Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Basfattig högtalare med överhypeat mellanregister, helt bisarrt att den blev så populär som den blev.
Ja som skribenten skriver så använder vissa det som ett "förstoringsglas" för att höra hur mellanregistret låter, men varför inte ta ett par högtalare som faktiskt är bra och bara nudga upp 1500Hz en 5-10dB temporärt så är du där. Nä det är dags för studio-världen att glömma bort den där pinsamma högtalaren, och så kan dom plocka med sig loudness war medans dom ändå håller på.
I-or skrev:Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.
Harryup skrev:Ingen verkar tycka att högtalaren är bra generellt men nästan alla verkar veta om det låter så här på NS-10 så kommer det låta så här i bilen, hörlurar, etc. etc.
Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Morello skrev:Vad har du för högtalare i studion idag?
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
E skrev:pr10k, va?
Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Ja! Mitt minne är dock att Vogel skrivit mycket mer än ett sextiotal
inlägg, men det måste vid närmare eftertanke ha varit på VST-forum för
några evigheter sedan.![]()
Mvh E*
Vogel skrev:Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast!
Är du fortfarande aktiv med trummandet?
I-or skrev:Jag noterar att detta forums Ogjort var inne och bråkade lite i kommentarerna till den länkade artikeln.
Kalkonkonstruktionen Yamaha NS-10 har förstås diskuterats närmast oräkneliga gånger på detta forum, men en liten aperitif kanske någon ändå är intresserad av: viewtopic.php?p=2338325#p2338325
Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.
Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt?![]()
Som tur är används dock många andra monitorer vid lyssningen, varför slutresultatet vanligen ändå inte blir alltför illa klangmässigt.
Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Ogjort skrev:Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här.Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.
Hej Henrik.
Jag vet inte om du läste min nästa replik där jag bad om ursäkt för om jag upplevdes som "spydig".
Fast jag förstår inte riktigt varför?
Jag ställde en fråga - och undrade om det möjligtvis "bara var en olycklig formulering"?
Är det "spydigt"?
Nåja...
Jag undervisar en hel del inom ljudteknik och märker att många f.a. hemmapulare som vill lära sig, ibland
lusläser artiklar från Studio.se. Därför menar jag att det är extra viktigt att "ni" inte bidrar till att förmedla
mytologiskt grundad desinformation, vilket ibland är fallet.
Långtifrån alltid - men ni bör se upp med den saken eftersom många verkar se er som en auktoritet i sammanhanget.
Allt gott
Anders O.
Vogel skrev:
Jag har svarat i ett PM på Studio.se.