Men jag kommer inte skriva mer om vare sig prylarna eller de ljudliga resultaten prylarna ger.
Kör hårt!

Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.
Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.
En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.
Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.
Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).
Strmbrg skrev:Kul att läsa i tråden.![]()
Men jag kommer inte skriva mer om vare sig prylarna eller de ljudliga resultaten prylarna ger.
Kör hårt!
makesrain skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.
Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.
En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.
Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.
Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).
Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
goat76 skrev:makesrain skrev:goat76 skrev:
Men åter till M-scaler.
Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar!
makesrain skrev:goat76 skrev:makesrain skrev:Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar!
Ja, det har blivit några stycken. Han är envis med att försöka sprida kunskap den där I-or. Tack, då vet jag att det var de första, kan leta helt själv
goat76 skrev:[... Det är ett stort virrvarv av trådar!
I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
Strmbrg skrev:Här kan vi ha en förklaring till varför jag hör det jag hör:
Jag är inte så bra på matte.
makesrain skrev:hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.
Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd
I-or skrev:Återigen, bakgrunden är oantastlig både teoretiskt och praktiskt - lyssna på ljudfilerna om tvivel kvarstår.
Förklaringen, förutsatt att ljudande skillnader de facto föreligger (vilket fortfarande inte har visats), står att finna någon annanstans.
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 not_clipping.flac gain -3 rate -u 705.6k
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 clipping.flac rate -u 705.6k gain -3
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 less_clipping.flac gain -1 rate -u 705.6k gain -2
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.
Strmbrg skrev:Vad tokigt det kan bli, när man saknar kunskap och bara lyssnar.
![]()
Får nog försöka beckna ormoljan.
De adekvata lösningarna lär vara betydligt billigare, så det blir förhoppningsvis en slant över till julklappar år sambon.
![]()
PS
Vi var på Svensk Tenn idag.
Där var det lite som på NK förr i tiden.
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 40 gäster