Moderator: Redaktörer
Jag placerade dem därför ca 60cm upp, i öronhöjd,...
PerWaestberg skrev:PeterS jag citerar mig själv.Jag placerade dem därför ca 60cm upp, i öronhöjd,...
Det var lite illa formulerat av mig. Ett nytt försök. Högtalarna placerade jag på 60cm höga basmoduler (ej inkopplade). Detta medförde att diskanthögtalaren hamnade ungefärligen i öronhöjd, när jag sitter bekvämt nedsjunken i sweet spot.
Bättre så?
boom, du tror inte det faktum att jag har ett helt nytt filter kan ha spelat in för betydelsen på resultatet, i kombination med höjdförändringen.
PerWaestberg skrev:PeterS jag citerar mig själv.Jag placerade dem därför ca 60cm upp, i öronhöjd,...
Det var lite illa formulerat av mig. Ett nytt försök. Högtalarna placerade jag på 60cm höga basmoduler (ej inkopplade). Detta medförde att diskanthögtalaren hamnade ungefärligen i öronhöjd, när jag sitter bekvämt nedsjunken i sweet spot.
Bättre så?
boom, du tror inte det faktum att jag har ett helt nytt filter kan ha spelat in för betydelsen på resultatet, i kombination med höjdförändringen.
Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det behövs en ännu större spole på basen än vad jag har använt hitintills. Embarassed
Nu har jag provar ett filter med 1.4mH till basen och det låter bäst hitintills, klar mer värme.
Men jag envisas fortfarande med att det behövs ett lyft i diskanten för att inte luftigheten skall försvinna.
Mvh Åke
Den börjar stiga från ca 5000-6000Hz och uppåt on-axis.
Jag har mina högtalare ganska mycket invinklade.
Lägger jag frekvensen ganska rakt on-axis, så dör liksom diskanten, hur jag än vrider på högtalarna.
Mvh Åke
PerWaestberg skrev:R1T
Du har skrivit följande i tidigare inlägg;Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det behövs en ännu större spole på basen än vad jag har använt hitintills. Embarassed
Nu har jag provar ett filter med 1.4mH till basen och det låter bäst hitintills, klar mer värme.
Men jag envisas fortfarande med att det behövs ett lyft i diskanten för att inte luftigheten skall försvinna.
Mvh Åke
Den börjar stiga från ca 5000-6000Hz och uppåt on-axis.
Jag har mina högtalare ganska mycket invinklade.
Lägger jag frekvensen ganska rakt on-axis, så dör liksom diskanten, hur jag än vrider på högtalarna.
Mvh Åke
Hur går det med nya filtret? Du skrev att du snart skulle vara klar med det.
Angående den sistnämnda citatdelen att diskanten dör vid rakt on axis.
Har du testat utförandet med högtalarplacering enligt PeterS beskrivning ovan?
Kan bara säga att jag fortfarande är helt lyrisk över hur högtalarna numera målar upp en tredimensionell ljudbild mellan högtalarna. Diskanten som jag vid lägre placerade högtalare också upplevde som något svag, fick en helt annan dimension vid placering av högtalarna enligt PeterS beskrivning, då som sagt de öppnade upp ljudet med en ljudbild som jag då aldrig tidigare aldrig har hört maken till. Testa också med lite olika ljudvolym, vilket som alltid också påverkar hur högtalarna öppnar upp ljudet, vad jag har har upplevt i alla fall. I övrigt så har jag ingen dämpning bakom, eller någon annanstans omkring högtalarna, kanske har det också en positiv inverkan på min upplevelse, med reflexer? Högtalarna är invinklade så att jag knappt ser yttersidorna, men inte ovansidorna.
Så filterutförandet med en diskant som dör, kanske trots allt är ett utförande värd att testa?
PerWaestberg skrev:Trevligt, njut du för snart är den Svenska sommaren här, med allt vad det innebär i form av regnande! Lagom tills du kommer tillbaks? Visserligen är det nog lika varmt här nu, men för hur länge.
Celef visst kan jag redovisa lite, men intresset verkar inte finnas, att döma av avsaknaden av inlägg om detta ärende. Mätningar får nog bero, då jag just nu inte orkar, men kan kanske utföra sådana senare i år, men teoretiskt ser det bra ut med användande av R1T's/Nagref's uppmätningar som underlag. Just nu nöjer jag mig med att njuta av musiken/ljudbilden. Återkommer med filter om intresse finns. Det går lyckligtvis att återanvända en del befintliga komponenter i mitt filteralternativ. O.B.S! Att detta gäller för SS-diskanten. Har simulerat lite med användande av R1T's mätningar för Vifa-diskanten, men den verkar knepigare att få lika mitt utförande för SS-diskanten. Kanske t.o.m. får använda LCR-länk i det filtret, p.g.a. puckeln över 10kHz. Har 2st alternativ att välja emellan, vilket skulle vara bra att provlyssna först, vilket jag inte kan utföra i avsaknad av Vifa-diskanter. SS-diskantens topp före 20kHz kan lämnas därhän.
Vad gör man annars på Super'n R1T.
R1T skrev:PerWaestberg skrev:Trevligt, njut du för snart är den Svenska sommaren här, med allt vad det innebär i form av regnande! Lagom tills du kommer tillbaks? Visserligen är det nog lika varmt här nu, men för hur länge.
Celef visst kan jag redovisa lite, men intresset verkar inte finnas, att döma av avsaknaden av inlägg om detta ärende. Mätningar får nog bero, då jag just nu inte orkar, men kan kanske utföra sådana senare i år, men teoretiskt ser det bra ut med användande av R1T's/Nagref's uppmätningar som underlag. Just nu nöjer jag mig med att njuta av musiken/ljudbilden. Återkommer med filter om intresse finns. Det går lyckligtvis att återanvända en del befintliga komponenter i mitt filteralternativ. O.B.S! Att detta gäller för SS-diskanten. Har simulerat lite med användande av R1T's mätningar för Vifa-diskanten, men den verkar knepigare att få lika mitt utförande för SS-diskanten. Kanske t.o.m. får använda LCR-länk i det filtret, p.g.a. puckeln över 10kHz. Har 2st alternativ att välja emellan, vilket skulle vara bra att provlyssna först, vilket jag inte kan utföra i avsaknad av Vifa-diskanter. SS-diskantens topp före 20kHz kan lämnas därhän.
Om du inte vill lägga upp komp-listan här får du gärna maila listan till mig. Jag håller även på med ett filter till SS modellen också med 1.4mH spole, vore kul att se hur mycket det skiljer.
Det var väldigt lugnt på Cypern, sol, bad, slappa och Öl förståss![]()
Mvh Åke
petersteindl skrev:R1T skrev:PerWaestberg skrev:Trevligt, njut du för snart är den Svenska sommaren här, med allt vad det innebär i form av regnande! Lagom tills du kommer tillbaks? Visserligen är det nog lika varmt här nu, men för hur länge.
Om du inte vill lägga upp komp-listan här får du gärna maila listan till mig. Jag håller även på med ett filter till SS modellen också med 1.4mH spole, vore kul att se hur mycket det skiljer.
Det var väldigt lugnt på Cypern, sol, bad, slappa och Öl förståss![]()
Mvh Åke
Vad var det för badtemperatur i havet?
PerWaestberg skrev:Välkommen hem igen R1T.
Jag lägger upp komponentschema snart, kanske redan imorgon. Jag får hem min nya bärbara ikväll så det tar nog min uppmärksamhet i första hand. Annars har jag bara lite funderingar på hur jag skall rita upp det, eller rättare sagt med vilken mjukvara jag skall använda för detta.
Kan väl nämna att jag bara för att krångla till det (egentligen inte, bara ett uttryckssätt) har ställt mitt dämpmaterial på högkant, alltså med den tätare ytan vänt mot högtalarelementens baksida, och inte som i ritningen med kortsidorna mot dessa. Detta påverkar i någon mån, kan man skriva så, de stående vågorna i lådan, jämfört mot original. Dessutom har jag använt en tunnare träskiva för delningsfiltret (det går att använda originalkretskortet med lite finurlighet annars) som är lagd ovanpå stödskivan i lådan och täcker ca 30 - 50% av den bakre öppningen mellan ovan respektive nedre delen av lådan. Kanske detta påverkar tonaliteten i någon mån, vet ej detta.
celef skrev:jag trodde intresset för pk var stort, men folk kanske har tröttnat och gått vidare på nya projekt?
petersteindl skrev:Det låter som om det vore varmare där än här![]()
R1T skrev:celef skrev:jag trodde intresset för pk var stort, men folk kanske har tröttnat och gått vidare på nya projekt?
Jag tror att det har varit lite för mycket skriverier med förslag och idéer på hur man kan ändra på pK, från bl.a. mig. Så jag tror folk har tröttnar, eller så är de flesta nöjda med pK filter 2.
Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Men tyvärr så funkar det inte så bra hemma hos mig då det spelas allt möjligt, med tvivelaktig kvalitet.
Mvh Åke
celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Men tyvärr så funkar det inte så bra hemma hos mig då det spelas allt möjligt, med tvivelaktig kvalitet.
Mvh Åke
nä så vill man ju helst inte ha det
RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
Det är mycket lämpligare att korrigera illaljudande fonogram med lämpliga tonkontroller än att ha högtalare som ska tona ner det illaljudande.
celef skrev:RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:snip
Mvh Åke
snip
snip
det där är en myt, en högtalare som klarar få skivor har helt klart inbyggda fel, en högtalare som klarar fler skivor har färre fel, och så vidare
RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
Det är mycket lämpligare att korrigera illaljudande fonogram med lämpliga tonkontroller än att ha högtalare som ska tona ner det illaljudande.
celef skrev:RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
det där är en myt, en högtalare som klarar få skivor har helt klart inbyggda fel, en högtalare som klarar fler skivor har färre fel, och så vidare
petersteindl skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
Det där stämmer inte in på hur det praktiskt fungerar. Om det vore så att ens skivsamling är uppbyggd på slumpen så stämmer det, men inte om skivsamlingen är uppbyggd på preferens.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Men jag tycker att bra och någorlunda neutrala högtalare återger skillnaderna mellan olika inspelningar. Att "filtrera" genom att ge högtalarna passande egenskaper för en del av inspelningarna gör dem opassande för andra.
Dessutom är det väl knappast lämpligt att ge högtalarna sådana egenskaper så att dagens loudnessraceade fonogram blir njutbara.
Personligen har jag under tjugo års tid inte haft några tonkontroller och endast i undantagsfall saknat dem. Det är egentligen endast när programmaterialet är riktigt uselt som jag saknat dem. Dessvärre duger då sällan vanliga konventionella tonkroller... Har på senare tid digitaliserat ett större antal kassetter från 78-83 och där kan det ibland finnas behov av lite eq.
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
Det där stämmer inte in på hur det praktiskt fungerar. Om det vore så att ens skivsamling är uppbyggd på slumpen så stämmer det, men inte om skivsamlingen är uppbyggd på preferens.
MvH
Peter
nu förstod jag inte riktigt vad du menade, men för mig är det iallafall så att högtalare som enbart funkar med vissa plattor har inbyggda fel, varför skulle jag vilja ha en sådan högtalare? för mig ter sig sådana högtalare att man har tagit för mycket hänsyn till en viss egenskap och glömt eller valt bort andra
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:celef skrev:R1T skrev:Själv tycker jag att pK filter2 låter riktigt bra på bra akustiska inspelningar. Har sällan hört någon högtalare pressenterat Diana Krall på det sättet pK2 kunde.
Mvh Åke
MvH
Peter
nu förstod jag inte riktigt vad du menade, men för mig är det iallafall så att högtalare som enbart funkar med vissa plattor har inbyggda fel, varför skulle jag vilja ha en sådan högtalare? för mig ter sig sådana högtalare att man har tagit för mycket hänsyn till en viss egenskap och glömt eller valt bort andra
Ofta har man en likriktad skivsamling och jag tror att den som gillar Donna Summer och disco kommer att tycka att skivsamlingen inte är så bra om Quadelektrostater är högtalarna som det skall dansas till![]()
Då kanske Cerwin är ett bättre alternativ. Skivsamling och högtalare brukar ofta hänga ihop.
För den som gillar klassiskt, jazz, pop, disco & heavvy metal har det lite svårare. Jag är inte säker på att det handlar om inbyggda fel, utan det är snarast optimerad anpassning. Varför leta fel, såsom det ena vore något snofsigare än det andra. Det finns ju de som har demoskivor med demomusik och som i stort sett bara spelar dessa skivor vid enstaka tillfälle och däremellan inte kan njuta till de andra skivorna i samlingen. Då tycker jag det är bättre att byta högtalare till sådana som passar till den typ av musik som man helst vill spela.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster