För de som inte vet hur Benchmarken ser ut så är en inledande bild.

Moderator: Redaktörer
Ja vi får väl se när experterna sagt sittGerhard46 skrev:Ser inte så tokigt ut.
Jo det verkar vara en liten seriös historia jag införskaffat.jonasp skrev:Snygg apparat! Liten och no-nonsense!
Såg ett par stabbar till fast på andra sidan, LM317, den och LM337 använde jag själv i ett bygge.UrSv skrev:Jo, spänningsstabbar är det. Fasta 18 V positiv och negativ av enkel sort.
Bill50x skrev:Snygg och prydlig apparat. Var försiktig bara så du inte skadar komponenterna med statisk elektricitet. Fleecetröjor, systembolagskassar och andra syntetiska material minst en halvmeter från lådan och peta inte på några komponenter! Ska du flytta byglar och hantera små dipswitchar, se till att åtminstone att du under tiden har kroppskontakt med chassit, helst ska chassit kopplas till jord också.
Det vore ju synd om du lyckas skada komponenter i apparaten![]()
/ B
Rydberg skrev:Jordade mig själv via elementet iaf, det verkade gå bra för den fungerar fortfarande iaf
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jordade mig själv via elementet iaf, det verkade gå bra för den fungerar fortfarande iaf
1) Höll du i elementet hela tiden medan du jobbar i apparaten? För att "jorda ur sig" mot ett element och tro att man sedan är urladdad är en felsys. Så fort du rör på dig så blir du uppladdad igen.
2) Merparten av sk ESD-fel är latenta fel, dvs dom inträffar inte med en gång utan kan uppträda veckor eller månader efter själva skadetillfället.
Ska man meka i elektronik ska man minst använda ett avledande handledsband kopplat till jord.
Bara så du vet
/ B
Jag vet, brukar göra sålazyworm skrev:Rydberg skrev:Höll nästan hela tidenAja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden
Det e ju bara att dra en liten kabel å sätta under armbandet på klockan
dawen skrev:Bill50x: ESD-känsligheten varierar dock väldigt mycket från produkt till produkt. Det är väl framför allt t.ex. IC-kretsar som kan ta skada av ESD, eller?
Det här skulle kunna bli en ny tråd...
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jätteintressant men PLZ starta hellre en ny tråd i ämnet
Lugn å fin Rydberg, du behöver inte skrika åt mig![]()
Det blir inget mer ESD i denna tråd, var inte orolig....
/ B
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Inte meningen att skrika, det var bara för det skulle synas
Jag är möjligen gammal, seg i tanken och "out of date" i största allmänhet - men med nyopererade ögon ser jag som en örn.
Bara så du vet
/ B
dawen skrev:Det här skulle kunna bli en ny tråd...
Ja tack, låt denna tråd handla om Benchmarken!![]()
Jag upplevde den som bra under den korta tid jag fick lyssna med den. Bäst blev det direktkopplat via XLR ner i Krellslutsteget.dimitri skrev:Rätt lustigt:
DACen är "dyr" enligt mina mått men "billig" i förhållande till produkter från "high end" tillverkarna. En katt bland hermelinerna? Hur står den sig i förhållande till DACar för #00 kkr?
dimitri skrev:Rätt lustigt:
DACen är "dyr" enligt mina mått men "billig" i förhållande till produkter från "high end" tillverkarna. En katt bland hermelinerna? Hur står den sig i förhållande till DACar för #00 kkr?
John Atkinson skrev:The DAC1 doesn't sound quite as expansive or quite as smooth as, say, the Mark Levinson No.30.6, the Theta Generation VIII, or the Wadia 27ix—but at $975, it costs around the same as the sales tax on those behemoths!
lazyworm skrev:Rydberg skrev:Höll nästan hela tidenAja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden
Nattlorden skrev:lazyworm skrev:Rydberg skrev:Höll nästan hela tidenAja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden
Kan man inte ta av en strumpa och sätta foten emot, eller är det för långt till jordpunkten då?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:lazyworm skrev:Rydberg skrev:Höll nästan hela tidenAja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden
Kan man inte ta av en strumpa och sätta foten emot, eller är det för långt till jordpunkten då?
Om jag svarar på det så blir Rydberg sur![]()
Men du har rätt före kommatecknet och fel efter....
/ B
Detaljerat, neutralt och "naturligt" är väl de subjektiva intryck man får när man lyssnar på den. I förrhållande till Audio Aero:n hörs klart fler detaljer.Hetsporren skrev:Nå, hur bra låten dacen, har du ABX-testat eller bara något intryck att förmedla?
Rydberg skrev:Hetsporren skrev:Nå, hur bra låten dacen, har du ABX-testat eller bara något intryck att förmedla?
Jag jämförde med en Electrocompaniet EMC-1 up för nån vecka sedan och där tycker jag dac:n var en klar vinnare med en finare topp och överlag mer neutral presentation. Så för 11600 är den ett bra val tycker jag.
woland skrev:Ja en riktig optisk kabel borde vara optimalt.
Kör du dacen rakt in i monoblocken eller passerar du försteget?
Har du prövat båda kombinationerna?
Mvh
woland skrev:Oki...vi har samma försteg men sedan har jag ett 3B-ST. Haft BRYSTON i 8-9 år nu. Mycket nöjd. Skulle vara kul att pröva deras försteg med inbyggd DAC. Undrar om det inte är samma omvandlare som i Benchmarken? Men jag kanske minns fel.
Ska kolla upp det.
Mvh
Saknad skrev:Ny på forumet och allt, men det spelar nog ingen roll. Somliga skriver att det är bara att jorda sig direkt via ett element till klockarmbandet eller hålla i något och så vidare. Vad händer om herrarna får 220 i handen som inte har jord? Tja, ni får runt, I=U/R, 220/1500, runt 150 mA genom kroppen, vad värre är, genom hjärttrakten. Det är nog slut i rutan då. Har jobbat mycket med ESD, och alla ESD jordningsprylar har ett stort motstånd i serie. Kroppen har runt 1.5k, motståndet är typiskt 1 Mohm, ger väldigt låg spänning över kroppen er, och begränsar strömmen till småpotatis. Var försiktiga, det är väl kontentan av det hela.
UrSv skrev:Saknad skrev:Ny på forumet och allt, men det spelar nog ingen roll. Somliga skriver att det är bara att jorda sig direkt via ett element till klockarmbandet eller hålla i något och så vidare. Vad händer om herrarna får 220 i handen som inte har jord? Tja, ni får runt, I=U/R, 220/1500, runt 150 mA genom kroppen, vad värre är, genom hjärttrakten. Det är nog slut i rutan då. Har jobbat mycket med ESD, och alla ESD jordningsprylar har ett stort motstånd i serie. Kroppen har runt 1.5k, motståndet är typiskt 1 Mohm, ger väldigt låg spänning över kroppen er, och begränsar strömmen till småpotatis. Var försiktiga, det är väl kontentan av det hela.
Tror (hoppas?) att vad som avses är att man skall vara jordad när man mekar i sina prylar för att undvika att de går sönder av ESD. Samtidigt förutsätts nog att utrustningen INTE är inkopplad till nätet dvs risken att få nätspänning i sig är liten.
silvervarg skrev:UrSv ser ut att slå de flesta av oss i oförsiktighet med el. 800VAC var en bedrift att lyckas få till.
Runt 5-10mA genom hjärtat kan man visst dö av, så 800VAC är nog ganska farligt.
Jag har för mig att man som överslag brukar räkna 100Kohm motstånd i människokroppen när man är torr. Det beror förståss på hur strömmen passerar igenom kroppen. Om man är nervös så svettas man lite och då minskar motståndet ganska drastiskt.
Om man ändå skall ha ett armband runt handleden så kan man förståss enkelt sätta i ett motstånd. Om vi antar att vi max håller på med 230VAC och antar värsta tänkbara fall (dvs att kroppen har 0 i motstånd) och att vi vill vara säkra på att inte kunna nå i närheten av 5mA så bör vi dimensionera för max 1mA.
Dvs R=230*1.41/0.001=324Kohm.
Är inte 1Mohm lite onödigt stor marginal? (Vi har redan 5ggr marginal på ett absolut värsta fall med 1mA)
Är inte lite snabbare urladdning att föredra?
Mäta kroppens resistans med en multimeter fungerar nog inte så bra. Med så låg spänning blir nog resistansen väldig hög. Med hög spänning är det runt 1.5K.
Jordfelsbrytare bryter vid 30mA
Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det
silvervarg skrev:Mäta kroppens resistans med en multimeter fungerar nog inte så bra. Med så låg spänning blir nog resistansen väldig hög. Med hög spänning är det runt 1.5K.
Nä, resistansen ändrar sig inte beroende på spänningen.
Billigare mätare får en viss onogranhet vid högohmig mätning, men även om vi skulle ha ett mätfel på 10% spelar inte så stor roll i detta sammanhang.
En snabb mätning visar att jag har ca 1-1.5Mohm i motstånd (hand-till-hand).
Nu är jag förståss ganska torr i huden, men trycker mätproberna så att jag får mycket god kontakt.
Jag vill inte påstå att det är ett bra värde att räkna med, men det kanske belyser att 1.5k är mycket lågt räknat.Jordfelsbrytare bryter vid 30mA
Jo, men de bryter väldigt snabbt, dvs resultatet blir ungefär samma som om man urladdar en kondensator i de fall brytaren löser ut.Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det
Jag antar att det var mitt inlägg du syftar på. Jag undrar om det inte skulle vara bättre att jorda via cd 300k än via 1M, och ingendera anser jag vara lågohmigt.
woland skrev:Jag har skaffat en Benchmark nu. Mycket för pengarna. Både en suverän hörlursföratärkare, minimalistiskt försteg och DA-omvandlare. Kört den rakt i slutsteg och måste säga att den är helt makalös. Det är antagligen inte bara DA:n aom gör den så bra utan misstänker att nätdelen spelar en stor roll. Fattar nu varför Stereophile även A-rankar den som hörlursförstärkare och DAC. Borde A-rankas också som digitalt försteg även om det ju redan gjorts indirekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster