Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-22 21:47

tomjut skrev:
Strmbrg skrev:Kan inte Subben berätta om hur han gick från rör till det han använder idag?
Vad tyckte han om det ljud rör-apparaterna gav ifrån sig?
Hur ändrade han sin uppfattning?

Detta står kanske redan nånstans.

Jag gör ett försök att svara för honom:

"Jag trodde förut på magi i form av rör, kablar och LP-spelare osv, ibland trodde jag t.o.m. att dyr elektronik faktiskt lät bättre än billigaste från Denon.
Sen kom jag i kontakt med LTS och Ino och numera både hör jag och ser saker annorlunda. Det är som att någon har tryckt in fetvadd i öronen på mig och jag är numera lyckligt ovetande och fullt tillfredställd med det.
Jag passar dessutom på att vid varje givet tillfälle såga andras åsikter och avfärda dom med ord som "blindtest", "placebo" och ibland till och med "trams"."

Hyfsat nära? :D

Ursch så styggt, men vackert :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-22 22:46

Hörde en Leben CS-300 i helgen. Den lät mycket dynamiskt och nästan att den fick mig att tänka på mina ESL-57.

Man kan fråga sig varför man behöver mer än 2x12W egentligen ..

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-22 23:59

Tomjut och DS: Det där är inte okej.
Jag är säker på att Subjektivisten kommer att besvara Strmbrgs fråga när han tittar in nästa gång.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-23 14:51

Strmbrg skrev:Kan inte Subben berätta om hur han gick från rör till det han använder idag?
Vad tyckte han om det ljud rör-apparaterna gav ifrån sig?
Hur ändrade han sin uppfattning?

Detta står kanske redan nånstans.

Insikten att rör inte gör NÅGOT bättre än transistorförstärkare. Insikten att man behöver mycket mer effekt än vad dom flesta rörhäckarna kan ge. Att det är mer strul med rör (rörbyten, mm), stor risk för färgat ljud, etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-23 16:21

subjektivisten skrev:Insikten att rör inte gör NÅGOT bättre än transistorförstärkare.

Eftersom du är en ivrig förespråkare för/av blindtest ligger det nära till hands att tro att den insikten kom via just dina egna blindtest. Gjorde den det, eller hur fick du den insikten?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-23 17:04

subjektivisten skrev:Insikten att man behöver mycket mer effekt än vad dom flesta rörhäckarna kan ge. Att det är mer strul med rör (rörbyten, mm), stor risk för färgat ljud, etc.

Exakt. En transistorförstärkare måste normalt ha minst dubbla effekten, helst mångdubbelt mer, jämfört med en rörförstärkare (vid jämförelse), annars låter den väldigt illa, den klipper fult och skickar ut elak dist.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-23 17:07

Iofs. tror jag att subjektivisten gjorde rätt som bytte till effektstarka transistorsteg så högt som han verkar spela.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-23 17:09

Ragnwald skrev:
subjektivisten skrev:Insikten att man behöver mycket mer effekt än vad dom flesta rörhäckarna kan ge. Att det är mer strul med rör (rörbyten, mm), stor risk för färgat ljud, etc.

Exakt. En transistorförstärkare måste normalt ha minst dubbla effekten, helst mångdubbelt mer, jämfört med en rörförstärkare (vid jämförelse), annars låter den väldigt illa, den klipper fult och skickar ut elak dist.
Det är väll bättre att det inte klipper alls än att det klipper snyggt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-23 18:49

Alexi skrev:Det är väll bättre att det inte klipper alls än att det klipper snyggt.

Om du uppenbart hör skillnaden kan jag hålla med dig, annars inte :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-23 19:21

Alexi skrev:Det är väll bättre att det inte klipper alls än att det klipper snyggt.

Det håller jag med om, men vilka deltoner som produceras före klipp, har sin betydelse.
Ska vi slippa dist helt och hållet, ska vi upp i många hundra watt och även i det segmentet finns det faktiskt en del rörförstärkare att välja på också. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-24 01:03

Ragnwald skrev:

Stämmer inte alls
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-24 01:20

Jag tycker det kan stämma rätt bra. Låt säga att man har en transistorförsärkare på 5 watt och en röris på 2,5 watt, eller 10 rörwatt och 20 trissewatt, eller 20 rörwatt och 40 trissewatt eller 40 rörwatt kontra 80 trissewatt. 8) :)

iof kan man dra till med 5 000 rörwatt kontra 10 000 trissewatt och då stämmer det inte längre, fast det kanske inte är majoriteten av förstärkare som är byggda på denna planet sedan den 1a förstärkaren byggdes. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-24 01:32

subjektivisten skrev:
Ragnwald skrev:

Stämmer inte alls

Var vänlig förtydliga din kommentar.
Vad stämmer inte???
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-06-24 02:17

Stämmer rätt bra som sagt, är min erfarenhet iaf. Frågan är om dominerande andratonsdist eller tredjetonsdist är att föredra? Alltså, en del verkar anse/tro att detta med distorsion per definition är nåt dåligt, jag är inte så säker på det. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Tystnaden mellan toner

Inläggav lennartj » 2010-06-24 02:40

Vågar jag ta upp en annan faktor där rörförstärkare i allmänhet skiljer sig från transistorförstärkare i allmänhet, enligt min uppfattning?

Tystnaden mellan toner

För mig som lyssnar ganska mycket på relativt gles akustisk musik är en viktig faktor för realistisk återgivning att ljuden börjar och slutar utan ett subjektivt intryck av "grums".
Enligt mina erfarenheter hanterar majoriteten av alla rörförstärkare detta såpass bra att jag inte hänger upp mig på det.
När det gäller transistorförstärkare är det tvärtom, endast en minoritet är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
Ett gott exempel är Lavardins förstärkare, dock är jag tveksam till deras förklaringar.
Praktiskt taget alla multikanals-burkar jag hört är usla, jag har hört ett par undantag, men de har kostat över 50.000 SEK.

Dåliga programkällor och/eller försteg saboterar insignalen, då kan ett rörslutsteg inte rädda resultatet.
Det förefaller vara ett fenomen som bara ger sig till känna med icke repetitiva signaler, likt pulserna som nämns i artikeln som refereras i trådstarten, för det framkommer ju inte som dåligt signal/brus-förhållande uppmätt på traditionellt sätt.
Jag upplever det ungefär som ett modulationsbrus.

Känslan för mig påminner om det kontor jag jobbat på de senaste åren.
Jag tänker inte på fläktbruset när jag kommer från trafikljuden på morgonen, men när ventilationssystemet tystnar kl.17 är det som en befrielse.

Grov generalisering: fläktbrus - typiskt transistor

Jag har inget principiellt mot vare sig transistorer eller op-ampar när de sitter i kompetenta konstruktioner, jag har normalt båda sorter i signalvägen (för att inte tala om majoriteten av alla mina fonogram).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Tystnaden mellan toner

Inläggav Objektivisten » 2010-06-24 02:54

lennartj skrev:Vågar jag ta upp en annan faktor där rörförstärkare i allmänhet skiljer sig från transistorförstärkare i allmänhet, enligt min uppfattning?

Tystnaden mellan toner

För mig som lyssnar ganska mycket på relativt gles akustisk musik är en viktig faktor för realistisk återgivning att ljuden börjar och slutar utan ett subjektivt intryck av "grums".
Enligt mina erfarenheter hanterar majoriteten av alla rörförstärkare detta såpass bra att jag inte hänger upp mig på det.
När det gäller transistorförstärkare är det tvärtom, endast en minoritet är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
Ett gott exempel är Lavardins förstärkare, dock är jag tveksam till deras förklaringar.
Praktiskt taget alla multikanals-burkar jag hört är usla, jag har hört ett par undantag, men de har kostat över 50.000 SEK.

Dåliga programkällor och/eller försteg saboterar insignalen, då kan ett rörslutsteg inte rädda resultatet.
Det förefaller vara ett fenomen som bara ger sig till känna med icke repetitiva signaler, likt pulserna som nämns i artikeln som refereras i trådstarten, för det framkommer ju inte som dåligt signal/brus-förhållande uppmätt på traditionellt sätt.
Jag upplever det ungefär som ett modulationsbrus.

Känslan för mig påminner om det kontor jag jobbat på de senaste åren.
Jag tänker inte på fläktbruset när jag kommer från trafikljuden på morgonen, men när ventilationssystemet tystnar kl.17 är det som en befrielse.

Grov generalisering: fläktbrus - typiskt transistor

Jag har inget principiellt mot vare sig transistorer eller op-ampar när de sitter i kompetenta konstruktioner, jag har normalt båda sorter i signalvägen (för att inte tala om majoriteten av alla mina fonogram).

Lennartj, +100 på allt, Lavardin är förövrigt den bästa transistorkonstruktion jag hört.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-24 07:20

lennartj skrev:Var vänlig förtydliga din kommentar.
Vad stämmer inte???

Det stämmer inte helt enkelt. Bara för att en rörförstärkare inte klipper som en transistorförstärkare så är inte ökad dist bra. Eller inte med mina krav, du kanske inte bryr dig om ökad förvrängning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-24 09:41

subjektivisten skrev:
Vad stämmer inte???

Det stämmer inte helt enkelt. Bara för att en rörförstärkare inte klipper som en transistorförstärkare så är inte ökad dist bra. Eller inte med mina krav, du kanske inte bryr dig om ökad förvrängning.

Helt rätt, jag stör mig inte på att distorsionen gradvis ökar på väg mot maxnivå.
För att generalisera igen,
transistorförstärkare i allmänhet har sin lägsta distorsion strax under klippning och den ökar, ju lägre man spelar.
Distorsionen från rörförstärkare i allmänhet minskar, ju lägre man spelar.

Jag spelar oftast inte speciellt högt och vill ha lägsta distorsion vid de effektuttag jag använder mest.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-24 09:56

lennartj skrev:
subjektivisten skrev:
Vad stämmer inte???

Helt rätt, jag stör mig inte på att distorsionen gradvis ökar på väg mot maxnivå.
För att generalisera igen,
transistorförstärkare i allmänhet har sin lägsta distorsion strax under klippning och den ökar, ju lägre man spelar.
Distorsionen från rörförstärkare i allmänhet minskar, ju lägre man spelar.

Jag spelar oftast inte speciellt högt och vill ha lägsta distorsion vid de effektuttag jag använder mest.

Vilket gör att man kan anta att ni båda har hittat era respektive bästa lösningar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-24 10:04

Min erfarenhet är att man måste spela högre med transistorförstärkare (de jag lyssnat på) för att uppleva samma känsla av närhet, "organisk identifikation". Många av mina ljudvänner med Inosystem spelar högt, och det låter bara bra, tom bättre än vid lägre lyssning. Man brukar tala om realistiska lyssningsnivåer. Ibland spelar man också högre än realistiska nivåer, effektfullt. Jag har uppplevt att den effekten nås på lägre nivåer med rörstärkare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-24 11:49

Man kanske skulle ha en röris för låga lyssningnivåer och ett fett trissesteg när man vill ha realistisk lyssningsnivå? :)
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-24 11:55

Erik_AA skrev:Man kanske skulle ha en röris för låga lyssningnivåer och ett fett trissesteg när man vill ha realistisk lyssningsnivå? :)

Det tycker jag, om jag får byta ut ordet "realistisk" mot "orealistisk".

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-24 12:02

Det hela beror ju på högtalarnas känslighet också.
Idag ska jag åka och lyssna på ett par nya högtalare med känslighet på 98-99 dB. De kommer att drivas av rörförstärkare. 8)

En före detta forumprofil har varit mycket delaktig i utvecklingen. 8)

Mer info kommer. Och bilder. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-24 12:05

sprudel skrev:Jag har uppplevt att den effekten nås på lägre nivåer med rörstärkare.

Kompression. Mindre dynamik helt enkelt. Det är INGET magiskt med rör.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-24 12:13

Detta inlägget var mycket bra

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-24 12:15

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:Jag har uppplevt att den effekten nås på lägre nivåer med rörstärkare.

Kompression. Mindre dynamik helt enkelt. Det är INGET magiskt med rör.

Vem har snackat om magi?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-24 12:43

KarlXII skrev:Det hela beror ju på högtalarnas känslighet också.
Idag ska jag åka och lyssna på ett par nya högtalare med känslighet på 98-99 dB. De kommer att drivas av rörförstärkare. 8)

Dom har jag nog hört .... tror jag faktiskt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-06-24 13:26

Flint skrev:
Erik_AA skrev:Man kanske skulle ha en röris för låga lyssningnivåer och ett fett trissesteg när man vill ha realistisk lyssningsnivå? :)

Tycker nog det mesta live, även akustiskt låter rejält starkt jämfört med volymerna de flesta lyssnar på hemma.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-24 13:41

subjektivisten skrev:Detta inlägget var mycket bra

+101010
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-24 13:46

Erik_AA skrev:
Flint skrev:

Tycker nog det mesta live, även akustiskt låter rejält starkt jämfört med volymerna de flesta lyssnar på hemma.

Stämmer. Och jag tycker att det (live asså) oftast är orealistikt högt. Får jag göra det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi