Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Mätningar:
subben delas vid 100hz BW24
subben delas vid 160 hz BW24
eljulio skrev:Nu med inverted ibockad. Tycker det ser ut som att 2 ms har jämnast frekvensgång och kanske är bäst om jag nu inte ska gå på att bullen vid 125 är ok?
sammel skrev:Det är ett bra sätt
eljulio skrev:Ska försöka visa så bra som möljigt. lätt att blanda ihop. Nu med 2 mätningar vid 100Hz. Bild 1 utan fasvändning, bild 2 med fasvändning.
eljulio skrev:Jag kanske bara är förvirrad. Tycker också att det är lite märkligt med skillnanderna, men micken står på exakt samma ställe och sen ökar jag bara delay från 0-5ms med följande resultat.
Här vid delning 160 hz. Först utan fasvändning, sedan med fasvändning. Hoppas det var begripligt.
Calleberg skrev:eljulio skrev:Jag kanske bara är förvirrad. Tycker också att det är lite märkligt med skillnanderna, men micken står på exakt samma ställe och sen ökar jag bara delay från 0-5ms med följande resultat.
Här vid delning 160 hz. Först utan fasvändning, sedan med fasvändning. Hoppas det var begripligt.
#1 Varför 160Hz?
#2 Innebär det 160Hz för både HP & LP?
dewpo skrev::idea: Svep basen och toppen separat först. Sedan ihop. Om det summerar +6dB vid delningsfrekvensen ligger kanalerna i fas.
eljulio skrev:Calleberg skrev:eljulio skrev:Jag kanske bara är förvirrad. Tycker också att det är lite märkligt med skillnanderna, men micken står på exakt samma ställe och sen ökar jag bara delay från 0-5ms med följande resultat.
#1 Varför 160Hz?
#2 Innebär det 160Hz för både HP & LP?
Basen delas alltså vid 160Hz och Äggen vid 100 Hz
eljulio skrev:dewpo skrev::idea: Svep basen och toppen separat först. Sedan ihop. Om det summerar +6dB vid delningsfrekvensen ligger kanalerna i fas.
Det där är jag för korkad för att förstå...
eljulio skrev:Äggen avrullade... Brun är delat vid 80Hz.
eljulio skrev:Vid en snabb koll så är det ca. 2,5 meter från centrum av sub till centrum av ägg. 7,5 ms delay istället? Får mäta igen imorgon. Familjen nu.Stor tack för all hjälp och på återhörande.
petersteindl skrev:Med 18 dB/oct. filter så summerar de inte 6 dB, utan 3dB. Då är fasen mellan HP och LP +/- 45 grader.
Det gäller akustiskt.
Calleberg skrev:Sammels förslag om att söka maximal utsläckning handlar om att söka ett optimum för fördröjningen, men man måste veta vad man gör och hålla bra koll på övriga variabler, men typiskt bra om man försöker optimera diskantplaceringen i en baffel av pi60 typ.
eljulio skrev:Det verkar bli ännu lite bättre med delning vid 120Hz. BW18 filter för både HP och LP. Dippen infaller igen vid delay (av basen) om 7.5ms vid 85hz. Frågan är då om jag iterativt ska prova delay stegvis på äggen istället och se om ytterligare förbättringar finns. Se bild med och utan delay nedan. Basen är fasvänd i båda fallen då den frågan tycks vara utredd. Det blir bättre med basen fasvänd oavsett delningsfrekvens.
Calleberg skrev:eljulio skrev:Det verkar bli ännu lite bättre med delning vid 120Hz. BW18 filter för både HP och LP. Dippen infaller igen vid delay (av basen) om 7.5ms vid 85hz. Frågan är då om jag iterativt ska prova delay stegvis på äggen istället och se om ytterligare förbättringar finns. Se bild med och utan delay nedan. Basen är fasvänd i båda fallen då den frågan tycks vara utredd. Det blir bättre med basen fasvänd oavsett delningsfrekvens.
Det verkar återigen blivit lite gungor och karuseller för dippen vid 115Hz är ny och är helt säkert pga halvtaskig integration mellan HP och LP, men förutom det ser det lite bättre ut.
Det är ju rätt smalbandiga grejor det där och hörbarheten av sådant är ju låg, och dessutom är det ju som sagt bara giltigt i just den punkt där mikrofonen befinner sig.
Mät upp Basen och äggen separat med filtren aktiverade så som du gjorde förut med äggen så blir det lättare att gissa sig till nästa steg. Kör vidare på Peters rekommendation om 120Hz och inställningen som du har nu.
petersteindl skrev:Du bör ha 20-20000 i vy/skala på frekvensskalan, eller åtminstone upp till 2000 Hz.
Du bör göra mätningen med högre ljudtrycksnivå, exempelvis 100 dB/1m.
Detta för att se korrekt lutning på kurvorna 30-40 dB ner. Det är med filter.
eljulio skrev:petersteindl skrev:Du bör ha 20-20000 i vy/skala på frekvensskalan, eller åtminstone upp till 2000 Hz.
Du bör göra mätningen med högre ljudtrycksnivå, exempelvis 100 dB/1m.
Detta för att se korrekt lutning på kurvorna 30-40 dB ner. Det är med filter.
Ok, ett par frågor:
För att hitta lämplig delningsfrekvens?
Alla mätningar ovan är gjord i lysssningsposition.
-20dB i nuläget. Vad skulle det motsvara för 100dB?
petersteindl skrev:Hur lång tid tar ett svep?
eljulio skrev:Och så vyn från 20-2000 som jag inte fick med i förra inlägget.
eljulio skrev:Och så vyn från 20-2000 som jag inte fick med i förra inlägget.
goat76 skrev:Har du testat hur det ljudmässiga resultatet blir om du placerar subwoofern i nära anslutning under ett av äggen, även om du kanske inte tycker att det skulle vara estetiskt tilltalande så är det iallafall ett hyfsat enkelt test för att utröna vad det eventuellt kan tillföra.
eljulio skrev:Nu har jag gjort en ny delning utifrån vad jag mäktar med i nuläget där fasvändningen av suben är den största enskilda skillnaden. Skillnaden består betydligt mindre bevov av ekvalisering i området 80-120Hz jämfört tidigare vilket jag ser som positivit. Ett par skärmdumpar efter ekvalisering i upplösning 1/12 och 1/3. Jag tycker att det låter mycket bra.
goat76 skrev:Att testa göra en mätning med ”Moving Microphone Method” föreslår jag, då får man ett slags medelvärde av lyssningsplatsen istället för en enskild punktmätning. De EQ-justeringar jag gjort baserade på en sådan mätning har jag upplevt ge bästa ljudmässiga resultat.
eljulio skrev:Ja, det var väldigt likt. Jag har faktiskt inte rört DSP:n på över ett halvår, men behövde göra om evkaliseringen i basområdet när jag såg över delningen baserat på diskussionen som startade i tråden om "djup". Resultatet blev på alla sätt över förväntan, med mindre behov av ekvalisering och väldigt jämn frekvensgång. Ja, det låter bra tycker jag. Många skulle nog vara nöjda.
petersteindl skrev:Jag ser inte din signatur? Har du tagit bort din signatur?
Är det 50-årskalas idag?![]()
I så fall, ett stort Jättegrattis!
eljulio skrev:goat76 skrev:Har du testat hur det ljudmässiga resultatet blir om du placerar subwoofern i nära anslutning under ett av äggen, även om du kanske inte tycker att det skulle vara estetiskt tilltalande så är det iallafall ett hyfsat enkelt test för att utröna vad det eventuellt kan tillföra.
Nej, kunde ju vara kul att testa någon gång, men då behöver jag lite tid. Simulering? I-or?
eljulio skrev:petersteindl skrev:Jag ser inte din signatur? Har du tagit bort din signatur?
Är det 50-årskalas idag?![]()
I så fall, ett stort Jättegrattis!
Tack!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster