Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Får vi höra?
pLudio skrev:På LUFS-temat kan jag rekommendera True Peak Scanner för foobar2000. Under avancerade inställningar kan man slå på LUFS-I, LUFS-M, LUFS-S samt andra beräkningar. Valet av omsamplare kan påverka resultatet för True Peak.
Ogjort skrev:I, M, S serverar väl de flesta LUFS-mätare. Har inte stött på någon som inte.
Ogjort skrev:Och vad är storleksskillnaden i "true peak" beroende på..?
goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
A: https://www.dropbox.com/scl/fi/e87m30eg ... p98r8&dl=0
B: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6pr5ur2 ... 78tor&dl=0
goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
A: https://www.dropbox.com/scl/fi/e87m30eg ... p98r8&dl=0
B: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6pr5ur2 ... 78tor&dl=0
Ogjort skrev:goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
A: https://www.dropbox.com/scl/fi/e87m30eg ... p98r8&dl=0
B: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6pr5ur2 ... 78tor&dl=0
Hmm...
Förändrar det den sensationella upptäcktenatt -14, ens -16 inte är tillräckligt?
Jag brukar säga åt folk att "skit i LUFS". Mixa så DU tycker det låter bra. Så sköter normaliseringsprocesserna resten.
Men nu kommer jag sluta säga så.
juanth skrev:goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
A: https://www.dropbox.com/scl/fi/e87m30eg ... p98r8&dl=0
B: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6pr5ur2 ... 78tor&dl=0
Nummer två. Troligen för att AC/DC har bättre dynamik? och Brubeck sämre men är sk. gles musik och blir mer uthärdlig.
I nummer ett är det tvärtom tänker jag.
goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
A: https://www.dropbox.com/scl/fi/e87m30eg ... p98r8&dl=0
B: https://www.dropbox.com/scl/fi/t6pr5ur2 ... 78tor&dl=0
Ogjort skrev:Slutsats: LUFS -16 räcker inte alls för att kväva loudness war.
EBU R 128 = -23, är inte taget ur luften, utan fullt rimligt. Eller... snarare nödvändigt.
Johan_Lindroos skrev:76:an: Nu blev det sammanblandad artist och låt vid A) så att påståendet blev tvärtom. Kan du korrigera?
goat76 skrev:
Och för de som kanske inte vet...
Ingen av de större aktörerna så som Spotify, Apple Music eller Tidal använder sig av så kallad "positive gain" och höjer därmed aldrig de låtspår som håller sig på rätt sida av normaliseringsnivån, så ett låtspår som har sin naturliga LUFS-nivå på -18, -20, eller -23 kommer fortsatt spelas på den ursprungliga nivån vilket varken riskerar klippning eller att spåret inte ”klarar sig” på något vis, och i de flesta fall bibehålls den förväntade lägre jämtemot "intensivare" och "tätare" former av musik som av de allra flesta lyssnare förväntas låta starkare.
goat76 skrev:De allra flesta med åtminstone en halvdålig ljudanläggning och en normalbegåvad hörsel borde ganska lätt kunna höra att ljudspår "A" har bättre balans mellan låtarna trots att AC/DC-låten faktiskt är 5,7 dB starkare. I ljudspår "B" är det tydlig favör till jazzlåten som upplevs betydligt starkare trots att båda låtarna är normaliserade till samma nivå på -23 LUFS.
I-or skrev:Vilket förstås innebär att audiofilen inte bör aktivera normalisering, då det trots allt finns vissa album att tillgå på Spotify som inte är remastrade och därmed i praktiken dynamiskt stympade.
goat76 skrev:Här är två ljudfiler där båda skiftar fram och tillbaka några gånger mellan Dave Brubeck - Take Five och AC/DC - Back In Black. Vilket av spåren tycker ni låter ljudnivå-mässigt mest balanserat mellan de två låtarna, A eller B?
Ogjort skrev:I-or skrev:Vilket förstås innebär att audiofilen inte bör aktivera normalisering, då det trots allt finns vissa album att tillgå på Spotify som inte är remastrade och därmed i praktiken dynamiskt stympade.
Frågan var väl inte om normalisering bör aktiveras eller inte.
Den var om -14 (eller -16) är tillräckligt. Det är det inte.
Och pga toppvärdesbegränsningen kommer mitt spårexempel inte normaliseras till ens i närheten av -14.
Det kommer t o m sänkas en snutt ytterligare.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
Och för de som kanske inte vet...
Ingen av de större aktörerna så som Spotify, Apple Music eller Tidal använder sig av så kallad "positive gain" och höjer därmed aldrig de låtspår som håller sig på rätt sida av normaliseringsnivån, så ett låtspår som har sin naturliga LUFS-nivå på -18, -20, eller -23 kommer fortsatt spelas på den ursprungliga nivån vilket varken riskerar klippning eller att spåret inte ”klarar sig” på något vis, och i de flesta fall bibehålls den förväntade lägre jämtemot "intensivare" och "tätare" former av musik som av de allra flesta lyssnare förväntas låta starkare.
Spotify:
"Positiva eller negativa kompensationer tillämpas på ett spår när det spelas.
Negativ förstärkning tillämpas på ljudstarkare mastrar så att ljudnivån ligger på -14 dB LUFS. Detta minskar bara volymen i jämförelse med mastern, det uppstår ingen ytterligare distorsion.
Positiv förstärkning tillämpas på mer dämpade mastrar så att ljudnivån ligger på -14 dB LUFS. Vi tar hänsyn till spårets dynamik och lämnar 1 dB för lossy-kodningar för att bevara ljudkvaliteten."
I-or skrev:Vilket förstås innebär att audiofilen inte bör aktivera normalisering, då det trots allt finns vissa album att tillgå på Spotify som inte är remastrade och därmed i praktiken dynamiskt stympade.
Ogjort skrev:goat76 skrev:De allra flesta med åtminstone en halvdålig ljudanläggning och en normalbegåvad hörsel borde ganska lätt kunna höra att ljudspår "A" har bättre balans mellan låtarna trots att AC/DC-låten faktiskt är 5,7 dB starkare. I ljudspår "B" är det tydlig favör till jazzlåten som upplevs betydligt starkare trots att båda låtarna är normaliserade till samma nivå på -23 LUFS.
Vilket just är avsikten med R 128.
Också att -23 är valt med tanke på hela ljudutbudet - inte "bara" musik.
Från golfsändning till vulkanutbrott.
I-or skrev:Ja, det framstod som att Spotify hade ändrat sin tidigare normaliseringsrutin, men så var alltså inte fallet. Jag kontrollerade även i praktiken för säkerhets skull för att säkerställa att detta fungerar som avsett med högdynamiska inspelningar, då jag normalt sett aldrig utnyttjar normalisering. Det är bra att vi har fått detta utrett.
Vad gäller fördjupning så kanske du skulle ta en titt på hur stor andel av musik producerad före tidigt 1990-tal som har en högre toppfaktor än 18 dB* (liksom vilket tecken denna storhet har) istället för att gissa.
-14 LUFS är icke tillnärmelsevis tillräckligt för undvikande av dynamisk stympning ens på halvdynamiskt material och en ren katastrof för heldynamiskt dito.
*Egentligen 17 dB, då den typiska skillnaden mellan toppfaktor och absolutbeloppet för LUFS enligt EBU R 128 ligger på knappa 3 dB i genomgången ovan.
goat76 skrev:Jag har gjort lite LUFS-mätningar på en stor variation av musik med sin fulla dynamik så som artisten skapade den.
Ingenting är söndermastrat eller hårt limiterat så vitt jag vet och vad MasVis visar.
Några är RogerGustavssons mätningar.![]()
Crosby & Stills & Nash & Young - Carry On -15.57 LUFS
Patricia Barber - Too Rich For My Blood -17.14 LUFS
AC/DC - Back In Black -14.85 LUFS
B52's - Rock Lobster -13.69 LUFS
Husker du - Don't Want To Know If You Are Lonely -15.14 LUFS
Jefferson Airplaine - Somebody To Love -16.66 LUFS
Led Zeppelin - Stairway To Heaven -15.73 LUFS
Leonard Cohen - Waiting For The Miracle -15.96 LUFS
Nationalteatern - Spisa -16.80 LUFS
PJ Harvey - Man-Size Sextet -20.02 LUFS
Simon & Garfunkel - Sound of Silence -13.71 LUFS
The Cure - Boys Don't Cry -16.02 LUFS
Maeve O'Boyle - Pray It Never Happens -18.60 LUFS
Claire Martin - Everything I ve Got Belongs To You -16.96 LUFS
Ian Shaw - A Good and Simple Man -17.96 LUFS
Carol Kidd - Stars Fell On Alabama -19.46 LUFS
Gareth Williams Power Trio - For Alun Lewis -21.12 LUFS
Mark Moraghan - Moonlight s Back in Style -17.26 LUFS
Pamela Thorby/Andrew Lawrence - Recercada segunda de tenore Trattado de glosas -15.55 LUFS
Retrospect Trio/Matthew Halls - Sonata I in B minor Largo -20.83 LUFS
Aria Sehet Jesus hat die Hand Chorus Wohin from Matthew Passion -22.43 LUFS
Phantasm - In Nomine No 2 a6 VdGS 2 -20.97 LUFS
Abbey Simon - Sonatine Anime -18.40 LUFS
Chamber Orchestra of Europe - Pulcinella Suite - II Serenata -25.13 LUFS
Quatuor pour la fin du Temps - I Liturgie de crystal -26.00 LUFS
Piano Concerto No 4 in G major Op 58 - II Andante con moto -21.43 LUFS
Symphony No 38 in D major Prague K504 III Finale Presto -15.09 LUFS
Rickie Lee Jones - Flying Cowboy -24.51 LUFS
Nils Lofgtren - Keith don't go -13.05 LUFS
Caterina Valente - Cherokee -12.37 LUFS
Wynton Marsalis - Magic Hour -13.34 LUFS
Jazz på Stampen - Take Five -18.1 LUFS
Rinsky Korsakov - Snegurouchka -16.53 LUFS
Anette Askvik - Liberty -14 LUFS
Ahmad Jamal- Marseille -16.44 LUFS
PJ Harvey - Rid of me -20.14 LUFS
Högst värde: -12.37 LUFS
Lägsta värde: -26.00 LUFS
Medelvärde på ovanstående mätningar: -17.69 LUFS
Det fina med att lägga normaliseringen på ett medelvärde är att inget varken sticker upp eller ner på något extremt vis, och variationen blir förväntad då en intensivare låt inte ligger på precis samma medelnivå som den lugnare låten, det vill säga förväntad volymskillnad.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:De allra flesta med åtminstone en halvdålig ljudanläggning och en normalbegåvad hörsel borde ganska lätt kunna höra att ljudspår "A" har bättre balans mellan låtarna trots att AC/DC-låten faktiskt är 5,7 dB starkare. I ljudspår "B" är det tydlig favör till jazzlåten som upplevs betydligt starkare trots att båda låtarna är normaliserade till samma nivå på -23 LUFS.
Vilket just är avsikten med R 128.
Också att -23 är valt med tanke på hela ljudutbudet - inte "bara" musik.
Från golfsändning till vulkanutbrott.
...Vilket har mer med radiosändningar att göra än normalisering specificerad enkomt för musik. Du behöver fördjupa dig i ämnet mer.
Ogjort skrev:Jag har talat med flera av dem som tog fram standarden, hur - och varför.
Är inte alls framtagen specifikt för radio.
Ogjort skrev:Jag har (som förra gången) väldigt svårt att förstå varför du är motståndare till en enhetlig standard som gör att nästan ALLT material " får plats".
Ogjort skrev:Vad är nackdelarna?
Ogjort skrev:Är det för att du alltid klipper ihop snuttar där du tycker normaliseringen brister. Varför inte börja lyssna på hela låtar istället.
Det är jättefint!
Ogjort skrev:Dessutom, vad jag vet, så är normalisering fritt att välja eller inte, om det handlar om renodlat musiklyssnande.
goat76 skrev: Berätta för mig varför du utelämnar Spotifys exempel där de noga beskriver att Positiv förstärkning endast tillämpas ifall att det existerar headroom i ett låtspår, är du oärlig eller är det bara så att du inte förstår vad de beskriver?
hifikg skrev:Har LUFS någon samvariation med DR?
För min låter, så gott som, alltid fonogram med hög DR bra.
Fonogram med låg DR kan låta bra ibland, men det är verkligen undantagsvis.
goat76 skrev:Hela den här tråden verkar tyvärr vara baserad på Ogjorts begränsade kunskaper om hur de stora streamingtjänsternas normalisering fungerar.
Ogjort skrev:goat76 skrev: Berätta för mig varför du utelämnar Spotifys exempel där de noga beskriver att Positiv förstärkning endast tillämpas ifall att det existerar headroom i ett låtspår, är du oärlig eller är det bara så att du inte förstår vad de beskriver?
Utelämna?
Det skrev jag ju redan i första inlägget i tråden. I själva trådstarten. Tänkte inte det skulle behöva upprepas.
Beskrev det som orsaken till att mitt exempelspår inte kan höjas till -14 eller ens -16.
Ogjort skrev:Och det är ingen gles jazzmusik - det är bas, trummor och massor med distad gitarr.
Varför vill du inte att all "ösig" musik ska kunna upplevas som starkare utan istället bör bli svagare än gängse dynamik-klent utbud?
Ogjort skrev:Jag gjorde jämförelsen mellan Brubeck och AC/DC - alltså normaliserade båda till -23, innan jag skrev att det funkar utmärkt om man lyssnar till båda låtarna i sin helhet - efter varandra. Särskilt extra bra - eftersom de börjar som de gör.
Ännu bättre om man firar jul mellan lyssningarna.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev: Berätta för mig varför du utelämnar Spotifys exempel där de noga beskriver att Positiv förstärkning endast tillämpas ifall att det existerar headroom i ett låtspår, är du oärlig eller är det bara så att du inte förstår vad de beskriver?
Utelämna?
Det skrev jag ju redan i första inlägget i tråden. I själva trådstarten. Tänkte inte det skulle behöva upprepas.
Beskrev det som orsaken till att mitt exempelspår inte kan höjas till -14 eller ens -16.
Men du säger även att ditt exempelspår inte låter särskilt bra än, så vem vet var det landar vad gäller nivå när du väl fått till helheten så att det låter skapligt?
Kanske är det så att mixen saknar "karaktär" vilket möjligtvis faller på plats ifall några instrument i mixen korrigeras tills de låter mer skaplikt. Om problemet är att inspelningen är undermålig på något vis och om det inte kommer finnas möjlighet att spela in det på nytt, ja då får du väl rucka lite på din övertygelse att "göra så lite som möjligt" och helt enkelt vrida på saker tills det låter skapligt, även om det innebär att dynamiken går ned något och slutresultatet får ett lägre LUFS-värde.Ogjort skrev:Och det är ingen gles jazzmusik - det är bas, trummor och massor med distad gitarr.
Varför vill du inte att all "ösig" musik ska kunna upplevas som starkare utan istället bör bli svagare än gängse dynamik-klent utbud?
Det handlar inte om "vad jag vill", jag konstaterar bara hur det av naturen eller av o-naturen ser ut. Verkligheten är den att det finns en massa "Loudness War"-skadat material som behöver komma ned i volym, det finns en massa musiktyper som i genomsnitt landar mitt i ingemansland vad gäller Loudness, och det finns andra musiktyper som i regel har ett skyhögt dynamik-omfång, och någonstans i allt detta ska en normalisering sättas för att dels inte ge någon "fördel" till sönder-mastrad musik, och dels ska den fungera även för de typer av musiktyper som i sin natur har ett fattigare dynamikomfång utan att för den delen har blivit dynamik-reducerad av någon Loudness-jagande process. Och inte minst bör det lämnas utrymme för att musik som av de allra flesta lyssnare förväntas låta starkare också gör det, för annars kommer det inte heller att upplevas korrekt vilket de flesta kunde höra i mitt "A eller B" lyssningstest.Ogjort skrev:Jag gjorde jämförelsen mellan Brubeck och AC/DC - alltså normaliserade båda till -23, innan jag skrev att det funkar utmärkt om man lyssnar till båda låtarna i sin helhet - efter varandra. Särskilt extra bra - eftersom de börjar som de gör.
Ännu bättre om man firar jul mellan lyssningarna.
Jag törs lova att du hör till en minoritet ifall du tycker att det låter ljudnivåmässigt välbalanserat mellan dessa två låtar när de spelas på samma LUFS-nivå.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Hela den här tråden verkar tyvärr vara baserad på Ogjorts begränsade kunskaper om hur de stora streamingtjänsternas normalisering fungerar.
Ett alternativ kan vara: Vissas oförmåga att läsa vad som skrivs i inläggen.
Rätt svar vinner ev. en normaliseringsbox med både lack och julrim.
(av typen "normaliserat grötrim" - inte dynamisk poesi)
petersteindl skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Utelämna?
Det skrev jag ju redan i första inlägget i tråden. I själva trådstarten. Tänkte inte det skulle behöva upprepas.
Beskrev det som orsaken till att mitt exempelspår inte kan höjas till -14 eller ens -16.
Men du säger även att ditt exempelspår inte låter särskilt bra än, så vem vet var det landar vad gäller nivå när du väl fått till helheten så att det låter skapligt?
Kanske är det så att mixen saknar "karaktär" vilket möjligtvis faller på plats ifall några instrument i mixen korrigeras tills de låter mer skaplikt. Om problemet är att inspelningen är undermålig på något vis och om det inte kommer finnas möjlighet att spela in det på nytt, ja då får du väl rucka lite på din övertygelse att "göra så lite som möjligt" och helt enkelt vrida på saker tills det låter skapligt, även om det innebär att dynamiken går ned något och slutresultatet får ett lägre LUFS-värde.Ogjort skrev:Och det är ingen gles jazzmusik - det är bas, trummor och massor med distad gitarr.
Varför vill du inte att all "ösig" musik ska kunna upplevas som starkare utan istället bör bli svagare än gängse dynamik-klent utbud?
Det handlar inte om "vad jag vill", jag konstaterar bara hur det av naturen eller av o-naturen ser ut. Verkligheten är den att det finns en massa "Loudness War"-skadat material som behöver komma ned i volym, det finns en massa musiktyper som i genomsnitt landar mitt i ingemansland vad gäller Loudness, och det finns andra musiktyper som i regel har ett skyhögt dynamik-omfång, och någonstans i allt detta ska en normalisering sättas för att dels inte ge någon "fördel" till sönder-mastrad musik, och dels ska den fungera även för de typer av musiktyper som i sin natur har ett fattigare dynamikomfång utan att för den delen har blivit dynamik-reducerad av någon Loudness-jagande process. Och inte minst bör det lämnas utrymme för att musik som av de allra flesta lyssnare förväntas låta starkare också gör det, för annars kommer det inte heller att upplevas korrekt vilket de flesta kunde höra i mitt "A eller B" lyssningstest.Ogjort skrev:Jag gjorde jämförelsen mellan Brubeck och AC/DC - alltså normaliserade båda till -23, innan jag skrev att det funkar utmärkt om man lyssnar till båda låtarna i sin helhet - efter varandra. Särskilt extra bra - eftersom de börjar som de gör.
Ännu bättre om man firar jul mellan lyssningarna.
Jag törs lova att du hör till en minoritet ifall du tycker att det låter ljudnivåmässigt välbalanserat mellan dessa två låtar när de spelas på samma LUFS-nivå.
Ett problem är vad som menas med ljudnivåmässigt välbalanserat?
För min personliga del så vill jag att AC/DC bör låta ungefär 6 dB starkare än Dave Brubeck för att jag skall anse denna kombination låta ljudnivåmässigt välbalanserat.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
Och för de som kanske inte vet...
Ingen av de större aktörerna så som Spotify, Apple Music eller Tidal använder sig av så kallad "positive gain" och höjer därmed aldrig de låtspår som håller sig på rätt sida av normaliseringsnivån, så ett låtspår som har sin naturliga LUFS-nivå på -18, -20, eller -23 kommer fortsatt spelas på den ursprungliga nivån vilket varken riskerar klippning eller att spåret inte ”klarar sig” på något vis, och i de flesta fall bibehålls den förväntade lägre jämtemot "intensivare" och "tätare" former av musik som av de allra flesta lyssnare förväntas låta starkare.
Spotify:
"Positiva eller negativa kompensationer tillämpas på ett spår när det spelas.
Negativ förstärkning tillämpas på ljudstarkare mastrar så att ljudnivån ligger på -14 dB LUFS. Detta minskar bara volymen i jämförelse med mastern, det uppstår ingen ytterligare distorsion.
Positiv förstärkning tillämpas på mer dämpade mastrar så att ljudnivån ligger på -14 dB LUFS. Vi tar hänsyn till spårets dynamik och lämnar 1 dB för lossy-kodningar för att bevara ljudkvaliteten."
Spotify skrev:We adjust tracks to -14 dB LUFS, according to the ITU 1770 (International Telecommunication Union) standard.
We normalize an entire album at the same time, so gain compensation doesn’t change between tracks. This means the softer tracks are as soft as you intend them to be.
We adjust individual tracks when shuffling an album or listening to tracks from multiple albums (e.g. listening to a playlist).
Spotify skrev:Positive or negative gain compensation gets applied to a track while it’s playing.
Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is -14 dB LUFS. This lowers the volume in comparison to the master - no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so the loudness level is -14 dB LUFS. We consider the headroom of the track, and leave 1 dB headroom for lossy encodings to preserve audio quality.
Example: If a track loudness level is -20 dB LUFS, and its True Peak maximum is -5 dB FS, we only lift the track up to -16 dB LUFS.
Spotify skrev:Premium listeners can also choose volume normalization levels in the app settings to compensate for a noisy or quiet environment
Loud: -11dB LUFS
Note: We set this level regardless of maximum True Peak. We apply a limiter to prevent distortion and clipping in soft dynamic tracks. The limiter’s set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time.
Normal: -14dB LUFS
Quiet: -19dB LUFS
Spotify skrev:Loudness normalization means we don’t always play your track at the level it’s mastered.
Target the loudness level of your master at -14dB integrated LUFS and keep it below -1dB TP (True Peak) max. This is best for lossy formats (Ogg/Vorbis and AAC) and makes sure no extra distortion’s introduced in the transcoding process.
If your master’s louder than -14dB integrated LUFS, make sure it stays below -2dB TP (True Peak) to avoid extra distortion. This is because louder tracks are more susceptible to extra distortion in the transcoding process.
I-or skrev:Nja, -14 LUFS motsvarar alltså snarare ca 17 dB toppfaktor för typiska inte alltför odynamiska populärmusikinspelningar. Detta låter ganska komprimerat för i princip allt utom slamrig rock som ju ska låta komprimerat.
För helt normala lite äldre inspelningar är detta låååångt ifrån tillräckligt, vilket genomgången ovan av 30+30 = 60 populärmusiklåtar från 1970- och 1980-tal visar med all önskvärd tydlighet. Här är medeltoppfaktorn 18,8 dB och analys enligt EBU R 128 ger en medelnivå om -16,1 LUFS.
Att utgå ifrån medelnivåer är dock feltänkt, då man för en hög andel av de analyserade låtarna skulle tvingas till viss dynamisk stympning och i några fall extrem dynamisk stympning för att dessa låtar inte ska spelas upp med en alltför låg nivå i det normaliserade fallet.
Man måste alltså även ta hänsyn till högdynamiska inspelningar, vilket medför att -23 LUFS utgör ett väl avvägt val.
Nån idiot skrev:If you’re going to be pressing your master to CD this is the preset for you. CDs are not subjected to any normalization so you could push the loudness a bit further than streaming playback scenarios.
Neuhausen skrev:Ett par intressanta saker i hur Spotify någon gång normaliserat är att det kanske är bra att flytta tvånget att normalisera vid mixning till den som spelar upp.
Precis som vi gjort när vi satt på en skiva själva, vi väljer rätt volym för den.
I-or skrev:En låt på Spotify har, förutsatt att det handlar om samma version, samma toppfaktor som på CD.
I-or skrev:Nja, -14 LUFS motsvarar alltså snarare ca 17 dB toppfaktor för typisk a inte alltför odynamiska populärmusikinspelningar. Detta låter ganska komprimerat för i princip allt utom slamrig rock som ju ska låta komprimerat.
I-or skrev:Skivbolagen släpper inte olika versioner till CD och strömningstjänsterna - inte minst av ekonomiska skäl.
Universal skrev:Loudness and True Peak Analysis
Please ensure this conforms to the specification of the loudest track not exceeding -18.0 LKFS and that True Peak does not exceed -1.0 dBTP.
hifikg skrev:Om det nu är så som ni säger om DR, hur mäter jag LUFS?
I-or skrev:Ja, Spotify stympar alltså typiskt sett inte dynamiken (läge Högljudd är dock mycket riktigt limiterat) utan kommer att spela upp en, p.g.a. alla remasters tyvärr ganska ovanlig, högdynamisk inspelning med relativt sett alldeles för låg nivå när normalisering är aktiverad.
Dessutom kommer förstås loudness race att fortsätta i ganska hög grad även med normalisering till -14 LUFS. Endast om man tog i ordentligt med bortåt -23 LUFS skulle eländet möjligen på sikt kunna försvinna helt, men detta kommer alldeles uppenbart inte att inträffa. Egentligen skulle det idag inte vara något problem att utöver typisk normalisering lägga till en inställning för svag/medel/stark uppspelningsnivå i metadata så att om användaren så önskade skulle denne få t.ex. en akustisk ballad uppspelad med en lägre medelnivå än en rockbrakare i en blandad spellista.
Problemet vad gäller loudness race är för övrigt också att man framförallt vid hörlurslyssning inte alltid har tillgång till eller inte har implementerat limitering i hårdvaran, varför den maximala ljudtrycksnivån kan bli alltför låg med högdynamiska fonogram. Jag har direkt erfarenhet av sådan problematik med vissa BT-modeller. En ytterligare komplikation är/var att Spotify Connect (när man alltså streamar direkt till t.ex. en livstilshögtalare) länge inte tillät normalisering, vilket jag dock tror har åtgärdats i API relativt nyligen.
DR utgör ett godtyckligt/knasigt mått för rangordning efter toppfaktor.
En låt på Spotify har, förutsatt att det handlar om samma version, samma toppfaktor som på CD. Om normalisering aktiveras är det enda som händer att nivån för stympade inspelningar sjunker - ibland påfallande mycket. Normal- och högdynamiska inspelningar påverkas ej.
Ogjort skrev:Som musikintresserad lyssnar man förstås utan normalisering inkopplad. Och använder sig av en volymkontroll.
goat76 skrev:Ogjort skrev:Som musikintresserad lyssnar man förstås utan normalisering inkopplad. Och använder sig av en volymkontroll.
Som musikintresserad nöter man lite mindre på volymkontrollen ifall man har normaliseringen aktiverad.
Ogjort skrev:Man får tänka på att mer än 98% av t.ex. Spotifys lyssnare inte själva väljer vad de lyssnar på. Söker aldrig specifik musik.
Conan skrev:Ogjort skrev:Man får tänka på att mer än 98% av t.ex. Spotifys lyssnare inte själva väljer vad de lyssnar på. Söker aldrig specifik musik.
Är denna procentsiffra relaterad till den stora undersökningen på Yale som kom fram till att 87.3% av alla procentsiffror som folk slänger sig med på nätet är påhittade just där & då..?
Ogjort skrev:Conan skrev:Ogjort skrev:Man får tänka på att mer än 98% av t.ex. Spotifys lyssnare inte själva väljer vad de lyssnar på. Söker aldrig specifik musik.
Är denna procentsiffra relaterad till den stora undersökningen på Yale som kom fram till att 87.3% av alla procentsiffror som folk slänger sig med på nätet är påhittade just där & då..?
Självklart är den relaterad till Yale. Den utgör resterande 12,7 %.
Det är i alla fall den siffra som Spotify själva uppger.
Det är huvudskälet till att de la ner den metadatakorrigering som, bland andra, jag jobbade med under en period.
Det ansågs som en onödig kostnad eftersom nästan ingen användare söker musik. Och det är ju begripligt kommersiellt sett.
Men trist för de få som söker. Det vimlar av fel.
Rätt skrämmande siffra ur flera aspekter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster