Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-06-17 20:23

+1 !!! :-)

Varje gång jag ser någon skriva om denna förstärkare väcks en liten förhoppning inom mig att det skall vara någon barmhärtig själ som pedagogiskt visar hur man ställer in detta.

nadifierad skrev:
DVD-ai skrev:Jaha... undrar om den har samma problem då..?!

fläkten lär ju vara samm skit, men frågan är om Bias strömmen måste ställas upp där me.. ?! :)

Edit: Ingen som har lust att med en bild visa väldigt simpelt vart jag ska ställa in och hur jag mäter biasströmmen ?!

Det vill jag också veta! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-18 11:35

Ja... SNÄLLLAAA!!! någon, hjälp oss villsna själar, led oss ut ur mörkret och till sanningen! :D

Vi vill se, mera bilder. !!!
vi vill se.....!!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-18 11:51

DVD-ai skrev:Ja... SNÄLLLAAA!!! någon, hjälp oss villsna själar, led oss ut ur mörkret och till sanningen! :D

vi vill se.....!!!

Jag skulle fixat om jag hade något steg att visa på. Det är ju fan att inte de som först tog upp och kritiserade stegets låga bias kan ställa upp och visa vart fan pottarna och mätpunkterna sitter och hur mycket som behöver justeras.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-18 19:20

Morello konstaterade att viloströmmen från fabrik var nära noll och ökade till runt 100 mA/trissa, vilket jag tycker låter mycket, så låt fläktarna susa.

Nu vill han naturligtvis inte uttala sig, enär han börjat sälja egenproducerat slutsteg med samma effekt.

Sök efter QSC RMX2450 på QSC's forum
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-06-18 23:00

MeTeX gjorde tidigare ett inlägg i denna tråd där han länkade till det han uppfattade var schemat för slutsteget. Kanske kan den informationen vara värdefull för er som begriper er på detta? :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-19 09:06

Schemat har vi redan. Det är servicemanualen som efterlyses.
Eller kan du utifrån kretsschemat ge oss en skiss på var justerpotarna är belägna och var mätpunkterna finns på kretskortet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-21 12:20

Bump ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-06-21 13:28

Ragnwald skrev:Schemat har vi redan. Det är servicemanualen som efterlyses.
Eller kan du utifrån kretsschemat ge oss en skiss på var justerpotarna är belägna och var mätpunkterna finns på kretskortet?

Enligt schemat står det ju klart och tydligt BIAS vid VR6 och således kan man ju tycka att den borde vara aktuell om man vill trimma viloströmmen. Mätpunkt borde vara valfritt efektmotstånd vid sluttrissorna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-21 14:33

ok.

1: (nu har jag inte tittat inut i detta steg alls och inte på chemat heller !) Vad är vr6 ? är det en liten vridpotentiometer någonstans inne i slutsteget och var ?!

2: Hur bör man mäta detta ? och vad vill vi mäta ? det har pratats om bias strömen bör ligga på närmare 100mA men några pratar om spänning. An tar att det bara är folk som skrivit fel men det är alltså strömen vi ska mäta och den ska vara 100mA. Detta kräver väll att något lossas på inne i steget så att man kan koppla in sig mellan ?!

För om vi vill mäta strömmen blir det väll lite svårt annars, eller ska vi helt enkelt använda oss av Ohms-lag och mäta spänningen över något av effektmotstonden ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-21 14:39

DVD-ai skrev:För om vi vill mäta strömmen blir det väll lite svårt annars, eller ska vi helt enkelt använda oss av Ohms-lag och mäta spänningen över något av effektmotstonden ?!

Exakt. I servicemanualen står det förmodligen någonting i stil med:

Koppla in en multimeter mellan GND och TPXX. Justera VR6 till spänningen på punkt TPXX är YYY mV. Upprepa mätningen efter 5 min och efter 30 min för att kontrollera att spänningen inte förändrats nämnvärt.

OBS. Jag hittade inte VR6, däremot R131 och R231, vars placering liknar den i mitt DIY-steg.

OBS2! Försiktighet är en dygd vid trimning av BIAS. Lite för hög bias-ström kan få komponenter att flyga och fara.

EDIT: Om man mäter spänningen över ett av effektmotstånden (valfritt vilket) och trimmar den mha av R131/R231 till 0.22 ohm * 100 mA = 22 mV, så bör man ha ställt in 100mA tomgångsström. Genom att kortsluta ingång innan trimning så säkerställs att det är just tomgångsströmmen som trimmas.

Övervaka spänningen och temperaturen på kylflänsarna NOGA, under lång tid efter trimning!
Senast redigerad av bomellberg 2010-06-21 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-21 15:49

Bomellberg: stort tack ska du ha för att du svarade så pass utförligt på min fråga :) Dock har jag några små vidare frågor som dyker upp...

1: finns det någon fördel med att ha lägre/ högre än 100mA/22mV i tommgång ström/spänning ?!(bara nyfiken, tänker satsa på 100mA:))

2: Du pratar om R131 och 231, jag antar att detta är vrid potentiometrar och då 1st för var kanal så man blir tvungen att ställa in dessa på så exakt samma som bara görligt ?

3: Du pratar om att man måste övervaka steget ett tag efter, detta för att precissionen på pottarna är väldigt dålig och dom kan tendera till att "glida" lite och på så vis öka/ mindska av sig själva ?! eller av någon annan orsak ?! Och om det är så att dom nu skulle ändra värde lite, lite så hur mycket kan man acceptera innan man måste in i steget och gräva igen ?

4: Temperaturen är inga problem att övervaka, men vad bör den ligga på tycker du ? Om Bias strömmen/spänningen skulle få för sig att öka, då antar jag att steget går varmare och hur varmt kan det gå utan att må dåligt ?

5: sista frågan (för just nu..:P) du pratar om att kortsluta ingången... du får förklara lite nogrannare. Eller menar du på ritkigt att man ska kortsluta jord och signalledare.. ?! det akn väll inet stämma, för mig som "inte speciellt insatt i elektronikens uppbyggnad men mycket sugen på att modda steg, snubbe" så framstår det som något mycket "o-bra" men inte fan vet jag.... :D

Och åter igen, tack för att du tar dig tid att förklara lite för jag vill verkligen komma undan "billigt" med ordentlig drivning till mina moduler och detta steg + en Noctua 80mm fläkt och ett seriemotstond framstår för mig som det vettigaste alternativet jag kan hitta på marknaden!
Mvh//David

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-21 16:07

Jag svarar efter förmåga:

1. Ja, det finns fördelar att ha LÄGRE tomgångsström. Du får lägre temperaturer och därmed längre livslängd på komponenterna. Nackdelen med lägre tomgångsström är att du kan få/uppleva övergångsdistorsion, då steget växlar mellan positiva och negativa signalnivåer (vi pratar ju om klass AB, där spänningsförstärkningen tas om hand av två stycken halvor som hanterar varsin polaritet). Rent praktiskt kan man övervaka en sinussignal och zooma in på just övergången på ett oscilloskop. När man ser att den försvunnit går man liiite högre, och sen nöjer man sig med det.

2. Ja, R131 och R231 är vridpottar på varsin kanal.

3. Pottarna glider inte, men den ökande temperaturen gör att steget kan dra iväg.

4. Jag tycker inte att kylflänsar ska någonsin bli så varma att man inte kan ta i dem, så absolut maximalt 65 grader skulle jag säga, och då pratar vi efter lååång tid.

5. Jag menar att du kortsluter signalpinnen och signalskärmen på RCA-ingången (tex). Då säkerställer du att du har 0V på ingången. Troligtvis behövs inte detta eftersom ett bra steg inte flyter iväg bara för att det saknas insignal.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-21 17:46

ok, tack så mycket åter igen och nu känner jag mig väldigt mycket säkrare på hur jag ska ta mig till för att lyckas :D

En sista fråga (för just nu...) när jag mäter måste jag göra det över alla olika motstånd eller duger det med att jag mäter över endast ett motstånd / kanal (alltså 2st sammanlagt) för att få en rättvis bild av hur läget ligger till ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-21 20:09

Ja, ett motstånd per kanal räcker. Men själv hade jag nog kollat värdet över samtliga efter injustering. Det bör inte skilja mer än någon millivolt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-21 22:34

ok, prima, nu bara väntan på att jag har ett steg i handen att hugga in på... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-06-21 23:00

bommelberg: Det där var ju helt fantastiskt snällt av dig att skriva! :P Jag hade nästan gett upp hoppet och så kommer du som en ädel riddare och reder ut situationen. Du har löst ett av mina problem jag måste fixa innan min hemmabio är förverkligad och hade du varit en kvinna hade jag erbjudit dig en puss på kinden.

Tack! :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-21 23:02

Kitchenmaster skrev:bommelberg: ...hade du varit en kvinna hade jag erbjudit dig en puss på kinden.

Men nu får han en rejäl tungkyss i stället? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-21 23:12

Kitchenmaster skrev:...hade du varit en kvinna hade jag erbjudit dig en puss på kinden.

Hur vet du att jag inte är kvinna? :-)

Skämt åsido, tröttnade lite grand på att ingen med tillgång till detta steg bara skrev ner vad de visste.

Ett antagande jag har gjort är att det man kallar för bias-strömmen (som Morello ställt till 100 mA) är per trissa och inte per rail, så ratta försiktigt.

Om någon av er som äger steget har tillgång till oscilloskop, så kan ni väl ta en bild av nollgenomgången vid tex 0, 5, 10 etc mA tomgångsström. Då kan vi ju tom lära oss något! ;-)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-21 23:31

Om man fläskar på, när man spelar, då har man ingen glädje av att ändra bias -strömmen!? Eller har jag missförstått saken? :?

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-06-21 23:38

Almen skrev:
Kitchenmaster skrev:bommelberg: ...hade du varit en kvinna hade jag erbjudit dig en puss på kinden.

Men nu får han en rejäl tungkyss i stället? :)

:lol:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-21 23:53

nadifierad skrev:Om man fläskar på, när man spelar, då har man ingen glädje av att ändra bias -strömmen!? Eller har jag missförstått saken? :?

Jo, det har man absolut. Övergångsdist finns närvarande även vid höga lyssningsnivåer.

Här finns lite läsning:

http://www.electronics-tutorials.ws/amp ... amp_7.html

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-22 01:43

När bias är justerat, så ska även offset centreringen kontrolleras och justeras, till någonstans mellan +/- 50mV DC över högtalarterminalen.
Vilka rattar var det?

Tänk på att vara lätt på handen, det kan skutta iväg ordentligt, när man skruvar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-22 08:26

Ragnwald skrev:När bias är justerat, så ska även offset centreringen kontrolleras och justeras, till någonstans mellan +/- 50mV DC över högtalarterminalen.
Vilka rattar var det?

Tänk på att vara lätt på handen, det kan skutta iväg ordentligt, när man skruvar.

Hittar inte någon sådan ratt. Den enda pot jag hittar ytterligare är R113, men den ställer GAIN och inte offset.

EDIT: Nu hittade jag två till, men de är till strömbegränsningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-23 11:35

bomellberg skrev:
Kitchenmaster skrev:...hade du varit en kvinna hade jag erbjudit dig en puss på kinden.

Hur vet du att jag inte är kvinna? :-)

Skämt åsido, tröttnade lite grand på att ingen med tillgång till detta steg bara skrev ner vad de visste.

Ett antagande jag har gjort är att det man kallar för bias-strömmen (som Morello ställt till 100 mA) är per trissa och inte per rail, så ratta försiktigt.

Om någon av er som äger steget har tillgång till oscilloskop, så kan ni väl ta en bild av nollgenomgången vid tex 0, 5, 10 etc mA tomgångsström. Då kan vi ju tom lära oss något! ;-)

vad är skillnaden på "per trissa eller per rail" ?!
hur bör man mäta för att vara säker på at tdet blir rätt beroende på vilket av dom det är ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-06-23 11:39

Ja, så här:

Om Morello har ställt in tomgångsströmmen till 100mA över varje trissa, då är det rätt att det ska ligga 22mV över varje enskilt effektmotstånd.

Men om han menar 100mA per rail, så innebär det att det bara går 25mA genom respektive effektmotstånd (eftersom det är fyra stycken), och då ska inte spänningen över varje enskilt effektmotstånd vara 22mV utan 5,5mV (22/4).

Det bästa är att studera en känd insignal mot utsignalen och se var övergångsdistorsionen försvinner.

Alternativ 2 är att försöka få tag i Morello och be honom klargöra vad som gäller.
Senast redigerad av bomellberg 2010-06-23 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-23 21:59

OK, bra tack då vet jag :)

stort tack ska du ha som rett upp detta lite så att vi andra också har möjlighet att "pilla" lite ;)
Jag börjar helt enkelt med att fråga Morello vad som gäller och sedan pillar jag i steget. Men först så ska steget köpas in i sådant fall... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-06-23 22:49

partook skrev:nadifierad: Jag antar att du kör med en Noctua NF-R8 och den ligger runt 110 ohm enligt mina beräkningar (0,11A vid 12V). Har själv en sån hemma, men har inte mätt än.

bomellberg skrev:Mät fläktens resistans. Tag lika stort motstånd. Klart.

Om jag förstått det rätt så gör detta att spänningen halveras och då bör spänningen kunna variera mellan 6-12V.
Det är ingen risk att den ökar spänningen i.o.m. att man ökar lasten? I.o.f. är detta inget problem om man har en NF-R8 eftersom man då kan använda adaptrarna som medföljer och då få ned spänningen ytterligare.

Många frågor blir det :D

Mvh Patrik

Jag har försökt mäta fläktens resistans, med två olika multimetrar, och får inget utslag!!!??
Varför? :?

Om den är 110 ohm, så borde det väl ge utslag på någon av ohmskalorna....

Kanske ska prova att köra den med 12 V dc, och mäta med tångamperemeter, för att räkna ut resistansen!? Men det borde ju gå at mäta, tycker man...... :(

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-24 08:43

Kan vara så att fläkten har en massa "skit" inbyggt som inte medger mätning av resistans utan att den blir mtad med ganska ordentligt mycket ström. Brukar vara en massa dioder motstond m.m. inne i fläktarna som i och för sig har med varvtals givaren att göra, men som jag misstänker skulle kunna vara "sammankopplat" på någit irriterande vis.... :evil:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-24 09:44

Sedan är det väl inte tal om ren resistans hos en motor?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-07-03 11:39

mäter man med DC så är det, även det som räknas i detta fallet så man kan mäta på så sätt, dock så går det inte när det är en massa skit i mellan...

Jag hittade inga EP2500.... blev ett EP4000 !
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum