Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Testa vetja
Mina högtalare levererar scenen som scenen var, fast somliga påstår att ljudbilden blir låg, men det är för att de förleds av synen.
JonasB skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Mina högtalare levererar scenen som scenen var, fast somliga påstår att ljudbilden blir låg, men det är för att de förleds av synen.
Kan verkligen sådana där ortoakustiska högtalare återge scenen som den var?
hifikg skrev:JonasB skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Kan verkligen sådana där ortoakustiska högtalare återge scenen som den var?
Du är välkommen när du har vägarna förbi
I-or skrev:Det går bra att flytta upp högtalarna några decimeter för mer höjd i ljudsceneriet, men man får förstås en något annan frekvensgång både för direktljudet och rumsbidragen p.g.a. detta.
avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
JonasB skrev:avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
Det skulle ju inte se klokt ut. I och för sig om det skulle slå väl ut så får man kanske smida en specialfot
hifikg skrev:JonasB skrev:avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
Det skulle ju inte se klokt ut. I och för sig om det skulle slå väl ut så får man kanske smida en specialfot
Släck ljuset när du lyssnar så slipper du se. Och kanske behöver du inte ens flytta högtalarna.
avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
JonasB skrev:Jag tror att jag skulle uppskatta ljudbilden något högre upp, typ som att artisten står upp medan jag sitter. Som det är nu sitter hen på max samma höjd och om jag ställer mig upp är "scenen" på tok för låg. Är det så enkelt som att flytta upp högtalarna eller är det andra bra egenskaper som går förlorade då? Diskanterna är i ca samma höjd som öronen när jag sitter. Bespara mig svaret prova
JM skrev:JonasB skrev:Jag tror att jag skulle uppskatta ljudbilden något högre upp, typ som att artisten står upp medan jag sitter. Som det är nu sitter hen på max samma höjd och om jag ställer mig upp är "scenen" på tok för låg. Är det så enkelt som att flytta upp högtalarna eller är det andra bra egenskaper som går förlorade då? Diskanterna är i ca samma höjd som öronen när jag sitter. Bespara mig svaret prova
I ekofittrum lokaliseras högtalaren i vertikalplanet till en punkt något närmare diskanten än basen med en felmarginal på några grader.
I ett vanligt lyssningsrum kommer golvreflexen flytta upplevda positionen något närmare golvet och takreflexen något närmare taket enligt summationslokalisationsprincipen om skillnaden mellan direktljud och reflex är < 1 ms. Vilken reflex som dominerar beror på hur mycket reflexerna dämpas map intensitet och sträckan reflexerna tar för att nå lyssningspositionen. I praktiken är det högtalarens position över golvet som avgör.
Placera högtalaren i den höjd du vill lyssna till enligt ovan.
JM
JM skrev:Mindre än 1 ms skillnad mellan direktljud och reflexljud krävs för att uppleva en förflyttning av ljudbilden likt stereoljudet förflyttning mellan högtalarna fast i vertikalplanet.
Summing localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom source.
Summing localization is the basis of stereophony.
https://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization
Beroende på ljudtyp vid längre skillnad än 1 ms börjar precedence effekten att gälla gradvis. Då är det direktljudets lokalisation som gäller oberoende av reflexljudens lokalisation.
Således bör du faktiskt flytta högtalaren till önskad höjd.
JM
hifikg skrev:Testa vetja
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Är inte just Carlssons OA kända för att leverera en notoriskt låg ljudbild ?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
hifikg skrev:inte minstAlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Jag skrev ju (nästan) det. Många som bara lyssnat en kort stund, kanske stående, och med ögonen öppna i ett rum med massor av belysning hyser den uppfattningen, men alla som umgåtts med dem i några decennier och särskilt om man lyssnar i svag belysning vet hur det förhåller sig. För övrigt är det lätt att "lura" alla andra också. När jag har fotograferar i lyssningsrummet står mina OA52 bakom bakgrundspappret och spelar. Då pekar jag på de inaktiva Quadarna, som står ovanpå mina subbar, alltså rejält högt, och ingen har hittills trott annat än att ljudet kommer från dem.
AlbertHall skrev:hifikg skrev:inte minstAlbertHall skrev:
Jag skrev ju (nästan) det. Många som bara lyssnat en kort stund, kanske stående, och med ögonen öppna i ett rum med massor av belysning hyser den uppfattningen, men alla som umgåtts med dem i några decennier och särskilt om man lyssnar i svag belysning vet hur det förhåller sig. För övrigt är det lätt att "lura" alla andra också. När jag har fotograferar i lyssningsrummet står mina OA52 bakom bakgrundspappret och spelar. Då pekar jag på de inaktiva Quadarna, som står ovanpå mina subbar, alltså rejält högt, och ingen har hittills trott annat än att ljudet kommer från dem.
Jag köper det. Ögat lurar ofta. Inte minst bland recenter.
JonasB skrev:Jag har inte lyssnat på 100-tals hemma-anläggningar men gissar att jag skulle uppleva liknande höjd om elementen sitter i ca samma höjd som hos mig. I och för sig har jag inte reflekterat över detta förren nyligen, efter nästan två år med högtalarna. Antar att jag försöker hitta potentiella förbättringar vilket jag verkar vara ensam om på detta forum![]()
![]()
Ingen som reflekterat över detta och kännt att det kanske skulle vara nice med lite högre ljudbild, eller tvärtom?
hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.
Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.
JonasB skrev:Jag har inte lyssnat på 100-tals hemma-anläggningar men gissar att jag skulle uppleva liknande höjd om elementen sitter i ca samma höjd som hos mig. I och för sig har jag inte reflekterat över detta förren nyligen, efter nästan två år med högtalarna. Antar att jag försöker hitta potentiella förbättringar vilket jag verkar vara ensam om på detta forum![]()
![]()
Ingen som reflekterat över detta och kännt att det kanske skulle vara nice med lite högre ljudbild, eller tvärtom?
goat76 skrev:hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.
Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.
Att det kan låta stort, mäktigt och rumsfyllande även från relativt små högtalare är väl en sak, men det har väl nödvändigtvis inget att göra med vilken höjd ljudsceneriet befinner sig på i förhållande till det egna lyssningsrummet?
Om man tar låten "Fields of Gold" med Eva Cassidy från skivan Nightbird som exempel. Blunda och peka på vilken höjd du upplever hennes röst komma ifrån, titta sedan upp och uppskatta på vilken höjd detta är i förhållande till högtalarna och det egna lyssningsrummet.
När jag sitter ner i soffan hör jag hennes röst komma från en position i höjd med mitt huvud, vilket även är ungefär i höjd mina högtalares mellanregister och diskant. Reser jag mig däremot upp och står så uppfattar jag det som att hennes röst följer med upp och befinner sig bara aningen lägre ner höjdmässigt i förhållande till mitt huvud än när jag satt ned.
Jag tror därför precis som du att folk blandar ihop synintrycket av dina högtalares låga placering med vad de faktiskt skulle höra ifall de blundade istället.
petersteindl skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.
Att det kan låta stort, mäktigt och rumsfyllande även från relativt små högtalare är väl en sak, men det har väl nödvändigtvis inget att göra med vilken höjd ljudsceneriet befinner sig på i förhållande till det egna lyssningsrummet?
Om man tar låten "Fields of Gold" med Eva Cassidy från skivan Nightbird som exempel. Blunda och peka på vilken höjd du upplever hennes röst komma ifrån, titta sedan upp och uppskatta på vilken höjd detta är i förhållande till högtalarna och det egna lyssningsrummet.
När jag sitter ner i soffan hör jag hennes röst komma från en position i höjd med mitt huvud, vilket även är ungefär i höjd mina högtalares mellanregister och diskant. Reser jag mig däremot upp och står så uppfattar jag det som att hennes röst följer med upp och befinner sig bara aningen lägre ner höjdmässigt i förhållande till mitt huvud än när jag satt ned.
Jag tror därför precis som du att folk blandar ihop synintrycket av dina högtalares låga placering med vad de faktiskt skulle höra ifall de blundade istället.
IÖ har dimensionerat Pi60 så att de upplevda ljudobjekten i mitten av ljudbilden skall ha viss höjd i förhållande till golvet och den upplevda höjden skall vara konstant oberoende om man sitter eller står. Står man så blir ljudobjekten lägre än huvudhöjd. Han vill inte att de upplevda ljudobjekten skall förflytta sig i höjdled beroende på lyssnarens öronhöjd över golvnivå.
Normalt designade högtalare har en högre ljudbild som beror på det IÖ kallar regnbågseffekt där regnbågen går från högtalare till högtalare och har maxhöjd mitt emellan högtalarna. Det betyder i så fall att ljudobjekt mellan mitten och respektive högtalare får lägre höjd än ljudobjekt i mittposition och längst ut vid högtalarna blir höjden samma som högtalarelementens höjd. Det är en effekt kopplad till fantomprojicering vid stereofonisk återgivning av musik. Den effekten vill IÖ undvika.
Har man OA52, så kan man enkelt koppla ur ena högtalaren och lyssna på höjdupplevelse från den högtalare som spelar. Hamnar lyssnaren då på balkong, så att säga?
Om man har en monoskiva och lyssnar på denna genom 2 högtalare kontra genom 1 högtalare så skall den upplevda höjden vara samma.
Så har jag förstått IÖs resonemang och designkriterier.
Själv vill jag ha ungefär den höjd hos symfoniorkesterns instrument som jag upplever dem ha på konserthuset då jag sitter på parkett.
Jag vill även uppleva kyrkorgel placerad över taknivå och längre bort som ljudobjekt där jag själv sitter i bänkrad på golvnivå.
Få högtalare får kyrkorgel att låta illusoriskt som om man var i kyrkan och lyssnade, förutom Carlssonhögtalare och då även OA6 och OA5, d v s hans tidigare rundstrålade högtalare och de klarade biffen bra även med 1 högtalare.
MvH
Peter
Johan_Lindroos skrev:Nej, inte om du ställer dig upp, det är inte vad som avses. IÖ menar med "regnbågseffekten" att när man sitter så förefaller låter ljud i centrum av ljudbilden att låta som om de är en bit upp, medans ljud från vänster eller höger i ljudbilden låter som om de är i högtalarhöjd. Precis så som Peter skriver ovan och inget annat.
Morello skrev:Mot bakgrund av ovanstående, på vilken höjd skulle du placera diskantelementet i en konventionell två- eller trevägskonstruktion?
Johan_Lindroos skrev:
Isidor; nej inte riktigt så. IÖ menar att det ska låta ungefär så som du förespråkar; d v s att det låter som om ljudkällan är kvar fast en bit bort. Kanske 5-20 m! Då blir det mindre än d gradangivelser du nämnde. Om du menade något annat, förklara gärna.
Morello skrev:Är inte det i särklass enklaste att helt sonika sätta sig på golvet?
Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
/Erik
HerrD skrev:JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.
petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Kanon. Där är IÖs tankar beskrivna av honom själv. Det är exakt så jag förstått hans tankegång och försökt beskriva.
Jag har ju mina egna idéer om hur jag tycker saker skall funka. Det viktiga som jag ser det är att man håller sig fast vid ett logiskt korrekt resonemang.
Många vägar leder till Rom och Rom är stort.
MvH
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Kanon. Där är IÖs tankar beskrivna av honom själv. Det är exakt så jag förstått hans tankegång och försökt beskriva.
Jag har ju mina egna idéer om hur jag tycker saker skall funka. Det viktiga som jag ser det är att man håller sig fast vid ett logiskt korrekt resonemang.
Många vägar leder till Rom och Rom är stort.
MvH
Peter
Har Peter blivit politiker?
jansch skrev:HerrD skrev:JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.
Nja......
reflektionsvinkel och infallsvinkel är alltid lika (viss spridning kan dock uppstå om underlaget är ojämnt).
Det resulterar i att reflexen, som når öronen, kommer från en punkt mittemellan högtalaren och öronen om högtalarens (ljudkällans höjd) är lika med öronhöjden.
Golvreflexer nära/vid högtalaren kommer att slå i taket innan dom kanske når öronen. Allt beroende på infallsvinkeln...
HerrD skrev:jansch skrev:HerrD skrev:JonasB: Jag har haft exakt samma problem som du med låg ljudscen. Kör pi60 i ett dedikerat lyssningsrum. Jag har matta på nästan hela golvet men inte där högtalarna står. Med mattor även under högtalarna hoppade ljudbilden upp där man förväntar sig. Jag tolkar det som att tidiga reflexer från golvet vid högtalarna drar ner ljudbilden.
Nja......
reflektionsvinkel och infallsvinkel är alltid lika (viss spridning kan dock uppstå om underlaget är ojämnt).
Det resulterar i att reflexen, som når öronen, kommer från en punkt mittemellan högtalaren och öronen om högtalarens (ljudkällans höjd) är lika med öronhöjden.
Golvreflexer nära/vid högtalaren kommer att slå i taket innan dom kanske når öronen. Allt beroende på infallsvinkeln...
jansch: Hur förklarar man annars upplevelsen av uppflyttad ljudbild? Allt annat är lika. Jag är genuint nyfiken.
jansch skrev:HerrD skrev:jansch skrev:
Nja......
jansch: Hur förklarar man annars upplevelsen av uppflyttad ljudbild? Allt annat är lika. Jag är genuint nyfiken.
Jag kan inte komma på en logisk förklaring till detta. Det var därför jag skrev mitt inlägg.
Det BORDE eventuellt vara tvärt om. D v s när högtalarnära golvreflex sedan stutsar i taket skulle en viss "luftighet", genom mer rumsreflektioner, kunna uppfattas som lite högre ljudbild.
Kan någon annan komma på en annan förklaring?
Rumsklang och hörseln påverkan är komplext och en viss ödmjukhet bör finnas i alla tvärsäkra uttalanden (som mitt uttalande!).
Det är dock ganska väl klarlagt hur vi uppfattar riktning och att "första vågfront" är klart dominerande, framförallt i rum och med rumsreflektioer som annars hade varit helt omöjliga att tolka som riktning.
Till "första vågfront" bör allt ljud som inte är fördröjt mer än max 1ms (även beroende av frekvensområde) inräknas.Det som då eventullt kan komma ifråga är golvreflex, bakvägg och nära hörnplacering. 30 -40cm vägskillnad är dock ganska lite så bara några decimeter från vägg resulterar att man undviker att reflexen uppfattas som del i direktljud eller första vågfront.
HerrD skrev:jansch skrev:HerrD skrev:
Jag kan inte komma på en logisk förklaring till detta. Det var därför jag skrev mitt inlägg.
Det BORDE eventuellt vara tvärt om. D v s när högtalarnära golvreflex sedan stutsar i taket skulle en viss "luftighet", genom mer rumsreflektioner, kunna uppfattas som lite högre ljudbild.
Kan någon annan komma på en annan förklaring?
Rumsklang och hörseln påverkan är komplext och en viss ödmjukhet bör finnas i alla tvärsäkra uttalanden (som mitt uttalande!).
Det är dock ganska väl klarlagt hur vi uppfattar riktning och att "första vågfront" är klart dominerande, framförallt i rum och med rumsreflektioer som annars hade varit helt omöjliga att tolka som riktning.
Till "första vågfront" bör allt ljud som inte är fördröjt mer än max 1ms (även beroende av frekvensområde) inräknas.Det som då eventullt kan komma ifråga är golvreflex, bakvägg och nära hörnplacering. 30 -40cm vägskillnad är dock ganska lite så bara några decimeter från vägg resulterar att man undviker att reflexen uppfattas som del i direktljud eller första vågfront.
Klokt med ödmjukhet. Mycket lättare att lära sig något om man inte är så säker. Jag är inne på att mitt rum är ett specialfall. Många P70 dämpskivor, 8st i litet rum samt tungt drapperi och täckt golv. Med endast golvytan vid högtalarna exponerad dvs innan jag ordnade med mattor även där.
Enligt denna:
https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Om jag inte läser fel, så kan localization effect vara mellan 2-5 ms vilket förmodligen faller inom intervallet i mitt fall. Speciellt med så mycket dämpning i övrigt.
HerrD skrev:Det skulle vara intressant om jonasB kunde göra samma experiment och berätta om utfallet.
Ju mer jag läser om precedence effekt desto mer tänker jag att du har rätt om 1 ms jansch. Kanske försöker jag bara anpassa data till upplevelsen. Helt klart öppen för annan förklaring.
jansch skrev:HerrD skrev:Det skulle vara intressant om jonasB kunde göra samma experiment och berätta om utfallet.
Ju mer jag läser om precedence effekt desto mer tänker jag att du har rätt om 1 ms jansch. Kanske försöker jag bara anpassa data till upplevelsen. Helt klart öppen för annan förklaring.
Man kan också fundera såhär...
Det maximala akustiska avståndet vi har mellan våra öron är drygt 25cm, då är huvudet vridet 90grader. Avståndet är i tid alltså klart mindre än 1 ms.
(Vid den vinkeln påverkar även skuggnings som sker av det bortre örat vår uppfattning om riktning vid högre frekvenser)
En fördröjning på t.ex 3 ms är ju över en meter skillnad. En omöjlighet för hörseln att uppleva som enbart direktljud (så tjockskallig är man inte), det måste helt enkelt uppfattas som en reflektion annars är hela vårt riktningshörande utslaget.
Min fundering "haltar" lite, inte direkt fel men ändå.... får se om jag får en kommentar om det.....
JonasB skrev:I dag har jag lyssnat en hel del med slutna ögon och eventuellt är det vetskapen om var högtalarna står och i vilken höjd diskanterna sitter som ställer till det. Höjden upplevs dock lite olika mellan låtar och jag föredrar när den upplevs något högre.
Istället för att flytta upp högtalarna så fastnade jag i att testa olika delningsfilter och landade i BW 24 dB/oktav för basen och LR 12 dB/oktav för "topparna".
HerrD skrev:JonasB skrev:I dag har jag lyssnat en hel del med slutna ögon och eventuellt är det vetskapen om var högtalarna står och i vilken höjd diskanterna sitter som ställer till det. Höjden upplevs dock lite olika mellan låtar och jag föredrar när den upplevs något högre.
Istället för att flytta upp högtalarna så fastnade jag i att testa olika delningsfilter och landade i BW 24 dB/oktav för basen och LR 12 dB/oktav för "topparna".
Fick du till något test med mattor eller annan dämpning närmast högtalarna?
JonasB skrev:HerrD skrev:JonasB skrev:I dag har jag lyssnat en hel del med slutna ögon och eventuellt är det vetskapen om var högtalarna står och i vilken höjd diskanterna sitter som ställer till det. Höjden upplevs dock lite olika mellan låtar och jag föredrar när den upplevs något högre.
Jag lade dit mattor medans jag mätte delningsfilter och noterade att frekvenskurvan inte rörde sig, blev därför tveksam till att jag skulle uppleva skillnad. Får ta detta i nästa lyssningssession.
jansch skrev:JonasB skrev:HerrD skrev:
Jag lade dit mattor medans jag mätte delningsfilter och noterade att frekvenskurvan inte rörde sig, blev därför tveksam till att jag skulle uppleva skillnad. Får ta detta i nästa lyssningssession.
Mäter du direktljudskurva d v s med gatingteknik skall HELST ingen skillnad uppstå med eller utan matta. Kan dock vara lite "kinkigt" då det kräver optimal gating = minsta möjliga tidsfönster.
JonasB skrev:HerrD skrev:JonasB skrev:I dag har jag lyssnat en hel del med slutna ögon och eventuellt är det vetskapen om var högtalarna står och i vilken höjd diskanterna sitter som ställer till det. Höjden upplevs dock lite olika mellan låtar och jag föredrar när den upplevs något högre.
HerrD skrev:I detta fall vill du ju inte ta bort reflexen i mätningen om det nu är den du försöker se. Se gated measurements:
https://www.minidsp.com/applications/ac ... asurements
jansch skrev:HerrD skrev:I detta fall vill du ju inte ta bort reflexen i mätningen om det nu är den du försöker se. Se gated measurements:
https://www.minidsp.com/applications/ac ... asurements
Nu förstår jag inte hur du menar......
- Direktljudskurvan skall vara så rak som möjligt (och falla lätt över hela frekvensregistret)
Direktljudskurvan skall vara så fri som möjligt från reflexer som är korta (under 1 ms) då dessa uppfattas som direktljud av hörseln. Alltså, om dessa korta reflexer har en annan infallsriktning mot öronen, t.ex från golvet, kommer ju hörseln att få två olika riktningar på ljudet - från högtalaren och från golvet. Hörseln kommer att kompromissa och tycka att ljudet kommer från en punkt mellan högtalare och golv.
Detta kan vara svårt att separera/mäta då det kräver väldigt kort tidsfönster på gatingen. lyckas vi filtrera bort golvet i mätningen mäter vi bara direktljud.
- ökar vi gatingen (tidsfönstret) kommer golvet med i mätningen. Ökar vi ytterligare tidsfönstret kommer allt flera reflexer med i mätningen, t.ex från tak eller sidoväggar först. sedan reflexer från bakre vägg osv.
Tar vi bort tidsfönstret helt mäter vi högtalaren inkl hela rumsklangen.
JonasB,
Gating är inte komplicerat i grunden. Direktljudet når mätmikrofonen först, alltså avslutar man mätningen innan reflektion från väggar etc når fram till mätmikrofonen. Man skapar ett tidsfönster (i mätapplikationen) d v s en "gate" som "slår igen" innan reflekterat ljud hinner fram. Därav beteckningen "gate:ing" eller "gate-teknik".
Att lösa det tekniskt är lite mer komplicerat men det kan vi strunta i då mätapplikationen fixar det. Dock, det är viktigt att förstå tekniken och veta tidsfönstrets längd då vi då kan räkna ut vilka ytor som eventuellt kommer att störa mätningen.
Ledsen att det blir så mycket torr text......
JM skrev:Testade idag att lyssna på en stege i lyssningspositionen ca 1 m över panaldipolhögtalarnas, Apogee duetta, högsta position. Ljudbilden var klart låg - jämförbar med mina Yamaha NS-1000 på golvet invid TVn. Reflexerna påverkade inte ljudbildens placering i vertikalplanet. Huvudet var ca 2,5 m från taket.
Således är det direktljudet lokalisation i rummet relativt lyssningspositionen som avgör var i vertikalplanet ljudbilden hamnar oberoende av reflexerna. Helt förenligt med precedence effekten där ljudets lokalisation styrs av direktljudets position inte av reflexer vilka når lyssningspositionen efter 1 ms.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/
JM
jansch skrev:jansch: jag menar det du skriver. Alltså om man vill se bidraget från reflexen får man inte gate'a bort den i mätningen.
jansch skrev:Pixis!
Fast det är inte så lätt som det låter.
Det handlar ju om att veta vilka reflexer i tidsperspektiv som ev. kommer ha påverkan på hörselns förmåga att uppfatta riktning.
JM skrev:jansch skrev:jansch: jag menar det du skriver. Alltså om man vill se bidraget från reflexen får man inte gate'a bort den i mätningen.jansch skrev:Pixis!
Det handlar ju om att veta vilka reflexer i tidsperspektiv som ev. kommer ha påverkan på hörselns förmåga att uppfatta riktning.
Över 1 ms påverkar inte reflexer lokalisationen av ljud!!!
Direktljudet sätter lokalisationen!
Reflexerna > 1 ms färgar ljudet men påverkar inte lokalisationen enligt min erfarenhet och enligt all etablerad precedence forskning. Färgningen är i våra små lyssningsrum oftast negativ vid lyssning på lådhögtalare.
JM
HerrD skrev:JM skrev:Testade idag att lyssna på en stege i lyssningspositionen ca 1 m över panaldipolhögtalarnas, Apogee duetta, högsta position. Ljudbilden var klart låg - jämförbar med mina Yamaha NS-1000 på golvet invid TVn. Reflexerna påverkade inte ljudbildens placering i vertikalplanet. Huvudet var ca 2,5 m från taket.
Således är det direktljudet lokalisation i rummet relativt lyssningspositionen som avgör var i vertikalplanet ljudbilden hamnar oberoende av reflexerna. Helt förenligt med precedence effekten där ljudets lokalisation styrs av direktljudets position inte av reflexer vilka når lyssningspositionen efter 1 ms.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/
JM
Intressant. Dessa högtalare fungerar väl som linjekällor och har väldigt begränsad spridning i höjdled. Då du har en högtalare med annan princip hemma också: vilken skillnad blir det mot NS-1000 om du gör samma sak?
JM skrev:jansch skrev:jansch: jag menar det du skriver. Alltså om man vill se bidraget från reflexen får man inte gate'a bort den i mätningen.jansch skrev:Pixis!
Reflexerna > 1 ms färgar ljudet men påverkar inte lokalisationen enligt min erfarenhet och enligt all etablerad precedence forskning. Färgningen är i våra små lyssningsrum oftast negativ vid lyssning på lådhögtalare.
JM
jansch skrev:JM skrev:jansch skrev:jansch: jag menar det du skriver. Alltså om man vill se bidraget från reflexen får man inte gate'a bort den i mätningen.jansch skrev:Pixis!
JM
Javisst JM!
Jag har absolut inte påstått något annat. Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad du reagerade på..
Läs gärna mitt inlägg från 5:23 pm idag.
Läs också gärna min "fundering" från den 4:e 7:05pm.
Kanske du har en kommentar till denna fundering. I korthet:
- det maximala akustiska avståndet mellan öronen (trumhinnorna) är sådär 25-28cm vid ca 90graders infallsvinkel. Det motsvarar i tid ca 0,8 millisekunder.
- alltså direktljud som kommer från EN naturlig ljudkälla kan ALDRIG vara mer fördröjt än 0,8ms mellan öronen.
- det vore då logiskt att 0,8ms tolkas som 90graders infallsvinkel. (Bl.a fasskillnaden som uppstår av 0,8ms fördröjning)
Hur tolkas då 0,8 - 1ms fördröjning? Så in i he..te 90 grader? Eller som en reflex? Eller nåt mitt emellan?
GISSNINGSVIS avtar dominansen av riktverkan redan vid kanske 0,5ms och "rumslighet" tar över.
Alltså bara en gissning som bygger på att vi är ganska osäkra på infallsvinkeln om den överskrider 30grader och riktigt bra blir först vår möjlighet att uppfatta riktning när ljudet kommer nästan rakt framifrån.
Kommentar?
JM skrev:...................
Intressanta funderingar.
I den fysikaliska världen i ekofritt rum sker en fördröjningen av ljud, pga längre väg runt huvudet, till kontralaterala örat under 1 ms beroende på huvudstorlek och azimuth.
Nu är signalerna i hörselnerverna bredbandiga och kräver ytterligare input för att nå människans unika frekvensdifferentiering.
I varje öra kommer harmoniskt ljud ge övertoner vilka kan mer precisera grundtonens frekvens.
Kontralaterala örats fysikaliska skillnad map tid, frekvens och intensitet ger unik information map frekvens och lokalisation.
Ett intressant specialfall är när ljudkällan befinner sig exakt i sagitalplanet.
I fysikaliska dimensionen är ljudstimuli exakt lika till höger resp vänster öra.
Anatomiskt är öronen aldrig exakt lika map storlek, form och infästning på huvudet. Anatomin ger att fysikaliska ljudstimuli aldrig upplevs exakt lika i höger resp. vänster öra. Kontralaterala örat ljudprofil speglar lokalisationen och frekvenserna. Ljudprofilen är då ett unikt ljudmässigt fingeravtryck vilket går att upprepa med samma resultat. Problemet är att tidsskillnaden mellan höger och vänster öra är för kort för att nervcellerna skall hinna med.
Det finns starka neurofysiologiska indikationer på att ljudet i ena örat försenas aktivt och kontrollerat relativt det andra örat. Oklart exakt hur. Sannolikt sker fördröjningen i specifika synapser i hjärnstammen utifrån kemiska koncentrationer av transmittorsubstanser.
Vi är höger eller vänsterhörande beroende på situationen och vana.
Förseningen och kontralaterala örats avvikande ljudprofil kan ge lokalisation och exaktare frekvenser även när ljudkällan befinner sig mitt framför i sagiltalplanet.
JM
I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen. Detta utnyttjas, ofta i kombination med elektroniska fördröjningar och frekvensgångstrick, i massor av "fusksurroundsystem", exempelvis soundbars. Den perceptuella verkan brukar bli en viss förskjutning av lokaliseringen (i vissa fall påfallande stor), men samtidigt betydligt diffusare intryck.
Det hela är inte svårare än att man vinklar typiska högtalare ca 45 grader bakåt för att via takreflektionen erhålla en förhöjning av ljudsceneriet med flera decimeter på ett avstånd om 2-3 meter.
petersteindl skrev:Jag har med flit undvikit denna tråd så gått jag kan.
JonasB skrev:petersteindl skrev:Jag har med flit undvikit denna tråd så gått jag kan.
Varför? (Alltså inget stöddigt varför)
petersteindl skrev:JonasB skrev:petersteindl skrev:Jag har med flit undvikit denna tråd så gått jag kan.
Varför? (Alltså inget stöddigt varför)
Det beror på att jag vill göra inlägg gällande dessa spörsmål i petersteindl?-tråden. Jag försöker ha en samlad info som var och en kan tillgodogöra sig alltefter behov och intresse.
Det här med stereo och binauralt lyssnande är ett typexempel på info som hör hemma i den tråden.
Mvh
Peter
I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen. Detta utnyttjas, ofta i kombination med elektroniska fördröjningar och frekvensgångstrick, i massor av "fusksurroundsystem", exempelvis soundbars. Den perceptuella verkan brukar bli en viss förskjutning av lokaliseringen (i vissa fall påfallande stor), men samtidigt betydligt diffusare intryck.
Det hela är inte svårare än att man vinklar typiska högtalare ca 45 grader bakåt för att via takreflektionen erhålla en förhöjning av ljudsceneriet med flera decimeter på ett avstånd om 2-3 meter.
I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen.
Belker skrev:Morello skrev:Är inte det i särklass enklaste att helt sonika sätta sig på golvet?
Du har de senaste ~20 åren inte framstått som golvsittare, men visst!
JonasB skrev:Vad kan anledningen vara till att majoriteten av högtalartillverkare konstruerar högtalare med diskant i ca öronhöjd vid sittande position? Känns som att fler kanske skulle uppskatta lite högre ljudbild.
Focal Grande Utopia och några Wilson Audio är exempel på högre högtalare.
JM skrev:I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen.
Detta påstående är inte förenligt med elementär perceptionsforskning.
JM
jansch skrev:JM skrev:I-or skrev:Visst kan man få reflektioner med en fördröjning relativt direktljudet om mer än 1 ms att påverka lokaliseringen.
Detta påstående är inte förenligt med elementär perceptionsforskning.
JM
JM,
Jo, och det vet du också!
Dock du utgår från att det reflekterande ljudet inte blir dominant för lokation.
Läs därför mitt inlägg på Iors tidigare kommentar.
Om man riktar en normalt direktstrålande högtalare mot ett tak/vägg kommer helt naturligt reflexen från väggen att uppfattas som direktljud.
Allt handlar ju om SPL skillnad på det frekvensspektra där hörseln detekterar lokation.
Första vågfront för det lägre frekvenregistret (där högtalaren är mer eller mindre rundstrålande) kommer inte att dominera.
T o m farbror Haas är överens om detta, över 10dB(SPL) nivåskillnad och det är "kört".
Detta är ju i nästan grunden samma sak som att man kan placera ut basmoduler med fokus på rumsnoder och resonanser istället för att tänka på stereobild.
JM skrev:Med en vanlig lådhögtalare på golvet riktad mot taket erhålls följande.
Bra exempel hur viktigt det är att skilja på fysikaliska dimensionen från den psykologiska.
Du borde också skrivit:
Genom att skapa grovt förenklade teoretiska modeller med hjälp av fysik och psykoakustik kan man lura icke insatta att tro på att teorin inte stämmer med verkligheten.
I fysikaliska dimensionen - dvs underlaget för allt hörande = stimuli - har du en ljudkälla på golvet viken ger direktljud ffa under 1000 Hz samt takreflexer ffa med de högre frekvenserna till lyssningspositionen.
Och här borde du lagt till:
jag förenklar här och antager att högtalaren har fysiska mått som gör den mer eller mindre rundstrålande vid 1kHz och under.
Vidare förenklar jag bilden till att det antingen endast spelas grundtoner alternativt att flera toner inte sammanbinds psykoakustiskt till EN ljudhändelse över den tänkta avgränsningen på 1kHz
Här i den fysikaliska dimensionen är det korrekt att betrakta ljudet från taket som reflexer.
Här borde du också skrivit:
Vi förenklar igen och bryr oss inte om att hörseln kommer att välja reflexerna som upplevda direktljud om reflexen är dominant
I psykologiska dimensionen - dvs hur vi hör = hjärnas reaktionen på fysikaliska stimuli - är bilden helt annorlunda.
Nu hör vi två direktljudkällor separerade i rummet map lokalisation/frekvens utifrån ljudet från en lådhögtalare.
Här borde du skrivit:
Vi tar ingen hänsyn till att att hörseln kan uppfatta ljudprofilerna som lika. D v s den egenskap som skapar rumslighet (samma om ger insikt om att eko kommer från samma ljudkälla).
Hade ljudet från taket upplevts som en reflex hade precedence effekten gjort att ljudet lokaliserats till högtalaren på golvet och ingen förflyttning av ljudbilden hade erhållits.
Här borde du lagt till:
För enkelhets skull antar vi därför att högtalarens direktljud upplevs dominant över frekvensregistret, alltå inte en lådhögtalare riktad mot taket.
Vi hör således två delvis olika ljudkällor från en fysikalisk ljudkälla med ett försämrat upplevt totalljud.
Till viss del kommer ljudbilden att lyftas upp från golvet men till priset av ett sämre ljud.
Här borde du lagt till:
Folk förstår inte att högtalarkonstruktioner typ blåtandshögtalare, ortoakustika högtalare och alla andra högtalare som jobbar medvetet med diffusljud t.ex Atmos låter kasst, förstår dom verkligen inte att lyssning skall avnjutas med hjälp av 2högtalare i stereomijö med fix lyssningplats
Således erhålls bästa ljudet genom att flytta lådhögtalaren upp något tills ljudbilden kommer där trådskrivaren önskar ha den. Eller placera en ytterligare identisk lådhögtalare i vertikalplanet enligt mitt tidigare inlägg.
Här borde du lagt till:
Vilket redan kontaterats i flera inlägg - d v s om man vill ändra riktning på direktljudet.
JM
jansch skrev:Nu har jag skrivit alldeles för mycket i denna tråd, borde ta lärdom av Peter och låta andra skriva....
jansch skrev:JonasB skrev:Vad kan anledningen vara till att majoriteten av högtalartillverkare konstruerar högtalare med diskant i ca öronhöjd vid sittande position? Känns som att fler kanske skulle uppskatta lite högre ljudbild.
Focal Grande Utopia och några Wilson Audio är exempel på högre högtalare.
Det är inte diskantelementet som entydigt definierar "höjd".
Hörseln uppfattar en ljudkälla som punktformig där känsligheten för riktning är frekvensberoende.
Är högtalarens frekvensregister uppdelat på bas/mellanregister/diskant placerade "ovanpå" varann kommer hörseln att välja det högtalarelement som bäst stimulerar defininition av riktning.
Då kan man konstatera att den återgivna ljudkällans frekvensspektra kommer att ha stor betydelse, främst när det gäller transienter/"anslag".
Speciellt komplext blir det med t.ex röster där t.ex ljudade vokaler (i, u,o, a osv) där grundtonen ligger på sådär 200-300Hz utan starka övertoner medan konsonanter, i synnerhet "s", dominerar runt 3-5kHz och upp i hel hörbara området. Hörseln "väljer" alltså någon medelhöjd mellan bas och diskant. Ju större avstånd mellan högtalarelementen desto diffusare upplevelse.
Nu är just det inget större problem (annat än för kamfiltereffekter som är nåt annat) då hörseln är ganska dålig på vertikal lokation - vi hör en "medelhöjd"
Antagligen är vår hörseln inte inte utvecklad för vertikal lokation speciellt mycket genom evolution då vi historiskt varit "markbundna" och hot och liknande bara behöver lokaliseras i horisontalplan. Till skillnad från t.ex ugglor som har öron i olika höjd för att det är nödvändigt för att ha kontroll över vertikalplanet nattetid då hörseln då är lite bättre än synen.
Generellt har vi nog lite svårt att förstå hur en uggla kan skapa en så bra 3D "bild" genom hörseln.... naturen är fantastisk!
I-or skrev:...vilket var vad jag skrev ovan (en förhöjning av ljudsceneriet på bekostnad av en viss diffusering av detsamma).
Skälet till detta står att finna i precedence-effekten i kombination med nivå, vilket är helt grundläggande för vår hörsels lokalisering och det finns ingen anledning att dra in fysikaliska och psykologiska dimensioner i det hela.
avr7000 skrev:Har du provat att lägga nåt som är typ 5-6 mm tjockt under främre fötter och vinklat lite lite bakåt....?
/Erik
petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Finns den där artikeln i sin helhet?
Mvh
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:Erik_Johansson skrev:Bifogar för diskussionens skull ett urklipp ur artikelserien om LTS F1.
/Erik
Finns den där artikeln i sin helhet?
Mvh
Peter
Här är iaf om LTS-3v-f1
Det är kanske inte den som söks?
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf
chili skrev:LTS-högtalaren..
http://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F1 ... %20Nr2.pdf
JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
FBK skrev:JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
Som jag ser det så behöver du hjälp av 2 kompisar som ändrar högtalarens vinkel/placering i snabba förändringar så du sitter exakt likadant hela tiden. Det där med att hoppa upp och ändra är inte så lätt, dvs mycket enklare om du kan sitt skönt i soffan och bara lyssna.
Bor du i Stockholmstrakten så kan jag och kanske någon annan på forumet hjälpa till.
chili skrev:LTS-högtalaren..
http://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F1 ... %20Nr2.pdf
FBK skrev:JonasB skrev:Har provat lite med att vinkla (Duplokloss i framkant), höja 18cm och dämpa men upplever ingen större skillnad. Eventuellt blev upplevelsen av djupet lite annorlunda med mattor runt högtalarna. Ju mer jag lyssnar med slutna ögon tänker jag mindre och mindre på höjden och konstaterar att det låter förj...a bra. Ska tillägga att det tar en stund att rigga vinkel, höjd och dämpning så eventuellt skulle skillnader upplevas mer om det fanns en on/off knapp.
Som jag ser det så behöver du hjälp av 2 kompisar som ändrar högtalarens vinkel/placering i snabba förändringar så du sitter exakt likadant hela tiden. Det där med att hoppa upp och ändra är inte så lätt, dvs mycket enklare om du kan sitt skönt i soffan och bara lyssna.
Bor du i Stockholmstrakten så kan jag och kanske någon annan på forumet hjälpa till.
När man ställer sig upp så ökar hörselns känslighet i området runt 3 kHz.. Om högtalaren kan utformas så att den ger en svacka i registret runt 3 kHz när man ställer sig upp så är saken biff, ljudbilden kan frigöra sig från högtalaren.
Kraniet skrev:Läser man vidare i artikeln om LTS-F1Så står detNär man ställer sig upp så ökar hörselns känslighet i området runt 3 kHz.. Om högtalaren kan utformas så att den ger en svacka i registret runt 3 kHz när man ställer sig upp så är saken biff, ljudbilden kan frigöra sig från högtalaren.
Går det att få till detta med EQ på systemet eller måste det ligga i delningsfiltret?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster