Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Basfattig högtalare med överhypeat mellanregister, helt bisarrt att den blev så populär som den blev.
Ja som skribenten skriver så använder vissa det som ett "förstoringsglas" för att höra hur mellanregistret låter, men varför inte ta ett par högtalare som faktiskt är bra och bara nudga upp 1500Hz en 5-10dB temporärt så är du där. Nä det är dags för studio-världen att glömma bort den där pinsamma högtalaren, och så kan dom plocka med sig loudness war medans dom ändå håller på.
I-or skrev:Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.
Harryup skrev:Ingen verkar tycka att högtalaren är bra generellt men nästan alla verkar veta om det låter så här på NS-10 så kommer det låta så här i bilen, hörlurar, etc. etc.
Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Morello skrev:Vad har du för högtalare i studion idag?
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
E skrev:pr10k, va?
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Ja! Mitt minne är dock att Vogel skrivit mycket mer än ett sextiotal
inlägg, men det måste vid närmare eftertanke ha varit på VST-forum för
några evigheter sedan.![]()
Mvh E*
Vogel skrev:Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Är du fortfarande aktiv med trummandet?
I-or skrev:Jag noterar att detta forums Ogjort var inne och bråkade lite i kommentarerna till den länkade artikeln.
Kalkonkonstruktionen Yamaha NS-10 har förstås diskuterats närmast oräkneliga gånger på detta forum, men en liten aperitif kanske någon ändå är intresserad av: viewtopic.php?p=2338325#p2338325
Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.
Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt?![]()
Som tur är används dock många andra monitorer vid lyssningen, varför slutresultatet vanligen ändå inte blir alltför illa klangmässigt.
Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Ogjort skrev:Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Hej Henrik.
Jag vet inte om du läste min nästa replik där jag bad om ursäkt för om jag upplevdes som "spydig".
Fast jag förstår inte riktigt varför?
Jag ställde en fråga - och undrade om det möjligtvis "bara var en olycklig formulering"?
Är det "spydigt"?
Nåja...
Jag undervisar en hel del inom ljudteknik och märker att många f.a. hemmapulare som vill lära sig, ibland
lusläser artiklar från Studio.se. Därför menar jag att det är extra viktigt att "ni" inte bidrar till att förmedla
mytologiskt grundad desinformation, vilket ibland är fallet.
Långtifrån alltid - men ni bör se upp med den saken eftersom många verkar se er som en auktoritet i sammanhanget.
Allt gott
Anders O.
Vogel skrev:
Jag har svarat i ett PM på Studio.se.
goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
Ogjort skrev:goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
Duger en mix gjord med NS1000 istället?Pressad och utgiven.
Den har jag själv gjort - och den låter gräsligt illa.
Anders O.
goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
phon skrev:Den heter NS-10 M Studio, producerad våren 1987.
Ja just det, pressreleasen ja ...
Inte mycket som stämmer där. Remarkably flat .... inte mycket så inte !
Ny diskant, men det är inte där felet sitter även om det hörs som om det vore så.
Det går att fixa basen, som är det stora problemet. Ny surround + viss coatning av konen så är man i stort sett på banan igen.
Motorn är inte så dålig, ingen stor modulering av Le. Konen är väldigt vit, och väldigt tveksam. Det mesta av höjningen 1-2k gick att få bort rätt enkelt, likaså den enorma resonansen vid 2,8k.
Le på 0.66mH och Re på 6.4 ohm, fs runt 70Hz, Sd 154cm^2, .....
goat76 skrev:Ogjort skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
Duger en mix gjord med NS1000 istället?Pressad och utgiven.
Den har jag själv gjort - och den låter gräsligt illa.
Anders O.
Yes of course the Yamaha NS 1000 is a good speaker .
Floyd Toole says about Yamaha NS-1000Toole skrev:"Yes, the NS1000 was too bright, due to the incorrect spectral balance, not the metal diaphragms - they were remarkably good, especially at the time. They had to be spectrally tilted - slight increase in bass, treble cut. That said, they were also superbly designed"

Even with these departures, the response error for one speaker is a fine ±2.6dB (300Hz-20kHz), the ±4.3dB of the second reflecting its earlier treble roll-off. (Ignore the apparent low-frequency roll-off below 400Hz, which is an artefact of the measurement process.) Pair matching over the same frequency range is poor at ±2.3dB but again this can be laid at the door of the high-treble disparity. Below 10kHz it reduces to ±1.4dB.
In any event, with the passage of time, other small loudspeakers found their ways to the meter bridge, and one of the products that really took hold was the Yamaha NS-10M. This was part of a series of high-quality loudspeakers, aimed at the professional but also at the high-end consumer market. The top of the line NS-1000M was distinguished by having beryllium dome midrange and tweeter diaphragms, something very adventurous in the mid-1980s. In some ways, they set new standards of performance, especially, as I recall, in terms of low distortion and the absence of resonances in the transducers.
In a discussion with one of the design engineers, the author was told that the bookshelf loudspeaker, the NS-10M, was intended to be listened to at a distance in a normally reflective room. The bass contour allowed for some bass boost from a nearby wall, and the overall frequency response was tailored for a listener in what then would be called the reverberant sound field, which, it was thought in those days, was best characterized by sound power. So the NS-10M was designed to have flat sound power.
Ogjort skrev:Vogel skrev:
Jag har svarat i ett PM på Studio.se.
Jo jag såg det och då väcks ytterligare frågor.
T.ex. I-ors kommentar här i tråden: "Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt?"
Är detta alltså spydigt och ett utslag av självhävdelse?
(Den är betydligt skarpare formulerad än mina kommentarer.)
Här i tråden finns också länkat till en tidigare artikel av IÖ rörande just NS10. (och "flyttbarhet")
Är den också spydig och avsedd för "egoboostande"?
Jag förstår nu fullt att du menar att påpekanden om uppenbara felaktigheter är spydigheter och avsedda att framhäva sig själv.
Jag är inte helt säker på att alla instämmer i en sådan uppfattning.
Jag är tämligen övertygad om att "egot" i sammanhanget befinner sig på annan plats och har fått sig en törn.
2+2 ÄR 4.
-Fy fan va taskigt sagt!
Eller..?
Conan skrev:goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
1. Är återgivingskvaliteten hos studions monitorhögtalare viktigt för det ljudande resultatet hos det inspelade materialet?
2. Är Yamaha NS-10 vanligt förekommande i studios runt om i världen?
3. Är Yamaha NS-10 en bra och neutral högtalare som gör den lämplig att vara monitorlyssning i en inspelningsstudio?
3. Låter det generellt bra om inspelat material i dagsläget?
Men ovanstående resonemang, är det rimligt att anta att Yamaha NS-10s bidrag till hur inspelad musik låter:
A: Positivt och ger bättre ljudande inspelningar?
B: Troligen varken eller?
C: Påverkar negativt och bidrar till sämre ljudande inspelningar?
Morello skrev:De gamla myter angående NS-10, som tyvärr upprepas av Vogel i Studio, är enkla att skjuta ned. Det är nämligen så enkelt som att dåliga högtalare med stora avvikelser med avseende på framförallt frekvengång och riktverkan kan vara så av diamtralt olika karaktär - NS10 har ett förhöjt mellanregister, en annan skräphögtalare kan ha ett insjunket dito osv. En tredje av studiofolket hyllad skräphögtalare, tex Aurotone, kan ha en överdriven diskantnivå. Det går således inte att lyssna på på NS-10 i tron om att den är en representant för majoriteten av branschens skräphögtalare; det är den inte. En NS10-anpassad produktion kommer bara att fungera med en liten del av marknadens skräphögtalare.
Vogel talar om "förstoringsglas på mellanregistret" - inte heller detta är ett relevant argument - vill man lyssna med förhöjd mellanregisternivå kan man enklare nyttja en fullregisterhögtalare av god klass och sedan vrida upp aktuellt register med en ekvalisator.
Det övergår mitt förstånd att dessa myter har fått sådant fotfärste och att Studio spiller spaltutrymme på en gammal skräphögtalare - det finns tusentals gamla skräphögtalare som skulle kunna fylla varje nummer av blaskan i decennier om så önskas.
Morello skrev:De gamla myter angående NS-10, som tyvärr upprepas av Vogel i Studio, är enkla att skjuta ned. Det är nämligen så enkelt som att dåliga högtalare med stora avvikelser med avseende på framförallt frekvengång och riktverkan kan vara så av diamtralt olika karaktär - NS10 har ett förhöjt mellanregister, en annan skräphögtalare kan ha ett insjunket dito osv. En tredje av studiofolket hyllad skräphögtalare, tex Aurotone, kan ha en överdriven diskantnivå. Det går således inte att lyssna på på NS-10 i tron om att den är en representant för majoriteten av branschens skräphögtalare; det är den inte. En NS10-anpassad produktion kommer bara att fungera med en liten del av marknadens skräphögtalare.
Vogel talar om "förstoringsglas på mellanregistret" - inte heller detta är ett relevant argument - vill man lyssna med förhöjd mellanregisternivå kan man enklare nyttja en fullregisterhögtalare av god klass och sedan vrida upp aktuellt register med en ekvalisator.
Det övergår mitt förstånd att dessa myter har fått sådant fotfärste och att Studio spiller spaltutrymme på en gammal skräphögtalare - det finns tusentals gamla skräphögtalare som skulle kunna fylla varje nummer av blaskan i decennier om så önskas.
Morello skrev:De gamla myter angående NS-10, som tyvärr upprepas av Vogel i Studio, är enkla att skjuta ned. Det är nämligen så enkelt som att dåliga högtalare med stora avvikelser med avseende på framförallt frekvengång och riktverkan kan vara så av diamtralt olika karaktär - NS10 har ett förhöjt mellanregister, en annan skräphögtalare kan ha ett insjunket dito osv. En tredje av studiofolket hyllad skräphögtalare, tex Aurotone, kan ha en överdriven diskantnivå. Det går således inte att lyssna på på NS-10 i tron om att den är en representant för majoriteten av branschens skräphögtalare; det är den inte. En NS10-anpassad produktion kommer bara att fungera med en liten del av marknadens skräphögtalare.
Vogel talar om "förstoringsglas på mellanregistret" - inte heller detta är ett relevant argument - vill man lyssna med förhöjd mellanregisternivå kan man enklare nyttja en fullregisterhögtalare av god klass och sedan vrida upp aktuellt register med en ekvalisator.
Det övergår mitt förstånd att dessa myter har fått sådant fotfärste och att Studio spiller spaltutrymme på en gammal skräphögtalare - det finns tusentals gamla skräphögtalare som skulle kunna fylla varje nummer av blaskan i decennier om så önskas.
Ogjort skrev:goat76 skrev:En fråga som jag flera gånger ställt till diverse audiofiler som kritiserat användandet av NS-10 i musikstudios är om de har några konkreta exempel på musikproduktioner som tagit skada, men ingen har hitills kunnat peka ut några tydliga ljudmässiga "artifakter" som direkt kan härledas till användandet av denna högtalare vid mixning av musik.![]()
"NS-10 problemet" verkar mest vara ett teoretiskt problem som till synes helt saknar bäring i den praktiska verkligheten. Det finns uppenbarligen fullt med folk som ser ett stort problem med användandet av denna högtalare i musikstudios, men ingen kotte kan ge några som helst konkreta bevis på varför det är ett problem till att börja med. Som jag ser det så bör man nog först identifiera om ett fel verkligen existerar, innan man ger sig ut på ett mission för att finna lösningar för det!
Duger en mix gjord med NS1000 istället?Pressad och utgiven.
Den har jag själv gjort - och den låter gräsligt illa.
Anders O.
Forello skrev:
Ogjort: du är knappast nån auktoritet på mixning så jag fattar inte varför du lägger dig i överhuvudtaget.
petersteindl skrev:NS-10 är högtalare man har på mixerbordet i stället för Auratone som användes före NS-10 vid viss monitorlyssning.
Personligen anser jag att det mesta som producerats och mastrats de senaste 30 åren låter ganska dåligt. Inget jag skulle vara imponerad eller stolt över.
Att NS-10 valts visar på konkurrenternas och monitorhögtalarmarknadens ganska usla kvalitet.
Auratone hade mindre bas än NS-10. Det kanske möjligtvis bidrar till att NS-10 ansågs duga fint i basen.
Ogjort skrev:Forello skrev:
Ogjort: du är knappast nån auktoritet på mixning så jag fattar inte varför du lägger dig i överhuvudtaget.
Vad grundar du det på? Är det några specifika mixar av mina tusentals som du har anmärkningar på?
Det kan ju vara lärorikt för mig att få återkoppling, och det skulle uppskattas.
Fast vad innebär det att vara en "auktoritet på mixning"?
Förutom de andra här då som tydligen invändningsfritt "lägger sig i". Vilka fler "auktoriteter" finns det?
Anders O.
smile skrev:Vem fortsätter att släppa in den här göken/trollet?
Låt tidsbegränsningen på semestern fortlöpa.
petersteindl skrev:Personligen anser jag att det mesta som producerats och mastrats de senaste 30 åren låter ganska dåligt. Inget jag skulle vara imponerad eller stolt över.
Forello skrev:Låt mig gissa: du är en sån person som har varselväst på dan i fullt dagsljus?
goat76 skrev:Så det jag vill ha sagt här är att vi i en diskussion om denna måste göra en djupdykning i våra analyser i hur och vad i en ljudproduktion som valet av monitor och dess kvalitet för själva mixningen av musiken kan ha påverkat ljudproduktionen, och det är på den punkten som jag inte kan skönja någon direkt skillnad i om det är en närfältshögtalare av erkänt god kvalitet har använts( så som en högtalare från Genelec eller liknande) eller om en Yamaha NS-10 har använts. Slutresultatet verkar inte påverkas på något nämnvärt kvalitativt sätt, eftersom en ljudproduktion går igenom en hel bunt andra högtalare vid olika produktionsmoment innan den når oss konsumenter. Jag kan inte riktigt se hur Yamaha NS-10 skulle kunna klandras för hur de senaste 30 årens musikproduktioner låter, då det inte är någon skillnad i hur ljudproduktionerna i överlag låter mixade med andra erkänt bra närfältshögtalare som mäter bättre.
Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
De va skrämmande stor skillnad på ljudet mella artisterna.
Ja blev minst sagt förvånad.
I-or skrev:Dagens lite mer påkostade PA-system är oftast mycket högpresterande och är, rätt hanterade, kapabla att prestera välljud även med HiFi-mått. Den tekniska utvecklingen har tagit stora kliv de senaste decennierna huvudsakligen via diverse former av digitalisering för utveckling, produktion, mätningar och systemkontroll.
Många PA-gökar tycks, trots högst rudimentära kunskaper, tyvärr se sig själva som någon sorts erfarenhetsmässiga överdängare och är därför fullständigt ointresserade av elektroakustiskt sund metodik - något som är extra märkligt med tanke på de omfattande hörselnedsättningarna i detta skrå.
Bill50x skrev:Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
De va skrämmande stor skillnad på ljudet mella artisterna.
Ja blev minst sagt förvånad.
Kompetens är oftast en stark bidragande orsak till ett bra resultat, det gäller inte bara PA och ljudåtergivning. Personligen tycker jag basen var lite för överdriven för Kraftwerk (stod precis bakom muren strax vänster om mixerbordet) men vad gör väl det när världens bästa synthband spelar
/ B
Ogjort skrev:Bill50x skrev:Imperial-Blomman skrev:Men ljudet som dom olika ljudteknikerna rattade in va allt från
kattastrof til skitbra.
De va skrämmande stor skillnad på ljudet mella artisterna.
Ja blev minst sagt förvånad.
Kompetens är oftast en stark bidragande orsak till ett bra resultat, det gäller inte bara PA och ljudåtergivning. Personligen tycker jag basen var lite för överdriven för Kraftwerk (stod precis bakom muren strax vänster om mixerbordet) men vad gör väl det när världens bästa synthband spelar
/ B
Just "överdriven bas" live - är nog ett exempel på "mode". Det SKA vara så!![]()
Men jag gissar att konserten var utomhus. Elektriskt utomhus bör kunna bli hur bra som helst.
Så att vissa band lät illa, är märkligt.
Inomhus är en annan femma. Beroende på lokal kan det vara nästan omöjligt att få till det.
Men en stor fråga är "folks" förväntan på Live-ljud. Det brukar låta "såhär", så då låter väl det som det ska då...
Minns Bokantè på Nalen (mkt knepig lokal) och recensionen i Lira Magasin som i stora ordalag berömde just PA-ljudet.![]()
Men det lät riktigt illa.
Såg samma band några månader tidigare - utomhus - i Empoli. Och då var det ett (av fyra) bästa Live-ljud jag upplevt.
Tackade, berömde och snackade en del med ljudteknikern efter konserten! Han var RIKTIGT skicklig. Och det var dessutom
rätt avancerad körning för en pers, med gott om realtids-effekter, tajmade back-tracks, und so weiter.
Amerikan.
Det hade garanterat låtit mindre illa om han kört Nalen också.
DVD-ai skrev:Överdriven bas (gärna så överdriven att det inte längre bara upplevs som lite extra "mysigt") är samma sak som bra ljud för nästan alla människor jag känner och som inte är insatta ordentligt.
I-or skrev:Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
I-or skrev:Den ljudtekniker som inte får till ljudet utomhus bör söka sig ett nytt jobb - här låter det i frånvaro av störande reflektioner nästan alltid bättre än inomhus förutsatt att avståndet till scen inte är alltför stort och vinden inte är alltför hård.
De ca 10 dB för höga basnivåerna i PA-sammanhang (mycket riktigt åtminstone delvis ett trick för att få upp ljudtrycksnivåerna utan att överskrida gränsnivåerna) är problematiska gällande klangbalans, vanligen överdriven kompression och även alldeles för hög distorsion.
Resultatet blir ofta ett drön som drabbar hela upplevelsen och medför att det blir särskilt svårt att höra nyanserna från instrument som bastrumma, elbas och bassynth. Detta är alltså ett problem utomhus, men kan förvärras till det helt olyssningsbara inomhus.
Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
eljulio skrev:I-or skrev:Den ljudtekniker som inte får till ljudet utomhus bör söka sig ett nytt jobb - här låter det i frånvaro av störande reflektioner nästan alltid bättre än inomhus förutsatt att avståndet till scen inte är alltför stort och vinden inte är alltför hård.![]()
De ca 10 dB för höga basnivåerna i PA-sammanhang (mycket riktigt åtminstone delvis ett trick för att få upp ljudtrycksnivåerna utan att överskrida gränsnivåerna) är problematiska gällande klangbalans, vanligen överdriven kompression och även alldeles för hög distorsion.
Resultatet blir ofta ett drön som drabbar hela upplevelsen och medför att det blir särskilt svårt att höra nyanserna från instrument som bastrumma, elbas och bassynth. Detta är alltså ett problem utomhus, men kan förvärras till det helt olyssningsbara inomhus.
Så gick då diskussionen om det lilla studiomonstret NS-10 slutligen över till en diskussion om PA-ljud.
Ovan var sannolikt det som hände på Sheerhan-konserten häromveckan, vilket gjorde det nästintill olyssningsbart. Och att diskussionen kantrar än hit, än dit är ju tradition här på faktiskt och traditioner är trevliga.
Nu ska vi se om United kan vända på tidig kräftgång i PL efter Grimsbyfadäsen.
Bill50x skrev:För övrigt har jag aldrig hört denna högtalare - hur rysligt låter den egentligen i hemmiljö?
DVD-ai skrev:Överdriven bas (gärna så överdriven att det inte längre bara upplevs som lite extra "mysigt") är samma sak som bra ljud för nästan alla människor jag känner och som inte är insatta ordentligt.
I-or skrev:Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt?![]()
Användare som besöker denna kategori: nasse och 32 gäster