silvervarg skrev:Mäta kroppens resistans med en multimeter fungerar nog inte så bra. Med så låg spänning blir nog resistansen väldig hög. Med hög spänning är det runt 1.5K.
Nä, resistansen ändrar sig inte beroende på spänningen.
Billigare mätare får en viss onogranhet vid högohmig mätning, men även om vi skulle ha ett mätfel på 10% spelar inte så stor roll i detta sammanhang.
En snabb mätning visar att jag har ca 1-1.5Mohm i motstånd (hand-till-hand).
Nu är jag förståss ganska torr i huden, men trycker mätproberna så att jag får mycket god kontakt.
Jag vill inte påstå att det är ett bra värde att räkna med, men det kanske belyser att 1.5k är
mycket lågt räknat.
Jordfelsbrytare bryter vid 30mA
Jo, men de bryter väldigt snabbt, dvs resultatet blir ungefär samma som om man urladdar en kondensator i de fall brytaren löser ut.
Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det
Jag antar att det var mitt inlägg du syftar på. Jag undrar om det inte skulle vara bättre att jorda via cd 300k än via 1M, och ingendera anser jag vara lågohmigt.
I
praktiken ändrar sig resistansen med spänningen, sådant ser jag nästan dagligen. Jag mäter tex elavledande golv med standardiserade prober (2,5kg metall, 62mm dia, gummi som kontaktyta med A-shore 50-70 hårdhet, max resistans 100 ohm) och brukar regelmässigt mäta med 10 resp 100 volt. Nu är det relaivt högohmiga resistanser som mäts, storleksordningen 1 - 1000 Mohm, men vid 10 volt kan den uppmätta resistansen vara faktor > 2 jämfört med 100 volt. Detta betyder inte att teorierna är fel utan att vid höga resistanser så får sådana saker som kontaktytor, fukt etc en mycket stor betydelse. Golvets konstruktion har också en stor påverkan, elektrisk ledningsförmåga kan skapas på lite olika sätt och det får sin betydelse i slutändan.
Om det skiljer lika mycket vid lägre resistanser betvivlar jag, men det är väl bara att prova med 5 resp 100 volt och se vad som händer?
Återigen, i praktiken finns det ingen som helst skillnad i avledningsförmåga när det gäller ESD om resistansen är 300k eller 1 Mohm. Vill man jorda sig med nära noll är det ur ESD-synvinkel helt OK, men inte ur elsäkerhetssynpunkt. Elsäkerhetsverket hade tidigare en rekommendation att man ska ha mer än 50k mätt med 500 VDC och våt elektrod 25x25 cm. Denna rekommendation har man nu tagit bort eftersom "det inte ska förekomma öppna spänningar på en arbetsplats". Men eftersom 1 Mohm är helt OK som ESD-skydd, kan man väl lika gärna använda det för att vara på säkra sidan? De handledsband som finns att köpa har alla ett skyddsmotstånd inbyggt i kontakten vid bandet. Det är, som jag skrev tidigare, normenligt 1 Mohm.
När det gäller spänning och ström så finns det ytterligare en parameter att ta hänsyn till. Tiden. En elektrostatisk urladdning kan lätt vara på ett par tusen volt och 2-3 ampere, ändå känner vi den inte. Och det beror på den snabba urladdningstiden. Från en människa uppnås peaknivå på ca 3 nanosekunder och avklingningen på kanske 30 innan man är nere på noll igen. På den korta tiden hinner inga skador ske och det ska vi väl vara tacksamma för
Kuriosa. Ljusets hastighet är 300 km/t, på 3 ns hinner ljuset en knapp meter. Säger en del om hur snabbt det går!
/ B