Moderator: Redaktörer
peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
pLudio skrev:peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
Jo, det är bara att klona disken.
peterh skrev:pLudio skrev:peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).
Jo, det är bara att klona disken.
Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)
Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )
Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.
Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.
Ogjort skrev:peterh skrev:pLudio skrev:Jo, det är bara att klona disken.
Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)
Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )
Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.
Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.
Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?
Bill50x skrev:Och snart kommer Windows 11. Då krävs att ens dator har TMP: Trusted Plattform Module (TPM) version 2.0. Som är någon sorts säkerhetsgrej i form av ett chip på moderkortet samt mjukvara. Finns tydligen på moderna datorer, ibland kan man behöva aktivera i bios. Men jag har svårt att tro att det finns i min 10 år gamla burk. I så fall är det för mig bara köpa ny dator eller fortsätta med W10...
/ B
Maccis skrev:Vill bara inflika 2 saker:
*Det gör utmärkt att byta batterier i alla Apples bärbara - även om man kanske inte skall rekommendera det till ovana....alla ev. skruvmejslar går enkelt att få tag i, även batterier.
*Äldre Maccar fungerar bra med en "lättare" version av Linux - tex Ubuntu mfl.
goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
https://www.asus.com/Motherboards-Compo ... PM-M-R2-0/
[ Bild ]
pLudio skrev:goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
https://www.asus.com/Motherboards-Compo ... PM-M-R2-0/
[ Bild ]
Om du kan slå på Intel PTT eller AMD fTPM i BIOS så har du ett TPM-alternativ i chipset firmware.
Harryup skrev:@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.
/Harry Up
Tell skrev:Harryup skrev:@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.
/Harry Up
Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat
Tell skrev:Harryup skrev:@Ogjort
/Harry Up
Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat
Harryup skrev:@Ogjort
/Harry Up
Tell skrev:Men vaddå? Är Macintosh verkligen så illa att program slutar funka hit o dit så det krävs fyra olika installationer av OSet för att man ska kunna bruka allt? Folk brukar ju skryta om hur bra Apple är där man kan köra gamla grejer hur länge som helst? Jag har iofs länge haft uppfattningen att dom flesta Apple-produkter är ganska låsta, men när jag läser det här verkar det ju vara ÄNNU värre ändå. Låter ju verkligen som ni är lurade konsumenter ja!
goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.
Sådana förändringar kan vara illa nog för den som har ont om tid och mycket att göra. Jag undrar hur många arbetstimmar som går förlorade totalt p.g.a. diverse kanske inte helt motiverade gränssnittsförändringar… I övrigt försöker jag göra som du och anpassa mig snabbt men efter en viss utvärdering. Jag har t.ex hoppat över en hel del Windows-versioner och det är jag inte ledsen för.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster