LasseA skrev:Tack för svaret Piotr.
Tack själv!
Det är ju lite synd att de högtalarelement som uppvisar lägst distorsion är så ohemult dyra...
Ja tyvärr så blir det väl ofta så.
Frågan är om lägre distorsion alltid är bättre?
Intressant frågeställning. Det kan ju tänkas att man får tumma på en parameter för att vinna på en annan. Ett exempel är extrem styvhet som kan leda till lägre distortion då man eliminerar (eller snarare kraftigt reducerar) distortion från olinjär fjädring i själva membranet/konen. I mellanregistret kan detta vara mindre önskvärt då det påverkar spridning på ett sätt som kan vara negativt i vissa typer av högtalare.
Självklart måste det ju finnas en hörbarhetsgräns där man inte längre tjänar något på att minska distorsionen ytterligare. Exakt var gränsen går är nog lite svårt att säga. Så vitt jag förstår det så är det mycket svårare att höra distorsion då man lyssnar på musik jämfört med testtoner.
Medhåll. Lägre distortion bara för sakens skull (och snygga grafer) är ju tveksamt utan att väga mot hörbarhet. Det hela beror naturlgitvis väldigt mycket på typ av signal/musik och hur (tex.) högtalaren i övrigt är konstruerad.
Tittar man på dina förslag på element som klarar låg distorsion så är dom ju tyvärr som sagt rätt dyra, eller som i fallet Accutons diamantdiskanter faktiskt groteskt dyra (nästan 30000:- st). Jag undrar också om de verkligen klarar 0,1% THD, det ser ut som om den glider över det kring 4kHz!?
Ja dom kostar en del. Ino's diskanter lirar väl i samma liga rent distortionsmässigt och är inte heller helt gratis men betydligt billigare. Även Seas diskanter är väldigt bra och T&P har de keramiska diskanterna som i stort ligger runt 0.1% HD i passbandet.
Seas visade distortion för sina element tidigare men tog bort de graferna för några år sedan av för mig okänd anledning.
Typ av distortion är också intressant. En smalbandig topp högt upp kanske kan passera utan detektion då den harmoniska komponenten faller i ett område man inte hör eller där örat iaf. har låg känslighet. Jag tror det är viktigare att den generella trenden på distortionskurvan är bra.
Sedan är det så att mätuppställningen kan ge upphov till smalbandiga toppar och dippar som alltså inte beror på själva elementet. Om det finns någon form av kant eller liknande runt elementet och baffel så uppstår rippel i tonkurvan vilket påverkar förhållandet mellan grundton och harmonisk överton. Mäter man distortion med svep i rum tex. utan att "gejta" så får man väldiga toppar och dalar i distortionskurvan precis som i frekvenskurvan. Man kan dock se den egentliga kurvan skapligt genom att "smootha" kurvan med ögonen.
/Peter