Olika ljud beroende på vilken hårddisk som används.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Olika ljud beroende på vilken hårddisk som används.

Inläggav Strauss » 2010-06-25 17:46

Jag tänkte höra vad ni har att säga om detta:

Det är ljudmässig skillnad mellan olika externa hårddiskar och enligt min reskamrat Torkel låter ministack från Newertech som René rekommenderade mjukare än den externa hårddisk som han först använd

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... t&p=124595

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-25 17:50

Jag har för mig att TAD's konstruktör också framförde åsikter om att olika lagringsmedia skulle ge olika ljud. SSD tror jag han förordade.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-25 17:51

Jag skulle vilja veta den tekniska förklaringen bakom detta.

Om det blir skillnad på ljudet så tyder det ju på att dataströmmen har blivit förändrad på något sätt.

Ska man ringa alla banker och kolla vad de använder för diskar i sina datalösningar sen ta reda på vilka diskar som ändrar mest till plus på kontot?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-06-25 17:52

Självklart kan det vara skillnad om en disk är trasig. Annars är det bara trams och samma tillskrivning av magiska egenskaper till olika saker som vanligt. När man inte förstår kan man ju hitta på vad man vill för att det skall gå att lura folk, tjäna pengar eller båda.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-25 17:54

UrSv skrev:När man inte förstår kan man ju hitta på vad man vill för att det skall gå att lura folk, tjäna pengar eller båda.

Jo, det är ungefär min ståndpunkt står i det hela också.

Det som känns skrämmande är att folk verkar svälja det med hull och hår trots att det inte finns någon som helst verklighetsförankring.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-06-25 19:56

UrSv skrev:Självklart kan det vara skillnad om en disk är trasig.

Ja, men allvarliga fel i dataströmmen brukar höras som blipp och blopp eller andra abrupta störningar eller rent av avbrott. När folk snackar skilnader mellan diskar/usb-pinnar etc så brukar man ju beskriva skillnaderna som att detaljer av ljudet skulle ha ändrats, dvs en konternuerlig förändring av vågformen. Vilket ju naturligtvis är helt omöjligt då en bortfallen eller felaktig bit kan vara såväl LSB eller MSB eller vad som helst däremellan. Det borde alltså bli click-ljud och sprak om det är något fel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-25 21:52

Klart det inte är omöjligt!
Olika komponenter i ett system kan ju störa varandra på andra sätt än just direkt genom påverkan på signalen, tex skicka ut skit på elnätet, eller elektromagnetiska störningar.
Dessa stör sedan andra apparater i systemet.

Så omöjligt är det inte, hur mycket det påverkar är dock en annan sak.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-25 21:59

sportbilsentusiasten skrev:Så omöjligt är det inte, hur mycket det påverkar är dock en annan sak.

Om du skulle få bitfel på en hårddisk, då skulle du väl märka det antar jag ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-25 22:34

Strauss skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Så omöjligt är det inte, hur mycket det påverkar är dock en annan sak.

Om du skulle få bitfel på en hårddisk, då skulle du väl märka det antar jag ;)

Ingen aning, har inte testat det. Men troligen inte.

Men istället för att vara ironik eller spydig så föreslår jag lite ödmjukhet.
Det som känns skrämmande är att folk verkar svälja det med hull och hår trots att det inte finns någon som helst verklighetsförankring.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-25 22:46

Det behövs inte för jag vet att jag har rätt.

Jag vill se om någon skulle kunna ha några som helst argument.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-06-26 00:12

Det som kan skilja är hur störnivån påverkas, men att signalen i sig påverkas kräver att driven är trasig, skulle drivarna ge olika "utsignal" så skulle de inte gå att använda till tex program, att slumpmässigt ändra instruktionerna är ingen hit.
Att kontrollera om driven lämnar samma data hela tiden vid repeterad läsning är ganska enkelt och borde inte behöva debatteras någonstans. däremot så kan man höra klara skillnader på hur brusgolvet i datorn låter beroende på strömförsörjningen som skickar skräp ut ur burken, så rätt interface och/eller filtrering krävs för bra ljud. men det har inget med datafel på driven att göra.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-26 00:33

Strauss skrev:Det behövs inte för jag vet att jag har rätt.
Av det drar jag slutsatsen att du inte ville diskutera ämnet överuvudtaget samt att du inte är mottaglig för ny kunskap som kanske strider mot din nuvarande verklighetsuppfattning.
Hoppas det inte är lika illa med andra ämnesområden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-26 02:51

Några reflexioner:

Om olika hårddiskar påverkar data olika så skulle programmen man har på hårddisken, eller varför inte wordfilerna ganska snart bli oanvändbara. En sån hårddisk skulle betraktas som trasig och bytas ut. Data är alltså oförändrade.

Om påverkan ändå finns måste den sökas i "andra störvägar", tex att hårddisken stör ljudkortet, analogt. Det är iofs tänkbart, men samtidigt är det lika troligt att tex grafikkortet stör ljudkortet. Eller varför inte näverkskortet. Eller fläkten i nätdelen. Varför är det just hårddisken som får uppmärksamhet, är det för att det är just där ljudet ligger lagrat?

Är det kanske så att det är inbillning alltihop?

...och hur man svarar på den sista frågan vet ni allihop :D . Själv tycker jag att det är rätt meningslöst att spekulera om olika hårddiskars ljudpåverkan innan man har lyckats visa i blindtest att den finns, alternativt att man har lyckats mäta en skillnad i störnivå som kan antas vara hörbar.

Men det är ju jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-26 02:56

sportbilsentusiasten skrev:
Strauss skrev:Det behövs inte för jag vet att jag har rätt.
Av det drar jag slutsatsen att du inte ville diskutera ämnet överuvudtaget samt att du inte är mottaglig för ny kunskap som kanske strider mot din nuvarande verklighetsuppfattning.
Hoppas det inte är lika illa med andra ämnesområden.

Ödmjukhet är bra men tidvis kanske man inte orkar diskutera vad som helst.

Din teori om att olika hårddiskar skulle påverka signalen medelst utskickning av skräp på nätet håller jag för väldigt långsökt.
Skulle tro att det handlar om fenomenet som på faktiskt kallas fäör placebo, och på andra ställen inbillning/självsuggestion. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-26 10:10

KarlXII skrev:Ödmjukhet är bra men tidvis kanske man inte orkar diskutera vad som helst.

Precis, nån måtta får det väl ändå vara.

sportbilsentusiasten: Skulle du kunna rekommendera en bank där siffrorna på diskarna bara ändrar sig till plus hela tiden? så byter jag dit.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-26 11:41

Strauss skrev:
KarlXII skrev:Ödmjukhet är bra men tidvis kanske man inte orkar diskutera vad som helst.

Precis, nån måtta får det väl ändå vara.

sportbilsentusiasten: Skulle du kunna rekommendera en bank där siffrorna på diskarna bara ändrar sig till plus hela tiden? så byter jag dit.

Riktigt så dramatisk är väl inte sportis teori.. Någon måtta får det väl ändå vara. ;)

Men det är viktigt att sätta gränsen för där man själv tycker att hobbyn går över styr, annars kan man nog komma på sig själv med att kompensera högtalarnas bakåtlutning efter månens gravitationspåverkan och skruva på eq:n efter förändringar i lufttryck.
Påhittade exempel naturligtvis, men jag hade inte blivit förvånad. Redan guldproppar, stenar, svängande små skålar och dylikt är svår överkurs för mig.

Det är svårt att förhålla sig till såna diskussioner. Det är ju bara att skita i dem egentligen, men det är ju så oerhört svårt att låta bli.
Man blir nog besviken på något sätt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-26 12:10

Ren idioti av mumbojumbogänget
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-26 12:26

Svante är rätt övertygande i all sin ödmjukhet. Vill man fortsätta att tro på hårddiskens del av det förmodade problemet, måste man bemöta hans argument.

"Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis", som någon sa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-26 12:29

perstromgren skrev:Svante är rätt övertygande i all sin ödmjukhet. Vill man fortsätta att tro på hårddiskens del av det förmodade problemet, måste man bemöta hans argument.

"Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis", som någon sa.
Man kan ju skita i det också så slipper man förlora tid av sitt liv.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-26 12:33

Svante skrev:Är det kanske så att det är inbillning alltihop?

...och hur man svarar på den sista frågan vet ni allihop :D . Själv tycker jag att det är rätt meningslöst att spekulera om olika hårddiskars ljudpåverkan innan man har lyckats visa i blindtest att den finns, alternativt att man har lyckats mäta en skillnad i störnivå som kan antas vara hörbar.

Men det är ju jag det.

Mekaniskt:
En sak som påverkar är hårddiskens ljudnivå. Den brukar ha ett ganska högfrekvent oväsen för sig på grund av den höga rotationshastigheten hos motorn och ibland av läshuvudets rörelser. Det är klart att dessa hörs i bruset av allt annat - slammer från grannen, bilarna utanför osv.

Elektriskt:
Sedan är det sannolikt så (utan att jag mätt) att vissa hårddiskar har lite dålig filtrering av sin matningsspänning, vilket kan leda till jordskift mellan hårddisk och ljudkort. Hur det sedan kopplar in till ljudkortet beror ju på hur bra man lyckats undertrycka sådana fenomen. Man är ganska begränsad i en PC eftersom spänningsmatningsvägar redan är definierade i chassi/nätdel/moderkort. Dock har jag sett att det ibland finns direktkopplingar mellan CD-spelare och ljudkort. Då har man större möjligheter att undertrycka störningar.

Lite väl långsökta är denna typ av orsaker men inte uteslutna.

Kör man analogt ut från ljudkortet är det viktigt att få ner störningarna - men har man problem så brukar det höras som ett surrande. Inte heller brukar surret vara korrelerat med musiksignalen så det brukar vara enkelt för hjärnan att höra musiken separat från surret.

Optisk digital utgång kräver att signalen fas/frekvensmoduleras av störningen och att DAC:en inte lyckas undertrycka modulationen för att störningar i datorn ska fortplantas genom signalledningen. Osannolikt men möjligt om tillverkaren av DAC:en inte tänkt på detta.

Elektrisk digital utgång har förutom den optiskt digitala utgången ett problem till att jordskiften inuti PC:n faktiskt fortplantas till förstärkaren och adderas till musiksignalen. Återigen ganska osannolikt men kan hända om inte DAC-tillverkaren gjort jobbet ordentligt.

Vilken hårddisk ska man köpa?:
Det är knepigt men troligen vill man ha en hårddisk som drar konstant ström med "snälla" peakströmmar samt en hårddisk som är mekaniskt tyst. En gissning är att diskar till laptops ligger i den kategorin - de måste vara strömsnåla och tysta.

Mäta på't:
En sådan här diskussion om generella problem med EMC blir lätt väldigt spekulativa. Man måste mäta på grejorna för att hitta ev. störningar, bekämpa dem och sedan höra om det blev skillnad. T ex kan man använda en metod som kallas BCI (Bulk Current Injection), koppla den runt en jordkabel i PC:n, höra om det låter illa. Sedan kan man naturligtvis koppla en current clamp omkring analogkabeln ut från DAC:en för att om möjligt få en korrelation till injicerad ström och den resulterande störningen in till förstärkaren. Sådan utrustning är inte gratis - men det vore intressant att testa olika produkter för att mäta hur bra de är designade för EMC.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-26 13:18

Som sagt, dom som påstår dyl, låt dom bevisa det i ett kontrollerat blindtest. Tills dess så lägger jag detta under "jag ser spöken", "spåkärringen kan se framtiden" och all annat trams som folk tror på. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-26 13:23

conny_a: Du missade att citera huvudpoängen i mitt inlägg. Om det nu är en analog elektrisk störning, varför fokusera på hårddisken? Var finns trådarna om grafikkortets påverkan på ljudet? Och är det den akustiska störningen, så ska man ju inte glömma alla fläktar.

Det är inte så att jag menar att hårddiskar inte kan störa akustiskt eller elektriskt, jag bara undrar varför fokus ligger på hårddisken.

Att fokus ligger på hårddisken får mig att tro att det är mycket inbillning med i leken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-26 13:34

Svante skrev:conny_a: Du missade att citera huvudpoängen i mitt inlägg. Om det nu är en analog elektrisk störning, varför fokusera på hårddisken? Var finns trådarna om grafikkortets påverkan på ljudet? Och är det den akustiska störningen, så ska man ju inte glömma alla fläktar.

Det är inte så att jag menar att hårddiskar inte kan störa akustiskt eller elektriskt, jag bara undrar varför fokus ligger på hårddisken.

Att fokus ligger på hårddisken får mig att tro att det är mycket inbillning med i leken.

Exakt. Det kan ju finnas ett förfärligt bakgrundsoväsen på nätet från grafikkortet.

Grannens grafikkort. 8O :x :cry:

Kanske man fixar med en fet strömrensare. Eller heter det strömrenare?
Åsså blir det till att köra optiskt från datorn.
Inte lätt att vara audiofil.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-26 14:03

Svante skrev:conny_a: Du missade att citera huvudpoängen i mitt inlägg. Om det nu är en analog elektrisk störning, varför fokusera på hårddisken? Var finns trådarna om grafikkortets påverkan på ljudet? Och är det den akustiska störningen, så ska man ju inte glömma alla fläktar.

Det är riktigt. Fläktar och grafikkort kan också vara bovar i det hela.

Om man ser till störningar som brukar vara problematiska så ligger ändå hårddisken bra till eftersom den innehåller induktiva komponenter som motorer och elektromagneter. Det brukar alltid vara höga strömmar inblandade när man ska förflytta massa snabbt.

Och, om jag får gissa varför fokus ligger på hårddisken. Det är väldigt lätt att tro att analogin "CD-spelare+CD-skiva" vs "hårddisk innehållande drivverk+skiva" är giltig. Så enkelt är det inte. Man måste se till hela datorn och inte bara hårddisken.
Senast redigerad av conny_a 2010-06-26 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-26 14:06

KarlXII skrev:Kanske man fixar med en fet strömrensare. Eller heter det strömrenare?

Jorå,strunta i att blanda in datamaskinerna! I alla fall i den form som diskuteras här. En och anna CPU har vi nog bland ljudprylarna ändå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-26 14:12

perstromgren skrev:
KarlXII skrev:Kanske man fixar med en fet strömrensare. Eller heter det strömrenare?

Jorå,strunta i att blanda in datamaskinerna! I alla fall i den form som diskuteras här. En och anna CPU har vi nog bland ljudprylarna ändå.

I en CD-spelare har i alla fall konstruktören kontroll över hela kedjan från CD-skiva till analog utgång. Det är en stor fördel jämfört med en dator ...

Så jag håller med - man ska inte blanda in datorn om man inte måste.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-26 14:17

conny_a skrev:Så jag håller med - man ska inte blanda in datorn om man inte måste.

Jag håller också med. Har man inte den minsta aning om hur en dator fungerar så ska man nog hålla sig ifrån att använda en.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-26 14:20

conny_a skrev:
perstromgren skrev:

I en CD-spelare har i alla fall konstruktören kontroll över hela kedjan från CD-skiva till analog utgång. Det är en stor fördel jämfört med en dator ...

Hehe... Det är ganska lite musik som idag produceras utan dator. Och det är bra.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-26 14:24

Svante skrev:
conny_a skrev:
perstromgren skrev:

Hehe... Det är ganska lite musik som idag produceras utan dator. Och det är bra.

Undrar om det spelar roll om kompositören sparar sina noter på en Seagate eller en Western Digital ?
:wink:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-06-26 14:26

conny_a skrev:Undrar om det spelar roll om kompositören sparar sina noter på en Seagate eller en Western Digital ?
:wink:

Enligt audiofilerna så ska det ju vara det, dessutom spelare det roll vilket externt kabinett disken sitter i.

Nästa

Återgå till Teknikforum