Jag har väldigt sällan ägt högtalare som ger möjlighet till anslutning av dubbla högtalarkablar och de gånger det har hänt så har jag, för att jag hört eller läst någonstans att det är att föredra, anslutit kabeln till diskantens plus och minus.
Nu har jag en ohemul mängd kabel och en ny högtalare jag köpt alldeles för billigt att testa och frågan dyker upp: Tjänar jag något på att dra två längder identisk kabel till varje högtalare istället för en enda? Jag ska knappast ladda på med kilowatt i effekt så vinsten med ökad kabelarea tänker jag är onödig (3m-längder av 2.5mm2 Supra Classic) men kan ju finnas andra fördelar jag helt enkelt inte begriper?
Bi-amping sen.. Varianter där man har två 10" i basen och sedan en komplett 3-vägare ovanför så kan det ju kanske vara befogat med mycket effekt men i en liten 2-vägare som är mitt aktuella fall? Behöver verkligen ett diskantelement ett dedikerat slutsteg?
Slutligen detta med att ansluta terminalerna för diskantelementet eller basen (om man inte bi-wirar). De flesta bilder man ser, det jag läst eller hört, allt säger att man ska ansluta till diskantelementet och länka till boomern. Varför? Skulle man ta skillnaden i ett blindtest?
Ni som har bi-wiringterminaler: Hur gör ni?