Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Skulle kunna tänka mig att man nyttjar en liknande strategi som används för upplevd smärta.
Strmbrg skrev:Så, nä, att mäta det där är nog både knepigt och inte mödan värt.
Jag är egentligen ej heller ute efter att komma fram till - eller få veta hur - det skall gå till.
Vi är nog hyfsat ense om att ”inmatat” skiljer avsevärt från ”utmatat”.
Åtminstone om ”inmatat” avser det som hörs i lokalen där pianisten sitter och lirar och ”utmatat” avser det som når öronen hos lyssnaren hemmavid.
Och: i normalfallet har hemmalyssnaren inte någon specifik referens till hur det lät i inspelningslokalen. Däremot kan lyssnaren uppleva en eller annan grad av realism. Låter det trovärdigt och verkligt eller låter det onaturligt?
Två personer som lyssnar på samma pianoinspelning över samma anläggning i samma rum kan ha olika uppfattning om hur trovärdigt och realistiskt det låter. Dels kan skillnaden bero på i vilken grad lyssnaren har erfarenhet av i sammanhanget relevant ”live-lyssning”. Dels kan skillnaden bero på hur de olika lyssnarna ”processar” det som når öronen vid hemmalyssningen.
Strmbrg skrev:Den där fina pianoinspelningen låter inte alls illusorisk när jag efter den långa tjänsteresan slår mig ner för att lyssna på lite musik på kvällskvisten.
Jag har upptäckt att om jag tar min kvällsdusch och sedan slår mig ner igen, så låter samma spår plötsligt "mycket bättre".
KarlXII skrev:Enkelt. Man räknar stående hårstrån på armar och/eller nacke.
petersteindl skrev:Alltså, vad redovisar en mätning? Tål att funderas på. Tror faktiskt att ingen riktigt förstår innebörden i frågan!
En mätning ger ett mätresultat! Det vet nog alla. Men vad är just detta med mätresultat?
Ett mätresultat kan oftast representeras i ett diagram. I ett tvådimensionellt diagram finns en X-axel och en Y-axel.
Vad representerar Y-axeln?
Vad representerar X-axeln?
I ett tredimensionellt diagram finns även en Z-axel. Vad representerar den?
På Y-axeln representerar man värdet på den uppmätta storheten. Det kan vara Amplitud, kraft, energi, hastighet, massa, acceleration, längd, temperatur, osv.
Det är fysikaliska mätningar på fysikaliska storheter.
Hur mäter man mentala storheter? Kan man göra fysikaliska mätningar på mentala storheter?
Eller kan man endast göra mentala mätningar på mentala storheter?
Eller kan man göra fysikaliska mätningar i form av neurala mätningar på mentala storheter?
Exempel:
I Strmbrgs fall skulle storheten Illusion representeras på Y-axeln och den har i så fall en viss enhet, t.ex. Strmberg.
Storheten Kraft har enheten Newton N där 1 N = 1 kg*m/s^2.
På samma sätt skulle storheten Illusion kunna ha enheten Strmbrg SBG där 1 SBG = 1 någonting (exempelvis 1 kg*A*m^3/Hz*K*mol*s).
Men, det är i så fall fysikaliska enheter.
Gör man neurala mätningar på mentala storheter så måste man ändå kalibrera mätinstrumentet utifrån det mentala resultatet.
Då frågar man sig om man kan göra en perfekt global kalibrering som gäller alla subjekt/människor ?
Det är lite funderingar i ämnet.
Hör man frekvensgång? Frekvensgång är en överföringsfunktion.
Man kan höra resultatet av en överföringsfunktion.
Frekvensgång yttrar sig i upplevelse av spektralt innehåll eller upplevelse av förändring av spektralt innehåll då jämförelse görs.
Men Frekvensgång kan även yttra sig i form av upplevelse av placering av hörda ljudobjekt.
Men hur är det med Illusion?
InputXYZ
Illusion =
eller
eller
eller
eller
eller [ Bild ]
MvH
Peter
goat76 skrev:
Trådens ämne är aningen diffust tycker jag, hur mäter man inlevelseförmåga?![]()
Jag hade personligen tyckt att det hade varit mycket mer intressant ifall trådens syfte var att diskutera det som faktiskt finns på en bra inspelning vad gäller tredimensionell information, och hur man praktiskt kan gå tillväga för att öka uppfattbarheten av det djup och den separation som målar upp en relativt trovärdig illusion, oavsett om den är artificiellt skapad eller om det är en lyckad inspelning av ett riktigt rum.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Alltså, vad redovisar en mätning? Tål att funderas på. Tror faktiskt att ingen riktigt förstår innebörden i frågan!
En mätning ger ett mätresultat! Det vet nog alla. Men vad är just detta med mätresultat?
Ett mätresultat kan oftast representeras i ett diagram. I ett tvådimensionellt diagram finns en X-axel och en Y-axel.
Vad representerar Y-axeln?
Vad representerar X-axeln?
I ett tredimensionellt diagram finns även en Z-axel. Vad representerar den?
På Y-axeln representerar man värdet på den uppmätta storheten. Det kan vara Amplitud, kraft, energi, hastighet, massa, acceleration, längd, temperatur, osv.
Det är fysikaliska mätningar på fysikaliska storheter.
Hur mäter man mentala storheter? Kan man göra fysikaliska mätningar på mentala storheter?
Eller kan man endast göra mentala mätningar på mentala storheter?
Eller kan man göra fysikaliska mätningar i form av neurala mätningar på mentala storheter?
Exempel:
I Strmbrgs fall skulle storheten Illusion representeras på Y-axeln och den har i så fall en viss enhet, t.ex. Strmberg.
Storheten Kraft har enheten Newton N där 1 N = 1 kg*m/s^2.
På samma sätt skulle storheten Illusion kunna ha enheten Strmbrg SBG där 1 SBG = 1 någonting (exempelvis 1 kg*A*m^3/Hz*K*mol*s).
Men, det är i så fall fysikaliska enheter.
Gör man neurala mätningar på mentala storheter så måste man ändå kalibrera mätinstrumentet utifrån det mentala resultatet.
Då frågar man sig om man kan göra en perfekt global kalibrering som gäller alla subjekt/människor ?
Det är lite funderingar i ämnet.
Hör man frekvensgång? Frekvensgång är en överföringsfunktion.
Man kan höra resultatet av en överföringsfunktion.
Frekvensgång yttrar sig i upplevelse av spektralt innehåll eller upplevelse av förändring av spektralt innehåll då jämförelse görs.
Men Frekvensgång kan även yttra sig i form av upplevelse av placering av hörda ljudobjekt.
Men hur är det med Illusion?
InputXYZ
Illusion =
eller
eller
eller
eller
eller [ Bild ]
MvH
Peter
Jag såg det här inlägget tidigare i morse, varför tog du bort det då?
Trådens ämne är aningen diffust tycker jag, hur mäter man inlevelseförmåga?![]()
Jag hade personligen tyckt att det hade varit mycket mer intressant ifall trådens syfte var att diskutera det som faktiskt finns på en bra inspelning vad gäller tredimensionell information, och hur man praktiskt kan gå tillväga för att öka uppfattbarheten av det djup och den separation som målar upp en relativt trovärdig illusion, oavsett om den är artificiellt skapad eller om det är en lyckad inspelning av ett riktigt rum.
jansch skrev:Jag blir lite förvirrad av trådens inlägg.
Illusion är ju att "lura" hjärnan.
I all återgivande av musik vid lyssning vet vi om att det inte är en verklig ljudhändelse. Vi är pinsamt medvetna om att det är en ljudanläggning som producerar upplevelsen.
Det är först när källan till ljudhändelsens är obekant och vi uppfattar den som verklig, fast den inte är det, som illusion uppstår.
OM vi inte på förhand vet att ljudet är återskapat via t.ex en sterero är det ganska lätt att "lura" hjärnan och det behövs inte någon "high end" utrustning för att illusion skall uppstå. Hjärnan är då väldigt okritisk under förutsättning att ljudhändelsen passar in i situationen som en naturlig varseblivning.
DVD-ai skrev:Jag vill bara säga att jag tycker detta är en mycket intressant tråd, även om jag själv inte fått suget att skriva något inom ämnet i den änu....
Strmbrg skrev:Hur vi lyssnar, vad vi fokuserar på och kanske framförallt - vad slags musik vi gillar att lyssna på, påverkar säkerligen både hur man reagerar på trådämnet och hur man bemöter detsamma med inlägg.
Jag avser BARA sådan musik som framförs direkt från akustiska instrument via akustiken i en sal till åhörare. Det blir för komplext att resonera kring illusioner, om annan slags musik skall rymmas i resonemangen.
Se helst trådrubriken som lite av uppmärksamhetsskapare snarare än som en helt bokstavligt syftande fråga.
Det kunde ha stått "Hur uppstår en illusion?" istället.
Oavsett så är det en fråga att RESONERA kring snarare än det är en fråga att SVARA hur det ligger till på.
Jag kan ju exempelvis förnimma musik i en dröm. En cello kan i drömmen brumma loss. Det finns ingen yttre avsändare alls. En förnimmelse som uppstår från ett "arkiv" i hjärnan samt diverse andra hjärn-processer.
Jag kan förnimma cellon av "oväsendet" från en gammal Intel klockradio i vit plast med såna där sifferplattor som bläddras fram. Det återges illa, men jag får likafullt en illusion av att det är en cello och inte bara en mix av frekvenser. Förmodligen behöver jag - dock helt automatiserat och simultant - processa den där frekvensmixen och leta i "arkivet" för att cello-illusionen skall uppstå.
Intel-klockradion serverar "en streckgubbe" men jag omvandlar de serverade strecken till en människa.
Snacka om processorkapacitet!
![]()
Med denna raffinerade processorkapacitet hos mottagaren i beaktande:
-Hur mycket förfining av avsändardelen behöver vi egentligen?
Om vi förfinar avsändardelen så kan mottagardelen minska på processandet.
Minskar processandet så minskar ansträngningen.
-När har avsändardelen blivit TILLRÄCKLIGT bra? När börjar förfiningen bli ett självändamål?..
-Eller kanske minst lika intressant: Hur illa kan det låta innan jag upphör att få en illusion av en cello?
Bonusfundering:
Är det individuellt - och kanske dessutom tillståndsberoende - var gränsen går, för att det börjar låta så illa, att det inte längre uppstår en association till en cello?
goat76 skrev:
Många andra typer av musik, helst de med akustiska trummor vars inspelningstekniker lutat sig starkt åt hur de akustiska trummornas ljud faktiskt låter i ett rum, de delar precis samma typ av parametrar som ett akustiskt skeende i en konsertsal för klassisk musik.
Magnuz skrev:goat76 skrev:
Många andra typer av musik, helst de med akustiska trummor vars inspelningstekniker lutat sig starkt åt hur de akustiska trummornas ljud faktiskt låter i ett rum, de delar precis samma typ av parametrar som ett akustiskt skeende i en konsertsal för klassisk musik.
Dessa inspelningstekniker verkar inte vara så många, eller? Det mesta närmickas och har inte så stora likheter med hur trummor låter i verkligheten tycker jag. Bra ämne för en annan tråd för övrigt, realistiska trumljud.
Strmbrg skrev:Beträffande inspelningstekniken:
För min del får de som spelar in göra det lite som de vill. Jag bryr mig enbart om hur resultatet blir.
Åtminstone om jag bortser från att det såklart kan vara intressant att veta hur de gått tillväga.
Om de kör med något ”reverb” eller så, spelar inte så stor roll så länge det gynnar min upplevelse.
Reverb kanske kan betraktas som något artificiellt, onaturligt, men man kan ju även betrakta en mikrofon som något onaturligt i förhållande till ett öra.
Strmbrg skrev:Beträffande inspelningstekniken:
För min del får de som spelar in göra det lite som de vill. Jag bryr mig enbart om hur resultatet blir.
Åtminstone om jag bortser från att det såklart kan vara intressant att veta hur de gått tillväga.
Om de kör med något ”reverb” eller så, spelar inte så stor roll så länge det gynnar min upplevelse.
Reverb kanske kan betraktas som något artificiellt, onaturligt, men man kan ju även betrakta en mikrofon som något onaturligt i förhållande till ett öra.
petersteindl skrev:
...
Nu är frågan vilken Illusion som eftersträvas?
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Conan skrev:
Jag tror inte chansen är speciellt stor att det blir en bra inspelning om inspelningsteknikern gör lite "som de vill". På samma sätt är det begränsad chans att måltiden blir bra om kocken gör lite som han/hon vill. Kunskap & yrkesskicklighet är avgörande för slutresultatet.
Vad jag menar är att jag som lyssnare inte lägger mig i hur de gör. Jag är intresserad av resultatet inte metoden.
jansch skrev:Angående mitt förra inlägg....
I grunden håller jag med både goat76 och Peter och har inga probem med att tolka strmbrgs rubrik och inlägg.
Jag ville nog bara påpeka det faktum att OM vi vet att ljudhändelsen är skapad av en musikanläggning granskar vi kritiskt återgivningen.
Är vi omedvetna om att ljudhändelsen är "fejk" är vi väldigt lättlurade där ljudkvalitet är underordnad.
Så min fråga blir då - kommer vi någonsin kunna uppleva den perfekta återgivningen, den kan ju vara väldigt mycket bättre än verkligheten (balans, renhet, dynamik, stereoperspektiv,mm) ....... men vi VET att den är en reproduktion och därför på förhand dömd att vara en "kopia".
Fast jag gillar bättre "illusorisk" i detta sammanhang.
jansch skrev:Angående mitt förra inlägg....
I grunden håller jag med både goat76 och Peter och har inga probem med att tolka strmbrgs rubrik och inlägg.
Jag ville nog bara påpeka det faktum att OM vi vet att ljudhändelsen är skapad av en musikanläggning granskar vi kritiskt återgivningen.
Är vi omedvetna om att ljudhändelsen är "fejk" är vi väldigt lättlurade där ljudkvalitet är underordnad.
Så min fråga blir då - kommer vi någonsin kunna uppleva den perfekta återgivningen, den kan ju vara väldigt mycket bättre än verkligheten (balans, renhet, dynamik, stereoperspektiv,mm) ....... men vi VET att den är en reproduktion och därför på förhand dömd att vara en "kopia".
Fast jag gillar bättre "illusorisk" i detta sammanhang.
Strmbrg skrev:
Det där är väldigt intressant.
Fejk som upplevs som äkta även efter avslöjandet, fejk som upplevs som fejk först efter avslöjandet.
Låt oss då backa lite i resonemangen:
Att ÖVERHUVUDTAGET spela in symfoniorkestern och sedan spela upp inspelningen - är inte det fejk, alldeles OAVSETT hur man har gått tillväga?
Tål att tänka på.
JM skrev:Strmbrg skrev:
Fejk som upplevs som äkta även efter avslöjandet, fejk som upplevs som fejk först efter avslöjandet.
Att ÖVERHUVUDTAGET spela in symfoniorkestern och sedan spela upp inspelningen - är inte det fejk, alldeles OAVSETT hur man har gått tillväga?
Tål att tänka på.
Identiskt ljud från högtalarna uppfattas olika beroende på din mentala inställning - som äkta eller fejk. Identisk perception upplevs olika beroende på din kognitiva inställning till perceptionen.
Således är det dina tidigare kognitiva erfarenheter som styr om samma ljud upplevs som äkta eller fejk. Till viss del är ljudet i sig är oväsentligt.
Det är den kognitiva kontexten som avgör.
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:
Tål att tänka på.
Identiskt ljud från högtalarna uppfattas olika beroende på din mentala inställning - som äkta eller fejk. Identisk perception upplevs olika beroende på din kognitiva inställning till perceptionen.
Således är det dina tidigare kognitiva erfarenheter som styr om samma ljud upplevs som äkta eller fejk. Till viss del är ljudet i sig är oväsentligt.
Det är den kognitiva kontexten som avgör.
JM
Det där är också intressant. Alltså hur OLIKA jag kan uppleva ljudet vid skilda tillfällen - allt annat lika - beroende på mig själv. Vi har en avsändarsdel och en mottagardel i överföringskedjan. I sin mest tillspetsade betraktelseform är det bara jag som lyssnar som är mottagare. Allt dessförinnan är delar av avsändaren.
Jag får mig tillsänt diverse luftvibrationer via öronen i min lyssningsfåtölj hemma. Dessa vibrationer är inte på långa vägar likadana som de var oavsett plats i konsertsalen. Det går inte att hitta en enda punkt i konsertsalen där vibrationerna är identiska med dem som anländer till mina öron i mitt lyssningsrum. Vare sig vi letar efter dem nära mikrofonerna eller någon annanstans. Det behöver inte ens undersökas för att inses.
Däremot kan vi sätta toleransgränser - inom vilka vi VÄLJER på någon VALD grund - att KLASSA skillnader som varande likhet.
Åter till mottagardelen, jag själv. Jag besitter en ENASTÅENDE processorkapacitet. Jag kan identifiera det MYCKET förvrängda ljudet av min mormors röst via telefonens högtalare. Jag fixade detta redan på den tiden INNAN telefoner hade skärmar där det stod MORMOR när mormor ringde. Det är såklart inte enbart rösten utan att vederbörande inleder samtalet med att säga "Hej det är mormor" som hjälper till med identifikationen, men den som vill - förstår vad jag menar.
Den enastående processorkapaciteten kan emellertid variera i kvalitet över tid. Den kan variera med näringsbrist, alkoholpåverkan, sinnesstämning, stressnivå, koncentrationsnivå, trötthet och en massa annat.
Jag har insett att det emellanåt räcker med den där kvällsduschen för att ett återinträde i lyssningsrummet skall ge en betydligt bättre orkesterillusion än innan duschen.
Fokuset - kanske speciellt hos kill-domänen av mänskligheten - har en påtaglig slagsida åt teknik rent allmänt, och förklaringsmodeller kring hemmamusiklyssningens förutsättningar ligger därmed på tekniksidan. Bättre apparatprestanda, bättre rumsbehandling, djupare, starkare och renare basåtergivning (som ett högprioriterat specialområde...) mm får MYCKET stor uppmärksamhet.
Jag ifrågasätter inte alls att tekniksidan uppmärksammas, den är lockande, intressant, spännande, utmanande och allmänt kul! Och inte på mycket långa vägar oväsentlig!!
Men den där duschen är intressant att ha med i helhetsresonemangen. Om inte annat för att få helhetsperspektivet.
JM skrev:...Alkohol är kontraproduktivt. Det ångest dämpande inslaget av alkohol kan skenbart ge en positiv effekt på kognitionen men alla objektiva studier pekar på att effekten är motsatt.
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:...Alkohol är kontraproduktivt. Det ångest dämpande inslaget av alkohol kan skenbart ge en positiv effekt på kognitionen men alla objektiva studier pekar på att effekten är motsatt.
Jag har dels drabbats av diabetes, dels - redan innan dess - mer eller mindre tröttnat på alkoholhaltiga drycker.
Alkohol påstås emellanåt av en del personer ge ett positivt tillskott till hemmamusiklyssning. Vari det positiva består har jag inte fått klarhet i.
Strmbrg skrev:Min främsta värderingsparameter är illusion av realism.
Alla andra parametrar betraktar jag (åtminstone som det är i nuläget) som mer eller mindre relevanta delparametrar som skall bidra till den där realismen.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Min främsta värderingsparameter är illusion av realism.
Alla andra parametrar betraktar jag (åtminstone som det är i nuläget) som mer eller mindre relevanta delparametrar som skall bidra till den där realismen.
Realismen är viktig. I alla fall där det finns en realism. Någon som komponerat sin musik i en dator och meckat med de inskilda digitala instrumenten i diverse program har förmodligen ingen tanke på att det är någon realism som ska förmedlas.
Därutöver kan man diskutera vilken form av realism som ska återges. Är det rummet eller musikernas intentioner som ska återskapas?
Jag kan tänka mig två olika scenarior: Man sitter och lyssnar, har rummet framför sig och kan nästan ta på musikerna. Man ser musikerna framför sig traktera sina instrument.Men kanske tycker man inte att musikerna är något vidare, det låter helt enkelt lite tråkigt.
Scenario två. Man hör bara musiken, det låter fantastiskt bra, alla verkar spela på topp. Men rummet/realismen finns inte där. Ljudet ligger platt mellan högtalarna.
Vad föredrar du? Personligen vill jag naturligtvis ha båda, alltså bra ljud, rumslig upplevelse och givetvis en hög musikalisk upplevelse. Men om jag måste välja? Hur vikar jag respektive synsätt? Jag har suttit på demos där jag upplevt ett fantastiskt ljud och efter bara någon minut börjat fundera på något annat. Det har jag gjort hemma också. Jag har också upplevt att det spelats musik på mässor där jag tänkt "den här artisten måste jag kolla vidare på". Extremt sällan har jag varit med om "vilka detaljer den här förstärkaren/spelaren/högtalaren presenterar, den måste jag köpa eller kolla upp".
Så vilken illusion vill vi ha?
/ B
DVD-ai skrev:Ett bra sätt att närma sig är att helt enkelt ha ett mycket ljudtransparent tyg spänt framför hela anläggningen.
Därmed så upplever i alla fall jag att illusionen blir bättre och ljudet upplevs mer som i verkligheten, ljudbilden kan bli något fantastiskt bra!
Bill50x skrev:Intressant diskussion. Jag återkommer till Enid Lumley som skrev i the absolute sound i början av 80-talet. Hon menade att en del av hennes tweak (hon var ganska extrem) mer var baserade på hur de påverkade lyssnaren, inte anläggningen. Hon menade tex att det inte ska finnas någon metall i stolen man sitter och lyssnar i, att man inte ska ha några elkablar i närheten (oavsett om "strömdragare" är anslutna) osv. Om hon provat att duscha före lyssningssessionerna minns jag inte att jag läst om men det kanske var en enkel standardrutin?
/ B
Conan skrev:DVD-ai skrev:Ett bra sätt att närma sig är att helt enkelt ha ett mycket ljudtransparent tyg spänt framför hela anläggningen.
Därmed så upplever i alla fall jag att illusionen blir bättre och ljudet upplevs mer som i verkligheten, ljudbilden kan bli något fantastiskt bra!
Det där har jag funderat på och tänker testa! Någon som har ett bra tips på lämpligt tyg?
Strmbrg skrev:Jag har dels drabbats av diabetes, dels - redan innan dess - mer eller mindre tröttnat på alkoholhaltiga drycker.
Alkohol påstås emellanåt av en del personer ge ett positivt tillskott till hemmamusiklyssning. Vari det positiva består har jag inte fått klarhet i.
Kanske att det låter "bättre".
Conan skrev:Det där är ju intressant och jag brukar tänka; Tänk om utvecklingen från säg 50-talet hade övervägande handlat om "tweaks" som inte hade med anläggningen att göra utan mer omgivningen och personen som lyssnar.
Bill50x skrev:Conan skrev:Det där är ju intressant och jag brukar tänka; Tänk om utvecklingen från säg 50-talet hade övervägande handlat om "tweaks" som inte hade med anläggningen att göra utan mer omgivningen och personen som lyssnar.
Det är ju synnerligen svårt att standardisera eller ens mäta denna form av påverkan. Skulle nog själv ha svårt för ett album med baksidestexten "Innan du lyssnar på detta album rekommenderas en minst 10 minuter lång dusch i 45-gradigt vatten och tvagning med olivoljetvål samt ett intag av minst 33 cl Belgian Brown Ale och åtminstone 10 minuters vila i den metallfria lyssningsfotöljen".
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Det där är ju intressant och jag brukar tänka; Tänk om utvecklingen från säg 50-talet hade övervägande handlat om "tweaks" som inte hade med anläggningen att göra utan mer omgivningen och personen som lyssnar.
Det är ju synnerligen svårt att standardisera eller ens mäta denna form av påverkan. Skulle nog själv ha svårt för ett album med baksidestexten "Innan du lyssnar på detta album rekommenderas en minst 10 minuter lång dusch i 45-gradigt vatten och tvagning med olivoljetvål samt ett intag av minst 33 cl Belgian Brown Ale och åtminstone 10 minuters vila i den metallfria lyssningsfotöljen".
Ja det är svårt att standardisera, mäta och också bedriva normal produktutveckling med ormolja. Kommer oljan från två snokar att vara bättre än en mot den brustna blindtarmen?
Strmbrg skrev:Den där duschen jag talar om skall väl nämnas sker i gängse kranvatten och med en erforderlig mängd för ändamålet avsett rengöringsmedel.
Jag duschar således inte i ormolja.
Duschen är ingenting magiskt, det är ren vederkvickelse.
dewpo skrev:Varför ljuga? En illusion mäts förstås i antalet vilseledda!
Tweakofilen: -Jag såg Jesus gå på vatten, han måste vara guds son!
Normala ljudentusiasten: -Jo han är en duktig illusionist den där Jesus, men guds son nja.
Tweakofilen: -Jag såg Jesus uppstiga från de döda, han är guds son!
Normala ljudentusiasten: -Dom tog ner honom för tidigt, han kvickna till, så vad?
Tweakofilen: -Jag har blivit frälst, sett ljuset, jag ska få leva för evigt!
Normala ljudentusiasten: -Verkligheten kommer ifatt dig också
Strmbrg skrev:Kan du kanske vara lite mer rakt på sak och berätta vad du har för konkreta kommentarer till huruvida en dusch påverkar mig som mottagare av luftmolekylrörelserna och huruvida den påverkan kan ha (eller inte ha) någon inverkan på den process som får mig att omvandla dessa luftmolekylrörelser till förnimmelsen av en orkester?
Förklara gärna hur DU resonerar?
Kan vi vara - eller är vi inte - eniga om att det inte låter utan att någon hörande utsätts för luftmolekylrörelserna till exempel? Och inte bara ja eller nej på det, utan mycket gärna ditt resonemang bifogat.
Användare som besöker denna kategori: Sunde och 43 gäster