Bi-wiring och bi-amping...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Bi-wiring och bi-amping...

Inläggav JanneX » 2024-09-13 16:39

Jag har väldigt sällan ägt högtalare som ger möjlighet till anslutning av dubbla högtalarkablar och de gånger det har hänt så har jag, för att jag hört eller läst någonstans att det är att föredra, anslutit kabeln till diskantens plus och minus.
Nu har jag en ohemul mängd kabel och en ny högtalare jag köpt alldeles för billigt att testa och frågan dyker upp: Tjänar jag något på att dra två längder identisk kabel till varje högtalare istället för en enda? Jag ska knappast ladda på med kilowatt i effekt så vinsten med ökad kabelarea tänker jag är onödig (3m-längder av 2.5mm2 Supra Classic) men kan ju finnas andra fördelar jag helt enkelt inte begriper?
Bi-amping sen.. Varianter där man har två 10" i basen och sedan en komplett 3-vägare ovanför så kan det ju kanske vara befogat med mycket effekt men i en liten 2-vägare som är mitt aktuella fall? Behöver verkligen ett diskantelement ett dedikerat slutsteg?
Slutligen detta med att ansluta terminalerna för diskantelementet eller basen (om man inte bi-wirar). De flesta bilder man ser, det jag läst eller hört, allt säger att man ska ansluta till diskantelementet och länka till boomern. Varför? Skulle man ta skillnaden i ett blindtest?
Ni som har bi-wiringterminaler: Hur gör ni?
Bilagor
_20240913_153133.JPG
_20240913_153133.JPG (717.48 KiB) Visad 2118 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bi-wiring och bi-amping...

Inläggav Bill50x » 2024-09-13 17:57

Det finns ju de som hävdar att man kopplar minuskabeln till baselementet och pluskabeln till diskanten (med blecken mellan dessa kvar, givetvis). Och det ska då givetvis ge ett "bättre" ljud.

Om man kör separata kablar till bas resp diskant påverkar det filtret genom att du adderar kabelns resistans x 2 till filtret. Eftersom tillverkaren inte vet din kabellängd kan denne inte beräkna filtret efter detta och förmodligen får du ett (annorlunda men) sämre ljud med dubbla kablar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch

Inläggav jansch » 2024-09-13 22:02

Bi-wirings fördelar är en typisk audiofilmyt.

JAG ANSER att den säkraste/bästa lösningen för passiva högtalare är att köra en kabel och helst löda ihop bas/diskantterminaler istället för bleck.

Högtalarkablar är ingen raketforskning, t o m de sämsta "audiofilkablarna" är ofta acceptabla, trots att dom är mycket sämre än t.ex 2,5mm2 Biltema-kabel, så länge dom är några meter. Allt under 4-5 meter är bekymmerslöst.
Det finns dock ingen anledning att ha onödigt långa kablar i standardlängder, bättre att anpassa dom till "möbleringen". (Så blir det lättare att dammsuga oxå......)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-13 22:58

Testa å se om du hör skillnad.
Om inte?
Kör på de enklaste alternativet.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-09-13 23:27

Snygga till rummet akustiskt och köra DSP på det som inte är analogt (eller och) göra vida större skillnad än att kludda med biwring eller ens biamping.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-13 23:39

Bi amping m ett rörsteg på toppen å ett strömstarkt steg t basen is da shit.
DSP på det så e du hemma.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-09-14 09:37

Har nu testat lite olika sätt att ansluta och inte är det stora grejer det handlar om.. Att skifta mellan bas eller diskantkontakterna kunde jag inte märka någon skillnad på direkt. Däremot att ansluta efter Bill50x förslag med minus till basen och plus till diskanten kändes som att det lugnade ner det lite men kan ju vara placebo när man just läst att det ska vara bättre. Däremot var det en skillnad till det bättre jag inte kan blunda för när jag skalade fram 5cm kabel och drog kabel igenom båda anslutningarna istället för att använda de medföljande blecken. Det hjälpte en liten vasshet i övre mellanregistret och blev allmänt lite renare och lite lugnare på samma gång.
Idag blir det att testa bi-wiring och då min receiver (Yamaha RX-670 Aventage) tillåter bi-amping av frontar testar jag nog även det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-14 11:57

Jag vill inflika att alla upplevda skillnader ovan är placebo eller har andra orsaker än kabel-/bleckinverkan. Förutsatt att blecken inte sitter uppenbart löst, vilket jag utgår ifrån var fallet här, så kommer hörbarheten från inverkan av dessa att vara identiskt lika med noll. Det krävs i sammanhanget mycket stora resistansskillnader om tiotals mΩ eller att man tar bort tjocka oxidskikt på kontaktytorna för att man ens teoretiskt ska kunna uppnå hörbarhet. I praktiken, utan möjlighet till A/B-test, krävs långt större ingrepp än så.

Dessutom ger separata kablar till LP- och HP-filtergrenarna inte en fördubblad resistans, då kablarna är parallellkopplade (om man ser högtalaren som en enhet). Alla någorlunda rimliga kablar har betydligt lägre impedanspåverkan än vad som krävs för att de ska vara transparenta ljudmässigt och man tillför naturligtvis ingenting genom att koppla systemet med dubbla uppsättningar.

Fördelarna med bi-wiring är precis som jansch skriver ovan en audiofilmyt. Bi-amping kan dock vara användbart i vissa fall även om det typiskt mest fördyrar systemet.

Några inlägg från en tidigare högtalarkabeldiskussion som kanske kan vara av intresse finner man här:

viewtopic.php?p=2241961#p2241961

viewtopic.php?p=2241859#p2241859

viewtopic.php?p=2242507#p2242507

viewtopic.php?p=2242548#p2242548

viewtopic.php?p=2242569#p2242569 (OBS! Det klart viktigaste inlägget)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-09-14 12:50

+1 på I-ors inlägg.
I stort sett vilken kopplingstråd/kabel som helst kommer ge fullgod ledningsförmåga såvidare man inte sysslar med ytterligheter som onödigt långa längder tex.
Även längder på säg 10-15m kommer ha avsevärt mindre inverkan än en ogynnsam placering av högtalaren tex.
Kan förstå att man har lite tjusiga kablar för det estetiska men inte tekniskt.

HiFi-branschen är översvämmad med kabelfjolleri.

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-09-16 15:33

Jag vet att I-or kan rätt mycket mer än jag om detta (och gissningsvis mer än detta) men jag har labbat på. Jag tycker mig dock fortfarande ha upplevt en liten men ändock förbättring när jag ersatte byglarna med kabel.
Igår testade jag bi-wiring och bi-amping. Just bi-wiring ( 4st 2-meterslängder av identisk 2,5mm2 ofc kabel från Proson) var oförskämt likt att ha en ensam kabel skalad 4cm och trädd genom både basens och diskantens anslutning (Supra Classic 2,5mm2 i 2.5m-längd). Om något så kändes återgivningen lite svårare att slappna av till vid bi-wiring.
Med bi-amping så hände dock något. Högtalarna testet genomförs på (Magnat Quantum 723) har sina största styrkor i stor och fristående ljudbild, för priset extremt bra detaljering och för storleken (2-vägare med 7" boomer och 3" diskant) bra dynamik. De kan dock kännas väl livliga i övre mellanregistret för min smak. Bi-amping gav ännu mer av det som högtalarna gör bra. Ännu mer dynamik. Kanske något bättre stadga men också en känsla av att högtalarna vill springa ifrån sig själva och man lyssnar på helspänn. Ett snabbt byte tillbaka till en enkel kabel men alltså utan byglar och det gick att börja andas igen. Luta sig tillbaka och lyssna där man vid bi-amping istället lutade sig framåt.. Jag fortsätter med en enkel kabel.
Lite eftertanke ger att skillnaderna mellan de olika sätten att ansluta högtalarna ganska väl motsvarar de skillnader jag förväntade mig skulle uppstå. Alltså låter de olika sätten förmodligen precis likadant. Placebo är dock inte bara bedrägligt. Få utom jag själv lyssnar till mitt system och tycker jag att det låter bättre, ja... Då låter det ju bättre. I alla fall subjektivt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-16 16:20

I-or skrev:Jag vill inflika att alla upplevda skillnader ovan är placebo eller har andra orsaker än kabel-/bleckinverkan.

En skillnad kan bero på att man skrapar av oxid när man rycker ut kontakter för att testa olika kombinationer. Annars är väl en smart idé, som någon skrev, att helt enkelt skala av kabeln tillräckligt långt så den räcker mellan bas och diskantanslutningarna. Något som jag själv tänker prova f.ö.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-09-16 16:53

Här finns en artikel, som först publicerades i Musik och Ljudteknik, sedan översatt till engelska:
https://user.faktiskt.io/paa/Artiklar/biwire.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-16 17:07

Bill50x skrev:
I-or skrev:Jag vill inflika att alla upplevda skillnader ovan är placebo eller har andra orsaker än kabel-/bleckinverkan.

En skillnad kan bero på att man skrapar av oxid när man rycker ut kontakter för att testa olika kombinationer. Annars är väl en smart idé, som någon skrev, att helt enkelt skala av kabeln tillräckligt långt så den räcker mellan bas och diskantanslutningarna. Något som jag själv tänker prova f.ö.

/ B

Teoretiskt sett ja (vilket även framgår i mitt förra inlägg), men denna förklaring ser jag som högst osannolik, då jag har utrett specifikt denna fråga när det gäller kontaktproblem för mobiltelefonhögtalare (som inte klarar de höga temperaturerna under reflowprocessen och därför eftermonteras med kontakteringen hanterad via fjäderkontakter).

Hörbarhet kräver mycket tjocka oxidskikt, vilket sällan är fallet i praktiken och bilden ovan tyder inte heller på detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi