Svante skrev:Är det kanske så att det är inbillning alltihop?
...och hur man svarar på den sista frågan vet ni allihop

. Själv tycker jag att det är rätt meningslöst att spekulera om olika hårddiskars ljudpåverkan innan man har lyckats visa i blindtest att den finns, alternativt att man har lyckats mäta en skillnad i störnivå som kan antas vara hörbar.
Men det är ju jag det.
Mekaniskt:
En sak som påverkar är hårddiskens ljudnivå. Den brukar ha ett ganska högfrekvent oväsen för sig på grund av den höga rotationshastigheten hos motorn och ibland av läshuvudets rörelser. Det är klart att dessa hörs i bruset av allt annat - slammer från grannen, bilarna utanför osv.
Elektriskt:
Sedan är det sannolikt så (utan att jag mätt) att vissa hårddiskar har lite dålig filtrering av sin matningsspänning, vilket kan leda till jordskift mellan hårddisk och ljudkort. Hur det sedan kopplar in till ljudkortet beror ju på hur bra man lyckats undertrycka sådana fenomen. Man är ganska begränsad i en PC eftersom spänningsmatningsvägar redan är definierade i chassi/nätdel/moderkort. Dock har jag sett att det ibland finns direktkopplingar mellan CD-spelare och ljudkort. Då har man större möjligheter att undertrycka störningar.
Lite väl långsökta är denna typ av orsaker men inte uteslutna.
Kör man analogt ut från ljudkortet är det viktigt att få ner störningarna - men har man problem så brukar det höras som ett surrande. Inte heller brukar surret vara korrelerat med musiksignalen så det brukar vara enkelt för hjärnan att höra musiken separat från surret.
Optisk digital utgång kräver att signalen fas/frekvensmoduleras av störningen och att DAC:en inte lyckas undertrycka modulationen för att störningar i datorn ska fortplantas genom signalledningen. Osannolikt men möjligt om tillverkaren av DAC:en inte tänkt på detta.
Elektrisk digital utgång har förutom den optiskt digitala utgången ett problem till att jordskiften inuti PC:n faktiskt fortplantas till förstärkaren och adderas till musiksignalen. Återigen ganska osannolikt men kan hända om inte DAC-tillverkaren gjort jobbet ordentligt.
Vilken hårddisk ska man köpa?:
Det är knepigt men troligen vill man ha en hårddisk som drar konstant ström med "snälla" peakströmmar samt en hårddisk som är mekaniskt tyst. En gissning är att diskar till laptops ligger i den kategorin - de måste vara strömsnåla och tysta.
Mäta på't:
En sådan här diskussion om generella problem med EMC blir lätt väldigt spekulativa. Man måste mäta på grejorna för att hitta ev. störningar, bekämpa dem och sedan höra om det blev skillnad. T ex kan man använda en metod som kallas BCI (Bulk Current Injection), koppla den runt en jordkabel i PC:n, höra om det låter illa. Sedan kan man naturligtvis koppla en current clamp omkring analogkabeln ut från DAC:en för att om möjligt få en korrelation till injicerad ström och den resulterande störningen in till förstärkaren. Sådan utrustning är inte gratis - men det vore intressant att testa olika produkter för att mäta hur bra de är designade för EMC.