Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Med så många saker man måste instämma i för att passa dina alternativ kommer du nog inte få många svar förutom från de som svarat innan de läser frågan...
IngOehman skrev:Det finns inget vettigt svarsalternativ.
Objektivister är folk som inte fattar att den subjektiva verklighetens upplevelser inte kan beskrivas komplett med enstaka mätdata.
Subjektivister är folk som inte fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen.
Båda titlarna är ju indikativa för folk som inte fattar den komplicerad verkligheten.
Alla vettiga människor är...
IngOehman skrev:Max och Blue:
Kanske ni inte är renodlade subjektivister ändå...
Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...
Du menar typ http://www.nosurrender.nu/misc/maxh-sig_short.jpg?
/ B
IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat)
Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.
Vh, iö
BRUK: filos.
BETYDELSE: om uppfattningen att grunden till ett omdömes sanning ligger hos objektet l. att det finns objektiva l. allmängiltiga etiska värden.
Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden.
razor skrev:IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat)
Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.
Vh, iö
Självklart ska man alltid vara kritisk, inklusive mot sådant man läser på t ex Wikipedia. Det var dock endast ett exempel, den som googlar efter objektivism kommer inte att ha några svårigheter att hitta andra sidor. Objektiviströrelsen började dessutom redan på 60-talet, så jag gissar att de var före hifisubjektivisterna med god marginal.
Det handlar inte om att finna en balans och sedan identifiera mittpunkten mellan två ytterligheter - utan det handlar om att sträckas sig hela vägen mellan ytterligheterna, och även i imaginära vinkelräta riktningar, och in i högre dimensionssystem också för den delen.
Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser.
fbk skrev:Jag anser att det är mycket dåligt med språkpoliser, då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi som faktiskt är ett handikapp. Så dessa språkpoliser är inte det minsta trevliga i sin jakt på att tracka ner på folk.
Om det nu är så viktigt att kunna stava rätt, så kanske man ska skriva in det i stadgarna för forumet att det är ett krav för att få medlemskap här.
fbk skrev:Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser.
Jag anser att det är mycket dåligt med språkpoliser, då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi som faktiskt är ett handikapp. Så dessa språkpoliser är inte det minsta trevliga i sin jakt på att tracka ner på folk.
Om det nu är så viktigt att kunna stava rätt, så kanske man ska skriva in det i stadgarna för forumet att det är ett krav för att få medlemskap här.
fbk skrev:Jag anser att det är mycket dåligt med språkpoliser, då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi som faktiskt är ett handikapp. Så dessa språkpoliser är inte det minsta trevliga i sin jakt på att tracka ner på folk.
fbk skrev:då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi
Style skrev:kommunikation förutsätter att man kan göra sig förstådd. Om man inte kan det så kan man inte kommunicera och då får man nog tyvärr lida för sin oförmåga.
Min gissning är dock somliga inte har kommunikationsproblem - de lider helt enkelt av att de inte har nåt meningsfullt att kommunicera.
Svante skrev:Style skrev:kommunikation förutsätter att man kan göra sig förstådd. Om man inte kan det så kan man inte kommunicera och då får man nog tyvärr lida för sin oförmåga.
Min gissning är dock somliga inte har kommunikationsproblem - de lider helt enkelt av att de inte har nåt meningsfullt att kommunicera.
Kanske, men jag tycker definift att även folk som inte uttrycker sig så elegabelt ska få ställa frågor här. Och även om det med nödvändighet gör att det blir svårt för den som uttrycker sig slirigt att få svar på sin fråga, så behöver man ju inte avsiktligt göra det värre.
Style skrev:Jag blir bara så trött på att somliga använder ett riktigt handikapp som nån slags universellt diskussionsargument.
Citat:
Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser.
Shocked Jag anser att det är mycket dåligt med språkpoliser, då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi som faktiskt är ett handikapp. Så dessa språkpoliser är inte det minsta trevliga i sin jakt på att tracka ner på folk.
Style skrev:de som skyller på dyslexi pratar skit enligt min mening
att ha dyslexi innebär att man vänder lite på stavningen av ord och ibland kanske hela meningar. Det går fortfarande att tolka med lite god vilja och är helt ok enligt mig - jag ser inte det som störande på nåt sätt
man måste skillja mellan semantik och syntax. Den mänskliga hjärnan klarar en ganska så trasig syntax (resultatet av dyslexi) däremot inte en obegriplig semantik (resultatet av, ja vadå?)
kommunikation förutsätter att man kan göra sig förstådd. Om man inte kan det så kan man inte kommunicera och då får man nog tyvärr lida för sin oförmåga.
IHiFi skrev:Jag har inget problem med de lite överdrivna schablonerna (det var så jag uppfattade beskrivningarna) eftersom överdrifter ofta är lätta att tolka, jag tror mig förstå vad som menas.
Callisto skrev:Knepigt att inlägg efter mitt står kvar i denna tråden även fast de handlar om samma "topic", när det uttryckligen står att de flyttats till en annan tråd![]()
.
Eftersom du kan skriva, antar jag att du även kan läsa. Har jag rätt? Om du då förflyttar dina ögon ett par inlägg upp, så ser du att jag gjort en liten fin kommentar där. Efter detta inlägg, var det tänkt, att offtopicdebatten skulle ta slut. Ganska enkelt. /Jens Ranefjord -13:14
Style skrev:Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden.
absolut men termen objektivist återfinns i alla av de filosofiska uppslagverk jag lite snabbt kollade i i samma betydelse som den på wikipedia som razor hittade så det är inte ett helt okänt begrepp.
Jag skulle tippa på att en mer korrekt term är Rationalist eller mer klumpigt Reduktionistisk rationalist
perstromgren skrev:Vilken intressant diskussion det blev!
Jag är dock lite undrande över att ni hänger upp er på ordvalet, jag har inte sett några andra ord som beskriver den motsättning som ofta uppstar här och på andra forum mellan en typ A-person och en typ B-person. Typ A-personen kan hävda att Shaktistenar gör ljudbilden bättre på en massa sätt, medan Typ B-personen börjar ifrågasätta detta, baserat på diverse diskussioner om fysik. Typ A-personen kan tycka att journalister som Fremer och Scully i S-Phile skriver kunnigt och viktigt, medan Typ B-personer tycker att det är rappakalja. Typ A-personen läser helst The Absolute Sound, medan Typ B-personen kanske föredra The Audio Critic. Att det är en motsättning kan det väl inte vara någon tvekan om, eller?
På det forum jag läser vid sidan av faktsikt.se, rec.audio.high-end, kallas typ A-personen "subjectivist" och typ B-personen "objectivist". Jag fann det enklast att översätta rakt av till svenska.IHiFi skrev:Jag har inget problem med de lite överdrivna schablonerna (det var så jag uppfattade beskrivningarna) eftersom överdrifter ofta är lätta att tolka, jag tror mig förstå vad som menas.
Precis så hade jag tänkt mig att det skulle fungera, men jag misstog mig nog på den punkten.
Vad jag var intresserad av var vilken blandning av personer som postar här. Jag tycker inte att indelningen är mer enkelspårig än lönen, eller examen, om jag nu ska försvara mig.
Beträffande iö:s inlägg om whiskyn vill jag fortsätta liknelsen. Om jag i ett blindtest skulle tycka bäst om en enkel whisky jämfört med single malt, skulle jag köpa den enkal whsikyn i fortsättningen. Jag skulle inte ens hälla upp den på en Springbank-flaska för att imponera på någon! Kan jag inte skilja min dyra förstärkare från min billiga SIBA-maskin, tar jag konsekvenserna av detta och spar en massa pengar. Ja, ni förstår vartåt det lutar.
Tack för alla intressanta inlägg!
Per.
n3mmr skrev:Style skrev:Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden.
absolut men termen objektivist återfinns i alla av de filosofiska uppslagverk jag lite snabbt kollade i i samma betydelse som den på wikipedia som razor hittade så det är inte ett helt okänt begrepp.
Jag skulle tippa på att en mer korrekt term är Rationalist eller mer klumpigt Reduktionistisk rationalist
Kräver verkligen Rationalister att sanningen skall ligga i objektet?
Style skrev:n3mmr skrev:Style skrev:Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden.
Kräver verkligen Rationalister att sanningen skall ligga i objektet?
kanske inte, föreslå gärna en bättre term
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster