Moderator: Redaktörer
Låt oss säga att en människa har fel på sin hörsel så att han/hon har ett glapp i sin "frekvenskurva" och hittar elektronik/högtalare som kompenserar för detta "glapp". Kan detta vara en rimlig förklaring till varför en del människor tycker om att färgande högtalare?
Elusive skrev:Min fråga är kort och gott, vad finns det för bevis för att ALLA hör EXAKT likadant?
Ranefjord skrev:Men
Låt säga att man är riktigt känslig i diskanten och tycker det kan låta jobbigt även IRL. Då kanske man väljer en manipulerad* diskant i stereon för att kunna njuta på ett mer avkopplat sätt hemma.
Kanon, så kan man skapa sig sin egna perfekta verklighet!
*edit från 'avrullad' till 'manipulerad'.
men inte låter det naturligt då.
Style skrev:i princip tycker jag att du har en poäng, men jag tror att rummet har mycket mycket större inverkan än eventuella hörselfel
Svante skrev:Att kompensera för hörseln skulle ge ett ljudintryck som skiljer sig från live-ljudets.
Svante skrev:Javisst, och man kan gilla att vrida på basen på max, det finns ju personer med såna preferenser. Det har de ju full rätt att göra, men inte låter det naturligt då. Det finns många mål med lyssning och inget är väl fel.
Vad tycker du som läser detta om människor som vet att ljudet är färgat och ändå tycker att det låter det bra?
Ranefjord skrev:men inte låter det naturligt då.
sannt.Fast om man är så känslig så kanske man trots allt får en naturligare MUSIK-upplevelse eftersom 'skadan' gör att man normalt sett blir oförmögen av att njuta.
eller nått.
Elusive skrev:Svante skrev:Javisst, och man kan gilla att vrida på basen på max, det finns ju personer med såna preferenser. Det har de ju full rätt att göra, men inte låter det naturligt då. Det finns många mål med lyssning och inget är väl fel.
Tänk om studioteknikern som spelade in ljudet medvetet sänkte basnivån.
Hur kan man avgöra att inspelningen är naturlig?
Elusive skrev:Min fråga är kort och gott, vad finns det för bevis för att ALLA hör EXAKT likadant?
Nu snackar inte jag vad man hör utan hur man hör.
Låt oss säga att en människa har fel på sin hörsel så att han/hon har ett glapp i sin "frekvenskurva" och hittar elektronik/högtalare som kompenserar för detta "glapp". Kan detta vara en rimlig förklaring till varför en del människor tycker om att färgande högtalare?
Vad tycker du som läser detta om människor som vet att ljudet är färgat och ändå tycker att det låter det bra?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], radelius, tordnilsson och 7 gäster