Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-kanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gammal är du ? Hur se återväxten på forumet för riktig Hifi i 2-kanal, år vi utdöende ?

Omröstningen slutade 2023-09-15 22:15

18-30år
2
1%
31-40 år
27
15%
41-50år
43
25%
51-60år
53
30%
61-70år
41
23%
71-80år
8
5%
81-90år
1
1%

Antal röster : 175

Användarvisningsbild
distad

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-08 11:13

adagio skrev:Hur kan man lista vad man lyssnar på?
Då skulle jag ha att göra en hel dag och ingen skulle ens orka skumma igenom det. Lyssnar på allt, utom dansband, schlager och psalmer och liknade religöst frikyrkotrams. Däremot har jag inget emot religös musik från 1300-1800-tal.
Men som sagt allt. Bara 2-kanal

Lyssnar man bara på välinspelad musik så orkar man kanske det, det borde ju inte bli så mycket musik då det mesta inte låter 100% bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-08 11:56

I Apples Musik får man listor på "senast spelade", sådana skulle man kunna spara om man vore kalenderbitare :)
När jag väntar besök brukar jag göra en preliminär spellista, t ex "Påsken 2016", eller "FBK", mest för att slippa sitta o fippla med fjärrkontroller o dylikt under pågående lyssning. Fast i praktiken blir det ändå bara en del av listan som blir spelad, sedan drar diskussionen o förslagen i väg åt olika håll o det kan bli helt annan musik än planerat som avlyssnas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-08 12:39

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt ;) )

Trodde att du skulle våg berömma dem lite offentligt för att göra lite reklam för de jobb som "folk lagt ner helt gratis för att få OA50 att låta bra" , OM de nu lät bra enligt dig. Jadå då blir det ingen resa, utan de får stanna i Stockholm. :( Jag har egentligen inte behov att åka omkring med dem, utan jag tycker folket som lägger ner tid helt gratis för att bygga nya modeller som ger glädje ute i stugorna kunde få lite beröm.... De tar inte ens betalt för det jobb som de lägger ner :o som "stiftelsen gör" och det tycker jag är storartat. :) Men vi lägger ner den här diskussion då den inte leder någonstans då vi är i olika världar som jag ser det.

Jag har inte hört OA50 på år o dar, var det mig du menade från början? En sådan inbjudan har jag missat!
Eller jo, att du vill hälsa på har jag noterat, men inte att det var en "match" :)

Ja det var det, men mina kommer ju inte vara original (de låter ju inte så bra) utan ett verk av Jesus som en del kallar dem i Trollhättan :twisted: som Stig där uppe kanske är upprörd över ? Eller ? Och har du missat det så läser du inte dina PM.

Det var egentligen två olika resor då jag skulle ha hälsat på nu, men bensinpriserna stoppar mig. Och min kompis Micke (Carlsson ägare) ville ju också höra ljudet hos dig. Jag har lovordat det till en del som jag vet att du skulle släppa in i källaren. Men de besöker ju inte dig och går miste om en upplevelse som är bättre än diverse mässor... :roll:

Och resa med OA50.SB ? kommer inte att ske förrän nästa år då filter kittet inte är klart ännu på ett tag misstänker.... :? Sedan ska filtret granskas av mina "två experter" så får vi se vad det landar, för jag har sagt att jag ska ha Sveriges bästa OA50. Så hur filter utvecklas står skrivet i tjärnorna, det kanske blir en egen låda 8O Och intern kablagets måste ju ses över, mycket viktigt... :D Blev avråd häromdagen att använda Jorma :mrgreen: Med tiden ska de vara Sveriges snyggaste också, men det är långt till dess för de kommer bli lika dyrt som hela projektet med nya element och filter. Som du förstår så har jag en stark tro på dessa dissade OA50 som "alla" dissat genom alla år, :roll: nu kommer det ske en förändring på det :!: Och helt plötsligt så kommer de bli en efterfrågan på dem och inte bara OA52 och OA51. Sedan att de inte når upp till OA52.2 och N och OA51N är jag medveten om, men de kommer ligga strax under och många kommer tycka att de låter bra och det blir ju lite billigare med att fixa till ett par OA50 med SB elemnet. = det kommer finnas en marknad för dem också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-08 12:55

Det jag missat var bara att det skulle vara någon form av "match" men vill du se det så så får du göra det :)
Jag tror inte att jag någonsin dissat OA50 (eller någon annan Carlsson-högtalare, kanske ingen högtalare alls), men har glömt hur de låter. Lyssnade någon enstaka gång hos någon handlare i Stockholm innan jag fick höra OA52 i KAK-huset. Så det närmar sig 40 år sedan nu. Och dina OA50 lär ju ändå vara ett helt annat djur än det som visades upp då.

När mina OD11 var nyanlända ställde jag dem så varken de eller OA52 syntes och lät polaren lyssna. Första intrycket var att OD11 lät bättre (!) inte dåligt för pluttisarna, så ett par fräscha 50-or kan nog låt fint de också. Jag behöver minst tre decenniers intensiv lyssning. Först på den ena, sen på den andra och slutligen tre decennier med båda, innan jag uttalar mig tvärsäkert. Allt annat vore förhastade slutsatser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-08 13:00

O nu har jag läst mailet igen och där står inget om någon "match" bara att du vill få dem godkända, som om jag vore någon auktoritet på området, ha ha. Jag kan godkänna dem blint redan här och nu!
Mailet hade f ö en rubrik som inte alls handlade om högtalare, så det är läst men inte kommenterat. Min grotta finns där den finns så vill du hälsa på så är du välkommen. Skaffar du en egen grotta hälsar jag gärna på, men räkna inte med att mina OA52 utsätts för riskabla transporter :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-08 15:16

Du har Pm.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-10-09 02:02

BellsnWhistles skrev:Detta vore jätteintressant, givetvis från fler än I-or, från personer som lagt ner tid och energi på att faktiskt finna juvelerna.
Nu lyssnar jag själv allt som oftast på musik för musikens skull (vilket nog de allra flesta gör) men ibland vill man ha en lista att plocka from för utvärdering och demostration.

Fast är det inte bättre att köra musik man lyssnar på som låter bra? Jag har lite svårt att se poängen att lyssna på något som jag inte gillar för utvärdering. Vad utvärderar man då? Något som man ändå inte kommer lyssna på?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-09 02:10

music4ever skrev:
BellsnWhistles skrev:Fast är det inte bättre att köra musik man lyssnar på som låter bra? Jag har lite svårt att se poängen att lyssna på något som jag inte gillar för utvärdering. Vad utvärderar man då? Något som man ändå inte kommer lyssna på?

+1.
Det är ju musiken man tycker om som ska låta bra, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-10-10 08:18

music4ever skrev:
Fast är det inte bättre att köra musik man lyssnar på som låter bra? Jag har lite svårt att se poängen att lyssna på något som jag inte gillar för utvärdering. Vad utvärderar man då? Något som man ändå inte kommer lyssna på?

Ja, varför måste man höra på en stråkkvartett vid 'kritiskt' lyssnande om man aldrig hör på det annars. Eller vad det nu kan vara som är godkänt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-10 10:15

Ibland kan någon komma med en request på något som ligger utanför det man själv lyssnar på till vardags. Av den anledningen har jag en del "skräp" på mina hårddiskar, men med tillgång till streaming har det blivit mindre viktigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-10 11:26

BellsnWhistles skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.

Har du egen positiv erfarenhet av att det fungerar?
Jag har intill förbannelse provat att skruva (= justera i en dsp), mäta, skruva, mäta... efter olika kurvor (t.ex. olika diskopucklar vid 50-60 Hz) men aldrig fått till samma eller ens liknande sound som klassiska högtalare som brukar betecknas ha ett visst sound.

Det kan omöjligt vara så enkelt.

Jag hade ett par Cervin Vega 215-någonting hemma en period (dubbla 15" bl.a.) och jag mätte upp dem skapligt noggrannt (utomhus + inne på lyssningsplats).
Sedan eq:ade jag min pi120s + infra Y-6 till snarlik frekvenskurva och tänkte att jag skulle få samma "slam" och tryck.
Nix. Inte samma sak. Säger inte att det är sämre, snarare tvärtom, men "det där" infanns sig inte, oavsett hur jag meckade med tonkurvan.

Har gjort en liknande sak, dock inte lika noggrannt, med ett par stora JBL också med samma resultat.

Så oavsett hur de på faktiskt.se rådande vindarna blåser just nu så är jag ganska övertygad om att det är mer komplicerat än bara tonkurva (och distorsion, spridning eller hur nu ordningen var).

Fast ingenting av det du kom fram till ovan säger egentligen någonting annat än att det är frekvensgång, spridning och distorsion som räknas. Distorsionen är betydligt lägre i den övre basen med Cerwin-Vega 215 än med pi120s och sannolikheten för extra upplevd slagkraft därigenom högre. För övrigt har frekvensgången för Cerwin-Vegas högtalare alltid varit speciellt anpassad för slagkraft, vilket Soundstages mätningar av CLS-215 visar: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/cerwin_vega_cls-215/ (efterföljaren XLS-215 har med stor sannolikhet en snarlik frekvensgång). Gene Czerwinski visste vad han gjorde.

Notera gärna den närmast rekordartat låga distorsionen 70-200 Hz om ca 1 % vid motsvarande 105 dB på 1 m och notera även den närmast icke-existerande effektkompressionen, där man t.o.m. har varit tvungen att höja nivån med 5 dB för att se några skillnader. 8O

CLS/XLS-215 har vad gäller slagkraftsparametrar mer gemensamt med PA-system än med HiFi-högtalare och här hänger pi120s definitivt inte med alls även om man kompletterar med Infra Y-6.

(Det finns dessutom en del som talar för att dopplerdistorsion (vilken inte ingår i THD-måttet) ytterligare kan påverka utfallet och eftersom denna distorsion är omvänt proportionell mot membranarean är det lätt att förstå att dubbla 15"-element har en ordentlig fördel här...)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-10 16:32

En rent teoretisk frågeställning:

Om man har ett 15" element som rör sig +-1 mm och ett element med halva konarean som rör sig +-2 mm - vad skulle då skillnaden bli/vara? Det brukar ju talas om att långslagiga mindre element "pumpar lika mycket luft" som större - men är det verkligen så?

/ B

PS Nu börjar det bli ganska OT, egen tråd kanske?

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-10 17:30

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-10 23:17

solhaga skrev:Räkna här.

Jovisst kan man räkna. Men nu var det en teoretisk betraktelse.

Men OM man nu får ut samma ljudtryck från en 8-tummare med, säg +-2mm som en 15" med +-1 mm - ger det verkligen samma förflyttning av luft? Ett större element har ju en tunnare men större kaka framför sig mot ett mindre som har en tjockare men smalare luftspalt framför sig.

Ger det samma resultat?

/ B

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-11 00:17

8" ger motsvarande SPL vid 3,5 mm som en 15" vid 1 mm, så svaret är nej oaktat den teoretiska betraktelsen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-11 06:02

Men Bill50x, du förstår att en 8” har ca en fjärdedel av konarean hos en 15” (ungefär)? Men ja, annars är det så enkelt. Halverar du konarean behöver du dubbla slaglängden. Detta är att betrakta som en naturlag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-11 11:57

jonasp skrev:Men Bill50x, du förstår att en 8” har ca en fjärdedel av konarean hos en 15” (ungefär)? Men ja, annars är det så enkelt. Halverar du konarean behöver du dubbla slaglängden. Detta är att betrakta som en naturlag.

Jo, så mycket har jag förstått. Men ger det samma lyssningsmässiga intryck? Upplever jag en bastrumma (tex från vaktväxlingen vid Slottet i Stockholm) på samma sätt med en 15" jmf m en 8" (om den senare har slaglängden)?

Att låta en 5,5" pumpa så man blir åksjuk bara att titta på den, ger det samma SLAM som en 24" som knappt rör sig för att åstadkomma samma ljudtryck?

Min erfarenhet är att små element med stor slaglängd mycket väl kan erbjuda hyffsat ljudtryck och gå djupt ner i frekvens men att det ändå inte låter lika övertygande vid lyssning, oaktat naturlagar.

/ B

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-11 13:31

Naturlagarna bör man alltid ha respekt för och inte försöka att hitta på egna. Det slutar sällan väl. 8)

Nu har förstås i bortåt 99 fall av 100 15"-elementet betydligt större linjär luftpumpningskapacitet än 8"-elementet och dessutom betydligt högre verkningsgrad, vilket nog utgör nästan hela förklaringen här. 15"-elementet spelar alltså vid ordentligt pådrag både renare och med mer tryck. Inte ens de bästa 8"-elementen är nära att kunna konkurrera med ett halvtaffligt 15"-element här.

Som jag var inne på ovan finns det dock faktiskt en egenskap som gynnar stora membranareor och det är den lägre vibrationshastigheten, vilken leder till lägre dopplerdistorsion. Dopplerdistorsion är av FM-typ och syns därför inte i normala mätningar av harmonisk distorsion. Hörbarheten av dopplerdistorsion har länge varit omtvistad, men det finns en del som talar för att den faktiskt kan ställa till det ordentligt speciellt i tvåvägskonstruktioner:

https://www.stereophile.com/content/red-shift-doppler-distortion-loudspeakers-keith-howard-returns-diaural

Ytterligare ett argument för varför det är vettigt med trevägshögtalare, alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-11 15:38

I-or skrev:Naturlagarna bör man alltid ha respekt för och inte försöka att hitta på egna. Det slutar sällan väl. 8)

Nej, naturlagarna ska man inte slåss med :-)

Men när man bedömer prametrar på produkter och dess prestanda så är givetvis dessa parametrar i enlighet med naturlagarna. Men har vi bedömt efter ALLA parametrar?

Tex ett stort element vs ett litet, tex att röra sig +/- 1 mm jmf med +/- 5 mm? Är det verkligen samma sak? Har man beaktat tröghetsmoment tex?

Varför jag tjatar om detta är just för att jag bedömer att det låter olika mellan små och stora baselement oaktat deras uppmätta frekvensgång och SPL. Det KAN vara så enkelt att olika stora baselement kräver olika drivning (=förstärkare) för att komma till sin rätt. Vad vet jag?

*Den där smällen i bröstkorgen kommer aldrig från ett litet element*

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-11 15:43

Har du över huvud taget jämfört två olika element av olika storlek och samtidigt tillsett att parametrar så som exempelvis, nivå, distorsion, frekvensgång och riktverkan hålls konstanta?

"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2022-10-11 21:03

Morello skrev:
"Slam" är ett odefinierat begrepp som inte bör/skall användas i diskursen; låt oss förpassa det till runda arkivet en gång för alla. En gemensam, adekvat och entydig begreppsapparat är helt nödvändig.

Jag tolkar "slam" som en taktil upplevelse i den fysiologiska dimensionen. Thorax resonans vid lägre frekvenser (40 - 70 Hz), upplevs ibland som ngt positivt beroende på kontexten, men är skild från "slam" upplevelsen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-11 21:57

Morello skrev:Har du över huvud taget jämfört två olika element av olika storlek och samtidigt tillsett att parametrar så som exempelvis, nivå, distorsion, frekvensgång och riktverkan hålls konstanta?

Nej, jag har aldrig jämfört ett litet element sida mot sida mot ett större men alla övriga parametrar konstanta. Men jag har lyssnat på "stereo's" sedan slutet på 60-talet och har haft hemma allt från Boston A40, Acustat 2+2, (hembyggda) JBL med 15" bas och ett par piezohorn, mina nuvarande Dahlqvist DQ10 och B&W 603. Massor med andra högtalare har passerat hos mig och jag har likaledes lyssnat på högtalare i butik, hemma hos vänner och på mässor förstås.
"Slam" kan visst användas, det är bara att komma överens om innebörden :)

För mig står "slam" för ett visst tryck utan att basen blir fet. För lyssnar man på normala, bra högtalare så blir gärna basen lite fet/rund/otydlig. Jag är medveten om att akustiken i mindre rum bidrar till "fetheten", ett par högtalare med stora element i ett större rum har all chans att låta rätt - i det avseendet.

Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-10-11 22:09

Bill50x skrev:
Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!

Knappast oavsett utan på grund av.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-11 22:20

Bill50x skrev:
Morello skrev:Har du över huvud taget jämfört två olika element av olika storlek och samtidigt tillsett att parametrar så som exempelvis, nivå, distorsion, frekvensgång och riktverkan hålls konstanta?

Nej, jag har aldrig jämfört ett litet element sida mot sida mot ett större men alla övriga parametrar konstanta. Men jag har lyssnat på "stereo's" sedan slutet på 60-talet och har haft hemma allt från Boston A40, Acustat 2+2, (hembyggda) JBL med 15" bas och ett par piezohorn, mina nuvarande Dahlqvist DQ10 och B&W 603. Massor med andra högtalare har passerat hos mig och jag har likaledes lyssnat på högtalare i butik, hemma hos vänner och på mässor förstås.
"Slam" kan visst användas, det är bara att komma överens om innebörden :)

För mig står "slam" för ett visst tryck utan att basen blir fet. För lyssnar man på normala, bra högtalare så blir gärna basen lite fet/rund/otydlig. Jag är medveten om att akustiken i mindre rum bidrar till "fetheten", ett par högtalare med stora element i ett större rum har all chans att låta rätt - i det avseendet.

/ B

Det heter negativ (eller regulativ) återkoppling på svenska. Om du syftar på "ACE-basarna", så var de nog inte återkopplade, men drevs med negativ utgångsimpedans.
Även ett relativt långslagigt 6,5"-element har tämligen begränsat volymetriskt flöde och kan helt enkelt inte jämföras ens med ett ifråga om slaglängd mediokert 12-15"-element.

"Fet", ifråga om bas, är också ett begrep utan entydig definition.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-11 22:32

Bill50x skrev:...Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!

Invänder å det kraftfullaste. Med B2-70 har jag fått subbar som kan lira musik. Tidigare, avsevärt "häftigare" och nyare konstruktioner som jag haft har bara fungerat för film. Om de har "slam" låter jag vara osagt. "Slam" ska finnas i musiken, inte i apparaterna. Finns det i musiken så hör jag det, annars inte. Med eller utan subbarna för övrigt.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-10-11 22:39

hifikg skrev:
Bill50x skrev:...Men en 6,5 tums bas som subwoofer med negativ feedback (heter det så?) som tex Audio Pro's första skapelser låter ju bara för bedrövligt. Där saknas det "slam" - oavsett ljudtyryck och frekvensgång!

Invänder å det kraftfullaste. Med B2-70 har jag fått subbar som kan lira musik. Tidigare, avsevärt "häftigare" och nyare konstruktioner som jag haft har bara fungerat för film. Om de har "slam" låter jag vara osagt. "Slam" ska finnas i musiken, inte i apparaterna. Finns det i musiken så hör jag det, annars inte. Med eller utan subbarna för övrigt.

Fast dina B2-70 har ju 2st 8" basar & inga små 6,5" som i B2-50. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-11 22:45

VintageHiFi skrev:
hifikg skrev:

Fast dina B2-70 har ju 2st 8" basar & inga små 6,5" som i B2-50. :)

Jaha... där ser man. Sådant har jag ingen koll på. Å andra sidan var det B2-50 jag försökte hitta, men snubblade på två B2-70. Så kan det gå.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-12 00:11

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Knappast oavsett utan på grund av.

Exakt, det torde vara väl bekant för alla som har erfarenhet av B2-50 att det är just luftpumpningskapaciteten som är alldeles för låg p.g.a. små element. Låg undre gränsfrekvens och låg distorsion men även alldeles för låga maximala ljudtrycksnivåer. Dessutom med en konstant frifältsfrekvensgång som inte är rumsanpassad, vilket leder till en överbetoning av lågbasen och därmed den typiskt "långsamma" återgivningen som ger själva motsatsen till perceptuell slagkraft.

Detta exempel visar alltså precis motsatsen till det som Bill50x försöker förmedla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-13 18:55

Bill50x skrev:Men OM man nu får ut samma ljudtryck från en 8-tummare med, säg +-2mm som en 15" med +-1 mm - ger det verkligen samma förflyttning av luft? Ett större element har ju en tunnare men större kaka framför sig mot ett mindre som har en tjockare men smalare luftspalt framför sig.

Ger det samma resultat?

/ B

Om vi leker med tanken att det lilla baselementet verkligen förflyttar lika mycket luft som det större (vilket det inte gör i din mening ovan). Jag tror jag förstår din frågeställning. Låter det lika även om det mindre måste skicka ut ljudvågen på ett annat sätt än det stora? Antar att accelerationen måste vara annorlunda för de två elementen. Ger inte det en hörbar skillnad?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-10-13 21:19

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Men OM man nu får ut samma ljudtryck från en 8-tummare med, säg +-2mm som en 15" med +-1 mm - ger det verkligen samma förflyttning av luft? Ett större element har ju en tunnare men större kaka framför sig mot ett mindre som har en tjockare men smalare luftspalt framför sig.

Ger det samma resultat?

Om vi leker med tanken att det lilla baselementet verkligen förflyttar lika mycket luft som det större (vilket det inte gör i din mening ovan). Jag tror jag förstår din frågeställning. Låter det lika även om det mindre måste skicka ut ljudvågen på ett annat sätt än det stora? Antar att accelerationen måste vara annorlunda för de två elementen. Ger inte det en hörbar skillnad?

Precis. Spridningsmönstret bör bli olika beroende på om det är en tunn storkaka av luft som flyttas jmf med en liten smal och tjock pelare från ett mindre element. Och kanske också graden av "slam" (f'låt Morello :-)).

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi