Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-08 20:14

Kul att läsa i tråden. :)
Men jag kommer inte skriva mer om vare sig prylarna eller de ljudliga resultaten prylarna ger.

Kör hårt!
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-08 20:19

goat76 skrev:
I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.

Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.

En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.

Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.

Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).

Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-08 20:26

Strmbrg skrev:Kul att läsa i tråden. :)
Men jag kommer inte skriva mer om vare sig prylarna eller de ljudliga resultaten prylarna ger.

Kör hårt!

Jag tror ändå att alla redan har tagit del av dina ljudupplevelser. Som du själv säger så saknas det nu att andra med möjligheten tar sig tid att faktiskt lyssna på apparaterna, gärna då under kontrollerade former och av någon med det tekniska kunnandet att berätta vad den eventuella ljudmässiga skillnaden ligger i. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-08 20:29

makesrain skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Man måste komma ihåg att analogt inspelade och omanipulerade signaler aldrig kan överstiga 0 dBFS sant toppvärde. Sådana nivåer är helt enkelt ej tillåtna av systemet. Dock kan digitalt skapade signaler och vid postprocessningen förstärkta signaler leda till problem.

Å andra sidan, under den analoga inspelnings-eran lät man väl ganska ofta individuella kanaler i mixen att klippa, analog klippning låter väl i regel inte lika illa som digital klippning och kan väl t.o.m ge en ganska behagligt låtande klippningsdistorsion.

En förklaring (som jag tycker verkar trovärdig) till varför kompressionsverktyget uppfanns var att det under första tiden för inspelningar uppstod kompression orsakad av dåtidens tekniska begränsningar i inspelningsapparaturen, men i.o.m den tekniska utvecklingen där apparaterna i inspelningskedjan fick allt större dynamiskt omfång så uppstod problemet att alla de "småljud" som tidigare framhävdes av apparaturens kompression nu blev allt svårare att höra i ljudmixarna. Så av den anledningen uppfanns då alltså kompressorn som ett "nödvändigt" verktyg för att återigen kunna höra mer av allt i mixen vilket många subjektivt föredrar.

Jag tror faktiskt att rätt många av de äldre analoga inspelningar som vi fortfarande anser låta förträffliga har hyfsat hög grad av både kompression och klippningar orsakad av dynamikbegränsningar i inspelningskedjan, och av dåtidens långsamma klippningsindikatorer som bestod av rätt långsamma nålar som naturligtvis inte hade en chans i värden att hinna indikera snabba klippningar, detta till skillnad från dagens digitala precisionsverktyg där en klippning sällan/aldrig slinker igenom helt omedvetet.

Men åter till M-scaler.
Vad kan det röra sig om för andra tekniska förklaringar (bra som dåliga) till Strmbrgs ökade ljudupplevelse av att ha denna apparat i ljudkedjan, förrutom det ökade antalet tappar. För även om jag kunde höra skillnaden med ett ökat antal tappar så var den såpass liten att jag har svårt att tro att herr Strmbrg skulle gå bananas över ljudeskillnaden (baserat på att han enligt egen utsago inte är särskilt intresserad av små skillnader).

De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar! :)

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-08 20:36

goat76 skrev:
makesrain skrev:
goat76 skrev:

Men åter till M-scaler.

De första I-or delade ned sig av i någon av alka dessa trådar om uppskalare och streamers, jag minns inte var och vilka tekniska skillnader dessa ljudfiler bestod av. Det är ett stort virrvarv av trådar! :)

Ja, det har blivit några stycken. Han är envis med att försöka sprida kunskap den där I-or. Tack, då vet jag att det var de första, kan leta helt själv :-)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-08 20:55

makesrain skrev:
goat76 skrev:
makesrain skrev:Vilka filer var det du hörde skillnad mellan?

Ja, det har blivit några stycken. Han är envis med att försöka sprida kunskap den där I-or. Tack, då vet jag att det var de första, kan leta helt själv :-)

Det var nog filerna i det här inlägget: viewtopic.php?p=2294536#p2294536

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-09 08:18

goat76 skrev:[... Det är ett stort virrvarv av trådar! :)

Ja, det är det.
Fast syftena med de olika trådarna var olika. Varje rubrik anger vad tråden avsåg att fokusera på. Jag kom på nya aspekter att diskutera och ville synliggöra dem.
Sedan blir innehållet lätt ett virrvarr, och syftet med att skilja aspekterna åt uppnås inte.

Ett bra exempel på att teori och konkret verklighet lever i sina skilda världar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-09 14:08

Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-09 14:15

I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.

Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra :)
Sitter nöjd :)

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-09 15:22

hifikg skrev:
I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.

Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra :)

Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.

Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.

Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd :mrgreen:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-09 15:34

hifikg skrev:

Här kan vi ha en förklaring till varför jag hör det jag hör:
Jag är inte så bra på matte.
:D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-09 15:36

hifikg skrev:

Precis som makesrain är inne på ovan så beror Strmbrgs lyssningsintryck på någon okänd faktor som ligger utanför den strikt matematiska förklaring som Watts för fram, d.v.s. att de långa filter som utnyttjas skulle ge hörbar inverkan på signalen.

Den som fortfarande inte har insett hur felaktigt detta resonemang är, kan via ett antal ljudfiler själv förvissa sig om att filterlängder över 100 tappar inte ger någon hörbar verkan här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2296653#p2296653

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-09 15:42

Strmbrg skrev:Här kan vi ha en förklaring till varför jag hör det jag hör:
Jag är inte så bra på matte.
:D

Watts påståenden om det matematiska är alltså bevisligen fel. Förklaringen kan endast ges efter ganska omfattande mätningar på apparaterna.

I väntan på detta får du för att utesluta placebo gärna utföra ett blindtest, t.ex. med frugan som försöksledare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-09 15:48

makesrain skrev:
hifikg skrev:

Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.

Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.

Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd :mrgreen:

Det finns något litet icke-optimalt i allting. Även hur verkligheten håller sig till teorin.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-09 15:51

Återigen, bakgrunden är oantastlig både teoretiskt och praktiskt - lyssna på ljudfilerna om tvivel kvarstår.

Förklaringen, förutsatt att ljudande skillnader de facto föreligger (vilket fortfarande inte har visats), står att finna någon annanstans.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-12-09 20:39

I-or skrev:Återigen, bakgrunden är oantastlig både teoretiskt och praktiskt - lyssna på ljudfilerna om tvivel kvarstår.

Förklaringen, förutsatt att ljudande skillnader de facto föreligger (vilket fortfarande inte har visats), står att finna någon annanstans.

Ljudfilerna är sannolikt perfekta, är alla album det ur samma aspekt? (Seriös fråga, för att jag inte vet)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-09 21:48

Det skulle vara högst intressant om några av er kunde få till ett test av M-scaler, efter alla dessa diskussioner som pågått om denna uppskalare så är det väl på tiden att det blir lite praktiska tester. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-10 01:14

Eftersom en del av oss uppskattar differensfiler så har jag åter uppsamplat spår 5, Bergakungens sal, från konstmusikfonogrammet som rekommenderades, med och utan överstyrningsmarginal beroende på positionen av "gain -3".

Kod: Markera allt
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 not_clipping.flac gain -3 rate -u 705.6k
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 clipping.flac rate -u 705.6k gain -3

I Audacity inverterade jag clipping.flac och mixade båda filerna till en differensfil. Klippte bort de första 2:20 av filen där inget händer och nedsamplade till 48k. Håll till godo.

https://www.dropbox.com/scl/fi/5lo7kka0 ... hvlrw&dl=0
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 10:03

Tack för välviljan att dela med er!

Jag lyssnar emellertid mycket hellre på musik än på bevis.
Ber om ursäkt om ovanstående mening uppfattas som spydig.
Jag tjej-gissar nämligen att den kan uppfattas sådan. Men det är inte avsikten med den.

Trevlig söndag!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-10 14:23

Med en DAC med 1 dB överstyrningsmarginal (en typisk modern DAC) blir det:
Kod: Markera allt
sox -SV4 05.\ Tor\ Stokke\ -\ Peer\ Gynt\,\ Op.\ 23\ -\ Incidental\ Music\ No.\ 8.flac -b 24 -C 8 less_clipping.flac gain -1 rate -u 705.6k gain -2

https://www.dropbox.com/scl/fi/g4jcvc5q ... szpsk&dl=0

Det klipper avsevärt mindre men klipper fortfarande lite.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-10 14:27

Självklart hör man ett mindre sprak vid klippningstillfällena i den första filen. Det som man inte får med i den här övningen är dock typiska DAC:ars överstyrningsmarginal om en eller ett par dB, vilket oftast är tillräckligt. Om man använder sig av upp-/översampling i dator eller separat apparat är det dock viktigt att undvika klippning och kostnaden av 3 dB lägre signalbrusförhållande är i praktiken försumbar, varför en sänkning av nivån på detta sätt är att rekommendera.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-10 14:44

Har man ReplayGain:at sin musiksamling som sig bör så får man en överstyrningsmarginal på köpet som brukar räcka.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-10 14:50

Rimligtvis tycker jag man borde kunna förvänta sig att programmet eller apparaten som sköter uppsamplingen skulle reglera utnivån automatiskt för bibehållen klippningsmarginal. Varför gör inte alla det med tanke på att de allra flesta ljudspår ligger väldigt nära eller över klippningsgräns?
Senast redigerad av goat76 2023-12-10 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-10 15:12

Ptja, nu är ju översampling före en adekvat DAC fullständigt onödigt hur som helst, men jag skulle gissa att en hel del konstruktörer av dessa för en adekvat DAC överflödiga mjukvaror eller apparater inte är medvetna om hur signalerna kan förvanskas vid postprocessning/mastering med "otillåtna" sampel.

Tveksamma konstruktioner - tveksamma konstruktörer, kanske man kan säga.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-10 16:19

Vad pratar ni om nu? Mscaler har -2,8 dB marginal för TruePeak överstyrning. Alla mjukvaror jag sett som gör detta har fritt ställbar marginal, med stark uppmaning att ge tillräcklig marginal. Klippindikator finns på både Roon och HQPlayer. Enklast sköts det i praktiken med ”Replay gain”/normalisering.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-10 16:26

Visst, men detta gäller inte för samtliga uppsamplingsapparater. Dessutom var goat76 ute efter en automagisk överstyrningsmarginal i mjukvarufallet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-10 16:35

Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-10 17:36

Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.

Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 17:39

Vad tokigt det kan bli, när man saknar kunskap och bara lyssnar.
:(
Får nog försöka beckna ormoljan.
De adekvata lösningarna lär vara betydligt billigare, så det blir förhoppningsvis en slant över till julklappar år sambon.

PS
Vi var på Svensk Tenn idag.
Där var det lite som på NK förr i tiden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-10 17:46

Strmbrg skrev:Vad tokigt det kan bli, när man saknar kunskap och bara lyssnar.
:(
Får nog försöka beckna ormoljan.
De adekvata lösningarna lär vara betydligt billigare, så det blir förhoppningsvis en slant över till julklappar år sambon.

PS
Vi var på Svensk Tenn idag.
Där var det lite som på NK förr i tiden.

Om du är sugen på att bränna lite pengar så såg jag riktigt snygga och svindyra små bord gjorda av stubbar, de fanns i somras på NK och var gjorda av någon konstnär. Köper du 2-3 stycken av dessa så är du nog uppe på kostnaderna för en Dave.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi