte helt motiverade gränssnittsförändringar… I övrigt försöker jag göra som du och anpassa mig snabbt men efter en viss utvärdering. Jag har t.ex hoppat över en hel del Windows-versioner och det är jag inte ledsen för.
Nattlorden skrev:Uppenbarligen mer tolerant, men ME ger mig fortfarande rysningar... Windows NT 5 är jag dock fortfarande irriterad att de inte släppte... utvecklarbetan var bra, tyckte jag.
JB skrev:Nattlorden skrev:Uppenbarligen mer tolerant, men ME ger mig fortfarande rysningar... Windows NT 5 är jag dock fortfarande irriterad att de inte släppte... utvecklarbetan var bra, tyckte jag.
Fast Windows 2000 är väl NT5, förutom att de valde att döpa det till 2000 istället för NT5?
I-or skrev:Jag jobbade för vad som känns som evigheter sedan med en f.d. medarbetare på Digital Equipment. Det gick inte en dag utan att han påminde om att Windows NT i grunden var en Digital-produkt (David Cutler som var ansvarig för Win NT kom från Digital och tog med sig ett gäng nyckelpersoner och hela arkitekturen från operativsystemet VMS).
För övrigt håller jag helt med om att det inte finns något egenvärde i att ständigt införa "förbättringar" som enbart leder till merarbete med att lära sig strukturen i det nya systemet. Tyvärr fullt förståeligt ur en kommersiell synvinkel, dock.
Nattlorden skrev:Lååångt ned under ytan i så fall... säger en som använt både VAX och Alpha-VMS....
Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.
Ogjort skrev:
Samma gäller många webbplatser. De förändras för förändringens skull, inte sällan till det sämre.
Mycket som alla ständiga modellförändringar inom hifi-världen.
Det har blivit ett egenvärde och ett försäljningsargument. Nytt! Jippiee! (inte alls nödvändigtvis bättre)
Nattlorden skrev:Lååångt ned under ytan i så fall... säger en som använt både VAX och Alpha-VMS....
I-or skrev:Jag jobbade för vad som känns som evigheter sedan med en f.d. medarbetare på Digital Equipment. Det gick inte en dag utan att han påminde om att Windows NT i grunden var en Digital-produkt (David Cutler som var ansvarig för Win NT kom från Digital och tog med sig ett gäng nyckelpersoner och hela arkitekturen från operativsystemet VMS).
För övrigt håller jag helt med om att det inte finns något egenvärde i att ständigt införa "förbättringar" som enbart leder till merarbete med att lära sig strukturen i det nya systemet. Tyvärr fullt förståeligt ur en kommersiell synvinkel, dock.
dewpo skrev:Fick nyss reda på att processorn i min dator är för gammal för att stödjas i Windows 11![]()
Det är första gången som jag varit med om att jag inte kunnat uppdatera systemet i en fult fungerande PC![]()
Är det någon som vet vad det är för funktion som saknas i äldre CPU enheter, som gör att de ej stöds?
Processorn i min dator är betydligt snabbare än många av de nyare budget chippen som stödjs
Bill50x skrev:dewpo skrev:Fick nyss reda på att processorn i min dator är för gammal för att stödjas i Windows 11![]()
Det är första gången som jag varit med om att jag inte kunnat uppdatera systemet i en fult fungerande PC![]()
Är det någon som vet vad det är för funktion som saknas i äldre CPU enheter, som gör att de ej stöds?
Processorn i min dator är betydligt snabbare än många av de nyare budget chippen som stödjs
Hur fick du reda på att det var just processorn som felade?
Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...
/ B
hifikg skrev:Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.
Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...
Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).
hifikg skrev:Den support de kräver är ofta mer krävande och de har oftast försökt alla standardåtgärder innan de söker support.
Bill50x skrev:Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.
Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.
/ B
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Jag körde Microsofts test och fick bara svaret att min dator inte kan köra W11. Men inte ett ord om VAD som behöver åtgärdas...
Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).
Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.
Å andra sidan har jag en hyffsat snabb dator som fungerar alldeles utmärkt så det blir väl att köra 10:an ett tag till.
/ B
dewpo skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).
Har läst lite mer... Verkar som om det behövs Intels 8:e generation CPU. Min är en 10 år gammal i7 950 3 GHz, generation 1, så jag är nog rökt.
/ B
Microsoft har annonserat att W10 skall stödjas till 2025, Därefter så får det inga fler uppdateringar.
Så om datorn är för gammal för att uppdateras till W11 är den dömd till max 3,5 år ytterligare
Alltså dags att börja spara för mig, om jag skall få råd med en hygglig maskin
hifikg skrev:Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.
Det är inte helt sant, men det kräver mer kunskap än den genomsnittliga datoranvändaren har för att "byta ner sig". Den som vet varför hen vill ändra det kan göra det, övriga behöver inte fundera på det
MacBruce skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:...På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.
Många, inklusive jag själv, har haft svårt att hitta de senaste, svenska versionerna av äldre MacOS (-X). Här är den senaste länken till sådana uppdateringar:
https://support.apple.com/sv-se/HT211683
dewpo skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Skrivs en del om att Microsofts app är behäftad med fel. Ingen av mina datorer med Windows 10 är kvalificerad. Verkar krävas processor från Intels 9:de generation eller senare (AMD har jag ingen koll på).
Microsoft har annonserat att W10 skall stödjas till 2025, Därefter så får det inga fler uppdateringar.
Så om datorn är för gammal för att uppdateras till W11 är den dömd till max 3,5 år ytterligare
Alltså dags att börja spara för mig, om jag skall få råd med en hygglig maskin
hifikg skrev:Hatar att ringa support, de är oftast tränade att ställa basic frågor om man har startat om, kollat att alla kablar är anslutna och att man har ström... som om man inte skulle... eh... ooops... hejdå!
Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:
Alltså för att kunna flytta ett litet dokument.
Enklast möjliga lilla operation.
Äppelskruttet har drivit det här till fulländing
peterh skrev:MacBruce skrev: [...]
Många, inklusive jag själv, har haft svårt att hitta de senaste, svenska versionerna av äldre MacOS (-X). Här är den senaste länken till sådana uppdateringar:
https://support.apple.com/sv-se/HT211683
Lysande ! Tack för länken.
( nu har jag sparat dessa lokalt men det är aldrig fel med redundans)
Harryup skrev:Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:
Vad är du försöker göra? Har använt mac sedan 1986 och har aldrig blandat in iTunes.
Harryup skrev:Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:
Vad är du försöker göra? Har använt mac sedan 1986 och har aldrig blandat in iTunes.
JM skrev:Det måste finnas firmor vilka lever på att fixa burkar/mjukvaror som löser kommunikationsproblemen?
JM
peterh skrev:Kommunikations "problemet" är löst - TCP/IP och tillhörande protokoll.
Men det specifika problemet med att utbyta data mellan en ifon och en mac löser jag genom att sätta i en usb-kabel
och synka dem. Eller om det är bilder att kopiera , importera till "bilder". Tömde nyss fruns ifon på 9GB bilder utan att uppleva problem.
Men om man envisas med att använda propetära mjukvaror så kan jag förstå att man blir frustrerad ibland.
goat76 skrev:Ogjort, vilka typer av filer är det du vill flytta mellan enheterna?
Ogjort skrev:peterh skrev:Kommunikations "problemet" är löst - TCP/IP och tillhörande protokoll.
Men det specifika problemet med att utbyta data mellan en ifon och en mac löser jag genom att sätta i en usb-kabel
och synka dem. Eller om det är bilder att kopiera , importera till "bilder". Tömde nyss fruns ifon på 9GB bilder utan att uppleva problem.
Men om man envisas med att använda propetära mjukvaror så kan jag förstå att man blir frustrerad ibland.
Nja... kommunikationsproblem typ Firewire -> USB eller -> Thunderbolt...
Jag vill INTE "synka" - jag vill flytta EN fil.
Vilket inte går.
(jo jag har löst det ändå men...)
Det går inte på det vis som Äpplena har tänkt sig.
Hur flyttar du filer (eller synkar) till fånen utan iTunes?
Och om du har iOS 12, MacOS 10.9.5 och iTunes 12.6.2 - hur gör du då för att få det att funka?
Tell skrev:Ogjort skrev:Här är hela problematiken i ett nötskal:
Jamen precis, största nackdelen med Apple är att dom alltid tvingar en att köra senaste versionen. Det var ju droppen som fick mig att gå från min iPhone 4 över till Android, den hade ju börjat bli så jävla seg så behövde blåsa om den, men gjorde jag det så skulle jag vara tvungen att köra senaste iOS som i sin tur var alldeles för trögt på en iPhone 4.
Apple bestämmer alltså vad som är bäst åt dig, o vill du nånting annat så är det blankt nej. Så visst att många gillar hela deras ekosystem o trivs bra, men om ni nångång vill lämna sekten så kommer ni få ett jävla helvete.
peterh skrev:I mitt fall lät jag "bilder" importera den "monterade" ifonen ( den syns som ett device i findern), lätt som en plätt.
peterh skrev:Men jag håller med, en android fon kan monteras som en disk, och då flyttar man filer med "cp" ( eller copy rsync eller vad man nu har för favoritprigram att manipulera filer. Jag tror att en ifon inte har denna möjligheten(enkelt).
Ogjort skrev:Eller webbformulär:
Date of birth:
Man skriver in: 1958 01 26
ERROR: Date must be in format YYYY MM DD
E skrev:![]()
Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.
Harryup skrev:Oavsett GUI så är vanligt folk inte ingenjörer utan de kommunicerar med andra människor i defacto standardiserade program typ Word, Excel, Outlook, Acrobat,etc.etc. Att man kan klara sig långt med Linux gäller i princip om man jobbar på egen hand eller tillsammans med andra programmerare. För eller senare måste man t.ex. in i ett Excelblad som skall vara kompatibelt med andras macron etc. OM man jobbar ihop med andra personer. Annars kan man ju göra hur som helst men vill man saker skall vara gratis så länge det går så riskerar man att hamna i okompatibilitet. Men det är sällan eller aldrig omvärldens fel.
/Harry
Magnuz skrev:E skrev:![]()
Jag har även varit med om (hos Swedbank helt nyligen) att man inte får någon info alls, inte ens felaktig info, om vilket format som är rätt. Man får prova sig fram och jag minns inte vilken kombination av år och månad samt i vilken ordning, som blev godkänd.
Känner igen det där. Beroende på när man är född innebär det ju att man kanske inte heller kan veta att man fyllt i rätt! En annan variant är att ett exempel är ”förtryckt” i rutan där man ska skriva men så fort man ställer markören där försvinner det. Jaha, hur var det nu? Med eller utan bindestreck, eller var det snedstreck eller…
Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.
/Harry
peterh skrev:Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.
/Harry
Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).
Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.
( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)
Ogjort skrev:"Open Office" t.ex. har fått ett enormt genomslag.
Ogjort skrev:peterh skrev:Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.
/Harry
Nu har detta företag hamnat i en riktig fälla om de tror att dokument för framtiden skall skrivas i word.
Det finns ingen garanti att ett worddokument kan öppnas om 50 år eller mera, formatet är oduokumenterat, programmen som kan använda det är hemligt och inga garantier finns för att leverantören ens finns kvar (Eller också har leverantören ändrat tillräckligt mycket i ivern att sälja nya versioner att man tappat kompatibiliteten bakåt).
Skall något bevaras för omvärlded får det vara i "klassisk pdf", text eller någon öppen grafik.
( det kan ju finnas någon framtida arkeolog som kan läsa word-97 men vågar man satsa på det ?)
Nja... nere på textdokumentnivå finns ju redan flera olika, även "open source-program", som läser och konverterar det mesta.
"Open Office" t.ex. har fått ett enormt genomslag. Så nog har flera lyckats "dokumentera" insidan på Microsoft alltid.
T.ex. är det väl inga problem att läsa Word-dokument med ursprunglig formatering ens i Linux.
Utanför musikvärlden är jag mer orolig för sådant som Filemaker Pro, och liknande.
E skrev:Ogjort skrev:Eller webbformulär:
Date of birth:
Man skriver in: 1958 01 26
ERROR: Date must be in format YYYY MM DD
![]()
Mvh E*
peterh skrev:Harryup skrev:Tills den dag att man måste använda någon speciell mall osv. Att vara ensam användare är något helt annat än att använda sin dator för att fungera med omvärlden som är föränderlig. Våra programmerare använder vad dom vill och det är en blandning av Win, Mac, och linux men när jobbet skall dokumenteras så blir det i Word. Och då skickas dokument runt och det finns en omvärldsstandard som vi måste följa både för att fungera idag och för framtiden. Personligen så är jag van vid omvärldstänket sedan många år så jag lever efter att andra skall kunna öppna det jag skriver och att jag utan att förstöra mallar och macron skall kunna returnera ett dokument.
/Harry
E skrev:Jag syftar på det formulär som skall fyllas i då man ansöker om en kontokredit (först blir man automatiskt förflyttad till den gamla internetbanken eftersom den "nya" fortfarande inte är helt färdig). Datumet avser när man blev anställd.
Mvh E*
peterh skrev:Ogjort skrev:[...]
Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Väl?
Ja, du har helt rätt att time-machine gör backup på en dator. Kloning är något annat ( och det var inte jag som tog upp begreppet)
MacBruce skrev:peterh skrev:Ogjort skrev:[...]
Väl?
Ja, du har helt rätt att time-machine gör backup på en dator. Kloning är något annat ( och det var inte jag som tog upp begreppet)
TimeMachine fungerar ju tyvärr inte med äldre versioner av MacOS än 10.5. Då kan man i stället använda SilverKeeper från LaCie (som också gjorde snygga CD-drivar). Finns också i versioner för "gammel-Mac:ar". Programmet kan konfigureras på en rad olika sätt, t.ex så att det "nästan" fungerar som TimeMachine: man kan bestämma om nyare versioner av program skall skriva över de gamla eller bara adderas. Det kan också göra en bootbar klon av systemdisken. Programmet är numera "nedlagt" och kan vara svårt att hitta hos LaCie, men enkelt att googla fram och ladda ned från sin favoritsajt.
Ett nyare program i ungefär samma "anda" är SuperDuper!. Har använt det för att klona systemdiskar för MacOS upp till Catalina. Om man vill göra dem bootbara måste man betala för programmet, $27.95 för Catalinaversionen hos http://www.macupdate.com. Senast jag kollade, fanns det dock ännu inte någon "skarp" version för Big Sur.
peterh skrev:clonzilla gör en identisk klon då den körs från sin egen linux-kärna. Målsystemets os har ingen chans att påverka resultatet.
MEN: det finns mjukvaror som "nycklar" sig på saker utanför filsystemet, t.ex. diskens serienummer. Detta kan
inte kloning kopiera.
Ted_B skrev:Är alla moderna mobiler limmade, hur får man isär dem om man vill byta batteri?
paa skrev:[…] Batteritiden blev lite bättre men inte som på en ny, vilket ger luft åt mina funderingar om att det ska inte gå att få sådana här apparater att fungera perfekt i många år.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 49 gäster