Vi lurade konsumenter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Vi lurade konsumenter...

Inläggav Ogjort » 2021-06-26 17:06

Det är ju inte det att gamla Macar slutar fungera (eller Windowsmaskiner för den delen). Det är ju just DET som är min poäng.
De funkar utmärkt.

Jag kör en 100 år gammal stationär superprestanda-Mac som arbetsredskap.
För att kunna fortsätta köra Logic 9, som är väldigt stabilt och närmast buggfritt.
(allt för att undvika Logic 10, som är eländigt och buggigt)
Att jag inte uppgraderar är för att då slutar Logic 9 att fungera.

Jag kör en 200 år gammal Mac endast för "livespel" med Mainstage.
Funkar kalas.

Men...
I princip går de inte att använda till något annat.
Knappt ens läsa ett mail, eller se en tv-sändning, eftersom det blir väldiga problem att koppla upp dem mot omvärlden där allt uppgraderas hela tiden.

Innan system 10 (Unix) hade Macarna enastående bakåt-hänsyn.
I stort sett kunde jag köra vilket program som helst från 1989 även med senaste system 9-variant.

Så det GÅR (såklart), om man har den ambitionen.
Men då tvingar man inte folk att köpa nytt hela tiden, vilket är "företagsekonomiskt" dumt.

Jamenar företag som Apple uppfinner till och med säregna skruvar för att folk INTE ens ska kunna byta batteri - fast det egentligen går utmärkt.
I portabla står varningstext "OBS Byt absolut inte batteriet för då exploderar hela Västerås och mormor bryter benet".
Så man byter batteriet - tjoff bara. Och inte ens mormor får minsta lilla skada - och absolut inte datamaskinen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-26 17:17

Jag försökte hitta någon uppgift om vad det kostar att byta batteri i Note 20 Ultra och det var inte billigt – samt att de inte heller kunde garantera att telefonen förblir vattentät (IP68) efter detta avancerade ingrepp.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-26 17:36

peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).

Jo, det är bara att klona disken.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-06-26 17:45

pLudio skrev:
peterh skrev:Så här smidigt är det inte ens med freebsd, det enda jag minns som skulle kunna återskapa backup och installera på en fräsch disk var VMS ( någon som kommer ihåg ?).

Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)

Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )

Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.

Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-26 19:26

peterh skrev:
pLudio skrev:

Kan du utveckla detta ? Speciellt med olika stora diskar. Och varifrån ( nu talar jag om att alltid ha fungerande backuper)

Kloning bygger på att man har en kopia av disken, gjord vid ett tillfälle. För att ha en aktuell kopia behöver man ta en klon varje dag eller varje timme. Varje klon omfattar hela disken (?) en återskapningsklar backup för godtycklig tidpunkt kräver alltså många sådana.
Mac-ens time machine sköter detta automatiskt, ingentimg behöver användaren göra sedan man satt upp backuper, varje timme blir det en ny incrementell backup, klar att användas av installationsprogrammet när det behövs. Man kan välja vilken tidpunkt man vill återskapa, det behöver alltså inte vara den sista utan man kan välja att återskapa datorn som den såg ut för t.ex. 8 dagar sedan. ( bra om någonting skruvat upp maskinen )

Vad gäller freebsd kunde man ta incementella backuper mha dump , och dessa var bara så stora som ändringarna. Med nya freebsd ( som gärna använder zfs) fungerar inte dump utan man är hänvisad till tar eller zfs write, återlagring av dessa är inte trivial då man först måste återskapa ett fungerande OS innan man kan återlagra backupen. Linux har samma problem.

Nu var inte meningen att "basha" olika os utan at peka på att ett specifikt os har en fungerande strategi för skydd av data.

Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-06-26 20:28

Vill bara inflika 2 saker:

*Det gör utmärkt att byta batterier i alla Apples bärbara - även om man kanske inte skall rekommendera det till ovana....alla ev. skruvmejslar går enkelt att få tag i, även batterier.
*Äldre Maccar fungerar bra med en "lättare" version av Linux - tex Ubuntu mfl.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-26 21:54

Det kan väl kosta över tusenlappen plus resekostnader att få nytt batteri i en modern Iphone? Alternativt skicka iväg telefonen och vara utan telefon i x antal dagar. Och givetvis säkerhetskopiera allt.

Detta gör i runda slängar 750 kr/år och massa krångel och risk. Eller hur många har en auktoriserad verkstad i närheten?

Originalbatteri till min gamla Samsung kostar som sagt ~250 kr inkl frakt och vilken apa som helst kan byta det på nolltid utan verktyg. Man riskerar inte ens att något går sönder. :o

Mvh E*

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-06-26 22:13

Ogjort skrev:
peterh skrev:
pLudio skrev:Jo, det är bara att klona disken.

Kanske är en semantisk fråga - men jag vill nog mena att TimeMachine snarast är helt konstruerad för att den INTE ska kunna klona ett system.
EN klon är ju en identisk kopia av ALLT. Bara stoppa in i en annan dator, så startar den och funkar och har allt och ser ut som ursprunget.
Det går absolut inte med TimeMachine. (hittills på mina system i alla fall)
Time Machine kan bara återskapa till just den "individ" den kopierar ifrån.
(om inget ändrats på senare för mig okända varianter)
Väl?

Ja, du har helt rätt att time-machine gör backup på en dator. Kloning är något annat ( och det var inte jag som tog upp begreppet)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-26 23:16

Och snart kommer Windows 11. Då krävs att ens dator har TMP: Trusted Plattform Module (TPM) version 2.0. Som är någon sorts säkerhetsgrej i form av ett chip på moderkortet samt mjukvara. Finns tydligen på moderna datorer, ibland kan man behöva aktivera i bios. Men jag har svårt att tro att det finns i min 10 år gamla burk. I så fall är det för mig bara köpa ny dator eller fortsätta med W10...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-27 01:15

Bill50x skrev:Och snart kommer Windows 11. Då krävs att ens dator har TMP: Trusted Plattform Module (TPM) version 2.0. Som är någon sorts säkerhetsgrej i form av ett chip på moderkortet samt mjukvara. Finns tydligen på moderna datorer, ibland kan man behöva aktivera i bios. Men jag har svårt att tro att det finns i min 10 år gamla burk. I så fall är det för mig bara köpa ny dator eller fortsätta med W10...

/ B

Njä TMP 1.2 ska räcka vad jag läst, men såklart har fortfarande inte alla datorer det, inte ens vissa nya prylar. Min Lenovo-laptop ska nog funka iaf, men kommer undvika W11 sålänge det går eftersom jag inte ser dom relativt få nyheterna speciellt intressanta alls, skulle väl kanske vara Auto HDR och att man ska kunna köra Android-appar native, men verkligen inget jag behöver. Däremot är det lite av en dealbreaker att man inte kan flytta hela taskbaren längre, har alltid haft min på vänster sida av skärmen, men nu kan man tydligen enbart ha den där nere av nån väldigt oklart anledning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-27 01:20

Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
https://www.asus.com/Motherboards-Compo ... PM-M-R2-0/
Bild

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-06-27 07:33

Maccis skrev:Vill bara inflika 2 saker:

*Det gör utmärkt att byta batterier i alla Apples bärbara - även om man kanske inte skall rekommendera det till ovana....alla ev. skruvmejslar går enkelt att få tag i, även batterier.
*Äldre Maccar fungerar bra med en "lättare" version av Linux - tex Ubuntu mfl.

Även NetBSD http://www.netbsd.org gnetar fortfarande med versioner för 68k-Mac. Kollade nu, och även den senaste versionen av NetBSD är "portad" till 68k. Har inte själv testat de två senaste versionerna, då de Mac:ar som är avsedda för detta, väntar på "recapping". Tidigare versioner har dock funkat fantastiskt bra.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-27 10:00

goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
[ Bild ]

Om du kan slå på Intel PTT eller AMD fTPM i BIOS så har du ett TPM-alternativ i chipset firmware.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-27 10:19

pLudio skrev:
goat76 skrev:Det verkar finnas moduler förutsatt att man har en sån plats på moderkortet.
[ Bild ]

Om du kan slå på Intel PTT eller AMD fTPM i BIOS så har du ett TPM-alternativ i chipset firmware.

Tack för bra information.

Jag aktiverade precis AMD fTPM i BIOS, då återstår det väl att se om det blir en uppdatering till Windows 11. Jag kommer dock avvakta rapporter hur Reaper DAW och andra för mig viktiga program fungerar innan jag eventuellt uppgraderar. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-27 12:01

Windows Security -> Device security -> Security processor:

Security_processor_details.png
Security_processor_details.png (15.19 KiB) Visad 1753 gånger

När vi ändå berör ämnet så rekommenderar jag att ni slår på "Core isolation" bland samma inställningar om ni kan avvara lite RAM. Virtualisering behöver vara påslaget i BIOS.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-27 14:20

@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.

/Harry Up

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-27 14:31

Förutom Mobilt Bank-ID, där man kan argumentera för säkerhetsaspekter (men även för tillgänglighetsditon), så slutar då och då mer hifi-relaterade saker att fungera. Exempelvis så har Netflix valt, sedan något år, att inte längre stödja min gamla mobil. Trots att den inte i sig har några problem med att visa 1080p (jag har 2560×1440 skärm med >500ppi). Jag får alltså mycket bättre bild från C More, Youtube, SVT Play osv.

Dum som jag är har jag fortsatt att betala för Netflix HD i hopp om att det en vacker dag börjar fungera igen. Eller av rädsla för att det annars blir ännu sämre.

Mvh E*

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-27 16:52

Harryup skrev:@Ogjort
OM man vill köra ett äldre version av ett program som ger en problem med att köra nyare och andra program så skulle jag åtminstone partionera disken och starta om när du vill surfa eller köra streaming. Egentligen ännu hellre eftersom det är ett program i produktion faktiskt enbart använda datorn för detta program och inte ens surfa på den.
Då kan man också köpa någon jämngammal beggad dator och ha den i reserv samt i övrigt köra alla nyare program på den datorn.
Jag ser inte att det du råkar ut för på något vis beror på att du är lurad. Du har ju gjort valet själv att "trassla till det" med äldre versioner.
Personligen så sätter jag säkerhet som högsta prioritet så på den datorn jag kör BankID vill jag inte att den skall ta hänsyn till äldre nerlagda program för att kunna funka.

/Harry Up

Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-06-27 17:13

Tell skrev:

/Harry Up

Fast när det gäller Windows så finns det väl inte många äldre program som inte funkar på nyare Windows? Det är väl bara riktigt gamla spel eller 16-bit-grejer som inte funkar. O tvärt om så brukar väl dom flesta helt nya grejer funka rätt bra på äldre Windows sålänge det inte typ kräver nyare OpenGL eller nåt sånt från grafikkort.
Men vill man skydda sitt OS så kan man ju köra en VM i det bara, snabbare o lättare än boota om datorn till nåt annat :)

Äldre spel fungerar bra i DOSBox :D Om man gillar retor spel :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-27 17:51

Tell skrev:

/Harry Up

Fast nu kör ju Ogjort Mac. Men som princip så tycker jag att det program som är viktigast och som man kanske tjänar pengar på får man se till att det kommer att fungera utan problem. VM eller olika diskar, partitioner osv. gör ju att man kan tro på att man kan få igång programmet även nästa gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-27 17:53

PC har ju alltid haft fördelen med att man kan köpa en ny PC och i regel med lite eftertanke få den att köra gamla os. På en ny Mac så går endast det senaste MacOSX eller Win 10.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-27 20:42

/Harry Up

Det är ju det jag gör :-)
Jag kör fyra olika systemprogram för att få olika saker att funka.
Men det beror ju inte på att jag är galen - utan på att världen är det.
"Trassla till det", är ju heller inget val utan en framtvingad nödvändighet.
Med liiiiite mer ansträngning från både hårdvaru- och mjukvarutillverkarna skulle det inte behövas.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-28 01:27

Eller lagstiftning.

För övrigt kan jag inte låta bli att tänka på dubbeltydigheten i rubriken. Verb/adjektiv. Men det låter väl inget vidare med "Oss lurade konsumenter", eller hur? Trots att det ju handlar om oss lurade konsumenter. 8O

Att det inte är Ogjort & Co som har lurat konsumenter, känns förstås som ett rimligt antagande. Men ändå …

Mvh E*

PS. Jag kom på hur man kan göra! "Vi, lurade konsumenter". Eller tankstreck. Hmm, kanske.

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-28 01:44

Men vaddå? Är Macintosh verkligen så illa att program slutar funka hit o dit så det krävs fyra olika installationer av OSet för att man ska kunna bruka allt? Folk brukar ju skryta om hur bra Apple är där man kan köra gamla grejer hur länge som helst? Jag har iofs länge haft uppfattningen att dom flesta Apple-produkter är ganska låsta, men när jag läser det här verkar det ju vara ÄNNU värre ändå. Låter ju verkligen som ni är lurade konsumenter ja!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-28 02:56

Tell skrev:Men vaddå? Är Macintosh verkligen så illa att program slutar funka hit o dit så det krävs fyra olika installationer av OSet för att man ska kunna bruka allt? Folk brukar ju skryta om hur bra Apple är där man kan köra gamla grejer hur länge som helst? Jag har iofs länge haft uppfattningen att dom flesta Apple-produkter är ganska låsta, men när jag läser det här verkar det ju vara ÄNNU värre ändå. Låter ju verkligen som ni är lurade konsumenter ja!

Japp SÅ illa är det.
Jag tror tempus är avgörande.
Äppleanvändare brukade skryta om hur bakåtkompatibelt det var. (jag med)
Och - hur väl de hela tiden korrigerade för proffsanvändarna.
Så var det faktiskt.
Men jag skulle absolut inte rekommendera Äpplen för någon som tänker sig börja fixa idag. Inte på en fläck.

Om någon skryter om det nu - har de missat allt, ty det är totalt förändrat.
Numera blir man bara förbannad på Apple. Men man sitter låst vid plattformen pga decennier av arbetsfiler.
Proffsanvändarna som tidigare var deras bästa toklojala reklampelare och centrala användargrupp, skiter man idag fullständigt i.
Idag tjänar man stålars på telefoner och annat i masseffekt snarare än på en liten trogen grupp bild- och ljudmänniskor.

Typexempel:
Samtal till Logic specialsupport där "experten" ber oss att även rapportera buggen direkt till Apple:
"Vi har påpekat det där - men det hjälper inte att VI säger till"

På den vägen är det.

Program som Logic och Final Cut är klart försämrade i sina nya varianter.

Men de STORA kompatibilitetsproblemen uppstår pga nätet.
Nyss (för en timme sedan) upphörde t.ex. en hel del program från TV4-play att funka - om du inte installerar senaste versionen av webbläsare.
(gissningsvis för att Widvine uppdaterats)
Om istället de STORA mediebolagen hörde av sig till Google och sa: Om ni inte fixar det här för alla våra användare så skiter vi i både er och DRM.
Men så gör man inte - utan lägger istället fixifikationerna som användarnas ansvar.

Prutt!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-28 08:05

DRM är verkligen enda anledningen till att jag installerat Windows på HTPC:n. Det viktigaste är att det bara fungerar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-28 11:27

Jag kan inte på något se att någon av plattformarna är mer problematisk än den andra. Regeln är alltid att man får support på den nuvarande versionen om än av varierande kvalité. Sitter man som proffs med för gamla grejor spelar det ingen roll om man ber om support på Win, MacOSX, Win server, Adobe , MS det är likadant om man ser till det generellt. Om man tycker att något är dåligt med de nya programmen så kanske det är för att man använder de på ett sätt man lärt sig, eller jobbar med något specifikt som inte går att uppgradera.
Jag skulle säga att det ända generellt dåliga med Apples system är att man inte kan installera äldre os på en ny dator i övrigt är det som att hålla vilken modern Win10 vid liv. Man kan även köra äldre OS virtuellt på en ny Mac men inget att rekommendera.
Men när det gäller att ha gamla datorer snurrande så är det som med Win. Man köper reserver. Och använder den inte på nätet. Flyttar filer med minnespinne typ. Jobbar i blandad miljö dagligen som jag ansvarar för, om man föredrar Mac eller Pc är som att föredra AIK eller DIF.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-28 11:46

Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.
Själv har jag kommit till insikten att ju tidigare man sätter sig in i det nya, desto snabbare går övergången och inte sällan inser man att det nya faktiskt kan vara mer logiskt än det gamla. I regel tar det väl högst en vecka att acklimatisera sig till det nya. :)

Om man vägrar anpassa sig till det nya och håller sig fast vid en gammal version av ett program så kommer man oundvikligen få stora problem förr eller senare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-06-28 11:58

goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.

Sådana förändringar kan vara illa nog för den som har ont om tid och mycket att göra. Jag undrar hur många arbetstimmar som går förlorade totalt p.g.a. diverse kanske inte helt motiverade gränssnittsförändringar… I övrigt försöker jag göra som du och anpassa mig snabbt men efter en viss utvärdering. Jag har t.ex hoppat över en hel del Windows-versioner och det är jag inte ledsen för.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-28 12:04

Magnuz skrev:
goat76 skrev:Den vanligaste orsaken till att folk vill hålla sig kvar vid gamla versioner av program är nog att de inte gillar det nya gränssnittet eller att några funktioner bara har flyttats, inte nödvändigtvis att programmet i sig blivit sämre.

Sådana förändringar kan vara illa nog för den som har ont om tid och mycket att göra. Jag undrar hur många arbetstimmar som går förlorade totalt p.g.a. diverse kanske inte helt motiverade gränssnittsförändringar… I övrigt försöker jag göra som du och anpassa mig snabbt men efter en viss utvärdering. Jag har t.ex hoppat över en hel del Windows-versioner och det är jag inte ledsen för.

Den värsta var nog Windows 8 (eller var det första versionen av Windows 10?), jag var tvungen att googla hur man skulle gå tillväga för att stänga av datorn, lösningen på det stora problemet var att föra muspekaren högst upp i ett av hörnen för att komma åt avstängnings-menyn. :D

Självklart finns det riktigt idiotiska gränssnitt och funktioner, men de flesta förändringar har oftast bara en kortare inlärningstid.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi