NS-10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

NS-10

Inläggav eljulio » 2025-08-20 16:50

NS-10 har diskuterats tidigare, så även i denna artikel: https://www.studio.se/artikel/feature/y ... JWQFmvcQaA

Vad sägs?

Goldfinger

Re: NS-10

Inläggav Goldfinger » 2025-08-20 20:34

Författaren nämner aldrig tonkurvan, det är den som styr det fenomen han talar om, med bättre eller sämre separation av ljudkällorna.
Det pratas mest om bättre eller sämre högtalare i just den kontexten.
Senast redigerad av Goldfinger 2025-08-20 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-20 20:36

Men han nämner frekvensgången som särskilt usel för NS-10 och att det faktiskt kan vara en fördel vid vissa tillfällen. Men jag förhåller mig skeptisk.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-20 20:45

Stämmer att tonkurvan omnämns men inte när det skall förklaras längre ned i texten.
Det blir därmed svårt att förstå vad han menar.
Hur skall det kunna bli lättare att mixa vid informationsförluster som de skribenten beskriver?
Det som då sker bör vara en mix som passar just NS 10 och högtalare med likn klangbalans.

Tell

Inläggav Tell » 2025-08-20 21:51

Basfattig högtalare med överhypeat mellanregister, helt bisarrt att den blev så populär som den blev.
Ja som skribenten skriver så använder vissa det som ett "förstoringsglas" för att höra hur mellanregistret låter, men varför inte ta ett par högtalare som faktiskt är bra och bara nudga upp 1500Hz en 5-10dB temporärt så är du där. Nä det är dags för studio-världen att glömma bort den där pinsamma högtalaren, och så kan dom plocka med sig loudness war medans dom ändå håller på.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-20 22:00

"De tidigaste NS-10-varianterna hade dessutom en påtagligt ettrig diskant och på vissa äldre studiobilder syns hur man har tejpat fast pappersservetter framför diskantelementen! Tydligen tyckte man att diskantåtergivningen borde lugna ned sig några hekto."

:mrgreen: :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-08-20 23:32

Författaren av artikeln verkar ha god koll på både nackdelarna och fördelarna med Yamaha NS-10, och hur en sådan typ av ”begränsad” högtalare kan komma väl till användning vid mixning av musik. Det finns stora mängder bra ljudproduktioner där NS-10 har använts för mer eller mindre uppgifter, men någon högtalare för övergripande klangbalansering eller mastring har den naturligtvis aldrig varit passande för, vilket den normalt inte heller har använts för.

Jag har då inga direkta invändningar mot användandet av NS-10 för mixning av musik, denna högtalare har visat sig fungera bra för många mixningsingenjörer och slutresultaten talar för sig själv. I liknande anda har jag inte heller några direkta åsikter om vilka olika sorters skalpeller olika kirurger använder, iallafall inte så länge de visar sig fungera väl och ger bra resultat. ;)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-21 10:32

Tell skrev:Basfattig högtalare med överhypeat mellanregister, helt bisarrt att den blev så populär som den blev.
Ja som skribenten skriver så använder vissa det som ett "förstoringsglas" för att höra hur mellanregistret låter, men varför inte ta ett par högtalare som faktiskt är bra och bara nudga upp 1500Hz en 5-10dB temporärt så är du där. Nä det är dags för studio-världen att glömma bort den där pinsamma högtalaren, och så kan dom plocka med sig loudness war medans dom ändå håller på.

Håller med. Det vore enkelt att hantera på det sättet. Men att en typ av högtalare används kan nog kopplas till flockdjursbeteende.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-21 10:44

Var ligger delningen å hur ser filtret ut i NS-10.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-08-21 11:22

Vid 2 oberoende händelser när jag träffat ägare av studios i Stockholm så har även samtalet bl.a. kommit in på Ns-10. Ingen verkar tycka att högtalaren är bra generellt men nästan alla verkar veta om det låter så här på NS-10 så kommer det låta så här i bilen, hörlurar, etc. etc.
Och framför allt man hyr ut sina studios och då måste typ kända referenser finnas. En väldigt bra för teknikern okänd högtalare är ingen hjälp för många och väljs bort redan innan man lyssnat på den.
Och man vill absolut inte ha vanliga bra hifi-högtalare generellt. De går för långt ner i basen och i princip vill man inte ha med något under 40Hz för mesta delen av jobbet. Man vill ofta ha något litet som man kan fortsätta på hotelrummet med ihop med en liten sub på golvet eftersom de flesta inte verkar jobba klart sina låtar helt i studion för att det är för dyrt. Likadan story ifrån 2 olika studioägare. En dansbandsorkester i Skara, ett punkband i Umeå eller en internationell artist i Stockholm kan ju tänkas jobba olika dock. De jag pratade med jobba i den senare falangen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-21 13:08

Jag noterar att detta forums Ogjort var inne och bråkade lite i kommentarerna till den länkade artikeln.

Kalkonkonstruktionen Yamaha NS-10 har förstås diskuterats närmast oräkneliga gånger på detta forum, men en liten aperitif kanske någon ändå är intresserad av: viewtopic.php?p=2338325#p2338325

Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.

Tyvärr är detta bara ytterligare ett exempel på det bakvända tänkande som präglar studiovärlden, där rationalitet och vetenskap får sitta i baksätet medan man ständigt uppfinner motsvarigheten till fyrkantiga hjul. Brukar man i videovärlden använda monitorer med kraftig grönbetoning för att kolla att träd, gräs och gröna festblåsor återges korrekt? :mrgreen:

Som tur är används dock många andra monitorer vid lyssningen, varför slutresultatet vanligen ändå inte blir alltför illa klangmässigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-08-21 22:50

I-or skrev:Det är även högst märkligt att NS-10 används som någon sorts referens för svaga ljudsystem, vilka undantaget baslösheten vanligen uppvisar en helt annan frekvensgång.

Det är endast begränsningen vad gäller baskapaciteten som avses när det talas om likheten mellan NS-10 och diverse andra genomsnittligt små högtalare för hemmabruk. Det handlar alltså främst om hur en ljudmix kan komma att låta i ett basfattigare ljudsystem. Att denna högtalare utöver basfattigheten på något frekvensmässigt vis skulle representera ett genomsnitt av hur andra högtalare låter är en audiofil-skröna, så det är inte särskilt konstigt om du finner det påståendet som "högst märkligt". ;)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-21 22:55

Nej, det är alls Ingen skröna - jag har med egna öron hört detta påstående (att NS-10 får tjäna som motsvarighet till en dålig anläggning överlag gällande både total klangbalans och distorsion) från ljudtekniker vid mina besök i diverse inspelningsstudior. Alla ljudtekniker är förvisso inte av den uppfattningen, men alldeles uppenbart gäller det somliga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-21 23:21

Harryup skrev:Ingen verkar tycka att högtalaren är bra generellt men nästan alla verkar veta om det låter så här på NS-10 så kommer det låta så här i bilen, hörlurar, etc. etc.

Det är fantastiskt att man kan förutsäga hur det kommer låta "i
hörlurar", vilka som bekant uppvisar extremt stora olikheter. Det som
förenar dem är väl avsaknaden av tryckvåg mot kroppen och den
enorma, felaktiga kanalseparation som drabbar den som lyssnar utan
korskoppling. Förmodligen kan man tack vare NS-10 även veta hur det
kommer låta för den kompis som får lyssna på bara den ena eller
andra kanalen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2025-08-22 07:52

Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här. :) Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-08-22 08:04

Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-22 08:37

Vogel skrev:Hej alla, här har ni artikelförfattaren i egen låg person. Kul att ni diskuterar texten, det ante mig att den skulle plockas upp här. :) Och kul att de flesta av er verkar gilla den – åtminstone de som faktiskt orkat läsa hela.

Vad kul!! :)

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2025-08-22 10:58

Morello skrev:Välkommen tillbaka - det var tio år sedan du sågs här senast! :)

:) Jag har lurkat lite, men kände tydligen att jag inte hade så mycket att bidra med till diskussionen. Fint att forumet hänger kvar! Vi håller på att försöka blåsa nytt liv i Studios forum som är lite lätt avsomnat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-08-22 11:05

Vad har du för högtalare i studion idag?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-08-22 12:29

Här finns skrivet om NS-10 i MoLt: https://www.lts.a.se/explorer/files/Tek ... haNS10.pdf
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2025-08-22 16:54

Morello skrev:Vad har du för högtalare i studion idag?

Same old, same old ... har ett par Guru QM10 (eller om det är Q10?). Jag har även kvar mina gamla piP som jag har haft i 20 år, men något är lite knas med dem, den ena låter lite svagare och dovare än den andra. Det står på göralistan att fixa en uppsättning nya element till dem.

Men nytt är ändå att jag alltmer har börjat mixa i lurar, vilket har att göra med att hustrun och jag skaffade ett torp som vi ofta åker till. Så jag lade lite tid på att vänja in mig vid det arbetssättet så att jag skulle kunna sitta snart sagt varsomhelst och jobba. Jag lyssnar förstås även i högtalare, men om det tidigare var 90% högtalare och 10% lurar är det ungefär det omvända idag. Väldigt smidigt och det funkar, inga klagomål från de jag mixar åt eller åthutningar från masteringtekniker. Lurarna är ett par Audeze MM-500. Väldigt lugn, ren och avslappnad lyssning som krävde väldigt lite tillvänjning. Något blyga i basen som det ju ofta är med öppna lurar. Jag brukar stämma av snabbt i ett par slutna också, just för den lite tajtare basens skull. Och så högtalarna, dårå.

Som jag nämnde i artikeln har jag också en liten monokopplad Auratone 5C (även kallad Horrortone). Av någon anledning går det blixtsnabbt att göra den första grovinställningen av de relativa nivåerna mellan ljudkällorna när man lyssnar i en sådan högtalare och på ganska svag ljudstyrka.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-22 17:08

pr10k, va?

Ja! Mitt minne är dock att Vogel skrivit mycket mer än ett sextiotal
inlägg, men det måste vid närmare eftertanke ha varit på VST-forum för
några evigheter sedan. :oops:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2025-08-23 10:33

E skrev:pr10k, va?
:)

Ja! Mitt minne är dock att Vogel skrivit mycket mer än ett sextiotal
inlägg, men det måste vid närmare eftertanke ha varit på VST-forum för
några evigheter sedan. :oops:

Mvh E*

Haha, ja, där var jag rejält aktiv när det begav sig.

Jag hade ett par pr10k i studion på långlån en tid, det är sant. Men senare skaffade jag ett par vanliga piP (eller om det är pr10, minns faktiskt inte) som jag senare tog hem och ersatte med ett par av de tidigaste Guru QM10 som jag kombinerade med ett par ProfundusP. Den anläggningen ingick när jag senare sålde studion men jag köpte ett nytt par QM10 eller om det hann bli Q10. Jag har ett par Guru Junior hemma också – jag tror att jag har varit igenom de flesta inkarnationer av piP-konceptet! :)

Du häller alltså också på med musikskapande?

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2025-08-23 10:35

Är du fortfarande aktiv med trummandet?

Återgå till Generellt om hifi