På den den tiden var det Gryphon som gällde! Vad är det som skymtar i mörkret tro

Moderator: Redaktörer

Hetsporren skrev:Det går väl inte att jämföra kablar i en anläggning utan bas?

Yepp det går att uppgradera till senaste Mi1 Avantgard om man skulle vilja detNattlorden skrev:Och jag förmodar man kan uppgradera dem till Avantgarde-version om man vill ha den fina Heil-typ-diskanten.
FBK skrev:Den Naden var i fint skicksåldes i början av 90-talet om jag mins rätt.
Skulle tro att det du provlyssnade var en av Callistomaskinerna och säkerligen var Adagio cdspelaren. En Callisto 2100 hade jag innan, en trevlig integrerad 100w:are för 53 pappMayro skrev:visst är det där lika kombo som sontec har i källaren?? I så fall lyssnade Jag lena O Ulf på sådana grejor via martin logan för inte så långe sedan...
Nej då det var mer en information. Sen känner jag iof inte till så många andra drive:ar som har display och laser på/i själva släden. Likheterna med Sonys 50 modell i ES:serien är slående.Ragnwald skrev:Rutiga rutan på CD-displayen indikerar Sony ehh?
Likheterna med Sonys 50 modell i ES:serien är slående
Naqref™ skrev:FBK skrev:Den Naden var i fint skicksåldes i början av 90-talet om jag mins rätt.
Jo, det stämmer. 4300 heter den. Är sugen på en sådan.
adagio skrev:Fint repotage rydberg, det är alltid kul med lite ögongodis.
Stativare brukar låta förvånandsvärt stort och dessutom tycker jag att de ofta förmedlar en homogen klangbild, jag förstår dock att du saknar någon oktav.Skulle gärna komma och lyssna på dina pi60s någon dag, i dag kanske?
Rydberg skrev: Anacondan lät kanske aningens mer luftig men samtidigt mer spretig och inte lika homogen. Med Naqref-kabeln tycker jag ljudet var mer sammanhängande och på det hela taget mer verklighetstroget, det hela hölls helt enkelt ihop bättre.
FBK skrev:För mig är det typiska omdömmen som man kan höra från alla försäljare som försöker sälja på folk ormolja
Är detta mer seriöst då
För övrigt så var det en trevlig bildtråd
Callisto skrev:FBK skrev:För mig är det typiska omdömmen som man kan höra från alla försäljare som försöker sälja på folk ormolja
Är detta mer seriöst då
För övrigt så var det en trevlig bildtråd
Det är dagens faktum. Gå in i en hifi-butik och hör vad han har för argument för att sälja sin kabel för 30.000 kr.
Det är dagens faktum. Gå in i en hifi-butik och hör vad han har för argument för att sälja sin kabel för 30.000 kr
FBK skrev:Det är dagens faktum. Gå in i en hifi-butik och hör vad han har för argument för att sälja sin kabel för 30.000 kr
Detta som du och andra tjatar om ideligen, är sååå överdrivet. På dig så låter det som om varenda handlare i detta land BARA försöker kränga dykablar till var enda kotte som kommer in genom dörren och det är ren trammsför så är det inte. Här i Stockholm har jag sprungit i många butiker genom åren och inga handlare har försökt kränga på mig dyrkablage. Sedan om de har dyrkablage i sortimentet är en annan sak. Men i ditt fall och många andras så verkar det lite smått sjukt att ha ett sådant hat som ni har mot detta. Har du överskotts energi som du är mån om att lägga på något som du avskyr, så är mitt råd att du lägger det på annat som är betydligt viktigare som tex fattigdomen och svälten i världen, du kanske kan göra en insatts där Callisto....
Ursäkta OTen, men jag blir så trött på detta eviga tjat om dyrkablage.
Blue skrev:Callisto: "Jag skulle vilja prata med en försäljare som säljer kablar för t.ex. +10.000 kr som säger att den inte är mycket bättre än t.ex. EKK kabel. Frågan är då; varför tar han hem den dyra kabeln."
Så... Vad väntar du på? Ut och fråga med dig! Och publicera gärna dialogen här. Kunde vara spännande.
Blue skrev:Nästan lite tokroligt att till och med en sådan här tråd kan spåra ur i i samma gamla meningslösa antidyrkabelsnack. Eller hur?![]()
Nåväl, gällande NAD-tunern och bandaren från Technics så är ju det hyfsat coola retroprylar i rätt sammanhang, men dom känns på något sätt lite felplacerade i denna rigg med Gryphon-prylarna i mitt tycke...
Fast egentligen handlar det nog mest om utseendet.
Tackar!hajen1 skrev:Tack för ett trevligt reportage, Rydberg!![]()
Eftersom du inte gjort dig känd som någon förespråkare för " dyrkabel " eller "ormoljeprodukter" så litar jag på ditt omdöme när det gäller de små skillnaderna mellan kablarna
Min Callisto var tyst åtminstonehajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
Rydberg skrev:Min Callisto var tyst åtminstonehajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
Mayro skrev:Angående tråden så får man säga att det är mycket tråkigt du får den förstörd Rydberg.
Med facit i hand borde jag inte sagt ett knyst om kablarna, det torde väl vara helt uppenbart. Man blir verkligen sugen på att göra fler "reportage" (not)Hetsporren skrev:Mayro skrev:Angående tråden så får man säga att det är mycket tråkigt du får den förstörd Rydberg.
- Va! Är tråden förstörd?
Rydberg skrev:Min Callisto var tyst åtminstonehajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
Med facit i hand borde jag inte sagt ett knyst om kablarna, det torde väl vara helt uppenbart. Man blir verkligen sugen på att göra fler "reportage" (not)
Hetsporren skrev:Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad.
Callisto skrev:Rydberg skrev:Min Callisto var tyst åtminstonehajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
Knäpptyst
Callisto skrev:Hetsporren skrev:Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad.
Äntligen någon som kan läsa utan att koppla det till "dyrkabeldebatt"![]()
Rydberg skrev:Callisto skrev:Hetsporren skrev:Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad.
Äntligen någon som kan läsa utan att koppla det till "dyrkabeldebatt"![]()
Nä du tog bara tillfället som vanligt att vara dryg och misskreditera det jag skriver. Vad har jag egentligen gjort dig för ont?
MP skrev:Jag reagerade också lite på flosklerna men eftersom rydberg verkar ha konverterat till de sanningssökandes skara så lät jag det bero
Rydberg skrev:MP skrev:Jag reagerade också lite på flosklerna men eftersom rydberg verkar ha konverterat till de sanningssökandes skara så lät jag det bero
Å andra sidan ska jag ljuga och skriva att vi inte upplevde några skillnader bara för att bli accepterad och "en i gänget". Skulle knappast tro det, så kommer jag inte att agera. Dessutom skriver jag mer än tydligt att "vi upplevde" eller "tyckte oss höra", inte att det skulle vara ett faktum.
Vi testade som sagt även att byta kablarna några ggr och vi tyckte höra vissa små skillnader. Anacondan lät kanske aningens mer luftig men samtidigt mer spretig och inte lika homogen. Med Naqref-kabeln tycker jag ljudet var mer sammanhängande och på det hela taget mer verklighetstroget, det hela hölls helt enkelt ihop bättre.
Callisto skrev: Det var dina val av beskrivande ord som jag reagerade på eftersom de antyder stora skillnader.
Rydberg skrev:Vi testade som sagt även att byta kablarna några ggr och vi tyckte höra vissa små skillnader.
Rydberg skrev:Callisto skrev: Det var dina val av beskrivande ord som jag reagerade på eftersom de antyder stora skillnader.
Nu får du väl för helvete ge dig Callisto, jag skrev ju såhär:Rydberg skrev:Vi testade som sagt även att byta kablarna några ggr och vi tyckte höra vissa små skillnader.
Enbart en idiot kan misstolka detta.
Och även en liten skillnad kan ju ha den inriktning som jag skrev, den behöver inte vara stor för det. Det föreligger inget motsatsförhållande enligt mig
Callisto skrev:Trist att det låter så surt hemma hos dig då.
Rydberg skrev:Varför skulle jag lägga tid på att förklara för dig, du är ju enbart ute efter att bråka.
Och förresten du kallade mig lögnare för ett tag sedan, själv skrev du såhär om mitt ljud hemmaCallisto skrev:Trist att det låter så surt hemma hos dig då.
När du var hemma här vill jag minnas att du sa: "det var länge sedan jag hörde vanliga dynamiska högtalare låta såhär bra"
Antingen ljuger du eller så tycker du alla dynamiska högtalare låter surt, jag vet inte vad som är värst
Callisto skrev:Jag undrar vem som är en idiot, du har tydligen inte fattat att det INTE beror på att ni hörde en liten skillnad.
Det är dina ordval som jag kommenterar
Callisto skrev:Rydberg skrev:Varför skulle jag lägga tid på att förklara för dig, du är ju enbart ute efter att bråka.
Och förresten du kallade mig lögnare för ett tag sedan, själv skrev du såhär om mitt ljud hemmaCallisto skrev:Trist att det låter så surt hemma hos dig då.
När du var hemma här vill jag minnas att du sa: "det var länge sedan jag hörde vanliga dynamiska högtalare låta såhär bra"
Antingen ljuger du eller så tycker du alla dynamiska högtalare låter surt, jag vet inte vad som är värst
Herregud, jag tyckte de var dynamiska men i min värld är det mer än bara spela bas MYCKET högt som betyder något. Ljudbilden, perspektiv och närvaro betyder också en hel del för mig och där imponerade det inte, vilket jag också sa till dig (och du höll med).
Försök inte starta smutskastning när du inte har något att komma med.
Rydberg skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Varför skulle jag lägga tid på att förklara för dig, du är ju enbart ute efter att bråka.
Herregud, jag tyckte de var dynamiska men i min värld är det mer än bara spela bas MYCKET högt som betyder något. Ljudbilden, perspektiv och närvaro betyder också en hel del för mig och där imponerade det inte, vilket jag också sa till dig (och du höll med).
Försök inte starta smutskastning när du inte har något att komma med.
Lögnare!
Btw, du smutskastar dig själv ganska bra. Finns väl knappast någon här som inte ser på dig som en första klassens tomte
Callisto skrev:Rydberg du kan väl kolla mina kommentarer som jag skrev efter jag varit hos dig.
Innan du kallar någon för lögnare så kolla upp fakta först.
Rydberg skrev:Callisto skrev:Rydberg du kan väl kolla mina kommentarer som jag skrev efter jag varit hos dig.
Innan du kallar någon för lögnare så kolla upp fakta först.
Fakta? Du skämtar, jag vet väl mycket väl vad jag har sagt och inte sagt. Att du var helt av banan i din spekulativa lögner höll du ju dessutom med om själv, har du ändrat dig nu igen?
Mayro skrev:En sak står rimligen utan tvivel här.. Det är att detta forum behöver en rejäl uppstyrning.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 10 gäster