Style skrev:i princip tycker jag att du har en poäng, men jag tror att rummet har mycket mycket större inverkan än eventuella hörselfel
Poängen med att akustikåtgärder (absorbenter etc) är ju att kompensera för att musiken inte spelas i en perfekt miljö.
Kan det inte tänkas att färgande hifi kan kompensera för möjliga hörselfel?
Svante skrev:Att kompensera för hörseln skulle ge ett ljudintryck som skiljer sig från live-ljudets.
Vad exakt är det som säger att man skulle minnas hur "live-ljudet" lät? Om man snackar rent intrumental klassisk musik så kan jag förstå vad du syftar på, men jag vågar nog påstå att 99% av all musik som folk lyssnar på och köper inte är av sådan typ.
Tänk om det är så här.
Hjärnal/hörseln fungerar "bäst" vid en specifik frekvenskurva (med vissar dippar t.ex. för tal etc) som gör att man "uppfattar" externa ljud att låta "bra" om de matcher denna interna "referens".
Om nu denna interna frekvenskurva inte är helt linjär och hjärnan/hörseln vill ha en färgad sådan, så kanske detta kan förklara varför en del människor tycker om färgande hifi?
Allmänt:
Kanske är det möjligt kanske kontruera en processor som tillsammans med en tillräckligt känslig mikrofon simulera alla möjliga sorters "färgande" ljudideal från en linjär källa.