Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 10:41

Barenboim-vaxet upplever jag som lite väl opakt. Det renderar i distraktion för min del. Då blir det svårt att fokusera på själva framförandet, tycker jag.

Skiftade tlll ett Chailly-vax och det tilltalar just mig betydligt mer. Förvisso onödigt "hissigt" i stråkarna då de drar på.

R-8352786-1459942449-7307.jpg
R-8352786-1459942449-7307.jpg (127.24 KiB) Visad 1560 gånger

Eller: OJ!!
Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.
Inte rekord i djup heller, men väldigt äkta likafullt. Lokal och mikrofonsättning kan såklart påverka djup-upplevelse-förutsättningarna.

61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg
61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg (70.77 KiB) Visad 1556 gånger

Eller: Va-fan...
Den djup- och rymd-insöade tycks landa i Chandos till slut lik förbannat.

CH9616.jpg
CH9616.jpg (587.3 KiB) Visad 1541 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-27 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-27 11:04

Jag gissar att du genom ditt val av högtalare, rum och övrig elektronik maximerat din setup för att uppnå djup, 3D.
Det blir en magnifiering av denna aspekt, ett fint analysinstrument. Det passar också bra för ditt val av musik.
Hade liknande med min QLN-uppställning en gång i tiden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 11:08

Strmbrg skrev:Barenboim-vaxet upplever jag som lite väl opakt. Det renderar i distraktion för min del. Då blir det svårt att fokusera på själva framförandet, tycker jag.

Skiftade tlll ett Chailly-vax och det tilltalar just mig betydligt mer. Förvisso onödigt "hissigt" i stråkarna då de drar på.

R-8352786-1459942449-7307.jpg

Eller: OJ!!
Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.
Inte rekord i djup heller, men väldigt äkta likafullt. Lokal och mikrofonsättning kan såklart påverka djup-upplevelse-förutsättningarna.

61C1roGOHTS._UXNaN_FMjpg_QL85_.jpg

Den nya mastringen av Barenboims gamla inspelning är jag inte riktigt bekväm med. Originalet var av demokvalitet och både Stig och jag gillade den då det begav sig.

Barenboim med Chicago kan du också prova.

Jag har inte hört Holligers version men kommer göra det. Verklärte Nacht är en story med mycken smärta tills upplösningen sker. Framgår inte detta så faller tolkningen.

Jag hatar nymastringar. Det är en anledning till att jag är lite skeptisk till streaming.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-11-27 12:15

petersteindl skrev:Är inte en streamer att skyffla data? Streaming media är väl dessutom att skyffla data i realtid. Streaming från media torde vara uppspelande av ljud och/eller video-filer på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel internet. Man pröjsar månadsvis för en programvara som är en klient som ansluter till en server någonstans. Överföring sker via internet.
Principen är ungefär som en gammal Wurlitzer på puben. D v s man stoppar in en peng, sedan tittar man i ett bibliotek och väljer låt genom att trycka på en knapp. Pliff, så bläddrar wurlitzern fram låten på en singel och spelar den och musik strömmar ut via högtalaren i wurlitzern.

Streaming används både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på internet.

Dessutom kan musikfilerna vara lagrade på en egen dator som är anslutna till biblioteket och handskas via samma mjukvara.

Ungefär så har jag förstått rollen hos en streamer. I princip: Digital in - digital out.

Det intressanta är var den fysiska DACen skall vara.

I högtalarna strax före respektive slutsteg?
Då har man digital signalbehandling ända dit.

På streamerns utgång. Då har man analog signalöverföring från streamer.

Skall man dessutom ha försteg?
Skall man ha upsampler?
Skall man ha DSP?

Hur skall logistiken av signalflöde och apparater se ut?

Bremens DAC, eller streamer eller Media player kan med lätthet göras till 5 eller 8 eller 10 eller 12 eller 16 kanaler. Eller 64 kanaler eller 128 kanaler. Vad har man inom det värsta i inspelningsled?

Säg att man har Atmos eller något annat finurligt med 3-vägssystem med 4 eller 8 subwoofers. Säg att det är 10 skilda högtalarkanaler. Säg att man har digitala delningsfilter överallt och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Då behöver man 34-40 kanaler. Säg att man har Multiroom med 7 olika rum. Då behövs upp till 280 kanaler med skilda digitala signalbehandlingar, om man har ungefär likadana anläggningar i varje rum.
Vad behöver man för att täcka all världens mest extrema system, som möjligtvis skulle kunna utvecklas inom de närmaste 50 åren?
Det är ju detta som man måste utveckla för att ovillkorligen kunna industriellt massproducera.

Kan någon konsument nöja sig med mindre?

Du vet säkerligen detta, men jag vill förtydliga att ungefär som jag skrev tidigare i tråden är syftet med en nätverksbrygga att koppla ihop olika nätverk. Jag skrev två tidigare, men det finns nog ingen egentlig begränsning av antalet idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_bridge

Streamern får heta vad sjutton den vill för mig (som om det spelar någon roll för dCS vad jag tillåter), 'dCS Integrated Amplifier', 'dCS Loudspeaker' eller 'dCS Dammsugare'. Jag tror att man undviker missförstånd om man refererar till den med namnet, 'dCS Network Bridge' istället för att kalla den nätverksbrygga. Att ge något ett namn som betyder något annat på ett annat språk händer ju då och då men här kan inte dCS skylla på det. Kanske är det bara ett uttryck för engelsk humor? I så fall är det riktigt roligt :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 15:30

Ursäkta ivern att dela med mig.
Det finns ju andra Chandos-vax med samma trudelitet.
Den här är mindre gäll i stråk-fortena än den Chandos jag avbildade ovan, och låter lite "varmare" samt "brummar snyggare" i kontrabasarna.

Fasen vad man håller på...
:roll:

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg
eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg (129.94 KiB) Visad 1459 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-11-27 15:50

"Det är en anledning till att jag är lite skeptisk till streaming."

Du är inte ensam. :|
Tweaka det som går att tweaka!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 16:05

Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:
Ingen aning. Men är tacksam över att de "klassiska vaxen" till uppenbarligen stor del undslipper detta otyg.

Ibland står det en tilläggstext om att vaxet är remastrat. Då brukar jag inte lyssna på det. Mest på grund av egna förutfattade meningar, tror jag. :D

Åter på banan:
Om jag inte hade snöat in på "klassiskt" så tror jag aldrig att jag heller hade snöat in på de apparater jag har skaffat och den evinnerliga realismen jag ständigt tjötar om.
Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning. Baskapacitet där kan vara fint, men i övrigt vete fasen om det behövs så mycket av extrem upplösning och slikt. Det finns inte så himskans mycket att "lösa upp" i hanses musik. Den funkar fett ändå. :)

810M9JVX8ZL._UF1000,1000_QL80_.jpg
810M9JVX8ZL._UF1000,1000_QL80_.jpg (276.42 KiB) Visad 1436 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-27 16:15

Strömberg - om du skulle rekommendera ett riktigt ljudtekniskt fint vax med konstmusik - vad skulle det vara för vax?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 16:32

Morello skrev:Strömberg - om du skulle rekommendera ett riktigt ljudtekniskt fint vax med konstmusik - vad skulle det vara för vax?

Huruvida det är ljudtekniskt fint vet jag inte, men det låter fint och är ljudkomplex musik i den bemärkelse jag menar.
Inga imponatorvax som jag ser det heller.
Får emellertid reservera mig för vad MasVis tycker.
:)
Kör hårt!

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzkyMzk0Mi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE0NjY2NzQ0OTJ9.jpeg
eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiNzkyMzk0Mi4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE0NjY2NzQ0OTJ9.jpeg (74.66 KiB) Visad 1416 gånger

51QvCwfwznL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA21,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png
51QvCwfwznL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,315_ZA21,445,290,400,400,AmazonEmberBold,12,4,0,0,5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png (152.58 KiB) Visad 1416 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-27 16:48

Strmbrg skrev:Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:
Ingen aning. Men är tacksam över att de "klassiska vaxen" till uppenbarligen stor del undslipper detta otyg.

Ibland står det en tilläggstext om att vaxet är remastrat. Då brukar jag inte lyssna på det. Mest på grund av egna förutfattade meningar, tror jag. :D

Åter på banan:
Om jag inte hade snöat in på "klassiskt" så tror jag aldrig att jag heller hade snöat in på de apparater jag har skaffat och den evinnerliga realismen jag ständigt tjötar om.
Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning. Baskapacitet där kan vara fint, men i övrigt vete fasen om det behövs så mycket av extrem upplösning och slikt. Det finns inte så himskans mycket att "lösa upp" i hanses musik. Den funkar fett ändå. :)

Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

Monty Alexander Stir it Up.jpg
Monty Alexander Stir it Up.jpg (328.25 KiB) Visad 1405 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-27 16:59

Instämmer med föregående talare - albumet Isidor refererar till håller hög standard såväl musikaliskt som tekniskt -ett kvalitetsvax mao.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 17:12

Strmbrg skrev:Ursäkta ivern att dela med mig.
Det finns ju andra Chandos-vax med samma trudelitet.
Den här är mindre gäll i stråk-fortena än den Chandos jag avbildade ovan, och låter lite "varmare" samt "brummar snyggare" i kontrabasarna.

Fasen vad man håller på...
:roll:

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODg2MTkzMC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6OTAwfSwianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo2NX0sInRvRm9ybWF0IjoianBlZyJ9LCJ0aW1lc3RhbXAiOjE2MzQ4MTg3Nzl9.jpeg

Framförandet med Gardner är ett fint framförande.

Tror vi lyssnar lite olika på klassisk musik. Jag lyssnar på framförandet i sin helhet. Det är dirigentens tolkning av verket och musikernas spelande. Då är det exempelvis tempi och rytm som gäller men även hela orkesterns samklang. Ofta blir det bara en massa noter som spelas utan tanke på pausering och frasering.

Av dina beskrivningar så verkar det vara själva ljudet i inspelningen som gäller i dina val.

Jag lyssnade på Holliger i två olika versioner och gillade inte framförandena. Gillade inte heller Iona Brown. Helt fel tempi för mitt vidkommande.

Gardner framför med rätt tempi och med bra känsla för pausering. Musiken får ett sammanhang och börjar kommunicera budskap i stället för noter. Noterna är bara en kod, ett musikspråk. Det är hur språket förmedlas och uttalas som ger språket liv och mening och ansikte. Det är som om musiken även har en form av kroppsspråk i sitt sätt att förmedla budskap. Det är så jag ser på musik och solistframföranden inklusive sång. I princip hör man det på de första tre tonerna, om det finns förutsättning. Jussi var kanske den störste mästaren på detta. Jag liknar musik vid ett oändligt kaos, en kaotisk urkraft i grunden, som en vulkan, men där det finns en ännu större kraft som tyglar urkraften och skapar ordning, dock finns den underliggande kraften som ett fundament, som en vibration, som ett levande väsen som en mästare kan forma och förmedla sitt budskap genom. Ungefär sådant fundament finns även inom jazz och pop. Louis Armstrong är ett exempel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 17:49

Ja, jag fokuserar nog lite mer på verklighets-illusionen än på det artistiska framförandet, skulle jag tro.
Det kanske är en mognadsfråga.

Eller snarare: Om verklighets-illusionen inte kan "bockas av" som tillräcklig, så distraheras jag såpass - att det blir svårt att ta del av framförandet. Inte omöjligt såklart, men det blir ett hinder.

Beträffande tempi, så kan jag inte läsa noter och kan därför inte avgöra om det är rätt eller fel tempo i framförandet. Nu anges ju emellertid just tempot ganska svävande, såvitt jag förstått: Vad innebär "Allegro molto" i antal takter per tidsenhet? Om det finns en översättningstabell med fasta värden så vore det ju smartare att ange dem direkt.
Men visst, rätt kan ju även vara i bemärkelsen hur man vill att det skall vara för att tilltala.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 18:11

Det handlar inte om att läsa noter. Det handlar om att lira. Att läsa noter kan alla dirigenter. Oftast väljs rätt tempi. Problemet är allt som sker inom ramen för givet tempi.
Det är som att hålla ett tal. Läser man talet ur ett manus så blir talet på ett sätt. Håller man samma tal utan att läsa manus så blir talet helt annorlunda. Texten är lika. Tiden från start till mål är lika. Men talet är helt annorlunda. Utan manus så ges manuset liv. Med manus så är manuset dött.

Det här är ett exempel på en mästare som har tillgång till musiker med urkraft och kan tygla den. Det är fraseringar och pauseringar inom varje givet tempi. Det sitter som ett smäck. Det är bara the cream of the crop som kan spela sådär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-27 19:39

Ljudspåret verkar inte vara originalet....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-27 21:19

Välj symfoni nummer två! Det brakar loss en bit in i första satsen. Kanske livar upp lite. :)
Eller "Jeu de cartes". Svängigt på Stravinsky-vis.

Djupet är påtagligt. Klarheten är god. Realism-illusionen är lättframkallad.
Inspirerande kan man väl sammanfatta det med.

Kör alltid via Qobuz. Där finns en hel del vax i upp till 192 kHz. Påtagligt mycket bättre - överlag.

CH5303.jpg
CH5303.jpg (1.26 MiB) Visad 1280 gånger

CH10193.jpg
CH10193.jpg (1.8 MiB) Visad 1291 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-27 22:23

RogerGustavsson skrev:Ljudspåret verkar inte vara originalet....

Hur filmljudspåret är i jämförelse med musikinspelningen vet jag inte. Dessutom är det spåret stereo. Det kan mycket väl varit så från början. Men jag vet inte.

Möjligtvis skulle detta kunna vara originalet till musikinspelningen?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-11-27 22:44

Strmbrg skrev:Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.
Förvisso vore det nesligt om jag finge klart för mig att jag investerat stora summor i inbillning.

Spelar det egentligen någon roll med den utgångspunkten?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-11-28 00:05

Strmbrg skrev:Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning.

Symfoni i baktakt? :)

Annars är ju Kaya ett alldeles fantastiskt album. Bland det bästa som har gjorts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 07:41

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:Men för åtminstone min del så är det det musikaliska resultatet som är allt annat överskuggande.
Förvisso vore det nesligt om jag finge klart för mig att jag investerat stora summor i inbillning.

Spelar det egentligen någon roll med den utgångspunkten?

Ja, det tror jag. Åtminstone om jag förstår din fråga. Om jag hade kunnat framkalla samma illusion med avsevärt mindre insats så vore det väldigt bra. Det borde förhoppningsvis gå också.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-28 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 07:48

Conan skrev:
Strmbrg skrev:Bob Mahler gillar jag. Men han funkar nästan lika bra oavsett anläggning.

Symfoni i baktakt? :)

Annars är ju Kaya ett alldeles fantastiskt album. Bland det bästa som har gjorts.

Ja, och denna är en doldis som borde lyftas fram.
Lyssna på "Kalle på spången" och "Lide grann från ovan".
Både skojigt, idérikt som fan, och intelligent spelat. "Å sjonget". :)
Skoglund hade först ingen susning om hur man lirar trummor i baktakt, har han berättat. Men han kom efter lite övning på det som bara attan!

61fTv21u-OL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
61fTv21u-OL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg (130.65 KiB) Visad 1213 gånger

77b880fd-2453-4f79-bd7e-140216769fc8.jpeg
77b880fd-2453-4f79-bd7e-140216769fc8.jpeg (128.32 KiB) Visad 1211 gånger

010905.jpg
010905.jpg (100.31 KiB) Visad 1213 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 16:27

Hm, det där med att notera saker innan eller utan att man förstår varför - det är spännande.

Nu noterar jag att jag numera har mycket lättare att ta till mig en hel del av den musik som jag tidigare tyckte var lite "jobbig". Typ Bruckner och Vaughan Williams. Inte svårtillgänglig musik alls egentligen, men jag kunde lätt bli lite rastlös av den och inte alltid idas lyssna igenom hela symfonier av dessa gubbar.

Så, för att hysta in ett "Halleluja", så har jag upptäckt att så tycks inte vara fallet i samma utsträckning längre, med - exempelvis - "Brucke" och "Wille".

Något har alltså hänt. Något har rimligen förändrats.
Antingen återges musiken annorlunda nu än tidigare - i något viktigt avseende. Eller så är det jag som lyssnare som har förändrats, av någon anledning. Eller både och, eller något annat...
Det jag noterar är emellertid att dCS-lådan kom in i bilden samtidigt som detta verkar ha hänt.

Det kan såklart bero på att dCS-lådan påverkat min inställning i så måtto att jag inbillar mig att det är lättare att ta till mig musik som jag hade lite dåligt tålamod med tidigare.

Förklaringarna får ligga på en "bruttolista" än så länge.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-28 17:26

Strmbrg skrev:Denna sitter som en smäck! Nåt mysko påtagligt bakgrundsljud är det dock, men jag "hoppas" att det är något som låter i inspelningslokalen.

Här har du något i bakgrunden att klura över.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn? dCS-streamer

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 21:07

Riktigt fin denna med Fischer.

Men Jansons på Chandos är avsevärt röjigare och livligare. Emellertid lite orealistiskt ljus i klangen.
Lyssna på sista satsen i symfoni nummer fyra.

Hör ni den påtagliga skillnaden i djup och rymd mellan vaxen?

71PqlwpHsiL._UF1000,1000_QL80_.jpg
71PqlwpHsiL._UF1000,1000_QL80_.jpg (92.37 KiB) Visad 1118 gånger

81e8g7kv9RL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
81e8g7kv9RL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg (171.9 KiB) Visad 1097 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-29 09:55

I-or skrev:
Strmbrg skrev:Streaming tycks vara ganska besvärligt för dem som mest spisar "allt möjligt annat än klassiskt". Det dribblas med remastringar, kompression och annat som kanske är i syfte att funka bra för bakgrundslyssning, slölyssning eller för "folk i farten med lurarna på överallt". :roll:

Åter på banan:

Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

Monty Alexander Stir it Up.jpg

Musik som medel. Sinussvep är nog bättre för ändamålet ändå. :)
(Tycker jag)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-29 10:04

I-or skrev:Renodlad reggae har nog aldrig blivit inspelat med audiofilkvalitet, men prova gärna denna lite jazzigare platta med Marleys musik, vilken uppvisar ovanligt hög ljudkvalitet:

En liten film om att sälja skivor.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Strmbrg » 2023-11-29 11:05

Har uppfattat det som att en del här är intresserade av jämförelser. :)
Det vore intressant att få läsa om era omdömen om de två Tjaikovsky-vaxen här ovan.
Framförallt då beträffande vilket av dem som renderar en påtaglig djup- och rymd-illusion.
Låter båda ungefär lika i det avseendet?
Lika djupa, lika grunda?

Släpp "basen och ljudtrycket" för ett ögonblick och lyssna efter detta.
8)

Kommer inte åt Qobus från samma dator som jag kommer åt Faktiskt från, så inga direktlänkar kan erbjudas.
Sök på "Tchaikovsky 4 Fischer" och "Tchaikovsky 4 Jansons".

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Under radarn? dCS-streamer Jämför djupet på sid 2

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 19:55

OK, fast det blir lite blandade och spontana iakttagelser.

Fischer: Bredare ljudbild. Kanske lite hård klang och möjligen lite beslöjat och även distorderat. Lite långsammare tror jag men är inte säker.

Jansons: Lite högre brus åtminstone i början (?). Renare. Smalare ljudbild, men orkestern känns närmare. Lite högre nivå tror jag. Känns lite forcerad i början och kanske lite kantig. Kanske överdrivet känslosam bitvis.

Övriga iakttagelser: triangeln vid ca 4 min ligger långt utanför vänster högtalare i Fischer-versionen, men någonstans obestämbart i mitten i Jansons.

Överlag föredrar jag Fischer. Bra bas och ljudtryck på båda dock. :mrgreen:

Noterar för övrigt att en melodi är ett citat från någon gammal rysk folkmelodi som också återfinns på Jan Johanssons ”Jazz på ryska”.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 21:35

Strmbrg skrev:
Skoglund hade först ingen susning om hur man lirar trummor i baktakt, har han berättat. Men han kom efter lite övning på det som bara attan!

Den var ju kul! Synd med lite otydlig sång. Den kunde ha varit högre i mixen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-02 21:38

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:

Den var ju kul! Synd med lite otydlig sång. Den kunde ha varit högre i mixen.

Peps är ju kanske inte den allra mest välartikulerande sångaren, med sin överdrivna skånska. Men, jag har inte uppfattat sången som otydlig i bemärkelsen för svagt mixad.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi