jonasp skrev:IngOehman skrev:En omätt apparat har mätdata, men vi känner inte till dem ännu.
Tänk till exempel en hantel. Den har vikt oavsett om vi vägt den eller inte. Jag lovar.
Jo, men väger du hanteln ett par gånger får du kanske olika svar, t ex för att vågarna inte är riktigt exakta. Dessa data är ju tillhöriga mätningens, däremot skulle jag påstå att det finns en grundläggande data (hantelns verkliga vikt) som man kan komma mycket nära, men kanske inte alltid identiskt nära.
Därför skulle jag säga att en mätning har en datamängd som tillhör mätningen och en som tillhör objektet. Givetvis är objektets datamängd mycket lik mätningens vid alla goda mätningar.

/J.
Seriösa mätdata extaherade ur apparaten med en verklig mätning är alltid sanna, således att man inte har någon nytta alls av dem om man inte känner mätapparaturens och metodens fel.
Känner man felen kan man ange toleransen på extraherade mätdata. Således blir uppgiften sann!
En känslighetsangivelse som lyder 86,5 dB är garanterat inte sann eftersom det är oändligt osannolikt att mätdata skall vara exakt 86,5 dB, men om man mäter 86,9 dB och vet att onogrannheten är +/- 1,5 dB kan man redovisa att känslighetsmätdata = 86,5 dB +/- 1,5 dB.
Av praktiskt skäl gör man det sällan dock, för det går inte all skilja på om man reserverar sig för mätningens onoggrannhet, eller om det är produktionens onoggrannhet (exemplarsskillnader) man reserverar sig för.
Principen i audiovärlden är därför att redovisa data enligt i formatet "bättre än". Anger någon känsligheten 86,5 dB bör man som konsument kunna tro på att känsligheten inte ligger lägre än så. Anger man tonkurva 40 - 19 000 Hz +/- 3 dB bör man kunna lite på att avvikelserna inte är större än så. Och så vidare.
I verkligheten är tyvärr felaktiga angivelser av data vanligt, trots detta. Mycket vanligt till och med.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).