Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.
Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Klass D valde jag för att den är billig. Var nyfiken vad en ny klass d kan åstadkomma. Den gav mersmak. Placerar ut musikanter med precision.
Rörförstärkaren var dyr, men ljudet känns varmt men det beror på vilka rör man använder. Viss mysfaktor.
Alltså en rörförstärkare som går i klass D?
Morello skrev:Frågan är felformulerad - det är en blandning av arbetsklasser (A, AB osv) samt den praktiska implementationen (rör, IC,diskret transistor osv).
Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
petersteindl skrev:Almen skrev:LeifB skrev:Jag valde rörförstärkare och klass d.
Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.
smile skrev:Jag har nog minst en av varje, vissa i samma apparat.
Förutom Klass G.
matssvensson skrev:Jag väljer förstärkare efter önskad prestanda, inte pris. Priset blir en konsekvens av önskad prestanda. I prestanda väger jag in sådant som effekt, distorsion, storlek, utseende och tillverkare. Då landade nuvarande val på transistorförstärkare i klass AB.
Panelguy skrev:A. Jag valde en Gryphon Diablo 300, A/B som går i klass A upp till ca 15-20W
B. Behövde en kraftig pjäs till mina Maggisar så det fick bli en A/B-konstruktion då en tillräckligt kraftig klass A blir för kostsamt.
C. Tyvärr är det så att en dyr förstärkare oftast är bättre än en billigare.
hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Det vore mums filibabba det.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Och si... där vaknade jag
LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Tänk en sådan kombo ihop med Världens bästa högtalare, eller Världens bästa engelska högtalare... något att drömma om.
Jag har inte förstått Nad208 hysterin.
Finns säkert nya som är bättre.
Andersson kan göra rörförstärkare.
LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
FBK skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Jag skulle välja en NAD208, är det klass G?? och En Andersson 300B, klass A förmodar jag.
Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar.
LeifB skrev:FBK skrev:LeifB skrev:
Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
För det första så kan du ställa upp en massa nya slutsteg jämte 208:an och de är inte bättre. Så utvecklingen har inte gått så mycket framåt som en del vill hävda då 208:an klockren. Den låter faktiskt förbannat bra. Jag har lyssnat på en massa Carlsson med 208:an och i mina öron så låter den mycket naturligt. Att den inte är i ropet beror mest på att den är gammal nu och behöver service av lödningar och kommer behöva nya pryttlar inuti med tiden. Så köper man en idag som inte fått den servicen så är det en kostnad till snart... Och vad finns de för slutsteg i samma prisklass på begagnat marknaden, ja det dyker upp någon Rotel. Sedan är det glest mellan alternativen som kommer ifrån Emotiva,ATI, Parasound osv. men de finns sällan begagnade då de inte sålt sådana mängder det gjorts med 208. Så 208 ska man köpa billigt och lägga en rejäl slant på en rejäl genomgång, sedan har man ett slutsteg som aldrig behövs bytas om man inte går upp rejält i pris. Jag skulle kunna sitta med en 208 resten av livet utan att känna det minsta uppgraderingsbehov, men då ska den vara genomgången så den håller. Du borde lyssna på den någon gång med ett par Carlsson OA51.N och du kommer inte ha några invändningar.
NAD208 har jag faktiskt haft hemma.
Kraft hade den. Inget tvivel om det.
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
Kan säkert ge ett bra tryck i basen.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.
hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Tänkte sluta skriva, men detta måste jag kommentera. Du har helt fel LeifBAtt jag nu 2023 ska sitta och försvara Nad 208 kunde jag inte tänka mig för 10-15år sedan..
Kostade runt 8000kr då.
Har aldrig haft OA högtalare. Aldrig hört den kombinationen. Har lyssnat på OA-50 och OA-52.
När jag jämnförde NAD208 med Rotel 970 för och slutsteg så tyckte jag att Rotel hade en mer tydligare ljudbild. Har alltid tyckt att NAD överdrev basen.
Den där Roteln tycker jag låter hemskt...Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas
Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda
Kostade runt 8000kr då.
Den där Roteln tycker jag låter hemskt...Är inte något jättefan av Rotel som låter lite gråa och de riktigt gamla låter ju inte bra. Och överdriven bas
Du får lyssna på lite olika märken så kommer du märka att det är Rotel som låter annorlunda
Ja Rotel försvann ut och Copland in.
Ville prova rörljud.
LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Det kan man tolka som man vill.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
Kör också med rör. Massor av rör. Men släpper inte min 208:a för det.
peterh skrev:De enda förstärkare som lyckats stanna hos mig är rörförstärkare. Vet inte varför men med dessa låter mina skivor bra och jag blir inte trött på att lyssna på musik.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:Den överdriver ingenting. Den spelar bara det som finns på inspelningen. Finns där ingen bas så får du ingen "extra bas" genom slutsteget. Så klart. Ett sådant slutsteg hade inte stått här i över 30 år...
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Troligen orkade inte Roteln med i svängarna, så när du hade all den råa kraft som en 208:a erbjuder fick du höra den rätta basåtergivningen. Grattis!
LeifB skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Ja 208 var inte långt efter Krell.
Panelguy skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.
hifikg skrev:LeifB skrev:hifikg skrev:
Inte alls efter Krell. I min presentation berättar jag hur det gick till när jag köpte 208:an. Cash i ren frustration över att Lasse Bengtsson inte ville sälja sin KSA 80, eller vad den nu hette, för 50 lax när jag kom dit med fickorna fulla i sedlar. Har inte ångrat mig. Ett tag hade jag ett Krell-försteg, det var väldigt bra. Fast dansken är rätt okej den med.
Inte alls efter Krell. I min presentation berättar jag hur det gick till när jag köpte 208:an. Cash i ren frustration över att Lasse Bengtsson inte ville sälja sin KSA 80, eller vad den nu hette, för 50 lax när jag kom dit med fickorna fulla i sedlar. Har inte ångrat mig. Ett tag hade jag ett Krell-försteg, det var väldigt bra. Fast dansken är rätt okej den med.
När jag hörde KSA100 för första gången på en mässa för länge sedan uppstod magi. Har aldrig hört en så kontrollerad bas innan. Skruvstäd.
FBK skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev:
Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.
Släpp taget om tänket.Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".
LeifB skrev:FBK skrev:Panelguy skrev:Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.
Släpp taget om tänket.Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".
Den är bra. Helt ok.
Jag klankar inte ner 208.
Priset var bara 8000kr när den kom.
Fynd för pengarna.
LeifB skrev:FBK skrev:Panelguy skrev:Eller också är det så att 208:an inte har den kontroll i basen som bättre steg har. Rund, svullen bas låter oftast som mer bas. Men att här på faktiskt beskriva 208:an som något annat än det bästa som tillverkats är väl som att svära i kyrkan. Har inget minne av att den skulle vara så fantastisk när jag hörde den och köpte istället en McCormack.
Den är bra. Helt ok.
Fynd för pengarna.
Dom där THX versionerna, höll dom samma kvalite?
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Släpp taget om tänket.Jag var likadan en gång i tiden och 208 var bara trams och jag hade också ett McCormack. DNA något.. Deluxe. Men idag skulle jag välja 208 före alla McCormack. Ock säga att 208.an är rund i basen, då har man inte lyssnat seriöst. Jag har hört så många steg genom åren och rund i basen är "den inte".
Den är bra. Helt ok.
Fynd för pengarna.
Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....
Den är bra. Helt ok.
Fynd för pengarna.
Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....
Jag har för mic att NAD208 kom utan THX.
Sen sa någon att THX märkningen var sämre.
Jag är inte helt säker men har för mig det.
hifikg skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Svar nej! Det är just 208 som låter så bra. 218 som kommer efter är klart sämre....
Du har fel för dig.
Du har fel för dig.
Då var det 218THX. Som var sämre.
hifikg skrev:https://hifigoteborg.se/pdf/NAD_208_test_x_2.pdf
Här står det att nypris var lite drygt 10.000 men jag tror att det hoppade upp lite efter LTS-artikeln. Jag vill tro att jag gav 11.990 för mitt. Dvs i runda slängar 40 lax mindre än vad krellsteget kostade.
LeifB skrev:hifikg skrev:https://hifigoteborg.se/pdf/NAD_208_test_x_2.pdf
Här står det att nypris var lite drygt 10.000 men jag tror att det hoppade upp lite efter LTS-artikeln. Jag vill tro att jag gav 11.990 för mitt. Dvs i runda slängar 40 lax mindre än vad krellsteget kostade.
Ja priset steg. Efterfrågan steg. Jag fick ett pris på 8000kr. Jag har för mig att de sa att priset skulle stiga inom kort. Orsaken okänd. Kanske det var en demo modell.
208 bättre än KSA100. Inte illa.
Natti.
Panelguy skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:
Jämfört med Rotel.
Så var basen överdriven.
LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Nu är dom gamla och de blir inte bättre med åren.
Max_Headroom skrev:LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.
LeifB skrev:...de blir inte bättre med åren.
Morello skrev:Det bör påpekas att ASR tutat i medlemmarna en massa irrelevanta mätningar på olika klass D-apparater. (för liten mätbandbredd)
goat76 skrev:Har någon sett om det finns någon liknande omröstning på ASR? På det forumet tror jag inte klass D skulle ligga så värst långt efter AB-förstärkare, så Faktiskt-användarna (inklusive mig själv) är kanske inte representativa för nutidens HiFi.![]()
Klass AB har naturligtvis ingen framtid i.o.m att energi-effektiviseringen som råder nog knappast kommer ta ett steg tillbaka, och kanske kommer det så småningom t.o.m komma lagar likt det som stoppade Plasma-TV tekniken och effektstarka dammsugare (bara för att nämna några exempel), vilket i sin tur omöjliggör att tillverkarna kan uppnå de miljömål som ställs. Försäljningen av strömslukande förstärkare är nog snart ett minne blått.
Jag har en AB-förstärkare själv som jag hoppas håller länge, men jag undrar om inte klass-D tekniken är det som gäller nästa gång en ny förstärkare behöver inhandlas.
LeifB skrev:Enligt specen på M23 så är den ganska liknande.
40000kr får man betala.
Morello skrev:LeifB skrev:Enligt specen på M23 så är den ganska liknande.
40000kr får man betala.
Det finns inga likheter; M23 är en klass D-förstärkare.
NAD 218 är även den olik NAD 208, även om både är klass B-apparater. Huruvida 218 är sämre eller ej låter jag vara osagt.
LeifB skrev:Max_Headroom skrev:LeifB skrev:Att en gammal 208 har ett högt värde än idag är ett gott betyg. Även om man inte valde att köpa en då.
Synd att ingen tillverkar något likannde idag (vad jag vet). 2x600W utan fläkt kan man ju köpa, men kostar ju skjortan.
Jag vet inte om 208 var en säljsucce.
Annars skulle de ha tagit upp tillverkningen.
Max_Headroom skrev:LeifB skrev:Max_Headroom skrev:
Jag vet inte om 208 var en säljsucce.
Annars skulle de ha tagit upp tillverkningen.
Folk begriper inte sitt eget bästa. Många som sitter med för små förstärkare och funderar på varför det låter konstigt/dåligt.
208an hade väl en del brister i kvaliteten i själva tillverkningen. + att många nog tyckte att man "inte behöver 600W". Vilket är sant i en del fall. Men man behöver ofta mer kräm än man tror. + att det är så jävla elegant med slutsteg i 19" racklådor.
LeifB skrev:Visst kan rörförstärkare låta gudomligt.
300b klass A med ett fåtal watt.
Finns många som sitter nöjda.
matssvensson skrev:Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.
Bill50x skrev:LeifB skrev:Visst kan rörförstärkare låta gudomligt.
De gånger jag lyssnat på "en-petare" med några få watt har jag blivit ganska besviken. Lite kör eller någon lågmäld stämma kan låta underbart, men prova att spela något med tex The Rolling Stones. Ofta(st) brakar all återgivning samman totalt och det låter bara kaos.
Men det finns rörförstärkare som kan leverera, min personliga favorit är Audio Research's skapelser. Men även Michaelson & Austin TVA-10 har varit en omvälvande lyssning för mig. Första gången jag faktiskt fattade Frank Zappas musik tex. Genom anläggning alltså, live funkade det bra.
/ B
Goldfinger skrev:Bill50x skrev:LeifB skrev:Visst kan rörförstärkare låta gudomligt.
De gånger jag lyssnat på "en-petare" med några få watt har jag blivit ganska besviken. Lite kör eller någon lågmäld stämma kan låta underbart, men prova att spela något med tex The Rolling Stones. Ofta(st) brakar all återgivning samman totalt och det låter bara kaos.
Men det finns rörförstärkare som kan leverera, min personliga favorit är Audio Research's skapelser. Men även Michaelson & Austin TVA-10 har varit en omvälvande lyssning för mig. Första gången jag faktiskt fattade Frank Zappas musik tex. Genom anläggning alltså, live funkade det bra.
/ B
Har också upplevt detta, på en Stockholmsmässa klev jag in i ett rum med röruppsättning spelandes gles musik med få aktörer, njutbart helt klart, tills de bytte till nåt rockigare mer komplext, då försvann både micro och macrodynamik, helt förfärligt, oklart vilken rörförstärkare/märke det handlade om.
Har också hört Audio Research ihop med Respons, som fungerade ypperligt.
Panelguy skrev:matssvensson skrev:Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.
Fast vad är då ett ”oförvanskat ljud”?
Finns många förstärkare som gör anspråk på att förmedla ett äkta, ofärgat ljud.
matssvensson skrev:Panelguy skrev:matssvensson skrev:Ja, och då är det ett speciellt sound lyssnaren är ute efter som inte är att ljudet ska gå oförvanskat genom anläggningen.
Fast vad är då ett ”oförvanskat ljud”?
Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.
Sen är det som sagt långtifrån alla som är ute efter detta, utan det är den samlade subjektiva upplevelsen som sätter nöjdhetsfaktorn. Några av mina starkaste ljudminnen kommer från anläggningar som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskande.
goat76 skrev:Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?
Det här tycker jag är en intressant fråga, för ur ett återgivningsperspektiv borde det inte spela någon roll ifall det tekniskt sett finns en ”förvanskning” så länge musiken upplevs mer korrekt ljudande.
goat76 skrev:matssvensson skrev:Panelguy skrev:Fast vad är då ett ”oförvanskat ljud”?
Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.
Sen är det som sagt långtifrån alla som är ute efter detta, utan det är den samlade subjektiva upplevelsen som sätter nöjdhetsfaktorn. Några av mina starkaste ljudminnen kommer från anläggningar som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskande.
Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?
Det här tycker jag är en intressant fråga, för ur ett återgivningsperspektiv borde det inte spela någon roll ifall det tekniskt sett finns en ”förvanskning” så länge musiken upplevs mer korrekt ljudande.
jansch skrev:goat76 skrev:matssvensson skrev:Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.
Hur det ur ett tekniskt perspektiv är aningen ”förvanskat” eller ”oförvanskat” är väl egentligen inte så viktigt så länge din slutgiltiga upplevelse är bättre. I de fallen du säger att du lyssnat på ett ljudsystem som gissningsvis varit långt ifrån oförvanskade, har själva upplevelsen känts mer korrekt ur en musik-realistisk vy, eller har det upplevts att det finns någon form av förvanskning i det du hört?
Dina ordval är intressanta, jag menar inget negativt med det utan håller egentligen med dej.
Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.
Här ser man en stor skillnad mellan musiker och audiofiler. En elgitarrist eller elbasist köper pedaler och digitala manicker med specifika förvrängningar vilket inte en audiofil gör trots att det vore det billigaste/optimalaste sättet att uppnå den önskade förvrängningen.
T.ex "rörljud" kostar i i princip ingenting som elektronisk krets (ok då, några 100-lappar i konsumentled) och dessutom då med potentiometer eller on/off så man kan välja lagom "kryddning".
En "luftighetsfunktion"/stereobreddfunktion är en annan numer billig kretslösning som ofta finns i ljudlimpor till tv och i nyare bilar. Funktionen brukar ha ganska fantasifulla namn. En sådan funktion ser man aldrig i en 100.000:- förstärkare.
Däremot är tonkontroller helt ok då det motiveras med brister i rumsakustik och fonogram.
Panelguy skrev:Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?
Panelguy skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Dina ordval är intressanta, jag menar inget negativt med det utan håller egentligen med dej.
Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.
Här ser man en stor skillnad mellan musiker och audiofiler. En elgitarrist eller elbasist köper pedaler och digitala manicker med specifika förvrängningar vilket inte en audiofil gör trots att det vore det billigaste/optimalaste sättet att uppnå den önskade förvrängningen.
T.ex "rörljud" kostar i i princip ingenting som elektronisk krets (ok då, några 100-lappar i konsumentled) och dessutom då med potentiometer eller on/off så man kan välja lagom "kryddning".
En "luftighetsfunktion"/stereobreddfunktion är en annan numer billig kretslösning som ofta finns i ljudlimpor till tv och i nyare bilar. Funktionen brukar ha ganska fantasifulla namn. En sådan funktion ser man aldrig i en 100.000:- förstärkare.
Däremot är tonkontroller helt ok då det motiveras med brister i rumsakustik och fonogram.
”Det finns dock en tydlig mental spärr för produkter som medvetet tillför "förvanskning" och dessutom då marknadsförs som "förvanskare" inom audiofilvärlden.”
Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?
matssvensson skrev:Panelguy skrev:Vilka är det som medvetet tillför förvanskning och dessutom marknadsför sig så?
https://www.passlabs.com/technical_article/the-sweet-spot/
https://conradjohnson.com/
https://dartzeel.com/in-the-name-of-music/
https://www.soulnote.audio/soulnote-en/about-soulnote
https://www.engstromsound.com/about-us
http://www.airtight-anm.com/about.html
Snabb sökning bland Stereophiles recommended components. Det är inte speciellt svårt att hitta fler exempel inom audiofil industrin. Ett tips är att söka bland företag som visar konstiga mätresultat i Stereophiles goda genomlysningar och sen leta upp företagens "förklaringar" i sin marknadsföring.
jansch skrev:Jag personligen har aldrig läst marknadsföring från en high end tillverkare som t.ex skriver: "genom rörsteget i klass A har vi förvanskat signalkedjan med harmonisk distorsion och därmed uppnått ett varmare ljud, detta kommer många audiofiler uppskatta"
LeifB skrev:Vilken förstärkartyp anses ha lägst distorsion?
Alla har det..
Känns det viktigt att jaga distorsion?
Morello skrev:LeifB skrev:Vilken förstärkartyp anses ha lägst distorsion?
Alla har det..
Ja, ned till i alla fall -80 dB. Distorsion är en viktig parameter samt även den parameter de flesta konstruktörer misslyckas med. THD skiljer agnarna från vete.
Panelguy skrev:Morello skrev:LeifB skrev:Vilken förstärkartyp anses ha lägst distorsion?
Alla har det..
Ja, ned till i alla fall -80 dB. Distorsion är en viktig parameter samt även den parameter de flesta konstruktörer misslyckas med. THD skiljer agnarna från vete.
Vissa förstärkare beskrivs som ”varma”.
Vad är det som gör det här värmetillskottet i ljudet? Dist, obefintlig dist, blöt okontrollerad bas, val av komponenter eller vad?
JM skrev:Vissa rörförstärkare har hög andratonsdistorsion. Denna kraftiga mätbara distorsion är vanligen inte hörbar pga maskering från grundtonen. Denna maskering ökar med ljudstyrkan och upplevd "loudness".
Denna ovanligt kraftiga icke hörbara andratonsdistorsion maskerar i sin tur tredjetonsdistorsionen samt musik i samma frekvensområde.
Denna "rörförstärkarmaskering" liknar intensitetsmaskeringen. Dvs ju högre volym du lyssnar på desto bättre tycks musiken låta trots att den mäter sämre. Detta är sant då störande tredjetonsdistorsion som är hörbar på lägre volym maskeras och blir inte längre hörbar. "Grusigheten" i musiken försvinner.
Rörförstärkarens höga ej hörbara men mätbara andratonsdistorsion ger det typiska rörljudet genom ovanligt stympad musik. Sannolikt ger detta ett upplevt varmt ljud. (Kul studie att testa.) Misstänker starkt att vi kan fylla igen luckorna i musiken genom kvalificerade autonoma gissningar men något kvarstår som en färgning - ett varmt rörljud.
Instämmer personligen att vissa rörförstärkare ger ett ett varmt ljud men inte alla. Har ägt fler än 30 rörförstärkare.
Vissa hornhögtalare har också hög mätbar o icke hörbar andratonsdistorsion vilken undertrycker tredjetonsdistorsionen på liknande sätt.
Bra exempel på att det är viktigt att särskilja fysikaliska och psykologiska dimensionen hur de påverkar resp inte påverkar vad vi hör.
JM
jansch skrev:goat76 skrev:matssvensson skrev:Med oförvanskat tänker jag på förstärkare som klarar F/E-test utan anmärkning. Egentligen utvidgat till hela återgivningskedjan men det känns som en avlägsen utopi och går utanför trådämnet.
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
På musikskapande-sidan finns det ofta önskan att finna eller återskapa ett visst "sound", det kan vara en helt unik ide men kanske oftare en strävan att uppnå någon annan musikers instrumentala sound. För musikern som skapar musiken finns det ju inga gränser för hur vridet ljudet än må låta eftersom det ofrånkomligen kommer vara "originalet" oavsett hur det låter.
För att det soundet sedan ska låta rätt vid den slutgiltiga återgivningen i ett ljudsystem så vill nog många tänka att den enda rätta vägen ändå måste vara en fullständigt neutralt återgivning, men är det så enkelt och är det en garanti för att kommer gilla det man hör?
Det man glömmer bort eller kanske inte har särskilt god insyn i (som vanlig musik-konument) är hur ofantligt komplext det är att få till en inspelning där målet kanske har varit att försöka fånga ursprunsljuden av ett flertal instrument i en musikalisk konstellation. Det är enormt många bitar som ska falla på plats för ett lyckat slutresultat, och tiden det tar att få ihop alla detaljer till en fungerande helhet kommer nästan ofrånkommligen göra att helhetens ljudmässiga balans kommer förändras från hur den ursprungliga helheten faktiskt lät där i inspelningslokalen, detta utan att personen som mixar det hela ens behöver märka hur skevt det slutgiltingen låter.
Och även om många studiorum där slutmixen görs kan anses vara neutrala så låter de nog sinsemellan ändå väldigt olika, vilket även det till stor del kommer "färga" hur slutresultatet kommer låta.
Med tanke på ovanstående stora variabler för hur olika musikinspelningar låter så kan man ändå fråga sig:
- Vad gör en liten extra färgning för ont ifall den får det mesta av all den musik man lyssnar på att låta aningen mer naturlig i ens egna öron?
"Färgning" är ett dåligt klingande ord bland audiofiler och många menar att en sådan ofrånkommligen kommer skapa någon slags "sameness" för all musik man lyssnar på, men behöver det verkligen alltid uppfattas så eller finns det kanske en möjlighet att man kan föredra en relativt liten färgning som trots sin litenhet ändå ger musiken det där lilla extra skimmret, en liten gnutta extra krydda som gör att ljudet upplevs lite mer levande och bidrar till en ökad realism, trots att det rör sig om en färgning men utan att totalt överskölja allt i en uppenbar känsla av sameness.
Jag tror nog att fönstret för vad som kan klassas som ett "neutralt" ljudsystem är ganska brett med tanke på hur stort spannet är för hur olika diverse musikproduktioner faktiskt låter, och jag tror att detta spann tillåter relativt stora avvikelser innan allt ljud får en tydlig "sameness".
LeifB skrev:Att ljudet låter varmt borde vara en höjning mellan 100-300 hz.
I-or skrev:Nu halkar diskussionen in på harmoniska produkter för n:te gången i ordningen. Detta har ingenting med hörbarhet av distorsion att göra eftersom musik sällan spelas med en ton i taget, utan flera toner, vilket leder till intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk relation till insignalen: snip...
I-or skrev:Jag vill också å det bestämdaste vända mig emot uppfattningen att viss distorsion låter varmt eftersom detta helt enkelt inte stämmer. Man kan relativt enkelt förvissa sig om detta genom att förvanska signalen med lämpliga olinjäriteter och sedan lyssna med lågdistorderande hörlurar. Det låter i normalfallet disigt, suddigt, grusigt eller komprimerat. Egentligen har alla redan hört dessa återgivningsfel från t.ex. enkla radioapparater, små BT-högtalare m.m. - dock här oftast i mer uttalad form än designerdistorsion från förstärkare, vilken ofta ligger runt 0,1-3 % THD.
När man närmar sig överstyrning, alltså med stora inslag av högre ordningens komponenter, låter distorsionen istället hårt och vasst.
Den alldeles för vanliga missuppfattningen att viss distorsion låter varmt har antagligen sitt ursprung i den naturliga kombinationen med hög utgångsimpedans (ytterligare en effekt av en låg grad av negativ återkoppling), vilken via spänningsdelning nästan alltid leder till en mindre topp om någon dB i mellanbasen (antagligen avgörande här) respektive en eller ett par toppar i mellanregistret och diskanten (något beroende på om det handlar om två- eller trevägskonstruktioner). Frekvensgångseffekterna är oftast så små att ouppmärksamma lyssnare inte detekterar dem som sådana, utan istället för fram fantasifulla kommentarer som en ökad värme eller förhöjd musikalitet från den magiska förstärkaren ifråga.
Morello skrev:"Val av komponenter" är inte en prestandaparameter - vi måste skilja på metod och resultat.
Vad "varmt ljud" är har jag ingen aning om och det beror nog på vem man frågar. En lagom mängd distorsion (i framför allt diskantregistret) av lägre ordningstal kanske kan tänkas grusa ned diskantregistret en aning varvid ljudet upplevs som varmt.
Ted_B skrev:Det handlar väl om att de är lite avrullade i diskanten?
Ted_B skrev:Det handlar väl om att de är lite avrullade i diskanten?
FBK skrev:Ted_B skrev:Det handlar väl om att de är lite avrullade i diskanten?
Det där är jag inte säker på....om det verkligen är så.
bensnake skrev:Det intressanta är ju vad, exakt, en välkonstruerad rörhäck tillför som gör att många föredrar dylika för musiklyssning. När jag lirar elgura med "rent" ljud på min Fender SuperReverb (för övrigt den enda stärkaren med "rent" sound i min övriga samling av Marshalls och Oranges), låter det magiskt bra. Oerhört rent, dynamiskt, organiskt. Naturligtvis är det ju inte "rent" i bemärkelsen fritt från distorsion i form av övertoner men någon hörbar distorsion i form av "spräck" eller överstyrning går ej att förnimma. När jag lirar samma gura med likaledes rent ljud via en trissebaserad elgitarrförstärkare, låter det förvisso "rent" men platt, livlöst, oorganiskt. Varför är det så? Och kan detta överföras i musiklyssningssammanhang, där det ju förvisso inte handlar om att skapa sound utan istället om att återge dessa skapade sound? Vän av ordning invänder här att det ju blir "kaka på kaka" med först en inspelad gura via rörhäck och sedan ytterligare en rörhäck för lyssning. Lik förbannat upplever jag samma skillnader vid musiklyssning som vid eget lir - rörförstärkare låter rent, dynamiskt och organiskt. Trissestärkare låter lite platt, livlöst, oorganiskt (relativt rörförstärkare, vill säga). Så "kaka på kaka"-effekten verkar inte vara negativ, snarare tvärtom - upplevelsen förhöjs. Subjektivt och empiriskt erfaret, ska sägas. Så vad fan är kakan? Exakt?
I-or skrev:bensnake skrev:Det intressanta är ju vad, exakt, en välkonstruerad rörhäck tillför som gör att många föredrar dylika för musiklyssning. När jag lirar elgura med "rent" ljud på min Fender SuperReverb (för övrigt den enda stärkaren med "rent" sound i min övriga samling av Marshalls och Oranges), låter det magiskt bra. Oerhört rent, dynamiskt, organiskt. Naturligtvis är det ju inte "rent" i bemärkelsen fritt från distorsion i form av övertoner men någon hörbar distorsion i form av "spräck" eller överstyrning går ej att förnimma. När jag lirar samma gura med likaledes rent ljud via en trissebaserad elgitarrförstärkare, låter det förvisso "rent" men platt, livlöst, oorganiskt. Varför är det så? Och kan detta överföras i musiklyssningssammanhang, där det ju förvisso inte handlar om att skapa sound utan istället om att återge dessa skapade sound? Vän av ordning invänder här att det ju blir "kaka på kaka" med först en inspelad gura via rörhäck och sedan ytterligare en rörhäck för lyssning. Lik förbannat upplever jag samma skillnader vid musiklyssning som vid eget lir - rörförstärkare låter rent, dynamiskt och organiskt. Trissestärkare låter lite platt, livlöst, oorganiskt (relativt rörförstärkare, vill säga). Så "kaka på kaka"-effekten verkar inte vara negativ, snarare tvärtom - upplevelsen förhöjs. Subjektivt och empiriskt erfaret, ska sägas. Så vad fan är kakan? Exakt?
Distorsion utgör en omistlig del av instrumentkaraktären för elgitarrer, precis som raspigheten i "whiskeyröster" och är därmed väsensskild från distorsion vid ljudåtergivning. Vi vill naturligtvis inte att operasångerskan ska få en liten gnutta whiskeyröst eller att den akustiska gitarrens rena klang ska smutsas ned av distorsion.
Kontollera gärna vilka frekvensgångsvariationer som rörförstärkarna ger upphov till enligt ovan - dessa går att återskapa via mindre ekvaliseringsingrepp i transistorfallet.
bensnake skrev:Det intressanta är ju vad, exakt, en välkonstruerad rörhäck tillför som gör att många föredrar dylika för musiklyssning. När jag lirar elgura med "rent" ljud på min Fender SuperReverb (för övrigt den enda stärkaren med "rent" sound i min övriga samling av Marshalls och Oranges), låter det magiskt bra. Oerhört rent, dynamiskt, organiskt. Naturligtvis är det ju inte "rent" i bemärkelsen fritt från distorsion i form av övertoner men någon hörbar distorsion i form av "spräck" eller överstyrning går ej att förnimma. När jag lirar samma gura med likaledes rent ljud via en trissebaserad elgitarrförstärkare, låter det förvisso "rent" men platt, livlöst, oorganiskt. Varför är det så? Och kan detta överföras i musiklyssningssammanhang, där det ju förvisso inte handlar om att skapa sound utan istället om att återge dessa skapade sound? Vän av ordning invänder här att det ju blir "kaka på kaka" med först en inspelad gura via rörhäck och sedan ytterligare en rörhäck för lyssning. Lik förbannat upplever jag samma skillnader vid musiklyssning som vid eget lir - rörförstärkare låter rent, dynamiskt och organiskt. Trissestärkare låter lite platt, livlöst, oorganiskt (relativt rörförstärkare, vill säga). Så "kaka på kaka"-effekten verkar inte vara negativ, snarare tvärtom - upplevelsen förhöjs. Subjektivt och empiriskt erfaret, ska sägas. Så vad fan är kakan? Exakt?
bensnake skrev:I-or skrev:bensnake skrev:Det intressanta är ju vad, exakt, en välkonstruerad rörhäck tillför som gör att många föredrar dylika för musiklyssning. När jag lirar elgura med "rent" ljud på min Fender SuperReverb (för övrigt den enda stärkaren med "rent" sound i min övriga samling av Marshalls och Oranges), låter det magiskt bra. Oerhört rent, dynamiskt, organiskt. Naturligtvis är det ju inte "rent" i bemärkelsen fritt från distorsion i form av övertoner men någon hörbar distorsion i form av "spräck" eller överstyrning går ej att förnimma. När jag lirar samma gura med likaledes rent ljud via en trissebaserad elgitarrförstärkare, låter det förvisso "rent" men platt, livlöst, oorganiskt. Varför är det så? Och kan detta överföras i musiklyssningssammanhang, där det ju förvisso inte handlar om att skapa sound utan istället om att återge dessa skapade sound? Vän av ordning invänder här att det ju blir "kaka på kaka" med först en inspelad gura via rörhäck och sedan ytterligare en rörhäck för lyssning. Lik förbannat upplever jag samma skillnader vid musiklyssning som vid eget lir - rörförstärkare låter rent, dynamiskt och organiskt. Trissestärkare låter lite platt, livlöst, oorganiskt (relativt rörförstärkare, vill säga). Så "kaka på kaka"-effekten verkar inte vara negativ, snarare tvärtom - upplevelsen förhöjs. Subjektivt och empiriskt erfaret, ska sägas. Så vad fan är kakan? Exakt?
Distorsion utgör en omistlig del av instrumentkaraktären för elgitarrer, precis som raspigheten i "whiskeyröster" och är därmed väsensskild från distorsion vid ljudåtergivning. Vi vill naturligtvis inte att operasångerskan ska få en liten gnutta whiskeyröst eller att den akustiska gitarrens rena klang ska smutsas ned av distorsion.
Kontollera gärna vilka frekvensgångsvariationer som rörförstärkarna ger upphov till enligt ovan - dessa går att återskapa via mindre ekvaliseringsingrepp i transistorfallet.
Lirar du elgura? Jag är mycket väl bekant med instrumentet ifråga. I normalfallet lirar jag för övrigt metal. I mitt exempel ovan, lirar jag alltså på en strata med lågnivå-PU:s, signalen är så ren den kan bli, in i en icke överstyrd rörstärkare. Dess karaktär är helt fri från "hörbar" distorsion. Samma gura via en likaledes "ren" trissebaserad stärkare ger alltså ett plattare, tunnare och mer oorganiskt ljud. Jag försöker i mitt exempel förklara att en ren musiksignal in i en rörhäck vs. trisseburk ger samma upplevelse. Varför är det så?
I-or skrev:Nu halkar diskussionen in på harmoniska produkter för n:te gången i ordningen. Detta har ingenting med hörbarhet av distorsion att göra eftersom musik sällan spelas med en ton i taget, utan flera toner, vilket leder till intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk relation till insignalen:
De harmoniska produkterna ligger vid 800 Hz, 1000 Hz, 1200 Hz, 1500 Hz, o.s.v. Övrigt skräp är intermodulationsprodukter. De harmoniska produkterna hör vi inte med musiksignaler eftersom det skulle finnas övertoner här om sinusarna vid 400 Hz och 500 Hz vore toner från instrument (vilka för övrigt vore rejält ostämda, men det är annan sak). Endast de toppar som överstiger maskerings-/hörseltröskeln är hörbara (i ett tyst rum).
Det framgår tydligt hur skuren av skräp ökar snabbt när vi tar med högre ordningens distorsionsprodukter. De högsta topparna utgörs av intermodulationsprodukter.
Den sista bilden visar spektrum som hyggligt motsvarar vad en halvdassig högtalare eller en rörhäck av SET-typ skulle kunna uppvisa. Jag garanterar att det inte låter speciellt kul (eftersom jag även kan generera musiksignaler nedsmutsade med motsvarande olinjäriteter).
Tell skrev:
Har väl egentligen slutat skriva här på faktiskt, men är fortfarande inne ibland o läser och uppskattar då alltid dina välinformerande o bra förklarande inlägg. Men måste fråga/klargöra här eftersom det här är nåt jag inte riktigt hört eller förstått om förr.
Så oftast när man ser mätningar på förstärkare från t ex ASR så ser man först 1khz-tonen o några övertoner, som då alltså ska ge helt oharmonisk IMD med flera signaler än bara en 1khz-ton. Men jag antar då att denna IMD ändå har ett visst "mönster" beroende på hur dom där övertonerna ter sig, så att olika förstärkare ändå får ett visst sound i sin dist där vissa ändå kan låta subjektivt bättre eller sämre än andra? Eller finns det ingen korrelation med att stärkare med 1khz-mätningar med bara jämna övertoner skulle ge "snyggare" IMD?
Sen lurar jag på om det är så att anledningen till att vissa vill ha det där sk tub-soundet beror på nostalgi? Alltså att det finns en vissa charm med en gammal rörradio med lite instängt o "varmt" ljud som kickar barnmodsnerver hos vissa, alltså på samma sätt som kids idag tenderar att föredra lite mp3-kompression och/eller dynamikkompression eftersom det är det dom är uppväxta med.
I-or skrev:Tell skrev:
Har väl egentligen slutat skriva här på faktiskt, men är fortfarande inne ibland o läser och uppskattar då alltid dina välinformerande o bra förklarande inlägg. Men måste fråga/klargöra här eftersom det här är nåt jag inte riktigt hört eller förstått om förr.
Så oftast när man ser mätningar på förstärkare från t ex ASR så ser man först 1khz-tonen o några övertoner, som då alltså ska ge helt oharmonisk IMD med flera signaler än bara en 1khz-ton. Men jag antar då att denna IMD ändå har ett visst "mönster" beroende på hur dom där övertonerna ter sig, så att olika förstärkare ändå får ett visst sound i sin dist där vissa ändå kan låta subjektivt bättre eller sämre än andra? Eller finns det ingen korrelation med att stärkare med 1khz-mätningar med bara jämna övertoner skulle ge "snyggare" IMD?
Sen lurar jag på om det är så att anledningen till att vissa vill ha det där sk tub-soundet beror på nostalgi? Alltså att det finns en vissa charm med en gammal rörradio med lite instängt o "varmt" ljud som kickar barnmodsnerver hos vissa, alltså på samma sätt som kids idag tenderar att föredra lite mp3-kompression och/eller dynamikkompression eftersom det är det dom är uppväxta med.
Ju mer högre ordningens komponenter som förstärkaren producerar, desto värre låter det. Jämna eller ojämna ordningar spelar ingen roll. T.ex. låter fjärdeton eller sjundeton långt värre än andraton. Skillnaden för högre ordningens komponenter är skälet till att vi kan höra skillnad mellan olika transistorförstärkare med liknande THD (förutom att uteffekten oftast skiljer sig också). Här ser vi ett exempel på detta:
Vad gäller "sound" så hävdar SR att deras lyssnare vill ha det komprimerade, distorderade och bandbreddsbegränsade FM-ljudet för skvalmusik, vilket medför att man skickar ut samma hemska ljudgröt även i webradion. Påståenden som dessa är högst dubiösa, nästan alla fonogram är numer mer än tillräckligt komprimerade för att fungera på låg ljudnivå i störda miljöer och alla vanliga dödliga som jag brukar utsätta för enkla lyssningstest brukar alltid föredra de minst sönderprocessade versionerna förutsatt att medelnivån är densamma ("Tydligare", "Bättre tryck", "Mer äkta", "Nu hör jag ju vad de sjunger" o.s.v.).
Man bör dock känna till att toleransen för kompression och distorsion i musiksignalerna härrörande från The Loudness Race har ökat betydligt för Generation Z, vilket märkligt nog även gäller alldeles för många audiofiler som borde veta bättre.
Visst finns det nostalgi i "sound". Det finns en hel del musikälskare som menar att den typiska vinylåtergivningen utgör normen, men detta beror förstås på att de aldrig har hört ett masterband eller har funderat närmare på hur röster och instrument faktiskt låter i verkligheten. Här närmar vi oss delvis pudelns kärna eftersom rörförstärkare i viss mån återför den distorsion som försvann vid övergången från vinyl till digitala format.
peterh skrev:
Inlägget var bra men man skall inte dra alla rörförstärkare över samma kam !
bensnake skrev:Det intressanta är ju vad, exakt, en välkonstruerad rörhäck tillför som gör att många föredrar dylika för musiklyssning. När jag lirar elgura med "rent" ljud på min Fender SuperReverb (för övrigt den enda stärkaren med "rent" sound i min övriga samling av Marshalls och Oranges), låter det magiskt bra. Oerhört rent, dynamiskt, organiskt. Naturligtvis är det ju inte "rent" i bemärkelsen fritt från distorsion i form av övertoner men någon hörbar distorsion i form av "spräck" eller överstyrning går ej att förnimma. När jag lirar samma gura med likaledes rent ljud via en trissebaserad elgitarrförstärkare, låter det förvisso "rent" men platt, livlöst, oorganiskt. Varför är det så?
Max_Headroom skrev:Jag vet inte varför det är sådan skillnad mellan gitarrförstärkare med transistorer jämfört med rör. Men traditionellt brukar ju många hävda att en gitarrförstärkare (med rör dårå) låter som allra bäst precis just innan den brinner upp. Det är det sällan man hör folk säga om HiFi-förstärkare.
Annars är det väl fördelningen av olika distorsionskomponnter (jämna vs uddatons dist) som ger olika karaktärer till ljudet. Detta labbade jag lite med för en massa år sedan, då med syntetisk distorsion i Sound Forge. Häpnadsväckande så mycket dist man kunde dra på och det fortfarande lät helt OK.
Morello skrev:Nu är ju inte jag elgitarrist, men mina spelkamrater har under åren spelat på diverse olika förstärkare - såväl rör som någon enstaka transistorbestyckad stärkare. I mina öron låter rörstärkarna oerhört mycket bättre - ljudet är fylligare med mer definition. Jag har inte analyserat THD-spektrum på stärkarna, men skulle gissa att rörstärkarna uppvisar distorsion av betydligt lägre ordningstal samt ett visst frekvensberoende. Rörens mikrofoni kan även spela in då de i en gitarrstärkare utsätts för ganska ordentlig akustisk excitation.
jansch skrev:Morello,
jag har skrivit flera ggr här på faktiskt.io i olika sammanhang och under flera års tid att jämna övertoner skapar distorsion som låter varmt och runt och udda låter mer "stickigt".
Tyvärr blir det ofta destruktiva diskussioner, jag och Ior har haft några "fighter" och då är det inte lönt att fortsätta.
Faktum kvarstår - udda respektive jämna överoner har helt olika karaktär och det är inte ens en smaksak att jämna inte "låter distorsion".
Det spelar heller ingen roll om det är lägre ordningstal eller högre, ljudet blir bara ljusare d v s precis som att vrida på en diskantkontroll.
Det handlar om musikalitet och om att 2:a, 4:e, 8:e tonerna bildar rena oktaver medan 3:e, 5:e, 6:e, 7:e skapar dissonans*. Varför funkar det då med alla musikinstrument? Helt enkelt för att musikinstrument med mycket udda övertoner låter mer "stickigt/vasst", en trumpet skall ju låta som den gör. En akustisk nylonsträngad gitarr har mer runt ljud. Det handlar alltså inte bara om mängd övertoner utan också om jämna/udda.
Tog nu på morgonen och sökte på Youtube då det borde ju finnas något om jämna/udda övertoner och som inte är "high end trams".
Det finns faktiskt en hel del klipp med "udda/jämna" lyssningstester främst från studiosnubbar vilket är bra då man samtidigt får se FFT. Tips är att lyssna på dom som inte bara kör sinustoner utan instrument inspelningar. Lyssnade bl.a på trummor med pålagd jämn, harmonisk distorsion. Det lät löjligt snällt och mjukt!
Tyvärr kan jag inte länka när jag surfar på tv:n.
* Notera att musikaliskt synsätt och fyikaliskt synsätt på begreppet "harmoniska" är helt olika. T.ex även 6:e tonen är dissonant i sammananget.
I-or skrev:Den harmoniska strukturen har ingen betydelse i det här fallet eftersom hörbarheten kommer från intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk struktur. Studera gärna diagrammen ovan eftersom de med all önskvärd tydlighet visar varför så är fallet.
För att exemplifiera utnyttjar vi gitarrexemplet igen. Spåret är komprimerat för en jämnare signalnivå och därmed tydligare distorsion. Andraton, tredjeton, fjärdeton och femteton om 10 % (i topparna). Filerna är skalade till samma medelnivå.
Andraton 10 %: https://www.dropbox.com/s/kukkbwtvk93wmva/2nd.flac?dl=0
Tredjeton 10 %: https://www.dropbox.com/s/1zub7x7tk2sndsi/3rd.flac?dl=0
Fjärdeton 10 %: https://www.dropbox.com/s/129o3qqrj5i8dka/4th.flac?dl=0
Femteton 10 %: https://www.dropbox.com/s/ls0zru1yjig9sea/5th.flac?dl=0
Jag tror att de flesta ganska tydligt uppfattar att missljuden ökar med ökande ordning utan koppling till jämna eller ojämna ordningar. Fr.o.m. fjärdetonen börjar det att låta riktigt illa i mitt tycke.
hifikg skrev:Och ändå...
hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Hur seriösa o kunniga än I-or, Morello o andra mätgurus må vara så väger Stigs ord tyngst.
hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Hur seriösa o kunniga än I-or, Morello o andra mätgurus må vara så väger Stigs ord tyngst.
I-or skrev:Ytterligare är det ganska intressant att den okomprimerade versionen av Cavatina som man finner på den förra sidan har en toppfaktor om 22 dB, vilket medför att ljudnivåtopparna uppgår till ca 98 dB i lyssningspositionen om man spelar upp vid realistisk nivå, trots att Leq (d.v.s. medelnivå) bara ligger vid ca 76 dB.
I-or skrev:hifikg skrev:Ah, glömde ange upphovsmannen. Allas vår Stig Carlsson i en intervju i H&M 8/92
Ja, för inte har väl vetenskapen kommit någonstans de senaste 31 åren.![]()
(Om man ska vara noggrann så var det mesta av ovanstående känt redan då eller ännu tidigare, åtminstone för den som inte slog sig till ro med HiFi-myter.)
Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
Hur mycket kostar en 208:a idag?
petersteindl skrev:Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan med triod, balanserat och single end samt 1000-5000 watt.
Med sändarrör och ganska hög switchfrekvens bör det kanske kunna gå. Hiskelig utgångstraf blir det.
hifikg skrev:Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
5,6 kanske uppåt 8000 om det är ett välbevarat exemplar. Ibland mycket mindre.
Morello skrev:Jag tror det var som så att Carlsson ägde ett Mark Levinsson-steg innan han skaffade sig den mytomspunna NAD 208:an.
sammel skrev:
Tycker disusionen är mycket intressant. Provade att mäta denna inspelning på lyssningsplats med en mjukvara som heter RT-Capture 3. Med -8 dB på Minidspn så har jag ett Z-vägt Leq
på 77,2 dB och ett max LCpeak max(hold) på 99,8 dB.
Det är ju intressant att ett så lugnt stycke har så höga toppar. Så det där med att återge
ljudhändelser på realistisk nivå kräver sin utrustning, mycket ska man lära sig
I-or skrev:Med ljudtrycksnivåtoppar om nästan 100 dB i lyssningspositionen och två högtalare som uppvisar en spänningskänslighet om typiska 87 dB, 2,83 V, 1 m och en medelimpedans om 5 ohm (d.v.s. 85 dB, 1 W, 1 m) så går det åt ca 2x15 Wrms bara för att återge en fjuttig akustisk gitarr som spelas på ett ganska återhållet sätt.
sammel skrev:I-or skrev:Med ljudtrycksnivåtoppar om nästan 100 dB i lyssningspositionen och två högtalare som uppvisar en spänningskänslighet om typiska 87 dB, 2,83 V, 1 m och en medelimpedans om 5 ohm (d.v.s. 85 dB, 1 W, 1 m) så går det åt ca 2x15 Wrms bara för att återge en fjuttig akustisk gitarr som spelas på ett ganska återhållet sätt.
Hur ska man tänka vad gäller dimensionering av slutsteg i förhållande till högtalarens specifierad effektålighet.
Ex mina mellanregister är spesade till 50 watt hur stort steg effektmässigt kan man använda innan det blir för mycket.
RogerGustavsson skrev:Lite förvånad över att det lågmälda gitarrstycket ger så många dB. Har ju hört Göran Söllscher spela stycket live och suttit väldigt nära. Båda gångerna på första raden, ena gången kanske 3-4 meter ifrån gitarren och andra gången ännu närmare. Det var närmast irriterande lågmält, ett magkurr eller lite tung andning kunde lätt förstöra stämningen. Det är de tystaste livespelningar jag har varit på. När jag gjort egna inspelningar har toppnivån leget mellan 95-115 dB, den sistnämnda för ett mindre storband (!) nära trummor och elgitarr.
Har också vid några tillfällen spelat upp med samma ljudnivå som rådde vid inspelningen (egentligen vid mikrofonerna). Det blir till att dra på typ 10 dB mer än med köpefonogram.
sammel skrev:
Hur ska man tänka vad gäller dimensionering av slutsteg i förhållande till högtalarens specifierad effektålighet.
Ex mina mellanregister är spesade till 50 watt hur stort steg effektmässigt kan man använda innan det blir för mycket.
I-or skrev:jansch skrev:Morello,
jag har skrivit flera ggr här på faktiskt.io i olika sammanhang och under flera års tid att jämna övertoner skapar distorsion som låter varmt och runt och udda låter mer "stickigt".
Tyvärr blir det ofta destruktiva diskussioner, jag och Ior har haft några "fighter" och då är det inte lönt att fortsätta.
Faktum kvarstår - udda respektive jämna överoner har helt olika karaktär och det är inte ens en smaksak att jämna inte "låter distorsion".
Det spelar heller ingen roll om det är lägre ordningstal eller högre, ljudet blir bara ljusare d v s precis som att vrida på en diskantkontroll.
Det handlar om musikalitet och om att 2:a, 4:e, 8:e tonerna bildar rena oktaver medan 3:e, 5:e, 6:e, 7:e skapar dissonans*. Varför funkar det då med alla musikinstrument? Helt enkelt för att musikinstrument med mycket udda övertoner låter mer "stickigt/vasst", en trumpet skall ju låta som den gör. En akustisk nylonsträngad gitarr har mer runt ljud. Det handlar alltså inte bara om mängd övertoner utan också om jämna/udda.
Tog nu på morgonen och sökte på Youtube då det borde ju finnas något om jämna/udda övertoner och som inte är "high end trams".
Det finns faktiskt en hel del klipp med "udda/jämna" lyssningstester främst från studiosnubbar vilket är bra då man samtidigt får se FFT. Tips är att lyssna på dom som inte bara kör sinustoner utan instrument inspelningar. Lyssnade bl.a på trummor med pålagd jämn, harmonisk distorsion. Det lät löjligt snällt och mjukt!
* Notera att musikaliskt synsätt och fyikaliskt synsätt på begreppet "harmoniska" är helt olika. T.ex även 6:e tonen är dissonant i sammananget.
Den harmoniska strukturen har ingen betydelse i det här fallet eftersom hörbarheten kommer från intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk struktur. Studera gärna diagrammen ovan eftersom de med all önskvärd tydlighet visar varför så är fallet.
För att exemplifiera utnyttjar vi gitarrexemplet igen. Spåret är komprimerat för en jämnare signalnivå och därmed tydligare distorsion. Andraton, tredjeton, fjärdeton och femteton om 10 % (i topparna). Filerna är skalade till samma medelnivå.
Jag tror att de flesta ganska tydligt uppfattar att missljuden ökar med ökande ordning utan koppling till jämna eller ojämna ordningar. Fr.o.m. fjärdetonen börjar det att låta riktigt illa i mitt tycke.
Tell skrev:I-or skrev:jansch skrev:Morello,
Den harmoniska strukturen har ingen betydelse i det här fallet eftersom hörbarheten kommer från intermodulationsprodukter som inte har någon harmonisk struktur. Studera gärna diagrammen ovan eftersom de med all önskvärd tydlighet visar varför så är fallet.
Bra ljudexempel, tack för dom! Men så om man ska titta på dist på förstärkarmätningarna så bör man alltså hålla utkik på hur många övertonerna är o sen också nivån på dom. Så typ hellre en högre överton än flera halvhöga eftersom IMDn som blir när övertonerna ligger nära testtonen inte blir lika tydlig pga maskering?
Morello skrev:Distorsion ökar inte exponentiellt - distorsion växer relativt grundtonen enligt: A^(n-1) där n är ordningstalet. Andratonen växer alltså linjärt med avseende på grundtonen, tredjetonen växer kvadratiskt osv.
I-or skrev:Jag har inte orkat knappa in maskeringskurvor överallt, men här har vi 3,15 kHz och 4 kHz (det ser snarlikt ut med insignaler runt 1-2 kHz):
Det är således teoretiskt möjligt, t.o.m. troligt, att man uppfattar distorsionen redan vid måttliga ljudtrycksnivåer även från ett bättre diskantelement som simulerats ovan, men huruvida det blir fallet i praktiken kommer att bero på musiksignalen och lyssnarens detekteringsförmåga. RMS-nivån för den totala signalen ligger på 93 dB.
jansch skrev:
Då inga(?) instrument är fria från övertoner överlagras väl distorsion på befintliga övertoner. I praktiken kan man då få klangförändringar med mycket lite distorsion? Då ofta med viss modulation då t.ex stränginstrument inte följer förenklad teori.
Tell skrev:Tack för fler bra svar igen!
Men måste fråga eftersom jag satt o experimenterade med detta i Ableton nyss, om det är så att denna IMD är en produkt av förstärkaren eller högtalaren som spelar dessa distade signaler? Jag satt alltså o testade spela en ren ton i Ableton, för att sen dista den med lite olika effekter däri som gav tydligt hörbara o sebara övertoner i högtalarna o spectrumet, men sen när jag la på en extra grundton så såg jag ingen IMD alls, utan bara nya tydliga övertoner ifrån den nya grundtonen jag la till. Detta är kanske alltså inte jämförbart med dist i en förstärkare?
sammel skrev:I-or skrev:Med ljudtrycksnivåtoppar om nästan 100 dB i lyssningspositionen och två högtalare som uppvisar en spänningskänslighet om typiska 87 dB, 2,83 V, 1 m och en medelimpedans om 5 ohm (d.v.s. 85 dB, 1 W, 1 m) så går det åt ca 2x15 Wrms bara för att återge en fjuttig akustisk gitarr som spelas på ett ganska återhållet sätt.
I-or skrev:Jag har inte orkat knappa in maskeringskurvor överallt, men här har vi 3,15 kHz och 4 kHz (det ser snarlikt ut med insignaler runt 1-2 kHz):
Det är således teoretiskt möjligt, t.o.m. troligt, att man uppfattar distorsionen redan vid måttliga ljudtrycksnivåer även från ett bättre diskantelement som simulerats ovan, men huruvida det blir fallet i praktiken kommer att bero på musiksignalen och lyssnarens detekteringsförmåga. RMS-nivån för den totala signalen ligger på 93 dB.
juanth skrev:Dina mellanregister är väl SB15NBAC och de är specade till 50W (kontinuerligt tror jag) men det gäller när de spelar fullt register som de midwoofers de är. Om de delas att spela från 250-300 Hz & upp till tex 2300 Hz så lär de tåla en del mer än 50 W kan jag tro. Jag vet inte vad det kan handla om men det kanske någon här känner till? 100 W?
sammel skrev:Det är ju intressant att ett så lugnt stycke har så höga toppar. Så det där med att återge
ljudhändelser på realistisk nivå kräver sin utrustning, mycket ska man lära sig
sammel skrev:
Tack Juanth. Det jag tänker är att om man går efter det lägre rta db värdet som kallas LZFmax så ligger det
nästan alltid 10 db under LCpeak och jag tänker att dimensionerar man förstärkaren efter det lägre så kommer
den att klippa vid LCpeak och LZFmax kommer att ligga 10 dB under så alltå med en 100 Watts förstärkare får man
bara ut 10 watt kontinuerligt. Vet inte om jag tänker helt rätt, det blir väl begränsad dynamik i alla fall.
petersteindl skrev:Om högtalarelements effekttålighet specas till 50 Watt RMS kontinuerligt och man vill spela maximalt starkt utan förstärkarklippning där musiken har en crestfaktor på upp till 30 dB, hur stor effekt behöver slutsteget kunna leverera då?
Det är väl det som är frågeställningen, eller?
I-or skrev:Med normaleffektiva högtalare anser jag att man behöver en förstärkareffekt om 200 W per kanal i 8 ohm för att klara majoriteten av fonogrammen (naturligtvis undantaget loudness race-skräp som klarar sig med sådär 10 W). För att även klara effektbehovet i de allra mest krävande fonogrammen i ett lite större rum behöver man minst 1 kW.(Dock ger högtalarna upp långt tidigare i 999 fall av 1000.)
I-or skrev:I ditt fall går det inte åt så enormt mycket effekt för att producera de ljudtrycksnivåer som har mätts upp ovan, upp till ca 111 dBpeak. Avståndet till högtalarna har liten betydelse över en dryg meter i rum. I runda slängar handlar det om 50 Wrms per kanal eftersom dina högtalare har god verkningsgrad och det inte handlar om extrema nivåer. För övrigt uppvisar låten Tricycle en toppfaktor om 28 dB, vilket ger en måttlig medelnivå.
music4ever skrev:Det är en kul låt och helt klart så kommer det bli bättre med bryggade No1200.
Personligen så är jag inte så mycket för att spela starkt (eller kanske starkare än många men inte som vissa andra). Innan Tricycle så spelade jag https://open.spotify.com/track/5IfQoe09 ... 3bd0594df0 ganska starkt. Inte speciellt dynamiskt men kul att spela rätt starkt enligt mig.
Zappa skrev:Med Tricycle pressade jag för första gången Topping Pre90 att visa över 0.0 dB och anläggningen fick svettas lite grann för en gångs skull.
bensnake skrev:Zappa skrev:Med Tricycle pressade jag för första gången Topping Pre90 att visa över 0.0 dB och anläggningen fick svettas lite grann för en gångs skull.
Din anläggning/setup ser genomtänkt och ambitiös ut. Pi60 men vad mer? Snyggt!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster