Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tror inte alls Bamsefar syftar på halvering av impedans, utan på slutsteg som är så sladdriga att effekten bara tvåfaldigas vid bryggning.![]()
(Det ser inte vacker ut att blanda toppvärde och RMS i samma formel på det där viset)
Bamsefar skrev:Okej - fine.
Då är Bryston rent skräp alltså.
Morello skrev:Bamse,
7B är inte ett bryggat 4B. 4B har 20 volts högre matning. Jag förstår faktiskt inte riktigt probelemet här. 4B lämnar för övrigt nästan 400 W i 8 ohm innan det klipper.
Bamsefar skrev:Okej, jag modifierar min slutsats:
Allt snack om att ett givet slutsteg skall ge 4-dubbla effekten vid "bryggning" är igentligen lika ointressant som att ett givet slutsteg skall dubbla effekten vid halverad impendans (aka. "kuben").
Så varför fästes sådan vikt vid denna 4-dubbling ? När vi igentligen bara ser en fördubbling mellan de tekniska specifikationerna ? Marknadsföringen igen eller ?
Morello skrev:
Det råder ekvivalensförhållande mellan "steget fyrfaldigar effekt i bryggat läge" respektive "steget tvåfaldigar effekten vid halverad impedans". Anledningen till detta ekvivalensförhållande framgår av mitt första inlägg i tråden.
Bamsefar skrev:Okej okej, jag ger mig...
Bryston har alltså varit "bekväma" och sänkt spänningen i nätdelen för att uppnå t.ex. bättre mätvärden vid "bryggning".
Det är bara det att rent logiskt är det i mina ögon då inte en bryggad 4B som sitter i 7B, utan ett par bryggade effektmoduler med en helt annan nätdel. Det är här jag spårade ut i den binära rymden. Just det att man "återanvänder" ett par delar av en 4B för att skapa en 7B.
I mina ögon har man alltså fuskatgenom att sänka spänningen.
Naqref™ skrev:Om 14B är två 7B i samma låda (totalt 4st 4B-moduler) och 7B kan köras i parallell eller bryggat läge så skulle 28B vara 4st 4B-moduler men med samma matningspänning som 4B. Modulerna körs då både parallellt och bryggat. Då har man inga problem med att driva samma impedanser som ett vanligt 4B men med dubbla spänningen.
Trevligt vore det om det gjorde det iaf.Morello skrev:Sorry, läste slarvigt.
Men jag undrar varför Nagref tror att det skulle sitta två parallella steg i varje halva av bryggan i ett 28BST.
Morello skrev:Sorry, läste slarvigt.
Men jag undrar varför Nagref tror att det skulle sitta två parallella steg i varje halva av bryggan i ett 28BST.
Bamsefar skrev:Okej, om min tolkning då stämmer så är:
2*75 watt i 8 ohm, som "bryggas" = 2*150 watt i 8 Ohm. No more no less.
Varför allt snack om 4 dubbling ? Jo för då flyttar du fokus från 8 Ohm till 4 Ohm alltså ? Vilket är helt ologiskt....!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Erahjar och 23 gäster