HEM 2023

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

HEM 2023

Inläggav paa » 2022-12-21 14:24

Blir det någon HEM 2023?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-01-10 16:01

Nu har det dykt upp info på hemsidan om mässan 2023, den 18-19/2:
https://highendmassan.se/
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 16:16

Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-10 17:42

Det är inte närvaroplikt, FBK.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-10 18:46

Men mycket åka kan det bli.

Orutinerat att inte ha ändrat rubriken på 2023 sidan.
Annars är väl mässbesök mest för att få en fridag i huvudstaden, lite tips på bra mässjazz och för att kunna åka hem o sitta nöjd, än har ingen Snövit tagit över ;)

Fast Stockholm i februari…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 18:52

pLudio skrev:Det är inte närvaroplikt, FBK.

Ohh, vad skönt. Mitt MP hjärta( :mrgreen: )gick i bitar när jag såg att det var utspritt över hela stan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-01-10 19:08

FBK skrev:Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.

Men det är väl bara på Sheraton i år?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 19:35

paa skrev:Men det är väl bara på Sheraton i år?

Inte enligt hemsidan för tillställningen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 21:07

paa skrev:
FBK skrev:Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.

Men det är väl bara på Sheraton i år?

Sheraton OCH 4 butiker...... Det gick dåligt förra året som jag sade. Jag har varnat för det här att Hifi branschen gräver sin egen grav med att BARA dema svindyrt, men ingen tror ju på vad jag säger.
Eller så har branschen fattat läget och försöker nu bra dra in stora summor istället. Man behöver ju inte sälja många ex emot vad man måste med billigare grejer. Någon som börjar inse att Hifi är på utdöende...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-10 21:11

Nä, det var nog en heeeelt ny tanke :)
Jag trodde hifi var lika livskraftigt som intresset för amatörradio!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 22:38

Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-11 00:00

En mässa säljer drömmar.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-11 01:13

pLudio skrev:En mässa säljer drömmar.

Som nästan inga har råd med, glömde du skriva.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-11 01:53

RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-11 08:47

Jag tror att det är lika mycket snack o däcksparkande från den som köper en billig rigg till den som investerar sexsiffrigt, så ska man driva butik med hyror o löner etc så är det nog lönsammast att satsa på den delen av kunderna. Kryddar man med dyrkablar och guldfärgade säkringar, med enorma marginaler, kanske man klarar en säsong till. Samtidigt så kan andra se fram mot ett bättre utbud av begagnat. Ser många apparater som en gång i tiden var "oöverkomliga" till riktigt rimliga priser, det är väl positivt? Några få objekt är "värdesäkrade" åtminstone efter att de fallit från höga nypriser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 12:21

Att besöka (hifi-)mässor är lite som att besöka kyrkan på söndagar förr i tiden. Man träffar bekanta och får de senaste nyheterna - samt lite religiös förkunnelse på köpet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-11 12:38

Det var roligt att gå på hifimässor förr.
Man ville höra hur bra det kunde bli oberoende vad det kostade. Jag måste säga att man blev besviken på varenda mässa. Förklaringarna duggade tätt mellan utställarna. För litet rum, för mycket spring, dåliga utformningar av rummet. För lite tid att optimera.
Den finns många förklaringar.
När man kom hem efter ett mässbesök så tyckte man att det inte lät så dåligt hemma iallafall.
Så effekten blev inte så postiv som utställarna säkert vill.
Kanske ni också har liknande upplevelser?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 12:41

Har aldrig hört att det låtit så bra på en mässa som det som bäst kan göra hemma. Har egentligen inte hört det i butker heller. Allt är kompromisser publikt och sen blir man hemmablind för de fel man har hemma så att slå det som man tror man har hemma är inte så lätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 13:02

LeifB skrev:Det var roligt att gå på hifimässor förr.
Man ville höra hur bra det kunde bli oberoende vad det kostade. Jag måste säga att man blev besviken på varenda mässa. Förklaringarna duggade tätt mellan utställarna. För litet rum, för mycket spring, dåliga utformningar av rummet. För lite tid att optimera.
Den finns många förklaringar.
När man kom hem efter ett mässbesök så tyckte man att det inte lät så dåligt hemma iallafall.
Så effekten blev inte så postiv som utställarna säkert vill.
Kanske ni också har liknande upplevelser?

+1

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-11 13:11

Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-11 13:18

RogerGustavsson skrev:Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Sweetspot kunde jag ofta vänta tills jag fick chansen till. Kunde dröja ibland. Vissa rum gick bara inte.
Man insåg nästan direkt om det var förutsättningar för välljud. Ibland kunde man bli lite förvånad när det lät bra. Men de var få ggr.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-01-15 11:18

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Sweetspot kunde jag ofta vänta tills jag fick chansen till. Kunde dröja ibland. Vissa rum gick bara inte.
Man insåg nästan direkt om det var förutsättningar för välljud. Ibland kunde man bli lite förvånad när det lät bra. Men de var få ggr.

Blir ofta förvånad över var folk tycker att sweet spot är. Många gånger på mässor med stora system uppställda springer folk så fort de får chansen och sätter sig på första raden……ett par meter framför (de ofta stora) högtalarna?! I min värld ungefär lika vansinnigt som att välja första raden i en stor biosalong.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-15 11:33

Sedan blir det lite knas när det ska spelas i ett rum fullpackat med folk. Dels är störnivån ofta hög och musiken blir vald därefter. Ju fler lyssnare, desto mera får det dras på. Det gynnar starkspelande riggar som kan ha andra mindre bra egenskaper. Det är annan sak hemma hos folk i stugorna. Har man tur har anläggningens ägare hittat rätt med placeringar och inställningar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-15 13:35

Som jag har gaggat om tidigare:
De där mässorna ger mig ingenting.

Jag blir matt. I viss mån beror det nog på mig själv och inte allena på att mässorna har någon allmänt utmattande "egenskap".

Musiken är oftast ointressant, den illusoriska realismen uteblir (Nåja, den infann sig ganska påtagligt när jag lyssnade på Steindls ägg för ett tiotal år sedan på Sheraton.)
Mitt prylintresse (särskilt för konventionella prylar) är minimalt. Att bara titta på och snacka om prylarna är bedövande tråkigt.

Det är för mycket folk. Visst, en mässa ska ju dra folk, men jag trivs inte med att baxa mig fram bland människor, där baxandet tar fokus över det jag vill fokusera på.

Träffa likasinnade kan vara en rimlig sidoaspekt, men då skall det helst bli en dialog lite mer på djupet än på ytan för att det skall ge något. Mingla kan man ju göra med lite vilka somhelst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-15 19:03

Det vore kul att träffa dig vid tillfälle :)
Tror vi har lite lika filosofi angående ljud, är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. Sen må andra höra störande inslag från mitt rum eller något annat, men de är inte här när jag lyssnar så...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-15 19:41

hifikg skrev:Det vore kul att träffa dig vid tillfälle :)
Tror vi har lite lika filosofi angående ljud, är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. Sen må andra höra störande inslag från mitt rum eller något annat, men de är inte här när jag lyssnar så...

Ja, det vore kul! Du skriver "...är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. .."
Det är väl ganska snarlikt hur jag själv tänker. Om inget distraherar mig så är det bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-20 17:21

Noterar att High Fidelity på Karlavägen är en mässlokal, det var längesen jag blev utkastad därifrån. Kanske dags att säga hej :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-20 17:35

hifikg skrev:Noterar att High Fidelity på Karlavägen är en mässlokal, det var längesen jag blev utkastad därifrån. Kanske dags att säga hej :)

Hur lyckades du med det?
Jag har inte ens lyckats komma in.
Men tror det snarast beror på att jag aldrig har försökt.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-01-20 17:41

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.

Nu har jag aldrig varit på en husbilsmässa och kommer troligen aldrig att gå på någon, men menar du att de ställer ut både bilar för 5-6 tusen och en årslön? Jag trodde alla husbilar kostade flera årslöner. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-20 18:35

pingvinen skrev:
FBK skrev:

Nu har jag aldrig varit på en husbilsmässa och kommer troligen aldrig att gå på någon, men menar du att de ställer ut både bilar för 5-6 tusen och en årslön? Jag trodde alla husbilar kostade flera årslöner. :wink:

Nä, men du kan köpa en förgylld tandborstmugghållare för 6000, något för alla m a o

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-01-20 20:40

Eller guldpläterade startkablar… 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-20 20:51

pingvinen skrev:
FBK skrev:

ha ha ha Men de ställer ut" allt möjligt som finns" och inte bara husbilarna som kostar flera miljoner.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-15 23:29

Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-16 00:00

paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]

Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-16 10:00

hifikg skrev:
paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]

JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-16 18:48

FBK skrev:
hifikg skrev:

[ Bild ]

...Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare...

Va!? Har OA52 gått upp så mycket!? Det var det jä...igaste.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 19:03

FBK skrev:
hifikg skrev:

[ Bild ]

JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.

Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 19:18

Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-16 22:01

hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Det var som fanken... sedan att skillnaden mellan rik och fattig bara ökar har man sett länge nu. Nu är det ju supertydligt med alla prisökningar som aldrig varit så kraftiga som denna vinter. Nu råkar man ju själv vara i facket fattig numera och det känns varje månad och är en enorm skillnad emot hur det var förr i plånboken.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 22:27

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Det var som fanken... sedan att skillnaden mellan rik och fattig bara ökar har man sett länge nu. Nu är det ju supertydligt med alla prisökningar som aldrig varit så kraftiga som denna vinter. Nu råkar man ju själv vara i facket fattig numera och det känns varje månad och är en enorm skillnad emot hur det var förr i plånboken.

Jag kan väl inte heller påstå att jag tillhör den gruppen som har stort överskott på pengar. Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar och billig fläskfilé från Tyskland. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2023-02-16 23:05

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:

Jag kan väl inte heller påstå att jag tillhör den gruppen som har stort överskott på pengar. Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar och billig fläskfilé från Tyskland. :)

Instämmer. Vet inte vilket år jag senast köpte en bit oxfilé... Blivit en hel del kaffepaket-som-tappat-vacuumet för halva priset på sista tiden med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-02-16 23:06

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:

Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.

Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-16 23:32

MacBruce skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.

Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...

Målet är väl att aldrig komma försent!? eh?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-16 23:59

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:

...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)

Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 00:08

paa skrev:Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?

Ställt in i år, för första gången på länge, pga envis förkylning.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-02-17 00:12

Jag köpte en hel oxfilé på 1,25 kg förra veckan. 199 kr per kilo samt ytterligare storköpsrabatt på 10 %. Det var några år sedan jag köpte oxfilé senast.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-17 00:35

paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)
:D
Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?

Jag, Chris71 & radelius ses Lördag 12.00 på Sheraton. En mässa är ju vad den är och väldigt sällan så får jag nån större ljudupplevelse då förutsättningarna i rummen brukar vara usla.

Men det är alltid trevlig att träffa lite folk och särskilt faktisktianer. Så hojta till med ett pm så kan vi byta telefonnummer och mötas. (Det gäller alla som läser detta)

Edit/ Eller så löser ni denna rebus: noll sju 3 ____987___nollåttafyrtio5

Fika, en bit mat, lite samvaro och gemensamt gnäll på utställarna.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-17 01:41

juanth skrev:
paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
:D

Jag, Chris71 & radelius ses Lördag 12.00 på Sheraton. En mässa är ju vad den är och väldigt sällan så får jag nån större ljudupplevelse då förutsättningarna i rummen brukar vara usla.

Men det är alltid trevlig att träffa lite folk och särskilt faktisktianer. Så hojta till med ett pm så kan vi byta telefonnummer och mötas. (Det gäller alla som läser detta)

Edit/ Eller så löser ni denna rebus: noll sju 3 ____987___nollåttafyrtio5

Fika, en bit mat, lite samvaro och gemensamt gnäll på utställarna.

Glöm inte att ta bilder på alla fina kablar :D :wink: som förhoppningsvis ligger på sina ståtliga kabellyftare. 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-02-17 07:28

paa skrev:Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?

Ska gå! Dom där feta JBL:arna ska bli kul att höra. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-17 08:37

Jag hoppas på och räknar med att besöka mässan tillsammans med en polare och svärsonen. Svärsonen är "påläggskalv". Han behöver se något annat än ljudlimpor :)
Vi kommer besöka Sheraton, Audioconcept och ytterligare någon butik, då någon av dem som vi inte besökt tidigare. För att slippa stå i kö utanför Sheraton börjar vi troligen i någon av butikerna. Ingen exakt tidplan, men befinner vi oss runt Sheraton vid lunchtid så kanske vi ansluter till diskussionen om vi hittar er. Ser ni, som känner mig, oss så hojta gärna, jag har en förmåga att missa människor i stora samlingar, tycker att jag känner igen var o varannan mässbesökare utan att kunna placera alla. Det blir nog så efter så många mässbesök, det är ju ändå samma gäng liksom. Kamera eller inte kamera återstår att besluta om. Shazam kommer att gå varm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-17 10:21

Vore trevligt om vi kunde samlas över en faktiskt-öl i baren på Sheraton.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 11:27

Jag tycker att köttfärssås med spaghetti är minst lika gott som oxfilé.
Varför "måste" den styckningsbiten som är minst och därmed blir dyrast, och därmed kanske dessutom blir extra marginal-höjd, också vara den som är godast, för övrigt? Förgivettaganden?

Paprikan kostade 89 kronor kilot på Willys igår. Det gick bort, inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte vill betala det priset.
Just paprika har en ganska låg specifik vikt, för övrigt...

Samtidigt som priserna stiger på såväl varor, energi som lån, så åker kolleger på New York-resa. Människor tatuerar sig, fixar naglar, friserar sig, intalar sig att de "måste" ha en bil för en halv mille et cetera.

Jag köpte mig en Grand Seiko för över femtio papp i höstas. Jag behövde den inte, men jag ville ha den. Inte för att den är bättre än köttfärssås, men för att jag tycker den är fin. Jag beklagar mig inte och lever inte vare sig på marginalen eller i överflöd.
En kaxig miljardär skulle nog se annorlunda på min ekonomiska situation, såväl som en ytterst obemedlad skulle göra detsamma.

En del som knappt har pengar för hela månadens nödvändigheter lägger likafullt pengar på onödvändigheter, samtidigt som de klagar på såväl ökade "klyftor" som på att allt blivit så dyrt. Klyftorna är oväsentliga.
Jag kostar på mig att ogilla den attityden på grund av att jag ogillar mitt eget beteende då jag själv befann mig i den situationen.

Jag tycker att det är bra att den där högtalartillverkaren har ökat sin omsättning.

Jag köper en hel del onödigheter. Jag vill ha dem likafullt. De är inte vare sig rationellt motiverbara eller på annat sätt försvarbara ur ens ett livskvalitets-perspektiv.
Jag kan lika gärna öka min livskvalitet genom att skruva på min attityd som att lägga en massa pengar på saker.
Jag försöker göra både och, men ur ett rationellt perspektiv borde jag enbart skruva på min attityd.
Att titta på fåglarna vid fågelbordet kan vara minst lika tillfredsställande som att ta en promenad eller köpa sig ett par randsydda skor eller en ny förstärkare. Det handlar om attityder och värderingar.

Jag är såpass rationell att jag inser att jag inte är särskilt rationell.
Jag har försökt, men inte lyckats att bli avundsjuk.
Att bli nedlåtande mot de som har det svårt/sämre har jag inte försökt med, så där har jag ingen aning om huruvida jag skulle nå framgång.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-02-17 11:47, redigerad totalt 2 gånger.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 11:40

paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)

Nu skall du inte hänga upp dig ordagrant att jag skrev fiskpinnar istället för lax. Eller billig fläskfilé från Tyskland i istället för oxfilé. Utan det skrevs med glimten i ögat för att poängtera hur matpriserna har stigit. Därav smileyn i slutet på inlägget. Dessutom blir det svårt för andra att förstå sarkasmen när du citerar mig och klipper bort halva mitt inlägg. Då är det bättre att du fetmarkerar om du vill påpeka något du tycker är viktigt i ett inlägg. :wink:

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 11:53

Strmbrg skrev:Jag tycker att köttfärssås med spaghetti är minst lika gott som oxfilé.
Varför "måste" den styckningsbiten som är minst och därmed blir dyrast, och därmed kanske dessutom blir extra marginal-höjd, också vara den som är godast, för övrigt? Förgivettaganden?

Paprikan kostade 89 kronor kilot på Willys igår. Det gick bort, inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte vill betala det priset.

Samtidigt som priserna stiger på såväl varor, energi som lån, så åker kolleger på New York-resa. Människor tatuerar sig, fixar naglar, friserar sig, intalar sig att de "måste" ha en bil för en halv mille et cetera.

Jag köpte mig en Grand Seiko för över femtio papp i höstas. Jag behövde den inte, men jag ville ha den. Inte för att den är bättre än köttfärssås, men för att jag tycker den är fin. Jag beklagar mig inte och lever inte vare sig på marginalen eller i överflöd.
En kaxig miljardär skulle nog se annorlunda på min ekonomiska situation, såväl som en ytterst obemedlad skulle göra detsamma.

En del som knappt har pengar för hela månadens nödvändigheter lägger likafullt pengar på onödvändigheter, samtidigt som de klagar på såväl ökade "klyftor" som på att allt blivit så dyrt. Klyftorna är oväsentliga.
Jag kostar på mig att ogilla den attityden på grund av att jag ogillar mitt eget beteende då jag själv befann mig i den situationen.

Jag tycker att det är bra att den där högtalartillverkaren har ökat sin omsättning.

Jag köper en hel del onödigheter. Jag vill ha dem likafullt. De är inte vare sig rationellt motiverbara eller på annat sätt försvarbara ur ens ett livskvalitets-perspektiv.
Jag kan lika gärna öka min livskvalitet genom att skruva på min attityd som att lägga en massa pengar på saker.
Jag försöker göra både och, men ur ett rationellt perspektiv borde jag enbart skruva på min attityd.
Att titta på fåglarna vid fågelbordet kan vara minst lika tillfredsställande som att ta en promenad eller köpa sig ett par randsydda skor eller en ny förstärkare. Det handlar om attityder och värderingar.

Jag är såpass rationell att jag inser att jag inte är särskilt rationell.
Jag har försökt, men inte lyckats att bli avundsjuk.
Att bli nedlåtande mot de som har det svårt/sämre har jag inte försökt med, så där har jag ingen aning om huruvida jag skulle nå framgång.

Grand Seiko, nu talar vi hantverk på hög nivå.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 12:00

"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg
IMG_1330.jpg (170.94 KiB) Visad 2045 gånger

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 12:09

Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg

Tjusig och deras spring drive verk är också lite kul.

jansch

Inläggav jansch » 2023-02-17 12:19

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
hifi_nirvana skrev:Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.

Klockmarknaden är väl väldigt lik hifi-marknaden men framförallt high end marknaden.
Mycket bling och tjafs och konstruktioner som inte har med optimal primärfunktion att göra.

Klockmarknaden verkar dock vara mer seriös - ormoljeriet verkar vara obefintligt.

Vore kul att se en klockarbands - reklam från t.ex Rolex.
"Med detta klockarmband i guld med syrefria inlägg i platinaPL kommer tiden inte bara att gå fortare utan också lugnare och feläsning på klockan minskar.......)

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 12:29

jansch skrev:
hifikg skrev:
MacBruce skrev:

Klockmarknaden är väl väldigt lik hifi-marknaden men framförallt high end marknaden.
Mycket bling och tjafs och konstruktioner som inte har med optimal primärfunktion att göra.

Klockmarknaden verkar dock vara mer seriös - ormoljeriet verkar vara obefintligt.

Vore kul att se en klockarbands - reklam från t.ex Rolex.
"Med detta klockarmband i guld med syrefria inlägg i platinaPL kommer tiden inte bara att gå fortare utan också lugnare och feläsning på klockan minskar.......)

Dom har många likheter men i en sak skiljer det radikalt. Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka. Den stiger i värde oerhört. Inte som hifi som sjunker 50% direkt du lämnar butiken

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2023-02-17 14:09

hifi_nirvana skrev: Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka.

Jodå... du förlorar mer pengar på en finare klocka när den ligger kvar på restaurangbordet när du går för att du tog av den... och X andra exempel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 15:19

Nattlorden skrev:
hifi_nirvana skrev: Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka.

Jodå... du förlorar mer pengar på en finare klocka när den ligger kvar på restaurangbordet när du går för att du tog av den... och X andra exempel.

Undrar vad mina arbetskamrater hade sagt om vi diskuterat den kraftiga värdeökning som är på finare klockor och att det inte går att förlora på ett köp. Om jag då hade ropat ut att det går vist att förlora på klockor. Man kan glömma den på restaurangen. Misstänker att mina arbetskamrater hade tittat lite konstigt på mig då. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 15:45

Om vi talar om rationalitet och slika aspekter på saker och ting:

En klocka i mobilen visar tiden. En klocka för femti papp visar tiden. Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några går igång på extremt noggranna kvartsur som felar mindre än fem sekunder per år.
Andra förkastar det och framhåller fjärrstyrd ackuratess som en mycket smartare metod för tidsprecision.
Ytterligare andra ser inte syftet med att kunna veta mer än på minuten när, vad klockan är.

En enkel musikanläggning spelar upp Beethovens fjärde symfoni. En anläggning för femti eller trehundra papp spelar upp Beethovens fjärde symfoni.
Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några kräver en viss verifierad prestandanivå för lyssningsupplevelsen, andra inte.

Några förlöjligar det som de själva inte ser någon mening i, eller som de menar är rent dumt.
Andra tar då illa upp, eller kan åtminstone inte låta bli att reagera.

Gaggandet får hela tiden näring, utan att någon överhuvudtaget vare sig kommer någonvart, eller har någon som helst vinning i att få andra att ändra sitt tänkesätt till sitt eget. Vilket dessutom aldrig sker. Åtminstone inte via ett erkännande.

Är det svårare än så alltsammans?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-17 16:00

Det är i alla fall tur att det finns en armbandsurstråd på forumet!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-17 18:23

Morello skrev:Vore trevligt om vi kunde samlas över en faktiskt-öl i baren på Sheraton.

Sväng förbi till Sheraton vid 12.00 så ser vi hur det går att styra upp det hela. Nu är det ett gäng som dyker upp då så varför inte en öl?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 18:27

Ser att mässan pågår nu i helgen.
Då får jag glädja er med att ni slipper träffa på mig även denna gång.
:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 18:54

hifikg skrev:Jag tror att det är lika mycket snack o däcksparkande från den som köper en billig rigg till den som investerar sexsiffrigt, så ska man driva butik med hyror o löner etc så är det nog lönsammast att satsa på den delen av kunderna. Kryddar man med dyrkablar och guldfärgade säkringar, med enorma marginaler, kanske man klarar en säsong till. Samtidigt så kan andra se fram mot ett bättre utbud av begagnat. Ser många apparater som en gång i tiden var "oöverkomliga" till riktigt rimliga priser, det är väl positivt? Några få objekt är "värdesäkrade" åtminstone efter att de fallit från höga nypriser.

Snack och däcksparkande är det säkert en hel del av.
Själv brukar jag bara beställa utan att snacka eller stå och sparka däck. Däri ingår mitt dilemma:
-Prylen jag är intresserad av finns inte tillgänglig. Den måste ofta tas hem från utlandet.
-Under de omständigheterna blir det omöjligt att vare sig göra en meningslös provlyssning i butik eller låna hem för en kanske något meningsfullare provlyssning.
-M-Scalern fick jag låna hem, Den fanns i butiken och jag behövde inte ens lägga pant för hemlånet (trots att jag inte känner handlaren).
-Men i övrigt har jag fått beställa svindyra apparater från Japan, förbinda mig till köp, lägga handpenning och vänta ett antal månader.

Snacka apparater förstår jag inte hur man gör. Vare sig det sker på en mässa eller med en handlare.
Jag har försökt men får inte ut något av det.

:|

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-17 19:07

Jo, vi är några som är sådana också, därför blir jag så trött på "däcksparkare" de få gånger jag försöker kränga iväg något överblivet. Oftast blir grejorna stående och skänks bort emellanåt när någon visar intresse. Har reducerat mitt innehav av kassettdäck rejält på det viset t ex och några stora slutsteg med vansinnigt upplysta VU-metrar har fått gå till någon som bytt mot en flaska vin eller bara glada tillrop, förstår inte hur jag tänkte när jag skaffade hit dem. Lyckades bli av med en grymt stor o tung bioreceiver härförleden, jag bara lämnade den hos någon, inklusive tre (!) fjärrkontroller och drog. Då slapp jag däckspark och det finns inga pengar att kräva tillbaka. Som han som köpte min DAC o ville att köpet skulle gå tillbaka för att fjärrkontrollen inte fungerade. Föreslog batteribyte. Det funkade ändå inte för honom. Så han fick sina pengar tillbaka o jag åkte hem o vände ett batteri och nu fungerar den utmärkt. Och nu lär den bli stående i sitt hörn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-17 19:24

Strmbrg skrev:Om vi talar om rationalitet och slika aspekter på saker och ting:

En klocka i mobilen visar tiden. En klocka för femti papp visar tiden. Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några går igång på extremt noggranna kvartsur som felar mindre än fem sekunder per år.
Andra förkastar det och framhåller fjärrstyrd ackuratess som en mycket smartare metod för tidsprecision.
Ytterligare andra ser inte syftet med att kunna veta mer än på minuten när, vad klockan är.

En enkel musikanläggning spelar upp Beethovens fjärde symfoni. En anläggning för femti eller trehundra papp spelar upp Beethovens fjärde symfoni.
Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några kräver en viss verifierad prestandanivå för lyssningsupplevelsen, andra inte.

Några förlöjligar det som de själva inte ser någon mening i, eller som de menar är rent dumt.
Andra tar då illa upp, eller kan åtminstone inte låta bli att reagera.

Gaggandet får hela tiden näring, utan att någon överhuvudtaget vare sig kommer någonvart, eller har någon som helst vinning i att få andra att ändra sitt tänkesätt till sitt eget. Vilket dessutom aldrig sker. Åtminstone inte via ett erkännande.

Är det svårare än så alltsammans?

Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 19:28

Strmbrg skrev:Ser att mässan pågår nu i helgen.
Då får jag glädja er med att ni slipper träffa på mig även denna gång. :)

Håller på och repar mig efter långvarig förkylning och lägger eventuellt krut på ett besök hos Studio Blue i Sandsborg på söndagens öppna hus (14-17). Ska bli intressant att höra hur Öhmans monitorer låter där.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 19:30

paa skrev:Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....

Åfan!
Jag får väl säga som en del andra brukar säga:
Jag menar precis det som där står.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 19:36

Strmbrg skrev:

Åfan!
Jag menar precis det som där står. :)

Sällar mig till kören. Vad vill du ha sagt?

"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" - eller?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 19:45

Jag tycker inte att det är dunkelt.
Jag vill inte ha sagt någonting annat än det jag skrev.
Inget underförstått påstående eller budskap alls.
Det var bara en reflexion.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 20:46

Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-17 20:57

hifi_nirvana skrev:Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Hmm, det kanske är så. Men jag tycker ändå inte om en del av orden. Lite ödmjukhet är bra även om inte alla inser det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 21:40

hifi_nirvana skrev:Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Åfan!
Det var skryt som hamnade i fokus?
Nåja, jag betalar en ohemul massa pengar för vissa saker, men är förmodligen löjligt snål beträffande andra saker.

Och, jepp!
Filosofisk krönika var bra etiketterat! Då förstår jag varför jag kan missförstås - eller o-förstås - emellanåt.
Man kanske inte är inkalibrerad på filosofiska inlägg från avsändaren, och då blir det säkert lite sprakigt hos mottagaren.

Tack för kommentaren!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 21:44

FBK skrev:

Hmm, det kanske är så. Men jag tycker ändå inte om en del av orden. Lite ödmjukhet är bra även om inte alla inser det.

Ber om ursäkt om du tar illa upp. Det var inte mitt syfte och dessutom vet jag inte riktigt vad du specifikt tänker på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-17 22:19

Strmbrg skrev:

Åfan!

Jag tänkte först att du menade att vi skulle sjunga "we shall overcome" men sen skriver du de nya inläggen om däckssparkare osv. Det blir förvirrat.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-17 22:28

Nu förstår jag inte vad som var så stötande i den filosofiska betraktelsen. Inte ska man behöva be om ursäkt för något sådant?
Att skriva off topic däremot…. :mrgreen: :wink:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-17 22:56

paa skrev:
Strmbrg skrev:

Åfan!

Jag tänkte först att du menade att vi skulle sjunga "we shall overcome" men sen skriver du de nya inläggen om däckssparkare osv. Det blir förvirrat.

:mrgreen:

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-02-18 04:29

Strmbrg skrev:[...]

"I går" har just övergått till "i förrgår", ser jag. Då kostade paprikan på lokala ICA (styckvis) 79:95/kg enligt kvittot. Viss arbetsinsats för att hitta en acceptabel individ krävdes dessutom, förstås.

Har försökt med att söka på "paprika" hos övriga, lokala förmågor – den enda "stormarknaden" i övrigt här i Hjo, är Coop. De ligger, från mitt boställe, så långt från ära och redlighet, att man måste räkna in tidsåtgång för cykeltur, om man färdas som jag inom sta'n, annars också bränslekostnader. På deras hemsida dirigeras jag till "hemleverans i Stockholm" när jag söker på "pris paprika". Enligt fotot kostar då en frukt om 160 gr 25:95 kr/st, (162:19 kr/kg), jämfört med min 210-grammare för 16:79 på lokala ICA. (Min var EKO, skall påpekas – huvudsakligen därför att annat inte stod att finna)...

Det kan alltså löna sig att utmana "lågpriskedjor", när man komponerar sina veckoinköp. I övrigt håller jag med om det mesta du skriver till den grad, att jag inte finner någon anledning att kommentera det. :wink:
Bilagor
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 02.45.12.jpeg
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 02.45.12.jpeg (153.44 KiB) Visad 1719 gånger
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2023-02-18 04:43

Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg

Kan nog "levlas upp" med "ledur från Hermès". :wink:
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-18 08:47

IMG_1330.jpg

Ser ut som den drabbats av tennpest eller vitmögel på urtavlan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 09:30

paa skrev:
IMG_1330.jpg

Ser ut som den drabbats av tennpest eller vitmögel på urtavlan.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 13:19

FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (121.5 KiB) Visad 1594 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 13:52

Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.

Vad är det där?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 14:32

Strmbrg skrev:

Vad är det där?

Vet inte men skulle gissa att strömmen renas via magi sen kan man nog plocka ut ett par kablar till sina apparater om man har kablar och kabel torn så att det räcker.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 15:11

Chris71 skrev:
Strmbrg skrev:

Vad är det där?

Vet inte men skulle gissa att strömmen renas via magi sen kan man nog plocka ut ett par kablar till sina apparater om man har kablar och kabel torn så att det räcker.

Fult var det åtminstone.
Finns den för jämförande lyssningsförsök på mässan?
Hade jag en sån så skulle jag gömma den bakom högtalaren. Ungefär som jag redan gjort med min stora, fula strömtillsnyggare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-18 15:27

Chris71 skrev:
Strmbrg skrev:

Vad är det där?

Snygg låda, men riktigt fula kabellyftare...som "håller i kabeln" så den inte försvinner.... :evil: :mrgreen: Rydberg lade upp snygga kabellyftare i någon tråd... var Tyskt. :mrgreen: Tog ni fler bilder ? JBL, hur lät det ? Det märket brukar göra bra ifrån sig.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2023-02-18 18:02

Dynaudio stod för upplevelsen detta år. Deras Focus 50 är en riktigt bra produkt och med tanke på att det inkluderar förstärkare streamer etc inte oskäligt dyrt

jansch

Inläggav jansch » 2023-02-18 19:20

Usch!
Nackhåren reser sig när jag ser sådan skit. Var trollfe'n där och välsignade produkten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-18 19:23

JBL-burkarna verkade ha potential när det gäller torr bas och separering av olika ljud i mixen, men resonanserna i rummet var extremt störande, speciellt på instrument som spelar längre toner och klanger. Snabba toner och förlopp hann inte bygga upp rummets drone-effekt så farligt mycket och imponerade desto mer. Tråkigt att det blev så här!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-18 19:39

jansch skrev:

Usch!
Nackhåren reser sig när jag ser sådan skit. Var trollfe'n där och välsignade produkten?

:mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-18 19:42

paa skrev:JBL-burkarna verkade ha potential när det gäller torr bas och separering av olika ljud i mixen, men resonanserna i rummet var extremt störande, speciellt på instrument som spelar längre toner och klanger. Snabba toner och förlopp hann inte bygga upp rummets drone-effekt så farligt mycket och imponerade desto mer. Tråkigt att det blev så här!

Typiska mäss-problem. Det är sällan som något låter som folk skulle vilja ha det hemma. Men även hemma kan man få ett bedrövligt rum om man har otur.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-02-18 19:52

paa skrev:JBL-burkarna verkade ha potential när det gäller torr bas och separering av olika ljud i mixen, men resonanserna i rummet var extremt störande, speciellt på instrument som spelar längre toner och klanger. Snabba toner och förlopp hann inte bygga upp rummets drone-effekt så farligt mycket och imponerade desto mer. Tråkigt att det blev så här!

Hade hoppats mer på JBL men det kanske var rummet som spökade våldsamt. Klipsch med sina jättehorn i ett liknande stort rum (de var "grannar") lät mycket bättre.

Annars tycker jag HiFi Consult hade fått till ett trevligt ljud. Både QLN och Vienna lät fint.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-02-18 20:02

Känslan var också att det var mycket folk. I vissa rum var det trååångt. :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-18 20:28

radelius skrev:Dynaudio stod för upplevelsen detta år. Deras Focus 50 är en riktigt bra produkt och med tanke på att det inkluderar förstärkare streamer etc inte oskäligt dyrt

Du fick också en t-shirt av dem va? :) :wink:

De spelade väldigt fint. (Lite hjälp av Dirac) Smart allt-i-ett-koncept till bra pris. (Som då tyvärr gör att jakten på ett system tar slut men frun blir nog glad att slippa alla apparater)

Proffsig presentation och de verkar vara ett företag som tar sig an framtiden med att planera smart. 280 anställda. Inte illa.

Jag ställde frågan om de hyrde ut sitt fina testrum till andra. Det gjorde de icke!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-18 20:33

juanth skrev:
radelius skrev:Dynaudio stod för upplevelsen detta år. Deras Focus 50 är en riktigt bra produkt och med tanke på att det inkluderar förstärkare streamer etc inte oskäligt dyrt

Du fick också en t-shirt av dem va? :) :wink:

De spelade väldigt fint. (Lite hjälp av Dirac) Smart allt-i-ett-koncept till bra pris. (Som då tyvärr gör att jakten på ett system tar slut men frun blir nog glad att slippa alla apparater)

Proffsig presentation och de verkar vara ett företag som tar sig an framtiden med att planera smart. 280 anställda. Inte illa.

Jag ställde frågan om de hyrde ut sitt fina testrum till andra. Det gjorde de icke!

Mutad.... 8O :P :mrgreen: Tur man inte har någon fru, utan katt och apparater ska det vara. :D Resten av livet :!: 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-18 21:21

Bäst på Sheraton var Klipsch och JBL, men de tog nog i lite väl mycket emellanåt. Grannarna har nog synpunkter.
Bilagor
3452_quake.jpg
3452_quake.jpg (217.62 KiB) Visad 2316 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-18 21:26

Prisvärdast var nog Dynaudio. Utståbart ljud, ja t o m njutbart för 100 lax o då ingick det mesta, högtalare, Dirac, DAC, Förstärkare och sladdar, fast inte, för de är trådlösa.
Det var priset för de dyraste högtalarna de visade idag, det finns modeller för färre slantar också.
Bilagor
3447_dynaudio.jpg
3447_dynaudio.jpg (169.36 KiB) Visad 2310 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-19 00:27

Technics visade några genomsågade högtalare, där man kunde se hur dom var konstruerade, och så här elegant strömningsoptimerad var en basreflexport:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-19 00:42

F33863CC-9A7E-4759-A806-62D58522BFAD.jpeg
F33863CC-9A7E-4759-A806-62D58522BFAD.jpeg (1.37 MiB) Visad 2246 gånger
BB65F4E0-2004-4D2E-8EAF-645E5CA33BE6.jpeg
BB65F4E0-2004-4D2E-8EAF-645E5CA33BE6.jpeg (1.52 MiB) Visad 2246 gånger

Klipsch utklassade JBL
LTS hade konstlastuppvisning
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-02-19 02:16

juanth skrev:

Klipsch utklassade JBL

Det är väl inget nytt att LTS-medlemmarna har en massa konstiga laster.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-02-19 02:29

Nu var jag inte med just i år, men jag tycker generellt att LTS borde göra något mer spännande än att bara närvara och visa upp tidningar. :)

Kanske någon spännande lösning för att FE-testa, elller varför inte någon rolig högtalare, elektronik eller liknande?
Eller kanske en hög roliga skivor och en spännande presentation ?
Något som gör att det finns anledning att hänga kvar lite och kolla läget :)
Jag fattar att detta kräver tid och att det kanske inte är något alla har att lägga på något sådant, men jag bara säger hur jag upplever det.
Kram !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-19 03:54

petersteindl skrev:
juanth skrev:

Klipsch utklassade JBL

Det är väl inget nytt att LTS-medlemmarna har en massa konstiga laster.

Massor av ljudtekniska skumma laster. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-19 10:50

Var Bosse Bengtsson där?
Jag surrade lite med honom vid mitt besök för ett stort antal år sedan, en trevlig kille!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-19 11:33

juanth skrev:

Klipsch utklassade JBL

Hälsade på folk i LTS-montern men missade ändå konstlastuppvisningen, dåligt skyltad?
Håller inte med om att Klipsch utklassade JBL, men JBL-demon var ganska dålig (mycket korta snuttar), så man fick extrapolera en del själv.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-19 12:44

hifikg skrev:
juanth skrev:

Klipsch utklassade JBL

Hälsade på folk i LTS-montern men missade ändå konstlastuppvisningen, dåligt skyltad?
Håller inte med om att Klipsch utklassade JBL, men JBL-demon var ganska dålig (mycket korta snuttar), så man fick extrapolera en del själv.

Ett par PA-högtalare för en miljon bör givetvis kunna göra folk förstummade om det ska räknas som något bra.
Om nu rummet var så besvärligt så varför hade de inte styrt upp det?
Jag satt 1,5 m till höger om mitten några bänkrader bak från första bänk räknat. Jag hörde enbart höger högtalare.
De spelade rent och tight men nådde knappt över folks huvuden. Ett antiklimax.

Känslan var att högtalarna borde hissas upp i en rigg och spela snett nedåt.
Senast redigerad av juanth 2023-02-19 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-19 12:46

hifikg skrev:Bäst på Sheraton var Klipsch och JBL, men de tog nog i lite väl mycket emellanåt. Grannarna har nog synpunkter.

JBL bjöd på en oerhört fläskig klang. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2023-02-19 12:48

Ser ut som jag missade en hel del rum. Tyckte mässan kändes väldigt liten, och nu känns det lite snopet att det fanns rum jag inte besökte, trots att jag försökte se alla. Dynaudio missade jag helt, samt Stylus Audios rum. Vart tusan fanns de där? Såg några Dynaudio-högtalare i "korridoren", men det var allt.

Bäst: Polk Audio (!) och QLN Signature. Polk hade något förskönande för sig i diskanten, men på främsta raden (som var alldeles för nära för så resliga högtalare) så lät det ändå magnifikt och inbjudande. QLN Signature kändes samlade utan att något speciellt stack ut och var snygga. Orimligt dyra stativare dock (220kkr).
Nästan roligast: Klipsch bautahögtalare. Var nära på att applådera när körstycket var klart.
Absolut roligast: Skaka tass med PekkaJohansson, Alexi och 2-ch igen.

Tycker av de rum jag var på att nivån var högre och jämnare än det brukar vara. Kanske har jag blivit mindre kräsen med åren.

Vilken var det elektroniska låten som det piskades på med över JBL Everest-tutorna?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2023-02-19 12:54

hifikg skrev:Hälsade på folk i LTS-montern men missade ändå konstlastuppvisningen, dåligt skyltad?

Inte direkt. Mät-sektionen stod mittemot bordet med MoLT.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-19 13:09

shifts skrev:
hifikg skrev:Hälsade på folk i LTS-montern men missade ändå konstlastuppvisningen, dåligt skyltad?

Inte direkt. Mät-sektionen stod mittemot bordet med MoLT.

Slarv av mig :(
Nåja

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-02-19 13:28

Morello skrev:
hifikg skrev:Bäst på Sheraton var Klipsch och JBL, men de tog nog i lite väl mycket emellanåt. Grannarna har nog synpunkter.

JBL bjöd på en oerhört fläskig klang. :)

Vad innebär det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-19 13:39

För mycket nivå upp till par hundra hertz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-19 14:35

Morello skrev:För mycket nivå upp till par hundra hertz.

Var det JBLs personal som hade ställt in basen för högt, eller var det rummets akustik som ställde till problem för en annars lagom basnivå?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-02-19 14:37

Skulle gissa på knasig inställning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-02-19 15:33

IMG_0735.jpg
IMG_0735.jpg (755.18 KiB) Visad 1970 gånger

Klipsch med forummedlem.

IMG_0737.jpg
IMG_0737.jpg (798.27 KiB) Visad 1970 gånger

JBL Everest

IMG_0741.jpg
IMG_0741.jpg (858.68 KiB) Visad 1970 gånger

QLN lät stort trots det lilla formatet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-02-19 16:41

:? Är Klipsch Jubiless gjorda för hörn placering likt denna bild eller ska de stå fritt?
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-19 16:48

Oj då skall man försöka sig på ytterligare en självmords recension.

Positivt, tack vare arrangemanget så vad denna mässa förhoppningsvis billigare än vanligt att anordna då inträdet kände billigt nog för att stressen över att behöva springa runt och få valuta för inträdet bortblåst vilket var skönt.

Det blev en med avslappad botanisering bland bekanta och nya leverantörer och likasinnade lyssnare, van av tidigare tillställningar så är nivå på lyssnings förväntningar låg och valet av musik ännu lägre, det är ju sällan eller aldrig som en produkt visar sin fulla potential under en mässa, men om man letar överraskande inspiration eller att få sina referensramar kalibrerade så tycker jag att det är en kul aktivitet.

Smart var oxå att inte förlägga hela mässan i en inhyrd lokal då man i teorin borde kunna få en bättre upplevelse hos vissa återförsäljare om de får visa upp sina prylar på hemmaplan.

Så vad lät hur?

Om vi börjar med hur man förvaltar ett arv, många syntes glada och imponerade av vad klipsch levererade på en konstruktion som hade sitt ursprung som en monohögtalare som blev kommersiell 1946, well done, detta är väldens äldste fortfarande producerade högtalare uppenbarligen finns det en anledning, den spelar musik på ett njutbart sätt.

Hur gick det då för den ganska jämnåriga kollegan i branschen JBL, lite av en vattendelare tydligen, jag kunde inte finna motivation att köa för en lyssningstund då jag redan fått höra en del från trovärdiga sanningsvittnen, så min reflektion går till förvaltning av ett varumärke. Jag aktar JBL's konsekvens att nyttja så många element som kan behövas för att leverera den upplevelse som de vill, att man inte skyr att bygga ett 4-vägssysetem om det behövs, men att man med marknadens största urval av högtalare väljer ut ett flaggskepp och låter det spela under så dåliga förutsättningar är bad business.

Jag köade dock till Dynaudio eftersom det var mitt insteg i hifi världen och jag har inte hållit mig uppdaterad på ett tag.
Det var nog en fullträff av flera skäl, inte ens marknads spielet var jobbigt och påträngande utan ganska kort, konsist och informativt.
Det spelades musik, musiken lät bra och kul, rummet var utifrån förutsättningar bra utnyttjat och skulle jag varit tvungen att baxa hem något för under 200.000 så hade dessa högtalare legat bra till.
Det som är lite extra roligt är att Dynaudio har varit trogna sitt "sound" i över 40år, man håller kvar vid 1 material i alla sina koner, man jobbar fortfarande med soft domes, kudos helt enkelt.

Revival Audio – Atalante 5 var något som väckte intresse och nyfikenhet, på temat högtalare som börjar se ut som högtalare faktiskt gjorde innan kvinnliga inrednings arkitekter vred dem 90grade och bredden blev djupen och elementet monterades på korsidan.
Fler och fler klassiska 3-vägs högtalare börjar synas i murriga mörka faner med breda bafflar som rymmer både 10 och 12" basar, kul, busigt och förmodligen ganska smart, om man vill har ett mellanregister som låter bra så är det ingen dum ide att dedikera ett element till uppgiften istället för att tro att basar och diskanter skall dela på jobbet.

Sen hoppade jag kända märken som redan granskats, men kan väl slå 2 slag iaf för LTS som borde få mer uppmärksamhet då de faktiskt värnar om vår hobby från en sund vinkar och de härliga farbröderna som påminner oss om att det viktigaste ju faktiskt är musiken och därför dyker de upp mer intressanta skivor som går att botanisera bland.

Slut från Sheraton, får se om det blir en fortsättning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-02-19 16:51

dewpo skrev::? Är Klipsch Jubiless gjorda för hörn placering likt denna bild eller ska de stå fritt?
[ Bild ]

Screenshot_20230219_154954.png
Screenshot_20230219_154954.png (184.51 KiB) Visad 1921 gånger

HerrD

Inläggav HerrD » 2023-02-19 21:05

Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

Störst besvikelse: JBL. Fladdereko och avsaknad av djupbas. Obehagligt och bristfälligt över lag.
Störst överraskning: Svenska högtalarna (se bild) i äldre stil som spelade med dCS. Lät bra utan större fel och var heller inte overkligt dyra. Kul!
Trevligast: Samtala med LTS och bli medlem :)
Overkligast: Klipsch, vem vill ha högtalare som ger sångare en 3m bred mun?

Det blev även en sväng till Audio Concept där några svarta skapelser spelade och lät bra. Ingen ytterligare info.
Perfect Sense fick också ett besök där högtalare i aluminium spelade, lät fint utom toppen som blev jobbig samt en avsaknad av botten.

Kändes mest som dödsryckningar i en branch som inte kan leverera. Allt blir galet dyrt och för dåligt tyvärr, med undantag för vissa ljusglimtar.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-19 22:34

HerrD skrev:Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

Störst besvikelse: JBL. Fladdereko och avsaknad av djupbas. Obehagligt och bristfälligt över lag.
Störst överraskning: Svenska högtalarna (se bild) i äldre stil som spelade med dCS. Lät bra utan större fel och var heller inte overkligt dyra. Kul!

Det blev även en sväng till Audio Concept där några svarta skapelser spelade och lät bra. Ingen ytterligare info.
Perfect Sense fick också ett besök där högtalare i aluminium spelade, lät fint utom toppen som blev jobbig samt en avsaknad av botten.

Kändes mest som dödsryckningar i en branch som inte kan leverera. Allt blir galet dyrt och för dåligt tyvärr, med undantag för vissa ljusglimtar.

[ Bild ]

Den där lådan visade, med emfas, att lådhögtalare ingalunda är utdöda.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-19 23:10

HerrD skrev:Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

[ Bild ]

Högtalaren du gillade är av fransk härkomst och heter ATALANTE 5.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-02-19 23:47

Chris71 skrev:

[ Bild ]

De bygger sin egen 3,5” mid fick jag veta.
Snygga klassiska lådor. Jag blev inte helt klok på hur de skulle kunna låta i ett mindre rum men de var trevliga och musikaliska utan att ha något direkt störande beteende. Det är alltid trevligt när man som lyssnare snabbt släpper det analytiska förhållningssättet och bara lyssnar på musiken.

Någon som minns vad de kostade?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-20 00:46

Lite väl porrigt ljus i dessa förstärkare, möjligen? Dom drev de stora JBL-lådorna med två sådana steg.

Bild

Två KEF-modeller, från olika serier demades:

Bild

Den större, Reference 1 Meta, som förvisso drevs av en avsevärt större och dyrare förstärkare, lät oväntat mycket bättre än den mindre "budgetmodellen", (inte så konstigt egentligen med tanke på att den är flerfaldigt dyrare) och inte så dumt alls faktiskt. Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-20 04:14

Det är uppenbart när man läser inläggen att folk uppskattade olika demos olika och det ser jag som att det ännu finns något som heter ljudsmak och att vi alla har olika öron som jag brukar säga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 10:50

juanth skrev:
Chris71 skrev:

[ Bild ]

De bygger sin egen 3,5” mid fick jag veta.
Snygga klassiska lådor. Jag blev inte helt klok på hur de skulle kunna låta i ett mindre rum men de var trevliga och musikaliska utan att ha något direkt störande beteende. Det är alltid trevligt när man som lyssnare snabbt släpper det analytiska förhållningssättet och bara lyssnar på musiken.

Någon som minns vad de kostade?

60000-65000 kr verkar det som. https://www.referenceaudio.se/produkt/r ... atalante-5

FBK skrev:Det är uppenbart när man läser inläggen att folk uppskattade olika demos olika och det ser jag som att det ännu finns något som heter ljudsmak och att vi alla har olika öron som jag brukar säga.

Något åt det hållet. Lite beroende på vilken typ av musik man lyssnar på blir det. I en del gengrer vill man ju att det ska låta stort om t.ex. sångsolisten medans det i andra blir knas om sångsolisten breder ut sig över en alltför stor del av ljudpanoramat. Har lite med att göra om man är van vid tillställningar utan PA eller ej.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-02-20 17:10

paa, byt ut HTTP mot HTTPS så syns bilderna direkt i tråden!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-02-20 18:18

Test:
Lite väl porrigt ljus i dessa förstärkare, möjligen? Dom drev de stora JBL-lådorna med två sådana steg.

Bild

Två KEF-modeller, från olika serier demades:

Bild

Den större, Reference 1 Meta, som förvisso drevs av en avsevärt större och dyrare förstärkare, lät oväntat mycket bättre än den mindre "budgetmodellen", (inte så konstigt egentligen med tanke på att den är flerfaldigt dyrare) och inte så dumt alls faktiskt. Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Bild

Och Technics basport, så nära en Roozen-port man kan komma:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-02-20 19:08

Ser bra ut!
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-02-20 20:08

Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Exakt, det var det som gjorde skillnaden, säger förbundet. :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-02-20 23:45

En av de första låtarna jag hörde på årets mässa kom från den mest, eller näst mest välljudande riggen på HEM 23. De båda riggarna stod i samma rum, i en källarvåning på Södra Agnegatan.
Big Bad John lät verkligen imponerande. Tänk vad man kan få för ett par miljoner! O så river jag av den på min egen humbla rigg och inser att musiken har större ståpälsfaktor i min källare!
Och det med ett minimum av röda kablar!

Hur gör den sig hos dig?
Bilagor
bigbadjohn.png
bigbadjohn.png (589.17 KiB) Visad 1303 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-03-08 05:31

Framtidens mässa kanske ? på YouTube. Man slipper höra hur dåliga rummen är och ingen trängsel. https://www.youtube.com/watch?v=v91se8O ... rfectSense

Återgå till Generellt om hifi