Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 16:06

Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?
Jag har fört den på tal några gånger, så det är väl inte det.

Är det inte lika irriterande?
Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att dCS-grunkan verkligen gör nytta för ljudet?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg
71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg (342.52 KiB) Visad 2122 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-28 22:07, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Under radarn?

Inläggav sprudel » 2023-11-25 20:06

Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.
Best value for the buck är Squeeze Touch.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-11-26 01:23

Strmbrg skrev:Mysko och förhoppningsvis intresseskapande trådrubrik.

Vad kommer det sig att en specifik och kostbar uppsamplare drar till sig mer engagemang än en specifik och än mer kostbar "nätverksbrygga"?
Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC?

Är det för att fabrikatet dCS är mer respekterat än fabrikatet Chord Electronics?
Är det för att inte många här är insatta i hur slika grunkor funkar och huruvida olika sådana grunkor kan skilja ljudmässigt?
Är det för att den innehåller mer grejor och ger ett mer förtroendeingivande intryck visuellt?
Något annat?

För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 11:05

idea skrev:

Något annat?

För att en "nätverksbrygga" - switch - inte påverkar ljudet PUNKT. Och att tillräckligt många här är tillräckligt tekniskt kunniga för att inse detta.

Då förstår jag. Tack!

Som så ofta så är det svårt att via nätet bli klok på hur "det ligger till". Det kan vara en fördel - ur vissa aspekter - att bestämma sig och inte fundera mer.
Ofta motstridigheter, ofta ENORMA ordmassor om allt möjligt att plöja igenom. Någon är tvärsäker på en sak. Någon annan ungefär lika tvärsäker på motsatsen. Någon tredje hävdar via öppen lyssning att... Något blintest står ej att finna. Mätningar lyser med sin frånvaro... "Dess solida hölje... jag placerade den ovanpå... dioden lyser behagligt blå... kablarna var våra sedvanliga..." (Urgk!)
Stereophile ger oss detta:
https://www.stereophile.com/content/dcs ... yer-page-2

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-11-26 16:31

Man undrar om denna person till vardags jobbar med Nigeriabrev, på Microsofts Indiska "support" eller något annat bedrägriupplägg med enda syfte att lura till sig pengar. Det värsta är väl om personen ifråga verkligen tror att det han upplever har någon verklightetsförankring. Men kristallterapeuter och homeopater kanske tror på det de upplever och inte bara sitter och räknar pengar.
Jag kan inte förstå varför så många verkligen vill tro på alla dessa ormoljeprodukter som inte har någon vetenskaplig fysikalisk rimlighet att fungera som det påstås.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-11-26 17:00

En Googling på Spartan 6 ger till känna att den kostar (om man köper flera) ca 12 dollar. Så jag gissar att om någon verkligen ville massproducera och sälja billigt. Så skulle en enhet med samma prestanda i ett enklare chassi kosta max ett par tusenlappar :| Men sen så ska ju någon kunnig (och tydligen rejält girig) programmera "skiten" också :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 17:57

Den här dCS-streamern kände jag inte till innan jag råkade se den under ett slösurfande på diverse butikssidor. Den var ett inbyte, dvs använd.
Är för övrigt mycket vagt påläst om alla olika apparater som florerar, oavsett vad det gäller. Orkar inte...
Visste emellertid att dCS prylar betingar extrema priser. Visste såklart ingenting om vad de åstadkommer. Dvs kunde inte bedöma annat än att de kostar mycket.

Hade ett tjänsteärende i närheten av hifibutiken i fråga. Hasade in och nämnde att jag var lite intresserad av prylen.

Som vanligt så får man ju inte några egentliga kommentarer alls av personalen. De är mest bara som "expediter", är min erfarenhet.
Det tog ett tag innan de hittade lådan, och apropå låda, så var det nog mest jag själv som fick hålla det. :D
Jag påpekade att bitumenplattorna på lådans undersida måste vara ditklistrade av förre ägaren. Expediten tittade. Han hade inte ens lagt märke till dessa, men var inte alls lika säker som jag på att de taffligt tillskurna bitarna var eftermonterade.
Insåg emellertid tämligen bums att de inte visste att säga mycket annat än typ "Ja, allt blir ju bättre med bättre grejor..." eller något snarlikt. Är emellertid såpass klok och gammaldags civiliserad att jag inte ser meningen med att vare sig ställa personal mot väggen, vara syrlig eller mästra dem.
Vad vunne man på det?
Kanske att ett hemlån utan säkerhet inte bleve av.

Blev erbjuden ett hemlån utan annan säkerhet än legitimering och underskrift på att återkomma inom ett dygn.

Självklart kan alltsammans vara pur inbillning, men upplevelsen är ändå att just denna streamer faktiskt bidrar till det som jag primärt eftersträvar: Klarhet, tydlighet och "ljudlöshet".
Andra streamers jag haft har snarast skilts åt av vad som är streamerns maxkapacitet i fråga om signalhantering. Det kan såklart ge konsekvenser för ljudet i sig.
I övrigt har de haft diverse hyss för sig genom att man tappar kontakten med dem och måste hålla på och starta om. Ifi är enligt min erfarenhet skitprylar med ytterst svajig drift oavsett vad det har gällt.
Appen till denna dCS tycks fungera helt stabilt. Det borde ju vara en ren självklarhet oavsett vad manicken kostar, kan man tycka...

Priset står - ur ett förnuftsmässigt perspektiv - inte i paritet med vad den åstadkommer ljudmässigt. Oaktat det, så tycker jag mig notera att den åstadkommer en hel del av det som jag eftersträvar.
Anekdotiskt så det förslår, men mer än så har jag nog inte att komma med.

På temat "återigen skall betonas att..." så betonar jag att just tokstollen Strmbrg som tycks gå på nästan vad som helst - inte lyckas detektera någon som helst skillnad på växlingsbara DAC-filter. Ej på kablar heller. De är såklart inte alls lika lätt och snabbt växlingsbara som fjärrstyrda filterväxlingar.
Endast förbättringar av uppenbar magnitud intresserar just mig. Hör jag inte någon uppenbar förbättring så grottar jag inte ner mig mer i det.
Att det jag uppfattar som uppenbart kan vara inbillning är en annan fråga, förvisso inte ointressant.
:)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-26 18:30

idea skrev:

Något annat?

Du har en trevlig signatur Strömberg! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 18:55

sprudel skrev:
Du har en trevlig signatur Strömberg! :)

Bevisa det!
Det kan vara inbillning.
:D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-26 20:42

En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 20:54

Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.

Så det så.
Någon annan berättade emellertid att det var tvärtom.
Då har vi två diametralt motsatta fakta att väga samman.

Medelvärdet blev något i stil med:
"Va?.."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-11-26 20:56

Morello skrev:En nätverksbrygga av något slag är ju en helt nödvändig apparat för den som "strömmar". En extern översamplare fyller ingen relevant funktion då DA-omvandlare har en inbyggd slik funktion.

Den fyller en relevant function för säljaren. För en del köpare också, tydligen. Kul med apparater, ju! Med lite (o)tur kanske den påverkar ljudet också, jag vet inte. (Jag gillar dock inte idén med att räkna om signlen och skicka den med knasigt högfrekvens genom kabel när man inte alls måste. Men jag ingår inte i den tilltänkta kundgruppen).

Sitter för övrigt och avspisar ett riktigt hett wax: the Art of Noise - Live in Tokyo. En fundering som raskt infinner sig: Finns det inte nedsamplare? Massar av härligt rasslande fairligths på denna skivan. 32kHz samplingsfrekvens och 12 bitar. Filtret vet jag inget om, men gamla fairlights har en hel del hyss för sig.
Vinyl har ju fått en ny populäritet bland audiofiler, så varför inte också lite klassiskt 80-tals digitalljud?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-26 20:59

Strmbrg skrev:

Så det så.

"Va?.."

Berätta gärna hur man strömmar audio utan dedikerad "brygga" eller en persondator.
-Innehar F-skattsedel-

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-11-26 21:47

idea skrev:

Något annat?

Fast...'dCS Network Bridge' verkar inte vara en network bridge, utan en streamer. Intressant val av namn i så fall.

Syftet med en nätverksbrygga är att koppla ihop två olika nätverk, inte "Alltså en låda som ansluts medelst en kabel till hemmets router och skickar vidare digitalsignalen till en DAC".
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 21:58

Strmbrg skrev:

Så det så.

"Va?.."

Alltså, min kommentar riktar sig mot att det är så många som är "fullständigt tvärsäkra" fast de kan vara "fullständigt tvärsäkra" på diametralt skilda utsagor.
Kommentaren riktar sig inte alls mot vad som är rätt eller fel.
Det blir således aningens löjligt, helt oaktat vem som har rätt. Och det gäller inte alls enbart inom hifi.
Personer utan ödmjukhet och självdistans KAN florera i dessa kretsar. Men det betyder inte att ALLA som är tvärsäkra skall tillskrivas dessa egenskaper.

Se det som en sidoreflexion.
Dock en sidoreflexion som till och med den enbart rudimentärt tankeflexible kan (borde kunna) uppbringa och applicera på vissa diskussioner.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:11

Det är mycket bättre att förstå än att tro på vad folk säger. Det har har presenterats åtskilliga inlägg rörande översampling med syfte att hjälpa läsaren att förstå. När man har förstått behöver man inte tro på auktoriteter och slikt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-11-26 22:30

Jag fattar fortfarande inte att denna apparat behövs för att få en bitström så pefekt att den analoga signalen kan återskapas precis som den var vid inspelningstillfället, eller vilket nu var sista tillfället innan den lämnades över till konsumenten.

"A fool and his money will soon be parted". Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:37

Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-11-26 22:52

Morello skrev:Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.

Men, igen, behövs prylen? Vad saknar vi som inte har den?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-26 22:53

Det är en strömningsburk om jag förstått saken rätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2023-11-26 23:51

Det råder en viss förvirring om vad dCs-grunkan gör eftersom det inte anges någon modellbeteckning i trådstarten och dom flesta av inte kan se på en bild av innandömet vad den gör.

Sen tror jag ordet nätverksbrygga förvirrade ytterligare. För en vanlig generisk nätverksbrygga skyfflar bara data. Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brygga_(datorteknik)

Jag hittade dCS Network Bridge på Hemnabio Consult- det är en streamer.

Alldeles oavsett om kvaliteten på grunkan borde dCS ha pisk för det förvirrande namnet.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-27 01:23

mn12 skrev:
Jag hittade dCS Network Bridge på Hemnabio Consult- det är en streamer.

Alldeles oavsett om kvaliteten på grunkan borde dCS ha pisk för det förvirrande namnet.

+1

Ja, så förbannat dumt namn. Det är en mediaspelare. Inte en brygga, switch, router eller något annat nätverksrelaterat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 02:04

Är inte en streamer att skyffla data? Streaming media är väl dessutom att skyffla data i realtid. Streaming från media torde vara uppspelande av ljud och/eller video-filer på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel internet. Man pröjsar månadsvis för en programvara som är en klient som ansluter till en server någonstans. Överföring sker via internet.
Principen är ungefär som en gammal Wurlitzer på puben. D v s man stoppar in en peng, sedan tittar man i ett bibliotek och väljer låt genom att trycka på en knapp. Pliff, så bläddrar wurlitzern fram låten på en singel och spelar den och musik strömmar ut via högtalaren i wurlitzern.

Streaming används både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på internet.

Dessutom kan musikfilerna vara lagrade på en egen dator som är anslutna till biblioteket och handskas via samma mjukvara.

Ungefär så har jag förstått rollen hos en streamer. I princip: Digital in - digital out.

Det intressanta är var den fysiska DACen skall vara.

I högtalarna strax före respektive slutsteg?
Då har man digital signalbehandling ända dit.

På streamerns utgång. Då har man analog signalöverföring från streamer.

Skall man dessutom ha försteg?
Skall man ha upsampler?
Skall man ha DSP?

Hur skall logistiken av signalflöde och apparater se ut?

Bremens DAC, eller streamer eller Media player kan med lätthet göras till 5 eller 8 eller 10 eller 12 eller 16 kanaler. Eller 64 kanaler eller 128 kanaler. Vad har man inom det värsta i inspelningsled?

Säg att man har Atmos eller något annat finurligt med 3-vägssystem med 4 eller 8 subwoofers. Säg att det är 10 skilda högtalarkanaler. Säg att man har digitala delningsfilter överallt och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Då behöver man 34-40 kanaler. Säg att man har Multiroom med 7 olika rum. Då behövs upp till 280 kanaler med skilda digitala signalbehandlingar, om man har ungefär likadana anläggningar i varje rum.
Vad behöver man för att täcka all världens mest extrema system, som möjligtvis skulle kunna utvecklas inom de närmaste 50 åren?
Det är ju detta som man måste utveckla för att ovillkorligen kunna industriellt massproducera.

Kan någon konsument nöja sig med mindre?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 07:36

Morello skrev:Vad dcs anbelangar har de tillverkat riktigt högpresterande apparater och är definitivt inte något ormoljebolag.

Varför det?
De ägnar sig bland annat åt upsampling externt och tydligen så blir resultatet musikmässigt förändrat i snarlik riktning som med Chord-pryttlarna.

When Jason reviewed the Apex update of dCS's flagship Vivaldi D/A processor, he auditioned it with the dCS Upsampler Plus and Master Clock. "Every month, I welcome fresh opportunities to find the right words to convey what I feel when I sit before my system, close my eyes, and listen to great music. But there are times when reactions are so extreme, the awe so overpowering, that eloquence cedes to one-word (or even nonword) exclamations," he wrote. "Recorded music has never sounded as full, rich, flowing, rewarding, and natural as with the Vivaldi Apex. It is rare, in a home listening room, to experience anew the full impact of great orchestral music heard in a concert hall. But the Vivaldi Apex DAC, Vivaldi Upsampler Plus, and Vivaldi Master Clock together have made that possible, repeatedly. ... The finer and more concentrated an artist's focus, the finer the Vivaldi Apex system sounds. It conveys inspiration and genius like no other equipment I've heard."

https://www.stereophile.com/content/ste ... ducts-year

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 08:24

Jag försöker för övrigt resonera ungefär sålunda kring hifi och hifi-apparater. Utifrån det faktum att jag är väl medveten om min begränsade insikt i tekniken, så har jag valt att fokusera på det musikmässiga resultatet i mina utvärderingar. Inte alls enbart det, men huvudsakligen det. Och dessutom försöker jag ta det i följande ordning:

1 Hur upplever jag musiken?
    2 Vad kan det tänkas bero på att min upplevelse är som den är?

Punkt 1 är vad mig beträffar helt oumbärlig att fokusera på.
Punkt 2 är vad mig beträffar inte oumbärlig att fokusera på. Ehuru ganska intressant.
Anledningen till ordningsföljden är för just mitt vidkommande att jag skall ägna mig åt odistraherad musiklyssning, inte apparat-konstruktion.
Det står var och en fritt att se på ovanstående på ett mer eller mindre annorlunda sätt. Det borde emellertid inte behöva tilläggas.

Jag tycker mig ha anskaffat en höggradigt god förmåga att via lyssning bedöma ett ljudligt resultat. Speciellt vad lyssnandet på storskalig akustisk musik uppspelad i konserthus beträffar. Decennier av lyssning dagligen på uteslutande detta tycks mig ha givit viss nytta.
Andra må ifrågasätta den saken. Det får de göra. Emellertid har jag svårt att förstå varför. Jag behöver kanske inte ägna mig åt att förstå det. Det bestämmer jag själv.
Jag kan stänga av datorn om jag verkligen vill slippa även den distraktionen. I lyssningsrummet är jag då ensam. :)

På strömningstjänsten finns tillgång till mycket stora mängder inspelningar av samma "klassiska verk". Olika skivbolag, olika dirigenter, orkestrar, konserthus, inspelningsmetoder, inspelningsnoggrannhet, befolkade respektive tomma konserthus, vax presenterade i 44,1; 88; 96; 192 kHz och allt vad det nu är.
Efter noggranna lyssnings-utvärderingar beträffande vinkling av och läge för panelhögtalarna respektive fåtöljen, och efter en del av de apparat-anskaffningar jag har gjort - så har skillnaden mellan alla de många inspelningarna av samma klassiska stycke - blivit allt mer påtagliga. Det gick bra att höra dessa skillnader långt tidigare också, men nu är variationerna avsevärt mer uppenbara och spännvidden större.

De allra flesta "vaxen" i genren - oavsett om de är halvdana eller riktigt klara och fina - vinner på det M-Scalaren gör. Och de vinner på det dCS-lådan gör. Jag har ingen aning om hur en mätmässig analys av det de gör ser ut.
Jag bryr mig endast om den saken när punkt 2 här ovan kommer i fokus.

Alltsammans jag nu skrivit må betraktas som utan värde.
Det kan kanske betraktas som purt anektdotiskt, eller som ett bevis för att jag inte vet vad jag håller på med.
Det spelar ingen roll.

Egentligen undrar jag - just därför - varför jag skrivit allt detta.

PS
Är det någon som har tips på en riktigt fin inspelning av Schönbergs "Verklärte Nachr" för stråkorkester (inte stråktrio)?
Det finns såpass många att det är lite tröttsamt att lyssna igenom dem alla.

PPS
Såpass många att man riskerar att ha tröttnat på att lyssna på det när väl den riktigt illusoriska versionen hittats.
Valfrihetens baksida...
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-27 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 08:43

Daniel Barenboim med English Chamber Orchestra inspelad 1968 på EMI är den version jag tycker bäst om av Verklärte Nacht. Idag verkar den vara remastered på Warner.

Barenboim har även spelat in den med Chicagos Philharmonic Orchestra stråksektionen. Jag har hört den för länge sedan och den var väldigt bra. Kanske bättre än remastern på Warner?
Senast redigerad av petersteindl 2023-11-27 08:51, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 08:51

petersteindl skrev:Daniel Barenboim med English Chamber Orchestra inspelad 1968 på EMI är den version jag tycker bäst om av Verklärte Nacht.

[ YouTube ]

Barenboim har även spelat in den med Chicagos symfoniorkester stråksektionen. Jag har hört den för länge sedan och den var helt ok.

Tack!
Då ska den avlyssnas efter morgonens Teamsmöte...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-27 09:54

PerStromgren skrev:Jag fattar fortfarande inte att denna apparat behövs för att få en bitström så pefekt att den analoga signalen kan återskapas precis som den var vid inspelningstillfället, eller vilket nu var sista tillfället innan den lämnades över till konsumenten.

"A fool and his money will soon be parted". Eller?

Det handlar nog mer om att minska störningar än att hantera det bitperfekt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2023-11-27 10:02

Hr Strmbrg har intressanta observationer av olika slag. I det här fallet kanske det går att ta en genväg: Istället för att försöka höra om apparaten fungerar bra så kanske det i första hand går att genomföra en mätning eller två? Eller i andra hand en dubbelblind lyssning? Det tar ju lite tid, men, antagligen mindre tid än vad Strmbrg skulle behöva lägga ner på att förstå vad som egentligen händer innanför skalet?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 10:22

steveo1234 skrev:Hr Strmbrg har intressanta observationer av olika slag. I det här fallet kanske det går att ta en genväg: Istället för att försöka höra om apparaten fungerar bra så kanske det i första hand går att genomföra en mätning eller två? Eller i andra hand en dubbelblind lyssning? Det tar ju lite tid, men, antagligen mindre tid än vad Strmbrg skulle behöva lägga ner på att förstå vad som egentligen händer innanför skalet?

Säkerligen.
Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.
Förvisso vore det nesligt om jag finge klart för mig att jag investerat stora summor i inbillning.

Nu ska vi lyssna på Steindls skivtips!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 10:41

Barenboim-vaxet upplever jag som lite väl opakt. Det renderar i distraktion för min del. Då blir det svårt att fokusera på själva framförandet, tycker jag.

Skiftade tlll ett Chailly-vax och det tilltalar just mig betydligt mer. Förvisso onödigt "hissigt" i stråkarna då de drar på.

R-8352786-1459942449-7307.jpg
R-8352786-1459942449-7307.jpg (127.24 KiB) Visad 1558 gånger

Eller: OJ!!
Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.
Inte rekord i djup heller, men väldigt äkta likafullt. Lokal och mikrofonsättning kan såklart påverka djup-upplevelse-förutsättningarna.

61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg
61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg (70.77 KiB) Visad 1554 gånger

Eller: Va-fan...
Den djup- och rymd-insöade tycks landa i Chandos till slut lik förbannat.

CH9616.jpg
CH9616.jpg (587.3 KiB) Visad 1539 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-27 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-27 11:04

Jag gissar att du genom ditt val av högtalare, rum och övrig elektronik maximerat din setup för att uppnå djup, 3D.
Det blir en magnifiering av denna aspekt, ett fint analysinstrument. Det passar också bra för ditt val av musik.
Hade liknande med min QLN-uppställning en gång i tiden.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 11:08

Strmbrg skrev:Barenboim-vaxet upplever jag som lite väl opakt. Det renderar i distraktion för min del. Då blir det svårt att fokusera på själva framförandet, tycker jag.

Skiftade tlll ett Chailly-vax och det tilltalar just mig betydligt mer. Förvisso onödigt "hissigt" i stråkarna då de drar på.

R-8352786-1459942449-7307.jpg

Eller: OJ!!
Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.
Inte rekord i djup heller, men väldigt äkta likafullt. Lokal och mikrofonsättning kan såklart påverka djup-upplevelse-förutsättningarna.

61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg

Den nya mastringen av Barenboims gamla inspelning är jag inte riktigt bekväm med. Originalet var av demokvalitet och både Stig och jag gillade den då det begav sig.

Barenboim med Chicago kan du också prova.

Jag har inte hört Holligers version men kommer göra det. Verklärte Nacht är en story med mycken smärta tills upplösningen sker. Framgår inte detta så faller tolkningen.

Jag hatar nymastringar. Det är en anledning till att jag är lite skeptisk till streaming.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-11-27 12:15

petersteindl skrev:Är inte en streamer att skyffla data? Streaming media är väl dessutom att skyffla data i realtid. Streaming från media torde vara uppspelande av ljud och/eller video-filer på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel internet. Man pröjsar månadsvis för en programvara som är en klient som ansluter till en server någonstans. Överföring sker via internet.
Principen är ungefär som en gammal Wurlitzer på puben. D v s man stoppar in en peng, sedan tittar man i ett bibliotek och väljer låt genom att trycka på en knapp. Pliff, så bläddrar wurlitzern fram låten på en singel och spelar den och musik strömmar ut via högtalaren i wurlitzern.

Streaming används både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på internet.

Dessutom kan musikfilerna vara lagrade på en egen dator som är anslutna till biblioteket och handskas via samma mjukvara.

Ungefär så har jag förstått rollen hos en streamer. I princip: Digital in - digital out.

Det intressanta är var den fysiska DACen skall vara.

I högtalarna strax före respektive slutsteg?
Då har man digital signalbehandling ända dit.

På streamerns utgång. Då har man analog signalöverföring från streamer.

Skall man dessutom ha försteg?
Skall man ha upsampler?
Skall man ha DSP?

Hur skall logistiken av signalflöde och apparater se ut?

Bremens DAC, eller streamer eller Media player kan med lätthet göras till 5 eller 8 eller 10 eller 12 eller 16 kanaler. Eller 64 kanaler eller 128 kanaler. Vad har man inom det värsta i inspelningsled?

Säg att man har Atmos eller något annat finurligt med 3-vägssystem med 4 eller 8 subwoofers. Säg att det är 10 skilda högtalarkanaler. Säg att man har digitala delningsfilter överallt och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Då behöver man 34-40 kanaler. Säg att man har Multiroom med 7 olika rum. Då behövs upp till 280 kanaler med skilda digitala signalbehandlingar, om man har ungefär likadana anläggningar i varje rum.
Vad behöver man för att täcka all världens mest extrema system, som möjligtvis skulle kunna utvecklas inom de närmaste 50 åren?
Det är ju detta som man måste utveckla för att ovillkorligen kunna industriellt massproducera.

Kan någon konsument nöja sig med mindre?

Du vet säkerligen detta, men jag vill förtydliga att ungefär som jag skrev tidigare i tråden är syftet med en nätverksbrygga att koppla ihop olika nätverk. Jag skrev två tidigare, men det finns nog ingen egentlig begränsning av antalet idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_bridge

Streamern får heta vad sjutton den vill för mig (som om det spelar någon roll för dCS vad jag tillåter), 'dCS Integrated Amplifier', 'dCS Loudspeaker' eller 'dCS Dammsugare'. Jag tror att man undviker missförstånd om man refererar till den med namnet, 'dCS Network Bridge' istället för att kalla den nätverksbrygga. Att ge något ett namn som betyder något annat på ett annat språk händer ju då och då men här kan inte dCS skylla på det. Kanske är det bara ett uttryck för engelsk humor? I så fall är det riktigt roligt :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 15:30

Ursäkta ivern att dela med mig.
Det finns ju andra Chandos-vax med samma trudelitet.
Den här är mindre gäll i stråk-fortena än den Chandos jag avbildade ovan, och låter lite "varmare" samt "brummar snyggare" i kontrabasarna.

Fasen vad man håller på...
:roll:

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg
eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg (129.94 KiB) Visad 1457 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-11-27 15:50

"Det är en anledning till att jag är lite skeptisk till streaming."

Du är inte ensam. :|
Tweaka det som går att tweaka!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 16:05

Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:
Ingen aning. Men är tacksam över att de "klassiska vaxen" till uppenbarligen stor del undslipper detta otyg.

Ibland står det en tilläggstext om att vaxet är remastrat. Då brukar jag inte lyssna på det. Mest på grund av egna förutfattade meningar, tror jag. :D

Åter på banan:
Om jag inte hade snöat in på "klassiskt" så tror jag aldrig att jag heller hade snöat in på de apparater jag har skaffat och den evinnerliga realismen jag ständigt tjötar om.
Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning. Baskapacitet där kan vara fint, men i övrigt vete fasen om det behövs så mycket av extrem upplösning och slikt. Det finns inte så himskans mycket att "lösa upp" i hanses musik. Den funkar fett ändå. :)

810M9JVX8ZL._UF1000,1000_QL80_.jpg
810M9JVX8ZL._UF1000,1000_QL80_.jpg (276.42 KiB) Visad 1434 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-27 16:15

Strömberg - om du skulle rekommendera ett riktigt ljudtekniskt fint vax med konstmusik - vad skulle det vara för vax?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 16:32

Morello skrev:Strömberg - om du skulle rekommendera ett riktigt ljudtekniskt fint vax med konstmusik - vad skulle det vara för vax?

Huruvida det är ljudtekniskt fint vet jag inte, men det låter fint och är ljudkomplex musik i den bemärkelse jag menar.
Inga imponatorvax som jag ser det heller.
Får emellertid reservera mig för vad MasVis tycker.
Kör hårt!

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzkyMzk0Mi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE0NjY2NzQ0OTJ9.jpeg
eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzkyMzk0Mi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE0NjY2NzQ0OTJ9.jpeg (74.66 KiB) Visad 1414 gånger

51QvCwfwznL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA21,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png
51QvCwfwznL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA21,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png (152.58 KiB) Visad 1414 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-27 16:48

Strmbrg skrev:Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:
Ingen aning. Men är tacksam över att de "klassiska vaxen" till uppenbarligen stor del undslipper detta otyg.

Ibland står det en tilläggstext om att vaxet är remastrat. Då brukar jag inte lyssna på det. Mest på grund av egna förutfattade meningar, tror jag. :D

Åter på banan:
Om jag inte hade snöat in på "klassiskt" så tror jag aldrig att jag heller hade snöat in på de apparater jag har skaffat och den evinnerliga realismen jag ständigt tjötar om.
Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning. Baskapacitet där kan vara fint, men i övrigt vete fasen om det behövs så mycket av extrem upplösning och slikt. Det finns inte så himskans mycket att "lösa upp" i hanses musik. Den funkar fett ändå. :)

Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

Monty Alexander Stir it Up.jpg
Monty Alexander Stir it Up.jpg (328.25 KiB) Visad 1403 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-27 16:59

Instämmer med föregående talare - albumet Isidor refererar till håller hög standard såväl musikaliskt som tekniskt -ett kvalitetsvax mao.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 17:12

Strmbrg skrev:Ursäkta ivern att dela med mig.
Det finns ju andra Chandos-vax med samma trudelitet.
Den här är mindre gäll i stråk-fortena än den Chandos jag avbildade ovan, och låter lite "varmare" samt "brummar snyggare" i kontrabasarna.

Fasen vad man håller på...
:roll:

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg

Framförandet med Gardner är ett fint framförande.

Tror vi lyssnar lite olika på klassisk musik. Jag lyssnar på framförandet i sin helhet. Det är dirigentens tolkning av verket och musikernas spelande. Då är det exempelvis tempi och rytm som gäller men även hela orkesterns samklang. Ofta blir det bara en massa noter som spelas utan tanke på pausering och frasering.

Av dina beskrivningar så verkar det vara själva ljudet i inspelningen som gäller i dina val.

Jag lyssnade på Holliger i två olika versioner och gillade inte framförandena. Gillade inte heller Iona Brown. Helt fel tempi för mitt vidkommande.

Gardner framför med rätt tempi och med bra känsla för pausering. Musiken får ett sammanhang och börjar kommunicera budskap i stället för noter. Noterna är bara en kod, ett musikspråk. Det är hur språket förmedlas och uttalas som ger språket liv och mening och ansikte. Det är som om musiken även har en form av kroppsspråk i sitt sätt att förmedla budskap. Det är så jag ser på musik och solistframföranden inklusive sång. I princip hör man det på de första tre tonerna, om det finns förutsättning. Jussi var kanske den störste mästaren på detta. Jag liknar musik vid ett oändligt kaos, en kaotisk urkraft i grunden, som en vulkan, men där det finns en ännu större kraft som tyglar urkraften och skapar ordning, dock finns den underliggande kraften som ett fundament, som en vibration, som ett levande väsen som en mästare kan forma och förmedla sitt budskap genom. Ungefär sådant fundament finns även inom jazz och pop. Louis Armstrong är ett exempel.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 17:49

Ja, jag fokuserar nog lite mer på verklighets-illusionen än på det artistiska framförandet, skulle jag tro.
Det kanske är en mognadsfråga.

Eller snarare: Om verklighets-illusionen inte kan "bockas av" som tillräcklig, så distraheras jag såpass - att det blir svårt att ta del av framförandet. Inte omöjligt såklart, men det blir ett hinder.

Beträffande tempi, så kan jag inte läsa noter och kan därför inte avgöra om det är rätt eller fel tempo i framförandet. Nu anges ju emellertid just tempot ganska svävande, såvitt jag förstått: Vad innebär "Allegro molto" i antal takter per tidsenhet? Om det finns en översättningstabell med fasta värden så vore det ju smartare att ange dem direkt.
Men visst, rätt kan ju även vara i bemärkelsen hur man vill att det skall vara för att tilltala.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 18:11

Det handlar inte om att läsa noter. Det handlar om att lira. Att läsa noter kan alla dirigenter. Oftast väljs rätt tempi. Problemet är allt som sker inom ramen för givet tempi.
Det är som att hålla ett tal. Läser man talet ur ett manus så blir talet på ett sätt. Håller man samma tal utan att läsa manus så blir talet helt annorlunda. Texten är lika. Tiden från start till mål är lika. Men talet är helt annorlunda. Utan manus så ges manuset liv. Med manus så är manuset dött.

Det här är ett exempel på en mästare som har tillgång till musiker med urkraft och kan tygla den. Det är fraseringar och pauseringar inom varje givet tempi. Det sitter som ett smäck. Det är bara the cream of the crop som kan spela sådär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-27 19:39

Ljudspåret verkar inte vara originalet....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 21:19

Välj symfoni nummer två! Det brakar loss en bit in i första satsen. Kanske livar upp lite. :)
Eller "Jeu de cartes". Svängigt på Stravinsky-vis.

Djupet är påtagligt. Klarheten är god. Realism-illusionen är lättframkallad.
Inspirerande kan man väl sammanfatta det med.

Kör alltid via Qobuz. Där finns en hel del vax i upp till 192 kHz. Påtagligt mycket bättre - överlag.

CH5303.jpg
CH5303.jpg (1.26 MiB) Visad 1278 gånger

CH10193.jpg
CH10193.jpg (1.8 MiB) Visad 1289 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 22:23

RogerGustavsson skrev:Ljudspåret verkar inte vara originalet....

Hur filmljudspåret är i jämförelse med musikinspelningen vet jag inte. Dessutom är det spåret stereo. Det kan mycket väl varit så från början. Men jag vet inte.

Möjligtvis skulle detta kunna vara originalet till musikinspelningen?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-11-27 22:44

Strmbrg skrev:Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.
Förvisso vore det nesligt om jag finge klart för mig att jag investerat stora summor i inbillning.

Spelar det egentligen någon roll med den utgångspunkten?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-11-28 00:05

Strmbrg skrev:Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning.

Symfoni i baktakt? :)

Annars är ju Kaya ett alldeles fantastiskt album. Bland det bästa som har gjorts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 07:41

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.

Spelar det egentligen någon roll med den utgångspunkten?

Ja, det tror jag. Åtminstone om jag förstår din fråga. Om jag hade kunnat framkalla samma illusion med avsevärt mindre insats så vore det väldigt bra. Det borde förhoppningsvis gå också.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-28 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 07:48

Conan skrev:
Strmbrg skrev:Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning.

Symfoni i baktakt? :)

Annars är ju Kaya ett alldeles fantastiskt album. Bland det bästa som har gjorts.

Ja, och denna är en doldis som borde lyftas fram.
Lyssna på "Kalle på spången" och "Lide grann från ovan".
Både skojigt, idérikt som fan, och intelligent spelat. "Å sjonget". :)
Skoglund hade först ingen susning om hur man lirar trummor i baktakt, har han berättat. Men han kom efter lite övning på det som bara attan!

61fTv21u-OL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
61fTv21u-OL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg (130.65 KiB) Visad 1211 gånger

77b880fd-2453-4f79-bd7e-140216769fc8.jpeg
77b880fd-2453-4f79-bd7e-140216769fc8.jpeg (128.32 KiB) Visad 1209 gånger

010905.jpg
010905.jpg (100.31 KiB) Visad 1211 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 16:27

Hm, det där med att notera saker innan eller utan att man förstår varför - det är spännande.

Nu noterar jag att jag numera har mycket lättare att ta till mig en hel del av den musik som jag tidigare tyckte var lite "jobbig". Typ Bruckner och Vaughan Williams. Inte svårtillgänglig musik alls egentligen, men jag kunde lätt bli lite rastlös av den och inte alltid idas lyssna igenom hela symfonier av dessa gubbar.

Så, för att hysta in ett "Halleluja", så har jag upptäckt att så tycks inte vara fallet i samma utsträckning längre, med - exempelvis - "Brucke" och "Wille".

Något har alltså hänt. Något har rimligen förändrats.
Antingen återges musiken annorlunda nu än tidigare - i något viktigt avseende. Eller så är det jag som lyssnare som har förändrats, av någon anledning. Eller både och, eller något annat...
Det jag noterar är emellertid att dCS-lådan kom in i bilden samtidigt som detta verkar ha hänt.

Det kan såklart bero på att dCS-lådan påverkat min inställning i så måtto att jag inbillar mig att det är lättare att ta till mig musik som jag hade lite dåligt tålamod med tidigare.

Förklaringarna får ligga på en "bruttolista" än så länge.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-28 17:26

Strmbrg skrev:Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.

Här har du något i bakgrunden att klura över.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn? dCS-streamer

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 21:07

Riktigt fin denna med Fischer.

Men Jansons på Chandos är avsevärt röjigare och livligare. Emellertid lite orealistiskt ljus i klangen.
Lyssna på sista satsen i symfoni nummer fyra.

Hör ni den påtagliga skillnaden i djup och rymd mellan vaxen?

71PqlwpHsiL._UF1000,1000_QL80_.jpg
71PqlwpHsiL._UF1000,1000_QL80_.jpg (92.37 KiB) Visad 1116 gånger

81e8g7kv9RL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
81e8g7kv9RL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg (171.9 KiB) Visad 1095 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-29 09:55

I-or skrev:
Strmbrg skrev:Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:

Åter på banan:

Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

Monty Alexander Stir it Up.jpg

Musik som medel. Sinussvep är nog bättre för ändamålet ändå. :)
(Tycker jag)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-29 10:04

I-or skrev:Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

En liten film om att sälja skivor.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Strmbrg » 2023-11-29 11:05

Har uppfattat det som att en del här är intresserade av jämförelser. :)
Det vore intressant att få läsa om era omdömen om de två Tjaikovsky-vaxen här ovan.
Framförallt då beträffande vilket av dem som renderar en påtaglig djup- och rymd-illusion.
Låter båda ungefär lika i det avseendet?
Lika djupa, lika grunda?

Släpp "basen och ljudtrycket" för ett ögonblick och lyssna efter detta.
8)

Kommer inte åt Qobus från samma dator som jag kommer åt Faktiskt från, så inga direktlänkar kan erbjudas.
Sök på "Tchaikovsky 4 Fischer" och "Tchaikovsky 4 Jansons".

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 19:55

OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Fischer: Bredare ljudbild. Kanske lite hård klang och möjligen lite beslöjat och även distorderat. Lite långsammare tror jag men är inte säker.

Jansons: Lite högre brus åtminstone i början (?). Renare. Smalare ljudbild, men orkestern känns närmare. Lite högre nivå tror jag. Känns lite forcerad i början och kanske lite kantig. Kanske överdrivet känslosam bitvis.

Övriga iakttagelser: triangeln vid ca 4 min ligger långt utanför vänster högtalare i Fischer-versionen, men någonstans obestämbart i mitten i Jansons.

Överlag föredrar jag Fischer. Bra bas och ljudtryck på båda dock. :mrgreen:

Noterar för övrigt att en melodi är ett citat från någon gammal rysk folkmelodi som också återfinns på Jan Johanssons ”Jazz på ryska”.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 21:35

Strmbrg skrev:
Skoglund hade först ingen susning om hur man lirar trummor i baktakt, har han berättat. Men han kom efter lite övning på det som bara attan!

Den var ju kul! Synd med lite otydlig sång. Den kunde ha varit högre i mixen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 21:38

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:

Peps är ju kanske inte den allra mest välartikulerande sångaren, med sin överdrivna skånska. Men, jag har inte uppfattat sången som otydlig i bemärkelsen för svagt mixad.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 21:43

Magnuz skrev:OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Fischer: Bredare ljudbild. Kanske lite hård klang och möjligen lite beslöjat och även distorderat. Lite långsammare tror jag men är inte säker.

Jansons: Lite högre brus åtminstone i början (?). Renare. Smalare ljudbild, men orkestern känns närmare. Lite högre nivå tror jag. Känns lite forcerad i början och kanske lite kantig. Kanske överdrivet känslosam bitvis.

Övriga iakttagelser: triangeln vid ca 4 min ligger långt utanför vänster högtalare i Fischer-versionen, men någonstans obestämbart i mitten i Jansons.

Noterar för övrigt att en melodi är ett citat från någon gammal rysk folkmelodi som också återfinns på Jan Johanssons ”Jazz på ryska”.

Intressant!
Min upplevelse av ljudbilden är närmast motsatt den du tillskriver respektive version. Fischer upplever jag snarast som havandes en mjukare klang. Bruset vet jag inget om. Kanske både beroende på att vi lyssnar på olika volym och på att du har bättre hörsel i de högre frekvenserna.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 22:19

Strmbrg skrev:
Magnuz skrev:OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Intressant!
Min upplevelse av ljudbilden är närmast motsatt den du tillskriver respektive version. Fischer upplever jag snarast som havandes en mjukare klang. Bruset vet jag inget om. Kanske både beroende på att vi lyssnar på olika volym och på att du har bättre hörsel i de högre frekvenserna.

Intressant. Jag skulle nog säga (men skrev inte) att Jansons är djupare också men som sagt smalare. Fischer är mjukare på så vis att den är lite avrullad i toppen, Jansons har mer diskant. Men Fischer har som sagt lite mer dist, tror jag.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 22:20

Strmbrg skrev:
Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:

Peps är ju kanske inte den allra mest välartikulerande sångaren, med sin överdrivna skånska. Men, jag har inte uppfattat sången som otydlig i bemärkelsen för svagt mixad.

Nej, det kanske är något annat som orsakar grötigheten ( :oops: ) men jag tror att den hade vunnit på att ligga lite längre fram i mixen. För mig som norrlänning är det ju hart när omöjligt att hänga med annars. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 22:40

"Jag är en liten gåsapåg från Skåne
En skåning som ni vet är alltid trygg
Och fast jag är så nära sol och måne
Jag sitter säkert på min gåsarygg
Långt under mig det ligger som en tavla
Det vackraste i världen man kan se
Både skogar sjö och strand
Blir ett enda sagoland
När man ser det lite grann så här från ovan
Där ligger gamla slott och härresäten
Som minnen från den stolta tid som flytt
Och aldrig skall den tiden bli förgäten
Men inget slag skall stånda här på nytt
Nej dessa fält skall bära samma skördar
Som de har gjort i sekelflydda dar
Ja det är min liv och kniv
Alla tiders perspektiv
När man ser det lite grann så här från ovan
Du kära gås som stolt i skyn dig svingar
Har ingen farlig last att kasta ned
Ty du bär fredens vita vackra vingar
Som världen längtar efter mer och mer
När människobarnen går därnere och kivas
Då resonerar du nog liksom jag
Tänk vad skönt det är ändå
Att få sväva i det blå
Och se Er lite grann så här från ovan
Nu jordens alla murar börjar skaka
En samling dårar satt vår värld i brann
Vad fäderna byggt upp blir pannekaka
Det ryck och slits i gamla vänskapsband
Ack kära Ni som slåss därner på jorden
Kom upp och ta en liten titt med mig
Jag är ganska säker på
Att Ni skäms en smula då
När Ni ser vår gamla jord så här från ovan"

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJ ... kCegQIHhAC

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-03 09:53

Kanske är streamerns påverkan redan utredd, för tråden verkar handla om annat. Här är iaf Archimagos senaste. Helt väntat resultat, men ändå. https://archimago.blogspot.com/2023/12/do-bit-perfect-digital-sources-affect.html?m=1#more

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-03 10:27

Se "dCS-dumheter" för detta inlägg, tycker det passar bättre där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-18 17:52

sprudel skrev:Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.

Lyssnade på den här igår https://www.stevehuffphoto.com/2023/10/19/the-hifi-rose-rs130-flagship-music-streamer-review/
Polaren, som bytt upp sig från en Primare streamer, tycker att den är prisvärd. Själv kunde jag inte säga om det lät bättre än innan, men det är sannolikt så små nyanser att man måste vara väldigt präglad av systemet för att uppfatta dem. Kanske. Om det är roligt med simulerade VU-mätare och annat skoj, eller om det bara ställer till det i framtiden återstår att se.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-18 19:10

hifikg skrev:
sprudel skrev:Jag har lyssnat igenom en hel del streamers och magnituden på skillnader där är inte mycket att tjoa om även om de finns. Dacar spelar då större roll enligt mig.

Lyssnade på den här igår https://www.stevehuffphoto.com/2023/10/19/the-hifi-rose-rs130-flagship-music-streamer-review/
Polaren, som bytt upp sig från en Primare streamer, tycker att den är prisvärd. Själv kunde jag inte säga om det lät bättre än innan, men det är sannolikt så små nyanser att man måste vara väldigt präglad av systemet för att uppfatta dem. Kanske. Om det är roligt med simulerade VU-mätare och annat skoj, eller om det bara ställer till det i framtiden återstår att se.

Det där har jag svårt at svälja med min vänsterhänta hjärna.
Förutsatt att streamer:na gör sitt jobb, d v s är felfria, vad är det då som skiljer?
Att analogt "skräp" kan överföras vid taskiga konstruktioner förstår jag. Dock, att det skulle bli ljudmässiga förändringar (musiken) är totalt orimlgt*. Detta förutsatt att man inte menar brus/brum/knäppar som överförts analogt.

(Jag förutsätter också att alla DAC:ar numer är asynkrona)

*Orimligt skall tolkas som orimligt, inte "nästan".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-18 19:29

Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Smaksak såklart men själv vill jag inte ha en streamer med display, mätare och allehanda blingblong. Distraherande! Kör med slutstegets mätare avslagna, en del andra tycker väl att mätare är "läckurt". :)

dCS-streamern bara kopplades in. Det är på tok för krångligt och tidsödande att jämföra den mot Innuos ZEN Mini (eller vad den gamla undanstoppade nu heter).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-18 20:08

Strmbrg skrev:Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Smaksak såklart men själv vill jag inte ha en streamer med display, mätare och allehanda blingblong. Distraherande! Kör med slutstegets mätare avslagna, en del andra tycker väl att mätare är "läckurt". :)

dCS-streamern bara kopplades in. Det är på tok för krångligt och tidsödande att jämföra den mot Innuos ZEN Mini (eller vad den gamla undanstoppade nu heter).

Inga problem, vill du ha en svart display så väljer du det. Vill du se skivomslag väljer du det. Vill du se fejkade vu-mätare så kan du välja färg :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 20:53

jansch skrev:
hifikg skrev:

Det där har jag svårt at svälja med min vänsterhänta hjärna.
Förutsatt att streamer:na gör sitt jobb, d v s är felfria, vad är det då som skiljer?
Att analogt "skräp" kan överföras vid taskiga konstruktioner förstår jag. Dock, att det skulle bli ljudmässiga förändringar (musiken) är totalt orimlgt*. Detta förutsatt att man inte menar brus/brum/knäppar som överförts analogt.

(Jag förutsätter också att alla DAC:ar numer är asynkrona)

*Orimligt skall tolkas som orimligt, inte "nästan".

Felfria? I form av perfekta?
I en perfekt värd så stämmer teorin med verkligheten. Det är min syn att allt inte är perfekt utan de prylar som hanterar anomalierna bäst låter lite bättre. När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet. Drivverk och DA-omvandlare har blivit mycket bättre.
Bättre än ”perfekt”. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-18 21:07

sprudel skrev:
I en perfekt värd så stämmer teorin med verkligheten. Det är min syn att allt inte är perfekt utan de prylar som hanterar anomalierna bäst låter lite bättre. När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet. Drivverk och DA-omvandlare har blivit mycket bättre.

CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-18 21:35

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Vet inte vad som skiljer. Mer än att jag erfarit att vissa streamers strular, tappar kontakt med nätverk och app.

Inga problem, vill du ha en svart display så väljer du det. Vill du se skivomslag väljer du det. Vill du se fejkade vu-mätare så kan du välja färg :)

Då väljer jag att slippa välja. Fanns Accuphases slutsteg utan mätare så hade jag nog valt det om det gav några lax lägre pris.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 21:43

Magnuz skrev:
sprudel skrev:

CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

Men! Det är ju precis det jag säger?

Dock vill jag tillägga att standarden är inte perfekt. 16/44 kunde gott ha varit 24/96, även om det förra duger gott.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-18 22:24

sprudel skrev:Men! Det är ju precis det jag säger?

Dock vill jag tillägga att standarden är inte perfekt. 16/44 kunde gott ha varit 24/96, även om det förra duger gott.

Jag ville bara förtydliga att det du skrev ”När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet.” gäller implementationen snarare än själva ljudstandarden, vilket du i och för sig var inne på själv. Det skulle som sagt vara kul att prova någon riktigt gammal CD-spelare och jämföra med en modern. Jag har inget äldre än en från ca 1991 men det får väl bli den. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-18 23:21

Magnuz skrev:
sprudel skrev:Men! Det är ju precis det jag säger?

Jag ville bara förtydliga att det du skrev ”När CD-ljudet lanserades så var det ”perfekt”. Nu vet vi att så var inte fallet.” gäller implementationen snarare än själva ljudstandarden, vilket du i och för sig var inne på själv. Det skulle som sagt vara kul att prova någon riktigt gammal CD-spelare och jämföra med en modern. Jag har inget äldre än en från ca 1991 men det får väl bli den. :)

Kör du den enbart som drive med digital ut till en bättre dac blir det nog skillnad jfrt med den interna dacen, hoppas jag. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-19 00:06

sprudel skrev:
Kör du den enbart som drive med digital ut till en bättre dac blir det nog skillnad jfrt med den interna dacen, hoppas jag. :D

Tror tyvärr inte att den har digitalutgång. Är inte heller så säker på att den interna dacen är så dålig. Jag minns att jag jämförde den mot en del hyfsat dyra spelare för länge sedan utan att höra någon större skillnad.

Det som vore riktigt kul vore ju att hitta två CD-spelare, eller dacar, som verkligen skiljer sig åt ordentligt. Men jag får prova med den gamla Philips-spelaren mot min Linn Classik (den kanske har digital ut, förresten?) och kanske dator till min Topping-dac och se om jag hör några skillnader.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-19 07:06

Min ringa erfarenhet ger vid handen att "alla CD-spelare och alla DACar" ger i stort sett samma ljudliga resultat.
Jag har inte lagt märke till några skillnader mellan majoriteten av dem jag har lyssnat på.

Hade lite kontakt med en handlare på 90-talet som lät mig låna hem lite pryttlar. Har utöver det ägt diverse apparater under årens lopp.
Sammanfattat kan jag säga att jag nog inte ens lyckades inbilla mig att det var några ens minimala skillnader mellan dem jag haft tillfälle att lyssna på.

Det kan bero på flera saker:

Det ÄR maximalt ytterst mikromala, till minimalt inga, hörbara skillnader.
    Det - i sin tur - kan bero på att "alla" tillämpar i stort sett samma teknik och de som avviker, avviker utan att det renderar i någon hörbar skillnad.
    Min anläggning i övrigt, inkluderat mitt rum, har på grund av begränsningar, fel och brister, inte medgett några hörbarhetsskillnader.
    Jag hör dåligt.
    Jag lyssnar slarvigt.
    Jag har inte lyssnat på tillräckligt avslöjande vax.
    Jag har inte genomfört de dubbelblindtester som erfordras för att detektera de pyttesmå skillnader som kan ha förelegat.

Alla apparater fanns för övrigt aldrig hemma samtidigt, för en ens någorlunda snabbgenomförd in- och urkoppling. Maximalt var det två apparater samtidigt - min egen och en hemlånad eller min gamla och en nyinköpt.

En mycket intressant sidofråga är såklart varför jag emellanåt hasade iväg och köpte en ny apparat utan att först undersöka om det var meningsfullt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-19 10:44

Magnuz skrev:CD-ljudet, d.v.s. standarden, var lika perfekt då som nu. Att sedan inte alla implementationer höll måttet är en annan sak. Det skulle vara kul att testa lite tidiga CD-spelare. Jag tror nog att det fanns spelare redan då som var ganska nära idealet.

https://archimago.blogspot.com/2021/12/ ... y-cdp.html

Återgå till Generellt om hifi