Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 13:28

mats skrev:Det är lite konstigt att denna tråd är så lång. Konstigt ingen kan acceptera att han inte tyckte om Pioneer 668, utan han genast blir avkrävd av en massa saker osv. Respektera att han inte gillade den.

Fast mats... trådskaparen själv frågade ju:

Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...

Jag vill inte ha något nytt "LTS-krig" men gärna en förklaring till hur LTS gått tillväga för att komma till slutsatsen att Pioneer 668 är en bra CD-spelare?

Så diskussionen var ju efterfrågad... ( Att sedan svaret på frågan inte accepteras/förstås är ju en annan fråga. :wink: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 13:32

vad är det någon annan cd-spelare gör med signalen
som kan förbättra ljudet jämfört med 668:an

Vänd istället på frågan (eftersom 668 inte är någon universell referens): Vad är det 668:an inte klarar som någon annan cd-spelare/DAC gör? Jag vet inte men ett tips kan ju vara att 668:ans analogutgångar näpperligen är lika "bra" som dem i en välbyggd och påkostad DAC eller CD-spelare... Fler gissningar eller åsikter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 13:37

Hotspur skrev: Vad är det 668:an inte klarar som någon annan cd-spelare/DAC gör?

Hmm... överleva fallet om man använder den till att slå ihjäl spindlar som man inte vill ta i?

I användningen som cd-spelare: ingenting. :wink: Jo, förresten - färga signalen så att du uppskattar det kan den inte. 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 13:43

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev: Vad är det 668:an inte klarar som någon annan cd-spelare/DAC gör?

Hmm... överleva fallet om man använder den till att slå ihjäl spindlar som man inte vill ta i?
I användningen som cd-spelare: ingenting. :wink: Jo, förresten - färga signalen så att du uppskattar det kan den inte. 8)

Nattlorden: Du har anlagt en sån himla trist attityd att jag nästan ångrar mitt besök! Kan du inte inse att detta inte bara handlar om MIG? Vi är många som tycker att 668 är en medioker CD-spelare. Flera i denna tråd samt diverse recensenter, musiker m.fl. Tala istället om vad du tror att våra åsikter kan bottna i, färgningen sköter framförallt rum och högtalare.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 13:43

Nattlorden skrev:
mats skrev:Det är lite konstigt att denna tråd är så lång. Konstigt ingen kan acceptera att han inte tyckte om Pioneer 668, utan han genast blir avkrävd av en massa saker osv. Respektera att han inte gillade den.

Fast mats... trådskaparen själv frågade ju:

Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...

Jag vill inte ha något nytt "LTS-krig" men gärna en förklaring till hur LTS gått tillväga för att komma till slutsatsen att Pioneer 668 är en bra CD-spelare?

Så diskussionen var ju efterfrågad... ( Att sedan svaret på frågan inte accepteras/förstås är ju en annan fråga. :wink: )

aha det där glömde jag :?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-18 13:45

Hotspur:

dina argumentering framstår som något motsägelsefull.
Å ena sidan ska det vara påkostade dacar och liknande, å andra sidan säger du att du inte eftersträvar en ofärgad musikåtergivning.
Så vitt jag vet sitter det mycket fina komponenter i 668:an (som dock inte kompenserar för en i övrigt mindre god apparatkedja) så det enda som 668:an egentligen inte gör är att sitta sin egen hörbara prägel på musiken.
Sen finns det förstås flera felkällor vid testandet av hifiapparater. Därför är det (åter igen) inte konstigt att nogranna F/E-lyssningar ger ett annat resultat än vad någon som själv sitter hemma och testar får fram genom lyssning i sin anläggning. Båda testmetoderna är givetvis lika berättigade, men man måste vara medveten om vad för sorts resultat de ger och hur generaliserbara de är.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-18 13:47

Vilka cd spelare är sämre än 668:an?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 13:49

så det enda som 668:an egentligen inte gör är att sitta sin egen hörbara prägel på musiken

Detta är ju ett påstående som inte stämmer, allt präglar signalen!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-18 13:50

Hotspur skrev:

Vänd istället på frågan (eftersom 668 inte är någon universell referens): Vad är det 668:an inte klarar som någon annan cd-spelare/DAC gör? Jag vet inte men ett tips kan ju vara att 668:ans analogutgångar näpperligen är lika "bra" som dem i en välbyggd och påkostad DAC eller CD-spelare... Fler gissningar eller åsikter?
Hur bra analogutgångarna är på 668:an kan du ju inte veta något om, inte heller hur bra just 668:an är i sig. Du har ju bara dragit en slutsats utifrån att ha lyssnat genom olika CD/DVD-spelare, jämfört och tyckt.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-03-18 13:52

Hotspur skrev:
Självklart att man vill ha en så ofärgad anläggning som möjligt

Självklart för dig men inte för mig.

Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg.

Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?

Jag har full förståelse för ditt sätt att se på musikåtergivning och har absolut inget emot det. Vad jag inte förstår är att om alla ska acceptera (vilket jag som sagt gör) denna syn, varför gäller inte motsatsen? Det vill säga acceptans för dem som strävar efter lägsta möjliga färgning? Du anser att HIFI för dig inte innehåller några rätt och fel, vilket ju är helt ok. Men då måste det väl samtidigt vara OK att det för andra kan innehålla rätt och fel? Det är ju inte samma sak vi strävar efter och då blir ju självklart såväl medlen som resultaten av sökandet helt olika.

En försiktig undran från en annan Göteborgare och IFK-are. :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 13:54

Hotspur skrev:Nattlorden: Du har anlagt en sån himla trist attityd att jag nästan ångrar mitt besök! Kan du inte inse att detta inte bara handlar om MIG?

1. Det är din tråd.
2. Du ställde frågan.
3. Det är ingen attityd - Jag retas.

Vi är många som tycker att 668 är en medioker CD-spelare. Flera i denna tråd samt diverse recensenter, musiker m.fl. Tala istället om vad du tror att våra åsikter kan bottna i, färgningen sköter framförallt rum och högtalare.

Jag vet inte vad det bottnar i, eftersom det är så otroligt uppenbart hur bra den är när man lyssnar på den. Jag skulle tro
att det enbart bottnar i att folket har ett horn i sidan på LTS och därför inte vill tycka att den är bra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 13:54

Martin skrev:
Hotspur skrev:

Hur bra analogutgångarna är på 668:an kan du ju inte veta något om, inte heller hur bra just 668:an är i sig. Du har ju bara dragit en slutsats utifrån att ha lyssnat genom olika CD/DVD-spelare, jämfört och tyckt.

Martin: Läs igen!

Det är ju inte samma sak vi strävar efter och då blir ju självklart
såväl medlen som resultaten av sökandet helt olika

Point taken.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-18 13:58

Nu har jag läst igen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-18 14:14

Hotspur:

jag skrev inte att 668:an inte präglar signalen, men bara att den gör det ohörbart enligt nogranna F/E-lyssningar.
:D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-18 14:17

"Detta är ju ett påstående som inte stämmer, allt präglar signalen!"

Nästa fråga, är allt hörbart?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-18 14:19

Thomas_A:

precis! :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 14:22

Svar: Nej.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-18 14:41

Detta måste vara en av de allra längsta trådarna på faktiskt.se - grattis hotspur!

Har vi kommit till någon slutsats ännu när det gäller 668:an?

:lol: :lol: :lol:

Ha en trevlig helg alla, själv ska jag lyssna helt analogt ikväll, Emiliana Torrini på Nalen!

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-18 14:53

Inte så farligt egentligen, men det är sådana inlägg som leder till mersmak för andra. Har förövrigt inte med cd-spelare att göra. 14:22 /Jens
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 14:54

Hotspur skrev:

Konsensus 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 14:56

Bill50x skrev:Detta måste vara en av de allra längsta trådarna på faktiskt.se - grattis hotspur!

Har vi kommit till någon slutsats ännu när det gäller 668:an?

:lol: :lol: :lol:

Ha en trevlig helg alla, själv ska jag lyssna helt analogt ikväll, Emiliana Torrini på Nalen!

/ B

Visst har vi det, Vissa gillar 668:an och tillber den och andra gillar den inte och ber den fara o flyga till ett visst ställe :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 14:57

Morello skrev:
Hotspur skrev:

Konsensus 8)

Ett beslut fattat i konsensus innebär att den beslutande gruppen resonerat sig fram till en lösning där alla är överens och som alla kan stå för. Beslutet behöver inte vara enhälligt och alla måste inte tycka om beslutet. Alla måste dock känna att deras åsikter framförts/vädrats och alla måste kunna leva med och acceptera beslutet. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 15:03

Patrikf skrev:Vad menas med "att en högtalare, till skillnad från en CD-spelare, en kabel eller en förstärkare inte är en transmissionslänk, utan en dekoder. "? Jag kan ana, men känner att jag inte förstår helt.

Bra fråga! (Och skickligt medhårsstrykande ställd :wink: )

Skillnaden är att alla länkar mellan inspelning och uppspelning (läs mellan mikrofoner/mixer och högtalare) har exakt definierade funktioner, nämligen att vidareförmedla musiken i precis det tillstånd den har kodats till (t ex två kanaler).

Ser de två kanalerna ut på ett viss sätt i en punkt i kedjan (två punkter om det är stereo) så skall de se precis likadana ut lite senare i kedjan, om man vill att återgivningen skall vara god. När tiden skrider framåt ändrar sig bara en enda sak i resp kanal, nämligen amplituden. Eventuella fördröjningar kan förstås tillkomma dock. Extremfallet av detta är t ex en bandinspelning, som ju kan uppspelas många år senare om man vill.

Detta är en generell sanning för hur transmissionslänkar bör bete sig. Alltså ut = in.

Starten och slutet av kedjan emellertid, saknar denna enkla signalhantering eftersom man där går mellan extremt komplexa akustiska förlopp och de tvåkanaliga endimensionella representationerna.

En par högtalare i ett rum har bara två stycken endimensionella (enligt tidigare definition) insignaler, men deras uppgift är att (på ett psykoakusitskt optimalt sätt) återställa den ursprungliga musikhändelsen, vilket inbegriper att den "enkla" informationen på inspelningen måste packas upp till ett tredimensionellt (eller ännu hellre ett holofoniskt) skeende.

För att åstadkomma denna dekodning (utan att gissningar/syntetiseringar behöver tillgripas) så bra som möjligt måste förutsättningarna för perseptionen studeras väldigt, väldigt noggrannt. Chansen att man skall hitta de optimala metoderna av en slump är nog mikroskopisk.

Det är ju inte någon fysikalisk händelse som är prioriterat intresse längre, utan upplevelsehändelsen.

Men - eftersom fysikaliska händelser är lättare att registrera (i varje fall om vi vill göra det noggrannt) än det som händer i våra hjärnor, är den psykoakustiska forskningens huvudinriktning att karlägga sambanden däremellan. Sålunda kan man med rimlig precision bestämma vilka fysikaliska beteenden man vill uppnå för att återskapa den ursprungliga upplevelsen av musiken.

En sak som är av särskild betydelse att hålla i minnet är att det är just en dekodersituation, vilket betyder att det finna en beroendesuituation mellan uppspelning och inspelning.

Dekodern kan inte vara generell om man har för avsikt att ändra kodningsmetoderna. Därför är det viktigt att det finns en standard för hur endera inspening, eller uppspelning skall gå till. Den andra får anpassa sig till den första.

Det kan kanske verka mest rationellt att standardisera inspelningen först och sedan anpassa uppspelningen därefter, men i audiovärlden gör man (nästan alltid) tvärtom. Och av goda skäl! Det blir nämligen informationshanteringsmässigt stabilare processer på så vis, samtidigt som man inte begränsar utvecklingspotentialen i inspelningsled i onödan.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-18 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 15:12

Som "ägare" av denna tråd ber jag få tacka Ingvar för hans senaste utläggning av vilken jag fattade absolut noll. Hoppas att andra fick ut nåt av den? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 15:15

Kan tillägga att högtalarkonstruktion och lyssningsrumsakustik ur många aspekter är ganska enkla saker att överblicka och hantera, även om de enligt ovanstående redovisning ur "uppgiftssynvinkel" kan verka vara extremt komplicerade saker.

En effektförstärkare har ju företrädet därvidlag att den är väldigt enkel att beskriva uppgiften för apparaten, men det är desto svårare att hantera fysiken för att uppfylla uppgiften. Variablerna avseende potentiella arkitekturer går mot oändligheten.

Kan erkänna att det finns få ingenjörer jag har större respekt för än de som ägnar sig åt den ädla konsten att få utsignalen från en effektförstärkare att likna insignalen. Och detta under alla belastningsförhållanden.

Dessa är de största stjärnorna.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-18 15:22

Hotspur skrev:Som "ägare" av denna tråd ber jag få tacka Ingvar för hans senaste utläggning av vilken jag fattade absolut noll. Hoppas att andra fick ut nåt av den? :wink:

Har inte hunnit läsa så ordentligt, men tackar också för ett till 100% intressant inlägg! :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 15:40

IngOehman skrev:
Kan erkänna att det finns få ingenjörer jag har större respekt för än de som ägnar sig åt den ädla konsten att få utsignalen från en effektförstärkare att likna insignalen. Och detta under alla belastningsförhållanden.

Dessa är de största stjärnorna.

Vh, Ing. Öhman

Du menar väl inte under 3 ohm, för då är väl en högtalare felkonstruerad :wink: 8) .

Det är inte många tillverkare som kvalar in om det gäller "alla belastningsförhållanden". Det är alltså inga stjärnor som konstruerat Nad och Rotel :? 8) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 15:48

Callisto - 1 ohm eller under är inget belastningsfall, det är en partiell kortslutning. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-18 15:49

Hotspur skrev:Som "ägare" av denna tråd ber jag få tacka Ingvar för hans senaste utläggning av vilken jag fattade absolut noll. Hoppas att andra fick ut nåt av den? :wink:

Jadå, jag förstod det mesta, men det är kanske svårare på västkusten - hahaha!

/ B

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 15:52

Nattlorden skrev:Callisto - 1 ohm eller under är inget belastningsfall, det är en partiell kortslutning. :wink:

kan jag hålla med om, men jag skrev visserligen under 3 ohm och mellan 1 och 3 ohm är definitivt ingen partiell kortslutning 8) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi