Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Håller intresset för Hifi på att dö ut ? Idag så vet jag en massa före detta arbetskamrater som övergett Hifi för en ljudlimpa och så har de ofta en sådan där bärbar grej ofta ifrån JBL. Jag tror att den knappt finns några som bryr sig om 2-kanal som vi gör om 20-30år. Har jag fel ? Om vad är de unga då ? Hur många finns det under 30år på forumet ? Jämfört emot de som är runt 50 och däröver. Jag få intrycket att det bara ska låta av de unga idag, hur bra det låter är en bisak. Och mycket hörlurar är det....
Så rösta då det är en seriös undersökning hur gamla vi är på forumet
Ogjort skrev:Forumdeltagande är en sak - musiklyssning en annan.
2-kanalslyssning är fortfarande massiv i yngre generationer --- via lurar. Eftersom mobiltelefonen blivit den "nya" musikmaskinen.
När det gäller hifi i hemmen gissar jag att det handlar mycket om frånvaron av referenser.
I min dotters krets (23-nånting-åringar) vallfärdas det hem till folk som har vettiga anläggningar - och lyssnas i förundran.
Jag har redan kö av spolingar som vill komma hit och digga sin favvomusik när kontrollrummet blir färdigt.
Men här måste man nog skilja på musikintresserade och "vanligt" folk. (som egentligen aldrig lyssnar överhuvudtaget)
Det är ju heller inte någon hjälp på vägen att den mesta populärmusiken idag låter apa, även i den mest grandiost ambitiösa anläggning.
(eller kanske snarare - extra mycket apa i en sådan...)
/Anders O.
Magnuz skrev:Jag har tv:n kopplad till min anläggning och så sker också merparten av all lyssning - via Apple-tv:ns spotifyapp. Dagens unga kanske lyssnar på tvåkanal men de hänger nog inte så mycket på forum. Det är väl i ganska stor utsträckning samma människor här nu som när forumet startade men medelåldern har ökat i takt med forumets ålder. Jag var inte 30 fyllda när jag blev medlem.
PekkaJohansson skrev:Tvåkanalsintresset har alltid varit stort och det är fortfarande på uppåtgående för mig som är drygt ett halvt sekel gammal. Däremot blir jag alltmer tveksam till flerkanalslyssning på grund av behovet av extra apparater, kablar och högtalare. Behåller dock flerkanalsmöjligheterna tills vidare för att, om andan faller på, kunna höra filmljud samt dvd-audio- och sacd-skivor i flera kanaler än två.
Med vänlig hälsning
Pekka
sammel skrev:Är mellan 51 o 60 drygt år till, lyssnar på Stereo.
Relativt ofta.1-2 tim dag.
sammel skrev:Min äldste son är 33 år och han har inte visat några större tecken på ljudintresse
Men så för kanske för 5-6 år sen så började han intressera sig för bra kvalitets-hörlurar
att ha på jobbet, så där sedan efter några år började han leta ljudlimpor för att förbättra
TV-ljudet, han fick tag i en med häftiga suroundeffekter från bara limpan, det var imponerande
sedan kom övergången till separata högtalare efter att han ställde den magiska frågan om jag tror
att det blir bättre ljud med separata suroundhögtalare vilket jag bekräftade att jag ansåg.
Sedan har det blivit mycket högtalare hos honom, men han lyssnar,
både på stereo och suround fast i samma anläggningar. Ja han har två, en uppe och en nere
Ja så kan det gå
matssvensson skrev:sammel skrev:Min äldste son är 33 år och han har inte visat några större tecken på ljudintresse
Men så för kanske för 5-6 år sen så började han intressera sig för bra kvalitets-hörlurar
att ha på jobbet, så där sedan efter några år började han leta ljudlimpor för att förbättra
TV-ljudet, han fick tag i en med häftiga suroundeffekter från bara limpan, det var imponerande
sedan kom övergången till separata högtalare efter att han ställde den magiska frågan om jag tror
att det blir bättre ljud med separata suroundhögtalare vilket jag bekräftade att jag ansåg.
Sedan har det blivit mycket högtalare hos honom, men han lyssnar,
både på stereo och suround fast i samma anläggningar. Ja han har två, en uppe och en nere
Ja så kan det gå
Så önskar jag det går med mina också, som är 23 respektive 20 nu.
gflar skrev:Dryga 60 och lyssnar endast 2-kanal. Tyvärr har min hörsel blivit riktig dålig nu på senare år, så det blir inte mer än några få timmars lyssning per vecka. .
sportbilsentusiasten skrev:gflar skrev:Dryga 60 och lyssnar endast 2-kanal. Tyvärr har min hörsel blivit riktig dålig nu på senare år, så det blir inte mer än några få timmars lyssning per vecka. .
Trist!
Olycka eller jobbskada?
Magnuz skrev:Jag var inte 30 fyllda när jag blev medlem.
Strmbrg skrev:62 inom hyfsat kort. Fullständigt ointresserad av mångkanal, oavsett det gäller enbart ljud eller ljud och bild. Enbart stereo. Bara ensamlyssning. Bara klassiskt. Bara fokuserad lyssning, aldrig som bakgrundsmusik. Skittråkig, helt enkelt.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:62 inom hyfsat kort. Fullständigt ointresserad av mångkanal, oavsett det gäller enbart ljud eller ljud och bild. Enbart stereo. Bara ensamlyssning. Bara klassiskt. Bara fokuserad lyssning, aldrig som bakgrundsmusik. Skittråkig, helt enkelt.
Tycker det låter som ett bra musikliv. Lyssnar mest ensam jag med och bara fokuserat. Lite bredare musikurval dock. Jag skulle kunna klara mig på enbart klassiskt jag med om jag var tvungen. Också 62 inom hyfsat kort (november).
Bill50x skrev:Fyller 70 i slutet av detta år. Lyssnar enbart 2-kanal och alldeles för lite numera. Är sambo sedan 12 år tillbaka och musiksmaken är inte helt kompatibel.
/ B
Strmbrg skrev:Yttermera, om vi så hade samma musiksmak så skulle det nog likafullt skita sig, enär hon förmodligen inte alls vill lyssna på musik när jag vill göra det.
nuffe skrev:Ni som har tinnitus, har ni kollat med läkare om hörselhjälpmedel? Har själv tinnitus och har sen ett år mycket stor hjälp av mina Phonak hörhjälpmedel.
Är som natt o dag att lyssna med vs utan hjälpmedel.
Henrik
hifikg skrev:Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare.
E skrev:Strmbrg skrev:Yttermera, om vi så hade samma musiksmak så skulle det nog likafullt skita sig, enär hon förmodligen inte alls vill lyssna på musik när jag vill göra det.
Så ni går aldrig på konsert då?
Hoppas att ni är mindre inkompatibla när det kommer till mat, film och annat.
Mvh E*
Magnuz skrev:hifikg skrev:Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare.
Sonab 85 S månne? En sådan anläggning växte jag upp med (och har fortfarande kvar i min ägo, även om skivspelaren för tillfället är utlånad).
hifikg skrev:Magnuz skrev:hifikg skrev:Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare.
Sonab 85 S månne? En sådan anläggning växte jag upp med (och har fortfarande kvar i min ägo, även om skivspelaren för tillfället är utlånad).
Med tanke på resten så ligger det i farans riktning, men jag klurade aldrig på prylarna på den tiden, hade under den perioden ingen ambition att skaffa en egen ljudanläggning, jag bara njöt av Luddes femma (pianokonserten då) och Mozart 23 o 24 mfl symfonier. Egentligen besökte jag honom inte alls för att lyssna på musik, han hjälpte mig med min bågskytteutrustning och medan han visade hur man tillverkade strängar, monterade fjädrar/fenor och nockar på nykapade pilar spelades det musik. Långt senare i livet förstod jag vad jag lyssnat på för hårdvara. Och att det handlade om ganska dyra grejor med den tidens mått.
RIP Tore
goat76 skrev:hifikg skrev:Magnuz skrev:
Sonab 85 S månne? En sådan anläggning växte jag upp med (och har fortfarande kvar i min ägo, även om skivspelaren för tillfället är utlånad).
Med tanke på resten så ligger det i farans riktning, men jag klurade aldrig på prylarna på den tiden, hade under den perioden ingen ambition att skaffa en egen ljudanläggning, jag bara njöt av Luddes femma (pianokonserten då) och Mozart 23 o 24 mfl symfonier. Egentligen besökte jag honom inte alls för att lyssna på musik, han hjälpte mig med min bågskytteutrustning och medan han visade hur man tillverkade strängar, monterade fjädrar/fenor och nockar på nykapade pilar spelades det musik. Långt senare i livet förstod jag vad jag lyssnat på för hårdvara. Och att det handlade om ganska dyra grejor med den tidens mått.
RIP Tore
På många sätt och vis var det här med musiklyssning mycket mindre komplicerat innan man blev mer brydd och insatt i hur "bättre" återgivning ska låta. Du vill säkert hävda att du fortfarande sällan tänker på hur det verkligen låter, men jag är alldeles säker på att du med utgång från de diskussioner som förs här på forumet ändå hyfsat ofta funderar på det rent ljudmässiga, till skillnad från den där tiden då ingenting kom ivägen för själva musiklyssnandet. Inte fan funderade på att de där skivorna från Sony lät sämre än någonting annat.
jansch skrev:Tråden handar ju om 2-kanal....
Man kan ju fundera på om stereo verkligen är mer "hifi" än mono.
Om smala sweet spot som kantrar med breda ljudbilder som är skapade med panorering, och dessutom "stereosystemfel" som uppkommer p g a fantomprojektion, verkligen är high fidelity.
Hur ofta har en verklig ljudkälla 2 direktljud? Aldrig!
En sketen blåtandshögtalare är enligt min mening mer hifi generellt.
Är det inte bara så att vi (d v s även jag) förförs av en helt konstlad stereobild bara för att det låter maffigare? Som den där överdrivna "lågbasen" ( Ok då, 60 - 100Hz) som ger lagom massage i magtrakten?
jansch skrev:En sketen blåtandshögtalare är enligt min mening mer hifi generellt.
Är det inte bara så att vi (d v s även jag) förförs av en helt konstlad stereobild bara för att det låter maffigare? Som den där överdrivna "lågbasen" ( Ok då, 60 - 100Hz) som ger lagom massage i magtrakten?
jansch skrev:Hur ofta har en verklig ljudkälla 2 direktljud? Aldrig!
Bill50x skrev:jansch skrev:En sketen blåtandshögtalare är enligt min mening mer hifi generellt.
Är det inte bara så att vi (d v s även jag) förförs av en helt konstlad stereobild bara för att det låter maffigare? Som den där överdrivna "lågbasen" ( Ok då, 60 - 100Hz) som ger lagom massage i magtrakten?
Det enkla svaret på ditt påstående om Blåtand och frågan om att förföras av en konstlad stereobild är - nej.
För det första, en sketen blåtandshögtalare är inte hifi. Jag har haft en sådan (billigaste Ikea Eneby, 169:- ) och den var inte bättre än högtalaren i min Samsung telefon. Den lät lite högre dock men det gjorde inte saken bättre. Det finns naturligtvis Blåtandshögtalare som låter bättre, riktigt bra tom, men inte för att dom är mono utan för att dom har goda egenskaper att återge ljud.
Stereo är inte en "konstlad stereobild" utan ett (bra) försök att återskapa den ljudbild du hör i verkligheten. Att "stereo" därutöver används för att fixa till ljudet på en massa konstiga sätt är en annan sak. Stereo står för övrigt inte högt i kurs numera, många vet inte ens vad det är. Att man kan skapa ljud tom utanför de två högtalarna och även skapa illusionen av höjd är för många helt obekant.
Jag har inga problem med att lyssna på (bra) ljud i mono, det är ju i praktiken vad jag gör när jag spelar i ett rum och lyssnar i ett annat. Och eftersom den mesta moderna musiken är inspelad som den är så fungerar det hur bra som helst. Men snyggt inspelad akustisk musik i stereo är fantastiskt att lyssna på sittande i "sweet spot", då blir man totalt involverad, även om man inte ens gillar musiken i sig. Naturligtvis om man lyssnar i en riktig stereo-anläggning och inte i en "sketen blåtandhögtalare"!
Tycker synd om dig jansch om du aldrig hört vad en bra "stereo" kan ge.
/ B
E skrev:jansch skrev:Hur ofta har en verklig ljudkälla 2 direktljud? Aldrig!
Fast hur ofta är det endast direktljud (och från endast en källa) som
skall återges?
Jag brukar spela in gitarren i höger kanal och sången i vänster, helt torrt,
samt be publiken att spela fonogrammet i en akustiskt livlig miljö.
Mvh E*
jansch skrev:E skrev:jansch skrev:Hur ofta har en verklig ljudkälla 2 direktljud? Aldrig!
Fast hur ofta är det endast direktljud (och från endast en källa) som
skall återges?
Jag brukar spela in gitarren i höger kanal och sången i vänster, helt torrt,
samt be publiken att spela fonogrammet i en akustiskt livlig miljö.
Mvh E*
Då har du stereo på riktig!
Jag har tidigare gjort ungefär som "alla andra" - 2 olika mic:ar, en U87 med "njure" som står för tyngden och en mätmick, en B&K4190, som plockar upp krispigheten/detaljer och lite "live ljud" av typ gissel från strängarna.
Sedan panorerar man kanalerna lite, lite olika när man lägger upp dom i ljudbilden. Och, javisst lite kompressor som tar hand om gitarristens tillkortkommanden och skapar en bättre ljudmatta. Det hela kryddas med lite reverb utan allt för mycket pre delay så att inte närheten till instrumentet går förlorad.
Inte direkt likt verkligheten - men det låter bra i stereo!
goat76 skrev:jansch skrev:E skrev:Fast hur ofta är det endast direktljud (och från endast en källa) som
skall återges?
Jag brukar spela in gitarren i höger kanal och sången i vänster, helt torrt,
samt be publiken att spela fonogrammet i en akustiskt livlig miljö.
Mvh E*
Då har du stereo på riktig!
Jag har tidigare gjort ungefär som "alla andra" - 2 olika mic:ar, en U87 med "njure" som står för tyngden och en mätmick, en B&K4190, som plockar upp krispigheten/detaljer och lite "live ljud" av typ gissel från strängarna.
Sedan panorerar man kanalerna lite, lite olika när man lägger upp dom i ljudbilden. Och, javisst lite kompressor som tar hand om gitarristens tillkortkommanden och skapar en bättre ljudmatta. Det hela kryddas med lite reverb utan allt för mycket pre delay så att inte närheten till instrumentet går förlorad.
Inte direkt likt verkligheten - men det låter bra i stereo!
Vill bara nämna att pre delay fungerar tvärtom mot din beskrivning. Pre delay separerar efterklangen från den torra signalen vilket medför att närheten av ljudobjektet kvarstår, utan att efterklangen ”drar med sig” ljudobjektet bakåt i ljudbilden.
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Då har du stereo på riktig!
Jag har tidigare gjort ungefär som "alla andra" - 2 olika mic:ar, en U87 med "njure" som står för tyngden och en mätmick, en B&K4190, som plockar upp krispigheten/detaljer och lite "live ljud" av typ gissel från strängarna.
Sedan panorerar man kanalerna lite, lite olika när man lägger upp dom i ljudbilden. Och, javisst lite kompressor som tar hand om gitarristens tillkortkommanden och skapar en bättre ljudmatta. Det hela kryddas med lite reverb utan allt för mycket pre delay så att inte närheten till instrumentet går förlorad.
Inte direkt likt verkligheten - men det låter bra i stereo!
Vill bara nämna att pre delay fungerar tvärtom mot din beskrivning. Pre delay separerar efterklangen från den torra signalen vilket medför att närheten av ljudobjektet kvarstår, utan att efterklangen ”drar med sig” ljudobjektet bakåt i ljudbilden.
Blev det en negation för mycket?
Vi är nog helt överens om att positiv pre delay skapar bilden av att alla avgränsningsytor befinner sig längre från gitarren i detta fall. Enkel akustik.
Sedan påverkar så mycket annat uppevelsen av rumslighet och närvaro som du vet. T.ex vilken typ av reverb och kombination av attack i komprimerat ljudmaterial mm.
Det som dock skapar den absoluta "närheten", om man vill uppnå det, är ju mycket "stränggnissel" och andra "biljud", eller med röst bl.a andning och läppljud.
Har du försökt "förstöra närheten" i den typ av närmickade inspelningar ? Inte lätt, man får ökad förståelse för hur hörseln fungerar.....
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Vill bara nämna att pre delay fungerar tvärtom mot din beskrivning. Pre delay separerar efterklangen från den torra signalen vilket medför att närheten av ljudobjektet kvarstår, utan att efterklangen ”drar med sig” ljudobjektet bakåt i ljudbilden.
Blev det en negation för mycket?
Vi är nog helt överens om att positiv pre delay skapar bilden av att alla avgränsningsytor befinner sig längre från gitarren i detta fall. Enkel akustik.
Sedan påverkar så mycket annat uppevelsen av rumslighet och närvaro som du vet. T.ex vilken typ av reverb och kombination av attack i komprimerat ljudmaterial mm.
Det som dock skapar den absoluta "närheten", om man vill uppnå det, är ju mycket "stränggnissel" och andra "biljud", eller med röst bl.a andning och läppljud.
Har du försökt "förstöra närheten" i den typ av närmickade inspelningar ? Inte lätt, man får ökad förståelse för hur hörseln fungerar.....
Det kan hända att du menade något annat än det du faktiskt skrev. Det du skrev var följande:
”Det hela kryddas med lite reverb utan allt för mycket pre delay så att inte närheten till instrumentet går förlorad.”
Och jag påpekar då att användningsområdet för pre delay är just för att bibehålla närheten till instrumentet så att den INTE ska gå förlorad. Av din textrad att döma så vill du minimera användningen av pre delay, vilket faktiskt får motsatt effekt till det du vill uppnå.
Det du kanske menar är att du med kort pre delay vill bibehålla upplevelsen av själva rummet som relativt litet, och därmed kvarhålla den intimitet som just det mindre rummet ger? Men det har ju egentligen ingenting att göra med känslan av intimitet till själva instrumentet, man kan ju faktiskt sitta nära gitarren oavsett rummets storlek.
I-or skrev:Jag ser att jag har slarvat i inlägget ovan, avståndet till sidoväggarna måste vara ca 3,5 m, vilket ger en lyssningsrumsbredd om knappt 10 m. Oavsett detta så blir lyssningsrummet orimligt brett. Normala lyssningsrum brukar ha en bredd om ca 3,5-7 m.
JM skrev:I-or skrev:Jag ser att jag har slarvat i inlägget ovan, avståndet till sidoväggarna måste vara ca 3,5 m, vilket ger en lyssningsrumsbredd om knappt 10 m. Oavsett detta så blir lyssningsrummet orimligt brett. Normala lyssningsrum brukar ha en bredd om ca 3,5-7 m.
Både Barron och Genelec konstaterar att direktljudet blir färgat vid dominanta laterala reflexer under 15 ms. Även Lokki vid simulering av litet lyssningsrum kommer till samma slutsats.
Håller med att ytterst få har den bredden på vanliga lyssningsrum.
Således ger upprepade studier att de flesta lyssnar på suboptimalt ljud. Alla har självklart adapterat till färgningen. Färgningen är minimal med uppenbarligen påvisbar.
Med dipoler går det att ta bort mycket av färgningen genom vinkla interferens området exakt där vanliga dominanta laterala reflexen normalt uppstår.
Intressanta fakta är att Harmans lyssningsrum med hydrauliska högtalarförflyttarna är 9,6 meter brett.
Efter jag släckt den dominanta laterala reflexen i mitt stora lyssningsrum med mina dipoler har jag svårt att lyssna på lådhögtalare. Skall bli intressant på Göteborgs mässan om någon lådhögtalare låter ok.
Vid en försening av laterala reflexen på mer än 15 ms sänks även upplevda ljudstyrkan på reflexen.
Frågan är vilken variabel som är viktigast - tidsskillanden eller attenueringen.
JM
E skrev:Om högtalarna skall bort för att de är visuellt fula så skall väl bildvisaren
bort först av allt? En bildvisare är ju både ful och låter illa.
Så antingen blir det bild (så bra som möjligt) och ljud (så bra som
möjligt), eller så blir det ingetdera.
Det stora problemet uppstår när man är överens om detta och skall
koppla ihop allt. Eftersom det inte får ske med några heteronormativa
han- och honkontakter.
Mvh E*
E skrev:Om högtalarna skall bort för att de är visuellt fula så skall väl bildvisaren
bort först av allt? En bildvisare är ju både ful och låter illa.
Så antingen blir det bild (så bra som möjligt) och ljud (så bra som
möjligt), eller så blir det ingetdera.
JM skrev:Både Barron och Genelec konstaterar att direktljudet blir färgat vid dominanta laterala reflexer under 15 ms. Även Lokki vid simulering av litet lyssningsrum kommer till samma slutsats.
Håller med att ytterst få har den bredden på vanliga lyssningsrum.
Således ger upprepade studier att de flesta lyssnar på suboptimalt ljud. Alla har självklart adapterat till färgningen. Färgningen är minimal med uppenbarligen påvisbar.
Med dipoler går det att ta bort mycket av färgningen genom vinkla interferens området exakt där vanliga dominanta laterala reflexen normalt uppstår.
Intressanta fakta är att Harmans lyssningsrum med hydrauliska högtalarförflyttarna är 9,6 meter brett.
Efter jag släckt den dominanta laterala reflexen i mitt stora lyssningsrum med mina dipoler har jag svårt att lyssna på lådhögtalare. Skall bli intressant på Göteborgs mässan om någon lådhögtalare låter ok.
Vid en försening av laterala reflexen på mer än 15 ms sänks även upplevda ljudstyrkan på reflexen.
Frågan är vilken variabel som är viktigast - tidsskillanden eller attenueringen.
JM
E skrev:Till stereons fördelar gentemot mono bör påminnas om att generering
av bas från tvenne punkter i rummet avsevärt förbättrar den spektrala
jämnheten i basregistret.
Mvh E*
jansch skrev:E skrev:Till stereons fördelar gentemot mono bör påminnas om att generering
av bas från tvenne punkter i rummet avsevärt förbättrar den spektrala
jämnheten i basregistret.
Mvh E*
Kul och intressant kommentar men verkligeten styr.
Man bör skilja på "stereo" och flera ljudkällor för basområdet. Först när man kommer in i mellanregistret börjar hörseln få grepp om riktning. Detta är fundamentalt när det gäller musik där anslag/transienter styr riktning*. Väldigt udda, syntetisk musik kan dock i undantagsfall bli "disorienterad" i lyssningsupplevelsen eller(!) hög distorsion från sub:ar i stereokonfiguration eller också väldigt taskigt lågpassfilter.
* En frisk hörsel har otroligt svårt att ändra på riktningen när transienten har visat riktning. Spelar ingen roll hur sedan avklingning sker (med t.ex enbart toner i basregistret) så länge hörseln uppfattar att det är en delmängd av samma ljudkälla.
En ren "överlevnadsreaktion" och fullständigt korrekt. Man kan gå så långt att "folk" som uppfattar något annat har en defekt hörsel.
jansch skrev:E skrev:Till stereons fördelar gentemot mono bör påminnas om att generering
av bas från tvenne punkter i rummet avsevärt förbättrar den spektrala
jämnheten i basregistret.
Mvh E*
Kul och intressant kommentar men verkligeten styr.
Man bör skilja på "stereo" och flera ljudkällor för basområdet. Först när man kommer in i mellanregistret börjar hörseln få grepp om riktning. Detta är fundamentalt när det gäller musik där anslag/transienter styr riktning*. Väldigt udda, syntetisk musik kan dock i undantagsfall bli "disorienterad" i lyssningsupplevelsen eller(!) hög distorsion från sub:ar i stereokonfiguration eller också väldigt taskigt lågpassfilter.
* En frisk hörsel har otroligt svårt att ändra på riktningen när transienten har visat riktning. Spelar ingen roll hur sedan avklingning sker (med t.ex enbart toner i basregistret) så länge hörseln uppfattar att det är en delmängd av samma ljudkälla.
En ren "överlevnadsreaktion" och fullständigt korrekt. Man kan gå så långt att "folk" som uppfattar något annat har en defekt hörsel.
Harryup skrev:jansch skrev:E skrev:Till stereons fördelar gentemot mono bör påminnas om att generering
av bas från tvenne punkter i rummet avsevärt förbättrar den spektrala
jämnheten i basregistret.
Mvh E*
Kul och intressant kommentar men verkligeten styr.
Man bör skilja på "stereo" och flera ljudkällor för basområdet. Först när man kommer in i mellanregistret börjar hörseln få grepp om riktning. Detta är fundamentalt när det gäller musik där anslag/transienter styr riktning*. Väldigt udda, syntetisk musik kan dock i undantagsfall bli "disorienterad" i lyssningsupplevelsen eller(!) hög distorsion från sub:ar i stereokonfiguration eller också väldigt taskigt lågpassfilter.
* En frisk hörsel har otroligt svårt att ändra på riktningen när transienten har visat riktning. Spelar ingen roll hur sedan avklingning sker (med t.ex enbart toner i basregistret) så länge hörseln uppfattar att det är en delmängd av samma ljudkälla.
En ren "överlevnadsreaktion" och fullständigt korrekt. Man kan gå så långt att "folk" som uppfattar något annat har en defekt hörsel.
Fast på andra ställen på faktiskt så konstateras det (vare sig det är rätt eller fel) att basen fortsatt är vanligtvis i mono. Så om basen kommer ifrån 2 högtalare som inte kallas subbar eller om de kommer ifrån 2 fullområdeshögtalare tror jag inte att basen vet om.
jansch skrev:Japp, förhoppningsvis är lägsta basområdet i mono på de flesta inspelningar (har dock ingen aning om det är så).
Förhoppningsvis därför att båda stereohögtalarna och ev. stereosub:ar då delar broderligt på jobbet.
Med "äkta" stereoinspelning, t.ex X/Y placering av inspelningsmikrofoner, blir det ju automatiskt mono i basen.
Vid mångkanalinspelningar och panorerad stereo är det inte alls säkert att högtalarna belastas lika i basen eller hanterar en ren monosignal.
Min kommentar till "E" blev kanske kryptisk. Borde nog skrivit såhär:
Ditt påstående förutsätter faktiskt monosignal i basområdet.
- Stereosignal i basen (under Schröderfrekvensen) har inga fördelar, bara nackdelar.
- Mono/monosignal i basen har flera fördelar.
- Med monosignal i basen kan man optimera basåtergivningen i ett rum med hjälp av flera högtalare
- Med monosignal i basen delar ett par stereohögtalare på jobbet med lägre dist som följd.
E skrev:Jag kunde kanske formulerat mig bättre, men det verkar ju som att ni
redde ut det hela ändå. Bra också att fördelen med lägre dist nämndes.
Vill bara försiktigt invända mot att X/Y skulle ge en "äkta" stereo-
inspelning, fast kanske antyder fnuttarna att den inte är riktigt äkta? En
riktig stereofonisk inspelning innehåller förstås tidsskillnad (t ex A-B),
vilket inte en koincident teknik som X/Y gör.
Mvh E*
goat76 skrev:jansch skrev:Japp, förhoppningsvis är lägsta basområdet i mono på de flesta inspelningar (har dock ingen aning om det är så).
Förhoppningsvis därför att båda stereohögtalarna och ev. stereosub:ar då delar broderligt på jobbet.
Med "äkta" stereoinspelning, t.ex X/Y placering av inspelningsmikrofoner, blir det ju automatiskt mono i basen.
Vid mångkanalinspelningar och panorerad stereo är det inte alls säkert att högtalarna belastas lika i basen eller hanterar en ren monosignal.
Min kommentar till "E" blev kanske kryptisk. Borde nog skrivit såhär:
Ditt påstående förutsätter faktiskt monosignal i basområdet.
- Stereosignal i basen (under Schröderfrekvensen) har inga fördelar, bara nackdelar.
- Mono/monosignal i basen har flera fördelar.
- Med monosignal i basen kan man optimera basåtergivningen i ett rum med hjälp av flera högtalare
- Med monosignal i basen delar ett par stereohögtalare på jobbet med lägre dist som följd.
I mina inspelningar ligger de olika bas-alstrande instrumenten lite olika panorerade. Bastrumman ligger precis i mitten, basgitarren något till vänster, och den bas-tyngre halvan av gitarren längst ut till höger.
När jag kollar hur det ser ut i MasVis så är skiljer sig mätkurvan åt mellan kanalerna mer än i de flesta andra inspelningar. Det är tydligt att de flesta inspelningar både har högpassfiltrering och monofiering i lägsta basen. Det har jag även testat att göra åtskilliga gånger med mina inspelningar, men det låter alltid klart sämre när all bas under en vald gräns från de olika ljudkällorna sammanstrålar och blir, så att säga, ett gemensamt basljud.
En möjlig orsak till det sämre ljudet kanske kan vara att det sker något med fasen, eller något annat som gör att en viss del av separationen mellan ljudobjekten går förlorad.
Av ovanstående anledning så är jag lite lur på att inspelningar i många fall skulle mått bättre om basen inte var monofierad, men det får vi tyvärr sällan veta, om nu ingen råkar hitta en inspelning där det för olika utgåvor gjorts olika på den punkten, vilket annars möjliggjort intressanta lyssningsjämförelser.
Själv kör jag mina två subwoofers i stereo sedan jag hittade en till av samma slag, och det låter helt fantastiskt bra.
Vilken eller vilka orsakerna är till förbättringen är vet jag inte då jag inte gjort några riktiga jämförelser. Antingen är det jämnheten av att det nu är två ljudkällor, det kan också vara att jag har de två subbarna alldeles intill vardera fronthögtalare till skillnad från när jag körde en ensam placerad i ena av rummets främre hörn, eller det faktum att basarna körs i just stereo. Eller så är det en kombination av alla dessa saker som tillsammans gör skillnaden till det bättre.
goat76 skrev:
Själv kör jag mina två subwoofers i stereo sedan jag hittade en till av samma slag, och det låter helt fantastiskt bra.
Vilken eller vilka orsakerna är till förbättringen är vet jag inte då jag inte gjort några riktiga jämförelser. Antingen är det jämnheten av att det nu är två ljudkällor, det kan också vara att jag har de två subbarna alldeles intill vardera fronthögtalare till skillnad från när jag körde en ensam placerad i ena av rummets främre hörn, eller det faktum att basarna körs i just stereo. Eller så är det en kombination av alla dessa saker som tillsammans gör skillnaden till det bättre.
JM skrev:Problemet med tidsförskjutningar av inspelad mono- och stereo-signal återgivet med högtalare är att hjärnan i verkligheten nästan alltid får reflexer i subekozonen från andra lokalisationer än direktljudet. Här uppstår en upplevelsekonflikt. Detta gäller ffa frekvenser över 1000 Hz.
Flera studier har visat att minst bra spatiala upplevelsen erhålls med reflexerna återgivna i samma lokalisation som direktljudet. Bästa reflexlokalisationen över 1000 Hz är fortfarande ca 60 grader lateralt, dämpad 6-10 dB och fördröjd något mer än 15 ms utan avvikande frekvens relativt direktljudet.
https://assets.ctfassets.net/4zjnzn055a ... woofer.pdf
Även Genelec har börjat förstå att hur fysiken upplevs i psykologiska dimensionen.
I-or skrev:Du fortsätter att föra fram detta med optimal reflektionslokalisering med en tidsfördröjning om drygt 15 ms. Detta har absolut ingenting med stereoåtergivning att göra eftersom man med ett lyssningsavstånd om 3 m måste ha ett avstånd till sidoväggarna om nästan 8 m för att så ska bli fallet. Med 2,5 m mellan högtalarna innebär detta en rumsbredd om ca 18 m...
Som synes i Genelecs beskrivning av GRADE, så handlar detta om lyssning vid musikproduktion, vilket även det skiljer sig påtagligt från HiFi-återgivning i hemmiljö via betydligt kortare lyssningsavstånd och vanligtvis mer dämpad akustik.
*Jag har medverkat i en del ray tracing-simuleringar inom området, vilket var oerhört intressant, inte minst när hygglig auralisering av resultaten började bli möjligt. Man kan sedan länge virtuellt avlyssna vilken konsertsal som helst innan den ens har lämnat projekteringsstadiet.
I-or skrev:Jag ser att jag har slarvat i inlägget ovan, avståndet från högtalarna till sidoväggarna måste vara ca 3,5 m, vilket ger en lyssningsrumsbredd om knappt 10 m. Oavsett detta så blir lyssningsrummet orimligt brett och dessutom brukar högtalarna vara uppställda bredare (större lyssningsavstånd) i riktigt stora rum, vilket medför att kraven på rumsbredd ökar något ytterligare. Normala lyssningsrum brukar ha en bredd om ca 3,5-7 m, vilket ger helt andra förutsättningar här.
I-or skrev:JM skrev:Både Barron och Genelec konstaterar att direktljudet blir färgat vid dominanta laterala reflexer under 15 ms. Även Lokki vid simulering av litet lyssningsrum kommer till samma slutsats.
Håller med att ytterst få har den bredden på vanliga lyssningsrum.
Således ger upprepade studier att de flesta lyssnar på suboptimalt ljud. Alla har självklart adapterat till färgningen. Färgningen är minimal med uppenbarligen påvisbar.
Med dipoler går det att ta bort mycket av färgningen genom vinkla interferens området exakt där vanliga dominanta laterala reflexen normalt uppstår.
Intressanta fakta är att Harmans lyssningsrum med hydrauliska högtalarförflyttarna är 9,6 meter brett.
Efter jag släckt den dominanta laterala reflexen i mitt stora lyssningsrum med mina dipoler har jag svårt att lyssna på lådhögtalare. Skall bli intressant på Göteborgs mässan om någon lådhögtalare låter ok.
Vid en försening av laterala reflexen på mer än 15 ms sänks även upplevda ljudstyrkan på reflexen.
Frågan är vilken variabel som är viktigast - tidsskillnanden eller attenueringen.
JM
Harman-rummet var stort (sedan ett bra tag har man ett multikanalssystem där) huvudsakligen för att få plats med många lyssnare som hade hyggligt konstanta lyssningsförutsättningar, inte för att ge optimala lyssningsförutsättningar för sötpunkten. För att undvika viss färgning av direktljudet i lite smalare rum bör man utnyttja absorption i lämpliga positioner på sidoväggarna, men detta är knappast någon nyhet.
Dock är det den mot högtalarväggen reflekterade bakåtstrålningen som ger upphov till den dipoltypiska spatiella presentationen, inte eventuell utsläckning av den första horisontella reflektionen.
Jag redde ut alla möjligheter här för drygt 30 år sedan med högpresterande dipolhögtalare på hjul, vilket var mycket intressant och lärorikt.
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:Japp, förhoppningsvis är lägsta basområdet i mono på de flesta inspelningar (har dock ingen aning om det är så).
Förhoppningsvis därför att båda stereohögtalarna och ev. stereosub:ar då delar broderligt på jobbet.
Med "äkta" stereoinspelning, t.ex X/Y placering av inspelningsmikrofoner, blir det ju automatiskt mono i basen.
Vid mångkanalinspelningar och panorerad stereo är det inte alls säkert att högtalarna belastas lika i basen eller hanterar en ren monosignal.
Min kommentar till "E" blev kanske kryptisk. Borde nog skrivit såhär:
Ditt påstående förutsätter faktiskt monosignal i basområdet.
- Stereosignal i basen (under Schröderfrekvensen) har inga fördelar, bara nackdelar.
- Mono/monosignal i basen har flera fördelar.
- Med monosignal i basen kan man optimera basåtergivningen i ett rum med hjälp av flera högtalare
- Med monosignal i basen delar ett par stereohögtalare på jobbet med lägre dist som följd.
I mina inspelningar ligger de olika bas-alstrande instrumenten lite olika panorerade. Bastrumman ligger precis i mitten, basgitarren något till vänster, och den bas-tyngre halvan av gitarren längst ut till höger.
När jag kollar hur det ser ut i MasVis så är skiljer sig mätkurvan åt mellan kanalerna mer än i de flesta andra inspelningar. Det är tydligt att de flesta inspelningar både har högpassfiltrering och monofiering i lägsta basen. Det har jag även testat att göra åtskilliga gånger med mina inspelningar, men det låter alltid klart sämre när all bas under en vald gräns från de olika ljudkällorna sammanstrålar och blir, så att säga, ett gemensamt basljud.
En möjlig orsak till det sämre ljudet kanske kan vara att det sker något med fasen, eller något annat som gör att en viss del av separationen mellan ljudobjekten går förlorad.
Av ovanstående anledning så är jag lite lur på att inspelningar i många fall skulle mått bättre om basen inte var monofierad, men det får vi tyvärr sällan veta, om nu ingen råkar hitta en inspelning där det för olika utgåvor gjorts olika på den punkten, vilket annars möjliggjort intressanta lyssningsjämförelser.
Själv kör jag mina två subwoofers i stereo sedan jag hittade en till av samma slag, och det låter helt fantastiskt bra.
Vilken eller vilka orsakerna är till förbättringen är vet jag inte då jag inte gjort några riktiga jämförelser. Antingen är det jämnheten av att det nu är två ljudkällor, det kan också vara att jag har de två subbarna alldeles intill vardera fronthögtalare till skillnad från när jag körde en ensam placerad i ena av rummets främre hörn, eller det faktum att basarna körs i just stereo. Eller så är det en kombination av alla dessa saker som tillsammans gör skillnaden till det bättre.
Problematiken med akustik är att den är "mångdimensionell" och några enkla patentsvar för alla lyssningsum/anläggningar/ högtalarplacering finns inte när man kommer ner på detaljnivå.
"Equalisera" stereobas går inte att göra på ett rimligt sätt under Schröderfrekvens. Varje låt måste då ha olika parametrar/inställningar.
Om du upplever stereobas som bästa alternativet i ditt lyssningsrum så är det ju så.
I-or skrev:Moderna s.k. multimonosinpelningar, vilka utgör över 99,9 % av alla inspelningar, uppvisar minimala skillnader mellan kanalerna under 100 Hz. Om man tittar på skillnaden i nivå för skillnadssignalen och summasignalen under och över 100 Hz, d.v.s. hur mycket som är "stereo" respektive "mono" i basen och för högre frekvenser, så ligger basen sådär 20 dB lägre idag. M.a.o. kan man tveklöst påstå att basen är inspelad i mono.
I-or skrev:Nej, skillnadssignalen mellan kanalerna utgör vad som populärt brukar benämnas stereoinformation och summasignalen utgör monoinformation. Detta är helt grundläggande. Man behöver inte spekulera i någon mer eller mindre irrelevant information från MasVis eller annat håll utan bara titta på just detta. MasVis visar för övrigt inte fasinformation för frekvensspektra, vilket medför att de signaler som du tittar på där lika gärna kan ha motsatt polaritet för vänster och höger kanal.
Bas under 100 Hz panoreras i stort sett ingenstans i moderna inspelningar, det var exakt detta som mitt inlägg ovan gick ut på. Medelvärdet för skillnadssignalen ligger 20 till 40 dB under summasignalen. Som jämförelse ligger skillnadssignalen endast ca 5 till 10 dB under summasignalen för resten av spektrum. Detta är en enorm skillnad och visar med all önskvärd tydlighet att basen är inspelad i "mono", vilket förstås inte gäller för resten av spektrum.
Det är en helt annan sak att övertoner (över 100 Hz) från basinstrument kan panoreras vart som helst i ljudsceriet.
Äldre multimonoinspelningar och fåmikrofonsinspelningar av A/B-typ av bl.a. klassisk musik uppvisar dock "stereobas".
goat76 skrev:I-or, jag vet mycket väl vad summasignal och skillnadssignal är, samt hur man skiljer dessa åt för att utröna vilka ljudinslag som ligger i mitten av stereobilden som "absolut" monosignal.
Men när vi nu specifikt talar om att utröna om en ljudmix har monobas eller stereobas så går det alldeles utmärkt att se dessa skillnader i MasVis. Det räcker ju med att bara kolla på spektogrammet för att se skillnaderna i basområdet, och därmed konstatera att musiken antingen har inslag av stereobas, eller om den bara har monobas, eller om det bara rör sig om en förskjuten stereobild.
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att det i MasVis inte går att se om det föreligger skillnaden i basområdet, klart man kan se det, det framgår ju hur tydligt som helst i nedanstående bilder.
Stereobas, vilket lätt kan ses i.o.m att kurvorna för respektive kanal skiljer sig från varandra i basområdet:
Monobas, vilket lätt kan ses då kurvorna från bägge kanalerna följer/överlappar varandra på pricken:
Förskjuten stereobild, vilket lätt kan ses då amplituden skiljer sig åt men att kurvorna annars följer varandra:
I stort sett alla enskilda ljudinslag i en så kallad multimonoinspelning är ju just monoinspelningar från början (förutom då att vissa stereoinslag kan finnas med som exempelvis äkta rumsljuds-upptagningar eller liknande). Men sen när dessa mono-inspelade ljudinslagen panoreras till olika platser i stereofältet så innebär det ju ofrånkommligen att även "frekvensenergin" mellan kanalerna blir olika. Om exempelvis ett bas-starkare instrument panoreras långt ut till höger i ljudbilden så kommer man ju naturligtvis även se skillnader där höger kanal har en helt annan frekvensgång än vänster kanal.
Så med andra ord behöver ju inte basen vara identisk mellan kanalerna bara för att den var inspelad i mono, det hela beror ju på hur de bas-starka ljudinslagen är panorerade i ljudmixen. Det som vissa då gör för att uppnå "absolut" mono för basfrekvenserna är att summera allt under en vald frekvens, och det är det jag inte alltid tycker låter särskilt bra när man har möjlighet att höra vad den skillnaden gör med ljudet.
sprudel skrev:Stereobas föredras här hemma jämfört med mono, punkt.
Med mono upplevs basen komma ”nerifrån”, hänger inte ihop med ljudbilden på samma sätt. Vid stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator och stereoperspektivet upplevs bättre.
I-or skrev:sprudel skrev:Stereobas föredras här hemma jämfört med mono, punkt.
Med mono upplevs basen komma ”nerifrån”, hänger inte ihop med ljudbilden på samma sätt. Vid stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator och stereoperspektivet upplevs bättre.
Vilka inspelningar gäller detta för? Månne lyssnar herrn bara på A/B-stereoinspelningar eller multimonoinspelningar från 70-talet?
I annat fall finns det nämligen i princip aldrig någon stereobas i signalen, punkt.
Mer seriöst så har vi varit inne på det här spåret alldeles för många gånger tidigare. Fördelarna med stereobas har studerats i mängder av vetenskapliga rapporter med samma slutsats varje gång: vi hör inte stereoinformation för låga frekvenser i små rum, men den från båda kanalerna summerade frekvensgången, vilket är precis vad vi hör, kan påverkas till det bättre (eller sämre).
I-or skrev:goat76 skrev:I-or, jag vet mycket väl vad summasignal och skillnadssignal är, samt hur man skiljer dessa åt för att utröna vilka ljudinslag som ligger i mitten av stereobilden som "absolut" monosignal.
Men när vi nu specifikt talar om att utröna om en ljudmix har monobas eller stereobas så går det alldeles utmärkt att se dessa skillnader i MasVis. Det räcker ju med att bara kolla på spektogrammet för att se skillnaderna i basområdet, och därmed konstatera att musiken antingen har inslag av stereobas, eller om den bara har monobas, eller om det bara rör sig om en förskjuten stereobild.
Jag förstår inte riktigt varför du envisas med att det i MasVis inte går att se om det föreligger skillnaden i basområdet, klart man kan se det, det framgår ju hur tydligt som helst i nedanstående bilder.
Stereobas, vilket lätt kan ses i.o.m att kurvorna för respektive kanal skiljer sig från varandra i basområdet:
Monobas, vilket lätt kan ses då kurvorna från bägge kanalerna följer/överlappar varandra på pricken:
Förskjuten stereobild, vilket lätt kan ses då amplituden skiljer sig åt men att kurvorna annars följer varandra:
I stort sett alla enskilda ljudinslag i en så kallad multimonoinspelning är ju just monoinspelningar från början (förutom då att vissa stereoinslag kan finnas med som exempelvis äkta rumsljuds-upptagningar eller liknande). Men sen när dessa mono-inspelade ljudinslagen panoreras till olika platser i stereofältet så innebär det ju ofrånkommligen att även "frekvensenergin" mellan kanalerna blir olika. Om exempelvis ett bas-starkare instrument panoreras långt ut till höger i ljudbilden så kommer man ju naturligtvis även se skillnader där höger kanal har en helt annan frekvensgång än vänster kanal.
Så med andra ord behöver ju inte basen vara identisk mellan kanalerna bara för att den var inspelad i mono, det hela beror ju på hur de bas-starka ljudinslagen är panorerade i ljudmixen. Det som vissa då gör för att uppnå "absolut" mono för basfrekvenserna är att summera allt under en vald frekvens, och det är det jag inte alltid tycker låter särskilt bra när man har möjlighet att höra vad den skillnaden gör med ljudet.
Ja, naturligtvis kan man se en del av skillnadssignalen i beloppet för frekvensspektra för kanalerna i MasVis. Det man inte kan se är det relativa fasläget mellan kanalerna, varför MasVis inte alls lämpar sig för den här typen av utvärderingar.
Återigen, allt det du tar upp ovan som exempel på "stereobas" ingår i begreppet skillnadssignal. Om amplitud och/eller fasläge mellan kanalerna är olika så blir skillnadssignalen stor. Vänligen fundera ett varv till angående detta så behöver jag inte förklara det en fjärde gång.
Bara för att dagens inspelningsteknik vanligen benämns multimono så betyder det naturligtvis inte att inspelningen i stort är i mono, utan har inslag i mono som panoreras till ett ljudsceneri i stereo. Det är alltså så att t.ex. en bastrumma, elbas, elgitarr eller saxofon som spelats in med en mikrofon eller en monosignal fortfarande kan utgöra en del av den totala stereosignalen efter panorering, men oavsett så är det storleken på skillnadssignalen som avgör vad som kan betraktas som stereo.
För att kunna jämföra graden av stereo i basen med mellanregister och diskant bör man LP- respektive HP-filtrera signalerna med en brytfrekvens om 100 Hz och studera skillnaden mellan summasignal och skillnadssignal. Matlab fungerar som vanligt utmärkt här och visar att basen de facto kan anses vara "monokopplad" i ca 99 % av alla multimonoinspelningar (d.v.s. normala studioproduktioner) från de senaste decennierna. Exemplen från Pink Floyd och Kraftwerk är betydligt äldre än så och visar, precis som jag har beskrivit ovan, en hel del "stereobas".
sprudel skrev:
Käre I-or. Du har bjudit på så mycket fint på forumet så jag välkomnar dig till min enkla lya att själv få lyssna. Skaffning och förnämlig dryck ingår i paketet. Enda villkoret är att du neutraliserar dig för nocebo.
I-or skrev:sprudel skrev:
Käre I-or. Du har bjudit på så mycket fint på forumet så jag välkomnar dig till min enkla lya att själv få lyssna. Skaffning och förnämlig dryck ingår i paketet. Enda villkoret är att du neutraliserar dig för nocebo.
Tack för denna oerhört trevliga inbjudan! Om du lovar att studera alla vetenskapliga rapporter som du kommer över i ämnet så lovar jag att höra av mig nästa gång som jag befinner mig i närheten (eller egentligen vore jag dum om jag inte hörde av mig oavsett ).
För övrigt går jag alltid in i alla lyssningstest med förhoppningen att jag ska höra skillnad, men märker mycket snart om så kommer att bli fallet. Med massor av lyssning med facit i termer av blindtestresultat eller mätresultat blir man snart bra på att känna sina gränser.
I-or skrev:sprudel skrev:
Käre I-or. Du har bjudit på så mycket fint på forumet så jag välkomnar dig till min enkla lya att själv få lyssna. Skaffning och förnämlig dryck ingår i paketet. Enda villkoret är att du neutraliserar dig för nocebo.
Tack för denna oerhört trevliga inbjudan! Om du lovar att studera alla vetenskapliga rapporter som du kommer över i ämnet så lovar jag att höra av mig nästa gång som jag befinner mig i närheten (eller egentligen vore jag dum om jag inte hörde av mig oavsett ).
För övrigt går jag alltid in i alla lyssningstest med förhoppningen att jag ska höra skillnad, men märker mycket snart om så kommer att bli fallet. Med massor av lyssning med facit i termer av blindtestresultat eller mätresultat blir man snart bra på att känna sina gränser.
sprudel skrev:@KG!
Frågar du mig, eller I-or?
hifikg skrev:sprudel skrev:@KG!
Frågar du mig, eller I-or?
Ni får gärna svara båda två
Strmbrg skrev:Kan inte avgöra huruvida det är inbillning eller ej, men jag upplever att dipoler medger ganska bra hörbarhet av riktning i basen. Mina referenser här är nästen enbart "klassisk musik", eftersom det är det jag lyssnar på. Gissningsvis beror det på att en (tillräckligt) stor del av bassignalen når mig utan påverkan från rummet.
E skrev:Beklagar din trista hörselskada!hifikg skrev:sprudel skrev:@KG!
Frågar du mig, eller I-or?
Ni får gärna svara båda två
Jag kan svara för I-or :
Flim & The BB's
Michael Ruff
RAM (i någon obskyr, ostympad utgåva som jag inte har)
Mvh E*
Strmbrg skrev:Kan inte avgöra huruvida det är inbillning eller ej, men jag upplever att dipoler medger ganska bra hörbarhet av riktning i basen. Mina referenser här är nästen enbart "klassisk musik", eftersom det är det jag lyssnar på. Gissningsvis beror det på att en (tillräckligt) stor del av bassignalen når mig utan påverkan från rummet.
E skrev:hifikg skrev:sprudel skrev:@KG!
Frågar du mig, eller I-or?
Ni får gärna svara båda två
Jag kan svara för I-or :
Flim & The BB's
Michael Ruff
RAM (i någon obskyr, ostympad utgåva som jag inte har)
Mvh E*
sprudel skrev:Där har vi en del gemensamt I:or. Michael Ruff, Dick Hyman, Eiji Oue o Minnesota ingår i min lilla lista för utvärdering. Dock lyssnar jag på mycket annat, inte för ljudet utan musiken. Pink Floyd/Roger Waters, Dylan, Bowie, Genesis, Angel Olsen, Steely Dan, Billy Eilish, Daniel Norgren, Rickie Lee,
Tom Waits, Waterboys, Lana del Ray osv.
Analys av ljud sker antagligen i större omfattning när det gäller fågelläten, faktiskt. Det är kul som f-n!
hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.
goat76 skrev:hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.
Med tanke på att du skriver ganska mycket här på forumet så innebär väl det att du inte lyssnar så mycket på musik?, får jag då antaga.
I-or skrev:Om jag orkar någon gång ska jag sätta ihop en riktig brakarsamling med audiofilspår, där jag även slänger in en del audiofilbolags- och standardbolagsmaterial som är ommastrat av I-or Productions för att musiken förtjänar det. Man kan dock glömma sönderkomprimerat skräp, en toppfaktor om allra minst 18 dB får sägas vara ett krav här. Detta leder naturligtvis till att inga normala popproduktioner från de senaste 30 åren eller så kan komma i fråga.
nuffe skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.
Med tanke på att du skriver ganska mycket här på forumet så innebär väl det att du inte lyssnar så mycket på musik?, får jag då antaga.
Ahh ajaj, knockout på första slaget
I-or skrev:E skrev:hifikg skrev:Ni får gärna svara båda två
Jag kan svara för I-or :
Flim & The BB's
Michael Ruff
RAM (i någon obskyr, ostympad utgåva som jag inte har)
Mvh E*
Nä, Daft Punks Random Access Memories är ingen särskilt bra inspelning ens i den ostympade utgåvan, men här är några exempel på album ur olika genrer som faktiskt håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt:
Michael Ruff - Speaking in Melodies (Sheffield Lab)
Pat Coil - Just Ahead (Sheffield Lab)
Dick Hyman - Swing is Here (Reference Recordings)
Minnesota Orchestra / Eiji Oue - Respighi, Various Works (Reference Recordings)
Cincinnati Pops / Erich Kunzel - Round-Up (Telarc)
John O'Conor - Beethoven, Piano Sonatas Vol 2 (Telarc)
Scottish Chamber Orchestra / Mackerras - Mozart, Die Zauberflöte (Telarc)
För övrigt finns det massor av audiofil-inspelningar som i grunden är bra, men som behöver ekvaliseras mer eller mindre för en vettig klangbalans. Problemet här är att audiofilljudteknikerna vägrade ekvalisering eftersom det (felaktigt) påstods vara djävulens påfund, vilket ledde till oerhörda svårigheter med att få till både ljudsceneri och klangbalans.
Det är extremt ovanligt med inspelningar från standardbolag, vilka håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt eftersom alla olinjära processer som är inblandade alltid låter ganska illa för röster och akustiska instrument, men det finns ändå en hel del inspelningar fram till 90-talet eller så som låter någorlunda bra totalt sett. Inte sällan har man fått till några enstaka låtar hyggligt, bara för att ratta bort sig bland pryttlarna för albumet som helhet. Det är märkligt att dessa s.k. proffs inte hör att klangen ofta är totalt olika från låt till låt, vilket har stört mig ända sedan jag gick ned mig i detta träsk i 15-årsåldern.
Om jag orkar någon gång ska jag sätta ihop en riktig brakarsamling med audiofilspår, där jag även slänger in en del audiofilbolags- och standardbolagsmaterial som är ommastrat av I-or Productions för att musiken förtjänar det. Man kan dock glömma sönderkomprimerat skräp, en toppfaktor om allra minst 18 dB får sägas vara ett krav här. Detta leder naturligtvis till att inga normala popproduktioner från de senaste 30 åren eller så kan komma i fråga.
RogerGustavsson skrev:Kanske inte flera olika högtalare men något "effektrack" att koppla in vid behov.
hifikg skrev:Han får snart fart på sina Carlsson
Ted_B skrev:Skivor som jag inte gärna spelar högt på mina Pi60s lyssnar jag gärna på på mina Oa52 och tycker det låter bra
RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.
FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter...
hifikg skrev:FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter...
För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt )
BellsnWhistles skrev:RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.
Har du egen positiv erfarenhet av att det fungerar?
Jag har intill förbannelse provat att skruva (= justera i en dsp), mäta, skruva, mäta... efter olika kurvor (t.ex. olika diskopucklar vid 50-60 Hz) men aldrig fått till samma eller ens liknande sound som klassiska högtalare som brukar betecknas ha ett visst sound.
Det kan omöjligt vara så enkelt.
Jag hade ett par Cervin Vega 215-någonting hemma en period (dubbla 15" bl.a.) och jag mätte upp dem skapligt noggrannt (utomhus + inne på lyssningsplats).
Sedan eq:ade jag min pi120s + infra Y-6 till snarlik frekvenskurva och tänkte att jag skulle få samma "slam" och tryck.
Nix. Inte samma sak. Säger inte att det är sämre, snarare tvärtom, men "det där" infanns sig inte, oavsett hur jag meckade med tonkurvan.
Har gjort en liknande sak, dock inte lika noggrannt, med ett par stora JBL också med samma resultat.
Så oavsett hur de på faktiskt.se rådande vindarna blåser just nu så är jag ganska övertygad om att det är mer komplicerat än bara tonkurva (och distorsion, spridning eller hur nu ordningen var).
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter...
För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt )
Trodde att du skulle våg berömma dem lite offentligt för att göra lite reklam för de jobb som "folk lagt ner helt gratis för att få OA50 att låta bra" , OM de nu lät bra enligt dig. Jadå då blir det ingen resa, utan de får stanna i Stockholm. Jag har egentligen inte behov att åka omkring med dem, utan jag tycker folket som lägger ner tid helt gratis för att bygga nya modeller som ger glädje ute i stugorna kunde få lite beröm.... De tar inte ens betalt för det jobb som de lägger ner som "stiftelsen gör" och det tycker jag är storartat. Men vi lägger ner den här diskussion då den inte leder någonstans då vi är i olika världar som jag ser det.
adagio skrev:Hur kan man lista vad man lyssnar på?
Då skulle jag ha att göra en hel dag och ingen skulle ens orka skumma igenom det. Lyssnar på allt, utom dansband, schlager och psalmer och liknade religöst frikyrkotrams. Däremot har jag inget emot religös musik från 1300-1800-tal.
Men som sagt allt. Bara 2-kanal
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt )
Trodde att du skulle våg berömma dem lite offentligt för att göra lite reklam för de jobb som "folk lagt ner helt gratis för att få OA50 att låta bra" , OM de nu lät bra enligt dig. Jadå då blir det ingen resa, utan de får stanna i Stockholm. Jag har egentligen inte behov att åka omkring med dem, utan jag tycker folket som lägger ner tid helt gratis för att bygga nya modeller som ger glädje ute i stugorna kunde få lite beröm.... De tar inte ens betalt för det jobb som de lägger ner som "stiftelsen gör" och det tycker jag är storartat. Men vi lägger ner den här diskussion då den inte leder någonstans då vi är i olika världar som jag ser det.
Jag har inte hört OA50 på år o dar, var det mig du menade från början? En sådan inbjudan har jag missat!
Eller jo, att du vill hälsa på har jag noterat, men inte att det var en "match"
BellsnWhistles skrev:Detta vore jätteintressant, givetvis från fler än I-or, från personer som lagt ner tid och energi på att faktiskt finna juvelerna.
Nu lyssnar jag själv allt som oftast på musik för musikens skull (vilket nog de allra flesta gör) men ibland vill man ha en lista att plocka from för utvärdering och demostration.
music4ever skrev:BellsnWhistles skrev:Fast är det inte bättre att köra musik man lyssnar på som låter bra? Jag har lite svårt att se poängen att lyssna på något som jag inte gillar för utvärdering. Vad utvärderar man då? Något som man ändå inte kommer lyssna på?
music4ever skrev:
Fast är det inte bättre att köra musik man lyssnar på som låter bra? Jag har lite svårt att se poängen att lyssna på något som jag inte gillar för utvärdering. Vad utvärderar man då? Något som man ändå inte kommer lyssna på?
BellsnWhistles skrev:RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.
Har du egen positiv erfarenhet av att det fungerar?
Jag har intill förbannelse provat att skruva (= justera i en dsp), mäta, skruva, mäta... efter olika kurvor (t.ex. olika diskopucklar vid 50-60 Hz) men aldrig fått till samma eller ens liknande sound som klassiska högtalare som brukar betecknas ha ett visst sound.
Det kan omöjligt vara så enkelt.
Jag hade ett par Cervin Vega 215-någonting hemma en period (dubbla 15" bl.a.) och jag mätte upp dem skapligt noggrannt (utomhus + inne på lyssningsplats).
Sedan eq:ade jag min pi120s + infra Y-6 till snarlik frekvenskurva och tänkte att jag skulle få samma "slam" och tryck.
Nix. Inte samma sak. Säger inte att det är sämre, snarare tvärtom, men "det där" infanns sig inte, oavsett hur jag meckade med tonkurvan.
Har gjort en liknande sak, dock inte lika noggrannt, med ett par stora JBL också med samma resultat.
Så oavsett hur de på faktiskt.se rådande vindarna blåser just nu så är jag ganska övertygad om att det är mer komplicerat än bara tonkurva (och distorsion, spridning eller hur nu ordningen var).
solhaga skrev:Räkna här.
jonasp skrev:Men Bill50x, du förstår att en 8” har ca en fjärdedel av konarean hos en 15” (ungefär)? Men ja, annars är det så enkelt. Halverar du konarean behöver du dubbla slaglängden. Detta är att betrakta som en naturlag.
I-or skrev:Naturlagarna bör man alltid ha respekt för och inte försöka att hitta på egna. Det slutar sällan väl.
Morello skrev:
"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.
Morello skrev:Har du över huvud taget jämfört två olika element av olika storlek och samtidigt tillsett att parametrar så som exempelvis, nivå, distorsion, frekvensgång och riktverkan hålls konstanta?
"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.
Bill50x skrev:
Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
Bill50x skrev:Morello skrev:Har du över huvud taget jämfört två olika element av olika storlek och samtidigt tillsett att parametrar så som exempelvis, nivå, distorsion, frekvensgång och riktverkan hålls konstanta?
"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.
Nej, jag har aldrig jämfört ett litet element sida mot sida mot ett större men alla övriga parametrar konstanta. Men jag har lyssnat på "stereo's" sedan slutet på 60-talet och har haft hemma allt från Boston A40, Acustat 2+2, (hembyggda) JBL med 15" bas och ett par piezohorn, mina nuvarande Dahlqvist DQ10 och B&W 603. Massor med andra högtalare har passerat hos mig och jag har likaledes lyssnat på högtalare i butik, hemma hos vänner och på mässor förstås.
"Slam" kan visst användas, det är bara att komma överens om innebörden
För mig står "slam" för ett visst tryck utan att basen blir fet. För lyssnar man på normala, bra högtalare så blir gärna basen lite fet/rund/otydlig. Jag är medveten om att akustiken i mindre rum bidrar till "fetheten", ett par högtalare med stora element i ett större rum har all chans att låta rätt - i det avseendet.
Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
/ B
Bill50x skrev:...Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
hifikg skrev:Bill50x skrev:...Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
Invänder å det kraftfullaste. Med B2-70 har jag fått subbar som kan lira musik. Tidigare, avsevärt "häftigare" och nyare konstruktioner som jag haft har bara fungerat för film. Om de har "slam" låter jag vara osagt. "Slam" ska finnas i musiken, inte i apparaterna. Finns det i musiken så hör jag det, annars inte. Med eller utan subbarna för övrigt.
VintageHiFi skrev:hifikg skrev:Bill50x skrev:...Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
Invänder å det kraftfullaste. Med B2-70 har jag fått subbar som kan lira musik. Tidigare, avsevärt "häftigare" och nyare konstruktioner som jag haft har bara fungerat för film. Om de har "slam" låter jag vara osagt. "Slam" ska finnas i musiken, inte i apparaterna. Finns det i musiken så hör jag det, annars inte. Med eller utan subbarna för övrigt.
Fast dina B2-70 har ju 2st 8" basar & inga små 6,5" som i B2-50.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:
Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!
Knappast oavsett utan på grund av.
Bill50x skrev:Men OM man nu får ut samma ljudtryck från en 8-tummare med, säg +-2mm som en 15" med +-1 mm - ger det verkligen samma förflyttning av luft? Ett större element har ju en tunnare men större kaka framför sig mot ett mindre som har en tjockare men smalare luftspalt framför sig.
Ger det samma resultat?
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Men OM man nu får ut samma ljudtryck från en 8-tummare med, säg +-2mm som en 15" med +-1 mm - ger det verkligen samma förflyttning av luft? Ett större element har ju en tunnare men större kaka framför sig mot ett mindre som har en tjockare men smalare luftspalt framför sig.
Ger det samma resultat?
Om vi leker med tanken att det lilla baselementet verkligen förflyttar lika mycket luft som det större (vilket det inte gör i din mening ovan). Jag tror jag förstår din frågeställning. Låter det lika även om det mindre måste skicka ut ljudvågen på ett annat sätt än det stora? Antar att accelerationen måste vara annorlunda för de två elementen. Ger inte det en hörbar skillnad?
I-or skrev:sprudel skrev:Stereobas föredras här hemma jämfört med mono, punkt.
Med mono upplevs basen komma ”nerifrån”, hänger inte ihop med ljudbilden på samma sätt. Vid stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator och stereoperspektivet upplevs bättre.
Vilka inspelningar gäller detta för? Månne lyssnar herrn bara på A/B-stereoinspelningar eller multimonoinspelningar från 70-talet?
I annat fall finns det nämligen i princip aldrig någon stereobas i signalen, punkt.
Mer seriöst så har vi varit inne på det här spåret alldeles för många gånger tidigare. Fördelarna med stereobas har studerats i mängder av vetenskapliga rapporter med samma slutsats varje gång: vi hör inte stereoinformation för låga frekvenser i små rum, men den från båda kanalerna summerade frekvensgången, vilket är precis vad vi hör, kan påverkas till det bättre (eller sämre).
jonasp skrev:Och frågan är redan besvarad. Ja, med samma frekvensgång, distorsion, grupplöptid (intrinsiskt sammanlänkat med frekvensgång) så kommer den lilla basen som flyttar lika mycket luft med mer slaglängd att låta likadant som den större basen som rör sig mindre. Men i praktiken är jämförelsen mycket svår att göra som Morello m fl varit inne på.
Morello skrev:"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.
dewpo skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Stereobas föredras här hemma jämfört med mono, punkt.
Med mono upplevs basen komma ”nerifrån”, hänger inte ihop med ljudbilden på samma sätt. Vid stereo upplevs hela väggen bakom högtalarna som en basgenerator och stereoperspektivet upplevs bättre.
Vilka inspelningar gäller detta för? Månne lyssnar herrn bara på A/B-stereoinspelningar eller multimonoinspelningar från 70-talet?
I annat fall finns det nämligen i princip aldrig någon stereobas i signalen, punkt.
Mer seriöst så har vi varit inne på det här spåret alldeles för många gånger tidigare. Fördelarna med stereobas har studerats i mängder av vetenskapliga rapporter med samma slutsats varje gång: vi hör inte stereoinformation för låga frekvenser i små rum, men den från båda kanalerna summerade frekvensgången, vilket är precis vad vi hör, kan påverkas till det bättre (eller sämre).
Jag kan inte påstå att jag hör någon riktning på bastoner men på vissa inspelningar så verkar luften i rummet vibrera på ett annorlunda sätt när basen är stereo jämför med mono, jag kan inte beskriva det bättre än att det verkar vibrera i sidled på ett sätt som fattas med bara en bas Alltså på ett sätt som känns taktilt men inte hörs.
jansch skrev:dewpo skrev:I-or skrev:
Vilka inspelningar gäller detta för? Månne lyssnar herrn bara på A/B-stereoinspelningar eller multimonoinspelningar från 70-talet?
I annat fall finns det nämligen i princip aldrig någon stereobas i signalen, punkt.
Mer seriöst så har vi varit inne på det här spåret alldeles för många gånger tidigare. Fördelarna med stereobas har studerats i mängder av vetenskapliga rapporter med samma slutsats varje gång: vi hör inte stereoinformation för låga frekvenser i små rum, men den från båda kanalerna summerade frekvensgången, vilket är precis vad vi hör, kan påverkas till det bättre (eller sämre).
Jag kan inte påstå att jag hör någon riktning på bastoner men på vissa inspelningar så verkar luften i rummet vibrera på ett annorlunda sätt när basen är stereo jämför med mono, jag kan inte beskriva det bättre än att det verkar vibrera i sidled på ett sätt som fattas med bara en bas Alltså på ett sätt som känns taktilt men inte hörs.
Alltså.... låt oss reda ut detta en gång för alla.
1. Vi hör riktning rimlig bra på toner över 200 -300 Hz, helst högre upp i det hörbara frekvensbandet. Det blir allt bättre upp till sådär 2-4kHz.
2. I rum med normal efterklang är 1:a vågfront helt dominerande för att idenifiera riktning.
3. nästan ALLA instrument har transienter vid anslaget som producerar övertoner som totalt styr vår upplevese av riktning.
4. har hörseln låst riktning för en viss ljudupplevelse är det nästan omöjligt att förända riktning så länge ljudet uppfattas komma från samma ljudkälla. Detta är hur vi "hör" även om musikinstrumentets avklingning är en baston utan egentlig riktning (p g a t.ex Schröderfrekvens eller hörselns oförmåga vid låga frekvenser).
5. Den "tydlighet" i riktning som man kan uppleva i lyssningsrum är helt dominerande av första vågfront, i normala rum har vi ingen möjlighet att uppfatta riktning med hjälp av fas vid kontinuerliga toner, d v s går vi in i ett rum med en ljudkälla som låter kommer vi inte att identifierara tiktning omedelbart, då krävs det att i rör oss i rummet och det tar då många sekunder innan vi hittar ljudkällan.
Alltså, det är inte så "krångligt" eller sensationellt hur vi hör "bastoners" riktning - vi hör hlt enkelt inte bastoners riktning utan musikinstrumentets transienter och vi tror då att vi uppfattat riktning på bastoner vilket inte är sant.
Kronkan skrev:I tidigare inlägg håller jag i princip med om det Jonasp och Morello skriver.
När det gäller bas och stereo så är jag av den uppfattning att vi inte uppfattar riktning genom den låga basinformationen utan att det är övertonerna som hjälper oss med detta. I min gamla anläggning hade jag inga problem att kunna placera alla instrument i ljudbilden mellan högtalarna. Att få till detta bra fodrar ju en bra integration mellan basen och övriga delar och hygglig akustik.
Nu vill jag inte ange en exakt gräns där basen inte bär någon information om riktning. Men Jonasp skrev tidigare att 40 Hz är 8,6 meter lång vågrörelse. Vårt avstånd mellan våra öron är där för kort för att kunna höra riktning på så låga frekvenser. Elefanter kan detta. Därför kommunicerar de genom låga bastoner som rovdjuren inte kan riktningsbestämma.
Man för också skilja på stereo och två högtalare. Det är nog mestadels bättre av akustiska skäl att använda två snubbar än en.
Men vid vilka frekvenser kan vi hörs riktning genom stereo?
Solveit skrev:Så 161 stycken har tittat 5858 gånger.
Verkar som vi vill ha bekräftat något.
Solveit skrev:Så 161 stycken har tittat 5858 gånger.
Verkar som vi vill ha bekräftat något.
hifikg skrev:VEM hade kunnat ana det!? Tur att det görs seriösa undersökningar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster