Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Finns det någon som är mätnisse på riktigt - alltså som bryr sig om mätdata men struntar i hur det låter? (alltså som är så de som kommer med anklagelserna tror)
Flint skrev:Få se nu, fem tumregler till.
Bra IÖ. Du tar dig.
berma skrev:Jag förstår inte hur mätdata kan påverka hur en apparat låter, en apparat låter väl som den låter oavsett om man gör mätningar på den eller ej. Apparaten påverkas väl inte av mätdata?
Däremot kan man ju via mätningar bilda sig en uppfattning om apparaten är bra eller inte.![]()
mvh.
PS
OT, bara för att det finns så många som märker ord här
Förmodar att du programerar en sequenser och står bredvid och bara viftar med armarna. Det är hightec som trummis. Vem fan vill hålla takten? Tråkigt.Morello skrev:Jag mäter bara, lyssnar aldrig på musik och när jag spelar trummor gör jag det bara för att kunna spela in testspår.![]()
![]()
dimitri skrev:Naqref:
"*Garv*"
jag:
"*gråt*"
Flint skrev:Få se nu, fem tumregler till.
Bra IÖ. Du tar dig.
IngOehman skrev:....
En apparat har ju fysikaliska egenskaper redan innan man mätt på den, på samma sätt har den mätdata innan man mätt på den. Mätdata är ju bara en beskrivning av egenskaperna.
berma skrev:IngOehman skrev:....
En apparat har ju fysikaliska egenskaper redan innan man mätt på den, på samma sätt har den mätdata innan man mätt på den. Mätdata är ju bara en beskrivning av egenskaperna.
Nej, det är fel ! en mätning ger data! mätprotokollet är datat, om man inte gjort någon mätning finns ingen mätdata!
ofilosofiskt
IngOehman skrev:
En omätt apparat har mätdata, men vi känner inte till dem ännu.
Tänk till exempel en hantel. Den har vikt oavsett om vi vägt den eller inte. Jag lovar.![]()
berma skrev:berma skrev:IngOehman skrev:....
Nej, det är fel ! en mätning ger data! mätprotokollet är datat, om man inte gjort någon mätning finns ingen mätdata!
ofilosofiskt
IÖ skriver ju själv "Mätdata är ju bara en beskrivning av egenskaperna."
dvs. saknas "beskrivningen" finns ingen mätdata för apparaten.
V.S.B
(dessutom ber jag om ursäkt om jag varit lite forumtroll de sista inläggen)
jonasp skrev:IngOehman skrev:
En omätt apparat har mätdata, men vi känner inte till dem ännu.
Tänk till exempel en hantel. Den har vikt oavsett om vi vägt den eller inte. Jag lovar.![]()
Jo, men väger du hanteln ett par gånger får du kanske olika svar, t ex för att vågarna inte är riktigt exakta. Dessa data är ju tillhöriga mätningens, däremot skulle jag påstå att det finns en grundläggande data (hantelns verkliga vikt) som man kan komma mycket nära, men kanske inte alltid identiskt nära.
Därför skulle jag säga att en mätning har en datamängd som tillhör mätningen och en som tillhör objektet. Givetvis är objektets datamängd mycket lik mätningens vid alla goda mätningar.
/J.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster