LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/vi
Jasså?
Är du av uppfattningen att marknaden är översvämmad av undermåliga produkter och uberpresterande.. med en stark avsaknad av det medelmåttiga och mediokra?
Synonymer från wiki som jag anser vara korrekta för medioker:
genomsnittlig
medelmåttig
ordinär
Det är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
Vad är roligt med det?
Jag har inte heller påstått att QM10 är SOTA (vet inte ens vad ordet betyder), däremot att de inte kommer i närheten av din definition på rimliga krav på låg distorsion.
Nej just det!!
Distorsionen hos andra Ino-högtalare såsom pi60 känns helt meningslöst att diskutera eftersom inga mätningar finns att tillgå.
Presentera en distorsionsmätning så kan vi diskutera.
Mät själv då. Om du ska ha den där attityden och avkräva "bevis" så är jag mindre intresserad av att diskutera med dig. Tråkig inställning i tråden.
Jag skulle nog lägga ribban för vad som är "rimliga krav" lägre än vad du gör men det är såklart upp till var och en vilken betydelse man lägger in i det ordet.
Observera att jag skrev "vad som kan vara rimliga krav" och inte "vad som är". Jag uttryckte mig alltså något mjukt. Valde du bort det?
Det sagt så anser jag att man som hifi och musikintresserad och/eller professionell ljudpulare kan ställa högre krav på prestanda idag än vad man får från 10-20 år gamla elementkonstruktioner som går på ett par hundringar.
Håller med, inte ens det som Piotr anser vara "rimliga krav" på högtalare uppnås av en enda högtalare i Soundstage's mätningar.
Och? Är det någon form av erkänt referensverk eller?
Detta inkluderar Guru QM10 som ligger kring -37dB mätt vid 90dB.
Vilket är rätt sunkigt med dagens mått mätt. Är QM10 någon form av referens för dig?
Och ja, jag menar nog att kraven kanske är lite höga, i alla fall relaterat till de existerande högtalarna på marknaden. Men det beror såklart på var man lägger ribban och vad man menar med rimliga krav, jag tror inte att Piotr och jag använder orden riktigt på samma sätt.
Jag tycker 10-20dB sämre prestanda jämfört med SOTA är att betrakta som rimligt. Detta betyder 5-10dB bättre prestanda än de relativt vettiga men ändå mediokra produkterna som upptar en stor del av marknaden.
Jag vet inte hur du läser men det verkar bli mest bara tok.
Detta skrev du till någon annan men jag undrar.. hur läser du själv?
Jag har aldrig sagt att distsiffrorna (antar att du menar QM10) är extraordinära. Jag har inte närmare uttalat mig alls om detta. Däremot har jag påpekat att det är lite roligt att Piotr använder uttrycket medioker i en grupp högtalare där också QM10 ingår och således också inbegriper dessa i uttrycket.
Eeeeh! Ok, om vi nu gör en enkel indelning i tre grupper så bör det bli typ dåliga/undermåliga, medlmåttiga/mediokra och bra/extraordinära.
Vad är det som missas i "diskussionen"?
Häftiga reaktion? Nu får du nog ta och visa var den häftiga reaktionen skett tack för någon sådan har i alla fall inte jag stått för!
Det du skriver förmedlar misstro och en lätt aggressiv attityd till mig.
Ingen har jämfört QM10 med "SOTA". Diskussionen jag för handlar om den av Piotr föreslagna distnivån "rimliga krav". QM10 har tagits upp som ett exempel på högtalare som inte kommer i närheten av den nivån,
Men det var ett evigt tjat om QM10. Vad har den med diskussionen att göra?
på samma sätt som Piotr använde Inos större modeller som exempel på högtalare som når den (utan att ännu presentera distmätningar som underlag för vidare diskussion).
Jag läste trådskaparens frågeställningar. Ledsen att mina åsikter samt de fakta jag presenterar inte räcker för dig..
Kanske du ska studera mer och argumentera mindre?
Om du nu inte kan visa distorsionsmätningar på Inos högtalare som du anger uppnår kraven,
Vad får dig att tro att jag inte kan det?
kan du peka på någon högtalare som har en tillgänglig distorsionsmätning som når dina krav?
Vilka krav?
Lite mer precision i diskussionen tack!
/Peter