Hörseln?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Elusive

Hörseln?

Inläggav Elusive » 2004-10-17 12:57

Min fråga är kort och gott, vad finns det för bevis för att ALLA hör EXAKT likadant?

Nu snackar inte jag vad man hör utan hur man hör.

Låt oss säga att en människa har fel på sin hörsel så att han/hon har ett glapp i sin "frekvenskurva" och hittar elektronik/högtalare som kompenserar för detta "glapp". Kan detta vara en rimlig förklaring till varför en del människor tycker om att färgande högtalare?

Vad tycker du som läser detta om människor som vet att ljudet är färgat och ändå tycker att det låter det bra?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-17 13:04

Låt oss säga att en människa har fel på sin hörsel så att han/hon har ett glapp i sin "frekvenskurva" och hittar elektronik/högtalare som kompenserar för detta "glapp". Kan detta vara en rimlig förklaring till varför en del människor tycker om att färgande högtalare?

Eftersom man har samma glapp när man lyssnar live så tror jag man vant sig vid glappet så glappet är då det naturliga och blir det även i stereon. Men visst, det beror kanske på hur illa det är med den eventuella hörselskadan. Jag tror alla anläggningar färgar på sitt sätt och att man väljer den man tycker låter bäst. Kanske beroende på vad man är känslig för (där sa jag nog lite emot mig själv). Har den här tråden lite i tankarna:
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33675

Själv har jag en avrullad bas i vänsterkanalen (vänsterörat) sen födslen. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 13:05

i princip tycker jag att du har en poäng, men jag tror att rummet har mycket mycket större inverkan än eventuella hörselfel
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hörseln?

Inläggav Svante » 2004-10-17 13:10

Elusive skrev:Min fråga är kort och gott, vad finns det för bevis för att ALLA hör EXAKT likadant?

Jag skulle vilja påstå att det är ytterst lätt att bevisa att så inte är fallet. Det är bara att jämföra en döv med en hörande.

Nu tror jag inte att det var det du var ute efter, utan om huruvida de flesta har ungefär samma hörsel. Som Ranefjord säger, så är man van att höra live-ljud med sin krokiga hörsel, och tycker att det är så det ska låta. Därför finns det ingen anledning att kompensera den krokiga hörseln, utan spektrum för det som kommer ur högtalarna bör vara detsamma som kom från live-ljudet. Att kompensera för hörseln skulle ge ett ljudintryck som skiljer sig från live-ljudets.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-17 13:13

Men

Låt säga att man är riktigt känslig i diskanten och tycker det kan låta jobbigt även IRL. Då kanske man väljer en manipulerad* diskant i stereon för att kunna njuta på ett mer avkopplat sätt hemma.

Kanon, så kan man skapa sig sin egna perfekta verklighet! 8)

*edit från 'avrullad' till 'manipulerad'.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-17 13:18

ute i naturen hör nog alla människor lika, dock kan nivån skilja

problemet uppstår vid inspelat ljud

kolla bara på ljudkvaliten på olika tv-program och framförallt vid intervjuer, ibland hör man knappt vad offren säger
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 13:22

Ranefjord skrev:Men

Låt säga att man är riktigt känslig i diskanten och tycker det kan låta jobbigt även IRL. Då kanske man väljer en manipulerad* diskant i stereon för att kunna njuta på ett mer avkopplat sätt hemma.

Kanon, så kan man skapa sig sin egna perfekta verklighet! 8)

*edit från 'avrullad' till 'manipulerad'.

Javisst, och man kan gilla att vrida på basen på max, det finns ju personer med såna preferenser. Det har de ju full rätt att göra, men inte låter det naturligt då. Det finns många mål med lyssning och inget är väl fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-17 13:25

men inte låter det naturligt då.

sannt. :) Fast om man är så känslig så kanske man trots allt får en naturligare MUSIK-upplevelse eftersom 'skadan' gör att man normalt sett blir oförmögen av att njuta.

eller nått. :)

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-17 14:02

Style skrev:i princip tycker jag att du har en poäng, men jag tror att rummet har mycket mycket större inverkan än eventuella hörselfel

Poängen med att akustikåtgärder (absorbenter etc) är ju att kompensera för att musiken inte spelas i en perfekt miljö.

Kan det inte tänkas att färgande hifi kan kompensera för möjliga hörselfel?

Svante skrev:Att kompensera för hörseln skulle ge ett ljudintryck som skiljer sig från live-ljudets.

Vad exakt är det som säger att man skulle minnas hur "live-ljudet" lät? Om man snackar rent intrumental klassisk musik så kan jag förstå vad du syftar på, men jag vågar nog påstå att 99% av all musik som folk lyssnar på och köper inte är av sådan typ.

Tänk om det är så här.

Hjärnal/hörseln fungerar "bäst" vid en specifik frekvenskurva (med vissar dippar t.ex. för tal etc) som gör att man "uppfattar" externa ljud att låta "bra" om de matcher denna interna "referens".

Om nu denna interna frekvenskurva inte är helt linjär och hjärnan/hörseln vill ha en färgad sådan, så kanske detta kan förklara varför en del människor tycker om färgande hifi?

Allmänt:

Kanske är det möjligt kanske kontruera en processor som tillsammans med en tillräckligt känslig mikrofon simulera alla möjliga sorters "färgande" ljudideal från en linjär källa.

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-17 14:07

Svante skrev:Javisst, och man kan gilla att vrida på basen på max, det finns ju personer med såna preferenser. Det har de ju full rätt att göra, men inte låter det naturligt då. Det finns många mål med lyssning och inget är väl fel.

Tänk om studioteknikern som spelade in ljudet medvetet sänkte basnivån.

Hur kan man avgöra att inspelningen är naturlig?

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-17 15:00

Vad tycker du som läser detta om människor som vet att ljudet är färgat och ändå tycker att det låter det bra?

Alldeles utmärkt bra! Ta t.ex det hornsystem som går som bildreportage på "ett annat forum". Klart färgat men ändå ett helt fantastiskt ljud pga en dynamik som närmar sig verkligheten. Ägaren har medvetet valt denna väg för att det finns klara fördelar trots det färgade ljudet. Resultatet ett mycket roligt system för den typ av musik ägaren tycker om.
Själv vill jag inte ha så färgat ljud och har därför gått en annan väg. Men den dynamiken och realismen när det gäller slagverk skulle jag gärna vilja ha.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 15:09

Ranefjord skrev:
men inte låter det naturligt då.

sannt. :) Fast om man är så känslig så kanske man trots allt får en naturligare MUSIK-upplevelse eftersom 'skadan' gör att man normalt sett blir oförmögen av att njuta.

eller nått. :)

Ok då. Om du byter "naturligare" mot "bättre". :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-17 15:16

Men om personen hindras från att tolka musiken (musikalitet, m.m) pga t.ex örats mekaniska brister... Så blir det väl inte en naturlig tolkning från den personen? Han får ju inte ens möjligheten till att tolka musiken liksom, pga störningar. Det naturliga sättet för honom att kunna tolka musiken 'på ett naturligt sätt' blir genom att förvränga signalen... typ. Och ja, det verkar lite flummigt, men det tål att tänkas på. :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 15:23

Har faktiskt varit med om en person som p.g.a. hörselskada varken kunde stämma gitarrer eller lyssna på musik som återgavs korrekt i vissa tonregister. Då distade det något hemskt hos honom.

Stackars människa. :(

Men nu pratar vi ju om undantag, sällsynta undantag.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-18 12:37

Hej Elusive, jag håller inte med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 15:28

Elusive skrev:
Svante skrev:Javisst, och man kan gilla att vrida på basen på max, det finns ju personer med såna preferenser. Det har de ju full rätt att göra, men inte låter det naturligt då. Det finns många mål med lyssning och inget är väl fel.

Tänk om studioteknikern som spelade in ljudet medvetet sänkte basnivån.

Hur kan man avgöra att inspelningen är naturlig?

Nej, det går ju inte. Vi hade det uppe för ett tag sen, jag startade en tråd on room gain. Inspelningsteknikern skruvar så att det låter bra i studion, och om studion inte är kompenserad för room gain måste man antingen ha ett rum som är lika stort som studion, eller så måste man kompensera med baskontrollen. Tänkte inte på det. Jag får väl skylla på att jag tänkte på hela kedjan. :oops:

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-18 16:33

Johan, jag presenterar ju inte min åsikt, utan bara en konstig teori jag formulerat.

Kan inte någon säga var felet ligger eller ge mig några länkar så jag kan läsa till mig på egen hand?

Har gogglat på psykoakustik men hittar inga vettiga länkar.

mvh,
bobby

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-18 17:27

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-21 01:01

Elusive skrev:Min fråga är kort och gott, vad finns det för bevis för att ALLA hör EXAKT likadant?

Nu snackar inte jag vad man hör utan hur man hör.

Det finns inga bevis för att vi alla hör likadant. För det gör vi inte. Vi har däremot alla en "egen" hörsel, och det är den som vi har som referens.
Däremot kan olika tillkortakommanden styra hur vi uppfattar olika typer av ljud.

Eftersom vi alla har en egen referens finns det ingen "sanning´" i absoluta tal. Men det finns givetvis en sanning i den betydelsen att en avvikelse kan detekteras. Om jag hör en 300Hz-ton i + eller - 3db i förhållande till en 1kHz-ton (beroende på hur min hörsel fungerar) spelar ingen roll, för det är avvikelsen från 1kHz-tonen jag är intresserad av.

Men detta är bara linjära skillnader. Om min hörsel gör att vissa frekvenser klipper vid nivåer där andra kan lyssna obehindrat utan klippning, förstår var och en här, att det kommer betyda en avsevärd skillnad i lyssningsupplevelse. Bara för att ta ett lätt exempel...

/ B

Återgå till Generellt om hifi